Назва: Про внесення змін до Закону України ''Про державні гарантії відновлення заощаджень громадян України''
Автор: Верховна Рада України
Головний комітет: Народні депутати України - члени Комітету з питань соціальної політики та праці

Файл у форматі MS WORD7

N
Редакція, прийнята в попередньому читанні*
Зауваження та пропозиції
Висновки, обгр.
Редакція, запропонована головним комітетом





0.
ЗАКОН УКРАЇНИ


ЗАКОН УКРАЇНИ
1.
Про внесення змін до Закону України


Про внесення змін до Закону України
2.
"Про державні гарантії відновлення


"Про державні гарантії відновлення
3.
заощаджень громадян України"


заощаджень громадян України"
4.
Верховна Рада України п о с т а н о в л я є:


Верховна Рада України п о с т а н о в л я є:
5.
І. Внести до Закону України "Про державні гарантії відновлення заощаджень громадян України" (Відомості Верховної Ради України, 1997 р., N 8, ст. 60, ст. 61; 1998 р., N 35, ст. 240) такі зміни:


І. Внести до Закону України "Про державні гарантії відновлення заощаджень громадян України" (Відомості Верховної Ради України, 1997 р., N 8, ст. 60, ст. 61; 1998 р., N 35, ст. 240) такі зміни:
6.
1. У статті 1:


1. У статті 1 частини четверту - шосту виключити.
7.
частину четверту доповнити словами "не пізніше 31 грудня 2001 року";
Прийнятий утретє Верховною Радою України 10 січня 2002 року Закон України "Про державні гарантії відновлення заощаджень громадян України не може бути підписаний, оскільки в ньому , як і в попередніх редакціях, не усунуто недоліків, які неминуче призведуть до негативних економічних наслідків. Зауваження зводяться до такого.
Установлений статтею 1 Закону строк, до якого вкладники можуть повернути установам Ощадного банку України невикористані для приватизації державного майна компенсаційні сертифікати, - 31 грудня 2001 року - вже минув. Тому реалізувати передбачене Законом право вкладників повернути зазначені сертифікати неможливо.
Враховано

8.
частину шосту виключити.



9.
2. Частину першу статті 6 викласти у такій редакції:


2. Частину першу статті 6 викласти у такій редакції:
10.
"Стаття 6. Компенсація громадянам України втрат від знецінених грошових заощаджень проводиться у грошовій формі, а також шляхом безготівкового перерахунку коштів за рахунок Державного бюджету України".


"Стаття 6. Компенсація громадянам України втрат від знецінених грошових заощаджень проводиться у грошовій формі, а також шляхом безготівкового перерахунку коштів за рахунок Державного бюджету України".
11.
3. Статтю 7 викласти у такій редакції:


