Проект
                                                    (15.07.99)
                                             Доопрацьований
                                             проект вноситься
                                             народним депутатом
                                             України Р. Зваричем
                          Закон України

                    "Про президента України"

     Стаття  1. Вiдповiдно  до  Конституцiї  України    Президент
України є главою держави i виступає вiд її iменi.

     Виконання  iншою  особою  повноважень  Президента    України
всупереч  порядку,  встановленому  Конституцiєю  України  i   цим
Законом є протиправним i карається  вiдповiдно  до  Кримiнального
кодексу України.

     Президент  України  є  гарантом  державного    суверенiтету,
територiальної  цiлiсностi  України,    додержання    Конституцiї
України, прав i свобод людини i громадянина.

     Обсяг   повноважень    Президента    України    визначається
Конституцiєю України i не може встановлюватися iншими законами чи
пiдзаконними нормативно-правовими актами України.

     Стаття 2. Президентом України може бути  громадянин  України
не молодший тридцяти п'яти рокiв, який має право голосу, проживає
в Українi протягом  десяти  останнiх  перед  днем  виборiв  рокiв
та'володiє державною мовою.

     Одна й та особа не може бути Президентом України бiльше  нiж
два строки пiдряд.

     Президент  України  не  може  мати  iншого  представницького
мандата,  обiймати  посаду  в  органах  державної  влади  або   в
об'еднаннях громадян, а також  займатися  iншою  оплачуваною  або
пiдприємницькою дiяльнiстю чи входити до складу керiвного  органу
чи  наглядової  ради  пiдприємства,  що  має  на  метi  одержання
прибутку.

     Порушення вимог цiєї статтi є пiдставою для  вiдмови  Головi
Конституцiйного Суду України приводити  до  присяги  новообраного
Президента України до усунення вищевказаних перешкод.

     Документами,  що   пiдтверджують    виконання    новообраним
Президентом України вимог передбачених цiєю статтею, є:

     1) заява про дострокове припинення повноважень як  народного
депутата України, депутата Верховної Ради  Автономної  Республiки
Крим або депутата мiсцевої (обласної, районної, мiської, районної
в мiстi, селищної, сiльської) ради,  якщо  новообраний  Президент
України на момент  його  реєстрацiї  як  кандидата  в  Президенти
України мав iнший представницький мандат:

     2) трудова книжка, в якiй  мiститься  запис  про  звiльнення
новообраного Президента  України  з  посади  в  органi  державної
влади, органi мiсцевого самоврядування, об''єднаннi  громадян,  а
також з iншої оплачуваної посади;

     3) рiшення  вищого  вiдповiдно  до  установчих    документiв
(статуту,  установчого  договору)  акцiонерного  товариства   або
iншого  пiдприємства  органу   про    вiдкликання    новообраного
Президента  України  з  посади  члена  наглядової  ради    (ради,
спостережної ради, тощо) вiдповiдного акцiонерного товариства  чи
iншого пiдприємства;

     4) довiдка з органу державної податкової  служби  за  мiсцем
постiйного  проживання  про  виключення  з  Державного    реєстру
суб'єктiв   пiдприємницької  дiяльностi  як  фiзичної  особи    -
суб'єкта  пiдприємницької дiяльностi або  довiдка  про  наявнiсть
вiдповiдної заяви про таке виключення.

     У  разi,  якщо  новообраний  Президент  України  не   усунув
перешкод, зазначених в частинах третiй i  четвертiй  цiєї  статтi
протягом тридцяти днiв з дня його обрання, новообраний  Президент
України визнається таким, що втратив  право  на  пост  Президента
України.  В  такому  випадку  Верховна  Рада  України   призначає
повторнi вибори Президента України у порядку, визначеному Законом
України "Про вибори Президента України".

     Стаття  3. Органiзацiя  i   порядок    проведення    виборiв
Президента  України  визначаються  Законом  України  "Про  вибори
Президента України".

     Стаття  4. Президент  України  вступає  на  пост  з  моменту
складення  ним  присяги  Українському  народовi  на    урочистому
засiданнi Верховної Ради України.

