ЗАСІДАННЯ ВОСЬМЕ

 

Сесійний зал Верховної Ради України. 18 травня 1994 року. 16 година.

 

 

Веде засідання народний депутат України СИМОНЕНКО П.М.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні народні депутати!  Прохання займати свої міста.

 

     Продовжуємо наше  засідання.  Прошу  всіх  підготуватися  до реєстрації.

 

     Прошу зареєструватися.

 

     У залі присутні 277 народних депутатів.

 

     Нам повідомили,  що  25  народних депутатів,  які входять до складу Лічильної комісії,  уже готові до виборів Голови Верховної Ради і знаходяться на своїх місцях.

 

     Ми маємо  можливість  продовжувати нашу роботу.  Надаю слово для  інформації  про  порядок  проведення  таємного   голосування народному  депутату  України  Михайлу  Дмитровичу Сироті,  голові Лічильної комісії. Будь ласка, Михайле Дмитровичу.

 

     3

 

     СИРОТА М.Д.,  голова  Лічильної   комісії   /Придніпровський виборчий  округ,  Черкаська  область/.  Шановні народні депутати! Дозвольте  повідомити  вам  про   порядок   проведення   таємного голосування.

 

     Оскільки вами   прийнято   рішення  про  збереження  порядку проведення   таємного   голосування,    визначеного    Тимчасовим регламентом   засідань   Верховної   Ради   України  дванадцятого скликання, то я зупинюсь тільки на деяких деталях голосування.

 

     Лічильною комісією організовано виготовлення  бюлетенів  для таємного голосування по виборах Голови Верховної Ради України, де зазначено прізвище,  ім'я та по батькові кандидатів в алфавітному порядку.   Бюлетені   видаватимуть  члени  Лічильної  комісії  за столами, де кожен депутат проходив реєстрацію, після пред'явлення тимчасового посвідчення народного депутата України.

 

     Депутат заповнює  бюлетень  в  одній  з  чотирьох  кабін для таємного  голосування,   які   знаходяться   поряд   із   столами реєстрації.  Депутат повинен залишити в бюлетені не більше однієї кандидатури, за яку він голосує.

 

     Заповнені бюлетені опускаються до однієї з  трьох  скриньок, які стоять за кабінами для таємного голосування.

 

     Хочу нагадати,   що  відповідно  до  Тимчасового  регламенту недійсними вважатимуться бюлетені невстановленого зразка, а також бюлетені, в яких залишено дві кандидатури і більше.

 

     Прізвища, дописані  до бюлетенів,  при підрахунку голосів не враховуються.

 

     4

 

     Лічильна комісія  пропонує  провести  голосування  за   одну годину.  При  цьому  вона  має зробити три попередження /через 45 хвилин,  через 50 і 55 хвилин  про  те,  до  наближається  кінець голосування.

 

     Якщо немає запитань, то прошу почати голосування.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Які  є  запитання  до  голови Лічильної комісії? Увімкніть, будь ласка, другий мікрофон.

 

     БОЙКО Б.Ф.,  голова Тернопільської  обласної  Ради  народних депутатів  /Гусятенський виборчий округ,  Тернопільська область/. Шановна Президіє!  Шановні колеги!  бгалося так, до моє тимчасове посвідчення залишилося в Тернополі. Я другий отрок є депутатом, і тут,  напевно, більшість знають, до не може бути ніякого... Прошу дозволу зробити виняток.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Зрозуміло.  Тоді  Лічильна  комісія  звірить  зі описками  народних  депутатів,  повноваження   яких   підтвердила мандатна комісія...

 

     СИРОТА М.Д. Лічильна комісія три рази висвітлювала на табло, що для таємного голосування потрібне тимчасове  посвідчення.  Без нього,  згідно з Регламентом,  який нами затверджений, депутат не має права брати участь  у  голосуванні.  Оскільки  Верховна  Рада вирішувала  про  те,  що ми керуємось Тимчасовим регламентом,  то Верховна Рада і повинна підтвердити,  до один конкретний  депутат має право голосувати без тимчасового посвідчення.