3. Статтю 7 викласти у такій редакції:
12.
"Стаття 7. Проіндексовані грошові заощадження повертаються вкладникам протягом п'яти років, починаючи з 1 липня 2002 року, у межах коштів, передбачених Державним бюджетом України на поточний рік, у таких розмірах, залежно від суми вкладу на спеціальному рахунку:
Статтею 3 Закону передбачено повернення вкладникам протягом п'яти років, починаючи з 1 липня 2002 року, сум проіндексованих грошових заощаджень залежно від суми вкладу в розмірах, визначених Законом, а також реструктуризацію невиплаченої частини заощаджень громадян шляхом розстрочення її виплати населенню до 1 січня 2015 року.
За попередніми розрахунками, реалізація положень, виходячи з визначених Законом строків та розмірів повернення грошових заощаджень, потребуватиме понад 9 млрд. гривень видатків Державного бюджету України щороку.
При цьому Законом не визначено, за рахунок яких доходів Державного бюджету України мають фінансуватися такі виплати.
Між тим виділення з бюджету значних сум на компенсацію громадян втрат від знецінення грошових заощаджень уже в найближчі роки негативно позначиться на виконанні програм соціального спрямування, виплаті заробітної плати в бюджетній сфері, стипендій, на фінансування науки, медицини, освіти тощо.
Виплата компенсацій, передбачених у Законі, призведе також до суттєвого зростання монетарної бази в державі. Так, за розрахунками Національного банку України, за п'ять років з початку виплати компенсацій монетарна база може зрости до 120-130 мрлд .грн. порівняно з 46 млрд. гривень за станом на 31 грудня 2001 року. Таке стрімке зростання грошової маси спричинить розвиток інфляції і, як наслідок, знецінення виплачених заощаджень громадян України та інших доходів населення.
Отже з огляду на викладене держава зможе виконати свої зобов'язання перед громадянами України з відновлення заощаджень лише в разі збільшення обсягу внутрішнього валового продукту та, відповідно, доходів державного бюджету, що насамперед залежить від стану економіки країни.
Водночас слід зазначити, що концепція відновлення заощаджень, передбачена Законом, є недосконалою, подекуди суперечливою, такою, що спричинить порушення конституційних прав громадян володіти, користуватися та розпоряджатися власністю на свій розсуд.
Так, у перші п'ять років пропонується повернути вкладникам проіндексовані грошові заощадження в розмірах, визначених за шкалою у відсотковому відношенні до суми вкладу.
За цією шкалою в певних випадках громадяни, які мають більшу суму вкладів, одержать компенсацію у менших розмірах, ніж ті, які мають менші суми вкладів. Наприклад, громадянин, який має вклад у розмірі 2500 грн. і за шкалою має право на 60 відсотків цієї суми, отримає 1500 грн., у той час як громадянин, сума вкладу якого становить 2501 грн. (тобто на 1 гривню більше), отримає лише 100 гривень (ураховуючи право на одержання 40 відсотків суми вкладу). Так відбуватиметься кожного разу, коли змінюватимуться межі розмірів вкладу та відсотковий бар'єр їх виплати.
Враховано частково

"Стаття 7. Проіндексовані грошові заощадження повертаються вкладникам, починаючи з 1 січня 2003 року, у межах коштів, передбачених Державним бюджетом України на поточний рік (але не більше 1 відсотку валового внутрішнього продукту), і в розмірах, залежно від суми вкладу на спеціальному рахунку:
13.
до 1000 грн. - 100 відсотків;


до 1000 грн. - 100 відсотків;
14.
від 1001 грн. до 1500 грн. - 80 відсотків;


від 1001 грн. до 1500 грн. - 80 відсотків;
15.
від 1501 грн. до 2500 грн. - 60 відсотків;


від 1501 грн. до 2500 грн. - 60 відсотків;
16.
від 2501 грн. до 5000 грн. - 40 відсотків;


від 2501 грн. до 5000 грн. - 40 відсотків;
17.
від 5001 грн. - до 8000 грн. - 20 відсотків;


від 5001 грн. - до 8000 грн. - 20 відсотків;
18.
від 8001 грн. до 11000 грн. - 15 відсотків;


від 8001 грн. до 11000 грн. - 15 відсотків;
19.
від 11001 грн. до 15000 грн. - 10 відсотків;


від 11001 грн. до 15000 грн. - 10 відсотків;
20.
понад 15000 грн. - 5 відсотків.


понад 15000 грн. - 5 відсотків.
21.
Перелік груп вкладників і черговість виплат проіндексованих грошових заощаджень, а також обсяг виплат згідно із статтею 8 цього Закону у межах коштів, передбачених Державним бюджетом України, встановлюються Кабінетом Міністрів України.


Перелік груп вкладників і черговість виплат проіндексованих грошових заощаджень, а також обсяг виплат згідно із статтею 8 цього Закону у межах коштів, передбачених Державним бюджетом України, встановлюються Кабінетом Міністрів України.
22.
Невиплачена частина грошових заощаджень громадян підлягає реструктуризації шляхом розстрочення її виплати населенню до 1 січня 2015 року.
Неоднозначною є норма щодо реструктуризації до 1 січня 2015 року невиплаченої частини грошових заощаджень: незрозуміло, чи буде протягом зазначеного строку повернуто громадянину всю суму відновлених заощаджень (понад відсотки, визначені відповідною шкалою), чи реструктуризацію буде застосовано до тієї частини вкладу, яка згідно із зазначеною шкалою мала б бути виплачена протягом перших п'яти років, але з певних причин не виплачена.
Враховано частково



