ЗАСІДАННЯ ТРИДЦЯТЬ ДРУГЕ
Сесійний зал Верховної Ради України. 16 листопада 1994 року.
10 година.
Веде засідання Голова Верховної Ради України МОРОЗ О.О.
ГОЛОВА. Доброго ранку, шановні депутати, журналісти, гості Верховної Ради! Прошу депутатів зареєструватися. Увімкніть, будь ласка, систему.
У залі зареєстровано 316 депутатів. Ранкове засідання оголошується відкритим.
Учора після обіду ви працювали в комісіях, розглядали питання, пов'язані із сьогоднішнім порядком денним, і тому в пропозиція відразу приступити до їх розгляду. Немає заперечень?
Тоді, щоб погодити з вами такий режим роботи, і для радіослухачів повідомлю орієнтовний перелік і послідовність розгляду питань.
Про прийняття Постанови з інформації Кабінету Міністрів про ситуацію, пов'язану з підвищенням цін. На це відводиться 30 хвилин.
Інформація тимчасової депутатської комісії про результати перевірки використання Україною кредиту США. На це - буквально
3
10 хвилин. Там нічого обговорювати, просто треба, щоб ви тримали інформацію.
Про обрання народних депутатів України членами постійних комісій - теж 10 хвилин.
Про проект Закону про внесення змін і доповнень до Закону про оренду майна державних підприємств та організацій /ви розглядали його в комісіях/ - 35 хвилин.
Про проект Закону про внесення змін і доповнень до деяких законодавчих актів /у зв'язку з прийняттям змін до Закону про систему оподаткування/ - 35 хвилин.
Про приєднання України до Договору про нерозповсюдження ядерної зброї - одна година /з 12.30 до 13,30/.
І про проект Закону України про надання статусу гірських населеним пунктам України - 30 хвилин.
Ще в проекти законів, які можна було б розглянути, якби встигли: про наукову та науково-технічну експертизу і про зміни й доповнення до деяких законодавчих актів України /у зв'язку з прийняттям патентних законів/. Ці документи підготовлені. І сьогодні треба відвести хоча б 20 хвилин для "Різного".
О 15 годині відбудеться засідання Президії Верховної Ради, пов'язане з внесенням завтра на сесію питання про ситуацію в Криму.
Отакий план роботи на сьогодні. І в комісіях працюватимемо знову після обіду.
Можна погодитися з приблизно таким режимом роботи? Можна. Будемо голосувати?..
Протестують ряд депутатів. Давайте відведемо 5 хвилин на з'ясування ситуації.
Перший мікрофон.
4
ЧЕРНЯВСЬКИЙ О.П., член Комісії Верховної Ради України з питань Фінансів і банківської діяльності /Сумський виборчий округ, Сумська область/. Шановні колеги! Шановний Олександре Олександровичу! Із тим графіком, який ви запропонували, я вважаю, можна погодитися. Але я хотів би, Олександре Олександровичу, щоб ми якимось чином розглянули на засіданні Верховної Ради питання про наступні вибори 20 листопада. В Україні небагато робиться для того, щоб вони відбулися. Треба запросити людей. Скажімо, у Сумах Мордовець уже практично тричі пройшов би, але недосконалість нашого закону не дала йому можливості стати депутатом. Міщенко, видатний фахівець, якби правильно було організовано, теж пройшов би.
Треба просити людей, щоб вони не зневірилися і прийшли на вибори. Тобто якимось чином на це вплинути.
ГОЛОВА. Дякую. Я вже не раз казав про це і маю намір вийти на телебачення - хвилин на 10 - і попросити людей прийти на вибори. Нам усім треба організувати нормальні вибори, дообрати Верховну Раду, і не тільки її.
Третій мікрофон.
БІЛОУС В.О., член Комісії Верховної Ради України з питань оборони і державної безпеки /Київський виборчий округ, Полтавська область/. Шановний Олександре Олександровичу! 10 листопада 1994 року, грубо порушуючи чинне законодавство, протест першого заступника
5
Голови Верховного Суду України Стефанюка від 20 липня 1994 року, підтриманий колегією Верховного Суду України від 27 липня 1994 року, судова влада міста Полтави в особі голови Октябрського райсуду Шеховцова та його заступника Пономаренка дала дозвіл на напад на будинок кандидата в народні депутати України по Миргородському виборчому округу підполковника Лазеби Анатолія Даниловича. У результаті цього було зруйновано будинок, домашні речі забрано. Сім'я залишилася без житла.
У цій брутальній справі брали участь працівники міліції на чолі з заступником начальника райвідділу міліції Октябрського району...
ГОЛОВА. Вибачте, будь ласка. Скажіть, що в цьому випадку повинна робити Верховна Рада?
БІЛОУС В.О. Я зібрав 50 підписів народних депутатів і хочу передати їх вам, щоб ви наклали резолюцію і призначили комісію. Верховний Суд України вчора дав дозвіл на перегляд...
ГОЛОВА. Давайте мені список, я передам. Навіщо займати час. Ми ж зовсім інше питання обговорюємо. Третій мікрофон.
ДОРОШЕВСЬКИЙ М.В., член Комісії Верховної Ради України з питань Регламенту, депутатської етики та забезпечення діяльності депутатів /Феодосійський виборчий округ. Автономна Республіка Крим/. Фракция "Коммунисты Украины".
6
Уважаемый президиум! Уважаемые коллеги! Мы все считаем, что сегодня одним из важнейших вопросов, которые перед нами ставят избиратели, является вопрос, как нам сейчас выжить. И в связи с этим вопрос о рассмотрении постановления Кабинета Министров N 733 является центральным.
Вчера, как мы знаем, было заседание Совета регионов при Президенте, где опять в нарушение Конституции Украины практически в приказном порядке дан новый старт повышению цен и снижению жизненного уровня наших трудящихся.
Мы считаем, что политика, которая проводится в нарушение Конституции и которая противоречит основным интересам трудящихся, должна быть конкретно обозначена как антинародная. Мы считаем, что если Президент, который избран и поддержан народом, будет, нарушая Конституцию, придерживаться этой позиции и дальше, то блок левых сил имеет право стать в оппозицию к такой политике.
ГОЛОВА. Дякую.
З трибуни, останній виступ.
ТИМА Ю.К., член Комісії Верховної Ради України з питань прав людини, національних меншин і міжнаціональних відносин /Чортківський виборчий округ, Тернопільська область/. Групою депутатів УНАУНСО підготовлено альтернативний проект Постанови Верховної Ради щодо приєднання України до Договору про нерозповсюдження ядерної зброї. Я пропоную з цього приводу заслухати сьогодні доповідь Олега Вітовича.
Дякую.
7
ГОЛОВА. Прошу вибачити. Потрібні якісь мої дії? Я нічого не чую, що ви говорите. А, я зрозумів.
Ще є 30 секунд. Будь ласка, перший мікрофон.
ЧОРНОВІЛ В.М., голова підкомісії Комісії Верховної Ради України з питань культури і духовності /Подільський виборчий округ. Тернопільська область/. Олександре Олександровичу, я щось не зрозумів, чому це ви визначаєте для інформації тільки 10 хвилин. Я маю на увазі інформацію про використання кредитів США. Ми ініціювали це питання. У представників нашої комісії в окрема думка, надасте їм слово. Інакше це буде порушенням порядку розгляду питань. Не маємо права цього робити. Це одне питання.
Я підтримую те, про що тут уже говорилося, що ми повинні закликати наших виборців прийти на вибори. Тільки я не знаю, чому згадувалися Суми, називались якісь там прізвища... Я теж хочу сказати, що Київ проголосував тільки за кандидатів демократичного...
ГОЛОВА. Ставлю на голосування пропозицію погодити порядок денний на сьогодні. Прошу проголосувати. "За" - 203. Прийнято. Дякую.
Прийняття Постанови з інформації Кабінету Міністрів України щодо ситуації, пов'язаної із зміною цінової політики, підвищенням заробітної плати та пенсій.
8
Миколо Яновичу, хто доповідатиме від вашої комісії?
