Назва: Про внесення змін до Закону України "Про державні гарантії відновлення заощаджень громадян України"
Автор: Народні депутати України І.Ткаленко, С.Матвієнков
Головний комітет: Народні депутати України - члени Комітету з питань соціальної політики та праці

Файл у форматі MS WORD7

N
Редакція, прийнята в попередньому читанні*
Зауваження та пропозиції
Висновки, обгр.
Редакція, запропонована головним комітетом
0.
Проект


Проект
1.
(25.09.2001)


(25.09.2001)
2.
Закон України


Закон України
3.
Про внесення змін до Закону України


Про внесення змін до Закону України
4.
"Про державні гарантії відновлення заощаджень громадян України"


"Про державні гарантії відновлення заощаджень громадян України"
5.
Верховна Рада України п о с т а н о в л я є:


Верховна Рада України п о с т а н о в л я є:
6.
I. Внести до Закону України "Про державні гарантії відновлення заощаджень громадян України" (Відомості Верховної Ради України, 1997 р., N 8, ст. 60, ст. 61; 1998 р., N 35, ст. 240) такі зміни:


I. Внести до Закону України "Про державні гарантії відновлення заощаджень громадян України" (Відомості Верховної Ради України, 1997 р., N 8, ст. 60, ст. 61; 1998 р., N 35, ст. 240) такі зміни:
7.
1. У статті 1:


1. У статті 1:
8.
частину четверту доповнити словами "не пізніше 31 грудня 2001 року";


частину четверту доповнити словами "не пізніше 31 грудня 2001 року";
9.
частину шосту виключити.


частину шосту виключити.
10.
2. Частину першу статті 6 викласти у такій редакції:


2. Частину першу статті 6 викласти у такій редакції:
11.
"Стаття 6. Компенсація громадянам України втрат від знецінених грошових заощаджень проводиться у грошовій формі, а також шляхом безготівкового перерахунку коштів за рахунок Державного бюджету України".


"Стаття 6. Компенсація громадянам України втрат від знецінених грошових заощаджень проводиться у грошовій формі, а також шляхом безготівкового перерахунку коштів за рахунок Державного бюджету України".
12.
3. Статтю 7 викласти у такій редакції:


3. Статтю 7 викласти у такій редакції:
13.
"Стаття 7. Проіндексовані грошові заощадження повертаються вкладникам протягом п'яти років, починаючи з 1 січня 2002 року, у межах коштів, передбачених Державним бюджетом України на поточний рік, у таких розмірах, залежно від суми вкладу на спеціальному рахунку:
-1- Законом передбачено повернення вкладникам протягом п'яти років, починаючи з 2002 року, сум проіндексованих грошових заощаджень залежно від суми їх вкладу в розмірах, визначених Законом, а також реструктуризацію невиплаченої частини заощаджень громадян шляхом розстрочення її виплати населенню до 1 січня 2011 року.
За попередніми розрахунками, реалізація цих положень, виходячи з визначених Законом строків та розмірів повернення грошових заощаджень, потребує щорічного збільшення видатків Державного бюджету України в перші роки на 9,6 млрд. грн., а в наступні - до 18 млрд. гривень щороку.
При цьому Законом не визначено, за рахунок яких доходів Державного бюджету України мають фінансуватися такі виплати.
Між тим виділення з бюджету значних сум на компенсацію громадянам втрат від знецінення грошових заощаджень уже в найближчі роки негативно позначиться на виконанні програм соціального спрямування, виплаті заробітної плати в бюджетній сфері, стипендій, на фінансуванні науки, медицини, освіти тощо. Виплата компенсацій, передбачених у Законі, також призведе до суттєвого зростання монетарної бази в державі. Так, за розрахунками Національного банку України, через п'ять років з початку виплати компенсацій монетарна база може зрости до 120 - 130 млрд. грн., або в 6 -7 разів і відповідно грошова маса - до 300 - 350 млрд. грн. проти 37 млрд. гривень за станом на 1 липня 2001 року. Таке стрімке зростання грошової маси потягне за собою розвиток інфляції і, як наслідок, знецінення виплачених заощаджень громадян України та інших доходів населення.
З огляду на викладене держава зможе виконати свої зобов'язання перед громадянами України з відновлення заощаджень лише в разі збільшення обсягу внутрішнього валового продукту та відповідно - доходів державного бюджету, що, насамперед, залежить від стану економіки країни.

