(14.05.2002)
                           ПРОПОЗИЦІЇ

                до Закону України "Про Товариство
                    Червоного Хреста України"

     Прийнятий 7 лютого 2002 року Верховною Радою України   Закон
України  "Про  Товариство  Червоного Хреста України" не може бути
підписаний з таких причин.

     1. Статтею 12 Закону  визначено,  що  розшукова  робота  (по
розшуку   могил   військовополонених  та  громадян,  які  пропали
безвісти внаслідок надзвичайних ситуацій) належить  до  виключних
прав  Товариство  Червоного  Хреста  України як складової частини
Міжнародного червонохресного руху.

     Таке визнання   виключного    права    однієї    громадської
організації   фактично   унеможливлює   здійснення   цього   виду
діяльності іншими громадськими організаціями,  а отже і створення
інших громадських організацій, предметом діяльності яких є розшук
могил військовополонених та громадян, які пропали безвісти.

     Між тим відомо,  що такі  громадські  організації,  зокрема,
громадські організації ветеранів війни, існують.

     За цих    обставин    зазначене    положення    Закону,   що
розглядається,  не відповідає статті 36 Конституції України, якою
проголошено  право  громадян  України  на  свободу  об'єднання  у
громадські організації і  визначено,  що  обмеження  цього  права
законом  допускаються  лише  в  інтересах національної безпеки та
громадського порядку, охорони здоров'я населення або захисту прав
і свобод інших людей.  Як наслідок,  воно не відповідає й частині
третій статті 22 Конституції України, за якою при прийнятті нових
законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і
свобод.

     У зв'язку з  цим  пропонується  останнє  речення  статті  12
виключити.

     2. Статтею  20  Закону  передбачається,  що  служба  розшуку
Товариства у певних випадках звільняється від  сплати  послуг  за
поштові  відправлення  на  території  України  і  від  сплати  за
користування державними телеграфним,  телефонним та іншими видами
зв'язку  з  наступним відшкодуванням цих витрат за рахунок коштів
Державного бюджету України у порядку і в межах ліміту, визначених
Кабінетом Міністрів України.

     Редакція цієї   статті   потребує  уточнення  з  урахуванням
положень Законів України "Про зв'язок",  "Про поштовий  зв'язок",
Бюджетного  кодексу  України,  для  чого  пропонується  статтю 20
Закону викласти в такій редакції:

     "Стаття 20.  Служба розшуку Товариства отримує  послуги,  що
надаються підприємствами поштового,  телеграфного, телефонного та
інших видів зв'язку (для розшукування могил військовополонених та
громадян,  які пропали безвісти внаслідок виникнення надзвичайних
ситуацій;  возз'єднання  сімей,   повернення   біженців   додому;
встановлення  факту нацистського переслідування в роки війни),  з
наступним відшкодуванням цих витрат за рахунок коштів  Державного
бюджету  України  в порядку та в межах ліміту,  що встановлюються
Кабінетом Міністрів України".

     3. Відповідно до статей 28 і 36 Закону кошти та  інше  майно
Товариства  Червоного  Хреста  України,  його  органів і місцевих
організацій,  створених  (заснованих)  Товариством   підприємств,
установ,   організацій   у   разі   їх   ліквідації   не   можуть
перерозподілятися  між  членами  Товариства,  а  використовуються
виключно для виконання визначених Статутом Товариства цілей.

     Це не узгоджується з підпунктом 7.11.11 пункту 7.11 статті 7
Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств", згідно з
яким  у  разі  ліквідації  неприбуткової  організації  її  активи
повинні   бути   передані   іншій    неприбутковій    організації
відповідного  виду  або  зараховані  в  доход бюджету.  Зазначене
положення Закону,  що надійшов на  підпис,  також  не  відповідає
частині   п'ятій   статті   21  Закону  України  "Про  об'єднання
громадян",  згідно з якою кошти та інше майно об'єднань громадян,
у тому числі тих, що ліквідуються, використовуються для виконання
статутних  завдань  або  на  благодійні  цілі,  а   у   випадках,
передбачених законодавчими актами, спрямовуються у доход держави.

     Ураховуючи викладене,  пропонується  друге речення статті 28
Закону доповнити словами "а  у  випадках,  передбачених  законом,
спрямовуються в доход держави".

     4. Закон  визначає  конкретні  органи виконавчої влади,  які
здійснюють відповідні  функції,  вирішуючи  таким  чином  питання
назви цих органів та їх статусу.

     Йдеться, зокрема,  про  положення  частини  першої статті 37
Закону,  яка покладає державний контроль за діяльністю Товариства
Червоного  Хреста  України  на  Міністерство  юстиції України (за
додержанням Товариством  положень  свого  Статуту),  Міністерство
фінансів  України  (за  правильністю  надходження та використання
Товариством  виділених  державою  бюджетних   коштів),   Державну
податкову  адміністрацію  України (за правильністю надходження та
використання Товариством  гуманітарної  і  доброчинної  технічної
допомоги, що надійшла на його адресу).

     Стаття 9  Закону містить посилання на Міністерство України з
питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту  населення  від
наслідків Чорнобильської катастрофи.

