ЗАСІДАННЯ ТРИДЦЯТЬ ДРУГЕ

 

Сесійний зал  Верховної  Ради Української РСР.  12 листопада 1990 року. 16 година.

 

Головує Перший заступник Голови Верховної  Ради  Української РСР ПЛЮЩ І.С.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні депутати,  прохання реєструватися. Ми не можемо розпочати роботу сесії,  у нас немає кворуму,  визначеного Тимчасовим регламентом.

 

     Анатолій Григорович  Чепурний  вносить  пропозицію  провести поіменну  реєстрацію.   Я   думаю,   що   вона   була   поки   що малоефективною. Ми вже проводили неодноразово таку реєстрацію.

 

     Давайте ми,   коли   сьогодні  будемо  обговорювати  зведену порівняльну таблицю Положення про Комісію Верховної Ради мандатну і  з  питань  депутатської  етики,  може,  тоді  внесемо подальші пропозиції.

 

     Анатолію Григоровичу,  як  діяти?  Пропозиція   така   була. Анатолію Григоровичу,  я правильно зрозумів? То як ми домовимося: ставити  на  голосування,  чи  проводимо   поіменну   реєстрацію? Проводимо? Он запорізька депутація кричить: "Ні 1".

 

     3

 

     Хто за   те,   щоб   провести   поіменну  реєстрацію,  тобто підтримати  пропозицію,   внесену   депутатом   Чепурним,   прошу проголосувати.

 

     "За" - 269. Рішення приймається.

 

     Тоді давайте    проведемо    поіменну    реєстрацію.   Прошу підготувати табло.  Натискуєте кнопку "за", цим самим проводиться реєстрація.

 

     "За" - 309, "проти" - 3, не голосувало - 12. Співпадає.

 

     Іван Миколайович Салій просить, щоб його зареєстрували, тому що він не встиг картку вставити.

 

     Я думаю,  давайте  дамо   доручення,   Миколо   Григоровичу, Секретаріату  все-таки  внести  пропозиції  щодо  подальшої нашої роботи після такої поіменної реєстрації.  Так? І ми їх розглянемо в Президії і потім у комісіях, як нам бути далі. Тому що ми, крім цього,  ще  й  папір  витрачаємо  на  такі   заходи.   Якась   же ефективність повинна бути від цих дій.

 

     Вечірнє засідання  оголошується відкритим.  Депутат Воробйов наполягає на слові -  пропозиція  щодо  порядку  денного  на  цей тиждень, з яким ми з вами погодилися. Як будемо вирішувати?

 

     Хто за   те,   щоб   надати  слово  Воробйову  для  внесення пропозиції  щодо   порядку   роботи   на   цьому   тижні,   прошу проголосувати. "За" -103, "проти" - 195.

 

     Я вас  прошу  вашу  пропозицію,  що  стосується деяких змін, передати або у Президію,  або до Ради Міністрів,  і ми вам надамо слово завтра чи післязавтра для інформації з цього питання.

 

     Слово для  доповіді про Положення про Комісію Верховної Ради Української РСР мандатну і з питань депутатської етики  надається голові  цієї  комісії,  члену Президії,  депутату Рябоконю Василю Петровичу. Скільки вам часу потрібно? Пропонуйте порядок.

 

     4

 

     РЯБОКОНЬ В.П., голова Комісії Верховної Рада Української РСР мандатної і з питань депутатської етики /Барський виборчий округ, Вінницька область/.  Шановні народні депутати!  Перш  за  все  за дорученням  Комісії  мандатної  і  з  питань депутатської етики я хотів би подякувати всім депутатам,  ясі взяли активну  участь  у підготовці проекту Положення про нашу комісію.

 

     Всього надійшло 140 пропозицій і зауважень,  у тому числі 64

- безпосередньо від депутатів,  а решта - від комісій.  Всі  вони уважно  вивчені,  проаналізовані  і в тій чи іншій мірі враховані при підготовці даного проекту Положення.

 

     Якими принципами керувалася комісія  при  підготовці  даного Положення?   По-перше,   За   основу   було  взято  лише  питання депутатської етики і нори поведінки народних депутатів.

 

     По-друге. Під  час  підготовки  проекту  Положення   комісія керувалася  не принципом причетності народних депутатів до тих чи інших течій,  партій і блоків,  а тим принципом,  що усі депутати мають право на свою думку і на критику.  Права і обов'язки у всіх однакові.  Але при цьому жоден із депутатів не  повинен  забувати про  своє  призвання як народного обранця,  і току кожному із нас слід бути взірцем дотримання етичних норм і правил.

 

     По-третє. Комісія мандатне і з питань депутатської етики  не претендує на істину в останній Інстанції. Запропоноване Положення ми розглядуємо як одну із складових частин  тих  документів,  як: регламентують в тій чи іншій мірі правила поведінки депутатів, їх поява і обов'язки.  Я маю на увазі і Постійний регламент, і Закон про статус депутата, який ми з вами будемо приймати.

 

     5

 

     Комісія не має на меті виступати суддею з цієї трибуни.  І в цьому залі,  і за його межами ми будемо виконувати ваше доручення

-  уважно  розглядати заяви,  пропозиції і результати виносити на сесію. Тобто на ваш розгляд. А рішення приймати вам.

 

     При підготовці даного проекту були використані матеріали, як я  уже  говорив,  ряду зарубіжних парламентів.  Також була у мене спеціальна зустріч з головою Комісії з питань депутатської  етики Верховної  Ради  Союзу  РСР  Денисовим.  Ми  були  ознайомлені  з документами,  які вони підготували і днями,  як  ви  уже  знаєте, прийняли  у  себе  на  засіданні Президії Верховної Ради.  Проект нашого Положення ми направляли  і  в  Інститут  держави  і  права Академії наук Української РСР, і їхні зауваження і пропозиції теж одержали.

 

     А зараз дозвольте зупинитися конкретно на тих зауваженнях  і пропозиціях,  які  були і які враховані або не враховані з тих чи інших  причин  у  нашому  Положенні.  Всім  вам  роздана  зведена порівняльна таблиця. Току ми почнемо з першої сторінки.

 

     По-перше. Щодо  назви  самого  Положення.  Народні  депутати Головатий,  Барабан,  Баландюк,  Хилюк  внесли  пропозицію,   щоб назвати  не  "Положення",  а  "Тимчасове  положення  про  Комісію Верховної Ради Української РСР мандатну і з  питань  депутатської етики".  Наша  комісія врахувала се зауваження.  Дійсно,  поки ми будемо готувати Положення про інші комісії, сьогодні наш документ можна було б назвати тимчасовим.

 

     Перший абзац  преамбули.  Народні депутати Головатий і Носов пропонують що частину скоротити і після слів "та розгляду питань" Викласти   з  такій  редакції:  "стосуються  поведінки  народного депутата у Верховній Раді,  а також у  діяльності,  пов'язаній  з сконанням депутатських обов'язків". Комісія теж врахувала дану

 

     6

 

     пропозицію і  так  і записала у своєму документі.  Цей пункт звучить сьогодні так:  "Комісія Верховної  Ради  Української  РСР мандатна  і з питань депутатської етики створюється для перевірки повноважень  обраних  народних  депутатів  Української   РСР   та розгляду питань,  що стосуються норм поведінки народного депутата Української РСР у Верховній  Раді  Української  РСР,  а  також  у діяльності,  пов'язаній  з  виконанням  депутатських обов'язків". Комісія у питаннях законодавства і законності внесла  пропозицію, щоб після слів "що стосується" записати:"... поведінки депутата в побуті,  за місцем роботи та  в  інших  місцях".  Я  зачитав,  як звучить цей пункт.  Тому враховано частково. Пропозиції Комісії з питань    правопорядку    та    боротьби    із     злочинністю... /нерозбірливо/.. вилучити, і після слів "норм поведінки народного депутата  Української  РСР"  поставити  крапку.  А   далі   текст вилучити.  Пропозицію Комісії з питань відродження та соціального розвитку села -  після  слів  "Верховній  Раді  Української  РСР" записати  "на  виборчому  окрузі...  "і  далі  за  текстом  -  ми відхилили тому,  що в цілому змінили редакцію даного  пункту.  Це назва поки що. Ми зараз підійдемо безпосередньо до статей.

 

     Кажуть, що за назву треба голосувати.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні   товариші,   депутат   Рябоконь  Василь Петрович  вніс  пропозицію,  щоб  обговорювати  проект  Положення постатейно.  Ми  вже розпочинали роботу за такою схемою.  В цьому залі у нас склалася така традиція,  Василю  Петровичу.  У  вас  з цього приводу? Другий мікрофон.

 

     ПАНДОЮ Ф.Т.,   голова  Чуднівської  районної  Ради  народних депутатів, перший секретар Чуднівського райкому Компартії України

 

     7

 

     /Любарський виборчий округ, Житомирська область/. Я,  Іване  Степановичу,  хотів запропонувати саме такий підхід,  щоб ми  не  читали  текстуально,  а  по  кожному  пункту запропонованого проекту вносили поправки і голосували.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.  Зрозуміла  пропозиція?  Вона  збіглася з нашою,  Василю Петровичу. В усіх є порівняльна таблиця? Візьміть, будь ласка, її, щоб нам було краще працювати.

