|
||||||||||||||||||
ЗАСІДАННЯ СТО СЬОМЕ Частина сьома Сесійний зал Верховної Ради України. 6 година 15 хвилин./Продовження/ Веде засідання Голова Верховної Ради України МОРОЗ О.О. ГОЛОВА. Прошу всіх депутатів сісти і заспокоїтися. Спокійно.Сядьте, будь ласка, на свої місця. Нам треба розглянути ще багатостатей. СИРОТА М.Д. Шановні колеги! Робота не закінчилася, прошузаймати свої місця. Ну що ви робите? Кому потрібні ці дешевіефекти? ГОЛОВА. Я, по-перше, хочу запросити вас до продовженняроботи. Тільки сядьте на свої місця. І, подруге, хочу, щоб у васне було такого відчуття, що тут хтось переміг, а хтось програв.Ми всі виграли або всі програли, якщо будемо... 3 СИРОТА М.Д. Шановні колеги, давайте продовжувати роботу,прошу вас. ГОЛОВА. "Автономна Республіка Крим". Назву цього розділу мипроголосували. СИРОТА М.Д. Назву проголосували - "Автономна РеспублікаКрим". Давайте цей розділ проголосуємо в цілому. Ми ж у пакеті вжеголосували. Давайте в цілому і тепер проголосуємо. Ми ж урахуваливсі вимоги кримчан. ГОЛОВА. Розділ X ставиться на голосування в цілому. СИРОТА М.Д. Прохання підтримати, шановні колеги. Враховановсі пропозиції кримчан. Прохання проголосувати. ГОЛОВА. Прошу голосувати. "За" - 316. Прийнято. Розділ "Місцеве самоврядування". Назва голосується... СИРОТА М.Д. "Місцеве самоврядування", розділ XІ. Проханняпідтримати назву. ГОЛОВА. Прошу голосувати. "За" - 313. Голосування поіменне. 4 Стаття 140. Є зауваження? СИРОТА М.Д. Комісія просить статтю 140 підтримати в цілому. ГОЛОВА. Одну хвилинку. А де ми пропустили районні в містахРади? СИРОТА М.Д. Ця поправка врахована комісією. Я зачитаю її.Одну секундочку, треба її знайти. Шановні колеги, поправку Президента, що стосується районниху містах Рад, враховано. ГОЛОВА. То про систему. А місцеве самоврядування? У нас же єрегіональне самоврядування, як і місцеве, і Президент погодився зцим. Районна ланка, обласна ланка, районна в місті ланка повиннібути самоврядними / Шум у залі/. Прошу уваги. Сядьте всі на свої місця! Депутате Заєць,скільки я можу про це говорити? Депутате Осташ, сядьте на своємісце. СИРОТА М.Д. Шановні колеги, вам було роздано таку пропозиціюкомісії, щоб статтю 140 доповнити частиною шостою такого змісту:"Питання організації, управління районами в містах належить докомпетенції міських Рад". 5 Ось така поправка була прийнята комісією. З урахуваннямдоповнення комісії, я прошу проголосувати статтю 140. ГОЛОВА. Одну хвилинку... Анатолію Костянтиновичу, сідайте.Сядьте всі. Прошу уваги. У частині першій статті 140 треба відразу перекинутимісточок до того, що було в попередніх статтях і булопроголосовано. Тобто статус регіонального самоврядування повиненбути визначений відразу - район у місті, район, область. Якщо мицього не запишемо, то зламаємо систему державного управління. СИРОТА М.Д. Ні, шановні колеги, комісія підтримала тількичастину шосту, яку я зачитав. ГОЛОВА. Депутат Стешенко має слово. Увага! СТЕШЕНКО О.М. Дякую. Шановні колеги, я прошу звернути увагуна мою поправку на сторінці 672 у вигляді частини до статті 140,яку я пропоную викласти після частини третьої. Вона має такийзміст: "У містах з районним поділом місцеве самоврядуванняздійснюється на районному та загальноміському рівнях у порядку імежах, визначених законом", СИРОТА М.Д. Шановні колеги, ми місяць погоджували це здепутатськими групами і фракціями. Якщо ми так запишемо, тозруйнуємо систему місцевого самоврядування в цьому розділі і вінших розділах. 6 Комісія підтримала тільки одну поправку Президента іПрем'єр-міністра. Додати частину шосту. Якщо ми й це приймемо, тозруйнуємо систему, закладену в проекті Конституції. Базовий рівень - село, селище, місто. Це базовий рівеньсамоврядування. ГОЛОВА. Я поставлю вашу, Олександре Миколайовичу, поправкуна голосування. Депутат Кондратюк мав слово. Будь ласка. КОНДРАТЮК А.О., член Комісії Верховної Ради України з питаньдержавного будівництва, діяльності Рад і самоврядування/Вінницький виборчий округ, Вінницька область/. ШановнийОлександре Олександровичу! Моя поправка стосується районних Рад умістах. Я прошу записати у частині третій: "міські, районні умістах ради та їх виконавчі комітети". Якщо ми їх сюди невключимо, то районні Ради залишаться без виконавчих комітетів. Ів розділ про територіальний поділ включені районні у містах Ради,і в розділ "Перехідні положення" включені. Чому ж у статтю 140 неможна їх включити? Тоді це вже буде система. Інакше це несистема. СИРОТА М.Д. Виходить система така. Базовий рівеньсамоврядування - село, селище чи місто. Вони створюють своївиконавчі комітети. А поправка, прийнята нами раніше, дозволяємісту зробити відповідні виконавчі структури в районах міста. Іце буде діяти, шановні колеги. 7 ГОЛОВА. Може, спочатку зробимо так. У нас є поправка, яка невикликає заперечень: "Питання організації управління районами вмістах належить до компетенції міських рад". Я так розумію, що вона не викликала заперечень. Депутат Севрюков. Будь ласка. СЕВРЮКОВ В.В., голова підкомісії Комісії Верховної РадиУкраїни з питань паливноенергетичного комплексу, транспорту ізв'язку /Малиновський виборчий округ, Одеська область/. Спасибо,Александр Александрович. Уважаемый докладчик! Сейчас ПредседательВерховного Совета очень четко отметил: в предыдущем разделе мыакцентировали внимание на том, что у нас есть районные Советы, авот в этом разделе, который мы сейчас обсуждаем / в голубой книгеесть наши поправки /, мы потеряли районный Совет в городе. Тоесть теперь неизвестно, как формируют районы города этупредставительную власть. Где она? Её здесь нет, она потеряна. СИРОТА М.Д. Пояснюю. У статті 118 малися на увазі райони таобласті. А тут, якщо ми маємо поняття "райони в містах", то цевирішує міська Рада. СЕВРЮКОВ В. В. А депутатов кто избирает в районные Советыгорода и кого они делегируют? 8 СИРОТА М.Д. У місті депутатів обирають безпосередньо жителіміста, і вже тоді міська Рада визначається з функціями Радрайонів міста. Давайте підтримаємо цю концепцію, шановні колеги. ГОЛОВА. Можна ставити цю норму на голосування? Ще раззачитую: "Питання організації управління в містах належить докомпетенції міських рад". Ставлю цю норму на голосування. СИРОТА М.Д. Основна заслуга в розробці цього розділуналежить фракції Селянської партії і групі "Державність",депутатам Безсмертному і Дудченку. Прошу підтримати. ГОЛОВА. "За" - 298. СИРОТА М.