Повторюю: слухається питання про прийняття Постанови з інформації Кабінету Міністрів України щодо ситуації, пов'язаної із зміною цінової політики, підвищенням заробітної плати та пенсів.
З інформацією, точніше, не з інформацією, а відповідатиме на запитання заступник голови комісії Азаров Микола Янович.
АЗАРОВ М.Я., заступник голови Комісії Верховної Ради Україні з питань бюджету /Петровський виборчий округ, Донецька область/. Уважаемые народные депутаты! Вчера вам роздан проект постановлений Верховного Совета, который мы приняли за основу. Наша комиссия вчера вечером рассмотрела его, учла замечания депутатов, и сегодня он вносится на ваше рассмотрение. Поэтому я думаю, что нет необходимости его зачитывать, он у вас есть, Если будут вопросы, я готов на них ответить.
ГОЛОВА. Шановні депутати, учора, як ви знаєте, відбулося засідання Ради регіонів при Президенті. Як ви теж знаєте із засобів масової інформації, у цьому засіданні брав участь Олег Олексійович Дьомін. Там було зроблено, мабуть, уперше за останні дні об'єктивний аналіз ситуації, яка склалася внаслідок таких дій уряду. До речі, було визнано, що в багатьох місцях допущені грубі порушення, і уряд - це теж було підтверджено на цьому засіданні - не готовий був до таких наслідків. Іншими словами, те, що Верховна Рада наполягала на розгляді цього питання і звертала увагу уряду на некомплексність підходу, незбалансованість цих кроків і відсутність
9
відповідного аналізу, було підтверджено на вчорашньому засіданні Ради регіонів, і уряд сьогодні вживає заходів щодо того, щоб ситуацію стабілізувати.
Тут знаходиться Володимир Іванович Науменко, заступник міністра економіки. Якщо у вас будуть запитання, то можна буде йому поставити їх. Але мені здавалося б, що той проект постанови, якій ми вчора проголосували, вибачте, не проголосували, а прийняли за основу, і який було доопрацьовано на основі порівняльної таблиці, точніше, правої сторони цієї таблиці /вийшов такий стислий варіант, котрий у вас е/, можна було б проголосувати і підвести риску під розглядом цього питання, оскільки там є доручення Кабінету Міністрів, і оцінка його дії, і контроль з боку Верховної Ради за зміною ситуації, і конкретні рекомендації, як треба реагувати щодо індексації заощаджень громадян, сприяння нарощуванню виробництва товарів у промисловості та в інших галузях.
Тому я просив би вас проголосувати названу постанову і зняти це питання.
Будь ласка, Миколо Яновичу.
АЗАРОВ М.Я. Уважаемые коллеги народные депутаты! Александр Александрович сказал в сущности о тех основных положениях, которые содержатся в данном проекте постановления. То есть мы оцениваем действия Кабинета Министров. Мы требуем приведения в соответствие с фактическим уровнем цен зарплаты, пенсий, стипендий и других выплат.
10
Мы требуем, чтобы Кабинет Министров принял меры по стабилизации производства, решив, прежде всего, проблему неплатежей, проблему оборотных средств предприятий, проблему контроля за себестоимостью продукции.
Наконец, мы ждем от Кабинета Министров четкого перечня последовательных мер по реализации положений доклада Президента о проведении экономических реформ.
То есть мы считаем, что Верховный Совет не должен находиться в роли запаздывающего по отношению к этим мерам. И будьте добры, заранее проинформируйте о них, а главное - о той подготовительной работе, которая будет предшествовать проведению экономических реформ.
В этом небольшом проекте постановления, на мой взгляд, содержится весь спектр мнений Верховного Совета. И сегодня его надо, принимать, потому что дальнейшее затягивание принятия постановления наносит ущерб народному хозяйству, приводит к снижению покупательной способности людей, бьет по их социальной защите и, в конце концов, отрицательно сказывается на репутации Верховного Совета.
ГОЛОВА. Дякую.
Перший мікрофон. Що ви з цього приводу думаєте?
МАРЧЕНКО В.Р., член Комісії Верховної Ради України у закордонних справах і зв'язках з СНД /Роменський виборчий округ, Сумська область/. Уважаемый Александр Александрович! Я считаю, что в данном случае принять документ означает показать, что Верховный Совет консолидировался, наметил какие-то пути или целя в вопросе о ценах
11
и заработной плате. К сожалению, я не могу согласиться с вами я с докладчиком в том, что вот этот проект постановления является обобщающим, учитывающим все мнения депутатов относительно стабилизации нашей экономики, относительно заработной платы и цен.
Поэтому, Александр Александрович, мы трижды просили проголосовать наши поправки, дать нам право отстоять их. Мы считаем, что этот проект постановления не решает проблемы инфляционных источников, не связанных с заработной платой. Этот проект постановления не дает возможности предупредить разграбление государства, и у нас есть на этот счет аргументы.
То, скажем, самобичевание, те аргументы, которые Виктор Пинзеник приводил на встрече с главами областей, не решают проблемы ни цен, ни повышения жизненного уровня.
Александр Александрович, процедурно давайте построим нашу работу так, как записано в Регламенте. Проект постановления принят за основу, хоть он и ошибочно принят, но Бог с ним, пусть уже будет так. Но есть наши предложения. Давайте каждое из них обсудим отдельно.
ГОЛОВА. Тобто ви пропонуєте йти за порівняльною таблицею. Так? Давайте, я не заперечую. Немає заперечень в інших депутатів? Ну, власне кажучи, я можу не запитувати згоди. Зрештою, ми в першому читанні прийняли проект постанови. Тепер він розглядається в другому читанні, текст його записаний у порівняльній таблиці.
Другий мікрофон.
М'ЯСКОВСЬКИЙ М.М., член Комісії Верховної Ради України у закордонних справах і зв'язках з СНД /Великомихайлівський виборчий округ, Одеська область/. Мы же отбросили таблицу, Александр Александрович, позавчера или,
12
точнее, в прошлую пятницу, и после этого были уже новые проекты. Вчера наша фракция опять этот проект доработала и внесла его сегодня на обсуждение.
ГОЛОВА. Ми нічого не відкидали. Ми таблицю розглядали. А на засіданні Президії доручили комісії праву колонку таблиці викласти як проект постанови, внісши туди деякі зміни, які випливали з обговорення і в сесійному залі, і на засіданні Президії.
Тому в нас є два документи, які, власне кажучи, ідентичні за змістом, крім одного конкретного уточнення щодо, скажімо, хлібних виробів. Тобто мова йде про те, що у вас є витяг з правої колонки таблиці і сама таблиця. Депутат Марченко правильно наполягає на тому, що розглядати проект постанови треба за процедурою другого читання, оскільки тут є різні пропозиції, які вносилися рівними фракціями. Їх можна проголосувати, відстояти. У даному висадку треба йти за такою процедурою.
Другий мікрофон.
М'ЯСКОВСЬКИЙ М.М. Александр Александрович! Дело в том, что наши предложения не внесены в таблицу. Они же родились вчера или позавчера.
ГОЛОВА. Правильно. Тому коли будемо розглядати конкретний пункт проекту постанови, тоді ми проголосуємо і вашу пропозицію, якщо вона стосуватиметься якраз цього пункту.
Ще з процедури? Третій мікрофон.
ТЕРЕЩУК В.В., секретар Комісії Верховної Ради України з питань культури і духовності /Маріупольський-Приморський виборчий округ,
13
Донецька область/. Я хотів би звернути увагу шановної президії, депутатів на те, що той шлях, яким ми йшли, - з використанням таблиці, не дав нам можливості прийняти рішення. І тому я пропоную зараз прийняти за основу проект постанови, який внесений фракцією "Комуністи України", Соціалістичною фракцією та депутатською групою "Аграрники України".
Шановний Олександре Олександровичу, справа в тому, що в попередньому проекті, який взято за основу, мова йде про те, щоб узяти до відома підвищення цін Кабінетом Міністрів. А зараз потрібно прийняти таку постанову, яка притінить дію постанови Кабінету Міністрів N 733. Ви ж бачите, що люди стоять під Верховною Радою. Якщо ми зараз не припинимо дію цією постанови, то почнуть інші сили діяти. на 17 грудня в Києві заплановано з'їзд робітників України...
