(14.05.2002)
                           ПРОПОЗИЦІЇ

     до Закону України "Про внесення змін до Закону України
           "Про індексацію грошових доходів населення"

     Прийнятим Верховною Радою України 7 лютого 2002 року Законом
України "Про внесення змін  до  Закону  України  "Про  індексацію
грошових  доходів  населення"  пропонується  викласти цей Закон у
новій редакції.

     Закон, що надійшов на підпис,  не  може  бути  підписаний  з
таких підстав.

     1. Законом    передбачається   змінити   існуючий   механізм
індексації  грошових  доходів  населення.  Зокрема,  пропонується
покласти в основу механізму інфляції, крім індексу споживчих цін,
і такі величини,  як базовий і  поточний  індекси  споживчих  цін
(статті 1, 3, 4 нової редакції).

     У той  же час у Законі зазначається,  що індексація грошових
доходів населення проводиться  з  метою  підтримання  купівельної
спроможності   населення   України   в   умовах   зростання   цін
(пропонована редакція преамбули),  що  індексація  є  механізмом,
який  дає можливість частково або повністю відшкодувати населенню
подорожчання споживчих товарів і послуг (нова редакція статті 1).
За цих обставин вбачається,  що єдиним показником,  який має бути
покладено в  основу  механізму  індексації  і  визначення  порога
індексації, є індекс споживчих цін. Адже цей індекс (а не базовий
чи поточний індекс споживчих цін) є показником, який характеризує
інфляційні    процеси   в   економіці   держави.   Такий   підхід
відповідатиме і загальновизнаній світовій практиці.

     Тому вважаємо, що для визначення індексації грошових доходів
населення такі показники, як базовий і поточний індекси споживчих
цін, застосовуватися не повинні.

     Крім того, вважали б за доцільне привести визначення терміну
"індекс  споживчих  цін"  у відповідність до загальноприйнятого у
світі та викласти його з урахуванням Резолюції з питань  індексів
споживчих  цін  Чотирнадцятої міжнародної конференції статистиків
праці 1987 року.

     У зв'язку з викладеним пропонується у новій редакції  Закону
України "Про індексацію грошових доходів населення":

     1) у статті 1:

     абзац третій викласти в такій редакції:

     "індекс споживчих  цін - показник,  що характеризує динаміку
загального рівня цін на товари та послуги,  які  купує  населення
для невиробничого споживання";

     абзаци п'ятий і шостий виключити;

     2) статті 3 і 4 викласти в такій редакції:

     "Стаття 3. Обчислення індексу споживчих цін

     Індекс споживчих  цін  обчислюється спеціально уповноваженим
центральним органом виконавчої влади в  галузі  статистики  і  не
пізніше  10  числа місяця,  що настає за звітним,  публікується в
офіційних періодичних виданнях.

     Стаття 4. Підстави для проведення індексації

     Індексація грошових доходів  населення  проводиться  в  разі
коли  величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації,
який установлюється в розмірі 101 відсотка.

     Обчислення індексу споживчих  цін  для  індексації  грошових
доходів населення провадиться наростаючим підсумком,  починаючи з
місяця введення в дію цього Закону.

     Для проведення   подальшої   індексації   грошових   доходів
населення   обчислення   індексу  споживчих  цін  починається  за
місяцем, у якому індекс споживчих цін перевищив поріг індексації,
зазначений у частині першій цієї статті.

     Підвищеня грошових доходів населення у зв'язку з індексацією
здійснюється з 1 числа місяця,  що настає  за  місяцем,  у  якому
опубліковано індекс споживчих цін".

     2. Статтею   2   нової  редакції  Закону  визначено  об'єкти
індексації грошових доходів  населення.  При  цьому  до  об'єктів
індексації включено виплати, які провадяться виходячи з середньої
заробітної плати. Враховуючи, що при визначенні розміру середньої
заробітної плати враховуються суми індексації як складова частина
оплати  праці,  зазначені  виплати  слід  виключити  з   переліку
об'єктів індексації.

     Не можуть  бути  віднесені  до  об'єктів  індексації  й види
державної  соціальної  допомоги,  розмір  яких  визначається   як
різниця  між  прожитковим  мінімумом  для  сім'ї  та  її сукупним
доходом  згідно  з  Законами  України  "Про  державну   соціальну
допомогу  малозабезпеченим  сім'ям"  та  "Про  державну  допомогу
сім'ям  з  дітьми",  оскільки  перегляд  таких  видів  соціальної
допомоги  має  здійснюватися  шляхом  перегляду  в  установленому
порядку розмірів відповідних соціальних гарантій.

     Ураховуючи викладене,  пропонується абзаци третій  і  шостий
частини першої статті 2 нової редакції Закону,  що розглядається,
виключити.

     3. Статтями 11,  12,  1З  нової  редакції  Закону  визначено
засади  участі  громадськості  в  роботі  з підготовки проведення
індексації  грошових   доходів   населення,   засади   діяльності
громадських експертних рад з питань індексації,  а також гарантії
щодо забезпечення гласності  в  роботі  з  установлення  індексів
споживчих цін.

     Зазначені положення  суперечать статті 5 Закону України "Про
державну статистику",  якою передбачено, що "державна статистична
діяльність проводиться органами державної статистики згідно з цим
Законом та відповідно до завдань,  віднесених до їх  компетенції,
на  засадах професійної незалежності та самостійності.  Втручання
будь-яких  органів   державної   влади   та   органів   місцевого
самоврядування,   інших   юридичних   осіб,  об'єднань  громадян,
посадових  та  інших  осіб  у  державну  статистичну  діяльність,
зокрема з питань змісту статистичної інформації, вибору джерел її
отримання,  статистичної методології, форм і термінів збирання та
поширення даних статистичних спостережень тощо, забороняється".

     У зв'язку  з  цим  статті 11,  12,  1З нової редакції Закону
пропонується виключити.

     Президент України                        Л.КУЧМА