     Тримаючи в правiй руцi Конституцiю України та в лiвiй руцi -
Пересопницьке Євангелiє, Президент України складає таку присягу:

     "Я, (iм'я та прiзвище),  волею  народу  обраний  Президентом
України, заступаючи на цей високий  пост,  урочисто  присягаю  на
вiрнiсть Українi. Зобов'язуюсь усiма  своїми  справами  боронити
суверенiтет i незалежнiсть України, дбати про  благо  Вiтчизни  i
добробут  Українського  народу,  обстоювати  права   i    свободи
громадян, додержуватися Конституцiї України  i  законiв  України,
виконувати свої  обов'язки  в  iнтересах  усiх  спiввiтчизникiв,
пiдносити авторитет України у свiтi."

     Присяга складається Президентом України не пiзнiше нiж через
тридцять днiв пiсля офiцiйного  оголошення  результатiв  виборiв.
Президент  України,  обраний  на  позачергових  виборах   складає
присягу  у  п'ятиденний  строк  пiсля    офiцiйного    оголошення
результатiв виборiв. Дату складення присяги  визначає  Центральна
виборча комiсiя України.

     Приведення Президента України  до  присяги  здiйснює  Голова
Конституцiйного Суду України.

     Стаття 5. Президент України вправi брати участь у засiданнях
Верховної Ради України, в обговореннi питань, внесених ним на  її
розгляд.

     Президент України пiдписує закон, прийнятий Верховною  Радою
України, протягом п'ятнадцяти днiв пiсля його  отримання,  беручи
до виконання, та офiцiйно його оприлюднює.

     У разi своєї незгоди з прийнятим законом  Президент  України
пiсля  його  отримання  вправi  протягом  строку,  зазначеного  в
частинi другiй цiєї  статтi,  повернути  такий  закон  зi  своїми
вмотивованими i сформульованими пропозицiями  до  Верховної  Ради
України для повторного розгляду.

     У разi якщо Президент України протягом встановленого  строку
не повернув  закон  для  повторного  розгляду,  закон  вважається
схваленим Президентом України i має бути

     пiдписаний та офiцiйно оприлюднений в порядку, передбаченому
Законом України "Про регламент Верховної Ради України".

     Якщо пiд час повторного розгляду закон буде знову  прийнятий
Верховною Радою  України  не  менш  як  двома  третинами  вiд  її
конституцiйного  складу,  Президент  України  зобов''язаний  його
пiдписати  та  офiцiйно  оприлiрднити  протягом   десяти    днiв.
Президент України не може  накладати  вето  на  закон,  прийнятий
Верховною  Радою  України  бiльшiстю  двома  третинами  вiд    її
конституцiйного складу вiдповiдно до частини четвертої статтi  94
Конституцiї України.

     У разi, якщо Президент України не пiдписав  та  офiцiйно  не
оприлюднив повторно розглянутий та прийнятий закон,  такий  закон
набирає чинностi без пiдпису  глави  держави  на  наступний  день
пiсля  закiнчення  перебiгу  зазначеного  строку    в    порядку,
визначеному  Законом  України  "Про  регламент  Верховної    Ради
України".

     Стаття 6.   Президент України  здiйснює  свої  повноваження,
спираючись на Кабiнет Мiнiстрiв України.

     Президент України не може передавати свої повноваження iншим
особам або органам.

     Президент України не може здiйснювати повноваження  Кабiнету
Мiнiстрiв України та iнших центральних органiв  виконавчої  влади
України, визначенi Конституцiєю України i законами України.

     Президент  України  на  пiдставi  пункту  28   статтi    106
Конституцiї  України  вправi  створювати    у    межах    коштiв,
передбачених у Державному бюджетi України, для  здiйснення  своїх
повноважень консультативнi, дорадчi та допомiжнi органи i служби.

     Органи i служби, передбаченi частиною третьою  цiєї  статтi,
не можуть  здiйснювати  повноваження  органiв  виконавчої  влади.
Вiдносини цих органiв i  служб  з  Кабiнетом  Мiнiстрiв  України,
мiнiстерствами  та  iншими  центральними  i  мiсцевими   органами
виконавчої влади будуються на дорадчих i рекомендацiйних  засадах
вiдповiдно до законiв України.

     Для здiйснення своїх повноважень  Президент  України  формує
консультативний  i  дорадчий  орган  -  Адмiнiстрацiю  Президента
України.

     Стаття 7. Президент України очолює Раду нацiональної безпеки
та оборони України.

     Компетенцiя та функцiї Ради нацiональної безпеки  i  обороти
України  визначаються  Законом  України  "Про  Раду  нацiональної
безпеки та оборони України".