ГОЛОВА. Це добра. І треба збирати людей, треба радитися з ними. Але я хотів би нагадати: ми - Верховна Рада, під стінами будинку Верховної Ради постійно збиратимуться люди то з одного політичного блоку, то з іншого, то з однієї соціальної групи, то з іншої. І ми повинні творити закони, які стосуються всіх людей. А під диктовку людей, які приходять під будинок Верховної Ради, ми не будемо працювати. Ми будемо працювати так, як вимагає цього закон, як ми зорієнтувалися і яку вибрали стратегію.
Те, що ви пропонуєте, це початок нового обговорення. Ситуація міняється кожен день. Якби ми прийняли цю постанову в тій редакції, яка передбачена в таблиці, або той варіант, що був під час першого обговорення 9 числа, то ми сьогодні вже мали б, може, кращу ситуацію. Але ми зволікаємо, ми просто затягуємо себе в цей процес. Так не можна робити. Ми повинні відкрити дорогу для роботи Кабінету Міністрів.
Будь ласка.
14
АЗАРОВ М.Я. Я хотел бы депутату ответить, что когда мы начали работать по сравнительной таблице, то "принять к сведению" мы уже исключили из общего проекта постановления Верховного Совета.
Александр Александрович, уважаемые депутаты, я чувствую настроение зада. Поэтому давайте поступим таким образом. Есть три варианта решения. Первый вариант - это тот, который мы взяли за основу и Президиум поручил доработать его Комиссии по вопросам бюджета. Мы доработали вчера, размножили и внесли его на ваше рассмотрение. Второй вариант вчера разработала коммунистическая фракция. И третий - тот, который разработали социалисты.
Все эти три варианта вам сейчас розданы. Давайте поставим на рейтинговое голосование все варианты.
Набирает большинство какой-то вариант, берем его за основу и начинаем работать. А если опять генерировать идеи, то через полчаса появится пятый, двадцать пятый вариант. Поверьте, что когда составлялась сравнительная таблица, мы учли несколько вариантов, в том числе социалистов, коммунистов, отдельных депутатов, групп депутатов.
Есть три варианта, они розданы. Давайте проголосуем, какой возьмем за основу, по такому...
ГОЛОВА. Миколо Яновичу, ви не агітуйте, бо це моя функція агітувати, ви повинні доповідати по суті питання.
Я хотів би вам запропонувати ще один варіант. /Шум у залі/. Я прошу уваги. Депутати біля першого мікрофона, будьте уважні. Давайте ми зробимо так. Проект постанови,
15
підготовлений комуністами, і проект постанови, підготовлений комісією, котрій ми доручали це зробити, у принципі мало чим відрізняються, крім одного пункту, який ми проголосували і не прийняли, - про зупинення дії постанови. Ми вже дискутували з цього приводу стільки, що, мабуть, повертатися не варто. А інші пункти збігаються.
Далі. Принципово відрізняється детальністю підходу варіант, який пропонують соціалісти. У них дещо інша концепція проекту постанови, вона не збігається з прийнятою. /Шум у залі/. Одну хвилинку, почекайте, дайте можливість закінчити думку.
Тому я прошу: давайте зараз ми приймемо ту постанову, яку вже проголосували за основу, яка доопрацьована, і допишемо ще один пункт або приймемо окрему постанову: "Кабінету Міністрів доручити детально розглянути пропозиції депутатів - cоціалістів і в ті строки, які визначені першою постановою, доповісти про наслідки цього розгляду і дій, які здійснює уряд".
Останні три запитання, пропозиції згідно з процедурою.
Перший мікрофон.
НАЙДА Г.І., генеральний директор Асоціації морських портів України, м. Херсон /Суворовський виборчий округ, Херсонська область/. Фракция "Коммунисты Украины". По вашему заданию фракциями коммунистической, социалистической и группой аграрников доработан проект. Я хотел бы, Александр Александрович, поддержать вас: давайте голосовать проекті. Почему?
16
Вчера на совещании у Президента с председателями областных Советов было четко установлено, что до сих пор ни пенсии, ни заработная плата бюджетникам не выплачены. То есть меры, которые мы должны были осуществить предварительно, до либерализации цен, не выполнены до сих пор Кабинетом Министров, Национальным банком.
Тем не менее, Виктор Михайлович Пинзеник настоятельно требовал даже освобождения председателей областных Советов от занимаемой должности за невыполнение постановления Кабинета Министров. Мы, коммунисты, социалисты и аграрники, не можем согласиться с такой постановкой вопроса, которая была вчера и которая есть сегодня. Давайте выполним то, о чем мы с вами договаривались, что проголосовали раньше: предупредительные меры в полном объеме. После этого рассматриваем, что делается.
Поэтому мы вносим предложение голосовать поименно. Здесь нет политических вопросов. Пускай наши избиратели знают, кто голосует за повышение цен, а кто действительно ратует за трудовой народ.
И последнее. Я обращаюсь уже не к Пинзенику, не к Шпеку, не к Кальнику, а к избирателям. Неужели вы, дорогие товарищи, дали добро этим депутатам вот так издеваться над вами?
Спасибо за внимание.
ГОЛОВА. Другий мікрофон.
ЧЕРЕПКОВ В.Ф., заступник голови Комісії Верховної Ради України з питань молоді, спорту і туризму /Артемівський виборчий округ, Донецька область/. Социалистическая фракция.
17
Александр Александрович! Почему мы так долго совещаемся? Потому что не хотим безоглядно участвовать в авантюрной политике. Мы сейчас посовещались и у вас есть такое предложение: проект, предложенный комиссией и поддержанный Президиумом, и проект, разработанный коммунистами, социалистами и аграриями, проголосоватъ как одно целое, затем дать возможность перейти ко второму вопросу. Мы согласуем детали, внесем согласованный проект на голосование и проголосуем его. Вопросы согласуем - и все будет в порядке.
ГОЛОВА. Третій мікрофон.
УВАРОВ Г.Ю., голова підкомісії Комісії Верховної Ради України з питань економічної політики та управління народним господарством /Мелітопольський міський виборчий округ, Запорізька область/. В четвертый раз мы рассматриваем этот вопрос. Я думаю, что кое-кто за время рассмотрения уже заработал себе звание "заслуженный защитник" интересов народа. Но в этом зале нет тех, кому безразлична судьба, наших избирателей. Это действительно так. Нам оказано доверие в надежде на наше государственное мышление, прежде всего в создании законодательной базы в этот кризисный период, чтобы защитить и поддержать человека, производство, и государство тоже.
Поэтому представители пяти групп - "Единства", "Реформ", Межрегиональной депутатской группы, "Центра", "Государственности" и фракции Народного руха предлагают не проводить дискуссия по сравнительной таблице, а, сохранив время для дальнейшей
18
работы, проголосовать проект постановления, предложенный Комиссией по вопросам бюджета, который изложен в последней колонке сравнительной таблицы. А что касается мнений остальных фракций и отдельных депутатов, то у нас, по-моему, там есть запись, чтобы Кабинет Министров обязательно учел их при рассмотрении.
Относительно поименного голосования. Я предлагаю не проводить его с тезисом за поднятие цен или против поднятия цен, а проводить с тезисом за лучшую жизнь или против лучшей жизни. /Оплески/.
ГОЛОВА. На те, що було суттєве в останньому виступі, вважаю, треба зважити. А щодо агітації, то давайте утримаємося від аплодисментів і проявів радості з цього приводу, бо зараз нічого радіти, відверто кажучи.
На що я хочу звернути вашу увагу? Проект, який підготовлений комісією, в основному враховує і пропозиції тих трьох фракцій, на які цромовець не посилається. Тому треба його голосувати. Це найшвидше прийняття рішення. Ми вже всі процедурні моменти витримали.
Іще такий нюанс. Цей проект випливає з таблиці, тобто в режимі другого читання ми можемо його голосувати. Це якщо й відхилення від точної процедури, то незначне. І навіть наші шановні журналісти з однієї газети, які стежать за тим, наскільки я порушую Регламент, мабуть, не можуть мені дорікнути в тому, що я тут не точний. Тому прошу вашої
19
підтримки. Давайте проголосуємо цей проект постанови.
