Назва: Про внесення змін до Закону України ''Про державні гарантії відновлення заощаджень громадян України''
Автор: Верховна Рада України
Головний комітет: Народні депутати України - члени Комітету з питань

Файл у форматі MS WORD7

N
Редакція, прийнята в попередньому читанні*
Зауваження та пропозиції
Висновки, обгр.
Редакція, запропонована головним комітетом





0.
ЗАКОН УКРАЇНИ
Про внесення змін до Закону України "Про державні гарантії відновлення заощаджень громадян України"

Законом передбачено повернення вкладникам протягом п'яти років, починаючи з 2002 року, сум проіндексованих грошових заощаджень залежно від суми вкладу в розмірах, визначених Законом, з наступним включенням невиплаченої частини заощаджень до складу внутрішнього державного боргу і її реструктуризацією шляхом розстрочення виплати населенню до 1 січня 2011 року.
За попередніми розрахунками, реалізація цього Закону, виходячи з визначених Законом строків та розмірів повернення грошових заощаджень , потребує щорічного збільшення видатків Державного бюджету України у перші роки на 9,6 млрд. грн., а в наступні - біля 18 млрд. гривень щороку.
При цьому Законом не визначено, за рахунок яких доходів Державного бюджету України мають фінансуватися такі виплати.
Між тим, виділення з бюджету значних сум на компенсацію громадянам втрат від знецінення грошових заощаджень вже в найближчі роки негативно позначиться на виконанні програм соціального спрямування, виплаті заробітної плати в бюджетній сфері, стипендій, на фінансування наук, медицини, освіти тощо.
Виплата компенсацій, передбачених у Законі, також призведе до суттєвого зростання монетарної бази в державі. Так, за розрахунками Національного банку України, після перших п'яти років з початку виплати компенсацій монетарна база може зрости до 120 - 130 млрд. грн., або в 6 -7 разів і відповідно грошова маса - до 300 - 350 млрд. грн. проти 37 млрд. гривень за станом на 1 липня 2001 року. Таке стрімке зростання грошової маси потягне за собою розвиток інфляції і, як наслідок, знецінення виплачених заощаджень громадян України та інших доходів населення.
Відхилено

ЗАКОН УКРАЇНИ
Про внесення змін до Закону України "Про державні гарантії відновлення заощаджень громадян України"

4.
Верховна Рада України постановляє:


Верховна Рада України постановляє:
5.
І. Внести до Закону України "Про державні гарантії відновлення заощаджень громадян України" (Відомості Верховної Ради України, 1997 р., № 8, ст. 60, ст. 61; 1998 р., № 35, ст. 240) такі зміни:


І. Внести до Закону України "Про державні гарантії відновлення заощаджень громадян України" (Відомості Верховної Ради України, 1997 р., № 8, ст. 60, ст. 61; 1998 р., № 35, ст. 240) такі зміни:
6.
1. В статті 1:


1. В статті 1:
7.
частину четверту доповнити словами " не пізніше 31 грудня 2001 року";


частину четверту доповнити словами " не пізніше 31 грудня 2001 року";
8.
частину шосту виключити.


частину шосту виключити.
9.
2. У статті 6:


2. У статті 6:
10.
Частину першу викласти у такій редакції:


Частину першу викласти у такій редакції:
11.
"Компенсація громадянам України втрат від знецінених грошових заощаджень проводиться у грошовій формі, а також шляхом безготівкового перерахунку коштів за рахунок Державного бюджету України ;"


"Компенсація громадянам України втрат від знецінених грошових заощаджень проводиться у грошовій формі, а також шляхом безготівкового перерахунку коштів за рахунок Державного бюджету України ;"
12.
частину другу доповнити словами "і включаються до складу внутрішнього державного боргу".
Законом також передбачено, що кошти для компенсації заощаджень громадян включаються до складу внутрішнього державного боргу. Це призведе до збільшення цього боргу на 121,9 млрд. грн., що значно погіршить макроекономічні показники України та її рейтинг на світовому рівні.
З огляду на викладене вбачається, що розв'язання проблеми виконання державою зобов'язань перед громадянами України з відновлення заощаджень має відбуватися лише в разі збільшення обсягу внутрішнього валового продукту та відповідно - доходів державного бюджету, а також з урахуванням стану економіки країни.
Враховано