 

     РЯБОКОНЬ В.Л.   Я   вже  сказав,  що  за  пропозиціями  ряду депутатів внесений проект назвати  не  "Положення"  а  "Тимчасове положення про Комісію Верховної Ради Української РСР мандатну і з питань депутатської етики.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Так,  товариші, зрозуміло? Перша зліва колонка - текст,  запропонований  комісією,  потім  пропозиції  про зміни і доповнення,  далі - висновки комісії  і  доопрацьований  текст  - колонка справа. Так, Василю Петровичу?

 

     Так.

 

     У кас  було так:  першою ставилася на голосування пропозиція комісії. Потім, якщо депутати наполягають на поправках, ставиться на  голосування  пропозиція  щодо  поправок,  які проходили через комісію.

 

     Тому ставиться на голосування пропозиція комісії щодо  назви "Тимчасове  положення  про Комісію Верховної Ради Української РСР мандатну і з питань депутатської етики". Хто за таку назву, прошу проголосувати.

 

     "За" - 269, "проти" - 28. Приймається.

 

     Далі.

 

     8

 

     РЯБОКОНЬ В.П.  Перший  абзац.  Я  його вже зачитував у такій редакції:  "Комісія Верховної Ради Української РСР мандатна  і  з питань  депутатської  етики створюється для перевірки повноважень обраних народних депутатів Української РСР та розгляду питань, що стосуються  норм  поведінки  народного депутата Української РСР у Верховній Раді Української РСР,  а також у діяльності, пов'язаній з виконанням депутатських обов'язків".

 

     Тут враховано зауваження, пропозиції народних депутатів.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Можна   ставити  на  голосування?  Хто  за  таку редакцію, прошу проголосувати.

 

     "За" - 277, "проти" - 20. Приймається.

 

     Наступний абзац.

 

     РЯБОКОНЬ В.П.  Щодо  змісту  другого  абзацу  зауважень   не надійшло.  Він залишається в такій редакції,  як і був.  Я думаю, немає необхідності його зачитувати.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Пропозиції  не   надійшли.   Але   є   відхилені пропозиції.  Ми,  як правило, їх обговорювали в кінці. Давайте ми їх розглянемо по розділах, щоб потім до них не повертатися.

 

     Чи є  у  депутатів  зауваження,  пропозиції,   які   комісія відхилила? Хто наполягає на них?

 

     Перший мікрофон.

 

     ВОРОНЦОВ С.М.,   заступник   голови  Сумської  міської  Ради народних  депутатів  /  Ковпаківський  виборчий  округ,   Сумська область/. Я настаиваю

 

     9

 

     на предложении,  которое  было внесено Комиссией по вопросам законодательства  и  законности  в  отношении  того,  что   члены Комиссии  мандатной  и  по вопросам депутатской этики выдвигаются соответствующими  фракциями  в  парламенте.  Ибо,  если  оставить комиссию  в  том виде,  в каком она есть,  я сомневаюсь,  что она сможет объективно относиться ко всем парламентариям.

 

     Я могу четко привести пример по инциденту, который был у нас и  с Кравчуком,  и раньше,  когда меня воспитывали с политической точки зрения, а не с точки зрения поведения.

 

     Поэтому я настаиваю,  что Комиссия мандатная и  по  вопросам депутатской  этики должна состоять из представителей всех фракций парламента.  То  есть  предлагается  формулировка:  "Комиссии  по вопросам законодательства и законности?

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Так, це - пізніше, трошки нижче. Ми ще не дійшли до цього.  Я прошу вас - будьте  уважні,  слідкуйте  за  текстом. Товариші!  На  першій  сторінці  відхилено  пропозицію  Комісії з питань  правопорядку  та  боротьби  із  злочинністю.  Де  Ярослав Юрійович? Хто виступав від комісії? Не наполягаєте? Ні.

 

     Комісія з питань відродження та соціального розвитку села не наполягає, Василю Васильовичу? Ні.

 

     Другий мікрофон.

 

     ДЕПУТАТ /не   представився/.   Я   пропоную   поставити   на голосування   доповнення   "на   виборчому   окрузі",   там,   де здійснюється оцінка дій депутатів.  Справа в тому,  що у виборчих округах   депутатами  не  завжди  дотримуються  етика  і  правила нормальної  поведінки.  Хто   буде   конкретно   займатися   цими питаннями, якщо наді йде скарга від

 

     10

 

     громадян? Незручно  зразу  передавати матеріали прокуратурі. Але щоб акцентувати,  що все-таки ми підконтрольні комісії, варто було  б доповнити це положення проекту словами "у Верховній Раді, на виборчому окрузі,  на сесії,  на засіданні постійної комісії". Прошу поставити на голосування.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Василю Петровичу,  з'ясуйте,  будь ласка,  що це таке. Я не зрозумів.

 

     РЯБОКОНЬ В.П.  Тут у  нас  не  було  такого  доповнення  "на виборчому окрузі".

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Тут  є  ось:  після слів "У Верховній Раді УРСР" записати "на виборчому окрузі".  Так ви  мали  на  увазі,  Василю Петровичу?

 

     РЯБОКОНЬ В.П. Ну, можна доповнити, немає заперечень.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Ви ж відхилили.

 

     РЯБОКОНЬ В.П.   Ну,   відхилили,   тому  що  ми  взяли  інше формулювання.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. А  депутат  наполягає  на  доповненні.  Тому  ми ставимо  на голосування.  Так?  Так.  Дивіться на першій сторінці останній абзац.  Після слів "у Верховній Раді УРСР" записати  "на виборчому окрузі" і далі за текстом.  Хто за таку поправку, прошу проголосувати.  "За" - 112, "проти" - 145. Не проходить поправка, другий абзац,  сторінка друга. Я вам, якщо не заперечуєте, Василю Петровичу, трошки

 

     11

 

     допоможу, так?

 

     РЯБОКОНЬ В.П. Так, будь ласка.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Другий абзац зліва,  друга сторінка.  Пропозицій не  надійшло.  Голосуємо  абзац  у такій редакції.  Зачитувати не потрібно"? У вас з цього приводу? Перший мікрофон.

 

     ДЕПУТАТ /не  представився/.  Там   написано   слова   "норм, поведінки",   розумієте?  Мандатна  комісія  розглядає  поведінку депутата, а не норми його поведінки.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Володимире Петровичу, ми проголосували.

 

     ДЕПУТАТ /не представився/ Тобто "поведінку"  треба  написати без слова "норм", розглядається тільки поведінка.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. При остаточній редакції ви, будь ласка, дайте цю пропозицію, це вже при остаточній редакції.

 

     Друга сторінка,  другий абзац - пропозицій  не  надійшло.  В такій редакції ставиться на голосування,  зачитувати не потрібно. Так? Прошу голосувати.

 

     "За" - 264, "проти" - 7. Приймається.

 

     РЯБОКОНЬ В.П.  По  назві  першого   розділу   зауважень   не надійшло, про позицій теж немає.

 

     Перший абзац.  Народний  депутат  Бондарчук замість слів "на п'ять років" вносить пропозицію записати "на одне скликання".

 

     12

 

     Комісія у питаннях законодавства  і  законності,  Комісія  з питань правопорядку та боротьби із злочинністю пропонують замість "на 5 років" записати" на строк їх повноважень".

 

     Комісія у  питаннях  законодавства  і   законності   останнє речення  пропонує викласти в" такій редакції:  "До складу комісії входять депутати від фракцій і від блоку безпартійних на  засадах рівного  представництва".  Комісія  у  питаннях  законодавства  і законності також зносить пропозицію останнє  речення  викласти  в такій редакції:  "До складу Комісії входять народні депутати УРСР від усіх політичних угруповань у рівному представництві".

 

     Комісія у  правах   людини   пропонує   записати   додатково положення:   "Постійна   комісія   або   депутатська  група,  яка зареєстрована у  встановленому  порядку,  можуть  порушити  перед Верховною  Радою питання про недовіру до окремих членів мандатної комісії або до мандатної комісії Б  цілому.  Верховна  Рада  може вивести   зі  складу  мандатної  комісії  членів,  які  допустили необ'єктивність,  підтасовку фактів,  або оголосити  про  розпуск всієї комісії".

 

     Конкретно: комісія носа розглянула зауваження, що стосуються першого абзац.  Врахувала частково зауваження народного  депутата Бондарчука  і  врахувала  повністю  зауваження Комісій у питаннях законодавства і законності і з питань правопорядку та боротьби із злочинністю.  І  пропонує,  цей  абзац викласти в такій редакції: "Комісія  мандатна  і  з  питань  депутатської  етики  обирається Верховною  Радою  Української  РСР  на  строк  своїх повноважень. Кандидатури  до  її  складу  висуваються   народними   депутатами Української  РСР  або їх групами" - так,  як у нас було.  Якщо ми підійдемо до положення по всіх комісіях,  то,  мабуть,  буде один принцип підходу до формування всіх комісій. Така наша пропозиція.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Хто   з   депутатів   від   Комісії  у  питаннях законодавства і законності?

 

     Перший мікрофон.

 

     13

 

     ВОРОБЙОВ О.М.  Я еще раз говорю:  вот эти  два  предложения, которые записаны в редакции Комиссии по вопросам законодательства и законности,  я настаиваю,  чтобы по ним прошло  голосование,  и прошло  поименное.  Потому  что  Комиссия мандатная и по вопросам депутатской этики  в  отличие  от  других  комиссий  -  не  общая комиссия.   Это  комиссия,  которая  будет,  очевидно,  разбирать различного рода конфликты.  И здесь нужен объективный  подход.  Я настаиваю,  чтобы  было  поименное  голосование  по  предложениям Комиссии по вопросам законодательства и законности.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Товариші,  прийнятий  порядок,  ми  його  будемо дотримуватись.   Першою   голосується   редакція,   запропонована комісією,  а потім  будемо  голосувати  поправки  від  Комісії  У питаннях  законодавства і законності.  Хто за таку редакцію,  яка викладена у вас у правій колонці,  прошу голосувати.  "За" - 240, "проти" - 62.