Ще раз прочитаю для радіослухачів, щоб вони знали, що ми маємо голосувати. Послухайте уважно.
"Верховна Рада України постановляє:
1. Вказати Кабінету Міністрів України на неприпустимість проведення політики лібералізації цін без відповідного підвищення рівня купівельної спроможності населення.
2. Кабінету Міністрів України:
у тритижневий термін проаналізувати фактичний рівень цін, що склалися в регіонах країни, та подати на розгляд Верховної Ради України проект нормативного акта щодо введення повної - я підкреслюю це слово, подумайте всі, хто відстоює інші варіанти - повної індексації заробітної плати, пенсії, стипендії та інших грошових виплат по соціальному захисту населення;
до 20 листопада цього року відновити дотацію на хлібні вироби масового попиту;
до 1 грудня цього року розробити комплекс заходів щодо стабілізації виробництва, подолання проблеми неплатежів, налагодження належного контролю за витратами на виробництво, реалізацією продукції та послуг;
у місячний термін перевірити правильність дотримання чинного законодавства при формуванні цін на продовольчі та інші товари народного споживання, у разі необхідності притягнути до відповідальності осіб, які допустили порушення відповідного законодавства;
20
до 10 грудня 1994 року подати до Верховної Ради України проекті загальнодержавних програм відповідно до Постанови Верховної Ради Україні! від 19 жовтня 1994 року про доповідь Президента України "Про основні засади економічної та соціальної політики".
І я б запропонував тут ще третій пункт: доручити Кабінету Міністрів розглянути окремо пропозиції групи депутатів із трьох фракцій, які стосуються радикальних заходів щодо поліпшення ситуації. /Шум у залі/. Я вчора зачитав усі три проекти... Зрозуміло.
Прошу вибачення. Є ще другий проект. Його пропонують Соціалістична фракція, аграрники і фракція комуністів. У ньому такі пункти:
1. Вказати Кабінету Міністрів України на недопустимість проведення політики лібералізації цін в умовах кризи, тотального дефіциту і без відповідного підвищення рівня купівельної спроможності заробітної плати, пенсії, стипендії, допомоги та інших грошових виплат населенню.
Визнати постанову Кабінету Міністрів України N 733 від 21 жовтня 1994 року як таку, що прийнята всупереч пункту ІЗ статті 97 Конституції України і без відповідної підготовки та врахування наслідків її дії.
2. Призупинити дію Постанови Кабінету Міністрів України N 733 в частині підвищення цін на споживчі товари першої необхідності продовольчої групи, плати за житло та комунальні послуги до вирішення питання про додаткові заходи щодо захисту населення, зазначені в пункті 2 частини першої цієї постанови.
21
3. Кабінету Міністрів України:
вжити заходів щодо відновлення керованості економікою;
до 1 січня 1995 року підготувати для затвердження Верховною Радою Україна проект Закону про ціноутворення, розробити механізм відповідальності за його порушення;
до 10 грудня 1994 року внести на розгляд Верховної Ради програму наступної діяльності на строк своїх повноважень;
проіндексувати вклади населення в Ощадбанку України за станом на 01.01.1992 року відповідно до рівня інфляції;
до 1 грудня 1994 року припинити діяльність міжбанківської валютної біржі. Увести регульований курс карбованця. Подати на розгляд Верховної Ради законопроект про репатріацію валютних коштів;
заборонити ходіння іноземної валюти на території України з 1 грудня 1994 року;
скасувати на внутрішньому ринку обов'язковість попередньої оплати;
заборонити з 1 грудня 1994 року переведення безготівкового обігу в готівковий;
увести монополію на зовнішню торгівлю на основні види промислових товарів, сільськогосподарську продукцію, сировину, ліки;
до 15 грудня 1994 року внести на розгляд Верховної Рада для затвердження податкову систему, яка стимулюватиме вітчизняного товаровиробника і захищатиме власний споживчий ринок;
22
заморозити ціни на товари та послуга. До 1 грудня 1994 року перерахувати заробітну плату, пенсії і стипендії, встановивши мінімум заробітної плати і пенсії на рівні фізіологічних потреб, та індексувати їх відповідно до рівня інфляції;
до 1 січня 1995 року прийняти Декларацію про соціальне партнерство між трудящими /профспілками/, урядом і роботодавцями;
до 10 грудня 1994 року Комісії Верховної Ради з питань соціальної політики та, праці внести на розгляд Верховної Ради проект Закону про індексацію заробітної плати та пенсії;
підготувати проект Закону про надзвичайний економічний стан;
притягнуті до відповідальності посадових осіб, винних у некваліфікованій підготовці постанови Кабінету Міністрів N 733.
4. Прибутки, отримані внаслідок необгрунтованого підвищення цін, вилучити з рахунків підприємств, установ незалежно від форм власності та зарахувати їх до місцевих бюджетів.
23
5. Висловити недовіру міністру економіки Р.В.Шпеку.
6. Провести індексацію коштів за сільськогосподарську продукцію, реалізовану по держконтракту і держзамовленню до прийняття постанови N 733 від 21 жовтня 1994 року".
Ось такий проект постанови. Більшість пунктів цього проекту охоплюється тим узагальненим проектом, про який я говорив. А деякі зовсім поновому трактують підхід Верховної Ради до цього питання і до постанови від 21 жовтня.
Про що йде мова? Мова йде, наприклад, про міжбанківську валютну біржу. Це рішення повинні приймати Кабінет Міністрів і Національний банк. Коли ми говоримо про таке рішення, то повинні говорити про наслідки. Адже ці торги вже відбувалися, і це відбивається сьогодні на ціновій політиці в цілому.
Я повністю згоден з тим, що треба заборонити ходіння іноземної валюти. Але коли пропонується заморозити ціни на товари та послуги, до 1 грудня 1994 року перерахувати заробітну плату, пенсії і так далі, то це питання передбачено тут же, в одному з пунктів, де йдеться про ціноутворення, про індексацію вкладів і так далі. Тобто це повторюється у цьому ж проекті постанови. Тут є внутрішня суперечність. Або, наприклад, взяти пункт про прибутки, отримані внаслідок необгрунтованого підвищення цін. Це питання має вирішувати Кабінет Міністрів, а не Верховна Рада. Вилучення цих прибутків з рахунків підприємств і зарахування їх до місцевих бюджетів - це справа справді місцевих органів влади і Кабінету Міністрів.
Без цих кількох пунктів можна було б і цей проект постанови голосувати. Він не відрізняється від того першого, що я зачитав. /Шум у залі/. Якщо так, то я поставлю на
24
голосування обидва проекти постанови. /Шум у залі/. Ну, так ми не закінчимо розгляду цього питання. Хто просить слова з мотивів голосування, а хто пропонує голосувати.
Ставлю на голосування пропозицію, щоб надати слово з мотивів голосування. Прошу проголосувати.
"За" - 124. Не прийнято.
Прошу уваги. Я прошу вас: не вдавайтеся до крайніх заходів. Якщо ви не заперечуєте, я зустрінуся з керівниками фракцій для того, щоб ви зрозуміли, чому треба приймати зараз постанову.
Я вас прошу: підтримайте або той, або інший проект. Це ваша справа. Але в порядку внесення я ставлю на голосування той проект, що я першим зачитав. А потім проголосуємо другий проект. /Шум у залі /. Я прошу: не кричіть від третього мікрофона. Я чую добре, і для того є мікрофон. Якщо треба буде - я ввімкну. Проект постанови, який я зачитав першим, проголосовано і прийнято за основу. Це, власне кажучи, права колонка порівняльної таблиці. Ми можемо приймати остаточне рішення. А якщо воно не пройде, то будемо голосувати інші проекти. Але ми повинні вирішити питання сьогодні.
Тому я ставлю на голосування проект постанови, внесений комісією. Повторюю: ставлю на голосування проект, поданий комісією. Зачитаю його ще раз. Прошу уваги. Не хвилюйтеся, нам Іде багато разів доведеться повертатися до цих питань. Не нервуйте, будь ласка.
