(14.05.2002) ПРОПОЗИЦІЇ до Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо оскарження нормативно-правових актів органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб" Цей Закон не може бути підписаний з таких підстав. 1. Конституцією України визначено особливий порядок припинення дії законів, актів Президента України і Кабінету Міністрів України (статті 106, 150 і 152). Акти Кабінету Міністрів можуть бути визнані неконституційними Конституційним Судом України чи скасовані Президентом України. Акти Кабінету Міністрів України як вищого органу в системі органів виконавчої влади приймаються відповідно до повноважень, визначених Конституцією України, для забезпечення державного суверенітету і економічної самостійності України, здійснення внутрішньої і зовнішньої політики держави, виконання Конституції та законів України, актів Президента України, а також для вирішення інших загальнодержавних завдань. Оцінка їх на предмет відповідності Конституції та законам України, актам Президента України, національним інтересам, правам людини та громадянина має відбуватися у порядку, визначеному Конституцією України. Реалізація включених до Закону, що розглядається, норм, які надають можливість оскарження в судах загальної юрисдикції нормативно-правових актів Кабінету Міністрів України, призведе до порушень Конституції та законів України, створення перепон для ефективного функціонування виконавчої влади. 2. Законом доповнено Цивільний процесуальний кодекс України новою главою З1-Д. Нею передбачено право громадян, об'єднань громадян, у тому числі політичних партій, їх місцевих осередків, що є юридичними особами, звертатися до суду із скаргами про визнання незаконним нормативно-правового акта органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування або їх посадових осіб, а також порядок розгляду судами цих скарг. Це не узгоджується з відповідними нормами Конституції України, чинного Цивільного процесуального кодексу України та інших законів. По-перше, згідно із запропонованою Законом статтею 248-27 Цивільного процесуального кодексу України право на звернення до суду зі скаргою надано не тільки громадянам, а й об'єднанням громадян, у тому числі політичним партіям, їх місцевим осередкам, що суперечить частині другій статті 55 Конституції України, згідно з якою кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб. Дана конституційна норма є складовою розділу II "Права, свободи та обов'язки людини і громадянина" Основного Закону України, а отже, стосується виключно прав, свобод та обов'язків громадянина. По-друге, на реалізацію зазначеної конституційної норми чинний Цивільний процесуальний кодекс України містить главу 31-А, якою врегульовано порядок оскарження громадянами рішень, дій та бездіяльності державних органів, посадових і службових осіб та визначено суб'єкти оскарження. Таким чином, положення глави 31-А зазначеного Кодексу повною мірою регламентують право громадянина на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб. Нова глава З1-Д повністю дублює положення глави 31-А. По-третє, нова стаття 248-27 Цивільного процесуального кодексу України, яка передбачає право місцевих осередків політичних партій звертатися до суду із заявою тільки в разі коли вони мають статус юридичних осіб, не узгоджується зі статтею 11 Закону України "Про політичні партії в Україні". Цією нормою визначено, що після реєстрації обласні, міські, районні осередки політичних партій можуть набувати статус юридичної особи, якщо це передбачено статутом партії. За таких умов осередки політичних партій мають право, а не обов'язок набувати такий статус. Законом же, що розглядається, встановлюється різний концептуальний підхід щодо надання права місцевим осередкам на оскарження залежно від того, чи є вони юридичними особами. 3. Відповідно до запропонованої Законом статті 248-28 Цивільного процесуального кодексу України предметом судового оскарження можуть бути нормативно-правові акти, що спрямовані на регулювання певного виду громадських відносин і неодноразове застосування. Таке визначення виду нормативно-правового акта є нечітким і неповним, що може призвести до неоднозначного розуміння цієї норми. 4. Немає потреби і в доповненні статті 12 Господарського процесуального кодексу України (стаття 2 Закону, що розглядається). Згідно зі статтями 1 і 12 цього Кодексу господарським судам підвідомчі справи у спорах про визнання недійсними актів з підстав, визначених у законодавстві. Цими статтями встановлено і коло осіб (фізичних і юридичних), які мають право звернутися до суду з відповідною заявою. Доповнення пункту 1 частини першої статті 12 цього Кодексу в редакції Закону, що розглядається, не вписується у зміст даної норми. Абзац перший зазначеного пункту встановлює, які справи підвідомчі та які непідвідомчі господарським судам. Із поправки не видно, встановлює вона додаткове правило про підвідомчість справ чи, навпаки, виключає з підвідомчості зазначених судів справи у спорах про визнання недійсними актів. З огляду на викладене пропоную Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо оскарження нормативно-правових актів органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб" відхилити як такий, що суперечить Конституції та законам України, дублює норми інших законів. Президент України Л.КУЧМА