     Стаття  8. Президент  України  на  основi  та  на  виконання
Конституцiї  України  та  законiв  України    видає    укази    i
розпорядження,  якi  є  обов''язковими  до  виконання  на    всiй
територiї України.

     Проекти актiв Президента  України  з  питань,  визначених  в
частинi четвертiй статтi 106 Конституцiї  України,  подаються  на
пiдпис  Президентовi  України  лише  пiсля   їх    контрасигнацiї
Прем'єр-мiнiстром України та мiнiстром, вiдповiдальним за акт  та
його виконання. Видання Президентом України указiв i розпоряджень
без  контрасигнацiї  Прем'єр-мiнiстром  України  та    мiнiстром,
вiдповiдальним за акт i його виконання, у  випадках  передбачених
частиною  четвертою  статтi  106  Конституцiї  України,   не    є
обов'язковими до виконання. Такi укази i розпорядження Президента
України повиннi бути скасованi главою держави або  уповноваженими
суб'єктами на пiдставi пункту 1 статтi 150, частини першої статтi
152 Конституцiї України може бути внесено  конституцiйне  подання
до Конституцiйного Суду України з вимогою визнання вищезазначених
указiв  i  розпоряджень  Президента  України    неконституцiйними
внаслiдок порушення встановленої Конституцiєю України процедури
їх розгляду i ухвалення.

     Укази  i  розпорядження  Президента  України,  якi   мiстять
нормативний характер, набирають чинностi через десять днiв з  дня
їх  опублiкування  в  газетi  "Урядовий  кур'єр",  якщо  iнше  не
передбачено в самому Указi чи Розпорядженнi, але не ранiше дня їх
опублiкування.

     Укази i розпорядження Президента  України,  якi  не  мiстять
нормативного характеру, набирають чинностi з  дня  їх  прийняття,
якщо бiльш пiзнiй строк набрання ними чинностi не  передбачено  в
самому указi чи розпорядженнi.

     Президент  України  має  право  скасовувати   постанови    i
розпорядження Кабiнету Мiнiстрiв  України,  акти  Ради  мiнiстрiв
Автономної Республiки Крим.

     Президент України скасовує рiшення голiв мiсцевих  державних
адмiнiстрацiй, що  суперечать  Конституцiї  та  законом  України,
iншим актам законодавства України.

     Стаття    9. Президент    України    користується     правом
недоторканностi на час виконання повноважень.

     Президент України не може бути притягнений  до  кримiнальної
вiдповiдальностi, затриманий чи заарештований.

     Колишнiй  Президент  України  може  бути   притягнений    до
кримiнальної  вiдповiдальностi  за  дiяння,   вчиненi    протягом
виконання ним  обов'язкiв  Президента  України,  якщо  не  минули
строки давностi притягнення його до кримiнальної вiдповiдальностi
та немає iнших пiдстав для вiдмови в порушеннi  проти  колишнього
Президента  України    кримiнальної    справи    вiдповiдно    до
Кримiнальнопроцесуального кодексу України.

     За посягання на честь i гiднiсть  Президента  України  виннi
особи  притягаються  до   цивiльно-правової    та    кримiнальної
вiдповiдальностi на пiдставi закону.

     Звання  Президента   України    охороняється    законом    i
зберiгається за ним довiчно, якщо тiльки Президент України не був
усунений з поста в порядку iмпiчменту.

     Стаття 10.   Президент України виконує свої повноваження  до
вступу на пост новообраного Президента України.

     Повноваження Президента України  припиняються  достроково  у
разi:

     1) вiдставки;

     2) неможливостi  виконувати  свої  повноваження  за   станом
здоров'я;

     3) усунення з поста в порядку iмпiчменту;

     4) смертi.

     Стаття  11. Президент  України   протягом    строку    своїх
повноважень має право в будь-який час заявити про свою вiдставку.

     Вiдставка Президента  України  набуває  чинностi  з  моменту
проголошення  ним  особисто  заяви  про  вiдставку  на  засiданнi
Верховної Ради України.

