Назва: Про списання та реструктуризацію заборгованості за квартирну плату, комунальні послуги, спожиті газ та електроенергію
Автор: Верховна Рада України
Головний комітет: Народні депутати України - члени Комітету з питань соціальної політики та праці

Файл у форматі MS WORD7

N
Редакція, прийнята в попередньому читанні*
Зауваження та пропозиції
Висновки, обгр.
Редакція, запропонована головним комітетом





0.
Закон України
Про списання та реструктуризацію заборгованості за квартирну плату, комунальні послуги, спожиті газ та електроенергію


Закон України
Про списання та реструктуризацію заборгованості за квартирну плату, житлово-комунальні послуги, спожиті газ та електроенергію
1.
Стаття 1. Списати населенню борги за квартирну плату, комунальні послуги, спожиті побутовий газ та електроенергію станом на 1 січня 2000 року:
-1- Статтею 1 Закону пропонується списати борги за квартирну плату, комунальні послуги, спожиті природний газ та електроенергію за станом на 1 січня 2000 року тим громадянам, які в 1999 році отримували доходи в розмірі, що не перевищував шести величин вартості межі малозабезпеченості, встановленої на 1 липня 1998 року, та громадянам, які у 2000 році отримували доходи, рівень яких нижчий за прожитковий мінімум, установлений законодавством на 2000 рік.
Законом також передбачено реструктуризувати квартиронаймачам та власникам житлових будинків (квартир) заборгованість за квартирну плату, комунальні послуги, спожиті природний газ та електроенергію, що склалася на дату набрання чинності цим Законом, на термін до 60 місяців залежно від суми боргу та рівня доходів на дату реструктуризації (стаття 2).
Отже, стосовно значної частини населення, яка протягом останніх років в умовах жорсткої економічної кризи своєчасно сплачувала комунальні платежі, з прийняттям зазначеного Закону буде порушено принцип соціальної справедливості і рівності прав громадян.
Таким чином, списання та реструктуризація зазначеної заборгованості призведе до порушення статті 24 Конституції України, відповідно до якої громадяни є рівними перед законом, не може бути привілеїв чи обмежень за будь-якими ознаками, зокрема майнового стану.
До того ж з прийняттям Закону будуть зведені нанівець дії органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, які спрямовані на подолання кризи платежів у енергетиці, житлово-комунальному господарстві та завдяки яким рівень зазначених платежів підвищився з 10-3- відсотків вартості наданих послуг (у 1996-1998 роках) до 90 відсотків (у 2001 році). В цілому по Україні у жовтні поточного року оплата населенням житлово-комунальних послуг становила 97 відсотків нарахованої суми. Запропоноване ж законом списання боргів може призвести до виникнення тенденції очікування населенням дальшого списання боргів і, як наслідок, - до зменшення кількості дисциплінованих платників.
Враховано

2.
громадянам, які отримували в 1999 році доходи в розмірі, що не перевищували шести величин вартості межі малозабезпеченості, встановленої на 1 липня 1998 року;



3.
громадянам, що отримували в 2000 році доходи, рівень яких нижчий за прожитковий мінімум, встановлений Законом України "Про затвердження прожиткового мінімуму на 2000 рік" та Законом України "Про Державний бюджет України на 2000 рік".



4.
Національній акціонерній компанії "Нафтогаз України", енергогенеруючим компаніям та підприємствам житлово-комунального господарства провести списання боргів населення відповідно до частини першої цієї статті.



5.
Стаття 2. Реструктуризувати заборгованість за квартирну плату, комунальні послуги, спожиті газ та електроенергію квартиронаймачів та власників житлових будинків (квартир), яка склалася на дату набрання чинності цим Законом, перед надавачами житлово-комунальних послуг (користування житлом, його утримання, водо-, тепло-, електро-, газопостачання та водовідведення, вивезення побутового сміття та рідких нечистот, придбання скрапленого газу та твердого палива, далі - послуг) на термін до 60 місяців залежно від суми боргу та рівня доходів на дату реструктуризації.


Стаття 1. Реструктуризується заборгованість з квартирної плати (плати за утримання житла) та плати за комунальні послуги - водо-, тепло- газопостачання, оплати послуг водовідведення, електроенергії, вивезення побутового сміття та рідких нечистот, - далі "житлово-комунальні послуги" наймачів жилих приміщень та власників жилих будинків (квартир), далі - "громадяни", яка склалася на дату набрання чинності цим Законом, перед надавачами житлово-комунальних послуг на термін до 60 місяців залежно від суми боргу та рівня доходів громадян на дату реструктуризації.
6.
Для реструктуризації заборгованості громадяни укладають з підприємствами - надавачами житлово-комунальних послуг угоди про щомісячне рівномірне погашення реструктуризованої заборгованості та своєчасну сплату поточних платежів за житлово-комунальні послуги.