 

     Приймається.

 

     Тепер пропозиція   щодо   поіменного   голосування  по  двох поправках від Комісії у питаннях законодавства і законності.  Хто за  те,  щоб  голосувати ті поправки поіменно,  прошу голосувати. "За" - 90, "проти" - 205. Рішення не приймається.

 

     Зносяться на голосування поправка, які у середній колонці на другій  сторінці,  два  останні  абзаци,  Зрозуміло?  Не потрібно читати?  Так, хто за те, щоб викласти у запропонованій Комісією у питаннях законодавства і законності редакції два останні речення, прошу голосувати.  "За" - 98,  "проти" - 194. Проходить редакція, запропонована комісією. Далі, будь ласка.

 

     ЗБІТНЄВ Ю.І., заступник голови Комісії Верховної Ради

 

     14

 

     Української РСР  у  справах  молоді  /Гагарінський  виборчий округ,  м.  Київ/.  Я  перепрошую,  але  в  нас  виходить   трохи нелогічно.  Ми  голосуємо зразу за те,  що запропонувала комісія. Фактично це вже затверджено Верховною Радою. А потім ми починаємо голосувати за поправки, і так виходить, що якщо проголосуєш за цю поправку,  то  вона  буде  скасовувати   попереднє   рішення.   Я запропонував  би  інший  варіант,  щоб  ми  спочатку  /оскільки в кожного є  перед  очима  щойно  запропоноване/  проголосували  за поправки,  а потім за абзац в цілому.  Якщо ні одне,  ні друге не проходить - залишається те, що було в попередньому варіанті.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Взагалі можна й так, але тоді ми принижуємо роль постійної  комісії  і  її  працю протягом великого відрізку часу. Можна й так,  але ви розумієте,  на те  ж  ми  створили  постійні комісії,   дали  можливість  їм  попрацювати,  вони  виносять  на обговорення  колективну  працю,  а  ми  їх  відхиляємо,   вносимо поправки того чи іншого депутата чи комісії.  Я думаю,  це можна, але це не принципове питання. Будь ласка, Василю Петровичу.

 

     РЯБОКОНЬ В.П.  Тепер,  що стосується  пропозиції  Комісії  у правах людини.  Я думаю, що можна було б її тоді розглянути, коли ми будемо положення про всі комісії розглядати.  Комісія наша  на цьому погодилася.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Погодишся  з  такою  пропозицією?  Від Комісії у правах  людини,  ви  не  наполягаєте?  На  голосування?   Комісія наполягає  на  голосуванні.  Тоді  хто  за  те,  щоб  викласти  в редакції,  запропонованій Комісією у правах людини,  3  сторінка, друга   колонка,  перший  абзац.  Записати  додатково:  "Постійна комісія або депутатська

 

     15

 

     група, яка зареєстрована  в  установленому  порядку,  можуть порушити  перед  Верховною  Радою питання про недовіру до окремих членів мандатної комісії  або  до  мандатної  комісії  в  цілому. Верховна  Рада  може  вивести зі складу мандатної комісії членів, які допустили необ'єктивність,  підтасовку фактів,  або оголосити про розпуск всієї комісії". Прошу голосувати цю поправку.

 

     ШУМ У ЗАЛІ.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. "За" - 131, "проти" - 175. Не приймається. Далі.

 

     РЯБОКОНЬ В.П.  Розділ другий. По назві розділу пропозицій не надійшло.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Залишимо   у   такій   редакції.   Не   потрібно голосувати? Далі.

 

     РЯБОКОНЬ В.П.  Пункт перший,  абзац перший. Комісія з питань правопорядку та боротьби із злочинністю вносить пропозицію: слово "новообраних"  замінити  на  слово  "обраних" і вилучити слова "а також обраних замість вибулих депутатів".  Комісія мандатна  і  з питань  депутатської  етики врахувала що пропозицію і пропонує на ваш розгляд таку редакцію даного абзацу:  "Перевіряє повноваження обраних  народних  депутатів  Української  РСР  і  про результати доповідає Верховній Раді Української РСР".

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. так.  враховано.  Хто за  таку  редакцію,  прошу проголосувати. "За" - 231, "проти" - 10. Приймається, далі.

 

     16

 

     РЯБОКОНЬ В.П. Абзац другий. Комісія з питань правопорядку та боротьби із злочинністю вносить пропозицію викласти його в  такій редакції:   "Комісія   готує  висновки  з  питань  недоторканості народного депутата Української РСР та інших гарантій депутатської діяльності".  Наша  комісія  врахувала дане зауваження і пропонує абзац у такій редакції: "Комісія мандатна і з питань депутатської етики  готує  висновки з питань недоторканості народного депутата Української РСР та інших гарантій депутатської діяльності".

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Прошу голосувати в такій редакції.  "За" -  279. Приймається рішення.

 

     РЯБОКОНЬ В.  П.  Комісія з питань відродження та соціального розвитку села вносить пропозицію,  щоб  після  слів  "Української РСР" було записано:  "створення належних умов для роботи в період сесії" і далі за текстом.  Ну, ви знаєте, що Комісія мандатна і з питань депутатської етики створенням належних умов не займається, у неї зовсім Інші функції. Тому ми відхилили дану пропозицію.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Комісія  не  наполягає?  Другий  мікрофон,  будь ласка.

 

     ДЕПУТАТ /не  представився/.  За  мету  ставилося акцентувати увагу на тому, щоб у період роботи сесії депутат був якоюсь мірою захищений від тиску ззовні, л маю на увазі демонстрації, мітинги, претензії,  лозунги,  образи.  Вони  не  дають  сесії   нормально працювати.  Ось  з  яких  міркувань  виходила  Комісія  з  питань відродження та соціального розвитку села,  вносячи цю пропозицію. Просимо  депутатів  проголосувати  "за".  Тобто  йдеться  не  про побутові умови,  а саме про те,  що  заважає  депутату  нормально працювати в сесійному залі.

 

     17

 

     РЯБОКОНЬ В.П.  Ну,  я думаю,  що це також не функції Комісії мандатної і з питань депутатської  етики  забезпечувати,  щоб  не було лозунгів, мітингів чи демонстрацій.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Так,   наполягають   на   голосуванні.   Давайте проголосуємо.  Всі бачать?  Не потрібно зачитувати?  Будь  ласка, прошу визначитися шляхом голосування з приводу цієї поправки.

 

     "За" - 130, "проти" - 146. Не приймається. Далі.

 

     РЯБОКОНЬ В.П.  Абзац  третій:  Комісія  мандатна  і з питань депутатської етики "дає офіційне тлумачення  правил  депутатської етики!   Народний   депутат  Барабаш  О.Л.  пропонує  цю  частину вилучити.  Комісія у правах людини,  народний  депутат  Дмитришин Я.І.  пропонують  викласти  в  такій редакції:  "розробляє кодекс правил депутатської етики і дає офіційне їх тлумачення".

 

     Наша комісія  відхилила  обидві  пропозиції  і  вважає,   що потрібно  залишити  в  такій редакції,  як бую,  Чому?  По-перше, все-таки хтось  повинен  давати  тлумачення  правил  депутатської етики.  Адже народні депутати звертатимуться в Комісію мандатну і з питань депутатської етики.  Друге, по стосується кодексу правил депутатської  етики.  Ми  записали  це  в наш Регламент,  вірніше порядок  роботи.  Там  записано  про  підготовку  кодексу  правил депутатської етики.

 

     Ми вже приступили до його розробки,  назвали,  щоправда,  не кодекс,  а  правила  депутатської  етики.  По  закінченні  робота винесемо його на ваш розгляд.  Це одноразове питання, я думаю, не потрібно на постійно його записувати в саме

 

     Положення про комісію.

 

     18

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Депутат Барабаш наполягає. Третій мікрофон.

 

     БАРАБАШ О.І.,  секретар Комісії Верховної  Ради  Української РСР   з   питань   економічної   реформи  і  управління  народним господарством  /Жовтоводський  виборчий  округ,  Дніпропетровська область/.  Чому  я  вважаю,  що  не потрібний цей запис?  У нас в Конституції сказано, що тлумачення положень Конституції і законів Української  РСР  належить  до виключного відання Верховної Ради. Навіть Президія не має  повноважень  для  тлумачення  законів.  Я думаю,  що робити виняток для Комісії мандатної немає сенсу. Якщо ми  вилучимо  цей  запис,  то  буде  діяти  норма,   записана   в Конституції.   Якщо   тільки   Верховна   Рада   приймає   кодекс депутатської етики,  то вона повинна давати і його тлумачення.  І ставити  Комісію  мандатну  і  з  питань  депутатської  етики над Верховною  Радою  немає   ніякої   потреби,   і   прошу   за   це проголосувати.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую. Депутат Дмитришин вносив пропозицію прямо протилежну. Другий мікрофон.

 

     ДМИТРИШИН Я.І.,  член Комісії Верховної Ради Української РСР з  питань  культури  та  духовного  відродження /Луцький виборчий округ.  Волинська область/.  Я запропонував  дещо  інший  підхід. Записавши,  що  Комісія  мандатна  і  з питань депутатської етики "розробляв кодекс правил депутатської етики  і  дав  офіційне  їх тлумачення",  ми  зможемо  повністю  зняти  в  другому пункті всі абзаци,  які там є.  Тобто вони  повинні  бути  включені  вже  до кодексу, а не в Положення про мандатну комісію.