Відхилено

"Стаття 7. Проіндексовані грошові заощадження повертаються вкладникам протягом п'яти років, починаючи з 1 січня 2002 року, у межах коштів, передбачених Державним бюджетом України на поточний рік, у таких розмірах, залежно від суми вкладу на спеціальному рахунку:
14.
до 1000 грн. - 100 відсотків;
-2- Водночас слід зазначити, що концепція відновлення заощаджень, передбачена Законом, є недосконалою, подекуди суперечливою, що призведе до порушення конституційних прав громадян володіти, користуватися та розпоряджатися власністю на свій розсуд.
Так, згідно зі статтею 3 Закону в перші п'ять років вкладникам повертаються проіндексовані грошові заощадження в розмірах, визначених за шкалою, у відсотковому відношенні до суми вкладу. За цією шкалою в певних випадках громадяни, які мають більшу суму вкладів, одержать компенсацію у менших розмірах, ніж ті, які мають менші суми вкладів. Наприклад, громадянин, який має вклад у розмірі 2500 грн. і за шкалою має право на 60 відсотків цієї суми, отримає 1500 грн., у той час як громадянин, сума вкладу якого становить 2501 грн. (тобто на 1 гривню більше), отримає лише 1000 гривень (враховуючи право на 40 відсотків суми вкладу). Це відбуватиметься кожного разу, коли змінюватимуться межі розміру вкладу та відсотковий бар'єр їх виплати.
Враховано частково


до 1000 грн. - 100 відсотків;
15.
від 1001 грн. до 1500 грн. - 80 відсотків;


від 1001 грн. до 1500 грн. - 80 відсотків;
16.
від 1501 грн. до 2500 грн. - 60 відсотків;


від 1501 грн. до 2500 грн. - 60 відсотків;
17.
від 2501 грн. до 5000 грн. - 40 відсотків;


від 2501 грн. до 5000 грн. - 40 відсотків;
18.
понад 5000 грн. - 20 відсотків.


від 5001 грн. - до 8000 грн. - 20 відсотків;




від 8001 грн. до 11000 грн. - 15 відсотків;




від 11001 грн. до 15000 грн. - 10 відсотків;




понад 15000 грн. - 5 відсотків.
19.
Перелік груп вкладників і черговість виплат проіндексованих цього Закону у межах коштів, передбачених Державним бюджетом України, встановлюються грошових заощаджень, а також обсяг виплат згідно із статтею 8 Кабінетом Міністрів України.


Перелік груп вкладників і черговість виплат проіндексованих цього Закону у межах коштів, передбачених Державним бюджетом України, встановлюються грошових заощаджень, а також обсяг виплат згідно із статтею 8 Кабінетом Міністрів України.
20.
Невиплачена частина грошових заощаджень громадян підлягає реструктуризації шляхом розстрочення її виплати населенню до 1 січня 2011 року.
-3- Неоднозначною є норма статті 3 Закону щодо реструктуризації до 1 січня 2011 року невиплаченої частини грошових заощаджень: не зрозуміло, чи буде протягом зазначеного строку повернуто громадянину всю суму відновлених заощаджень (понад відсотки, визначені відповідною шкалою), чи реструктуризацію буде застосовано до тієї частини вкладу, яка згідно із зазначеною шкалою мала б бути виплачена протягом перших п'яти років, але з певних причин не виплачена.