"1. Вказати Кабінету Міністрів на неприпустимість проведення політики лібералізації цін без відповідного підвищення рівня купівельної спроможності населення.
25
2. У тритижневий термін проаналізувати фактичний рівень цін, що склалися в регіонах, та подати на розгляд Верховної Ради України проект нормативного акта щодо введення повної індексації заробітної плати, пенсії, стипендії та інших грошових виплат по соціальному захисту населення.
До 20 листопада відновити дотацію на хлібні вироби масового попиту.
До 1 грудня розробити комплекс заходів щодо стабілізації виробництва, подолання проблеми неплатежів, налагодження належного контролю за витратами на виробництво і реалізацію продукції та послуг.
У місячний термін перевірити правильність дотримання чинного законодавства при формуванні цін на продовольчі та інші товари народного споживання і в разі необхідності притягнути до відповідальності осіб, які допустили порушення відповідного законодавства.
До 10 грудня 1994 року подати до Верховної Рада України проекти загальнодержавних програм відповідно до Постанови Верховної Ради України від 19 жовтня 1994 року про доповідь Президента України "Про основні засади економічної та соціальної політики".
Ставлю на голосування цей проект постанови.
"За" - 130. Не прийнято.
Я пропоную... /Шум у залі/. Одну хвилиночку, не треба нервувати... Я пропоную головам фракцій разом з депутатом Азаровим взяти всі проекти постанови, піти до залу Президії і там попрацювати. А після перерви ми проголосуємо вже погоджений проект.
26
Все. Питання знято з обговорення. /Шум у залі /
Я прошу керівників фракцій разом з депутатом Азаровим сісти в залі Президії і підготувати погоджений варіант. Ми проголосуємо його після перерви.
Павле Сергійовичу, я прочитав два варіанти. Але цей варіант голосувався за основу, а той варіант не голосувався, і тому це означав новий розгляд питання.
Я прошу керівників фракцій, а також депутата Азарова взяти всі варіанти. Ми повинні прийняти погоджене рішення. І не треба розколювати Верховну Раду, тим більше з цього приводу. Будь ласка, ідіть у зал Президії.
Інформація тимчасової депутатської комісії про результати перевірки використання Україною кредиту США. Доповідав Чечетов Михайло Васильович, голова тимчасової депутатської комісії.
Будь ласка, Михайле Васильовичу. Прошу уваги.
ЧЕЧЕТОВ М.В., заступник голови Комісії Верховної Ради України з питань економічної політики та управління народним господарством /Юнокомунарівський виборчий округ, Донецька область/. Уважаемые коллеги! В соответствии с постановлением Верховного Совета Украины от 1 июля 1994 года была создана временная депутатская комиссия для проверки использования Украиной кредита США. Я хочу зачитать выводы этой комиссии, которые подписаны семью ее членами из тринадцати, в том числе и мною, председателем.
27
"За дорученням Верховної Ради України тимчасова депутатська комісія вивчила питання використання кредиту США. Крім членів комісії, до перевірки були залучені спеціалісти міністерств сільського господарства, фінансів, внутрішніх справ, а також Академії аграрних наук, Державної податкової інспекції, Укрексімбанку, Національного банку та ГоловКРУ.
На підставі міжурядової домовленості Укрексімбанк як фінансовий агент уряду України уклав міжбанківську кредитну угоду з Ексімбанком США 4 травня 1992 року. Легальний ліміт кредитної лінії передбачався є сумі 300 мільйонів доларів США. Умови надання кредиту в рамках зазначеної угоди відповідають звичайним умовам надання кредитів, які використовують Сполучені Штати Америки для виходу вперше на фінансовий ринок країни. Вони передбачають стопроцентне покриття кредитом вартості контракту, але обмежують строк кредиту до одного року.
Американський кредит одержали: об'єднання "Украгрохім" для закупівлі засобів захисту рослин з погашенням за рахунок централізованих валютних коштів, асоціація "Земля і люди" для закупівлі зерна і сільськогосподарської техніки на умовах валютної самоокупності та фірма "Атон" для закупівлі продуктів харчування і медичних препаратів на умовах валютної самоокупності.
За станом на 1 жовтня 1994 року використано лише 212,8 мільйона доларів США із загального ліміту кредитної лінії. Невикористаний залишок становить 287,2 мільйона доларів США.
Об'єднанням "Украгрохім" кредит у сумі 93,4 мільйона доларів США повністю використано і погашено.
28
Другим постачальником по кредитній лінії США під гарантію Ексімбанку США виступає фірма "Атон", яка отримала кредит у сумі 49,76 мільйона доларів США на закупівлю продовольчих товарів та медичних препаратів. Повернення кредиту передбачалося за рахунок надходжень від експорту металу, у зв'язку з чим корпорація отримала квоти та експортну ліцензію МЗЕЗ України. Але реалізувати цю експортну ліцензію у зв'язку зі зміною рішення урядом корпорація не змогла. Це призвело до того, що фірмою "Атон" не було забезпечено своєчасне надходження валютних коштів на рахунок резервування, відкритий в Укрексімбанку.
Зараз фірмі "Атон" практично відновлена квота та ліцензії на експорт металу в 1995 році, що дає їй реальну можливість у наступному році повернути заборгованість Укрексімбанку в іноземній валюті з процентами.
На початку лютого 1993 року за погодженням з тодішнім Прем'єр-міністром Кучмою і віце-прем'єрміністром Дем'яновим перший віце-прем'єр-міністр Юхновський розпорядився з наданих урядом США по кредитній лінії 500 мільйонів доларів виділити 70 мільйонів доларів для сільського господарства. Ці кошти спрямовувалися на вирощування кукурудзи, щорічний дефіцит зерна якої в кормах за минулі десять років становить близько 5 мільйонів тонн.
На той час Міністерством сільського господарства і Академією аграрних наук уже була розроблена і схвалена Кабінетом міністрів національна програма "Кукурудза 1993 року", якою передбачалося збільшення виробництва зерна кукурудзи з 4 до 10 мільйонів тонн. В одному з розділів цієї програми мова йшла
29
про перенесення в наші умови зарубіжного досвіду вирощування, збирання, переробки та зберігання врожаю насамперед із залученням іноземних інвесторів. Підтримка західних партнерів була потрібна іде й тому, що в 1992 році через надзвичайно сильну посуху власного насіння кукурудзи було зібрано лише 50 процентів до потреби.
Утворена в грудні 1992 року 20 підприємствами і організаціями агропромислова асоціація "Земля і люди", яку очолив увільнений 4 березня 1992 року з посади міністра Олександр Миколайович Ткаченко, почала займатися агротехнологічним сервісом для зернових і технічних культур. Її спеціалісти разом і американськими колегами відпрацьовували проект по вирощуванню кукурудзи за американською технологією в господарствах України на загальній площі 200 тисяч гектарів. Цей проект як найглибше на той час опрацьована пропозиція і став об'єктом співробітництва в рамках американського кредиту. Виконавцем проекту з американської сторони була корпорація "Зенека", а з української - агропромислова асоціація "Земля і люди".
Оскільки, на думку спеціалістів Мінсільгосппроду, ніяка інша організація не змогла б у такі стислі строки виконати надзвичайно складний і великий обсяг організаційних робіт, починаючи від юридичного оформлення і до завезення в господарства необхідних грунтів, для фінансування контрактів асоціації "Земля і люди" Укрексімбанком за її заявою були відкриті акредитиви на суму 70 мільйонів доларів США на умовах повернення коштів через 360 днів. Погашення кредиту передбачалося за рахунок валютних надходжень від продажу на експорт кукурудзи господарствами, що вирощують цю продукцію.
30
Однак, асоціація "Земля і люди" у зв'язку з тим, що господарства не повернули їй кошти у зазначений термін, не забезпечила надходження коштів на рахунок резервування, відкритий в Укрексімбанку.
Відповідно до акредитивної форми розрахунків американський банк усе-таки здійснив примусове стягнення відповідних коштів з кореспондентських рахунків Укрексімбанку. Уряд України відшкодував Укрексімбанку стягнуті з рахунків кошти.