Для реструктуризації заборгованості громадяни укладають з підприємствами - надавачами житлово-комунальних послуг договори про щомісячне рівномірне погашення реструктуризованої заборгованості та своєчасну сплату поточних платежів за житлово-комунальні послуги - далі - договір про реструктуризацію заборгованості.
7.
Установити, що загальна сума платежів громадянам на оплату поточних платежів та реструктуризованої заборгованості на період її погашення не повинна перевищувати: 25 відсотків доходів сім'ї, визначених у порядку, що діє для нарахування субсидій для працюючих громадян, і 20 відсотків - для пенсіонерів та інших осіб, які отримують будь-які види соціальної допомоги.


Установити, що на період погашення реструктуризованої заборгованості, загальна сума платежів, що вносяться громадянами на оплату поточних платежів, та платежів по погашенню реструктрузованої заборгованості не повинна перевищувати 25 відсотків доходів, що визначаються при нарахуванні субсидій для працюючих громадян, і 20 відсотків - для пенсіонерів та інших осіб, які отримують будь-які види соціальної допомоги.
8.
Стаття 3. Установити, що борг понад визначений угодою про реструктуризацію підлягає списанню після завершення терміну дії угоди за умови її виконання.


Стаття 2. У разі, якщо загальна сума боргу перевищує розмір заборгованості, що реструктуризується відповідно до статті 1 цього Закону, така різниця підлягає списанню після завершення терміну дії договору про реструктуризацію заборгованості, за умови своєчасного та у повному обсязі виконання зазначеного договору.
9.
Стаття 4. Установити, що на громадян, які уклали угоди відповідно до статті 2 цього Закону, поширюється діючий порядок нарахування субсидій на оплату житлово-комунальних послуг для оплати поточних платежів.


Стаття 3. Установити, що на громадян, які уклали договір відповідно до статті 1 цього Закону, поширюється діючий порядок нарахування субсидій на оплату житлово-комунальних послуг для оплати поточних платежів.
10.
Стаття 5. Установити, що пеня за несвоєчасне внесення квартирної плати (плати за утримання будинків) і плати за спожиті комунальні послуги у розмірі, визначеному у договорі, нараховується за кожний день прострочення, але не більше 100 відсотків загальної суми боргу, за умови відсутності заборгованості по виплаті заробітної плати, пенсії, стипендії тощо.


Стаття 4. Установити, що пеня за несвоєчасне внесення плати за житлово-комунальні послуги у розмірі, визначеному у договорі, нараховується за кожний день прострочення, але не більше 100 відсотків загальної суми боргу, за умови відсутності заборгованості по виплаті заробітної плати, пенсії, стипендії тощо.
11.
Цей порядок не поширюється на громадян, які уклали угоди про реструктуризацію заборгованості відповідно до статті 2 цього Закону та вчасно здійснюють її погашення і оплату поточних нарахувань.


Цей порядок не поширюється на громадян, які уклали договір про реструктуризацію заборгованості відповідно до статті 1 цього Закону та вчасно здійснюють її погашення і оплату поточних платежів.
12.
Стаття 6. Заборгованість громадян, які не уклали угоди про реструктуризацію заборгованості і не оплачують поточних платежів, стягується житлово-комунальними підприємствами на основі рішень суду або виконавчих приписів нотаріальних органів.


Стаття 5. Заборгованість громадян, які не уклали договір про реструктуризацію заборгованості і не сплачують поточних платежів, стягується житлово-комунальними підприємствами за рішенням суду.
13.
Стаття 7. На суму реструктуризованої заборгованості не нараховується пеня житлово-комунальним підприємствам на їх заборгованість перед постачальниками енергоносіїв, інших матеріальних цінностей, що використовуються для виробництва послуг.


Стаття 6. На суму реструктуризованої заборгованості не нараховується пеня житлово-комунальним підприємствам на їх заборгованість перед постачальниками енергоносіїв, інших матеріальних цінностей, що використовуються для надання послуг.
14.
На суму реструктуризованої заборгованості не нараховується пеня житлово-комунальним підприємствам, енергогенеруючим компаніям та підприємствам Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" на їх недоїмку з платежів до бюджетів усіх рівнів.