Д. Іване Олександровичу, підтримайте, ви ж членнашої комісії. Не спрацювали картки, Олександре Олександровичу. Проханняповторити голосування. ГОЛОВА. Ще раз ставлю на голосування цю норму. "За" - 307. Дякую. Михайле Дмитровичу чи Романе Петровичу, я просив би вас,якщо можна, коротко пояснити депутатам суть організаціїсамоврядування і місцевих Рад. Справа ось у чому. Той варіант, щозаписаний тут, діяв кілька років у Польщі, і вони змушені булизмінювати законодавство й організовувати ради на обласному, тобтона воєводському і на районному рівнях. 9 Ми передбачаємо ступінчасті вибори, а не прямі, як цепотрібно. Чому ми вибудовуємо таку модель, яка руйнує діючусистему? СИРОТА М.Д. Шановні колеги, ми не можемо зараз чіткопередбачити, яким шляхом буде рухатися наше місцевесамоврядування. Тому ідея була така: виписуємо рамочні концепціїі перекладаємо це все на закон, який приймається простоюбільшістю. Це гнучка модель, яка дасть змогу побудувати те, щовимагає наш час. Не можна зараз передбачити, яка модель найбільшевлаштовуватиме Україну через 2-3 роки. А закладена в цьомурозділі концепція дозволяє гнучко реагувати на ситуацію. Прошу надати по дві хвилини Роману Петровичу Безсмертному іМиколі Петровичу Дудченку. ГОЛОВА. Будь ласка. БЕЗСМЕРТНИЙ Р.П. Шановний Олександре Олександровичу, шановніколеги! Цей розділ розкриває так звану гро 10 мадівську теорію самоврядування. У чому полягав основ нийпринцип цієї теорії? Самоврядування здійснюється на основіпервинної організації громад села, селища і міста. Село, селище імісто обирають відповідно сільську, селищну та міську Ради, якімають свої виконавчі структури. А на основі асоційованогопредставництва формуються районна та обласна Ради, які обираютьсвоїх голів. Виконавчі повноваження, що стосуються обласних і районнихРад, здійснюють тільки адміністрації. Невипадково Ради маютьвплив на адміністрацію. Який вплив - ми з вами вже визначили. Ще одне. Зверніть увагу на доповнення: "добровільногооб'єднання в сільську громаду кількох сіл". Це, по суті, даєзмогу на рівні сільського району здійснювати самоврядування. 11 Олександре Олександровичу, ми осмислили і врахували досвідПольщі, і ця формула дозволяє на рівні сільського районуздійснювати самоврядування. Проте ми розуміли й те, що сільськірайони - занадто велика структура, тому в разі проведенняадміністративних реформ їх може бути дві чи три - залежно відтого, як ця структура розвиватиметься. Ще одне дуже важливе, що закладено, з точки зоруперспективи: функції адміністрації будуть змінюватися, інайвірогідніше те, що голови адміністрацій будуть здійснюватифункції префекта. Тому і районні, і обласні Ради, можливо, вперспективі будуть утворювати відповідні виконавчі органи іздійснювати свої повноваження, а також те, що випливає згромадівської теорії. І сільські, і селищні, і міські Ради можутьстворювати дирекції по управлінню спільним майном, створюватиспільні бюджети на рівні кількох населених пунктів для виконанняконкретних програм. Одне слово, це дуже широка концепція, якадозволяє діяти нинішній системі і розвиватися їй у перспективі. Я прошу вас звернути особливу увагу на те, що доповнення,внесене до проекту Тимчасовою комісією, випливає з Європейськоїхартії місцевого самоврядування. Це процедури обрання тафункціонування виконавчих комітетів. Єдине, що відрізняє їх від нині діючої системи, - це те, щов селах, селищах і містах обираються не голови Рад, а голови сіл,селищ і міст, які головують на засіданнях Рад і очолюютьвиконавчі органи. Дякую. 12 СИРОТА М.Д. Прошу надати слово Миколі Петровичу Дудченку якспівавтору /Шум у залі/. ГОЛОВА. Я надам вам слово, Петре Степановичу / Шум у залі /.Оскільки це надзвичайно складна тема, я просив би перед, тим якголосувати, відвести 10 хвилин, щоб депутати висловили своїміркування. Але дуже коротко, максимум по 2 хвилини. Депутат Дудченко. ДУДЧЕНКО М.П. Уважаемый Александр Александрович! Уважаемыеколлеги! Буквально несколько слов к тому, что сказал РоманПетрович Бессмертный. Хочу обратить ваше внимание, что ирайонные, и областные Советы в проект Конституции включены.Причем районный Совет избирается непрямыми выборами, аформируется соответственно базовыми органами местной власти, азатем районные Советы формируют областные Советы. Таким образомдостигается квалифицированное представительство снизу доверху изаинтересованность людей, которые представляют базовый уровень врайоне, а район - в области. По этому же принципу строится бюджетная пирамидасамоуправления, то есть снизу доверху, а государственный бюджетраспределяется сверху донизу. И здесь сочетаются интересы иверхов и низов. 13 Социальные программы утверждаются районными Советами иисполняются местными администрациями. Поэтому есть иисполнительный аппарат органов местного самоуправления. Полномочия исполнительного аппарата органов местногосамоуправления и администрации могут перераспределяться, каксказал Роман Петрович, в широком диапазоне. Все это вопросы будущего закона, в который потом можно будетпериодически вносить изменения. Мы не стали фиксировать ситуациюв Конституции. Спасибо. ГОЛОВА. Петро Степанович Степанов. СТЕПАНОВ П.С., голова підкомісії Koмісії Верховної РадиУкраїни з питань соціальної політики та праці / Ватутінськийвиборчий округ, Луганська область /. Спасибо, АлександрАлександрович. Синяя книжка, поправка 138, страница 370 / Шум узалі /. Послушайте, пожалуйста, уважаемые народные депутаты! "Местное самоуправление наделяется правом самостоятельнорешать вопросы местного самоуправления в рамках Конституции изаконов Украины. Местное самоуправление осуществляется гражданаминепосредственно и через органы местного самоуправления: сельские,поселковые, городские, районные в городах, 14 районные, областные Советы депутатов трудящихся и ихисполнительные органы. Районные в городах Советы депутатовтрудящихся являются составной частью системы самоуправлениягорода. Районные и областные Советы представляют общие интересыграждан сел, поселков, городов". Прошу поставить на голосование. ГОЛОВА. Одну хвилинку, ми ще не голосуємо, поки щоз'ясовуємо. Вашу поправку я поставлю на голосування. Депутат Чиж. За ним - депутат Юхимчук /Шум у залі/. Потім вибудете говорити, депутате Чемерис. ЧИЖ І.С. Шановний Олександре Олександровичу! Шановні колеги!