 

     19

 

     Наведу такий  приклад.  Ми  пишемо,  що Комісія Мандатна і з питань депутатської етики  заслуховує  депутата,  який  "навмисно порушив Регламент Верховної Ради Української РСР,  внаслідок чого мав місце... І пішло далі пояснення.

 

     Я вважаю, що в кодексі повинно бути конкретно сформульовано: "Порушив Регламент Верховної Ради Української РСР".

 

     Або пишемо  таке:  "принизив честь і гідність інших народних депутатів...  "А  чому  тільки  інших?  Я  б   так   запропонував сформулювати: "Порушує честь і гідність особи".

 

     Це може  стосуватися  і  виборця,  і  народного депутата,  і взагалі будь-кого.

 

     Отже, логічно було б цей пункт сформулювати так:

 

     "Розробляє кодекс правил депутатської етики і  дає  офіційне їх тлумачення".  Або без них, як товариш сказав... Це інша справа уже. І відповідно до цього зробити зміни.

 

     РЯБОКОНЬ В.П. По-перше, я хочу відповісти народному депутату Барабану,  що  комісія  абсолютно  не  мала  наміру  ставати  над Верховною Радою.  Якщо  ви  вилучите  цей  абзац,  то  це  тільки полегшення буде для комісії.

 

     По-друге, хочу сказати народному депутату Барабашу щодо його пропозиції обов'язково записати,  що  комісія  "розробляє  кодекс правил  депутатської  етики...  "Я  вже сказав,  що цей кодекс ми будемо розробляти, і наше Положення ми назвали тимчасовим. А коли буде кодекс, коли ми прийматимемо в цілому закон про всі комісії, тоді можна вилучити таку  деталізацію  з  цього  Положення.  Воно назване тимчасовим, оскільки нині в нас нема кодексу, і ми чимось повинні керуватися.

 

     20

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Так,  немає  більше  питань  з  цього   приводу? Ставимо  на  голосування першу редакцію,  запропоновану комісією. Тобто що комісія "дає  офіційне  тлумачення  правил  депутатської етики".  Хто  за  таку  редакцію,  прошу голосувати.  "За" - 221, "проти" - 76. Рішення не прийняте.

 

     Тепер пропозиція  Барабаша.  Це  не   процедура,   товариші. Рішення приймається більшістю усіх депутатів.  Процедурне питання

- більшістю присутніх  у  залі.  Ні,  ні!  Не  будемо,  товариші! Процедурне  питання:  це  -  розглядати,  не розглядати,  в якому порядку розглядати.  Це приймається більшістю присутніх у залі. А рішення  /редакція  -  це  відноситься  до  рішення/  - більшістю депутатів. Зрозуміло?

 

     Так, ставиться на голосування пропозиція депутата Барабаша - зняти,  вилучити  з  тексту таке тлумачення.  Прошу голосувати за пропозицію Барабаша.

 

     "За" - 110, "проти" - 158. Рішення не приймається.

 

     Голосується пропозиція Дмитришина.  Зачитаю її.  "Комісія... розробляє  кодекс  правил  депутатської  етики  і дає офіційне їх тлумачення". Прошу голосувати.

 

     "За" - 202,  "проти" - 98.  І така  редакція  не  проходить. Залишається  та,  що прийнята за основу.  Спасибі.  Далі,  Василю Петровичу.

 

     РЯБОКОНЬ В.  П.  Четверта сторінка, абзац перший. Пропозицій не надійшло. Тому комісія пропонує залишити в тій редакції, яка й була,  а саме,  що Комісія мандатна і з питань депутатської етики "систематично проводить узагальнення,  а також подає рекомендації Верховній  Раді  Української  РСР  з  питань  дотримання   правил депутатської етики".

 

     21

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Так, перший мікрофон.

 

     ВОРОБЙОВ О.М.  По  мотивам голосования.  Очень сожалею,  что принципиальное положение,  которое было предложено  комиссии,  не принято  парламентом.  Я  выражаю просто свое отношение и считаю, что эта комиссия будет носить у нас характер  внутрипарламентской полиции,  потому  что  однопартийная  по составу и в основном там бывшие секретари  обкомов.  Я  в  голосовании  принимать  участие отказываюсь.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Приймається  пропозиція.  Приймається  до уваги. Все.  Голосуємо.  Четверта сторінка,  абзац перший. Пропозицій не надійшло.  Тому голосується в редакції,  запропонованій комісією. Прошу голосувати.

 

     "За" - 256, "проти" - 17. Приймається.

 

     РЯБОКОНЬ В.П.  Абзац другий Комісія з питань правопорядку та боротьби  із злочинністю запропонувала вилучити.  Ми погодилися з даною пропозицією.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Товариші,  голосується.  Хто за те, щоб вилучити другий абзац, прошу голосувати.

 

     "За" - 242, "проти" - 27. Приймається.

 

     РЯБОКОНЬ В.П. Абзац третій. Комісія з питань правопорядку та боротьби із злочинністю вносить пропозицію -  слова  "по  фактах" вилучити, а слово "зазначені" замінити словом "допущені".

 

     Комісія у   правах   людини   вносить  пропозицію  додатково записати

 

     22

 

     таке положення:  "Комісія слідкує за створенням  відповідних умов для роботи і проживання народних депутатів".

 

     Комісія мандатна і з питань депутатської етики погодилася із пропозицією  Комісії  з  питань  правопорядку  та   боротьби   із злочинністю,   а   з  пропозицією  Комісії  у  правах  людини  не погодилася,  оскільки /я ще раз повторюю/ у  нас  є  Секретаріат, тобто є кому вирішувати питання створення відповідних умов роботи та проживання народних депутатів.  Це не наші функції.  І тому ми пропонуємо  на  ваш розгляд цей абзац у такій редакції:  "Комісія мандатна і з питань депутатської  етики  проводить  розслідування порушень депутатами правил етики,  а також норм законодавства про статус народних депутатів Української РСР і Регламенту  Верховної Ради   Української   РСР,   що  стосуються  поведінки  депутатів, розглядає заяви депутатів,  листи і звернення  виборців,  в  яких повідомляється про допущені порушення".

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Ставиться на голосування редакція, запропонована комісією, третя колонка. Будь ласка, прошу голосувати.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. "За" - 275,  "проти" -  20,  приймається.  П'ята сторінка.

 

     РЯБОКОНЬ В.П. Сторінка п'ята, пункт 2: "Комісія мандатна і з питань   депутатської   етики   заслуховує   народного   депутата Української РСР,  який".  Народний депутат УРСР Дмитришин вносить пропозицію з цього пункту вилучити всі положення, зализати тільки останній   абзац.  Пункт  викласти  в  такій  редакції:  "Комісія мандатна і  з  питань  депутатської  етики  заслуховує  народного депутата Української РСР,  який допустив порушення кодексу правил депутатської  етики",  і  друга  його  пропозиція:  "Комісія   не розглядам питань, які належать до компетенції виборчих комісія" - і далі за текстом. Народний депутат Ткачук...

 

     23

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Хвилину,  Василя  Петровичу,   я   до   депутата Дмитришина.  Ми  вже  проголосували,  ваша  позиція  да  пройшла, вдруге,   я   думаю,   голосувати   не   будемо.    Ці    питання взаємопов'язані. Другий мікрофон.

 

     ДМИТРИШИН Я.І.  Я  прошу  пробачення,  а  кодекс  ми  будемо розробляти чи ні?

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Ще ж не проголосували.

 

     ДМИТРИШИН Я.І.  Якщо буде кодекс, тоді логічно всі ці пункти

- там їх 12 - зняти звідти,  тобто залишити всі пропозиції, які я пропоную.

 

     РЯБОКОНЬ В.П.  Я вам пояснював,  що ми зараз  приступили  до розробки  правил  депутатської  етики.  А  комісія  наша  названа тимчасовою,  коли будуть ці правила  і  коли  ми  прийматимемо  в цілому  закони  про  всі  комісії,  то врахуємо ваші пропозиції і вилучимо із Положення таку деталізацію. Я про це вже доповідав.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Зняли ці питання. Далі - Ткачук.

 

     РЯБОКОНЬ В.П.  Народний депутат Ткачук вносить пропозицій цю частину  викласти в такій редакції:  "Комісія мандатна і з питань депутатської етики заслуховує народного депутата Української РСР, який:

 

     - грубо порушив Регламент Верховної Ради УРСР;

 

     - допустив образливі вислови на адресу іншого депутата;

 

     - своїми  діями  призвів  до  зриву  пленарного засідання чи засідання Комісії;

 

     24

 

     - систематично  пропускає  без  поважних  причин   засідання Верховної  Ради  Української РСР або комісії,  до складу якої він входить;

 

     - проводить   агітаційну   роботу   по   відкликанню   інших депутатів".