13.
3.Статтю 7 викласти у такій редакції: "Проіндексовані грошові заощадження повертаються вкладникам на протязі п'яти років, починаючи з 1 січня 2002 року, у межах коштів, передбачених Державним бюджетом України на поточний рік, в таких розмірах, в залежності від суми вкладу на спеціальному рахунку:
Незалежно від викладеного слід зазначити , що концепція відновлення заощаджень, передбачена Законом, є недосконалою, подекуди суперечливою, що призведе до порушення конституційних прав громадян володіти, користуватися та розпоряджатися власністю на свій розсуд.
Так, згідно зі статтею 3 Закону в перші п'ять років вкладникам повертаються проіндексовані грошові заощадження в розмірах, визначених за шкалою, у відсотковому відношенні до суми вкладу. За цією шкалою в певних випадках громадяни, які мають більшу суму вкладів, одержать компенсацію у менших розмірах, ніж ті, які мають менші суми вкладів. Наприклад, громадянин. який має вклад у розмірі 2500 грн. і за шкалою має право на 60 відсотків цієї суми, отримає 1500 грн., у той час як громадянин, сума вкладу якого становить 2501 грн. (тобто на 1 гривню більше), отримає лише 1000 гривень (враховуючи право на 40 відсотків суми вкладу). Це відбуватиметься кожного разу, коли змінюватимуться межі розміру вкладу та відсотковий бар'єр їх виплати.
Відхилено

3.Статтю 7 викласти у такій редакції:
"Стаття 7. Проіндексовані грошові заощадження повертаються вкладникам на протязі п'яти років, починаючи з 1 січня 2002 року, у межах коштів, передбачених Державним бюджетом України на поточний рік, в таких розмірах, в залежності від суми вкладу на спеціальному рахунку:
14.
до 1001 грн. - 100 відсотків;


до 1001 грн. - 100 відсотків;
15.
від 1001 грн. до 1500 грн. - 80 відсотків;


від 1001 грн. до 1500 грн. - 80 відсотків;
16.
від 1501 грн. до 2500 грн. - 60 відсотків;


від 1501 грн. до 2500 грн. - 60 відсотків;
17.
від 2501 грн. до 5000 грн. - 40 відсотків;


від 2501 грн. до 5000 грн. - 40 відсотків;
18.
понад 5000 грн . - 20 відсотків.


понад 5000 грн . - 20 відсотків.
19.
Невиплачена частина грошових заощаджень громадянам включається до складу внутрішнього державного боргу і підлягає реструктуризації шляхом розстрочення її виплати населенню до 1 січня 2011 року.
Неоднозначною є норма статті 3 Закону щодо реструктуризації до 1 січня 2011 року невиплаченої частини грошових заощаджень: не зрозуміло, чи буде протягом зазначеного строку повернуто громадянину всю суму відновлених заощаджень (понад відсотки, визначені відповідною шкалою), чи реструктуризацію буде застосовано до тієї частини вкладу, яка згідно із зазначеною шкалою мала б бути виплаченою протягом перших п'яти років, але з певних причин не виплачена.
Враховано
Невиплачена частина грошових заощаджень громадян підлягає реструктуризації шляхом розстрочення її виплати населенню до 1 січня 2011 року.
20.
Для одержання заощаджень вкладники повинні отримати дозвіл в державній податковій адміністрації за місцем проживання на відкриття спеціального рахунку в установах Ощадного банку України, після чого перерахувати всі належні їм грошові заощадження, які внесені на рахунки в установах Ощадного банку України станом на 1 січня 1992 року, на один спеціальний рахунок.
До того ж Законом передбачено, що для одержання заощаджень вкладник повинен отримати в органі державної податкової служби за місцем проживання дозвіл на відкриття спеціального рахунку в установі Ощадного банку України. Зазначена норма не узгоджується і з Законом України "Про платіжні системи та переказ грошей в Україні", за яким банкам не потрібно будь-яких дозволів для відкриття своїм клієнтам (крім інших банків) вкладних (депозитних) та поточних рахунків (пункт 7.1 статті 7), і є недоцільною по суті, оскільки суми, одержані громадянами в результаті розміщення їх власних заощаджень на поточних (депозитних) рахунках банків України, в тому числі в іноземній валюті, не включаються до сукупного оподатковуваного доходу громадян (стаття 5 Декрету Кабінету Міністрів України від 26 грудня 1992 року № 13 "Про прибутковий податок з громадян")
Відхилено