Враховано частково


Невиплачена частина грошових заощаджень громадян підлягає реструктуризації шляхом розстрочення її виплати населенню до 1 січня 2015 року.
21.
Для одержання заощаджень вкладники відкривають за місцем проживання спеціальний рахунок в установі Ощадного банку України та перераховують всі належні їм грошові заощадження, які внесені на рахунки в установах Ощадного банку України станом на 1 січня 1992 року, на цей спеціальний рахунок.
-4- Законом також передбачено відкриття вкладниками в установах Ощадного банку України спеціальних рахунків, на які будуть перераховуватися належні вкладникам грошові заощадження. Виконання цієї норми потребуватиме відкриття понад 24 млн. рахунків, що призведе до значних фінансових витрат банку. Проте джерел їх покриття Законом не визначено.

Відхилено

Для одержання заощаджень вкладники відкривають за місцем проживання спеціальний рахунок в установі Ощадного банку України та перераховують всі належні їм грошові заощадження, які внесені на рахунки в установах Ощадного банку України станом на 1 січня 1992 року, на цей спеціальний рахунок.
22.
Кожний вкладник, який відкрив спеціальний рахунок по проіндексованих грошових заощадженнях, має право на отримання 50 відсотків суми вкладу готівкою і 50 відсотків безготівкового перерахунку коштів на оплату житлово-комунальних послуг (користування житлом, його утримання, водо-, тепло-, електро-, газопостачання та водовідведення, вивезення побутового сміття та рідких нечистот, придбання скрапленого газу та твердого палива).
-5- Крім того, цією ж статтею Закону передбачено, що кожний вкладник має право на отримання готівкою лише 50 відсотків суми вкладу, інші ж 50 відсотків коштів незалежно від бажання вкладника перераховуватимуться безготівково на оплату житлово-комунальних послуг. Це порушує конституційне право громадян на самостійне розпорядження своєю власністю, гарантоване статтею 41 Конституції України. Така норма призведе також до дискримінації прав вкладників, які проживають у сільській місцевості, не одержують таких послуг, а отже не зможуть скористатися тими 50 відсотками, які перераховуються безготівково на оплату житлово-комунальних послуг.
Слід також зазначити, що положення про безготівкове перерахування 50 відсотків коштів вкладників на оплату житлово-комунальних послуг не відповідає напрямам державної політики щодо зниження обсягів не грошових розрахунків та забезпечення реальних надходжень коштів до бюджету, призведе до недостатності обігових коштів підприємств і невиконання ними грошових зобов'язань перед постачальниками.
Враховано
Кожний вкладник, який відкрив спеціальний рахунок по проіндексованих грошових заощадженнях, має право (за своїм бажанням) на отримання 50 відсотків суми вкладу готівкою і 50 відсотків безготівкового перерахунку коштів на оплату житлово-комунальних послуг (користування житлом, його утримання, водо-, тепло-, електро-, газопостачання та водовідведення, вивезення побутового сміття та рідких нечистот, придбання скрапленого газу та твердого палива) після перерахування коштів із Державного бюджету України на спеціальний рахунок вкладника.
23.
Порядок відкриття спеціальних рахунків та перерахунку коштів на оплату житлово-комунальних послуг визначається Національним банком України.


Порядок відкриття спеціальних рахунків та перерахунку коштів на оплату житлово-комунальних послуг визначається Національним банком України, після чого Ощадний банк України розпочинає роботу по їх відкриттю.
24.
Суми коштів, що виплачуються з спеціального рахунку, враховуються при призначенні субсидій на оплату житлово-комунальних послуг".


Суми коштів, що виплачуються з спеціального рахунку, враховуються при призначенні субсидій на оплату житлово-комунальних послуг".
25.
II. Цей Закон набирає чинності з 1 січня 2002 року.
-6- Виходячи з наведеного, вважаємо, що забезпечення виконання Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про державні гарантії відновлення заощаджень громадян України" неминуче призведе до прискорення інфляційних процесів, унеможливить дальше відновлення обсягів виробництва, зростання валового внутрішнього продукту, а це унеможливить реальне повернення заощаджень громадянам, тому пропонується зазначений Закон відхилити.
Відхилено

II. Цей Закон набирає чинності з 1 січня 2002 року, а частина 7 статті 7 цього Закону - з дня опублікування.

* - Назви колонок таблиці подані в загальному значенні