Проект
                                              (Тираж 11.03.2001)

                          ЗАКОН УКРАЇНИ

                     Про Президента України

     РОЗДІЛ 1. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ

     Стаття 1. Президент України - глава держави

     Відповідно до Конституції України Президент України є главою
держави і виступає від її імені.

     Президент України  є   гарантом   державного   суверенітету,
територіальної   цілісності   України,   додержання   Конституції
України, прав і свобод людини і громадянина.

     Стаття 2. Принципи діяльності Президента України

     Президент України у своїй діяльності керується принципами:

     1) верховенства права;

     2) законності та верховенства Конституції та законів України
над іншими нормативно-правовими актами;

     3) демократичності;

     4) гуманності   та   пріоритету   прав  і  свобод  людини  і
громадянина;

     5) поділу  державної  влади  на  законодавчу,  виконавчу  та
судову;

     6) персональної відповідальності за прийняті рішення;

     7) гласності.

     Cтаття 3. Правова основа діяльності Президента України

     Президент України  у своїй діяльності керується Конституцією
України,  законами України та міжнародними договорами,  згода  на
обов'язковість яких надана Верховною Радою України.

     Президент України   здійснює   свої  повноваження  у  межах,
встановлених Конституцією України,  та відповідно до цього Закону
й інших законів України.

     Стаття 4. Звання Президента України

     Звання Президента    України    охороняється    законом    і
зберігається за ним довічно,  якщо тільки Президента  України  не
було усунено з поста в порядку імпічменту.

     Стаття 5. Атрибути та резиденція Президента України

     Атрибутами Президента  України  є Знак Президента та печатка
Президента.

     Резиденція Президента України знаходиться в столиці  України
-   місті   Києві.   На  будинку  резиденції  Президента  України
розміщується   зображення    Державного    Герба    України    та
встановлюється Державний Прапор України.

     РОЗДІЛ 2. НАБУТТЯ ПОВНОВАЖЕНЬ ПРЕЗИДЕНТА УКРАЇНИ

     Стаття 6. Обрання Президента України

     Президент України  обирається  громадянами України на основі
загального,  рівного і прямого виборчого  права  шляхом  таємного
голосування.

     Президентом України може бути громадянин України не молодший
тридцяти п'яти років,  який має право голосу,  проживає в Україні
протягом  десяти  останніх  перед  днем  виборів років та володіє
державною мовою.

     Президент України обирається строком на п'ять років.

     Одна й та сама особа не може бути Президентом України більше
ніж два строки підряд.

     Вибори Президента   України  призначаються  Верховною  Радою
України.  Чергові вибори Президента України проводяться в останню
неділю жовтня п'ятого року повноважень Президента України. У разі
дострокового припинення  повноважень  Президента  України  вибори
Президента  України  проводяться  в  період дев'яноста днів з дня
припинення повноважень.

     Порядок проведення виборів Президента  України  визначається
Законом України "Про вибори Президента України".

     Стаття 7. Офіційне оголошення результатів виборів Президента
України

     Результати виборів Президента України офіційно  оголошуються
та  публікуються  Центральною  виборчою комісією в газетах "Голос
України" та "Урядовий кур'єр" не пізніш як на третій  день  після
підписання протоколу про результати виборів.

     Стаття 8. Присяга і набуття повноважень Президента України

     Новообраний Президент України вступає на пост не пізніше ніж
через  тридцять  днів  після  офіційного  оголошення  результатів
виборів,  з  моменту складення ним присяги Українському народу на
урочистому засіданні Верховної Ради України.  Президент  України,
обраний  на  позачергових виборах,  складає присягу у п'ятиденний
строк після офіційного оголошення результатів виборів.

     Дату та місце проведення урочистого засідання Верховної Ради
України  для  складення  присяги  новообраним Президентом України
визначає Верховна Рада України.  Приведення Президента України до
присяги,  зокрема  перевірку дотримання вимог Конституції України
до особи Президента України,  та виступ з  доповіддю  про  це  на
засіданні   Верховної   Ради   України,  а  також  надання  слова
новообраному Президентові України здійснює Голова Конституційного
Суду України.

     Президент України,   поклавши   праву  руку  на  Конституцію
України, складає таку присягу:

     "Я, (ім'я та прізвище),  волею  народу  обраний  Президентом
України,  заступаючи  на  цей високий пост,  урочисто присягаю на
вірність Україні.  Зобов'язуюсь усіма  своїми  справами  боронити
суверенітет  і  незалежність України,  дбати про благо Вітчизни і
добробут  Українського  народу,  обстоювати   права   і   свободи
громадян,  додержуватися  Конституції  України і законів України,
виконувати  свої  обов'язки  в  інтересах  усіх  співвітчизників,
підносити авторитет України у світі."

     Після складення  Президентом  України  присяги на урочистому
засіданні Верховної  Ради  України  Голова  Центральної  виборчої
комісії вручає йому посвідчення Президента України,  зразок якого
затверджується законом.

     Стаття 9. Вимоги до Президента України

     Президент України  не  може  мати  іншого   представницького
мандата,   обіймати  посаду  в  органах  державної  влади  або  в
об'єднаннях громадян,  а також займатися  іншою  оплачуваною  або
підприємницькою  діяльністю чи входити до складу керівного органу
або наглядової  ради  підприємства,  що  має  на  меті  одержання
прибутку.

     Стаття 10.   Виконання   вимог   щодо   несумісності   поста
Президента України

     Особа, обрана  Президентом  України,  зобов'язана   до   дня
складення  присяги звільнитись із несумісної роботи або посади та
припинити або передати іншій особі (особам) належні їй  права  на
ведення підприємницької діяльності.

     Документами, що    підтверджують    виконання    новообраним
Президентом України вимог щодо несумісності поста, є:

     1) заява про  дострокове  припинення  повноважень  народного
депутата   України   чи   інших   повноважень,  що  випливають  з
представницького мандата,  якщо новообраний Президент України  на
момент його обрання мав інший представницький мандат:

     2) рішення  відповідного  керівного  органу підприємства про
звільнення  новообраного  Президента  України  з   посади   члена
керівного органу або наглядової ради підприємства,  або довідка з
органу державної податкової служби про  виключення  з  Державного
реєстру  суб'єктів підприємницької діяльності як фізичної особи -
суб'єкта підприємницької діяльності,  або довідка  про  наявність
відповідної заяви про таке виключення, якщо новообраний Президент
України на момент його обрання входив до складу керівного  органу
чи  наглядової  ради  підприємства,  або займався підприємницькою
діяльністю;

     3) трудова книжка,  в якій міститься  запис  про  звільнення
новообраного Президента України з попереднього місця роботи.