Проіндексована, але невиплачена частина грошових заощаджень громадян підлягає реструктуризації шляхом розстрочення її виплати населенню до 1 січня 2015 року.
23.
Для одержання заощаджень вкладники відкривають за місцем проживання спеціальний рахунок в установі Ощадного банку України та перераховують всі належні їм грошові заощадження, які внесені на рахунки в установах Ощадного банку України станом на 1 січня 1992 року, на цей спеціальний рахунок.
Законом також передбачено відкриття вкладниками в установах Ощадного банку України спеціальних рахунків, на які будуть перераховуватись належні вкладникам грошові заощадження. Виконання цієї норми потребуватиме перегляду існуючих позабалансових рахунків та відкриття нових рахунків, що призведе до значних фінансових втрат банку, які за попередніми розрахунками Ощадного банку України становитимуть понад 200 млн. гривень. Проте джерел покриття Законом не визначено.
Відхилено

Для одержання заощаджень вкладники відкривають за місцем проживання один спеціальний рахунок в установі Ощадного банку України та перераховують всі належні їм грошові заощадження, які внесені на рахунки в установах Ощадного банку України станом на 1 січня 1992 року, на цей спеціальний рахунок.
24.
Кожний вкладник, який відкрив спеціальний рахунок по проіндексованих грошових заощадженнях, має право (за своїм бажанням) на отримання 50 відсотків суми вкладу готівкою і 50 відсотків безготівкового перерахунку коштів на оплату житлово-комунальних послуг (користування житлом, його утримання, водо-, тепло-, електро-, газопостачання та водовідведення, вивезення побутового сміття та рідких нечистот, придбання скрапленого газу та твердого палива) після перерахування коштів із Державного бюджету України на спеціальний рахунок вкладника.
Слід також зазначити, що положення про безготівкове перерахування 50 відсотків коштів вкладників на оплату житлово-комунальних послуг не відповідає напрямам державної політики щодо зниження обсягів не грошових розрахунків та забезпечення реальних надходжень коштів до бюджету. Його реалізація призведе до недостатності обігових коштів підприємств і невиконання ними грошових зобов'язань перед постачальниками.
Відхилено

Кожний вкладник, який відкрив спеціальний рахунок по проіндексованих грошових заощадженнях, має право (за своїм бажанням) на отримання 50 відсотків суми вкладу готівкою і 50 відсотків безготівкового перерахунку коштів на оплату житлово-комунальних послуг (користування житлом, його утримання, водо-, тепло-, електро-, газопостачання та водовідведення, вивезення побутового сміття та рідких нечистот, придбання скрапленого газу та твердого палива) після перерахування коштів із Державного бюджету України на спеціальний рахунок вкладника.
25.
Порядок відкриття спеціальних рахунків та перерахунку коштів на оплату житлово-комунальних послуг визначається Національним банком України, після чого Ощадний банк України розпочинає роботу по їх відкриттю.


Порядок відкриття спеціальних рахунків та перерахунку коштів на оплату житлово-комунальних послуг визначається Національним банком України, після чого Ощадний банк України розпочинає роботу по їх відкриттю.
26.
Суми коштів, що виплачуються з спеціального рахунку, враховуються при призначенні субсидій на оплату житлово-комунальних послуг".
Установлене Законом урахування суми коштів, що виплачуватимуться громадянину зі спеціального рахунка, під час призначення субсидії на оплату житлово-комунальних послуг є неприйнятним, оскільки це означатиме одноразове збільшення сукупного доходу, що зменшить соціальні гарантії для окремих малозабезпечених громадян.
Відхилено

Суми коштів, що виплачуються з спеціального рахунку, враховуються при призначенні субсидій на оплату житлово-комунальних послуг".
27.
ІІ. Цей Закон набирає чинності з 1 січня 2002 року, а частина 7 статті 7 цього Закону - з дня опублікування.
Виходячи з наведеного, вважаємо, що забезпечення виконання Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про державні гарантії відновлення заощаджень громадян України" неминуче призведе до прискорення інфляційних процесів, унеможливить дальше відновлення обсягів виробництва, зростання валового внутрішнього продукту, що в свою чергу унеможливить реальне повернення заощаджень громадян. З огляду на це пропонується зазначений Закон відхилити.
Відхилено

ІІ. Цей Закон набирає чинності з 1 січня 2003 року, а частина шоста статті 7 цього Закону - з дня опублікування.

* - Назви колонок таблиці подані в загальному значенні