 

     5

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні депутати! Є Постанова Верховної Ради про визнання повноважень народних депутатів.  Мандатна комісія про це доповідала. Є описок депутатів, повноваження яких визнано.

 

     Є у вас якесь посвідчення, що підтверджує вашу особу? Думаю, навіщо нам голосувати? Правильно? Правильно.

 

     Але я хотів би попросити,  Михайле Дмитровичу,  щоб ви  дали пояснення.  Попереднього разу, коли проводили таємне голосування, кожний  розписувався  за  те,  що  він   отримав   бюлетень.   Ви визначилися в Лічильній комісії щодо цього порядку?

 

     СИРОТА М.Д.  Шановні  колеги!  Давайте  тоді домовимося,  що особи,  які не мають тимчасового  посвідчення,  підходитимуть  до голови   комісії  і  заступника  і  після  пред'явлення  паспорта отримуватимуть бюлетені. А я як голова Лічильної комісії доповім, хто з депутатів отримав бюлетень не за тимчасовим посвідченням, а за паспортом.

 

     Немає заперечень?

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Але  я  хотів   би   закликати   всіх   шановних депутатів,  щоб  це  не стало правилом,  яке ми записуємо в ту чи іншу постанову.  Думаю,  ми всі тут розуміємо,  про що йде  мова. Виникло  конкретне  питання,  ми його зараз з'ясували.  Але це не повинно стати правилом.

 

     Ще які запитання є? Перший мікрофон.

 

     6

 

     ЗАЄЦЬ І.О., народний депутат України /Святошинський виборчий округ, м. Київ/. У нас а Регламент, і ми не повинні відходити від нього.  Тому я просив  би,  щоб  депутати,  у  яких  немає  цього документа, назвалися, і тоді не буде ніяких неузгоджень. Отак, як депутат Бойко сказав:  "Я не  маю",  нехай  скажуть  і  інші.  Ви занижете,  і  це  вже  буде  контрольний  список,  щоб  ми  могли працювати з цими депутатами. І все буде нормально.

 

     Дякую.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Зрозуміло. Будь ласка, другий мікрофон.

 

     СНІГАЧ А.П.,  голова  Мандатної  комісії  /Великолепетиський виборчий округ,  Херсонська область/.  Хотів би довести до відома депутатів,   які   не   отримали   тимчасового   посвідчення:   є домовленість,  що  в Центрвиборчкомі протягом півгодини чи години можуть видати дублікат.  Зверталися декілька  депутатів,  які  не отримали тимчасове посвідчення депутата в окружній комісії.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Добре.

 

     Бужа пропозиція і від першого мікрофона. Будь ласка, народні депутати,  у яких іще  немає  тимчасового  посвідчення,  якщо  це можна,  назвіть свої прізвища.  Ми бачимо:  Юхновський, Пинзеник, Звягільський, Пилипчук. Хто ще? Яворівський? Ні.

 

     7

 

     Прізвища тих   народних   депутатів,   які   підняли   руки, засвідчивши  тим,  що в них немає тимчасового посвідчення,  я вже назвав.  Кого ще не назвав?  Стенограма ведеться,  тому навіщо ще щось фіксувати?

 

     Яке ваше   прізвище?   Бойко.   П'ять  прізвищ  названо.  Ще Стешенко? Так, шість.

 

     СИРОТА М.Д. можуть бути ще й депутати, яких немає в залі.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Ми  окремо  тоді  розберемося.   Я   думаю,   що виникнуть питання.

 

     Будь ласка, ввімкніть другий мікрофон.