     Новообраний Президент   України  представляє  документи,  що
підтверджують  виконання  ним  вимог  щодо   несумісності   поста
Президента   України   Голові   Конституційного  Суду  України  в
двадцятиденний  строк  після  офіційного  оголошення  результатів
виборів,  а  особа  обрана  Президентом  України  на позачергових
виборах  -  не  пізніше,  ніж  через  два  дні  після  офіційного
оголошення результатів виборів. Про виконання Президентом України
вимог  щодо  несумісності  Голова  Конституційного  Суду  України
повідомляє на засіданні Верховної Ради України.

     Президент України   у   разі   невиконання  ним  вимог  щодо
несумісності поста  Президента  України  може  бути  за  рішенням
Верховного  Суду  України  позбавлений  права обіймати посаду або
здійснювати діяльність, що несумісні з постом Президента України.
Справа  про  порушення  вимог  щодо несумісності поста Президента
України розглядається Верховним Судом України за заявою  не  менш
як сорока п'яти народних депутатів України.

     Стаття 11.   Порядок   передачі   повноважень   новообраному
Президенту України

     Президент України, якого не обрано на другий строк підряд, з
моменту   оголошення  результатів  виборів  продовжує  виконувати
передбачені Конституцією України повноваження до вступу  на  пост
новообраного  Президента  України,  за  винятком  коли  припинено
повноваження Верховної Ради України.

     Президент України,  повноваження якого мають бути припинені,
у  письмовій  формі  не  пізніш  як  у  десятиденний  строк після
офіційного оголошення результатів виборів  інформує  новообраного
Президента України про внутрішнє і зовнішнє становище України.

     Прем'єр-міністр України,  Міністр закордонних справ України,
Міністр оборони України,  Голова Служби безпеки України, Секретар
Ради   національної   безпеки   та  оборони  України  доповідають
новообраному Президенту України до моменту складення ним  присяги
про стан справ у сферах їхньої відповідальності.

     Новообраному Президенту  України,  до  моменту складення ним
присяги надається приміщення у резиденції Президента  України,  а
також  надається  у  підпорядкування до 10 осіб з числа державних
службовців апарату Президента України.

     Новообраний Президент  України,  до  моменту  складення  ним
присяги  має  право:  безперешкодного  доступу  до  всіх  органів
державної влади  та  отримання  від  них  інформації,  у  обсязі,
визначеному конституційними повноваженнями Президента України. На
його  вимогу  усі  посадові  особи   органів   виконавчої   влади
зобов'язані особисто надати необхідну інформацію.

     Після складення  новообраним  Президентом України присяги на
тому   ж   урочистому   засіданні    Верховної    Ради    України
Прем'єр-міністр  України  подає йому заяву про відставку Кабінету
Міністрів України.

     РОЗДІЛ 3. ЗДІЙСНЕННЯ ПОВНОВАЖЕНЬ ПРЕЗИДЕНТОМ УКРАЇНИ

     ГЛАВА 1.  Відносини Президента  України  з  Верховною  Радою
України, органами виконавчої та судової влади

     Стаття 12.  Відносини  Президента  України з Верховною Радою
України

     Президент України вправі у  будь-який  час  брати  участь  у
засіданнях  Верховної  Ради  України  та  виступати  з будь-якого
питання.

     Президент України  щорічно  звертається  до  Верховної  Ради
України  з  посланням про внутрішнє і зовнішнє становище України.
Президент України особисто оголошує  це  послання  на  пленарному
засіданні парламенту. Оголошення щорічного послання про внутрішнє
і зовнішнє становище України  як  правило  проводиться  у  перший
тиждень чергової зимової сесії Верховної Ради України.

     Президент України   у   будь-який  час  може  звернутись  до
Верховної Ради України з позачерговим посланням.

     Президент України має право вимагати  від  Голови  Верховної
Ради України скликання позачергової сесії Верховної Ради України.

     Президент України   зобов`язаний   в   місячний  строк  дати
відповідь на запит Верховної Ради України.  Відповідь  Президента
України  оголошується  на  засіданні  Верховної Ради України і за
результатами її обговорення приймається постанова.

     Для інформування Президента України  та  представлення  його
позиції   у  Верховній  Раді  України  Президентом  України  може
призначатися Представник  Президента  України  у  Верховній  Раді
України.  Представник Президента України у Верховній Раді України
не має права суміщати свою посаду з мандатом  народного  депутата
України  чи  з  іншим представницьким мандатом.  Організаційне та
матеріально-фінансове   забезпечення   діяльності    Представника
Президента України у Верховній Раді України здійснюється апаратом
Президента України.

     Стаття 13.   Повноваження   Президента   України   у   сфері
законотворчої діяльності

     Президентові України належить право законодавчої ініціативи.
Законопроекти,  визначені  Президентом  України  як  невідкладні,
розглядаються Верховною Радою України позачергово.

     Президент має  право  внесення  поправок  та пропозицій щодо
законопроектів,  прийнятих  Верховною  Радою  України  у  першому
читанні.

     Президент України підписує закони,  прийняті Верховною Радою
України,  протягом п'ятнадцяти днів після їх отримання, беручи до
виконання та офіційно оприлюднює.

     У разі своєї незгоди з прийнятим законом Президент України в
п'ятнадцяти денний строк після його  отримання  вправі  повернути
такий   закон   зі   своїми   вмотивованими   і   сформульованими
пропозиціями до Верховної Ради України  для  повторного  розгляду
(право вето).

     У разі  якщо Президент України протягом встановленого строку
не повернув  закон  для  повторного  розгляду,  закон  вважається
схваленим  Президентом  України і має бути підписаний та офіційно
оприлюднений в порядку, передбаченому законом.

     Якщо під час повторного розгляду закон буде знову  прийнятий
Верховною  Радою  України  не  менш  як  двома  третинами  від її
конституційного складу,  то Президент України  зобов`язаний  його
підписати та офіційно оприлюднити протягом десяти днів.

     У разі,  якщо  Президент  України не підписав та офіційно не
оприлюднив  закон,  непідписання  і  неопублікування  Президентом
України  закону  повторно  розглянутого  та прийнятого не менш як
двома третинами від конституційного складу Верховної Ради України
у визначений строк, є підставою для усунення Президента України з
поста у порядку імпічменту у зв`язку  з  невиконанням  обов`язків
Президента України.

     Стаття 14.   Дострокове   припинення   Президентом   України
повноважень Верховної Ради України

     Президент України  може  достроково  припинити  повноваження
Верховної  Ради  України,  якщо  протягом  тридцяти  днів  однієї
чергової сесії пленарні засідання не можуть розпочатися.

     Президент України за десять днів офіційно попереджує  Голову
Верховної  Ради  України  про  можливість дострокового припинення
повноважень Верховної Ради України.  Якщо в  цей  строк  пленарні
засідання  чергової сесії Верховної Ради України не розпочнуться,
то Президент України своїм указом припиняє повноваження Верховної
Ради України.

     Президент України  не  може припинити повноваження Верховної
Ради  України  протягом  одного  року  з  дня   її   обрання   на
позачергових  виборах,  проведених  після дострокового припинення
Президентом   України   повноважень   Верховної   Ради    України
попереднього скликання.

