Проект
                                      (Тираж 03.12.2001)

                          ЗАКОН УКРАЇНИ

     Про внесення змін до деяких законодавчих актів України
            щодо оскарження нормативно-правових актів
   органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування
                      та їх посадових осіб

     Верховна Рада України п о с т а н о в л я є:

     І. Внести зміни до таких законодавчих актів України:

     1. У Цивільному процесуальному кодексі України:

     1) частину першу статті 236 доповнити  пунктом  3-4,  такого
змісту:

     "3-4) по   скаргах   громадян  або  об'єднань  громадян  про
визнання незаконними нормативно-правових актів органів виконавчої
влади, органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб;

     2) доповнити Кодекс главою 31-Д такого змісту:

     "Глава 31-Д

     Скарги громадян   або   об'єднань   громадян   про  визнання
незаконним нормативно-правового  акту  органу  виконавчої  влади,
органу місцевого самоврядування або їх посадових осіб

     Стаття 248-27. Право на звернення із скаргою до суду

     Громадянин, об'єднання  громадян,  в  тому  числі  політична
партія, їх місцеві осередки, що є юридичними особами, мають право
звернутися   до   суду   зі   скаргою   про  визнання  незаконним
нормативно-правового  акту  органу   виконавчої   влади,   органу
місцевого  самоврядування  або  їх  посадових  осіб  у  випадках,
передбачених статтею 248-28 цього Кодексу.

     Стаття 248-28. Предмет судового оскарження

     Предметом судового оскарження можуть бути  нормативноправові
акти  суб'єктів,  зазначених  у  статті 248-27,  що спрямовані на
регулювання певного  виду  громадських  відносин  і  неодноразове
застосування,  у  зв'язку  з якими особа вважає,  що порушено або
порушуються її права, свободи чи законні інтереси.

     Стаття 248-29. Подання скарги

     Скарга подається до  суду  за  місцем  знаходження  суб'єкта
оскарження.

     Подання скарги     до     суду    не    зупиняє    виконання
нормативноправового акта.

     Про подання скарги суд повідомляє орган чи посадову особу не
пізніше наступного робочого дня після її прийняття.

     Скаргу може   бути   подано   в  суд  у  двомісячний  строк,
обчислюваний з  дня,  коли  громадянин  або  об'єднання  громадян
дізналися  або  повинні  були  дізнатися  про  порушення їх прав,
свобод чи законних інтересів.

     Пропущений строк для  подання  скарги  може  бути  поновлено
судом,  якщо  буде  встановлено,  що  його  пропущено  з поважних
причин.

     Стаття 248-30. Розгляд скарги

     Скарга розглядається  у  десятиденний   строк   з   дня   її
надходження,  у  відкритому  судовому засіданні з участю заявника
або його представника і представника органу чи  посадової  особи,
нормативно-правові акти яких оскаржуються.

     Неявка у  судове  засідання  без поважних причин заявника чи
його  представника  або  представника  органу,  посадової  особи,
нормативно-правові   акти   яких   оскаржуються,  не  перешкоджає
розгляду скарги, проте суд може визнати їх явку обов'язковою.

     Якщо суд встановить,  що посадова особа, нормативно-правовий
акт  якої  оскаржується,  не  працює  на  попередній посаді,  він
залучає  до  участі  у  справі  посадову  особу  або  орган,   до
повноважень   яких  належить  вирішення  питання  про  скасування
оскаржуваного нормативно-правового акту.

     Якщо при  розгляді  скарги  буде  встановлено,   що   орган,
нормативно-правовий   акт   якого   оскаржується,  припинив  свою
діяльність, суд залучає до участі у справі його правонаступників,
а  за  їх  відсутності  -  орган,  до  повноважень якого належить
вирішення     питання      про      скасування      оскаржуваного
нормативно-правового акта.

     Суд, встановивши  при  розгляді  скарги  наявність спору про
право,  який  розглядається  в  порядку  позовного   провадження,
залишає  скаргу  без  розгляду і роз'яснює заявнику його право на
пред'явлення позову на загальних підставах.

     Стаття 248-31. Рішення суду по скарзі

     За результатами розгляду скарги суд постановляє рішення.

     Суд, встановивши,  що оскаржуваний  нормативно-правовий  акт
органу   чи   посадової   особи  не  відповідає  вимогам  закону,
постановляє   рішення   про    задоволення    скарги,    визнання
нормативно-правового  акту  органу або посадової особи незаконним
повністю або окремої його частини та  відповідно  про  скасування
нормативно-правового акту в цілому чи в окремій його частині.

     Якщо буде встановлено необгрунтованість скарги,  суд приймає
рішення про відмову у задоволенні скарги.

     Рішення суду по справі може бути оскаржено.

     Стаття 248-32. Виконання рішення суду

     Рішення суду по скарзі надсилається не пізніше  десяти  днів
після набрання ним законної сили відповідному органу чи посадовій
особі,  нормативно-правові акти яких оскаржені,  для виконання, а
також заявнику.

     Про виконання  рішення  орган  або посадова особа повідомляє
суд і заявника не пізніше ніж у місячний строк  з  дня  одержання
рішення суду".

     2. Пункт   1   частини   першої   статті  12  Господарського
процесуального кодексу України (Відомості Верховної Ради  України
1992р.,  N6,  ст.56;  1995р.,  N14,  ст.90;  1997р., N25, ст.171)
доповнити абзацом п'ятим такого змісту:

     "скарги про визнання незаконними  нормативно-правових  актів
органів виконавчої влади,  органів місцевого самоврядування та їх
посадових  осіб,  що  розглядаються  у   порядку,   встановленому
Цивільним процесуальним кодексом України".