 

     СТЕШЕНКО О.М.,   голова  Троїцької  районної  Ради  народних депутатів  /Сватівський  виборчий  округ,   Луганська   область/. Уважаемые   члены   Президиума!  Ситуация  такова,  что  окружная комиссия /я обращался  в  Центризбирком/  вообще  не  выдала  мне временного  удостоверения,  мне ничего не оставалось делать,  как приехать по старому депутатскому  удостоверению,  получить  здесь пропуск в сессионный зал.  Вот таким образом я работаю. Поэтому у меня его вообще нет.  Прошу это учесть и допустить меня к участию в голосовании.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Депутата  Стешенка  записали  у  цей список.  Ми знаємо про цю конкретну ситуацію. Будь ласка, перший мікрофон.

 

     8

 

     НАЙДА Г.І.,  генеральний директор асоціації морських  портів України,  м.  Херсон  /Суворовський  виборчий  округ,  Херсонська область/.  Дорогие коллеги!  Обращаюсь к вам с просьбой: все-таки порядок  есть  порядок,  Регламент  есть  Регламент.  Прежде  чем разрешить  Счетной   комиссии   выяснять   вопросы,   мы   должны проголосовать - наменять или не изменять Регламент?

 

     Я прошу  поставить  мое  предложение  на  голосование,  Петр Николаевич. Спасибо за внимание.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Наскільки я зрозумів,  пропозиція  зводяться  до такого:  проголосувати  за  те,  щоб  дозволити Лічильній комісії депутатам,  прізвища яких уже були оголошені, видати бюлетені для таємного голосування. Так.

 

     Хто за  те,  щоб дозволити Лічильній комісії видати бюлетені для таємного голосування тим народним депутатам,  про яких ми вже вели  мову?  Ще  раз  повторюю:  це  народні  депутати  Пинзеник, Стешенко,  Бойко,  Звягільський,  Пилипчук,  Юхновський.  Усіх  я назвав?  Хто  за  пропозицію  дозволити  Лічильній комісії за цим списком  видати  бюлетені   для   таємного   голосування,   прошу проголосувати.

 

     "За" - 218. Прийнято. Дякую.

 

     Далі. Була  ще одна пропозиція.  Шановні депутати!  Мова йде ось про що. Ми прийматимемо таке рішення, щоб кожний, хто отримав бюлетень  для  таємного  голосування,  розписався,  що  він  його отримав.  Так завжди робиться,  як підказують мені. Треба ставити на  голосування  це питання?  Ні.  Лічильна комісія знає,  що цей порядок треба дотримати.

 

     9

 

     СИРОТА М.Д.  Усі члени Лічильної комісії,  які  чергують  за столами,  попереджені  про  те,  що  кожен  депутат при отриманні бюлетеня розписується. Після чого на бюлетені робиться контрольна відмітка членами комісії.

 

     Ми вважаємо, що розпис повинен бути обов'язково.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, Михайле Дмитровичу!

 

     Яке ще є запитання до голови Лічильної комісії.

 

     Перший мікрофон.

 

     ЗАЄЦЬ І.О.  Я  пропоную  просто  робити  відмітку - галочку. Депутат подає тимчасове посвідчення,  і отут ставиться галочка. І все. І тоді не буде абсолютно ніяких порушень.

 

     СИРОТА М.Д.  Чи  маємо  ми  право  робити  якусь позначку на тимчасовому посвідченні?

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Усе  зрозуміло.  Михайле  Дмитровичу,  ви  даєте пояснення,   що  одна  кандидатура  повинна  залишатися  в  цьому бюлетені,  інші мають бути викреслені.  Ще раз нагадуємо, щоб там ніяких галочок не з'являлося...

 

     Ще є запитання, шановні депутати? Немає.

 

     СИРОТА М.Д. Тоді прошу вас узяти участь у голосуванні.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Усі запрошуються на голосування.

 

     10

 

     /Після перерви/

 

     Веде засідання народний депутат України МАСОЛ В.А.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні народні депутати!  Закінчила свою роботу Лічильна комісія.  З вашого дозволу я надаю слово її голові, який і доповість про результати.

 

     СИРОТА М.Д.   Шановні   члени   Президії!   Шановні  народні депутати! Дозвольте зачитати протокол засідання Лічильної комісії Верховної Ради.