Для одержання заощаджень вкладники відкривають за місцем проживання спеціальний рахунок в установі Ощадного банку України та перераховують всі належні їм грошові заощадження, які внесені на рахунки в установах Ощадного банку України станом на 1 січня 1992 року, на цей спеціальний рахунок.
21.
Кожний вкладник, який відкрив спеціальний рахунок по проіндексованим грошовим заощадженням, має право на отримання 50 відсотків суми вкладу готівкою і 50 відсотків безготівкового перерахунку коштів на оплату житлово-комунальних послуг (користування житлом, його утримання, водо-, тепло-, електро-, газопостачання та водовідведення, вивезення побутового сміття та рідких нечистот, придбання скрапленого газу та твердого палива).
Крім цього, цією ж статтею Закону передбачено, що кожен вкладник має право на отримання готівкою лише 50 відсотків суми вкладу, інші ж 50 відсотків коштів незалежно від бажання вкладника перераховуватимуться безготівково на оплату житлово-комунальних послуг. Це порушує конституційне право громадян на самостійне розпорядження своєю власністю, гарантоване статтею 41 Конституції України. Така норма призведе також до дискримінації прав вкладників, які проживають у сільській місцевості, не одержують таких послуг, а отже не зможуть скористатися тими 50 відсотками, які перераховуються безготівково на оплату житлово-комунальних послуг.
Слід також зазначити, що положення про безготівкове перерахування 50 відсотків коштів вкладників на оплату житлово - комунальних послуг не відповідає напрямам державної політики щодо зниження обсягів негрошових розрахунків та забезпечення реальних надходжень коштів до бюджету, призведе до недостатності обігових коштів підприємств і невиконання ними грошових зобов'язань перед постачальниками.
Відхилено

Кожний вкладник, який відкрив спеціальний рахунок по проіндексованим грошовим заощадженням, має право на отримання 50 відсотків суми вкладу готівкою і 50 відсотків безготівкового перерахунку коштів на оплату житлово-комунальних послуг (користування житлом, його утримання, водо-, тепло-, електро-, газопостачання та водовідведення, вивезення побутового сміття та рідких нечистот, придбання скрапленого газу та твердого палива).
22.
Порядок відкриття спеціальних рахунків та перерахунку коштів на оплату житлово-комунальних послуг визначається Національним банком України.


Порядок відкриття спеціальних рахунків та перерахунку коштів на оплату житлово-комунальних послуг визначається Національним банком України.
23.
Суми коштів, що виплачуються з спеціального рахунку, враховуються при призначенні субсидій на оплату житлово-комунальних послуг.


Суми коштів, що виплачуються з спеціального рахунку, враховуються при призначенні субсидій на оплату житлово-комунальних послуг.
24.
П. Цей Закон набирає чинності з 1 січня 2002 року.
Враховуючи викладене, а також те, що забезпечення виконання Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про державні гарантії відновлення заощаджень громадян України" неминуче викличе значне прискорення інфляційних процесів, унеможливить дальше відновлення обсягів виробництва, зростання валового внутрішнього продукту і на цій основі реальне прискорення повернення заощаджень громадянам, пропонується зазначений Закон відхилити.
Відхилено

П. Цей Закон набирає чинності з 1 січня 2002 року.

* - Назви колонок таблиці подані в загальному значенні