Я прошу уваги. Мене як колишнього голову сільської Ради іпрацівника обласної Ради абсолютно не пере конала аргументаціяРомана Безсмертного. Теорії багато, будувати самоврядування можнапо-різному. Проте доведіть мені, що ця двоступінчастість кращавід прямого формування Рад населенням. 15 ГОЛОВА. Багатоступінчастість, багатоступінчастість... ЧИЖ І.С. Чому багатоступінчастість є кращою, ніж формуванняРад прямими виборами? Аргументів немає ніяких. Просто неподобається ця система, і вирішили зробити багатоступінчасту.Уявіть собі ситуацію: на рівні села, селища, містечка -обираємо,а вже в районну Раду - висуваємо, призначаємо, в обласну таксамо. Уже обраних посилаємо до районної, обласної Рад. І вонинавіть на рівні районної, обласної Ради виконують частинуделегованих державних функцій, скажімо, затверджують бюджет. Отже, виходить так: люди фактично не обиралися прямимивиборами знизу догори, вони не мають представницького мандата, афункції виконують якоюсь мірою і державні, скажімо, бюджетні.Тому мене цей аргумент абсолютно не переконує. На мою думку,треба було б обирати і депутатів, і голів усіх Рад, включаючиобласних, прямими виборами. Але я не наполягаю на цьому, бо бачу,що не пройде. А от стосовно Рад я просив би врахувати редакцію, якавикладена на сторінці 682 у поправці 59. Звучить вона так: "Доскладу сільської, селищної, районної у містах, міської, обласноїРади входять депутати, які обираються населенням відповідноїтериторії на основі загального, рівного, прямого виборчого правашляхом таємного голосування терміном на чотири роки". Решту статей я не зачіпаю. Це - принципово, і мені здається,ця редакція краща, аніж та, яку ми придумали. Дякую. 16 ГОЛОВА. До того ж вона не руйнує систему самоврядування.Романе Петровичу, будь ласка. БЕЗСМЕРТНИЙ Р.П. Шановний Іване Сергійовичу! Шановні колеги!Ця пропозиція є реалізацією зовсім іншої концепції, так званоїдержавницької концепції побудови самоврядування. ІванеСергійовичу, та модель, яку закладено в проекті, по-перше, єнабагато дешевшою, по-друге, вона набагато краще відображаєпотреби населення. Тому що люди обирають не начальника з області,а людину в конкретному окрузі - в селі, в селищі, в місті - і врайоні, і в області вона представлятиме інтереси свого населеногопункту. Тому якраз оця поправка повністю нівелює ту концепцію,яка закладена в розділі. ГОЛОВА. Депутату Чижу - одну хвилину. ЧИЖ І.С. Романе Петровичу, але ж концепції можна закластиякі завгодно. А ось таке елементарне питання. Тепер на якійсьтериторії обирається депутат обласної Ради. Він намагаєтьсязахистити інтереси населення цієї території, реалізувати їх своєюдіяльністю. А як може реалізувати ці інтереси призначений представник,який не прив'язаний реально до цієї території, бо він обирався нарівні села, а його послали до районної Ради, а потім, може, і дообласної? Як він буде відповідати... / Шум у залі /. Я ж не кажупро голів Рад, яких, справді, призначали. Я вам кажу продепутата, який повинен працювати в окрузі. 17 БЕЗСМЕРТНИЙ Р.П. Шановні колеги, в районній Раді депутати,які делегуються туди сільськими, селищними Радами і міськимиРадами міст районного підпорядкування, відстоюють позиції своїхсіл, селищ, міст. В обласній Раді ці депутати відстоюють позиціїмешканців районів і міст обласного підпорядкування. Вони неприв'язані до конкретного округу. В область вони йдуть якпредставники району і відстоюють інтереси району, а в район - якпредставники населеного пункту. Це перше. Друге. Закон має реалізувати принцип пропорційногопредставництва від міста і села. Воно буде цілком справедливим.Ми не стали закладати цю норму до проекту Конституції. ГОЛОВА. Депутат Чемерис. За ним - депутат Юхимчук. ЧЕМЕРИС В.В. Українська республіканська партія. Шановніколеги! У мене є невеликі доповнення до чотирьох статей цьогорозділу. Вони, власне, не мої, це рішення Київської міської Радинародних депутатів про проект Конституції України, яке прийняте уквітні. Ці поправки ніким не придумані. Вони взяті з Європейськоїхартії місцевого самоврядування. Я не буду тут зупинятися наконцепції. Я думаю, що вона є загальновідомою, бо визнана в усійЄвропі. Я прошу врахувати ці поправки, оскільки вони є і вимогоюконкретної місцевої Ради, вимогою Європейської хартії місцевогосамоврядування. ГОЛОВА. Депутат Юхимчук. Будь ласка. 18 ЮХИМЧУК А.П., член Комісії Верховної Ради України з питаньправ людини, національних меншин і міжнаціональних відносин/Жмеринський виборчий округ, Вінницька область/. Дякую. Шановніколеги! Я прошу хвилинку уваги. Річ у тому, що цей розділ є неменш важливим, ніж попередній. Ідеться про те, як ми будемо врегіонах здійснювати державну політику, через які інституціїбудемо здійснювати внутрішню політику нашої держави. Сьогодні /ядумаю, Романе Петровичу, ви мене зрозумієте і підтримаєте / нарівні районів і областей практично закладається двовладдя. Ми цейперіод уже пройшли. Я розумію, нам потрібно вносити зміни доструктури влади. Але тоді, коли була адміністрація і коли булаРада /районна, обласна/, стосунки між адміністрацією і Радою булисуперечливі. Тому я запропонував у своїй поправці 49, щобПрезидент делегував частину повноважень у здійсненні керівництвадержавною власністю голові виконавчого органу, оскільки нинівлада в регіоні /якщо ми хочемо навести порядок/ повинназдійснюватись одноосібно. Крім цього, я хотів би привернути вашу увагу до поправки 52.Вона нібито врахована комісією, але в тексті проекту Конституціїїї немає. Тому я хотів би, Романе Петровичу, щоб або ви, абоГолова зачитав її і сказав, чому вона не врахована. Там ідетьсяпро відповідальність керівників районних, обласних виконавчихорганів. І це зовсім не враховано у попередніх статтях. І9 Я ще раз наголошую, що на рівні регіону - району, області -закладається двовладдя у відносинах між районною, обласною Радоюй адміністрацією. Я прошу на це зважити, бо ця вертикаль, яку михочемо закласти, нам, на жаль, не вдається. Я прошу за ці дві поправки проголосувати. БЕЗСМЕРТНИЙ Р.П. Олександре Олександровичу, я можупояснити... ГОЛОВА. Відповідайте, будь ласка. Прошу уваги. БЕЗСМЕРТНИЙ Р.П. Справа в тому, що тут закладено єдинувиконавчу владу. Невипадково у частині, де йшлося про державніадміністрації, ви побачили повноваження, делеговані районними,обласними Радами місцевим адміністраціям. Тепер у Раді немаєвиконкому, у неї є апарат. З питань місцевого самоврядування Радаприймає акти, які зобов'язана виконувати місцева адміністрація.