 

     Усе інше  необхідно  вилучити.  Це ми врахували частково.  А друге зауваження депутата Дмитришина  ми  врахували  повністю.  І вноситься  на  ваш  розгляд  така  редакція  назви  цього пункту: "Комісія  мандатна  і  з  питань  депутатської  етики  заслуховує народного   депутата   Української   РСР,   який...  "і  далі  за абзацами...  "- своїми діями,  заявами і вчинками  скомпрометував орган,   до   складу  якого  його  обрано".  Комісії  у  питаннях законодавства і законності,  а також у правах  людини  пропонують вилучити  цю  частину.  Ми  врахували цю пропозицію і вилучили цю частину.  Інші зауваження народного депутата  Коробка  Комісія  з питань  здоров'я  людини  і  Комісія  з  питань  правопорядку  та боротьби із  злочинністю  відхилили,  оскільки  ми  вилучили  цей абзац.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Голосуємо  за редакцію,  запропоновану комісією. Прошу голосувати.  5 сторінка.  "За" -  234,  приймається.  Далі, Василю Петровичу.

 

     РЯБОКОНЬ В.П.  6 сторінка.  Абзац 2 народний депутат Курашик вкосять пропозицію доповнити словами:  "сприяє невиконанню рішень Верховної Ради УРСР" або "не виконує рішень Верховної Ради УРСР". Комісія з питань здоров'я людини взагалі пропонує цю частину...

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Не   поспішайте.   Отже,   пропозиція   депутата Курашика комісією відхилена.

 

     РЯБОКОНЬ В.П. Відхилена тому, що...

 

     25

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Депутат   Курашик   відсутній.   Хто  з  комісії наполягає на голосуванні?

 

     РЯБОКОНЬ В.П.  Це він особисто вносив цю пропозицію,  тому я думав...

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Далі. Тепер далі. Не будемо голосувати...

 

     РЯБОКОНЬ В.П.  Комісія  з  питань  здоров'я  людини,  я  вже сказав, пропонує цю частину вилучити. Ми не погодилися з цим.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Комісія наполягає? Не наполягає.

 

     РЯБОКОНЬ В.П.  Комісія з питань правопорядку та боротьби  із злочинністю  пропонує  записати  цей  абзац у такій редакції:  "- навмисно  порушив  Регламент  Верховної  Ради  Української   РСР, внаслідок  чого  мали  місце  зрив або вимушена перерва засідання сесії чи інша дезорганізація  роботи  Верховної  Ради  УРСР".  Ми погодилися  з  цією  пропозицією,  тільки  за  виключенням  слова "навмисно", бо дуже важко визначити, як це зроблено - навмисно чи ненавмисно.  А  решту  ми  залишили  і  пропонуємо  записати таку редакцію:  "- порушив Регламент Верховної Ради  Української  РСР, внаслідок  чого мали місце зрив або вимушена перерва засідання чи інша дезорганізація роботи Верховної Ради Української РСР".

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Ставиться така редакція на голосування. Сторінка б,  колонка 3, перший абзац справа. Прошу голосувати. "За" - 249, "проти" - 39. Приймається. Далі.

 

     26

 

     РЯБОКОНЬ В.П.  Абзац третій,  йде мова про  те,  що  депутат "принизив  гідність  і честь інших народних депутатів Української РСР під час засідань Верховної Ради, допустив образливі викрики і вигуки  з місця,  перешкодив виступу іншого депутата".  Комісія з питань правопорядку та боротьби зі злочинністю вносить пропозицію викласти цей абзац у такій редакції:

 

     "- принизив  честь і гідність інших народних депутатів,  під час засідань  допустив  образливі  вихрики,  перешкоджав  виступу іншого народного депутата".  Наша комісія врахувала це зауваження і пропонує залишити  його  в  такій  редакції,  як  запропонувала Комісія з питань правопорядку та боротьби із злочинністю.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Так.  Прошу голосувати за таку редакцію.  Другий абзац, шоста сторінка, третя колонка, другий абзац.

 

     "За" - 255, "проти" - 28.

 

     Будь ласка,  третій мікрофон.  Я зрозумів,  що ви взагалі не відносно цього пункту. Будь ласка, третій мікрофон.

 

     ЧУЧУК М.Є.,    голова   підкомісії   з   питань   реалізації законодавства  в  галузі  прав  людини  Комісії  Верховної   Ради Української  РСР  у  правах  людини  /Центральний виборчий округ, Івано-Франківська область/.  Комісія  у  правах  людини  пропонує слова:  "принизив  честь  і  гідність  інших  народних  депутатів Української  РСР"  вилучити.  З  яких  мотивів?  Чому  ці   слова необхідно  вилучити?  Тому,  що  цей  пункт  суперечить тому,  що написано на сторінці ІІ цієї зведеної таблиці. Написано там таке: "Комісія   не  розглядав  питань,  які  належать  до  компетенції виборчих комісій, суду і прокуратури... "Я звертаю увагу народних депутатів,    що    в   Кодексі   законів   про   адміністративні правопорушення існує стаття, яка

 

     27

 

     визначає покарання за  приниження  честі  й  гідності  іншої людини. Отже, це є повністю компетенція правоохоронних органів, і ні в якому разі не є компетенцією депутатської комісії.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Так. Ваша пропозиція частково...

 

     ЧУЧУК М.Є.  Я ще раз повторюю, я вже сказав у своєму виступі на початку і зараз кажу, що ми беремо тільки питання...

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Це  не  стосується  мотивів  голосування.  Це  - обгрунтування пропозиції.  Ми проголосували: "за" - 255. Отже, це і в обгрунтування, я думаю. Будь ласка, далі.

 

     РЯБОКОНЬ В.П.  Абзац  четвертий.  Народний  депутат  Барабаш вносить пропозицію після слів "і не підлягають" доповнити  -  "за їх рішенням" і далі за текстом. Цю пропозицію враховано.

 

     Народний депутат  Бондарчук  вносить пропозицію замість слів "які відносяться"  записати  -  "які  стосуються  таємниць".  Теж враховано.

 

     Комісія з  питань  правопорядку  та  боротьби із злочинністю пропонує цю частину вилучити. Наша комісія не погодилася в цим.

 

     Комісія з питань здоров'я людини  запропонувала  викласти  в такій   редакції:   "розголосив  відомості,  яві  відносяться  до таємниці особистого життя депутата або виборця".  Тобто без  слів "що   охороняються  законом".  Ми  не  погодилися  з  цим.  Треба все-таки, щоб залишились слова "що охороняються законом".

 

     28

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Василю    Петровичу,     ми     ж     повинні... /нерозбірливо/...  а так ми всі.  Спочатку. Пропозицію Барабаша - враховано,  Бондарчука - враховано,  всі інші - відхилено. Яка із комісій,  чиї  пропозиції  відхилено,  наполягає  на голосуванні? Немає таких.

 

     Будь ласка, вашу редакцію.

 

     РЯБОКОНЬ В.П.  Редакція  така:  "розголосив  відомості,  які стосуються  питань,  розглянутих на закритих засіданнях Верховної Ради  Української  РСР,  її  Президії,  постійно:  комісії  і  не підлягають  за  їх  рішенням  розголосі,  а також відомості,  які стосуються таємниці особистого життя  депутата  або  виборця,  що охороняються законом".

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Голосується  така  редакція.  Прошу  голосувати. Сьома сторінка, третя колонка, абзац.

 

     "За" - 260, "проти" - 20. Приймається. Далі.

 

     РЯБОКОНЬ В.П. Восьма сторінка, перший абзац.

 

     Комісія у питаннях законодавства  і  законності,  Комісія  у правах  людини,  Комісія  з  питань  здоров'я  людини  і народний депутат УРСР Волковецький вносять пропозицію цю частину вилучити. Наша комісія не погодилася з цим.  Народний депутат УРСР Барабані вносить  пропозицію  слова  "Уряду,  Інших  державних  органів  і громадських  організацій"  вилучити.  Наїла комісія розглянула ці пропозиції і  пропонує  цей  абзац  викласти  в  такій  редакції: "Допустив  образливі  висловлювання  на  адресу комісій Верховної Ради Української РСР,  груп народних депутатів  Української  РСР, Уряду,  інших  державних  органів  і громадських організацій".  І доповнення ще сюди:  "проводив агітаційну роботу за відкликання з народних  депутатів  в  інших  виборчих  округах".  Не доповнення перенесено зі сторінки

 

     29

 

     десятої, абзац 12, який повністю вилучений.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Так,  хвилиночку.  Депутат Волковецький.  Третій мікрофон.

 

     ВОЛКОВЕЦЬКИЙ С.В.,  член  Комісії Верховної Ради Української РСР мандатної і з питань депутатської етики /Долинський  виборчий округ,  ІваноФранківська  область/.  Я  пропонував  вилучити  цей пункт,  виходячи із таких мотивів. По-перше, я вважаю, що комісія не  може  визначити,  наскільки образливе висловлювання на адресу комісії чи дій Уряду,  бо тут кожний із нас має право на критику. А  без  такого  права,  я вважаю,  неможлива діяльність народного депутата. А визначити, де образа, а де критика, я думаю, важко, і тому тут не повинно бути цього.

 

     Друге. Вважаю,  що  треба,  щоб був вилучений пункт відносно проведення агітаційної роботи за відкликання,  оскільки  в  цьому випадку   права   народного   депутата   є   меншими,  вік  права громадянина.  Кожний громадянин України  мав  право  на  будь-яку агітацію в межах закону,  і таке саме право має народний депутат. Якщо він буде позбавлений цього права,  то виявляється,  що  його права менші, ніж права громадянина, а це недопустимо.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. У  кого  з депутатів з цього приводу ще є думки? Другий мікрофон.

