Проект (20.07.2000) Вноситься народними депутатами України О.О.Морозом, В.П.Семенюк ЗАКОН УКРАЇНИ "ПРО ПРАВО КОМУНАЛЬНОЇ ВЛАСНОСТІ" Комунальна власність відповідно до Конституції України є самостійною формою власності, яка захищається законом на рівних правах, умовах з правами власності інших суб'єктів. Цей Закон визначає основні засади здійснення права комунальної власності, її суб'єкти і об'єкти, підстави виникнення права комунальної власності, порядок формування її об'єктів, повноваження територіальних громад та органів місцевого самоврядування щодо володіння, користування та розпорядження майном. Закон визначає засади державного захисту права комунальної власності та відповідальності за його здійснення у відповідності до законів України. РОЗДІЛ І. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ Стаття 1. Поняття, які використовуються в Законі: Комунальна власність - форма власності, право володіння, користування і розпорядження майном, що належить територіальній громаді. Спільна власність територіальних громад - об'єднання на договірних засадах об'єктів комунальної власності територіальних громад сіл, селищ, міст. Управління об'єктами права комунальної власності - діяльність, спрямована на використання об'єктів права комунальної власності відповідно до завдань та функцій, які покладені на органи місцевого самоврядування. Спільна комунальна власність територіальних громад сіл, селищ, міст області (району) -майно, передане до комунальної власності областей і районів, а також набуте на інших законних підставах, управління яким, відповідно до Конституції України, здійснюють районні і обласні ради або уповноважені ними органи. Громадські послуги - послуги, що надаються інститутами публічної влади громадянам країни для забезпечення покладених на них функцій та обов'язків. Стаття 2. Право комунальної власності. Право комунальної власності - право територіальної громади володіти, доцільно, економно, ефективно користуватися і розпоряджатися на свій розсуд і у своїх інтересах майном, що належить їй як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування. Стаття 3. Суб'єкти права комунальної власності. Суб'єкти права комунальної власності є територіальні громади села, селища, міста. Від імені та в інтересах територіальних громад права суб'єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради. Стаття 4. Об'єкти права комунальної власності. Територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров'я, науки соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об'єкти, визначені відповідно до закону як об'єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження. Стаття 5. Об'єкти права комунальної власності виключно громадського користування. У виключно громадському користуванні перебувають об'єкти права комунальної власності, які виведені із товарно-грошового обороту і не можуть бути передані або відчужені органами місцевого самоврядування на користь юридичних та фізичних осіб. До об'єктів права комунальної власності виключно громадського користування належать вулиці, тротуари, парки, сквери, річки, водойми та їх береги, мости, кладовища, пам'ятки історії, природи, архітектури та культури, заповідники, що мають екологічну, історичну, культурну або наукову цінність, зовнішні мережі - електро, - тепло, - газо, - водопостачання і водовідведення, а також будівлі, призначені для обслуговування цього фонду (бройлерні, котельні, каналізаційні споруди, вбудовані і прибудовані приміщення, обладнання, тощо), об'єкти соціальної інфраструктури, життєдіяльності територіальної громади та інші об'єкти, перелік яких згідно законодавства встановлює територіальна громада шляхом референдуму. Перелік об'єктів виключно громадського користування закріплюється в Статуті територіальної громади. Стаття 6. Право комунальної власності на землю та природні ресурси. Територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на землю, природні ресурси, яке гарантується Конституцією України. Стаття 7. Підстави виникнення права комунальної власності. Підставою для набуття права комунальної власності є передача майна територіальним громадам безоплатно державою, іншими суб'єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом. Сільські, селищні, міські, районні в містах ( у разі їх створення) ради мають право: 1. вносити пропозиції про передачу або продаж у комунальну власність відповідних територіальних громад підприємств, установ та організацій, їх структурних підрозділів та інших об'єктів, що належить до державної та інших форм власності, якщо вони мають важливе значення для забезпечення комунально-побутових і соціально-культурних потреб територіальних громад; 2. на переважне придбання в комунальну власність приміщень, споруд, інших об'єктів, розташованих на відповідній території, якщо вони можуть бути використані для забезпечення комунально-побутових та соціально-культурних потреб територіальних громад; 3. мати об'єкти комунальної власності за межами відповідних адміністративно-територіальних одиниць. Виключно на пленарних засіданнях районної, обласної ради вирішується питання про придбання об'єктів, які забезпечують спільні потреби територіальних громад сіл, селищ, міст району (області). Стаття 8. Право викупу або взяття в