Тому ми якраз врахували суперечності, які були між представникамиПрезидента і Радами та їх виконкомами, і пішли таким шляхом: Радаприймає бюджет, приймає програми соціально-економічного розвиткурайону, області, а місцева державна адміністрація виконує бюджет,реалізує цю програму і звітує перед районною, обласною Радою проїх виконання. 20 Треба мати на увазі і той момент, що Рада може висловитинедовіру голові адміністрації і двома третинами голосіввідправити його у відставку. Таким чином, є єдина виконавчавлада, є вплив регіональних представницьких органів і є взаємодіяміж виконавчою і представницькою владою /Шум у залі/. ГОЛОВА. Спокійно. Депутат Лавриненко. Останній виступ. Неображайтеся, будь ласка. ЛАВРИНЕНКО М.Ф. Уважаемые коллеги, с тем, что объясняетРоман Петрович, нельзя согласиться, ибо здесь уже заложенопротиворечие. Обратите внимание: мы уже проголосовали статью 71,где говорится: "Вибори до органів державної влади та органівмісцевого самоврядування... відбуваються на основі загального,рівного і прямого виборчого права..." /Шум у залі /. ГОЛОВА. Миколо Федоровичу, одну хвилинку, прошу вибачення. Почекайте, він зараз все розкаже. Не заважайте йому. Будьласка. ЛАВРИНЕНКО М.Ф. А в статті 141 говориться про те, що районніта обласні Ради формуються не прямо, а відповідно сільськими іселищними та районними і міськими Радами. Тобто протиріччя тут неможна допускати, щоб в одній статті говорилося про вільні, прямівибори, а інша стаття цей принцип руйнувала. 21 І далі. Відповідно до статті 118, яку ми вже проголосували,місцеві державні адміністрації підзвітні й підконтрольні Радам участині повноважень, делегованих їм відповідними районними чиобласними Радами. А в статті 143 знову ж таки протиріччя: такимправом районні, обласні Ради вона не наділяє. А згідно з частиноюдругою статті 19 проекту "органи державної влади та органимісцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діятитільки на підставі, в обсязі та у спосіб, які передбаченоКонституцією України та законами України". Ви бачите, якепротиріччя? І останнє щодо Європейської хартії місцевого самоврядування.Ніде у світі органи місцевого самоврядування не делегують своїхповноважень державним органам. ГОЛОВА. Дякую. ЛАВРИНЕНКО М.Ф. Для цього Європейська хартія передбачає, щооргани самоврядування утворюють свої виконавчі органи. ГОЛОВА. Спасибі. Депутат Безсмертний. БЕЗСМЕРТНИЙ Р.П. Шановні колеги! Справа в тому, щосамоврядним рівнем визнаний базовий рівень. Це село, селище,місто. Вони є суб'єктами самоврядування. Там повністю реалізованоположення хартії щодо виборності, і ніяких суперечностей у статті72 немає. Районні, обласні Ради - це так звані представницькі органи,які виражають спільні інтереси сіл, селищ, міст, які знаходятьсяна території району чи міста. Тому і тут не може 22 бути ніякої суперечності. Це відповідає хартії. Хартіядозволяє мати асоційовані представництва. І ще я хотів би відзначити ось що. Ми йшли таким шляхом, щобу Конституції одне й те саме положення не повторювалося двічі.Якщо написано, що вони діють "на підставі, в обсязі та у спосіб,які передбачені Конституцією України", то це означає, щоположення, зазначене в попередньому розділі щодо повноваженьРади, реалізовується цією Радою, і його не потрібно повторювати. ГОЛОВА. Усе. Михайле Дмитровичу, ставайте за трибуну. Я просив би і Михайла Дмитровича, і Романа Петровича, і всіхприсутніх вислухати мене, оскільки було дуже багато пропозицій. Яцей розділ спеціально аналізував. На жаль, і мої правки невраховано. Мені здається, що можна було б піти таким шляхом. Спосібформування органів місцевого самоврядування і регіональногоуправління можна було б забезпечити традиційно, тобто прямимивиборами, а функції записати ті, які є властивими для самовряднихорганів і самоврядних організацій. І це було б нормально. Тому щодо районної Ради обов'язково увійшов би голова Ради, Можна було бнавіть передбачити обрання його за посадою. А вибори були бпрямі, і ми таким чином узгодили б обидві позиції і, до речі,заклали б традицію переходу від однієї системи управління йорганізації представницької влади до іншої. 23 Тому я хотів би поставити все-таки на голосування пропозицію, яку вніс депутат Чиж /Шум у залі/. Одну хвилинку, япрошу не перебивати мене. У нас балачки йдуть" другу добу. Битерпіти не можете, коли вам зауваження роблять, а собі дозволяєтетаке. СИРОТА М.Д. Шановні колеги, зберігайте спокій. ГОЛОВА. Зміст такий: "До складу сільської, селищної,районної в містах, міської, обласної ради входять депутати, якіобираються населенням відповідної території на основі загального,рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосуваннятерміном на чотири роки". Нічого не ламається, функціїзалишаються... Ставлю на голосування цю пропозицію. "За" - 211. Не прийнято. Стаття 140 в редакції комісії ставиться на голосування... СИРОТА М.Д. Вона проголосована в цілому, за неїпроголосували 307 депутатів. ГОЛОВА. А коли її голосували? СИРОТА М.Д. Ви ставили на голосування. ГОЛОВА. Ми голосували тільки поправку Президента. Я ще невстиг забути... 24 СИРОТА М.Д. Можна подивитися стенограму. Стаття 140 в ціломупроголосована з поправкою Президента 307 голосами. А ми вжепочали обговорювати статтю 141. ГОЛОВА. "До складу сільської, селищної, міської ради входятьрадники, які обираються жителями села, селища, міста на основізагального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємногоголосування строком на чотири роки" СИРОТА М.Д. Шановні колеги! Якщо проблема полягає врадниках, то назвіть їх депутатами. Це ж не принципово, ГОЛОВА. Давайте все-таки назвемо депутатами. СИРОТА М.Д. Давайте вже назвемо депутатами і проголосуємо . ГОЛОВА. Голосуємо цю норму із словом "депутати". СИРОТА М.Д.. Перша частина голосується в редакції комісії,тільки замість слова "радники" записати "депутати". ГОЛОВА. Голосується перша частина. "За" - 305. СИРОТА М.Д. Замість слова "радники" записати "депутати".Але, шановні колеги, треба мати на увазі, що там, де написано 25 "народні депутати", йдеться про тих, хто прийде, дасть Бог,на наші місця. А це просто депутати. ГОЛОВА. Частина друга: "Територіальні громади на основізагального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємногоголосування обирають голову відповідно села /сільської громади/,селища, міста строком на чотири роки, який очолює виконавчийорган ради, головує на засіданні ради". Ставлю на голосування. СИРОТА М.