(14.05.2002)

                           ПРОПОЗИЦІЇ

         до Закону України "Про погашення заборгованості
       із заробітної плати та інших видів грошових виплат"

     Прийнятий 7  лютого  2002 року Верховною Радою України Закон
України "Про погашення  заборгованості  із  заробітної  плати  та
інших  видів  грошових  виплат"  не  може бути підписаний з таких
підстав.

     1. Стаття   1   Закону   передбачає   погашення   суб'єктами
господарювання  всіх  форм власності заборгованості із заробітної
плати та інших видів грошових виплат працівникам до 1 липня  2002
року,  а  погашення  заборгованості,  яке  має  здійснюватися  за
рахунок коштів державного та місцевих бюджетів,  - протягом  2002
року.

     Ніяким чином  не заперечуючи нагальної потреби вирішення цих
питань, вважаю за необхідне звернути увагу на таке.

     Конституція України  зобов'язує  органи  законодавчої  влади
діяти  на  підставі  Конституції  і відповідно до законів України
(статті 6 та 19).

     Статтею 95  Конституції  України  проголошено,  що   держава
прагне  до збалансованості бюджету України.  Відповідно до статті
27 Бюджетного кодексу України закони України,  які  впливають  на
доходну  або  видаткову  частини бюджету,  мають супроводжуватися
відповідними пропозиціями про видатки,  які  належить  скоротити,
або додаткові доходи для покриття збільшення видатків, а жодна зі
змін не повинна призвести до збільшення державного боргу,  розмір
яких  установлено  законом  про Державний бюджет України (частина
друга);  закони України,  які впливають на формування доходної та
видаткової частин бюджетів, мають бути офіційно оприлюднені до 15
серпня  року,  що  передує  плановому.  В   іншому   разі   норми
відповідних  законів  застосовуються не раніше початку бюджетного
періоду, наступного за плановим (частина третя).

     Закон, що розглядається,  наведеним  положенням  Конституції
України та Бюджетного кодексу України не відповідає.

     Зокрема, за    розрахунками   Кабінету   Міністрів   України
заборгованість із заробітної плати працівників бюджетної сфери та
інших  соціальних  виплат із бюджетів усіх рівнів на 1 січня 2002
року становила 681 млн.  гривень,  з  яких  679  млн.  гривень  -
заборгованість  із  виплат  постраждалим внаслідок Чорнобильської
катастрофи.

     Законом України "Про Державний бюджет України на  2002  рік"
на  погашення  заборгованості  з  виплат  постраждалим  внаслідок
Чорнобильської катастрофи передбачено лише 200 млн. гривень.

     Джерел же покриття різниці в 480 млн.  гривень  Законом,  що
розглядається,   не   визначено.   Таким  чином,  зазначене  вище
положення  Закону  щодо  погашення  бюджетної  заборгованості  із
соціальних  виплат  протягом  2002 року за відсутності додаткових
джерел заздалегідь є невиконуваним.

     Далі, відповідно до статті 6 Закону суб'єктам господарювання
-  боржникам  до  повної  ліквідації заборгованості із заробітної
плати та інших видів грошових виплат дозволяється спрямовувати на
ці  цілі  грошові  надходження  за  результатами господарювання в
першочерговому порядку.

     Прийняття такої  норми,  враховуючи   досить   значну   суму
заборгованості  з  виплати  заробітної  плати у виробничій сфері,
може   негативно    позначитися    на    розрахунках    суб'єктів
господарювання  з  бюджетами та державними цільовими фондами,  що
спричинить додаткове зростання податкової недоїмки і призведе  до
невиконання показників бюджету.

     Внаслідок цього  погіршиться  ситуація з виплатою заробітної
плати працівникам бюджетної  сфери,  інших  соціальних  виплат  і
ускладниться  виконання  норми  частини  другої  статті 1 цього ж
Закону.

     У зв'язку з викладеним пропонується:

     частину другу статті 1 викласти в такій редакції:

     "Погашення заборгованості,  визначеної в частині першій цієї
статті,  яке  має  здійснюватися  за  рахунок  бюджетних  коштів,
забезпечувати за рахунок цільових асигнувань, що передбачаються в
Державному бюджеті України";

     статтю 6 виключити.

     2. Статтею 7 Закону Генеральній прокуратурі України доручено
організувати контроль за виконанням цього Закону із щоквартальною
інформацією Верховної Ради України.

     Зазначена стаття  суперечить статті 121 Конституції України,
якою визначено повноваження прокуратури, та частині другій статті
5 Закону України "Про прокуратуру України", відповідно до якої на
прокуратуру   не   може   покладатися   виконання   функцій,   не
передбачених  Конституцією України та зазначеним Законом,  і,  як
наслідок,  порушує згадувані  вище  статті  6  і  19  Конституції
України.

     Тому пропонується статтю 7 виключити.

     Президент України                        Л. КУЧМА