 

     ЄМЕЦЬ О.І.,  голова Комісії Верховної Ради Української РСР у правах людини /Центральний виборчий округ,  м. Київ/. Я пропоную, щоб  цей  абзац  був  логічно  завершений,  заборонити   народним депутатам виступи по телебаченню, у пресі і по радіо,

 

     30

 

     тому що  практично  визначити  межу неможливо.  Хтось сказав критичне зауваження щодо іншого депутата. То чи є тут агітація за його відкликання, чи немає? Можна ж не говорити, що я агітую, щоб його відкликали.  Можна просто весь час його критикувати,  давати про  нього  якусь  інформацію.  Що  відноситься  до  агітації  за відкликання, що не відноситься. Зрозумійте.

 

     Тепер друге  питання.  Агітація  за  відкликання  -  реальна політична  боротьба.  Є  різні  партії,  які  борються за це,  і, безумовно,  вони будуть агітувати  і  за  відкликання,  і  за  що завгодно.

 

     Інша справа   -   етичні   форми   агітації  за  те  ж  саме відкликання.  А щодо етичних форм, то тут достатньо розписано, що забороняється. Розписано краще, ніж у правилах для першокласника.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Василю Петровичу, будь ласка.

 

     РЯБОКОНЬ В.П.  Що  стосується зауваження щодо першого пункту цього абзацу чи  щодо  першого  абзацу,  де  записали:  "допустив образливе  висловлювання..." Це одна справа.  Критика...  Ми всі, мабуть,  можемо  відрізняти,   де   критика,   а   де   образливе висловлювання.

 

     І тому пропоную залишити.

 

     Що стосується агітаційної роботи. Багато є уже зараз скарг і заяв на адресу комісії про те, що окремі депутати їздять по інших округах   і   там   проводять  відповідну  агітаційну  роботу  за відкликання цих депутатів.  Тому ми пропонуємо на ваш розгляд. Ви можете...  Ми  розглядали у комісії,  вносимо пропозицію.  А ваша справа - залишити чи не залишити.  Не залишимо,  менше  буде  нам роботи.

 

     31

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Перший мікрофон.

 

     ОСТРОУЩЕНКО С.В., голова підкомісії з питань охорони сім'ї і материнства Комісії Верховної  Ради  Української  РСР  у  справах жінок,   охорони  сім'ї,  материнства  і  дитинства  /Приморський виборчий округ, Одеська область/.

 

     Шановні депутати! Я пропоную проголосувати проти пропозиції, яку  вносили  попередні  двоє депутатів,  бо агітація депутатів в округах один проти одного -  це  неетично,  зухвала  якась  форма політичної боротьби.  Одна справа, коли партії, групи борються... Це одна справа.  Але коли я поїду до одного депутата, він поїде у мій   округ,  до  мене...  Ми  будемо  там  обмінюватися  цими... /нерозбірливо/...  то це неетично,  це не потрібно робити. Тому я пропоную голосувати проти цього.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Третій мікрофон.

 

     КОЛЕСНІК С.В., член Комісії Верховної Ради Української РСР з правах людини /Торезький виборчий округ,  Донецька область/. Если мы примем запрещение агитации в чужих округах, то завтра над нами будет смеяться вся ООН, запомните. Посмотрите!

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Другий мікрофон.

 

     ПАНЧЕНКО В.Є.,   відповідальний   секретар   Кіровоградської обласної  організації  Спілки  письменників  України  /Ленінський виборчий округ, Кіровоградська

 

     32

 

     область/. Я теж проти другої частини цього абзацу.  І до тих аргументів,  які вже прозвучали,  додам ще один. Ця друга частина сформульована абсурдно, на мій погляд. Тому що ясно, що мова може йти в цьому випадку тільки про інші виборчі округи,  проти себе в своєму окрузі агітувати ніхто не буде.  Вона просто сформульована безглуздо, на мій погляд. Це ще один аргумент на користь того, що треба зняти цю частину цього абзацу.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Всі? Третій мікрофон.

 

     КЕНДЗЬОР Я.-П.М.,  заступник голови Комісії  Верховної  Ради Української  РСР  з  питань  культури  та  духовного  відродження /Сокальський виборчий округ, Львівська область/.

 

     Василю Петровичу,  будьте ласкаві, скажіть, згідно з текстом цього  абзацу,  що  пропонується зараз прийняти;  якщо я у своєму виступі, от зараз, наприклад, з цього мікрофона, скажу, що "група 239"  так  чи інакше поставилися до якогось питання /"група 239", звісна  річ,  обурюється/,  я  уже  підлягаю  розгляду  мандатної комісії чи ні?

 

     РЯБОКОНЬ В.П.  Ні,  не підлягаєте,  тому що у сказаному вами немає образливих висловлювань.

 

     33

 

     КЕНДЗЬОР Я.-П.М.  Тепер, Василю Петровичу, я вважаю, що було б цілком розумно, щоб народні депутати мали абсолютне право їхати в будь-який округ.  Щоб я поїхав в округ,  наприклад, Причкіна, а Причкін поїхав в округ Степана Хмари і агітував проти відкликання Степана Хмари.  І навпаки.  Це ж нормально було б  у  нормальному суспільстві.

 

     РЯБОКОНЬ В.П.  Шановний Ярославе Михайловичу, якщо ми будемо тим  займатися,  що  їздитимемо  один  до  одного  в   округи   й агітуватимемо за відкликання,  то які ж ми депутати будемо? Чи це буде етично? Давайте подумаємо.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Другий мікрофон.

 

     ГРИНІВ Є.А., голова Львівського обласного комітету народного контролю   /Дрогобицький   виборчий  округ,  Львівська  область/. Шановні колеги!  Все те, що ми робимо, повинно мати логіку і бути пов'язано з законами,  які ми приймали до цього часу. Ми до цього часу   прийняли   поправки,   які    свідчать    про    наявність багатопартійної  системи.  Проект,  який  тут запропонований,  по суті,   виключає   можливість   багатопартійної    системи    або міжпартійної боротьби, яка, по суті, повинна бути. Перше.

 

     І друге.   Є   закон  про  вибори.  Він  дає  право  кожному громадянинові вести виборчу кампанію у своєму  окрузі,  в  іншому окрузі,   незалежно  від  цього.  А  відкликання  депутата  -  це продовження  цієї  ж  виборчої  боротьби...  Ну,  дайте  ж   мені виступити.  Ви  ж  некультурно  себе поводите,  шановний депутате Ванєєв!  Ви перебиваєте мене,  коли я виступаю,  і тому,  якщо ми приймемо

 

     34

 

     текст у  цьому варіанті,  це справді буде смішно.  Ми будемо йти врозріз з  тими  процесами,  які  відбуваються  в  СРСР,  які відбуваються в Росії, які відбуваються у всій нашій країні.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Перший мікрофон.

 

     ПІД'ЯБЛОНСЬКИЙ М.І.,      заступник      голови     профкому металургійного          комбінату          імені           Ілліча /Маріупольський-Іллічівський  виборчий округ,  Донецька область/. Давайте мы определимся по первому абзацу. Мы все - взрослые люди, и у нас хватит ума и такта отличить оскорбление от критики.  И не следует тут перекладывать одно понятие на другое.  Оскорбление  - это есть оскорбление депутата. Критика - это совершенно другое. И не надо тут смешивать одно с  другим,  то  есть  вести  словесную игру.

 

     Что касается второго абзацу. У меня, как у депутата /нерозбірливо/... как и в остальных депутатов... Я избирался 100  тысячами  избирателей,  я  ответствен только перед ними. И то, что я делаю на избирательном округе, вправе оценивать только избиратели.

 

     Если народный  депутат,  любой  мой коллега,  приедет на мой избирательный округ,  он может говорить только о том, как я здесь себя  веду.  У  него  нет  ни  морального,  ни юридического права оценивать мою депутатскую деятельность.  Для этого есть 100 тысяч избирателей.  Поэтому я считаю, что текст в той редакции, которую предлагает комиссия,  должен обязательно остаться в  предложенном варианте.

 

     35

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Ставимо   на   голосування.   Редакція   комісії ставиться на голосування.  Прошу голосувати. Достатньо, вже йдуть повторення.

 

     "За" - 232, рішення приймається. Далі.

 

     РЯБОКОНЬ В.П. Абзац другий. Цю частину запропонували народні депутати Головатий і Баландюк.  Йдеться про  те,  що  депутат  не виконує  без  поважних причин доручень Верховної Ради.  Слова "її Президії,  комісії,  до складу якої він  входить",  вилучити.  Ми погодилися з даною пропозицією.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Товариші,   до  уваги.  Восьма  сторінка,  друга колонка,  третій абзац.  Цю частину вилучити.  Пропозицію  внесли народні  депутати  Головатий  і  Баландюк.  Комісія врахувала її. Голосувати не потрібно? Далі.

 

     РЯБОКОНЬ В.П.  Це  другий  абзац,   Іване   Степановичу.   І третій....

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Другий   абзац   не  потрібно.  Погодились,  щоб вилучити.

 

     РЯБОКОНЬ В.П.  Третій  абзац:  "Систематично  пропускає  без поважних  причин  засідання  Верховної  Ради Української РСР,  її комісії,  до складу якої він обраний".  Народний депутат  Коробко пропонує цю частину вилучити. Комісія не погодилась, дещо змінила редакцію і пропонує на ваш розгляд цей абзац  у  такій  редакції: "Безпідставно   не   бере  участі  в  засіданнях  Верховної  Ради Української РСР, комісії, до складу якої він входить".

 

     36

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Так,  Василю  Петровичу,  у  вас  все  з   цього приводу? Другий мікрофон.