     Президент України  не може достроково припинити повноваження
Верховної Ради України протягом  шести  останніх  місяців  строку
його повноважень.

     У разі  дострокового  припинення  повноважень Верховної Ради
України  Президент  України  призначає  позачергові   вибори   до
Верховної Ради України.

     Стаття 15.  Повноваження  Президента  України  щодо  органів
виконавчої влади

     Президент України:

     1) призначає    за    згодою    Верховної    Ради    України
Прем`єр-міністра  України та припиняє його повноваження;  приймає
рішення про відставку Прем`єр-міністра України,

     2) за поданням  Прем`єр-міністра  України  призначає  членів
Кабінету  Міністрів  України,  керівників  державних комітетів та
інших прирівняних до них центральних  органів  виконавчої  влади,
припиняє їхні повноваження на цих посадах;

     3) за  поданням  Кабінету  Міністрів України призначає голів
місцевих державних адміністрацій та припиняє їхні повноваження на
цих  посадах,  в  тому  числі  у  зв`язку з висловленням недовіри
голові  районної  чи  обласної  державної   адміністрації   двома
третинами  депутатів  від  складу  відповідної ради;  рішення про
відставку голови місцевої державної  адміністрації  у  зв`язку  з
висловленням   йому   недовіри   відповідною   радою  приймається
Президентом  України   протягом   10   днів   після   надходження
відповідних документів;

     4) припиняє  повноваження членів Кабінету Міністрів України,
керівників  державних  комітетів  та  інших  прирівняних  до  них
центральних  органів  виконавчої влади,  голів місцевих державних
адміністрацій  у  зв`язку  з  неналежним  виконанням  ними  своїх
обов`язків та за порушення законодавства України;

     5) утворює,   реорганізовує   та   ліквідовує   за  поданням
Прем`єрміністра України міністерства та  інші  центральні  органи
виконавчої влади, діючи в межах коштів, передбачених на утримання
органів виконавчої влади;

     6) за поданням Прем`єр-міністра України затверджує положення
про міністерства та інші центральні органи виконавчої влади;

     7) ініціює  скликання засідань Кабінету Міністрів України та
прийняття рішень Кабінетом Міністрів України,  а також має  право
брати участь у засіданнях Кабінету Міністрів України;

     8) має  право  скасовувати  акти Кабінету Міністрів України,
міністерств та інших центральних органів виконавчої влади;

     9) скасовує рішення голів місцевих державних  адміністрацій,
що   суперечать  Конституції  та  законам  України,  іншим  актам
законодавства України;

     10) здійснює інші  повноваження  визначені  Конституцією  та
законами України.

     Стаття 16.  Повноваження  Президента  України  щодо  органів
судової влади

     Президент України:

     1) утворює суди у визначеному законом порядку;

     2) здійснює перше призначення на посаду  професійного  судді
за поданням Вищої ради юстиції;

     3) призначає  третину  складу  Конституційного  Суду України
після  консультацій  з  Прем`єр-міністром  України  та  Міністром
юстиції України;

     4) призначає трьох членів Вищої ради юстиції;

     5) звертається до Конституційного Суду України за вирішенням
питання про відповідність Конституції України (конституційність):
законів та інших правових актів Верховної Ради України;  правових
актів Верховної Ради  Автономної  Республіки  Крим,  а  також  за
висновком    про   відповідність   Конституції   України   чинних
міжнародних договорів України або тих міжнародних  договорів,  що
вносяться  до  Верховної  Ради  України  для  надання згоди на їх
обов`язковість.

     Представництво Президента  України  у  Конституційному  Суді
України  здійснює  Постійний  представник  Президента  України  у
Конституційному Суді України,  який призначається  на  посаду  та
звільняється  з  посади  Президентом України та підпорядковується
йому.   Організаційне    забезпечення    діяльності    Постійного
представника  Президента  України  у Конституційному Суді України
здійснюється апаратом Президента України.

     ГЛАВА 2.  Здійснення повноважень Президента України у сферах
зовнішньої політики, національної безпеки та оборони України

     Стаття 17.   Повноваження   Президента   України   у   сфері
зовнішньої політики

     Президент України:

     1) представляє Україну в міжнародних відносинах;

     2) здійснює   керівництво   зовнішньополітичною   діяльністю
держави, веде переговори та укладає міжнародні договори України;

     3) приймає рішення про визнання іноземних держав;

     4) приймає   вірчі   і   відкличні   грамоти   дипломатичних
представників іноземних держав;

     5) призначає та звільняє  глав  дипломатичних  представництв
України в інших державах і при міжнародних організаціях;

     6) присвоює вищі дипломатичні ранги.

     Стаття 18.   Повноваження   Президента   України   у   сфері
національної безпеки та оборони України

     Президент України:

     1) є Верховним Головнокомандувачем Збройних Сил України;

     2) призначає на посади та звільняє з посад вище командування
Збройних Сил України, інших військових формувань;

     3) здійснює   загальне  керівництво  у  сферах  національної
безпеки та оборони України;

     4) є головою Ради національної безпеки  і  оборони  України,
вводить  в дію своїми указами рішення Ради національної безпеки і
оборони України;

     5) вносить до Верховної Ради України подання про  оголошення
стану  війни  та  приймає  рішення  про використання Збройних Сил
України у разі збройної агресії проти України;

     6) приймає відповідно до закону  рішення  про  загальну  або
часткову  мобілізацію  та введення воєнного стану в Україні або в
окремих її місцевостях у разі загрози нападу, небезпеки державній
незалежності України;

     7) приймає  у  разі  необхідності  рішення  про  введення  в
Україні або в  окремих  її  місцевостях  надзвичайного  стану,  з
наступним його затвердженням Верховною Радою України;

     8) присвоює вищі військові звання.

     ГЛАВА 3. Здійснення інших повноважень Президента України

     Стаття 19.  Здійснення  повноважень  Президента України щодо
Автономної Республіки Крим

     З мотивів    невідповідності    нормативно-правових    актів
Верховної  Ради Автономної Республіки Крим Конституції України та
законам  України  Президент  України  може  зупинити  дію   таких
нормативноправових  актів  Верховної  Ради  Автономної Республіки
Крим з одночасним зверненням до Конституційного Суду України щодо
їх конституційності.

     Президент України  має право скасовувати акти Ради міністрів
Автономної Республіки Крим,  в тому числі за пропозицією Кабінету
Міністрів України.

     З метою здійснення повноважень Президента України відповідно
до статті 139 Конституції України в  Автономній  Республіці  Крим
діє  Представництво  Президента  України  в Автономній Республіці
Крим,  яке утворюється Президентом України та безпосередньо  йому
підпорядковується.  Статус  Представництва  Президента  України в
Автономній Республіці Крим визначається окремим законом.