Для повернення коштів до бюджету Укрексімбанк уклав з асоціацією "Земля і люди" 22 липня 1994 року мирову угоду, відповідно до якої асоціація зобов'язується протягом чотирьох років повернути борг з процентами.
Основні причини відхилення від проектних параметрів такі.
Перша. Практика показала, що для здійснення такого великого обсягу робіт потрібно значно більше часу на підготовчий період як для українських, так і для американських партнерів. Через поставку насіння гербіцидів із залізненням не вдалося підібрати планових площ, а ряд господарств посіяли кукурудзу не в оптимальні строки. Треба було глибше вивчити питання якості, цін і строків поставок, а також питання, пов'язані з юридичними стосунками і навчанням Спеціалістів і працівників технологічного контролю. Ситуація ускладнювалася й тим, що в нашої сторони не було досвіду міжнародного співробітництва. Не виключається й вірогідність того, що цю покупку можна було здійснити як за нижчими, так і за вищими цінами. Експерти вважають, що асоціація "Земля і люди" заплатила американцям за цінами, близькими до середніх світових, що діяли на той час.
31
Друга. У 1993 році склалися надзвичайно несприятливі умови для вирощування кукурудзи - через прохолодне літо не вистачало тепла для її визрівання. У зв'язку з цим у середньому по Україні із 1 мільйона 600 тисяч гектарів зернової кукурудзи зібрано зерно лиш з 1 мільйона 42,2 тисячі гектарів. Із планових 5,4 мільйона тонн зерна намолочено лише 2,7 мільйона тонн, або 48 відсотків. За здійснюваним американцями проектом зерно зібрано з 40 тисяч гектарів при урожайності 49,2 центнера з гектара.
Третя. Американська фірма "Зенека" всупереч угоді поставила майже 3 тисячі тонн насіння, або 42 проценти його загальної кількості, з довгими, не підходящими для України строками вегетації, що призвело до вимушеного розширення зони його вирощування з 4 до 16 областей. До того ж частина насіння замокла на судні під час шторму. Одразу ж після його отримання в травні 1993 року керівництво асоціації "Земля і люди" направило рекламації американському партнеру, але це спірне питання до цього часу залишається відкритим.
Четверта. Керівництво асоціації "Земля і люди" обрало не зовсім вдалий метод розрахунків зі своїми українськими партнерами: господарства повинні передати їм половину фактично отриманої прибавки врожаю. Це створило умови для штучного заниження врожайності кукурудзи в багатьох господарствах. До того ж у багатьох виробників не було пального як для збирання, так і для просушування зерна, і вони були змушені закласти в корми значну кількість качанів з вологістю 30-35 процентів.
32
Відповідно до доручення ГоловКРУ України була проведена перевірка одержання асоціацією "Одеса" офісного обладнання від корпорації "Зенека" і відправки до міста Києва в АПА "Земля і люди".
Згідно з листами АПА "Земля і люди" від 19 квітня 1993 року і 15 квітня 1993 року прийом, розміщення, портове обслуговування, митне оформлення, зберігання і перевезення вантажів виконувала асоціація "Одеса" /місто Одеса/.
ГоловКРУ розглянуло результати перевірки документів на поставку офісних меблів і обладнання, які надійшли від корпорації "Зенека" на адресу асоціації "Земля і люди" і зробило такі висновки: наявні офісні меблі та приладдя мають вагу більшу, ніж зазначено у вантажній митній декларації. Тобто є розбіжності в показниках ваги вантажу, які зазначені в митній декларації...
ГОЛОВА. Михайле Васильовичу, я вас дуже прошу: не поспішайте, особливо коли зачитуєте висновки. Ви якраз вкладаєтесь у регламент.
Будь ласка.
ЧЕЧЕТОВ М.В. На підставі вищесказаного ГоловКРУ ввжає, що при розмитненні вантажу і складанні декларації під 21 вересня 1993 року на митниці міста Іллічівська допущена помилка як щодо кількості товарів та їх ваги, так
33
і щодо вартості кожного найменування офісних меблів, що є компетенцією Державного митного комітету.
Діяльність асоціації "Земля і люди" не привела до підриву міжнародного авторитету України, більше того, фірма "Зенека" виявляє зацікавленість і бажання надалі співробітничати з асоціацією "Земля і люди".
Уважаемые коллеги! Справку комиссии подписали 7 членов из 13, в том числе и я как председатель. В связи с тем, что в мой адрес как председателя комиссии было высказано много критики в средствах массовой информации, я не с целью своего оправдания, а с целью большего прояснения ситуации хочу сказать лично от себя несколько слов.
Первое. В соответствии с Постановлением Верховного Совета о проверке использования кредитов США комиссия ставила своей целью ответить на следующие вопросы: целесообразность кредитов, сколько получили, кто, конкретно получая, сколько вернули, кто конкретно вернул, /а если нет, то почему/и кто когда будет возвращать, а также как эти кредиты были использованы Украиной.
Что касается первых вопросов, то в зачитанной справке даны конкретные ответы. Относительно использования кредита, полученного ассоциацией "Земля и люди". Основываясь на выводах многочисленных комиссий, которые работали, в том числе комиссии, образованной по распоряжению Кабинета Министров для проверки ассоциации, могу сказать, что действительно отмечен ряд недостатков и нарушений, в частности в бухгалтерском учете расчетов о каждым хозяйством за полученные ими материально-технические ресурсы, отсутствие должного
34
контроля при растаможивании грузов, поступивших по линии кредитов, на таможне города Ильичевска, что привело к расхождению весовых данных, а также элемент общей неорганизованности, бесконтрольности со стороны ассоциации за использованием в хозяйствах предоставленных им материально-технических ресурсов.
Второе. Я категорически против того, чтобы создание временных парламентских комиссий по фактам тех или иных публикаций в средствах массовой информации использовалось как средство сведения личных и межпартийных счетов.
Захотели правые силы парламента пошатнуть авторитет левых сил - ими инициируется создание временной парламентской комиссии по использованию кредитов США, в частности ассоциацией "Земля и люди", которую ранее возглавлял один из сегодняшних лидеров левого блока парламента Ткаченко. В ответ представители левых сил парламента с целью дискредитации правого крыла на основе очередной газетной публикации по факту грубых нарушений, связанных с печатаньем новых украинских денег за границей, инициирует создание другой парламентской комиссии по расследованию деятельности лидеров правого блока парламента - Танюка и Пилипчука.
Уважаемые коллеги! Если дальше двигаться этим путем, мы дойдем до абсурда. Мы можем превратить наш парламент - высший законодательный орган страны - в место сведения межпартийных счетов, проведения грязных межпартийных разборок и склок. Это будет позором для всех нас.
35
В прошлом месяце мне в составе парламентской делегации пришлось побывать в США, где мы встречались с политиками, бизнесменами, учеными. На одной из встреч я задал такой вопрос. Ваши конгрессмены являются выразителями как минимум трех групп интересов. С одной стороны, они выражают интересы всей Америки. С другой стороны, являются выразителями интересов того штата, от которого они избраны. И, с третьей стороны, они являются выразителями интересов партии. Будьте добры, расположите мне в порядке убывания или возрастания, какие интересы ваших парламентариев превалируют, какие выражены в меньшей степени. Ответ привожу дословный, причем для убедительности американец встал и свой ответ даже сопровождал энергичной жестикуляцией: интересы государства /показал/ - на уровне головы, на уровне груди - интересы округа, а интересы партии /я дословно цитирую/ - валяются не полу.
У нас, к сожалению, все перевернуто вверх ногами - у кого-то интересы партии выше головы. Возникает вопрос, а где же тогда будут интересы государства?
Поэтому я предлагаю впредь, если будет возникать какая-то необходимость проверки отдельных сообщений в средствах массовой информации, не создавать очередных парламентских комиссий, а поручить Генеральной прокуратуре осуществить проверку этого факта, и если он действительно подтверждается, провести его расследование и о результатах проинформировать парламент. А Верховный Совет страны пускай занимается той законотворческой деятельностью, ради которой он создан.