Д. Підтримайте, будь ласка, редакцію комісії. ГОЛОВА. Голосується частина друга. "За" - 313. "Статус голови, депутатів ради, виконавчих органів та їхніповноваження, порядок утворення, реорганізації, ліквідаціївизначаються законом". СИРОТА М.Д. Універсальна формула. Прохання підтримати,шановні колеги /Шум у залі/. А ми з вами будемо приймати закон. ГОЛОВА. Ставлю на голосування. "За" - 304. Була пропозиція депутата Буздугана останні дві частинивилучити з цієї статті. Я не знаю як ви ставитеся до цього? / Шуму залі/. 26 "Районна рада формується сільськими, селищними та міськимирадами району, а обласна рада - районними, міськими /містобласного підпорядкування/ радами області". Депутат Болдирєв. БОЛДИРЄВ Ю.О. Уважаемый Председатель! Уважаемые депутаты! Япрошу вас открыть синий альбом на странице 373. В конце страницымоя поправка 25. Смысл этой поправки в том, чтобы исключив частичетвертую и пятую статьи 141, избирать районные и обласные Советыи их председателей прямым голосованием. При этом я позволю себезачитать весь механизм. В данном случае это будет частьчетвертая. "До складу районної ради входять голова та депутати. До складу обласної ради входять голова, депутати, а також запосадою голови районних та міських /міст обласного значення/ рад. Голови та депутати районних та обласних Рад обираютьсямешканцями районів та областей на основі загального, рівного тапрямого виборчого права шляхом таємного голосування". Таким образом, необходимо исключить части четвертую и пятуюи вместо них включить предлагаемый мною текст. Прошу вас поддержать. Это сохраняет прямую выборностьрайонных и областных Советов и их председателей. Спасибо. 27 ГОЛОВА. Поправка депутата Болдирєва ставиться наголосування. СИРОТА М.Д. Комісія не підтримує. ГОЛОВА. Голосується поправка. "За" - 181. Не вистачає голосів. СИРОТА М.Д. Шановні колеги, давайте проголосуємо ... ГОЛОВА. Є ще така пропозиція депутата Буздугана. Оскільки миговоримо, що статус голови, депутатів Ради, виконавчих органів тапорядок їх утворення /а ми раніше говорили про територіальнігромади/ визначаються законом, то, можливо, все це виписати взаконі, а ці дві норми проголосувати разом. 28 СИРОТА М.Д. Ну, давайте проголосуємо. ГОЛОВА. Дві останні фрази. Та воно й зараз виписано.Депутате Стешенко, будь ласка. СТЕШЕНКО О.М. Шановні колеги! Ті проблеми, які ми заразрозглядаємо, надто важливі, адже ми за п'ять років провели вжеп'ять реорганізацій, тому ми не можемо сьогодні помилятися... ГОЛОВА. Одну хвилиночку! Ще раз прошу уваги. Говорить головакомісії. Прошу уваги! СТЕШЕНКО О.М. Досить уже експериментів. Прошу вас усіхзвернути увагу на мій виклад цієї статті на сторінці 679, що, намій погляд, охоплює всі ті питання, які ви зараз порушували. Цю статтю я пропоную викласти в такій редакції:"Ради народних депутатів складаються з депутатів, які обираютьсяна основі загального, рівного і прямого виборчого права притаємному голосуванні строком на 4 роки відповідно до закону провибори. Депутати підзвітні своїм виборцям і можуть бутивідкликані ними в порядку, визначеному законом. Голови Радобираються Радами з числа депутатів, за посадою очолюють їхвиконавчі комітети, організують роботу Рад та їх виконавчихкомітетів". Це відповідає статті 3 Європейської хартії промісцеве самоврядування, і врахування цього дасть нам змогу 29 продовжити розгляд цього надто важливого розділу. Прошузвернути увагу на лаконізм викладення статті і проголосувати,підтримавши її. ГОЛОВА. Я прошу, шановні депутати! Це принциповий момент.Треба визначитись. Я вас не агітую, але я хочу звернути увагу набезліч колізій, з якими ми сьогодні зіткнулися. Якщо голова Радивідповідного рівня обраний прямо виборцями, а потім його зміщуютьз посади... Це може бути з різних причин. І Рада вже не можеобрати нового голову. То що, знову треба проводити загальнівибори? А ми ж передбачаємо тут, що голови відповідних Радобираються на основі прямого виборчого права. Треба це робити насесії. Тому формула Стешенка якраз і підходить. Вона не зачіпаєїх функцій. Функції залишаються ті самі, що записані у цихстаттях. Я ставлю пропозицію депутата Стешенка на голосування. "За" - 226. Опублікуйте результати голосування по фракціях. СИРОТА М.Д. Шановні колеги! Прошу підтримати редакціюкомісії / Шум у залі /. ГОЛОВА. Я ще раз ставлю цю пропозицію на голосування. Прошувсіх голосувати. Як хочете, але голосуйте всі. СИРОТА М.Д. А в комісії інша модель, шановні колеги. 30 ГОЛОВА. Будь ласка. "За" - 229. СИРОТА М.Д. Шановні колеги.../ Шум у залі /. ГОЛОВА. Шановні колеги! Прошу вас звернути увагу нароздруковку цього голосування. Ті, хто сьогодні не голосував,будуть через півроку виступати ініціаторами змін до Конституції.Тому що організувати владу буде просто неможливо, це буде недвовладдя, а чортзна-що, якщо говорити так занадто інтелігентно /Шум у залі /. СИРОТА М.Д. Шановні колеги! На районному і обласному рівняхголови обираються відповідними Радами. Це вже враховано в текстістатті. ГОЛОВА. Ставлю на голосування частину четверту статті 141."Районна рада формується сільськими, селищними та міськими радамирайону, а обласна рада - районними, міськими /міст обласногопідпорядкування/ радами області". 31 СИРОТА М.Д. Комісія просить підтримати дану редакцію,шановні колеги. ГОЛОВА. Ставлю на голосування. "За" - 269. Миколо Петровичу, послухайте, будь ласка. Якщо об'єднати всете, що говориться про процедуру формування Рад, яку пропонуютьдепутати Стешенко або Чиж, де механізм самоврядування передбачаєті ж функції, то це було б, на мою думку, нормально... Ну ви незараз же зустрічаєтеся з виборцями, тому послухайте. От миговоримо, що голова обласної Ради обирається представникамирайонних та міських Рад. Але ж ми знаємо, що голова обласноїадміністрації буде призначати кожного голову районної Ради, якийпотім перейде під його керівництво, буде заглядати йому кожногодня в зуби і ніколи не матиме своєї думки. Хіба не зрозуміло, для чого це робиться, а ми всі мовчимо,бо нас це не цікавить, бо ми вже вирішили корінні питання. Миколо Петровичу, будь ласка. 32 ДУДЧЕНКО М.П. Уважаемый Александр Александрович, уважаемыеколлеги. Во-первых, этот текст был принят в первом чтении вредакции Конституционной комиссии. Наша комиссия только улучшилаего, внеся дополнения. Во-вторых, обращаю ваше внимание на то,что председатели районного и областного уровней избираютсясоответствующими Советами. Это записано в той же статье. ГОЛОВА. Зрозуміло. ДУДЧЕНКО М.