     Стаття 20. Інші повноваження Президента України

     Президент України:

     1) призначає всеукраїнський референдум щодо змін Конституції
України  та  проголошує  всеукраїнський  референдум  за  народною
ініціативою;

     2) призначає за згодою  Верховної  Ради  України  на  посаду
Генерального прокурора України та звільняє його з посади;

     3) призначає   половину   складу  Ради  Національного  банку
України;

     4) призначає половину складу  Національної  ради  України  з
питань телебачення і радіомовлення;

     5) вносить до Верховної Ради України подання про призначення
на посаду та  звільнення  з  посади  Голови  Національного  банку
України;

     6) присвоює  вищі спеціальні звання і класні чини відповідно
до законів;

     7) нагороджує державними нагородами відповідно  до  законів;
встановлює президентські відзнаки та нагороджує ними;

     8) приймає  рішення про прийняття до громадянства України та
припинення громадянства України в порядку визначеному законом;

     9) приймає рішення про надання притулку в Україні;

     10) здійснює помилування осіб в порядку визначеному законом;
рішення  про  помилування  приймається  Президентом  окремо  щодо
кожної особи.

     ГЛАВА 4. Акти Президента України

     Стаття 21. Акти Президента України

     Президент України на  основі  та  на  виконання  Конституції
України  та законів України,  видає укази і розпорядження,  які є
обов'язковими до виконання на всій території України.

     Укази Президента  України  видаються  з  питань   реалізації
конституційних  повноважень  Президента  України.  З  усіх  інших
питань  видаються  розпорядження  Президента   України,   які   є
обов'язковими  для  органів  та  посадових осіб,  підпорядкованих
Президенту України.

     Стаття 22. Підготовка та видання актів Президента України

     Порядок підготовки  актів  Президента  України  визначається
Президентом України.

     Для підготовки   проектів   актів   Президента   України   у
необхідних  випадках  можуть  залучатися  керівники   і   фахівці
центральних та місцевих органів виконавчої влади.

     Акти Президента України,  що підлягають контрасигнації, крім
підпису Прем'єр-міністра України, скріплюються:

     1) видані в межах повноважень,  передбачених пунктами 3 -  5
частини   першої  статті  106  Конституції  України,  -  підписом
Міністра закордонних справ України;

     2) видані в межах повноважень, передбачених пунктами 8, 22 та
23 частини  першої  статті  106  Конституції України,  - підписом
Міністра юстиції України;

     3) видані  в  межах  повноважень,  передбачених  пунктом  15
частини   першої  статті  106  Конституції  України,  -  підписом
Міністра фінансів України;

     4) видані в межах повноважень,  передбачених пунктами 17  та
18  частини  першої  статті  106 Конституції України,  - підписом
Міністра оборони України;

     5) видані  в  межах  повноважень,  передбачених  пунктом  21
частини   першої  статті  106  Конституції  України,  -  підписом
Міністра внутрішніх справ України;

     6) видані  в  межах  повноважень,  передбачених  пунктом  24
частини   першої  статті  106  Конституції  України,  -  підписом
відповідно Міністра оборони України,  Міністра закордонних  справ
України, Міністра внутрішніх справ або Міністра юстиції України.

     Акт Президента   України   вважається   виданим   з  моменту
підписання його Президентом України, а акт Президента України, що
підлягає   контрасигнації,   -   після   скріплення   підписаного
Президентом України акта  підписами  Прем'єр-міністра  України  і
міністра відповідального за акт та його виконання.

     Стаття 23. Набрання чинності актами Президента України

     Укази Президента  України  нормативного  характеру набирають
чинності через десять днів з  дня  їх  офіційного  опублікування,
якщо  інше  не  передбачене  самим  актом,  але  не раніше дня їх
офіційного опублікування.

     Укази Президента   України   про   введення   воєнного    чи
надзвичайного  стану в Україні або в окремих її місцевостях,  про
загальну  або  часткову  мобілізацію,  про   оголошення   окремих
місцевостей  зонами  надзвичайної  екологічної ситуації набирають
чинності з моменту затвердження їх Верховною Радою України.

     Укази Президента України нормативного характеру  мають  бути
доведені  до  відома населення у порядку,  встановленому законом.
Зазначені укази,  не доведені  до  відома  населення  у  порядку,
встановленому законом, є нечинними.

     Акти Президента  України  ненормативного характеру набирають
чинності з моменту їх видання та доводяться до відома  виконавців
у порядку, визначеному Президентом України.

     Стаття 24.   Реєстрація  і  опублікування  актів  Президента
України

     Акти Президента України підлягають обов'язковій реєстрації у
Міністерстві юстиції України в порядку, передбаченому законом.

     Офіційним вважається  опублікування актів Президента України
у газеті  "Урядовий  кур'єр"  та  в  бюлетені  "Офіційний  вісник
України".

     При опублікуванні   акта  Президента  України,  що  підлягає
контрасигнації,  обов`язково  зазначаються  посади   і   прізвища
Прем`єр-міністра та міністрів, що його підписали.

     Стаття 25. Втрата чинності актами Президента України

     Акт Президента  України  втрачає  чинність  у зв'язку з його
скасуванням,  закінченням строку дії або визнанням його таким, що
втратив чинність.

     Акт Президента України може бути за рішенням Конституційного
Суду України визнаний  неконституційним  повністю  чи  в  окремій
частині, якщо він не відповідає Конституції України або якщо була
порушена встановлена Конституцією України процедура його  видання
або  набрання  ним  чинності.  Акт  Президента України,  визнаний
неконституційним, втрачає чинність з дня ухвалення Конституційним
Судом України рішення про його неконституційність.

     РОЗДІЛ 4.   ДОСТРОКОВЕ   ПРИПИНЕННЯ  ПОВНОВАЖЕНЬ  ПРЕЗИДЕНТА
УКРАЇНИ

     ГЛАВА 1.  Підстави та  ініціювання  дострокового  припинення
повноважень Президента України

     Стаття 26.   Підстави  дострокового  припинення  повноважень
Президента України

     Повноваження Президента України  припиняються  достроково  у
разі:

     1) відставки;

     2) неможливості   виконувати  свої  повноваження  за  станом
здоров'я;

     3) усунення з поста в порядку імпічменту;

     4) смерті.

     Стаття 27.  Ініціювання дострокового припинення  повноважень
Президента України

     Ініціювання питання  про  дострокове  припинення повноважень
Президента України може здійснюватись самим  Президентом  України
або   народними   депутатами  України  в  порядку,  встановленому
Конституцією України, цим Законом та іншими законами України.

     ГЛАВА 2.  Припинення повноважень Президента України  у  разі
відставки

     Стаття 28.   Процедура   припинення  повноважень  Президента
України у разі відставки

     Президент України  протягом  строку  своїх  повноважень  має
право в будь-який час заявити про свою відставку.

     Відставка Президента  України  -  це  дострокове  припинення
повноважень Президента  України  на  підставі  його  добровільної
офіційної  заяви  про  відмову  від  подальшого  виконання  своїх
конституційних обов'язків на посту Президента України.