36
И последнее. Александр Николаевич Ткаченко тоже, наверное, выступит сегодня и ответит на поставленные вопросы. А я как председатель комиссии для того чтобы расставить все точки над "і" и в связи с указанными недостатками в работе ассоциации "Земля и люди" и имеющимися отдельными расхождениями данных учетной информации, прошу в проект постановления добавить еще один пункт, которым поручить Союзу аудиторов Украины осуществить независимую аудиторскую проверку ассоциации "Земля и люди" и проинформировать Президиум Верховного Совета о ее результатах.
Спасибо за внимание.
ГОЛОВА. Є запитання до доповідача? Давайте 10 хвилин відведемо на запитання.
Будь ласка, перший мікрофон.
САМОЙЛИК К.С., голова підкомісії Комісії Верховної Ради України з питань прав людини, національних меншин і міжнаціональних відносин /Чаплинський виборчий округ, Херсонська область/.
Фракція "Комуністи України". Я роблю висновок, що це питання політичне, бо комусь не до вподоби ліві погляди Олександра Миколайовича.
Хочу сказати, що в ряді господарств мого округу працювали за американською технологією, з американською технікою, з американським насінням. І той факт, що в цих господарствах урожайність кукурудзи становила 140 центнерів з гектара, про щось говорить. Треба тільки жалкувати, що лише обмежене коло господарств має змогу працювати саме так. Тому, висловлюючи думку керівників усіх цих господарств, а також присутніх депутатів він Херсонської області, у тому числі заслуженого працівника сільського господарства Сластьона, який займається цією проблемою, хочу сказати, що ми позитивно оцінюємо цю справу.
37
Запитання до вас: скажіть, будь ласка, чи змогла ваша комісія вникнути за цей період у суть справи і чи фахівці займалися вивченням цього питання, чи тільки працівники творчого напряму, творчих спілок? Скажіть, будь ласка, хто з фахівців вивчав це питання?
ГОЛОВА. Я коротше скажу; хто з фахівців залучався до перевірки?
ЧЕЧЕТОВ М.В. Я с самого начала зачитывал, кто участвовал: "За дорученням Верховної Ради, крім членів комісії, до перевірки були залучені спеціалісти міністерств сільського господарства, фінансів, внутрішніх справ, Академії аграрних наук, податкової інспекції, Укрексімбанку, Національного банку та ГоловКРУ".
Я хочу сказать следующее. Действительно, Академия наук дала обоснование целесообразности такого проекта. Целесообразность использования и технологии, и техники не вызывает сомнений. Вся информация комиссии базируется на информации, полученной в итоге проверок теми лицами, теми комиссиями, которых мы привлекали, поскольку мы - неспециалисты. В справках было указано на отдельные расхождения. Вот о нем идет речь.
ГОЛОВА. Зрозуміло. Другий мікрофон.
38
МОЦПАН А.Ф., член Комісії Верховної Ради України з питань боротьби з організованою злочинністю і корупцією /Амвросіївський виборчий округ, Донецька область/. Уважаемый Михаил Васильевич! Из вашего доклада я понял, что в действиях бывшего руководителя ассоциации "Земля и люди" уважаемого первого заместителя Председателя Верховного Совета Ткаченко Александра Николаевича криминала нет. Я поддерживаю ваше предложение впредь разбираться через соответствующие органы. Если мы доверяем Генеральному прокурору, пускай этим занимается Генеральная прокуратура, если не доверяем - ставим вопрос об освобождении.
А теперь вопрос по существу. Насколько я понял, вы возглавляли комиссию по рассмотрению использования кредитов США. В докладе названы три субъекта, которые использовали или должны были использовать кредиты США. В частности, я не получил вразумительной информации, если можете, разъясните, каковы были намерения фирмы "Атон"? Что это за фирма, кто ее возглавляет и какая сумма кредита должна была туда направляться?
Спасибо.
ЧЕЧЕТОВ М.В. Вопрос инициировался в отношении ассоциации "Земля и люди", а потом в проекте постановления записали о проверке использования кредитов в целом. Конечно, большее внимание было уделено ассоциации "Земля и люди".
39
Теперь конкретно по "Атону". Фирма "Атон" тоже получила кредит в сумме 50 миллионов долларов. Я зачитаю, как записано в справке: "для закупівлі продуктів харчування и медичних препаратів на умовах валютної самоокупності". Возвращать кредит она должна за счет реализации металла на экспорт. Была установлена предварительная квота, и лицензия этой фирмой получена. Но затем правительство переиграло и аннулировало такую квоту и лицензию. В итоге этот кредит не возвращен. В настоящее время вопрос о возобновлении квоты практически решен, и в 1995 году кредит будет возвращен.
Я хочу сказать немножко шире. До какой-то степени эта фирма стала заложницей нашей неразберихи. Западные партнеры, которых мы хотим привлечь к сотрудничеству с нами, просят нас об одном: пускай у вас будут плохие законы, но только стабильные, а мы приспособимся.
Вот получилось, что правила игры поменялись: кредит брали на определенных условиях, потом правительство переиграло. Фирма осталась крайней.
ГОЛОВА. Зрозуміло. Гадаю, до цього може бути таке доповнення. Ми сьогодні знаходимося в складній перехідній ситуації, і треба знати, які брати кредити, під що брати. Коли беруться кредити для організації виробництва, то це свята справа, і треба створювати спільні підприємства і так далі. А коли це якісь сумнівні операції або вони не певні чи
40
немає надійних гарантій, то треба все-таки утримуватися, і держава повинна здійснювати контроль у цьому відношенні. Третій мікрофон.
КОВТУНЕЦЬ В.В., член Комісії Верховної Ради України з питань науки та народної освіти /Вересневий виборчий округ, Рівненська область/. Шановний доповідачу! Мене цікавить, чому ви не згадали про нараду фахівців, яка перед укладенням контракту з асоціацією "Земля і люди" проходила на базі агрофірми "Зоря" Рівненського району з участю працівників міністерства сільського господарства?
Ця нарада практично однозначно висловилася проти укладення такого контракту, оскільки агрофірмою "Зоря" була відпрацьована технологія вирощування зернової кукурудзи і для налагодження промислового виробництва насіння такої кукурудзи агрофірмі потрібно було всього кілька мільйонів доларів кредиту. Агрофірма цих кредитів не отримала, зате 70 мільйонів сумнівних кредитів під сумнівну справу отримала асоціація "Земля і люди".
І перш ніж ви будете відповідати на це запитання - чому того не прозвучало у вашому виступі? - я хочу внести одну пропозицію процедурного характеру.
41
Олександре Олександровичу усе-таки доповідь голови комісії була неповною. Я пропоную заслухати Леся Танюка і провести обговорення цього питання, бо ряд важливих аспектів зараз не зачеплено.
Дякую.
ГОЛОВА. Ми порадимося з депутатами, як розглядати це питання. А стосовно вашого зауваження, то я, навіть не вникаючи в суть справи, хочу сказати: агрофірма "Зоря", очолювана Плютинським, двічі Героєм Соціалістичної Праці, - це прекрасне господарство. Воно заслуговує підтримки і поваги, і його керівник теж її заслуговує /це я для рівенчан кажу/. Але в даному випадку вона виступає конкурентом будь-якій іншій організації, котра займатиметься селекцією та розповсюдженням насіння кукурудзи. Тому, можливо, там вони й виступали дроти.
Перший мікрофон.
ЧЕЧЕТОВ М.В. Я готов извиниться, но мы, действительно, эту информацию не исполъзовали. Просто она не поступила в комиссию. Но в принципе...
42
ГОЛОВА. Перший мікрофон, будь ласка.
ЧЕРНЯВСЪКИЙ С.П. Я не можу говорити, коли він говорить.
ЧЕЧЕТОВ М.В. Для обоснования необходимости или целесообразности этого кредита...
ГОЛОВА. Михайле Васильовичу, від першого мікрофона говорить депутат.
ЧЕРНЯВСЬКИЙ О.П. Дякую, Олександре Олександровичу.