     Між тим Конституцією України  вирішення питань про утворення
та реорганізацію центральних органів виконавчої  влади  віднесено
до  виключної  компетенції  Президента  України (пункт 15 частини
першої статті 106). Отже й питання про назву, статус центрального
органу   виконавчої   влади,   на  який  покладається  реалізація
державної   політики   у   відповідній   галузі,   сфері,   мають
вирішуватися виключно Президентом України. Вирішення ж цих питань
Верховною Радою України виходить  за  межі  повноважень,  наданих
органу законодавчої влади Конституцією України (стаття 85).

     Тому пропонується:

     у статті 9 слова "Міністерства України з питань надзвичайних
ситуацій  та  у   справах   захисту   населення   від   наслідків
Чорнобильської   катастрофи"   замінити  словами  "уповноваженого
центрального  органу  виконавчої  влади  з  питань   надзвичайних
ситуацій   та   у   справах   захисту   населення  від  наслідків
Чорнобильської катастрофи";

     статтю 37 Закону викласти в такій редакції:

     "Стаття 37.  Державний контроль за діяльністю Товариства,  в
тому  числі  і  порядком  використання  ним  майна  та  виділених
державою бюджетних коштів, здійснюється органами виконавчої влади
відповідно до їх компетенції".

     5. Пунктом  4  глави  2  "Прикінцеві  положення"  розділу ІV
Закону вносяться зміни до законодавчих актів України,  що,  як  і
Закон  в цілому,  набирають чинності з дня опублікування (пункт 1
глави 2 "Прикінцеві положення").

     Відповідно до  цих  змін  працівникам   патронажної   служби
Товариства   Червоного   Хреста  України  надаються  пільги  щодо
пенсійного   забезпечення   та   відпусток,   організації   цього
Товариства звільняються від плати за землю, від сплати податку за
користування  транспортними   засобами,   комунального   податку,
підприємствам,   установам   та   організаціям,   що  підтримують
діяльність   Товариства,   підприємствам   Товариства   надаються
відповідні пільги з оподаткування.

     Проте слід зазначити,  що Законом України "Про оподаткування
прибутку підприємств" уже встановлено  пільги  для  неприбуткових
установ та організацій, які поширюються й на Товариство Червоного
Хреста   України.   Надання   окремій   громадській   організації
додаткових  пільг суперечить частині п'ятій статті 36 Конституції
України,  згідно з  якою  всі  об'єднання  громадян  рівні  перед
законом.

     До того  ж надання додаткових пільг призведе до прямих втрат
бюджету,  що є порушенням  статті  95  Конституції  України,  яка
проголошує  прагнення держави до збалансованості бюджету України.
Це також не відповідає статті 27 Бюджетного кодексу України, якою
встановлено,  що  закони  України,  що  впливають  на доходну або
видаткову частини бюджетів  мають  супроводжуватися  відповідними
пропозиціями   про   видатки,   які  належить  скоротити,  та/або
пропозиціями  про  джерела  додаткових   доходів   для   покриття
збільшення  видатків  (частина  друга).  Закони  ж  України,  які
впливають на формування доходної та видаткової  частин  бюджетів,
повинні  бути офіційно оприлюднені до 15 серпня року,  що передує
плановому.  В  іншому  випадку  норми  відповідних  законів,   що
впливають   на  формування  доходної  та/або  видаткової  частини
бюджетів,  застосовуються не раніше початку  бюджетного  періоду,
наступного за плановим (частина третя).

     Останнє зауваження  стосується  і  статті  19  Закону,  якою
передбачено відшкодування витрат  за  рахунок  коштів  Державного
бюджету   України   або   відповідного   місцевого   бюджету   за
безперешкодне,  в  будь-який  час,  у  випадках,   пов'язаних   з
виникненням  надзвичайних ситуацій,  розповсюдження державними та
комунальними   засобами   масової   інформації   відомостей   про
Товариство Червоного Хреста України.

     У зв'язку з викладеним пропонується:

     статтю 19 викласти у такій редакції:

     "Стаття 19. Державні та комунальні засоби масової інформації
у разі виникнення надзвичайних ситуацій безперешкодно висвітлюють
діяльність Товариства,  його  органів  та  місцевих  організацій,
пов'язану з наданням допомоги та підтримки тим, хто її потребує";

     у статті  32  слова  "а  на медичних працівників патронажної
служби   Товариства   -   також   законодавство   про    пенсійне
забезпечення,  встановлене  для  медичних працівників державних і
комунальних  закладів,  органів  охорони  здоров'я   та   органів
соціального захрісту населення" виключити;

     у статті   33   слова   "а  відпусток  медичних  працівників
патронажної служби  Товариства  -  згідно  з  законодавством  про
відпустки,  встановленим  для  медичних  працівників  державних і
комунальних  закладів,  органів  охорони  здоров'я   та   органів
соціального захисту населення" виключити;

     у главі  2 "Прикінцеві положення" розділу ІV Закону останній
абзац пункту 3 та пункт 4 виключити.

     Президент України                          Л.КУЧМА