     Заява про  відставку  подається   Президентом   України   до
Верховної  Ради  України  у  письмовій формі за його власноручним
підписом.  Голова Верховної Ради України не пізніш як у триденний
строк  з моменту одержання заяви Президента України про відставку
зобов'язаний  скликати  засідання  Верховної  Ради  України   для
надання  Президентові  України  можливості  проголосити  особисто
заяву про відставку.

     Відставка Президента  України  набуває  чинності  з  моменту
проголошення  ним  особисто  заяви  про  відставку  на  засіданні
Верховної  Ради  України.  З  моменту  проголошення   Президентом
України  заяви  про свою відставку в порядку,  встановленому цією
статтею, повноваження Президента України припиняються достроково.

     Стаття 29. Наслідки відставки Президента України

     Відставка Президента  України  не  може  бути  оскаржена  до
органів  державної  влади,  а  його  звернення  щодо  відмови від
проголошеної заяви про відставку юридичного значення не мають.

     Президент України, повноваження якого припинені достроково у
зв`язку  з  відставкою,  не  має  права  бути обраним Президентом
України на позачергових виборах,  що проводяться у зв`язку з його
відставкою.

     ГЛАВА 3.  Припинення  повноважень  Президента України у разі
неможливості виконувати свої повноваження за станом здоров'я

     Стаття 30.  Дострокове  припинення  повноважень   Президента
України  у  разі  неможливості  виконувати  свої  повноваження за
станом здоров'я

     Повноваження Президента  України  можуть   бути   достроково
припинені  у  зв'язку  з  неможливістю  їх  виконання  за  станом
здоров'я, якщо в порядку, передбаченому цим Законом, встановлено,
що   Президент  України  через  стан  здоров'я  не  зможе  надалі
виконувати свої обов'язки.

     Стаття 31.  Ініціювання питання  про  дострокове  припинення
повноважень Президента України за станом здоров'я

     Питання про  дострокове  припинення  повноважень  Президента
України у зв'язку з неможливістю виконувати свої повноваження  за
станом  здоров'я може бути ініційовано за зверненням,  підписаним
не менш як однією третиною від конституційного  складу  Верховної
Ради України. Таке звернення розглядається на засіданні Верховної
Ради  України,  яка  приймає  рішення  про  створення  тимчасової
спеціальної комісії по вивченню питання про дострокове припинення
повноважень  Президента  України   у   зв'язку   з   неможливістю
виконувати свої повноваження за станом здоров'я.

     Тимчасова спеціальна    комісія   зобов'язана   організувати
проведення медичної  експертизи  для  визначення  стану  здоров'я
Президента   України  та  вивчити  інші  обставини,  пов'язані  з
неможливістю виконання  Президентом  України  своїх  повноважень.
Комісією обов'язково залучаються до роботи відповідальні фахівці,
які здійснюють постійний контроль за станом  здоров'я  Президента
України.

     Президент України,  а  також  усі  органи  державної  влади,
зобов'язані  сприяти  роботі  тимчасової   спеціальної   комісії.
Перешкоджання   її   роботі   тягне   за  собою  відповідальність
встановлену законом.

     Тимчасова спеціальна комісія не пізніш як у 15-денний  строк
письмово   подає   Верховній   Раді  України  звіт,  висновок  та
пропозиції,  на  підставі  яких  Верховна  Рада  України  приймає
рішення  про звернення до Верховного Суду України або про відмову
у  продовженні  процедури  дострокового  припинення   повноважень
Президента України.

     Звернення до  Верховного  Суду  України надсилається Головою
Верховної  Ради  України  не  пізніш  як  наступного  дня   після
прийняття відповідного рішення Верховної Ради України.

     Стаття 32.   Розгляд   Верховним   Судом  України  звернення
Верховної Ради України

     Верховний Суд України протягом десяти днів  після  отримання
звернення   Верховної   Ради   України  зобов'язаний  на  Пленумі
розглянути  його  та  у  разі  встановлення  факту   неможливості
виконання   Президентом   України  своїх  повноважень  за  станом
здоров'я внести до Верховної Ради України  письмове  подання  про
дострокове припинення повноважень Президента України.

     У разі визнання можливим виконувати Президентом України свої
повноваження Пленум Верховного Суду України у строк, зазначений в
частині  першій  цієї  статті,  приймає  висновок про відсутність
підстав  для  дострокового  припинення   повноважень   Президента
України.

     Стаття 33.   Розгляд   Верховною   Радою   України   подання
(висновку) Верховного Суду України

     Неможливість виконання Президентом України своїх повноважень
за   станом   здоров'я  встановлюється  на  пленарному  засіданні
Верховної Ради України на підставі письмового подання  Верховного
Суду  України  та  медичного  висновку.  Рішення про неможливість
виконання  Президентом  України  своїх  повноважень   приймається
більшістю  від  конституційного  складу Верховної Ради України не
пізніш як у триденний строк з дня надходження подання  Верховного
Суду  України,  в тому числі на позачерговій сесії Верховної Ради
України.

     У разі  прийняття  Верховним  Судом  України  висновку   про
відсутність   підстав  для  дострокового  припинення  повноважень
Президента України Верховна  Рада  України  приймає  рішення  про
припинення    процедури   дострокового   припинення   повноважень
Президента України.

     З моменту  підтвердження  рішенням  Верховної  Ради  України
неможливості  виконання  Президентом України своїх повноважень за
станом  здоров'я  повноваження  Президента  України  припиняються
достроково.

     ГЛАВА 4.  Припинення  повноважень  Президента України у разі
усунення з поста в порядку імпічменту

     Стаття 34.  Усунення Президента України з  поста  в  порядку
імпічменту

     Президент України може бути усунений з поста Верховною Радою
України в порядку імпічменту у разі вчинення ним державної  зради
або іншого злочину.

     Стаття 35. Ініціювання імпічменту

     Питання про  усунення  Президента  України з поста в порядку
імпічменту  ініціюється  більшістю  від  конституційного   складу
Верховної Ради України.

     Заява про   ініціювання   процедури   імпічменту   має  бути
викладена в  письмовій  формі,  підписана  власноручно  народними
депутатами  України і оголошена на пленарному засіданні Верховної
Ради України  головуючим  не  пізніше  наступного  дня  після  її
надходження.  Відкликання  народними  депутатами України підписів
під заявою не допускається.

     На підставі оголошеної заяви Верховна Рада  України  приймає
рішення  про створення спеціальної тимчасової слідчої комісії для
проведення  розслідування  обставин,  викладених  у   заяві   про
ініціювання імпічменту та встановлення фактів,  що підтверджували
б або спростовували вчинення Президентом України державної  зради
або іншого злочину, обвинувачення у якому висунуто у даній заяві.
До складу комісії включаються спеціальний прокурор  і  спеціальні
слідчі, визначені відповідно до закону.