     Стаття 12. Питання  про  дострокове  припинення  повноважень
Президента України за  станом  здоров''я  iнiцiюється  постановою
парламенту  України,  прийнятою  бiльшiстю  вiд   конституцiйного
складу Верховної Ради України за наявностi вiдповiдного  висновку
комiтету Верховної Ради України, на  який  Законом  України  "Про
регламент  Верховної  Ради  України"  покладено  обов'язок   щодо
додержання  конституцiйностi  поданих  законопроектiв.  Одночасно
такою  постановою  затверджується  склад  спецiальної    медичної
експертної  комiсiї  з   числа    фахiвцiв-медикiв    вiдповiдної
квалiфiкацiї.  Правовi  наслiдки  вiдмови  в  наданнi   медичного
висновку або наданнi завiдомо неправдивого медичного висновку,  а
також   правовi    гарантiї    незалежностi    таких    експертiв
встановлюються       Кримiнальним        кодексом        України,
Кримiнально-процесуальним кодексом  України  та  iншими  законами
України.

     За  наслiдками  проведеної  заочної   медичної    експертизи
спецiальною медичною експертною комiсiєю протягом одного мiсяця з
дня її утворгення складається мотивований  висновок,  в  якому  у
резолютивнiй формi подаються лише медичнi критерiї здатностi (або
нездатностi) Президентом України  виконувати  свої  обов'язки  за
станом  здоров'я.  На  вимогу  Президента  України    спецiальною
медичною  експертною  комiсiєю  проводиться  стацiонарна  медична
експертиза.

     Протягом  п'яти  днiв  пiсля  одержання  медичного  виновку,
зазначеного в частинах другiй i  третiй  цiєї  статтi,  Верховною
Радою  України  у  формi  постанови  приймається  звернення    до
Верховного Суду  України  з  проханням  у  формi  подання  надати
формальний  (юридичний)  висновок  про    можливiсть    виконання
Президентом України своїх обов'язкiв за станом здоров'я.

     Невiд'емною складовою частиною  такої  постанови  парламенту
України є одержаний медичний висновок.

     Верховний Суд України зобов'язаний  протягом  п'яти  робочих
днiв на Пленумi  Верховного  Суду  України  розглянути  звернення
Верховної Ради  України  i  надати  у  формi  подання  формальний
(юридичний)  висновок  про  можливiсть  (неможливiсть)  виконання
обов'язкiв Президента  України  за  станом  здоров'я.  Вiдповiдне
подання  Верховного  Суду  України  разом  з  медичним  висновком
невiдкладно направляється на розгляд Верховної Ради України.

     У  разi  вiдсутностi  пiдстав  для  дострокового  припинення
повноважень  Президента  України  за  станом   здоров'я    Пленум
Верховний  Суд  приймає  вiдповiдну  постанову,  яку  невiдкладно
направляє до вiдома Верховної Ради України.

     Верховна  Рада  України  приймає  рiшення  про    дострокове
припинення повноважень Президента  України  у  разi  неможливостi
виконання ним обов'язкiв за станом здоров'я лише  за  наявностi
подання Верховного Суду України, передбаченого  частиною  п'ятою
цiєї статтi.

     Постанова Верховної Ради України про  дострокове  припинення
повноважень Президента України у разi неможливостi виконання  ним
обов'язкiв за станом здоров'я вважається прийнятою, якщо  за  неї
проголосувала бiльшiсть вiд конституцiйного складу Верховної Ради
України i набирає чинностi негайно - з моменту її прийняття.

     Iншi питання, що регулюють процедуру  дострокове  припинення
повноважень Президента України у разi неможливостi виконання  ним
обов'язкiв за станом  здоров'я,  встановлюються  Законом  України
"Про регламент Верховної Ради України".

     Стаття 13, Президент України  може  бути  усунений  з  поста
Верховною Радою України в порядку iмпiчменту у разi вчинення  ним
державної зради або iншого злочину.

     Питання про усунення Президента України з  поста  в  порядку
iмпiчменту  iнiцiюється  бiльшiстю  вiд  конституцiйного   складу
Верховної Ради України шляхом збору пiдписiв  народних  депутатiв
України. Такi пiдписи не можуть бути вiдкликанi.

     Для проведення розслiдування  Верховна  Рада  України  своєю
постановою створює спецiальну тимчасову слiдчу  комiсiю  з  числа
народних  депутатiв  України,  до   складу    якої    включаються
спецiальний прокурор i спецiальнi слiдчi.

     Висновки i пропозицiї спецiальної тимчасової слiдчої комiсiї
розглядаються на засiданнi Верховної Ради України.

     На  спецiальну  тимчасову  слiдчу  комiсiю,  якщо  iнше   не
встановлено цим Законом, поширюються вiдповiднi положення  Закону
України "Про регламент Верховної  Ради  України"  в  частинi,  що
стосуються  органiзацiї,  компетенцiї  i    порядку    дiяльностi
тимчасових спецiальних комiсiй Верховної Ради України.