 

     ГУДИМА О  В.,  викладач Луцького педагогічного училища імен! Ярослава Галана /Луцький-Центральний  виборчий  округ,  Волинська область/. З мотивів голосування.

 

     ... Відносно того, як було натиснуто Іваном Степановичем, на попередньому голосуванні,  коли  було  зневажено права  народних  депутатів.  Що  я можу сказати?  Що беру на себе зобов'язання, як депутат, уродженець Вінницької області, побувати у  виборчому  окрузі  в місці Варі,  де обирався депутатом Голова Комісії мандатної і з питань депутатської етики Рябоконь. Це буде в  першу  суботу  грудня,  о 15 годині.  Я хочу знати,  чи можу я одночасно бути там,  де обирався депутат Хижняк,  і зустрітися зі своїми   односельчанами,   тому  що  я,  повторюю,  -  уродженець Вінницької області,  і депутат Хижняк буде мені перешкоджати?  Чи можу  я  бути  на  Харківщині,  звідки  родом  моя  дружина,  і в Вовчанську зустрітися з виборцями,  тому що це вперше для мене? І знову  під  цю  статтю я попаду як кримінальний злочинець.  Як це зрозуміти, Іване Степановичу?

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Це не до мене запитання. Перший мікрофон.

 

     ЗІНЧЕНКО А.Л.,  голова  підкомісії  Комісії  Верховної  Ради Української  РСР  з питань народної освіти і науки /Замостянський виборчий  округ,  Вінницька  область/.  Я  загалом  сприймав  цей законопроект як якийсь вінницький діалект і тому не беру

 

     37

 

     участі у голосуванні.  Я хочу запитати Василя Петровича - на якому це діалекті сформульовано?  "Безпідставно не бере участі  в засіданнях  Верховної Ради".  Це по-перше.  І як це комісія зуміє визначити,  підставно чи безпідставно це діється? Які можуть бути конкретні критерії для цього.

 

     РЯБОКОНЬ В.П. Я думаю, що ви як доцент і кандидат наук могли б  дати  свою  редакцію,   якщо   ця   дійсно   є   неприйнятною, запропонувати іншу редакцію.  Ми ж не заперечуємо проти того, щоб були інші редакції.  Критикувати легше. Давайте інші редакції. Це перше.  І друге. Ви подивіться - у нас кожного дня не бере участь в роботі сесії десь 70-80 депутатів.  Ви вважаєте це  правильним? Давайте  будемо підходити з цього боку.  Одна справа,  як це буде розглядатися і які там  будуть  вживатися  заходи.  Це  вже  інша справа.  А те, що всі повинні бути на засіданнях, я вважаю, що це

- наш з вами обов'язок.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Другий мікрофон.

 

     БАТІГ М.І.,  редактор  Львівської  обласної  газети  "Молода Галичина"  /Буський  виборчий  округ,  Львівська  область/.  Я  з приводу формулювання "безпідставно не бере участі".  У нас у  дні роботи  другої  сесії  група  депутатів  - членів Народної ради - брала участь у голодуванні студентів.  Це можна вважати,  що вони безпідставно не брали участі у засіданнях сесії? Чи ні?

 

     ШУМ У ЗАЛІ.

 

     РЯБОКОНЬ В.П.  Я думаю,  що після того голодування ми з вами будемо так працювати,  що нового голодування не повториться,  щоб сюди його не враховувати.

 

     БАТІГ М.І. Ви розумієте, тут не можна допускати...

 

     38

 

     РЯБОКОНЬ В.П.  А взагалі, я вибачався, у нас в порядок: якщо депутату  потрібно  відлучитись  із  засідання  сесії,   то   він звертається до Голови або його заступників.  Це - за Регламентом. Якщо є дозвіл на те,  щоб відпустити,  він іде у  відрядження  чи займається іншими справами.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. І відрядження бувають, і ряд інших справ. І якщо є звідти документ, то це є підставою для того, щоб вважати що він відсутній  на  сесії з поважних причин.  Ставиться на голосування така редакція. Прошу голосувати.

 

     "За" - 237, "проти" - 38. Приймається. Дев'ята сторінка.

 

     РЯБОКОНЬ В.П.   Абзац   четвертий   на   восьмій   сторінці: "Передовірив  голосування  іншій  особі  або  голосував за іншого депутата".  Комісія  з  питань  правопорядку   та   боротьби   із злочинністю   пропонує  цю  частину  вилучити.  Комісія  наша  не погодилася з цим і залишила в такій редакції, як було.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. У нас.  вже були такі прецеденти,  і ми  з  вами доручали   Комісії   мандатній  і  з  питань  депутатської  етики розглядати  їх.  Залишаємо  таку  редакцію.  Прошу,  у   кого   є зауваження?

 

     Другий мікрофон.

 

     ЧОРНОВІЛ В.М.,  голова  Львівської  обласної  Ради  народних депутатів /Шевченківський  виборчий  округ,  Львівська  область/. Іване  Степановичу!  Я  з  мотивів  голосування  за всі попередні пункти.  Вибачте.  Не  заважайте  мені,  будь   ласка,   кримська делегація.

 

     39

 

     Ми зараз  створюємо Комісію мандатну і з питань депутатської етики,  наділену повноваженнями органів внутрішніх справ,  КДБ чи що  у Верховній Раді?  Що ми робимо?  Подумайте.  Я думаю,  треба припинити цю комедію, що ми зараз робимо. Дякую.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Ну, що ми робимо? Я думаю, всі визначаться.

 

     Третій мікрофон.

 

     КЕНДЗЬОР Я.-П.М. Шановний Іване Степановичу! Шановний Василю Петровичу!  Ми вже половину чи частину цього документа пройшли, і ви бачите,  що в кожному буквально розділі настільки  широкими  і довільними  є  трактування,  що вже перші якісь інциденти,  якими буде   займатись   комісія,    викличуть    надзвичайно    багато непорозумінь.

 

     Я просив  би  всіх  депутатів  і  голову  комісії,  щоб  цей документ доопрацювати,  конкретизувати  його.  Ви  ж  подивіться: буквально кожен пункт можна трактувати,  як кому заманеться. Кому це буде вигідніше, той буде відповідно так його й трактувати.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Так. Все. Перший мікрофон.

 

     ХМАРА С.І.,  член Комісії Верховної Ради Української  РСР  з питань    державного    суверенітету,    міжреспубліканських    і міжнаціональних   відносин   /Індустріальний   виборчий    округ, Львівська область/.  Шановний Іване Степановичу!  Цей фарс,  який сьогодні розігрується...  Я бачу,  що ми ставмо все смішнішими  й смішнішими.  І  нічого,  мабуть,  не  залишиться справді народним депутатам,  обраним демократичним шляхом,  як  поїхати  в  округи "групи 239" і агітувати,

 

     40

 

     пояснити їхнім  виборцям суть справи.  Я це робив і заявляю, що буду робити.  Водночас я запрошую  цілу  "групу  239"  у  свій Індустріальний  округ  N  261  приїхати  і  провести  агітацію за відкликання депутата Хмари.  Бо я все одно буду агітувати за ваше відкликання.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Так,  все,  Василю Петровичу. Ставимо четвертий, останній абзац третьої колонки - "передовірив  голосування  іншій особі або голосував за іншого депутата" - на голосування.

 

     ШУМ У ЗАЛІ.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Такі випадки в нашому залі були. Прошу депутатів зареєструватись - звертають нашу увагу на те,  що  у  залі  немає кворуму.

 

     ШУМ У ЗАЛІ.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Так,   товариші   депутати,  доводжу  до  вашого відома, що в залі згідно з реєстрацією нашої системи "Рада" немає кворуму.  Ми  змушені  будемо провести поіменну реєстрацію другий раз. Другий мікрофон.

 

     БОНДАРЄВ В.  П., заступник голови Житомирської обласної Ради народних   депутатів   /Овруцький   виборчій  округ,  Житомирська область/.  У вас подобные ситуации уже возникали. И было разумное предложение   на   первой   сессии  считать,  что  "Рада"  -  это техническое средство,  а не фактор,  по которому  можно  считать, присутствуют

 

     41

 

     или не  присутствуют  депутаты.  Представители Народной рады вытянули дискетки,  и мы считаем,  что их  нет.  Так  соглашаться больше нельзя, давайте примем решение и определимся.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Так,  товариші, проводиться поіменна реєстрація. Якщо при поіменній реєстрації не буде у нас кворуму, ми припинимо роботу  пленарного засідання.  Прошу підготувати технічні засоби, будемо  проводити  поіменну  реєстрацію  присутніх  у   залі.   Я звертаюсь і до депутатів,  які знаходяться за межами залу,  але в цьому приміщенні,  мені про це повідомляють.  Прошу зайняти  свої місця.  Проводиться поіменна реєстрація,  прошу ще раз уваги,  ми повторимо.  Так,  повторіть,  будь ласка,  всі зайняли  вже  свої місця, прошу реєструйтесь.

 

     В залі  299...  300.  Василю  Петровичу,  де  ваша карточка? Зареєстрував, Білоблоцький зареєстрував. Повторюємо, іде поіменна реєстрація. 293. Так, згідно з Тимчасовим регламентом, сесія ваша не правомочна.

 

     Товариші, перший мікрофон.

 

     ДЕПУТАТ /не представився/.  Іване Степановичу,  я прошу  вас поставити  на  голосування:  щоб  приймати  Положення про комісію більшістю голосів, незалежно від кількості присутніх - 299 чи 300 чоловік. Давайте ми приймемо рішення і прийдемо до згоди по цьому документу.