П. А в части третьей этой статьи говорится, чтодругие вопросы организации местного самоуправления, формирования,деятельности и ответственности его органов определяются законом.Сделано это сознательно, чтобы в дальнейшем можно былореформировать и реконструировать местное самоуправление. ГОЛОВА. Миколо Петровичу, Володимире Мефодійовичу іОлександре Івановичу, я два тижні тому зустрічався з керівникамирайонів і заступниками голів обласних Рад. Тут, в Академіїуправління. Всі вони в один голос просять зберегти систему прямихвиборів і вибори Радами керівників відповідних органів. Вони жкерівники виконавчих структур. СИРОТА М.Д. Шановні колеги, давайте подумаємо, як нам дійтиконсенсусу. 33 ГОЛОВА. Ще раз ставлю четверту норму цієї статті наголосування. Частина четверта, повторюю. "За" - 263. Не набирає потрібної кількості голосів. Давайте без цихдвох, а потім визначимо в законі. Там написано, що "визначаєтьсязаконом". От у закон і запишемо. Можна так? Одну хвилиночку! Аостанню частину залишимо. Тут написано: "голова районної таобласної ради обирається відповідною радою і очолює її виконавчийапарат". Можна так проголосувати? Голосуємо останнє речення. "За" - 344. Стаття 141 голосується без частини четвертої в цілому. "За" - 335. Стаття 142. "Матеріальною і фінансовою основою місцевогосамоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевихбюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у комунальнійвласності територіальних громад сіл, селищ, міст..." Давайте додамо райони в містах. Отже, "районів у містах, атакож об'єкти їхньої спільної власності, що перебувають вуправлінні районних і обласних рад". Хто перебиває? Будь ласка. СТРЕТОВИЧ В.М. До цієї частини є моя поправка. Вона підномером 101 у жовтій книжці. Подивіться, що тут написано:"...що єу комунальній власності територіальних громад..." Але комунальнавласність - це і є власність територіальних 34 громад. Тому пропонується вилучити слово "комунальній". Аякщо вже вживати, то "комунальної власності", інакше будетавтологія. Одне із слів треба вилучити, краще "комунальній".Тоді буде така редакція:"...що є у власності територіальнихгромад сіл, селищ і міст..." ГОЛОВА. Спокійно, будь ласка! Депутат Стретович пропонуєвилучити слово "комунальній". Голосуємо частину першу статті 142без слова "комунальній". Можна статтю 142 без слова "комунальній" в ціломуголосувати? Ставлю на голосування. "За" - 320. ГОЛОВА. І "районів у містах" тут додано. СТРЕТОВИЧ В.М. Ні, ні, "районів у містах" немає. Редакція,запропонована комісією. ГОЛОВА. Одну хвилиночку! Статтю 141 депутат Юхимчукпропонував викласти у такій редакції: "Керівники всіх гілок владита їх структурних підрозділів підзвітні перед народом 35 України і несуть персональну відповідальність за допущенняспаду соціальноекономічного розвитку, їх збагачення протиправнимшляхом карається законом. Керівники державних органів тамісцевого самоврядування зобов'язані захищати економіку та ринокдержави, постійно піклуватися та нести відповідальність зарозвиток вітчизняного виробництва, культури, науки, освіти,духовного збагачення громадян України". Анатолію Петровичу, дуже хороша стаття, тільки це для законувізьмемо. До Конституції вона не має... СТРЕТОВИЧ В.М. І ми вже статтю 141 проголосували в цілому,Олександре Олександровичу. ГОЛОВА. Доповнення? Депутат Носов. Прошу. 36 НОСОВ В.В. Шановні депутати, у статті 142 до частини третьоїтреба додати таке речення. Тут записано: "Держава бере участь уформуванні доходів місцевого самоврядування". Пропоную додати:"здійснює контроль за законним, доцільнім, економним, ефективнимвикористанням цих коштів та належним їх обліком". Тому що в настепер виходить так: прокуратури не буде, Лічильна палата туди непроходить.. А хто ж контролюватиме? Ось Генеральна прокуратураподала нам... Депутат Азаров може підтвердити: там хто що хоче,те і робить. А якщо держава залишає частину податків, стягнутих злюдей під погрозою кримінального покарання, то треба йконтролювати, куди йдуть ці видатки. Я прошу підтримати. СТРЕТОВИЧ В.М. Я підтримав би пропозицію ВладиславаВасильовича, за винятком слова "ефективним". Тому що слова"доцільний", "економний" якраз і означають "ефективний". НОСОВ В.В. Та це різні речі! Не плутайте. СТРЕТОВИЧ В.М. Ну це ж Конституція, Владиславе Васильовичу.Не треба сюди води наливати. Комісія того не підтримала. ГОЛОВА. Поправка депутата Носова ставиться на голосування. "За" - 218 Депутат Стешенко. 37 СТЕШЕНКО О.М. Дякую. Шановні колеги, мені здається, що достатті 142, яка визначає фінансовий стан органів місцевогосамоврядування, і це ні в кого не викликає ніяких заперечень,доцільно ввести дві норми. Перша норма така: "Держава фінансовопідтримує місцеве самоврядування". Це європейська норма. Якщо михочемо дійсно закріпити статус самоврядних органів від села дообласті, то ми повинні її ввести. І друга норма: "втрати органів місцевого самоврядування, щовиникли внаслідок рішень органів державної влади, компенсуютьсядержавою". Це теж дуже принципово. Коли ми розглядаємо виконавчіоргани місцевого самоврядування в єдиній структурі виконавчихорганів, тоді ми дійсно зможемо підтвердити ту тезу, щосамоврядування - це, говорячи російською, "всевластье" навідповідній території. А інакше це буде просто фікція. ГОЛОВА. Володимире Миколайовичу, давайте підтримаємо, СТРЕТОВИЧ В.М. Ні, просто я не бачу поправки, про якуйдеться. Назвіть, будь ласка, її номер, бо так немає чогопідтримувати. СТЕШЕНКО О.М. Сторінка 690, поправка 96 у жовтій книзі. СТРЕТОВИЧ В.М. Шановні колеги! Ідеться про те, щоб доповнитичастину третю словами: "Держава фінансово підтримує 38 місцеве самоврядування. Витрати органів місцевогосамоврядування, що виникли внаслідок рішень органів державноївлади, компенсуються державою". Є пропозиція підтримати поправку депутата Стешенка, вонапідсилює дану норму. ГОЛОВА. Прошу підтримати пропозицію депутата Стешенка.Ставлю поправку на голосування. "За" - 294. Ще раз ставлю на голосування. Зважте, що комісія підтримує.Нормальна поправка, голосуйте. "За "- 315. Який номер поправки? Слово надається депутату Чижу. Одну хвилиночку! Були пропозиції, щоб включити трансляцію нарадіо. Можна? Не треба? Добре, давайте закінчимо, а потім... ЧИЖ І.