оренду з правом викупу органами місцевого самоврядування земельних ділянок та інших об'єктів права власності. Органи місцевого самоврядування мають переважне право викупу, взяття в оренду з правом викупу земельних ділянок у комунальну власність у випадку існування громадських потреб виключно за згодою їх власника. Ціна земельної ділянки, яка підлягає викупу визначається угодою між власником і органом місцевого самоврядування. Плата за оренду або оренду з правом викупу визначається також відповідною угодою між власником та органом місцевого самоврядування. За згодою з власником земельної ділянки, яка підлягає викупу, або береться в оренду з правом викупу органом місцевого самоврядування може бути надана інша земельна ділянка із зарахуванням її вартості до викупної ціни. У випадку, якщо на земельній ділянці, що підлягає викупу, знаходяться будівлі та інші нерухомі об'єкти вони підлягають викупу разом із земельною ділянкою на умовах угоди з її власником. Стаття 9. Право спільної власності територіальних громад. Територіальні громади сіл, селищ, міст, районів у містах безпосередньо або через органи місцевого самоврядування можуть об'єднувати на договірних засадах на праві спільної власності об'єкти права комунальної власності, а також кошти місцевих бюджетів для виконання спільних проектів або для спільного фінансування (утримання) комунальних підприємств, установ та організацій і створювати для цього відповідні органи і служби. Майно, передане до комунальної власності областей і районів, а також набуте на інших законних підставах, є спільною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст, управління яким відповідно до Конституції України здійснюють районні і обласні ради або уповноважені ними органи. Відчуження зазначеного майна здійснюється лише за рішенням власника або уповноваженого ним органу. РОЗДІЛ ІІ. Форми здійснення права комунальної власності. Стаття 10. Використання об'єктів права комунальної власності для надання громадських послуг. Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об'єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об'єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об'єктів, що приватизуються та передаються у користування та оренду. До відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать власні (самоврядні) повноваження встановлення в порядку і межах, визначених законодавством, тарифів щодо оплати побутових, комунальних, транспортних та інших послуг, які надаються підприємствами та організаціями комунальної власності відповідної територіальної громади; погодження в установленому порядку цих питань з підприємствами, установами та організаціями, які не належать до комунальної власності. Стаття 11. Управління об'єктами права комунальної власності. Територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності. Об'єкти їхної спільної власності перебувають в управлінні районних і обласних рад. Виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: 1. прийняття рішень про передачу іншим органам окремих повноважень щодо управління майном, яке належить до комунальної власності відповідної територіальної громади, визначення меж цих повноважень та умов їх здійснення; 2. створення у разі необхідності органів і служб для забезпечення здійснення з іншими суб'єктами комунальної власності спільних проектів або спільного фінансування (утримання) комунальних підприємств, установ та організацій, визначення повноважень цих органів (служб); 3. вирішення, відповідно до законодавства, питань про створення підприємствами комунальної власності спільних підприємств, у тому числі з іноземними інвестиціями. До відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: а) власні (самоврядні) повноваження; 1. управління в межах, визначених радою, майном, що належить до комунальної власності відповідних територіальних громад; 2. встановлення порядку та здійснення контролю за використанням прибутків підприємств, установ та організацій комунальної власності відповідних територіальних громад; 3. заслуховування звітів про роботу керівників підприємств, установ та організацій комунальної власності відповідних територіальних громад; 4. підготовка і внесення на розгляд ради пропозицій щодо порядку та умов відчуження комунального майна, проектів місцевих програм приватизації та переліку об'єктів комунальної власності, які не підлягають приватизації; організація виконання цих програм; подання раді письмових звітів про хід та результати відчуження комунального майна. Стаття 12. Правовий режим майна комунального підприємства. Комунальне підприємство володіє комунальним майном на основі права господарського відання. У відповідності до цього права підприємство володіє, користується та розпоряджається належним йому майном з урахуванням цілей, визначених власником та встановлених ним обмежень. Підприємство, яке володіє комунальним майном на основі права господарського відання не має права продавати нерухоме майно підприємства, здавати його в оренду, передавати як заставу, вносити як частку до статутного фонду господарських товариств та здійснювати інші операції щодо розпорядження цим майном без згоди власника. Стаття 13. Правовий режим комунальної установи. Комунальна установа та заклад, які фінансуються