 

     "Протокол N  6  засідання  Лічильної  комісії Верховної Ради України від 16 травня 1994 року.

 

     Присутні: голова Лічильної комісії Сирота,  заступник голови Лічильної   комісії   Павловський,   секретар  Лічильної  комісії Стретович,  члени  Лічильної   комісії   Бобриньов,   Мостиський, Чукмасов,  Кузнецов,  Сидоренко,  Данча,  Брит,  Осадчук, Лінчак, Шаланський,  Левченко,  Білас,  Запорожець,  Сокерчак,  Капустян, Ярошинський,  Бублик,  Ратушний,  Бережний, Єльяшкевич, Буздуган, Симоненко, Горбатюк.

 

     Слухали: про підсумки таємного голосування по виборах Голови Верховної Ради України.

 

     До бюлетеня  для  таємного  голосування  по  виборах  Голови Верховної  Ради  України  були  включені   кандидатури   народних депутатів України Дурдинця Василя Васильовича, Карпова Олександра Миколайовича,  Мороза  Олександра   Олександровича,   Тими   Юрія Казимировича.

 

     11

 

     На підставі   результатів   таємного   голосування  Лічильна комісія  встановила:  загальна   кількість   народних   депутатів України, обраних на час проведення сесії, - 330;

 

     кількість народних   депутатів  України,  повноваження  яких визнані Верховною Радою України, - 336;

 

     кількість народних депутатів України,  які одержали бюлетені для таємного голосування, - 326;

 

     кількість народних  депутатів  України,  які  взяли участь у голосуванні - 322.

 

     Результати голосування.

 

     Дурдинець Василь Васильович.  Кількість голосів,  поданих за кандидата,  - 103.  Кількість голосів, поданих проти кандидата, - 219.

 

     Карпов Олександр Миколайович.  Кількість голосів, поданих за кандидата, - 14. Кількість голосів, поданих проти кандидата - 308

 

     Мороз Олександр Олександрович. Кількість голосів, поданих за кандидата,  - 171.  /Оплески/.  Кількість голосів,  поданих проти кандидата, - 151.

 

     Тима Юрій   Казимирович.   Кількість   голосів,  поданих  за кандидата,  - 9.  Кількість голосів,  поданих проти кандидата,  - 313.

 

     Кількість бюлетенів, визнаних недійсними. Таких немає.

 

     Відповідно до  статті 97 Конституції України і пункту 22.  6 Тимчасового регламенту засідань Верховної Ради  України  Лічильна комісія вирішила вважати МОРОЗА Олександра Олександровича обраним головою Верховної Ради України. /Оплески/.

 

     Голова Лічильної комісії Сирота.

 

     Заступник голови Лічильної комісії Павловський

 

     Секретар Лічильної комісії Стретович".

 

     12

 

     Протокол не підписав один член  Лічильної  комісії  народний депутат Ратушний. Він виклав особливу думку, яку з вашого дозволу я зачитаю:  "З огляду на те,  що мною вносилася  пропозиція,  щоб Голова Верховної Ради України обирався двома третинами голосів, і вона не була прийнята,  я відмовляюся від підпису. Це не означає, що  я  вважаю,  що  під час підрахунку голосів Лічильною комісією були допущені якісь порушення".

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні народні депутати!  Ми повинні затвердити протокол  Лічильної  комісії  по  виборах  Голови  Верховної Ради України.

 

     Хто за те,  щоб затвердити  протокол  Лічильної  комісії  по виборах Голови Верховної Ради України, прошу проголосувати.

 

     "За" - 249. Прийнято. /Оплески/.

 

     Шановні народні депутати!  Ми повинні прийняти Постанову про обрання Голови Верховної Ради.  З вашого дозволу я зачитаю проект постанови.

 

     Постанова Верховної  Ради  України про Голову Верховної Ради України.

 

     Верховна Рада України постановляє:

 

     Обрати Головою Верховної  Ради  України  народного  депутата України Мороза Олександра Олександровича".