С. У мене поправки загального характеру, протепринципові. Звідки виникло те, що я пропоную? У статті 133розділу "Територіальний устрій України" ми додали на пропозиціюПрезидента слова: "райони у містах". Тому в цьому розділі миповинні зафіксувати не тільки те, що є сільські, селищні, міські,а й районні у містах Ради. Адже туди обирати потрібно. Цепринципово, і я просив би проголосувати за те, щоб таку змінувнести до цього розділу. ГОЛОВА. Ще раз назвіть номер поправки. 39 ЧИЖ І.С. Моєї поправки до розділу немає, але таке доповненнявиникло у зв'язку з тим, що ми прийняли поправку дотериторіального устрою. ГОЛОВА. Ні, я так не можу, це з голосу, Іване Сергійовичу. СТРЕТОВИЧ В.М. Немає конкретно виписаної поправки, ГОЛОВА. Є така поправка. СТРЕТОВИЧ В.М.Тоді назвіть номер поправки, сторінку. ГОЛОВА. Слово надається депутату Кондратюку. Поправка 39. КОНДРАТЮК А.О. У статті 140 у третьому абзаці після слова"міські" потрібно додати "районні у містах". І все вирішується.Так само і в статті 141 після слова "міськими" написати"районними у містах радами". І таким чином вирішується питаннявиборів голів районних у містах Рад. ГОЛОВА. Пропозиція депутата Кондратюка ставиться наголосування 40 СТРЕТОВИЧ В.М. Оскільки це є нормою закону, а ми у проектіКонституції записали, що визначення районного поділу в містах епрерогативою міських Рад, тому комісія не підтримала цю поправку. "За" - 163. ГОЛОВА. Статтю 142 в цілому з поправкою, яку мипроголосували, ставлю на голосування. Будь ласка, підтримайтеїї... Вибачте, прошу зняти з голосування. Депутат Запорожець давно просив слова. Будь ласка. ЗАПОРОЖЕЦЬ Ю.М., секретар Комісії Верховної Ради України зпитань базових галузей та соціальноекономічного розвитку регіонів/Миколаївський міський виборчий округ, Миколаївська область/.Шановні народні депутати! Прошу звернути увагу на поправку 98 насторінці 690. Ідеться про те, що у статті 142 і в статті 143 невизначено конкретно, хто є суб'єктом (розпорядником) комунальногомайна, бо територіальна громада, якій належить комунальнавласність, юридичною особою не є. Тому доцільно визначитиконкретно, хто виступає юридичною особою і представляє правомоччявласника. І для цього слід додати після частини другої статті 142частину третю, виклавши її в такій редакції: "Від іменітериторіальної громади правомоччя власника комунального майназдійснює відповідна рада". І у зв'язку з цим частину третю цієїстатті відповідно вважати частиною четвертою. 41 СТРЕТОВИЧ В.М. Пане Запорожець, будь ласка, номер поправки історінка. ЗАПОРОЖЕЦЬ Ю.М. Поправка 98 на сторінці 690. ГОЛОВА. "Від імені територіальних громад правомоччя /чи,може, правоможність/ власника комунального майна здійснюєвідповідна Рада". Так? Я думаю, що правильно сказано. Володимире Миколайовичу. СТРЕТОВИЧ В.М. Комісія розглядала цю поправку і відхилила/Шум у залі/. ГОЛОВА. Я прошу уваги! Пропозиція депутата Запорожцяставиться на голосування. СТРЕТОВИЧ В.М. Вона юридично неграмотна, оскільки Рада якпредставницький орган не може здійснювати правомоччя... ГОЛОВА. Увага, іде голосування. "За" - 152. Шановні депутати! У зв'язку з тим що телебачення, радіо таінші засоби масової інформації не бачать, що Верховна Радапрацює, а о 7 годині передали інформацію, що фактично у наснічого не виходить, Верховна Рада нічого не робить і томуподібне, тобто триває "зміцнення" авторитету Верховної Ради /якви розумієте, усе це робиться не випадково/, я пропоную прийнятирішення про включення засідання Верховної Ради у прямий ефір. 42 Після того, як увійдете в ефір, надасте мені дві хвилини, язроблю коротеньку інформацію. СИРОТА М.Д. Шановні колеги! Тимчасова комісія проситьпідтримати дану пропозицію. ГОЛОВА. Ставлю на голосування. СИРОТА М.Д. Підтримайте, будь ласка, шановні колеги! ГОЛОВА. Постанова про відкриття трансляції по радіо напершому каналі. "За" - 345. Рішення прийнято. Одначе я просив би бути дуже стриманими, лаконічними іпрацювати оперативно. Так, стаття 143 /Шум у залі/. Можна в цілому голосувати? СИРОТА М.Д. Прохання підтримати, шановні колеги. ГОЛОВА. Стаття 143. Ставлю на голосування. СИРОТА М.Д. Шановні колеги, детально виписана норма,прохання підтримати. ГОЛОВА. "За" - 308. 43 ГОЛОВА.Доповнення депутата Стешенка. Будь ласка. Одну секундочку... Я просив би депутатів і доповідачаврахувати таке. Треба сказати відверто, що в цьому розділі дужебагато огріхів. Тому щодо не зовсім точно виписаних норм слідзробити відсилку на закон. Потім ми зможемо виправити цю справу взаконі, щоб ми потім мали більший діапазон для руху. Інакше тутможе бути багато такого, що потім важко буде виправити. Томузараз треба ставити рамкові норми, які можна було б коригуватизаконом. СИРОТА М.Д. Стаття 143 проголосована, зараз стаття 144... ГОЛОВА. Депутат Стешенко говорить. СТЕШЕНКО О.М. Шановні колеги! Я вважаю, що частини перша ідруга цієї статті виписані добре, а от що стосується частинтретьої і четвертої, то хочу звернути вашу увагу на ту редакцію,яку я подав на сторінці 694 за номером 112. Пропоную записати:"Органи місцевого самоврядування наділяються законом власнимиповноваженнями і делегованими їм повноваженнями державноївиконавчої влади. У межах власних повноважень органи місцевогосамоврядування діють самостійно, під свою відповідальність. Уздійсненні делегованих їм повноважень державної виконавчої владиоргани місцевого самоврядування є підконтрольними відповіднимдержавним адміністраціям, Кабінету Міністрів України, ПрезидентуУкраїни, а в Автономній Республіці Крим - також її уряду". Такаредакція забезпечить керованість, самостійність і взагаліефективність у роботі. Дякую. 44 СИРОТА М.Д. Шановні колеги, тут, можливо, треба прислухатисядо пропозиції Олександра Олександровича Мороза. Давайте неприймати поспішних рішень, давайте дамо люфт на закон, шановніколеги. Стаття 145... ГОЛОВА. Але ми поки що розглядаємо статтю 143. Ми їїпроголосували? Усі норми проходять? СИРОТА М.Д. Так, усі норми пройшли, 308 голосів. ГОЛОВА. Олександре Миколайовичу, ще раз, будь ласка. СТЕШЕНКО О.