На суму реструктуризованої заборгованості не нараховується пеня житлово-комунальним підприємствам, енергогенеруючим компаніям та підприємствам Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" на їх недоїмку з платежів до бюджетів усіх рівнів.
15.
Витрати, пов'язані зі списанням боргів громадян, зазначених у статтях 1 та 3 цього Закону, віднести за рахунок погашених боргів підприємств житлово-комунального господарства, енергогенеруючих компаній та підприємств Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" до Державного бюджету України.
2- Частиною третьою статті 7 Закону запропоновано витрати, пов'язані зі списанням боргів громадян, зазначених у статтях 1 та 3 Закону, віднести за рахунок погашення боргів підприємств житлово-комунального господарства, енергегенеруючих компаній та підприємств Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" перед Державним бюджетом України.
За підрахунками Кабінету Міністрів України, заборгованість населення за спожиті комунальні послуги становить 6,9 млрд. грн., а недоїмка за платежами житлово-комунальних підприємств до бюджету на кінець листопада поточного року не перевищувала 0,4 млрд. гривень. Заборгованість же зазначених підприємств перед енергопостачальниками через несплату споживачами коштів на використані енергоносії становить 4 млрд. грн., у тому числі за газ - 2,4 млрд. гривен.
Таким чином, передбачене Законом списання боргів населення принесе збитки житлово-комунальним підприємствам, енергогенеруючим компаніям, підприємствам Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України", а також зменшить доходну частину Державного бюджету України.
Отже, Закон не відповідає положенням статей 13, 42 і 95 Конституції України, з гідно з якими держава забезпечує захист прав усіх суб'єктів права власності і господарювання, забезпечує захист конкуренції у підприємницькій діяльності та прагне до збалансованості бюджету України.
Закон, що розглядається, суперечить і статті 6 Закону України "Про Державний бюджет України на 2001 рік", якою заборонено здійснення розрахунків з бюджетом у не грошовій формі, в тому числі шляхом взаємозаліку та зарахування зустрічних платіжних вимог у фінансових установах.
З огляду на наведене та виходячи з того, що проблема зазначених у Законі боргів повинна розв'язуватися комплексно з урахуванням інтересів як населення, так і підприємств житлово-комунального господарства та енергопостачальників, пропоную Закон України "Про списання та реструктуризацію заборгованості за квартирну плату, комунальні послуги, спожиті природний газ та електроенергію" відхилити.
Враховано

16.
Стаття 8. Прикінцеві положення


Стаття 7.




Цей Закон набирає чинності з дня опублікування.
17.
Кабінету Міністрів України:


Кабінету Міністрів України:
18.
1) забезпечити широке інформування населення про механізм реструктуризації заборгованості за житлово-комунальні послуги та оплату поточних платежів за житлово-комунальні послуги;


забезпечити широке інформування населення про механізм реструктуризації заборгованості за житлово-комунальні послуги та оплату поточних платежів за житлово-комунальні послуги;
19.
2) у двомісячний термін після прийняття цього Закону затвердити порядок та типову форму угоди на списання та реструктуризацію заборгованості;


у двомісячний термін з дня набрання чинності цим Законом затвердити порядок та типову форму договору про щомісячне рівномірне погашення реструктуризованої заборгованості та своєчасну сплату поточних платежів за житлово-комунальні послуги;
20.
3) привести свої рішення у відповідність із цим Законом.


привести свої рішення у відповідність із цим Законом.
21.
Місцевим органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування створити постійно діючі комісії з реструктуризації боргів за квартирну плату, комунальні послуги, спожиті побутовий газ та електроенергію.


Місцевим органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування рекомендувати створити місцеві постійно діючі комісії з реструктуризації заборгованості з оплати за житлово-комунальні послуги.
22.
Національній акціонерній компанії "Нафтогаз України", енергогенеруючим компаніям, підприємствам житлово-комунального господарства провести списання безнадійних боргів за квартирну плату, комунальні послуги, спожиті побутовий газ та електроенергію, які утворилися до 1 січня 1999 року, відповідно до статті 71 Цивільного кодексу Української РСР N 1540-VІ від 18 липня 1963 року.



23.
Контроль за правильністю списання та реструктуризації боргів покласти на місцеві постійно діючі комісії з реструктуризації боргів за квартирну плату, комунальні послуги, спожиті побутовий газ та електроенергію.


Контроль за правильністю списання та реструктуризації заборгованості за житлово-комунальні послуги покласти на місцеві постійно діючі комісії з реструктуризації.

* - Назви колонок таблиці подані в загальному значенні