     Проведення чергових  або  позачергових  виборів  та  обрання
нового складу Верховної Ради  України  не  припиняє  ініційованої
Верховною   Радою   України  попереднього  скликання  справи  про
імпічмент Президента України.

     Стаття 36.  Проведення розслідування спеціальною  тимчасовою
слідчою комісією

     Спеціальна тимчасова  слідча комісія проводить розслідування
обставин,  викладених  у  заяві  про  ініціювання  імпічменту  та
встановлює факти,  що підтверджували б або спростовували вчинення
Президентом України державної зради або іншого злочину відповідно
до постанови Верховної Ради України

     Президент України  на  вимогу спеціальної тимчасової слідчої
комісії зобов'язаний надати письмові, а у разі необхідності також
усні пояснення з питань, що є предметом розслідування.

     За результатами  розслідування  спеціальна  тимчасова слідча
комісія повинна подати матеріали розслідування та свої висновки і
пропозиції  на  розгляд  Верховної  Ради  України не пізніш як на
дев'яностий день після створення спеціальної  тимчасової  слідчої
комісії. Строк розслідування не може бути продовжений.

     Висновки спеціальної   тимчасової  слідчої  комісії  повинні
містити  перелік  фактів  і  обставин,  викладених  у  заяві  про
ініціювання імпічменту, що не знайшли підтвердження за наслідками
розслідування,  а також вмотивований висновок  про  те,  чи  є  в
діяннях Президента України,  розслідуваних спеціальною тимчасовою
слідчою комісією,  ознаки державної зради або іншого злочину,  та
про наявність підстав для звинувачення Президента України.

     За наявності  підстав  спеціальна  тимчасова  слідча комісія
вносить пропозицію щодо прийняття Верховною Радою України рішення
про  звинувачення  Президента  України в порядку імпічменту.  При
відсутності підстав для звинувачення Президента  України  комісія
вносить пропозицію про припинення процедури імпічменту.

     Стаття 37.   Розгляд   висновків  і  пропозицій  спеціальної
тимчасової слідчої комісії Верховною Радою України

     Висновки і пропозиції спеціальної тимчасової слідчої комісії
розглядаються  Верховною Радою України на пленарному засіданні не
пізніш як у  десятиденний  строк  з  моменту  подання  матеріалів
комісією.

     На засідання  Верховної  Ради України запрошуються Президент
України,  Голова Конституційного Суду України,  Голова Верховного
Суду  України,  Генеральний  прокурор України,  члени спеціальної
тимчасової слідчої  комісії.  Президент  України  може  визначити
захисника  для  надання  йому  правової допомоги під час розгляду
Верховною  Радою  України  матеріалів  розслідування  спеціальної
тимчасової слідчої комісії,  який також запрошується на засідання
Верховної Ради України.

     Про висновки і  пропозиції  спеціальної  тимчасової  слідчої
комісії доповідає голова комісії або визначений нею член комісії.
Президент  України,  народні   депутати   України   та   захисник
Президента  України  мають право ставити запитання доповідачу.  У
разі необхідності Верховна  Рада  України  може  заслухати  думку
Генерального прокурора України.

     Президент України  та  його  захисник  мають  право  в  ході
обговорення давати свої пояснення щодо матеріалів розслідування.

     Стаття 38.  Рішення Верховної Ради України про  звинувачення
Президента України

     За результатами    обговорення    висновків   і   пропозицій
спеціальної тимчасової  слідчої  комісії  Верховна  Рада  України
приймає  рішення  про  звинувачення  Президента  України  або про
припинення процедури імпічменту.

     При відсутності підстав для звинувачення Президента  України
Верховна  Рада України приймає постанову про припинення процедури
імпічменту більшістю від її конституційного складу.

     За наявності підстав Верховна Рада України не менш як  двома
третинами  від  її  конституційного  складу приймає постанову про
звинувачення  Президента  України.  У  постанові   повинно   бути
зазначено,  за  які  діяння  та  за  якими статтями Кримінального
кодексу України звинувачується Президент  України,  а  також  про
направлення  матеріалів  справи  для перевірки до Конституційного
Суду України та для надання висновку до Верховного Суду України.

     У разі неприйняття жодного  з  цих  рішень  розгляд  питання
відкладається на наступне пленарне засідання,  але не довше,  ніж
на 10 днів.  У разі неприйняття жодного рішення і при  повторному
розгляді   цього   питання,   процедура   імпічменту   вважається
припиненою.

     Стаття 39.  Висновки   Конституційного   Суду   України   та
Верховного Суду України у справі про імпічмент Президенту України

     На виконання    постанови   Верховної   Ради   України   про
звинувачення Президента України Голова Верховної Ради України  не
пізніш  як  у  5-денний  строк  надсилає  справу про імпічмент до
Конституційного Суду України для перевірки і  отримання  висновку
щодо додержання конституційної процедури розслідування і розгляду
справи про імпічмент Президенту України.

     Одночасно матеріали справи  про  імпічмент  надсилаються  до
Верховного  Суду  України для отримання його висновку про те,  чи
діяння,  в яких звинувачується Президент України,  містять ознаки
державної зради або іншого злочину.

     Конституційний Суд  України  розглядає  матеріали справи про
імпічмент Президенту України не пізніш як у 10-денний строк після
їх  отримання в порядку,  передбаченому законом.  За результатами
перевірки справи Конституційний Суд України приймає висновок щодо
додержання  конституційної  процедури  розслідування  і  розгляду
справи про імпічмент, який надсилається до Верховної Ради України
разом із матеріалами справи у дводенний строк.

     Пленум Верховного Суду України розглядає матеріли справи про
імпічмент Президенту України не пізніш як у 10-денний строк після
їх  отримання  і  приймає  постанову,  якою  затверджує  висновок
Верховного Суду  України  про  наявність  або  відсутність  ознак
злочину  у  діяннях,  в  яких  звинувачується  Президент України.
Висновок Верховного Суду України вважається  прийнятим,  якщо  за
нього  проголосувала  більшість  складу  Пленуму  Верховного Суду
України.

     Голова Верховного Суду України надсилає висновок  Верховного
Суду   України  разом  з  матеріалами  справи  про  імпічмент  до
Верховної Ради України у дводенний строк.

     Стаття 40.  Рішення  Верховної  Ради  України  про  усунення
Президента України з поста в порядку імпічменту

     Справа про   імпічмент   Президенту   України  розглядається
Верховною Радою України на її пленарному засіданні не пізніш як у
10-денний  строк після надходження висновків Конституційного Суду
України та Верховного Суду України.

     На засідання Верховної Ради України  запрошуються  Президент
України,  Голова Конституційного Суду України,  Голова Верховного
Суду  України,  Генеральний  прокурор  України,   Прем'єр-міністр
України.

