(14.05.2002) ПРОПОЗИЦІЇ до Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про індексацію грошових доходів населення" Прийнятим Верховною Радою України 7 лютого 2002 року Законом України "Про внесення змін до Закону України "Про індексацію грошових доходів населення" пропонується викласти цей Закон у новій редакції. Закон, що надійшов на підпис, не може бути підписаний з таких підстав. 1. Законом передбачається змінити існуючий механізм індексації грошових доходів населення. Зокрема, пропонується покласти в основу механізму інфляції, крім індексу споживчих цін, і такі величини, як базовий і поточний індекси споживчих цін (статті 1, 3, 4 нової редакції). У той же час у Законі зазначається, що індексація грошових доходів населення проводиться з метою підтримання купівельної спроможності населення України в умовах зростання цін (пропонована редакція преамбули), що індексація є механізмом, який дає можливість частково або повністю відшкодувати населенню подорожчання споживчих товарів і послуг (нова редакція статті 1). За цих обставин вбачається, що єдиним показником, який має бути покладено в основу механізму індексації і визначення порога індексації, є індекс споживчих цін. Адже цей індекс (а не базовий чи поточний індекс споживчих цін) є показником, який характеризує інфляційні процеси в економіці держави. Такий підхід відповідатиме і загальновизнаній світовій практиці. Тому вважаємо, що для визначення індексації грошових доходів населення такі показники, як базовий і поточний індекси споживчих цін, застосовуватися не повинні. Крім того, вважали б за доцільне привести визначення терміну "індекс споживчих цін" у відповідність до загальноприйнятого у світі та викласти його з урахуванням Резолюції з питань індексів споживчих цін Чотирнадцятої міжнародної конференції статистиків праці 1987 року. У зв'язку з викладеним пропонується у новій редакції Закону України "Про індексацію грошових доходів населення": 1) у статті 1: абзац третій викласти в такій редакції: "індекс споживчих цін - показник, що характеризує динаміку загального рівня цін на товари та послуги, які купує населення для невиробничого споживання"; абзаци п'ятий і шостий виключити; 2) статті 3 і 4 викласти в такій редакції: "Стаття 3. Обчислення індексу споживчих цін Індекс споживчих цін обчислюється спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади в галузі статистики і не пізніше 10 числа місяця, що настає за звітним, публікується в офіційних періодичних виданнях. Стаття 4. Підстави для проведення індексації Індексація грошових доходів населення проводиться в разі коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який установлюється в розмірі 101 відсотка. Обчислення індексу споживчих цін для індексації грошових доходів населення провадиться наростаючим підсумком, починаючи з місяця введення в дію цього Закону. Для проведення подальшої індексації грошових доходів населення обчислення індексу споживчих цін починається за місяцем, у якому індекс споживчих цін перевищив поріг індексації, зазначений у частині першій цієї статті. Підвищеня грошових доходів населення у зв'язку з індексацією здійснюється з 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому опубліковано індекс споживчих цін". 2. Статтею 2 нової редакції Закону визначено об'єкти індексації грошових доходів населення. При цьому до об'єктів індексації включено виплати, які провадяться виходячи з середньої заробітної плати. Враховуючи, що при визначенні розміру середньої заробітної плати враховуються суми індексації як складова частина оплати праці, зазначені виплати слід виключити з переліку об'єктів індексації. Не можуть бути віднесені до об'єктів індексації й види державної соціальної допомоги, розмір яких визначається як різниця між прожитковим мінімумом для сім'ї та її сукупним доходом згідно з Законами України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям" та "Про державну допомогу сім'ям з дітьми", оскільки перегляд таких видів соціальної допомоги має здійснюватися шляхом перегляду в установленому порядку розмірів відповідних соціальних гарантій. Ураховуючи викладене, пропонується абзаци третій і шостий частини першої статті 2 нової редакції Закону, що розглядається, виключити. 3. Статтями 11, 12, 1З нової редакції Закону визначено засади участі громадськості в роботі з підготовки проведення індексації грошових доходів населення, засади діяльності громадських експертних рад з питань індексації, а також гарантії щодо забезпечення гласності в роботі з установлення індексів споживчих цін. Зазначені положення суперечать статті 5 Закону України "Про державну статистику", якою передбачено, що "державна статистична діяльність проводиться органами державної статистики згідно з цим Законом та відповідно до завдань, віднесених до їх компетенції, на засадах професійної незалежності та самостійності. Втручання будь-яких органів державної влади та органів місцевого самоврядування, інших юридичних осіб, об'єднань громадян, посадових та інших осіб у державну статистичну діяльність, зокрема з питань змісту статистичної інформації, вибору джерел її отримання, статистичної методології, форм і термінів збирання та поширення даних статистичних спостережень тощо, забороняється". У зв'язку з цим статті 11, 12, 1З нової редакції Закону пропонується виключити. Президент України Л.КУЧМА