із бюджету громади володіють переданим ним майном на основі права управління. Суб'єкти, які володіють комунальним майном на основі права управління не можуть розпоряджатися цим майном без згоди власника. Комунальні установи та заклади самостійно розпоряджаються коштами, що виділені на їх фінансування та доходами, отриманими ними від власної господарської діяльності. Стаття 14. Відповідальність власника комунального майна та створених ним юридичних осіб за своїми зобов'язаннями. Територіальна громада не може збанкрутіти. Стаття 15. Делегування функцій управління об'єктами права комунальної власності. Виключно на пленарних засіданнях сільських, селищних, міських рад приймають рішення про передачу іншим органам окремих повноважень щодо управління майном, яке належить до комунальної власності відповідної територіальної громади, визначення цих повноважень та умов їх здійснення. Виключно на пленарних засіданнях районної, обласної ради вирішується в установленому законом порядку питань щодо управління об'єктами спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, що перебувають в управлінні районних і обласних рад. Стаття 16. Відчуження права комунальної власності. Відчуження майна здійснюється лише за рішенням власника. До відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать власні повноваження щодо підготовки і внесення на розгляд ради пропозицій щодо порядку та умов відчуження комунального майна, подання раді письмових звітів про хід та результати відчуження комунального майна. Встановлення за узгодженим рішенням відповідних рад порядку використання коштів та іншого майна, що перебувають у спільній власності територіальних громад. Виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради приймаються щодо відчуження, відповідно до закону, комунального майна. Виключно на пленарних засіданнях районної, обласної ради вирішується, за дорученням відповідних рад, питання про продаж, передачу в оренду або під заставу об'єктів комунальної власності, які забезпечують спільні потреби територіальних громад і перебувають в управлінні районних, обласних рад. Доцільність, порядок та умови відчуження об'єктів права комунальної власності визначаються відповідною радою. Доходи від відчуження об'єктів права комунальної власності зараховуються до відповідних місцевих бюджетів і спрямовуються на фінансування заходів, передбачених бюджетами розвитку. Майнові операції, які здійснюються органами місцевого самоврядування з об'єктами права комунальної власності, не повинні ослаблювати економічних основ місцевого самоврядування, зменшувати обсяг та погіршувати умови надання послуг населенню. Об'єкти права комунальної власності не можуть бути вилучені у територіальних громад і передані іншим суб'єктам права власності без згоди безпосередньо територіальної громади або відповідного рішення ради за винятком випадків, передбачених законом. Відчуження об'єктів права комунальної власності, які мають особливо важливе значення для територіальної громади, здійснюється лише за рішенням місцевого референдуму. Перелік таких об'єктів визначається в Статуті територіальної громади. Стаття 17. Підстави безоплатної передачі об'єктів права комунальної власності до державної власності. Об'єкти права комунальної власності можуть бути безоплатно передані до державної власності для за6езпечення діяльності державних органів законодавчої, виконавчої і судової влади та з метою надання цим об'єктам загальнонаціонального статусу. Відповідні органи державної влади порушують перед представницькими органами місцевого самоврядування клопотання про безоплатну передачу цих об'єктів до державної власності та компенсують додаткові видатки територіальних громад, пов'язаних з такою передачею. Рішення про безоплатну передачу до державної власності об'єктів права комунальної власності приймаються виключно на пленарних засіданнях сільських, селищних, міських рад. Стаття 18. Особливості приватизації об'єктів права комунальної власності. До відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить власні повноваження щодо підготовки і внесення на розгляд ради проектів місцевих програм приватизації та переліку об'єктів комунальної власності, які не підлягають приватизації. Виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання затвердження місцевих програм приватизації, а також переліку об'єктів комунальної власності, які не підлягають приватизації; визначення доцільності, порядку та умов приватизації об'єктів права комунальної власності; вирішення питань про придбання в установленому законом порядку приватизованого майна, про включення до об'єктів комунальної власності майна, відчуженого у процесі приватизації, договір купівлі-продажу якого в установленому порядку розірвано або визнано недійсним. Програми приватизації комунального майна не включаються до складу програм приватизації об'єктів державної власності. Органам державної влади забороняється встановлювати обов'язкові завдання щодо приватизації об'єктів права комунальної власності. Органи місцевого самоврядування самостійно створюють і керують діяльністю органів приватизації о6'єктів права комунальної власності. Кошти від приватизації об'єктів права комунальної власності зараховуються виключно до відповідних