     Висновок Конституційного   Суду   України   щодо  додержання
конституційної процедури  розслідування  і  розгляду  справи  про
імпічмент  оголошує  на  засіданні  Верховної Ради України Голова
Конституційного  Суду  України  або  особа,  яка   виконує   його
обов'язки.  Висновок  Верховного  Суду  України  оголошує  Голова
Верховного Суду України або особа, яка виконує його обов'язки.

     У разі якщо за висновком Конституційного Суду  України  була
порушена  конституційна процедура розслідування і розгляду справи
про імпічмент, або за висновком Верховного Суду України діяння, в
яких звинувачується Президент України, не містять ознак державної
зради або іншого злочину, Верховна Рада України приймає зазначені
висновки до відома,  після чого головуючий на засіданні Верховної
Ради України  зобов'язаний  оголосити  про  припинення  процедури
імпічменту без обговорення і голосування.

     Якщо Верховний Суд України прийшов до висновку, що діяння, в
яких звинувачується Президент України,  містять ознаки  державної
зради  або  іншого  злочину  і  за висновком Конституційного Суду
України  не  було  допущено  порушення  конституційної  процедури
розслідування   та   розгляду  справи  про  імпічмент  Президенту
України,  головуючий  ставить  на  голосування  проект  постанови
Верховної  Ради України про усунення Президента України з поста в
порядку  імпічменту.  Рішення  приймається  не  менш  як   трьома
четвертими  від  конституційного  складу  Верховної  Ради України
таємним голосуванням шляхом подачі бюлетенів.

     Результати голосування   встановлюються    і    оголошуються
протягом  одного  й  того  ж  пленарного засідання Верховної Ради
України.  Протокол лічильної комісії  оголошує  Голова  лічильної
комісії або за дорученням комісії один з її членів.

     Якщо рішення про усунення Президента України з поста не було
прийняте   Верховною   Радою   України,   процедура    імпічменту
припиняється без обговорення і голосування,  про що головуючий на
засіданні Верховної Ради України  зобов'язаний  оголосити  одразу
після повідомлення результатів голосування.

     З моменту  оголошення головуючим на засіданні Верховної Ради
України про прийняття рішення Верховної Ради України про усунення
Президента України з поста в порядку імпічменту його повноваження
вважаються припиненими достроково.

     Стаття 41.  Припинення процедури імпічменту у разі відставки
Президента України

     У будь-який   момент   процедури   імпічменту   до   початку
голосування  у  Верховній  Раді  України  рішення  про   усунення
Президента України з поста в порядку імпічменту Президент України
має право подати заяву про  відставку.  У  цьому  випадку  Голова
Верховної  Ради України зобов'язаний скликати засідання Верховної
Ради України відповідно до цього Закону.

     Після проголошення Президентом України заяви про відставку в
порядку,  передбаченому  статтею  28 цього Закону,  головуючий на
засіданні  Верховної  Ради  України  повідомляє  про   припинення
процедури імпічменту Президента України.

     ГЛАВА 5.  Припинення  повноважень  Президента України у разі
смерті

     Стаття 42.  Припинення повноважень Президента України у разі
смерті

     Повноваження Президента  України  припиняються  достроково у
разі його смерті.

     Про смерть Президента України негайно повідомляються  Голова
Верховної  Ради України та Прем'єр-міністр України або особи,  що
їх заміщують.

     Голова Верховної Ради України або  особа,  що  виконує  його
обов'язки,  не пізніше наступного дня скликає засідання Верховної
Ради  України,  на  якому  оголошує  про  дострокове   припинення
повноважень  Президента  України  у  зв'язку  зі смертю.  З цього
моменту повноваження Президента  України  вважаються  припиненими
достроково.

     Офіційне повідомлення  про дострокове припинення повноважень
Президента України у зв'язку з його смертю публікується в газетах
"Голос України" та "Урядовий кур'єр".

     ГЛАВА 6.   Наслідки   дострокового   припинення  повноважень
Президента України

     Стаття 43. Виконання обов'язків Президента України

     У разі  дострокового   припинення   повноважень   Президента
України  у зв'язку з неможливістю виконувати свої повноваження за
станом здоров'я чи усунення з поста в порядку  імпічменту  Голова
Верховної  Ради  України невідкладно повідомляє про це Президента
України, повноваження якого припинені та Прем'єр-міністра України
(або  особу,  що  виконує  його  обов'язки),  голів дипломатичних
представництв    України,    голів    іноземних     дипломатичних
представництв в Україні, засоби масової інформації.

     З моменту  дострокового  припинення  повноважень  Президента
України виконання обов'язків  Президента  України  на  період  до
обрання  і  вступу на пост нового Президента України покладається
на  Прем'єр-міністра  України,  про  що  оголошує  головуючий  на
засіданні Верховної Ради України. З цього моменту Прем'єр-міністр
України  одночасно  з  виконанням   своїх   обов'язків   здійснює
визначені  Конституцією  України повноваження Президента України,
крім передбачених пунктами 2,  6,  8,  9, 10, 11, 12, 14, 15, 16,
22, 25, 27 статті 106 Конституції України.

     З моменту  покладення  на Прем'єр-міністра України виконання
повноважень Президента України йому підпорядковується усі  органи
і   посадові   особи,   які   були  безпосередньо  підпорядковані
Президенту України.

     У разі  якщо  посада  Прем'єр-міністра  України  на   момент
дострокового   припинення   повноважень   Президента   України  є
вакантною або Прем'єр-міністр України продовжує  виконувати  свої
повноваження  відповідно  до  частини  5  статті  115 Конституції
України,  виконання обов'язків Президента України  на  період  до
вступу  на  пост нового Президента України покладається на особу,
яка виконує обов'язки Прем'єр-міністра України.

     Особа, усунута  з  поста  Президента   України   в   порядку
імпічменту,  підлягає  юридичній  відповідальності  на  загальних
підставах відповідно до закону.

     Стаття 44.  Призначення  позачергових   виборів   Президента
України

     У разі   дострокового   припинення   повноважень  Президента
України Верховна Рада України не пізніш як у п'ятиденний строк  з
дня  дострокового  припинення  повноважень  призначає позачергові
вибори Президента України.  Позачергові вибори Президента України
проводяться  відповідно  до  вимог  Закону  України  "Про  вибори
Президента України" в період дев'яноста  днів  з  дня  припинення
повноважень Президента України.

     РОЗДІЛ 5. ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ДІЯЛЬНОСТІ ПРЕЗИДЕНТА УКРАЇНИ

     Стаття 45. Апарат Президента України

     Для організаційного,       інформаційно-аналітичного      та
матеріальнотехнічного забезпечення діяльності Президента  України
у  межах  коштів,  передбачених  у  Державному  бюджеті  України,
утворюється і функціонує апарат Президента України  -  Канцелярія
Президента України.

     Апарат Президента   Україна  у  своїй  діяльності  керується
Конституцією    України,    законами    України,    указами    та
розпорядженнями Президента України.