 

     42

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Так, я зрозумів. Товариші, коди ми будемо з вами приймати  Регламент  Верховної Ради /він сьогодні розробляється в комісіях/,  оці  всі  пропозиції  ви  здайте  туди.  Сьогодні  ми працюємо за Тимчасовим регламентом.

 

     ШУМ У ЗАЛІ.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Так,  Василю  Петровичу,  я вам дякую,  сідайте. Запитують в робочому порядку про кінофільми.  Слово від Комісії з питань гласності та засобів масової інформації надається депутату Правденку Сергію Макаровичу.

 

     ПРАВДЕНКО С.М.,  головний редактор газети  "Голос  України", голова  Комісії Верховної Ради Української РСР з питань гласності та  засобів  масової  інформації  /Самарський   виборчий   округ, Дніпропетровська   область/.  Шановні  колеги,  якщо  можна,  дві хвилинка уваги.  Я був під час великої  перерви  на  телебаченні, переглядали ці сюжети,  які є. Були різні думка, що показувати чи не показувати.  Потім я підняв на вимогу ряду депутатів  протокол ранкового засідання,  і в тому протоколі сказано, щоб показати по телебаченню  епізоди  з  пам'ятником   Леніна,   з   сокирою,   з бензовозом,  події  біля  Софії  і події 7 листопада у підземному переході. 261 голос був за те, щоб показати ці сюжети сьогодні. І за протоколом моя функція і функція товариші Охмакевича зводилась тільки до того,  щоб вирішити,  коли це зробити, о котрій годині. Тому  пропозиції,  які  були  у  комісії,  я не висловлюю,  бо за протоколом вам не  доручалось...  /нерозбірливо/  з  позицій,  що показувати, що ні.

 

     43

 

     Таким чином,  сьогодні о 22 годині /це пов'язане з технічний можливостями  телебачення/  всі   назвав   і   стаєте,   за   які проголосовано 261 голосом "за", будуть показані.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Сергію   Макаровичу!   Для  депутатів  у  нас  є кінозал. Домовляємося, ми будемо крутити ці плівки.

 

     Все! Давайте запитання,  дамо по  порядку.  Тихо,  щоб  було чути. Запитання є?

 

     ПРАВДЕНКО С.И.  Вибачте,  за  протоколом  мені було доручено узгодити і доповісти тільки про час. Я про це доповів.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Другий мікрофон.

 

     КАСЬЯНЕНКО А.І.,   другий   секретар   Херсонського   обкому Компартії   України   /Дніпровський  виборчий  округ.  Херсонська область/. Ми своим избирателям...

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Депутате Гудима, не заважайте!

 

     ШУМ У ЗАЛІ.

 

     ПРАВДЕНКО С.М. Крім фрагменту, коли йдуть вниз до цієї жінки і  запитують,  все на телебаченні є.  Зараз МВС додав і цей сюжет туди. Все буде о 22 годині.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Другий мікрофон.

 

     44

 

     КАСЬЯНЕНКО А.І.  Вопрос  к  Сергею  Макаровичу.   Мы   своим избирателям  сегодня  отвечали  на  звонки  уже.  Вот в обеденный перерыв.  И говорили о  том,  что  в  восемь  часов  должна  быть трансляция.  Поэтому  просьба все-таки по времени определиться на 20 часов...

 

     ПРАВДЕНКО С.М.  Я підняв протокол,  повториш,  там записано: голові  комісії  Правденку,  і голові Держтелерадіо Охмакевичу... /нерозбірливо/ доповісти, о котрій годині це буде. Я доповідаю: о 22 годині.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. А вони просять о 20 годині.

 

     ПРАВДЕНКО С.М.  Це неможливо,  бо о 20.  45 - дитяча казка і так далі. Не можна руйнувати всю програму.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Третій мікрофон.

 

     КЕНДЗЬОР Я.-П.М.  Сергію Макаровичу!  Чи будуть залучені  до фільмів,  які планується показати, відеосюжети про побиття Гудими на Чернігівщині,  організоване Чернігівським  обкомом  партії,  і побиття   народного  депутата  Миколи  Поровського,  організоване відповідними силами 28 жовтня тут, біля Софіївського собору.

 

     ПРАВДЕНКО С.М.  Я змушений повторити,  Я виконую лише те, що доручила сесія,  проголосувавши...  А коли ми голосували, то були перераховані всі сюжети. В протоколі сесії це є, які саме сюжети. Там усе названо. Тож не в моїй владі щось змінювати, повірте.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Є ще запитання до депутата?  Будь ласка,  третій мікрофон.

 

     45

 

     ДЕПУТАТ /не представився/.  Я все-таки хочу попросить, чтобы наше телевидение сделало все,  чтобы показать в 20 часов,  как мы просили.  Потому что люди посмотрят час-полтора и пойдут на смену в ночь.  Если в 22 - то ни смена, которая идет в ночь, ни смена с трех не увидят,  абсолютно ничего не увидят.  А рабочие у нас там работают  - шахтеры,  металлурги - по сменам.  Две трети людей не увидят эту передачу. Я вас очень прошу.

 

     ПРАВДЕНКО С.М.  Шановні колеги!  Якщо так говорити,  то о 20 годині не побачать ті, хто з другої зміни ще не повернувся. Тут у будь-який час є свої плюси і свої мінуси.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Перший мікрофон.

 

     ЧЕРНЯВСЬКИЙ О.П.,  голова  ради  агропромислових   формувань Сумської  області /Сумський виборчий округ,  Сумська область/.  Я вважаю,  що тут пропозицію потрібно об'єднати. Якщо не можна о 20 годині,  то показати о 19 годині 30 хвилин один раз, а про другий попередити телеглядачів, коли саме, о котрій годині така програма буде передаватися.  Кілька разів повторити,  щоб люди знали.  Бо, думаю,  депутати правильно висловлювалися,  що ці події - шлях до того, що в 1933 році в Німеччині було. Це треба враховувати.

 

     І ще одна пропозиція.  З процедурного питання.  Як ми будемо перед народом звітувати,  що ми сьогодні майже не працюємо  і  це вже  багато...  І  завтра  картки  повитягують.  Як  же  нам далі працювати?  У мене є пропозиція  з  цього  питання.  Якщо  ми  не досягаємо  тут  згоди,  то  треба  прийняти  рішення  про розпуск нинішнього парламенту без права обрання  депутатів  на  наступний строк. Таку пропозицію я

 

     46

 

     вношу. /Оплески/.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Немає   питань   до  Сергія  Макаровича?  Другий мікрофон.

 

     СВІДЕРСЬКИЙ Ф.Ф.,     начальник     технологічного      бюро Нововолинського  виробничого  об'єднання "Оснастка" /Новолинський виборчий округ, Волинська область/. Шановний Сергію Макаровичу! У мене  до  вас такі запитання.  Коли голосували за те,  які сюжети показати,  то малося на увазі показати всі наявні на сьогоднішній день сюжети? І друге запитання: хто буде коментувати дані сюжети? І  чи  буде  можливість  тим  особам,  чиї  прізвища  там  будуть згадуватися,   дати   конкретні   відповіді   на  претензії,  які висловлюються до них?

 

     ПРАВДЕНКО С.М.  Відповідаю,  Коментувати  не   буде   ніхто. Називатимуться лише час і місце події... дасть... /нерозбірливо / із одних коментарів.

 

     Що стосується сюжетів, повірте, я спеціально підняв протокол і назвав лише ті, які в протоколі перелічені.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Третій тільки.

 

     ПРАВДЕНКО С.М. Все інше не в моїй владі.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Третій мікрофон.

 

     ПРАВДЕНКО С.М.   У   нас   у  комісії,  повірте,  були  інші пропозиції.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Третій мікрофон.

 

     47

 

     ТАРАСЕНКО О.Г.,  голова Знам'янської районної Ради  народних депутатів,  перший  секретар  Знам'янського  міськкому  Компартії України /Знам'янський виборчий  округ.  Кіровоградська  область/. Ми,  Верховна  Рада,  вправі  вирішувати  будьяке  питання  життя республіки.  Тим  більше  таке  питання  мізерне,   як   вирішити перенести на 20 годину передачу, щоб було зручно для всіх жителів республіки.  Ми  за  це  можемо  проголосувати.  І  ми   про   це домовлялися. Думаю, що можна переробити...

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні   депутати!   Я  звертаюсь  до  депутата Тарасенка.  Ми вправі,  але чи ми вправі підміняти всі  органи  в республіці   -   і   колегію   Держтелерадіо,  і  Прокуратуру,  і Міністерство, і так далі?

 

     ГОЛОС ІЗ ЗАЛУ. /Нерозбірливо/.

 

     ПРАВДЕНКО С.М. Давайте все-таки рахуватись...

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Давайте не будемо ставити  так  широко  питання; вправ: чи не вправі? Ми доручили комісії, доручили Держтелерадіо, вони внесли пропозицію. Ваша справа - погодитися чи не погодитися з нею.

 

     ПРАВДЕНКО С.М.  Давайте  рахуватися з тим,  до є законодавча влада і...

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Все.  Спасибі.  Бо  ми  далеко  заходимо  вже  з правами  своїми.  Ми вправі,  так давайте не будемо.  Ми зараз не будемо  визначатися,  бо  ні  з  ким  визначатися.   Повідомлення депутата Правденка приймається до відома.

 

     Вечірнє засідання  оголошується  закритим.  Сесія продовжить роботу завтра о десятій годині ранку.

 

 

 

 

     48