місцевих бюджетів і спрямовуються на фінансування заходів, передбачених бюджетами розвитку. Стаття 19. Особливості реалізації права комунальної власності на фінансові ресурси. Територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на доходи місцевих бюджетів, позабюджетні цільові ( у тому числі валютні) та інші кошти. Сільський, селищний, міський голова є розпорядником бюджетних, позабюджетних цільових ( у тому числі валютних) коштів, використовує їх лише за призначенням, визначеним радою. Розпорядниками кредитів по рахунках місцевого самоврядування є також відповідно міський, сільський та селищний голова. Розпорядження міського, сільського та селищного голови щодо використання фінансових ресурсів обов'язково скріплюються підписом бухгалтера (казначея) територіальної громади. Міські, сільські та селищні голови, а також бухгалтери (казначеї) органів місцевого самоврядування несуть встановлену законом відповідальність за законність фінансових операцій та цільове використання ресурсів. РОЗДІЛ ІІІ. Особливості здійснення права комунальної власності в Автономній Республіці Крим, містах Києві та Севастополі і містах з районним поділом. Стаття 20. Комунальна власність в Автономній Республіці Крим. Територіальні громади сіл, селищ, міст Автономної Республіки Крим формують комунальну власність на загальних умовах, визначених Конституцією та чинним законодавством України. Особливості використання майна комунальної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Автономної Республіки Крим визначаються Конституцією Автономної Республіки Крим. Стаття 21. Комунальна власність в містах Києві та Севастополі. Суб'єктами права комунальної власності в містах Києві та Севастополі є територіальні громади цих міст, а від їх імені відповідні міські Ради. Управління комунальною власністю в містах Києві та Севастополі здійснюють відповідні виконавчі органи з урахуванням особливостей здійснення місцевого самоврядування у цих містах, визначених Законами України. Стаття 22. Комунальна власність у містах з районним поділом. Рішення про наділення міських рад правами щодо управління майном і фінансовими ресурсами, які є у власності територіальних громад районів у містах, приймається на місцевих референдумах відповідних районних у містах громад. У разі, якщо територіальна громада району в місті внаслідок референдуму не прийме рішення про передачу права управління майном та фінансами відповідній міській раді, а територіальна громада міста або міська рада не прийняла рішення про створення органів місцевого самоврядування районів у місті, міська рада здійснює управління майном та фінансовими ресурсами, які є у власності територіальних громад районів у містах та несе відповідальність перед громадою відповідного району у місті. РОЗДІЛ ІV. Державний захист права комунальної власності. Стаття 23. Державні гарантії здійснення права комунальної власності. Право комунальної власності територіальної громади гарантується Конституцією України і захищається цим та іншими законами на рівних умовах з правами власності інших суб'єктів права власності. Спори щодо порушення прав на об'єкти комунальної власності вирішуються у судовому порядку. РОЗДІЛ V. Перехідні положення Передача майна із спільної комунальної власності територіальних громад сіл, селищ, міст району (області) до комунальної власності відповідних територіальних громад здійснюється: - за рішенням відповідних сільських, селищних, міських рад; - техніко-економічним обгрунтуванням передачі майна з метою запобігання негативних соціальних, демографічних, екологічних та інших наслідків, підготовкою до них висновків і внесення пропозицій до відповідних рад; - за рішенням трудового колективу про згоду на передачу об'єкту у комнальну власність територіальних громад сіл, селищ, міст; - висновків та рекомендацій відповідної постійної комісії районної (обласної) ради з питань комунальної власності. За пропозицією районних рад, обласні ради можуть приймати рішення про передачу до комунальної власності територіальних громад сіл, селищ, міст району об'єктів спільної власності територіальних громад, які знаходяться на території району і задовольняють колективні потреби виключно цих територіальних громад. Передача майна із спільної комунальної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області до спільної комунальної власності району здійснюється за рішенням відповідних сільських, селищних, міських рад району. З метою належного утримання об'єкту спільної комунальної власності на території відповідної територіальної громади, його фінансування здійснюється узгоджено та пропорційно з бюджетів відповідних територіальних громад. У разі розташування об'єкту спільної комунальної власності територіальних громад сіл, селищ, міст, на території села, селища, міста питання про його передачу, продаж, здачу в оренду, відчуження вирішується відповідними радами з урахуванням потреб і рішенням відповідної територіальної громади, яка має переважне право на придбання в комунальну власність приміщень, споруд, якщо вони можуть бути використані для забезпечення комунально-побутових та соціально-культурних потреб територіальної громади. Положення цього Закону є основою для розробки інших законодавчих та нормативних актів.