 

     Хто за те, щоб прийняти цю постанову, прошу проголосувати.

 

     "За" - 242. Прийнято. /Оплески/.

 

     Слово надається  Голові  Верховної  Ради  України  народному депутату Морозу Олександру Олександровичу.

 

     13

 

     МОРОЗ О.О.,  Голова Верховної Ради України.  Шановні народні депутати!  Дорогі  співвітчизники,  гості,  присутні в цьому залі Відверто кажучи,  я не готував сьогодні якоїсь тронної промови. Я хочу  тільки поділитися своїми думками,  міркуваннями після того, як ви довірили мені керівництво найвищим органом влади в  Україні

- вищим законодавчим органом.

 

     Якби одним  словом визначити почуття,  які переповнюють мене тепер,  то   це   слово   відповідальність.   Тягар,   колосальна відповідальність  за  те,  що  я  маю зробити,  аби Верховна Рада працювала продуктивно і на користь трудовому народу,  на  користь переважної більшості населення України.

 

     Одночасно я   розумію,   що   це  і  ваша  відповідальність, оскільки, віддавши за мене голоси, ви не тільки мені повірили. Ви повірили в те,  що ваші надії будуть справджуватися в організації роботи,  у відстоюванні тих засад,  які  дозволили  вам  одержати мандат народних депутатів.

 

     Я сподіваюся на те,  юс нам вдасться в стінах Верховної Ради продемонструвати можливість консолідації  суспільства  і  злагоди задля   подолання  того  надзвичайно  складного  стану,  в  якому опинилася наша держава.

 

     Під час дискусій використовуються засоби одні й другі, ті чи інші аргументи.  І,  беручи участь у таких дискусіях уже впродовж чотирьох років,  я розумію,  що  не  з  усіма  аргументами  можна погоджуватися,  і  бачу,  коли  докази  аргументовані,  а коли не зовсім.

 

     От, наприклад,  я щиро поважаю і  давно  знаю  свого  колегу Косіва.  Він  послався  на  Тараса Григоровича,  тому що,  власне кажучи,  не було на що більше посилатися.  Я знаю,  що він любить Шевченка. Але немає монополії на любов. Я вважаю, що кожен має

 

     14

 

     право на це. Я його теж так само люблю і знаю, що процитував буквально так,  як говорив Тарас Григорович.  А хто сумнівається, прочитайте  "Холодний  яр"  у  "Кобзарі".  Якщо  треба,  то  можу процитувати, що там написано далі. Але справа не в тому.

 

     Я все-таки хочу,  щоб ми переступили через те,  що нас  може роз'єднувати.  Ми  справді  різні.  Ми  різні  люди,  маємо різні переконання. Одне, що нас об'єднує, - це Україна. І до мене перед голосуванням,  і  раніше,  і потім підходили люди і говорили:  "А все-таки яка це буде держава,  що ми будемо будувати?" Я відсилав тих,  хто  не  читав політичні декларації тих чи інших політичних сил,  до тієї,  яка підтримувала мене під час виборів. Там першою принциповою  тезою  є  така:  "Незалежність  України  і  побудова Української держави".

 

     Я розумію,  що  побудова  Української  держави  не   повинна супроводжуватися  утисками щодо позицій чи потреб,  інтересів або окремої людини,  або трудового колективу.  Люди повинні  почувати себе  у  вільній  державі  вільно.  Для  цього  треба  підвести і юридичну основу,  міцну правову  базу  і  побудувати  економічний базис,  і вирішити питання соціальні й питання духовні.  І все це можна зробити в тому разі,  якщо ми  продемонструємо,  що  можемо разом  працювати,  що  буде  злагода  в  нашому  такому  високому колективі.  І  я  сподіваюся  на   те,   що   ми   станемо   вище суперечностей,  які,  природно,  є,  бо  таке  суспільство.  І це природно для будь-якого суспільства.