     Структура, штатна  чисельність  апарату  Президента України,
функції та повноваження його служб і посадових осіб  визначаються
Положенням  про  апарат  Президента  України,  яке затверджується
розпорядженням Президента України.

     Керівник апарату Президента України призначається на  посаду
та звільняється з посади Президентом України.

     Апарат Президента України складається з державних службовців
та працівників,  які приймаються на роботу за трудовим договором.
Президент   України   може  призначати  позаштатних  радників  та
консультантів на громадських засадах.

     Президент України не може  призначати  державних  службовців
представниками у своїх приватних справах.

     Посадові особи  апарату  Президента України не мають владних
повноважень  щодо  інших  органів  державної  влади  та   органів
місцевого  самоврядування,  а також їх посадових осіб і не можуть
приймати обов'язкових для цих органів рішень чи давати  доручення
їх посадовим особам.

     Стаття 46.  Фінансове  та  матеріально-технічне забезпечення
діяльності Президента України

     Президент України  за  рахунок  держави  забезпечується   на
період виконання своїх повноважень:

     1) резиденцією (службовим приміщенням) у столиці України;

     2) транспортом і зв'язком;

     3) охороною;

     4) службовим житловим приміщенням у місті Києві і державними
дачами;

     5) медичним та санаторно-курортним обслуговуванням для  себе
та   членів   своєї   сім'ї   у   спеціалізованих   медичних   та
санаторнокурортних закладах України;

     6) державним обов'язковим страхуванням.

     Розмір фінансування    діяльності     Президента     України
визначається щорічно у Державному бюджеті України окремим рядком.
При цьому повинні передбачатися видатки на представницькі цілі, а
також  кошти  для утворення спеціального фонду,  за рахунок якого
Президент України встановлює спеціальні  стипендії  та  премії  і
здійснює  доплати  до  президентських  відзнак  нагородженим ними
особам.

     Питання матеріально-технічного    забезпечення    діяльності
апарату  Президента України,  консультативних,  дорадчих та інших
допоміжних органів і  служб  Президента  України,  в  тому  числі
Представництва  Президента  України  в Автономній Республіці Крим
вирішуються Президентом України або за його дорученням керівником
апарату Президента України.

     Контроль за  використанням коштів Державного бюджету України
Президентом України та його апаратом здійснюють Рахункова  палата
та  інші уповноважені органи відповідно до Конституції та законів
України.

     Стаття 47.  Консультативні,  дорадчі та допоміжні  органи  і
служби Президента України

     Президент України для здійснення своїх повноважень має право
створювати у межах  коштів,  передбачених  у  Державному  бюджеті
України,  консультативні,  дорадчі  та  інші  допоміжні  органи і
служби,  які не входять до складу його апарату і не є  державними
органами.

     Такі органи  і  служби можуть утворюватися як постійно діючі
або тимчасові. Вони не можуть мати владних повноважень щодо інших
органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

     Питання організації та діяльності консультативних,  дорадчих
та  інших  допоміжних  органів   і   служб   Президента   України
визначаються відповідними указами Президента України.

     Організаційне, матеріально-технічне,     інформаційне     та
фінансове забезпечення діяльності  консультативних,  дорадчих  та
інших  допоміжних органів і служб Президента України покладається
на його апарат.

     Стаття 48.  Гарантії  здійснення   повноважень   Президентом
України

     На час  виконання повноважень Президент України користується
правом  недоторканості.  Він  не   може   бути   притягнений   до
кримінальної та адміністративної відповідальності,  затриманий чи
заарештований.

     Президент України    на     загальних     підставах     несе
цивільно-правову  відповідальність по угодах та в інших випадках,
передбачених законом.

     За посягання на честь і гідність  Президента  України  винні
особи притягаються до відповідальності на підставі закону.

     Шкода заподіяна   внаслідок   неправомірних  дій  Президента
України як посадової особи, відшкодовується за рахунок держави.

     Стаття 49. Заробітна плата та відпустка Президента України

     Президент України  за  свою  діяльність  одержує   щомісячно
заробітну плату, розмір якої визначається законом.

     Президент України  має право на щорічну відпустку тривалістю
сорок п'ять календарних днів з виплатою допомоги для оздоровлення
у розмірі подвійної місячної заробітної плати Президента України.

     Стаття 46. Подарунки, одержувані Президентом України

     Подарунки, одержані  Президентом  України  під час офіційних
візитів до  іноземних  держав  або  від  представників  іноземних
держав  під  час  їх  візитів  в  Україну,  або  від юридичних чи
фізичних осіб,  за винятком символічних  сувенірів,  є  державним
майном України. Вони зберігаються в резиденції Президента України
або передаються до державних музеїв чи інших державних установ та
організацій  в  установленому  порядку,  а  подарунки,  що  мають
особливу цінність -  до  скарбниці  Національного  банку  України
відповідно до закону України.

     Державні нагороди  та  інші  нагороди,  одержані Президентом
України, належать йому особисто.

     Стаття 50.  Матеріально-побутове та  соціальне  забезпечення
Президента України після припинення його повноважень

     Президентові України  після  припинення його повноважень,  в
тому числі дострокового,  крім випадку,  коли Президента  України
було усунено з поста в порядку імпічменту:

     1) у  місячний  строк  рішенням  Кабінету  Міністрів України
призначається пенсія у розмірі, встановленому законом;

     2) за рахунок держави сім'ї Президента України  надається  у
власність  або  постійне  користування  житло в населеному пункті
України, який він обирає для проживання;

     3) протягом  п'яти  років  за  рахунок   держави   надається
транспортне   обслуговування,  послуги  спеціального  зв'язку  та
охорона відповідно до закону;

     4) надається       право       безкоштовного       щорічного
санаторнокурортного обслуговування його і членів його сім'ї;

     5) надається   право   довічного   безкоштовного   медичного
обслуговування у спеціалізованих медичних закладах України.

     Президент України     підлягає     довічному      державному
обов'язковому страхуванню.

     У разі   дострокового   припинення   повноважень  Президента
України у  зв'язку  з  його  смертю  види  матеріально-побутового
забезпечення,  передбачені пунктами 2,  4 і 5 частини першої цієї
статті, надаються членам його сім'ї.

     Розмір фінансування, що виділяється на утримання Президентів
України,  повноваження  яких  припинені,  визначається  щорічно у
Державному бюджеті України окремим рядком.

     ПРИКІНЦЕВІ ПОЛОЖЕННЯ

     1. Цей  Закон  набирає  чинності  з  дня   його   офіційного
опублікування.

     2. Дія  статті  50  цього  Закону поширюється на Президентів
України,  повноваження яких були припинені до  набрання  чинності
цим Законом.

     3. У  зв'язку  з  прийняттям цього Закону визнати таким,  що
втратив чинність Закон  УРСР  "Про  Президента  Української  РСР"
(N1295-ХІІ)  від  5  липня  1991  року ("Відомості Верховної Ради
УРСР", 1991, N33, Ст.446).