(14.05.2002)
                           ПРОПОЗИЦІЇ

         до Закону України "Про внесення змін до деяких
           законодавчих актів України щодо оскарження
       нормативно-правових актів органів виконавчої влади,
     органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб"

     Цей Закон не може бути підписаний з таких підстав.

     1. Конституцією   України   визначено   особливий    порядок
припинення  дії  законів,  актів  Президента  України  і Кабінету
Міністрів  України  (статті  106,  150  і  152).  Акти   Кабінету
Міністрів  можуть  бути  визнані неконституційними Конституційним
Судом України чи скасовані Президентом України.

     Акти Кабінету Міністрів України як вищого органу  в  системі
органів  виконавчої  влади приймаються відповідно до повноважень,
визначених  Конституцією  України,  для  забезпечення  державного
суверенітету  і  економічної  самостійності  України,  здійснення
внутрішньої і зовнішньої політики держави,  виконання Конституції
та  законів  України,  актів  Президента  України,  а  також  для
вирішення інших загальнодержавних завдань.  Оцінка їх на  предмет
відповідності  Конституції  та законам України,  актам Президента
України, національним інтересам, правам людини та громадянина має
відбуватися у порядку, визначеному Конституцією України.

     Реалізація включених до Закону,  що розглядається, норм, які
надають  можливість  оскарження  в  судах  загальної   юрисдикції
нормативно-правових актів Кабінету Міністрів України, призведе до
порушень Конституції та законів України,  створення  перепон  для
ефективного функціонування виконавчої влади.

     2. Законом  доповнено Цивільний процесуальний кодекс України
новою главою З1-Д.  Нею  передбачено  право  громадян,  об'єднань
громадян,  у тому числі політичних партій, їх місцевих осередків,
що є юридичними особами,  звертатися  до  суду  із  скаргами  про
визнання  незаконним  нормативно-правового акта органу виконавчої
влади,  органу місцевого самоврядування або їх посадових осіб,  а
також порядок розгляду судами цих скарг.

     Це не   узгоджується   з  відповідними  нормами  Конституції
України,  чинного Цивільного процесуального  кодексу  України  та
інших законів.

     По-перше, згідно  із  запропонованою  Законом статтею 248-27
Цивільного процесуального кодексу України право на  звернення  до
суду  зі  скаргою  надано  не тільки громадянам,  а й об'єднанням
громадян, у тому числі політичним партіям, їх місцевим осередкам,
що  суперечить  частині  другій  статті  55  Конституції України,
згідно з якою кожному гарантується право  на  оскарження  в  суді
рішень,  дій  чи  бездіяльності органів державної влади,  органів
місцевого  самоврядування,  посадових  і  службових  осіб.   Дана
конституційна  норма  є  складовою розділу II "Права,  свободи та
обов'язки людини і громадянина" Основного Закону України, а отже,
стосується виключно прав, свобод та обов'язків громадянина.

     По-друге, на   реалізацію  зазначеної  конституційної  норми
чинний Цивільний процесуальний кодекс України містить главу 31-А,
якою  врегульовано порядок оскарження громадянами рішень,  дій та
бездіяльності державних органів,  посадових і службових  осіб  та
визначено суб'єкти оскарження.

     Таким чином, положення глави 31-А зазначеного Кодексу повною
мірою  регламентують  право  громадянина  на  оскарження  в  суді
рішень,  дій  чи бездіяльності органів виконавчої влади,  органів
місцевого самоврядування та їх посадових осіб.  Нова  глава  З1-Д
повністю дублює положення глави 31-А.

     По-третє, нова   стаття   248-27  Цивільного  процесуального
кодексу  України,  яка  передбачає   право   місцевих   осередків
політичних партій звертатися до суду із заявою тільки в разі коли
вони мають статус юридичних осіб,  не узгоджується зі статтею  11
Закону  України  "Про  політичні  партії в Україні".  Цією нормою
визначено,  що після реєстрації обласні, міські, районні осередки
політичних партій можуть набувати статус юридичної особи, якщо це
передбачено статутом партії.  За таких умов  осередки  політичних
партій мають право, а не обов'язок набувати такий статус. Законом
же, що розглядається, встановлюється різний концептуальний підхід
щодо  надання  права місцевим осередкам на оскарження залежно від
того, чи є вони юридичними особами.

     3. Відповідно  до  запропонованої  Законом   статті   248-28
Цивільного  процесуального  кодексу  України  предметом  судового
оскарження можуть бути нормативно-правові акти,  що спрямовані на
регулювання  певного  виду  громадських  відносин  і неодноразове
застосування.  Таке визначення виду нормативно-правового  акта  є
нечітким   і   неповним,  що  може  призвести  до  неоднозначного
розуміння цієї норми.

     4. Немає потреби і в  доповненні  статті  12  Господарського
процесуального    кодексу    України   (стаття   2   Закону,   що
розглядається).  Згідно  зі  статтями  1  і  12   цього   Кодексу
господарським  судам  підвідомчі  справи  у  спорах  про визнання
недійсними актів з  підстав,  визначених  у  законодавстві.  Цими
статтями  встановлено  і  коло  осіб (фізичних і юридичних),  які
мають право звернутися до суду з відповідною заявою.

     Доповнення пункту 1 частини першої статті 12 цього Кодексу в
редакції  Закону,  що розглядається,  не вписується у зміст даної
норми.  Абзац перший зазначеного пункту  встановлює,  які  справи
підвідомчі  та які непідвідомчі господарським судам.  Із поправки
не видно,  встановлює вона додаткове  правило  про  підвідомчість
справ  чи,  навпаки,  виключає  з  підвідомчості зазначених судів
справи у спорах про визнання недійсними актів.

     З огляду на викладене пропоную Закон України  "Про  внесення
змін   до  деяких  законодавчих  актів  України  щодо  оскарження
нормативно-правових  актів  органів  виконавчої  влади,   органів
місцевого  самоврядування  та  їх  посадових  осіб"  відхилити як
такий, що суперечить Конституції та законам України, дублює норми
інших законів.

     Президент України                              Л.КУЧМА