М. Шановні колеги, чому я саме зараз ставлю цюпроблему? Я виходжу з того, що найближчим часом, якщо ми приймемосаме цей розділ /я вже впевнений, що приймемо, так само, як іКонституцію/, ми будемо готувати два законопроекти - про місцевесамоврядування в Україні і про державну виконавчу владу. І там мивідрегулюємо всі ті взаємовідносини. Але в Конституціїзаписувати, що ми можемо делегувати якісь повноваження... Повноваження повинні бути не делегованими, їх можна якделегувати, так і забрати. Вони мають бути чітко визначенізаконом. Тоді статус органів місцевого самоврядування дійсновідповідатиме своїй назві, коли вже ми вступили до Ради Європи іпідтримуємо Європейську хартію про місцеве самоврядування. Дякую. 45 СИРОТА М.Д. Давайте замінимо "делегуватися" на "інадаватися". ГОЛОВА. Так, давайте все-таки запишемо: "надаватисязаконом". Ставлю на голосування цю пропозицію. "За" - 325. Стаття 144... Яка? Де саме? Поправка 116? СИРОТА М.Д. Сторінка 695. ГОЛОВА. "Частину першу статті 143 після слів "у порядку,визначеному законом" доповнити словами "призначають, забезпечуютьпроведення та реалізацію результатів місцевих референдумів,утворюючи" і далі за текстом. Ну, щодо права проведення місцевихреферендумів написано правильно, він уже говорив про це. Словомає депутат Моісеєнко. МОІСЕЄНКО В.М. Фракция коммунистов Украины. Спасибо,Александр Александрович. Вот здесь, мне кажется, пропущено оченьважное слово "призначають". Получается, что органы местногосамоуправления только обеспечивают проведение местныхреферендумов, но не могут назначать их. СИРОТА М.Д. Шановні колеги! "Призначають місцевіреферендуми" - з цим можна погодитися. А якщо "забезпечують 46 проведення та реалізацію результатів", то це трошки не те.Давайте, може, дамо у такому вигляді: "призначають місцевіреферендуми"? ГОЛОВА. Я ставлю на голосування пропозицію депутатаМоісеєнка. "За" - 153. Стаття 144. "Органи місцевого самоврядування в межахповноважень, визначених законом, приймають рішення, які єобов'язковими до виконання на відповідній території. Рішення органів місцевого самоврядування з мотивів їхньоїневідповідності Конституції України чи законам Українизупиняються у встановленому законом порядку з одночаснимзверненням до суду". СИРОТА М.Д. Шановні колеги! Ви бачите, що в обох частинахстатті зазначено, що питання регулюються законом. Прохання підтримати в цілому. ГОЛОВА. Можна? А тоді доповнення? Будь ласка, в ціломуголосується, а потім доповнення. Слово має депутат Стешенко. Він працював над цим розділомбільше за всіх, СТЕШЕНКО О.М. Шановні колеги! Заспокойтеся, всі будетезадоволені. Статті 144, 145 і 146 виписані добре. І я прошу заразпроголосувати їх у пакеті. 47 СИРОТА М.Д. Щиро дякую, Олександре Миколайовичу, щиро дякую. ГОЛОВА. Статті 144, 145 і 146 ставляться наголосування в цілому. "За" - 349. Розділ ХІІ "Конституційний Суд України". Голосується назварозділу. СИРОТА М.Д. Прохання підтримати назву розділу, шановніколеги. ГОЛОВА. Назва розділу! "За" - 350. Є пропозиція голосувати весь розділ у цілому. СИРОТА М.Д. Шановні колеги! Прошу підтримати в цілому весьрозділ. ГОЛОВА. Статті І47-153 голосуються в цілому. "За" - 346. 48 Розділ ХІІІ "Внесення змін до Конституції". Тут требарозуміти... Вибачте, випустили доповнення до статті 151 депутатаБутейка. Він не раз нагадував про нього. Зачитую статтю:"Конституційний Суд України за зверненням Президента України абоКабінету Міністрів України дав висновки про відповідністьКонституції України міжнародних договорів, що вносяться дляратифікації. За поданням Верховної Ради України Конституційний СудУкраїни дав висновок про додержання конституційної процедурирозслідування і розгляду справи про усунення Президента України зпоста в порядку імпічменту". Депутат Бутейко. Будь ласка. БУТЕЙКО А.Д. Дякую. Шановний Олександре Олександровичу!Шановні колеги! Я хочу привернути вашу увагу до моєї поправки заномером 42 на сторінці 710. Я пропоную привести цей текст увідповідність із частиною першою статті 9 та пунктом 7 статті 85. 49 Мова йде ось про що. Стосовно договорів - ми по всьомутексту проекту Конституції використовуємо формулу, що держава даєзгоду на обов'язковість прийняття рішень щодо них ВерховноюРадою. А в цій статті вжито термін "ратифікація". Так от учинному Законі про міжнародні договори і у Віденській конвенціїпро міжнародні договори 1969 року використовується термін не"ратифікація", а "згода на обов'язковість". Тому, щоб у нас всюдибула уніфікована термінологія, я й пропоную внести поправку, вонаміститься на сторінці 710 за номером 42. Тільки в ній допущенопомилку. Я прошу вас проголосувати за текст у такій редакції:"Конституційний Суд за зверненням Президента України або КабінетуМіністрів дає висновки про відповідність Конституції Україничинних міжнародних договорів /а не "чинним міжнароднимдоговорам"/ або тих, що вносяться до Верховної Ради України дляодержання її згоди на їх обов'язковість для України". ГОЛОВА. Дякую. Пропозиція депутата Бутейка ставиться наголосування. СИРОТА М.Д. Шановні колеги, члени Конституційної комісії цепідтримали, тільки воно не голосувалося. Практично це редакційнаправка, давайте її підтримаємо. ГОЛОВА. "За" - 321. ГОЛОВА. Депутат Грабар просив слова. Будь ласка. 50 ГРАБАР М.Ф. Шановні народні депутати, я просив би вас уважновислухати мою пропозицію. У статті 150 є перелік суб'єктів, якімають право звертатися до Конституційного Суду. Сказано, що відВерховної Ради ініціатива може виходити не менш як від 45депутатів. А також сказано, що може одноосібно зробити цеуповноважений Верховної Ради з прав людини. У мене є такапропозиція, вона була внесена офіційно, в письмовому вигляді: щобце мав право робити також Голова Верховної Ради від іменіВерховної Ради. І я дуже прошу вас не пов'язувати це питання зтим, представник якої політичної сили очолює Верховну Раду, бозавтра Голова може змінитися. Ідеться про статус Верховної Ради,і Голова, якого обирають у цьому залі, повинен мати таке право.Прошу проголосувати цю пропозицію. Дякую. ГОЛОВА. Ставлю на голосування цю пропозицію. СИРОТА М.Д. Шановні колеги, я думаю, що нічого страшного небуде, якщо ми підтримаємо цю поправку. ГОЛОВА. "За" - 265. ГОЛОВА. Там записано: 45 депутатів. Я думаю, що ГоловаВерховної Ради при потребі завжди знайде 45 депутатів, якіпідготують... 51 СИРОТА М.Д. Він і більшість знайде, не тільки 45... ГОЛОВА. Микола Федорович просить ще раз проголосувати.Давайте проголосуємо. Треба тоді написати: Голова або 45депутатів. "За" - 260. Шановні депутати! Голова Верховної Ради - не суб'єктправовідносин, а посадова особа. Суб'єктом є Верховна Рада. 52
| ||||||||||||||||||
Карта
сайту | Адміністратор |