     За результатами розгляду висновкiв i пропозицiй  спецiальної
тимчасової слiдчої комiсiї Верховна  Рада  України  за  наявностi
пiдстав не менш як двома третинами вiд її конституцiйного  складу
приймає постанову про звинувачення Президента України у  вчиненнi
державної зради або iншого злочину.

     Постанова Верховної Ради  України  про  усунення  Президента
України з поста приймається Верховною Радою України  не  менш  як
трьома четвертими вiд її конституцiйного складу  пiсля  перевiрки
справи Конституцiйним Судом України  i  отримання  його  висновку
щодо додержання конституцiйної процедури розслiдування i розгляду
справи  про  iмпiчмент  та  отримання  висновку  Верховного  Суду
України за зверненням Верховної Ради України про те, що дiяння, в
яких звинувачується Президент України, мiстять  ознаки  державної
зради або iншого злочину.

     Постанова Верховної Ради  України  про  усунення  Президента
України з поста в порядку iмпiчменту набирає чинностi  з  моменту
її прийняття.

     Процедура усунення Президента  України  з  поста  в  порядку
iмпiчменту визначається Законом України "Про регламент  Верховної
Ради України".

     Стаття  14.   У  разi  дострокового  припинення  повноважень
Президента України  вiдповiдно  до  частини  другої  статтi  108,
статтей  109-111  Конституцiї  України    виконання    обов'язкiв
Президента України на перiод до обрання i вступу на  пост  нового
Президента України на пiдставi  статтi  112  Конституцiї  України
покладається на Прем'єр-мiнiстра України.

     У  разi  вiдсутностi  в  момент   дострокового    припинення
повноважень Президента України особи, призначеної  вiдповiдно  до
пункту 12 статтi 85, пункту 9 статтi 106 та частини другої статтi
114 Конституцiї  України  Прем'єрмiнiстром  України  або  у  разi
смертi  Прем'єр-мiнiстра  України  пiд  час  виконання   останнiм
обов'язкiв Президента України - виконання  обов'язкiв  Президента
України згiдно з частиною  першою  цiєї  статтi  покладається  на
Голову Верховної Ради України.

     Стаття  15. Розмiр  мiсячної  заробiтної  плати   Президента
України становить у  розмiрi  п'ятдесяти  мiнiмальних  заробiтних
плат.

     Розмiр  державної  пенсiї  колишньому  Президентовi  України
становить у розмiрi  сорока  мiнiмальних  заробiтних  плат,  якщо
тiльки вiн не був усунений з поста в порядку iмпiчменту.

     Президент  України  (та  його  сiм'я:  дружина    (чоловiк),
неповнолiтнi дiти, непрацездатнi батьки) на перiод виконання  ним
своїх  обов'язкiв  забезпечується  службовим  житлом  у   виглядi
службової квартири в мiстi Києвi.

     Президент  України  забезпечується  особистою  охороною   за
рахунок Управлiння охорони найвищих посадових осiб України.

     Пiльги,  передбаченi  частинами  третьою  i  четвертою  цiєї
статтi, зберiгаються за Президентом України довiчно, якщо  тiльки
вiн не був усунений з поста в порядку iмпiчменту.

     Iншi  питання    фiнансового,    матерiально-технiчного    i
соцiального  забезпечення   Президента    України    визначаються
Верховною Радою України  в  межах  закону  про  Державний  бюджет
України на поточний рiк.

     Верховна Рада України в  межах  своїх  повноважень  здiйснює
контроль  за  належним  фiнансовим    та    матерiально-технiчним
забезпеченням дiяльностi Президента України.

     Стаття  16. Цей  Закон  набирає  чинностi   з    дня    його
опублiкування.

     Для цiлей цього Закону тимчасово до прийняття Закону України
"Про регламент  Верховної  Ради  України"  та  набрання  останнiм
чинностi застосовуються вiдповiднi положення Регламенту Верховної
Ради України в частинi, в якiй вони не суперечать Закону  України
"Про Президента України".

     Визнати таким,  що  втратив   чиннiсть   Закон   УРСР   "Про
Президента  Української  РСР"(N1295-ХII)  вiд  5  липня 1991 року
("Вiдомостi Верховної Ради УРСР", 1991, N33, Ст.446).