 

     Я думаю,  що ми повинні  сформувати,  не  витрачаючи  на  це багато  часу,  структури  Верховної  Ради  і  терміново зайнятися формуванням уряду.  Я хотів би поділитися з вами  міркуваннями  з цього  приведу.  Нам  не потрібне чекати перевиборів Президента і всієї процедури.  Люди  чекають  сьогодні  конкретних  дій.  І  я переконаний,

 

     15

 

     якщо ми   знайдемо   кандидатуру   Прем'єра,  яку  підтримає Верховна Рада,  то я певен, що Верховна Рада підтримає її і через кілька  місяців,  коли  вибори  відбудуться,  якщо так станеться. Сьогодні треба формувати виконавчу структуру,  яка замикала б  на себе всю виконавчу гілку влади, бо інакше не можна.

 

     Крім того,   нам   потрібно  узгодити  деякі  норми  чинного законодавства і розробити нові, щоб ми могли зв'язати всю владу в державі, щоб і в сільській Раді, і у Верховній Раді відчували, що механізм працює один.  І він працює на високу мету,  на  побудову сильної  держави,  яка може постояти за себе,  за свої інтереси у світовому співтоваристві.

 

     І безперечно,  говорячи  про  консолідацію  нашого  залу,  я розумію,  що повинна бути консолідація й вищих владних структур у державі.  Можуть бути різні  підходи,  але  рійні  підходи  мають вартість тоді,  коли вони справді розумні й ведуть до згуртування суспільства і досягнення інтересів,  які задовольнятимуть потреби конкретної  людини  -  громадянина України.  У зв'язку з Цим мені здається,  що  є  нині  можливість  згуртувати  людей  у  владних структурах  -  і  в  президентській команді,  і в уряді,  який ми сформуємо,  і у Верховній Раді.  І все-таки  працювати  в  одному напрямі,  щоб  не  було  отих суперечностей,  ялі не дають ніякої користі для суспільства і держави.

 

     Я думаю,  навіть учорашні виступи претендентів і обговорення їх  кандидатур  свідчать  про те,  що в нас достатній потенціал у Верховній Раді.  Ми його  збагатимо  пізніше,  дообравши  ще  тих депутатів, яких сьогодні так не вистачає. І ми це відчуваємо. Нам потрібна стійка Верховна Рада, яка б усе-таки проводила свій курс незалежно від тих збурень, які можуть бути в суспільстві.

 

     16

 

     І гадаю,  що ми можемо розробити програми, які забезпечили б прорив України і реалізацію тих пріоритетів, необхідність яких ми сьогодні  відчуваємо.  Учора  і  сьогодні  правильно  називали ці пріоритети:  розвиток  агропромислового  комплексу,   розв'язання енергетичної проблеми. Це що стосується економіки.

 

     Але -  я  знову  повертаюся  до  цього питання - сенс роботи Голови Верховної Ради я бачу в тому,  щоб понад усе були злагода, консолідація, терпіння, терпимість і віра в те, що ми прийдемо до кращого життя.  Але прийдемо тільки  тоді,  якщо  ми  всі  будемо разом.  Де  б  не  працювали  громадяни  нашої  України  -  чи  в сільському господарстві,  чи фермерами,  чи депутатами  Верховної Ради, ми всі повинні працювати на одну мету. І тоді, я думаю, все те,  про що мріялося нам і під  час  передвиборної  кампанії,  і, може,  в останні дні, збудеться. Я хочу цього. І повірте мені, що кожна  конструктивна  думка,  яка   звучатиме   в   цьому   залі, пропускатиметься   через  мою  совість,  через  моє  серце.  І  я переконаний,   що   це   сприятиме    нашій    згуртованості    й конструктивності нашої роботи, нашої відповідальної діяльності.

 

     Я дуже вдячний усім вам. Як би не розгорталися далі події, я завжди пам'ятатиму,  що люди в цьому залі мені довірили і поклали на  мене колосальну відповідальність за здійснення своєї надії та надії всього українського народу.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Наступне засідання  Верховної  Ради  відбудеться завтра о 10 годині.

 

     17