Шановні колеги, тут, у залі, неодноразово вносилися пропозиції про встановлення мораторію на політичні питання, Я вважаю, що дане питання має політичний відтінок, і ось чому, Тому що це питання виникло тоді, коли Верховна Рада обрала першим заступником Голови Верховної Ради Ткаченка Олександра Миколайовича. До речі, до відома всіх моїх колег, у той час, коли це питання вирішувалося, міністром сільського господарства, якщо мене пам'ять не підводить, був шанований мною Ткачук Василь Михайлович. Тому ми знаємо, якою була позиція Василя Михайловича в цьому питанні і не будемо зараз говорити про те, чи він відстояв, чи ні.
Що стосується безпосередньо цього питання, то я повинен сказати, що ми, спеціалісти сільського господарства України і представники науки, на своїх зібраннях неодноразово говорили, що нам не потрібно закуповувати за кордоном хліб. Це питання порушили ті, хто з цією позицією не згоден, кому вигідно, щоб Україна закуповувала хліб за кордоном. Ми постійно
43
порушували перед урядом питання про те, щоб закуповувати технології, на що в даному випадку і направлялися кредити. А ті сили, яким це не вигідно, ставлять саме це питання.
Тому у мене до вас як до голови комісії є таке запитання: чи не виходила комісія сама з того, що комусь це вигідно, що ми втратили за три роки 25 мільярдів експортних карбованців за рахунок зменшення виробництва сільськогосподарської продукції! А молимося Богу, я вже казав про це, за 370 мільйонів доларів, втративши отаку суму. Давайте задумаємося над цим питанням. Як ви як голова комісії до цього ставитеся? Що стосується мене, то я вношу пропозицію взяти інформацію до відома і зняти це питання з обговорення.
Дякую ва увагу.
ЧЕЧЕТОВ М.В. Я хочу сказать следующее. Комиссия ставила цель ответить на тот вопрос, ради которого она была сформирована: проанализировать использование кредитов. Что касается вашей информации, то такую цель комиссия перед собой не ставила.
ГОЛОВА. Другий мікрофон.
СІНЧЕНКО С.Г., начальник Троїцького районного відділу Управління Служби безпеки України по Луганській області /Брянківський виборчий округ, Луганська область/. Фракция социалистов.
У меня такие вопросы. Первый. Считаете ли вы завершенной свою деятельность в комиссии, которая должна объективно, глубоко разобраться в сути вопроса о целесообразности использования
44
кредита, так как доклад ваш вызывает больше вопросов, чем дает ответов?
Второй. Должно ли и в дальнейшем государство покрывать расходы и издержки от тех кредитов, которые предоставлялись как будто бы для государства, но были очень неграмотно использованы не по назначение коммерческими и другими структурами негосударственного плана?
И еще один вопрос просят задать коллеги. Все-таки вы не ответили, кто же представляет фирму "Атон"?
ЧЕЧЕТОВ П.В. По первому вопросу. Исходя из того, что за этот период комиссия довольно глубоко проработала поставленный вопрос, я могу сказать следующее: кредиты для сельского хозяйства нужны, технологию западную надо использовать, технику тоже надо использовать. Но что касается использования кредита, то, поскольку мнение членов комиссии разделилось, я как председатель могу сказать, что были недостатки, были какие-то нарушения. Но, исходя из тех данных, которые есть, я не могу сказать, что были какие-то злоупотребления. Этого я сказать не могу.
И поскольку есть расхождения в статистике, есть расхождения в отчетности, то для того, чтобы поставить все точки над "І", я и прошу дать возможность без всяких политических пристрастий поручить Союзу аудиторов Украины провести независимую проверку и проинформировать Президиум Верховного Совета. Возражения здесь не будет, поскольку есть расхождения.
Что касается фирмы "Атон", то я о ней ничего не знаю и не буду говорить.
45
ГОЛОВА. Дякую Останнє запитання. Будь ласка, третій мікрофон.
КРУЦИК Р.Ц., член Комісії Верховної Ради України з питань боротьби з організованою злочинністю і корупцію /Рогатинський виборчий округ, ІваноФранківська область/. Шановний доповідачу! Я не можу зрозуміти, що це за мирова угода на чотири роки і під який процент? І чи є практика укладення таких угод в Україні? Це перше запитання.
Друге запитання. Мені не зрозуміло, чому фірмі "Атон" Кабінет Міністрів начебто не дав квоти на метал? Адже, наскільки мені відомо, перший президент цієї фірми, який утік за кордон, був радником з економічних питань у попередньому Кабінеті Міністрів, а новий президент є радником у цьому Кабінеті Міністрів. Такі мої два запитання. А взагалі я вважаю, що цю справу треба передати до прокуратури і ні в якому разі не брати поданих висновків комісії до відома.
ЧЕЧЕТОВ М.В. Что касается "додаткової угоди про внесення змін", то у меня есть копия этого соглашения, подписанного председателем правления Укрэксимбанка Еременко и заместителем
46
генерального директора Трофимовой. Я могу зачитать два пункта. "Державний експортно-імпортний банк України /в подальшому Укрексімбанк /, з однієї сторони, і агропромислова асоціація "Земля і люди" /в подальшому Асоціація/, з другої сторони, ухвалюють цю угоду про нижченаведене. Ми прийшли до згоди про внесення змін до угоди по кредитних зобов'язаннях Асоціації по акредитивах /номери акредитивів/ перед Укрексімбанком на наступних умовах: Асоціація визначає борг по відношенню до Укрексімбанку на суму 71 мільйон 752 тисячі 649 доларів США і приймає на себе обов'язок відшкодувати його на чотирирічних процентах за непогашену заборгованість протягом чотирьох років.
Оплата основної суми та проценті відбувається за графіком. Сторони зобов'язуються у термін, визначений у статті 2 цієї угоди, не вживати заходів до судово-арбітражного вирішення".
Вот я вам зачитал. Эту копию я взял у председателя правления Укрексимбанка Єременко.
47
ГОЛОВА. Дякую. Сідайте, будь ласка. / Шум у залі /.
Сядьте всі на свої місця, будь ласка, не заважайте вести засідання. Я зараз вам усе поясню.
У мене є заявка від п'яти фракцій, які наполягають на співдоповіді. Регламент не передбачає такої процедури. Регламентом передбачено таке: коли є альтернативний проект постанови, який роздано депутатам, зрозуміло, тоді робиться співдоповідь. Тим більше, депутат Танюк - член комісії, від якої виступав Чечетов. Комісія доручила Чечетову виступати, а не Танюку. Тому ви сядьте на місце і не заважайте вести засідання.
Я хочу поставити на голосування: ми будемо обговорювати це питання чи ні? Прошу проголосувати пропозицію про те, щоб обговорювати.
"За" - 124. Не прийнято. Отже, не будемо обговорювати.
Є пропозиція проект постанови, який вам роздано, прийняти за основу. Прошу проголосувати.
"За" - 176. Не приймається.
Проект передається депутату Чечетову для доопрацювання, нехай у комісії над ним ще попрацюють, і будемо голосувати його іншим разом. /Шум у залі/. Якщо ви такі ревні прихильники Регламенту, то, принаймні, повинні знати, що на трибуну депутат виходить з дозволу головуючого на засіданні. Отже, оскільки у депутатів немає єдності, це питання знімається з обговорення. Усе.
ТАНЮК Л.С., заступник голови Комісії Верховної Ради України з питань культури і духовності /Дрогобицький міський виборчий округ, Львівська область/. П'ять фракцій подали заявку на цей виступ. Це виступ згідно з Регламентом.
48
ГОЛОВА. Ми не питання вирішили голосуванням. /Шум у залі/.
Наступне питання - про обрання народних депутатів України членами постійних комісій Верховної Ради. /Шум у залі/.
Дуже прошу, шановні депутати, сідайте, будь ласка. Ну чому ви диктуєте, як вести засідання? Ваше місце он там. Сідайте на своє місце і сидіть.
З процедури, третій мікрофон.
СТЕПЕНКО В.І., член Комісії Верховної Ради України з питань боротьби з організованою злочинністю і корупцією /Полтавський виборчий округ, Полтавська область/. Ну нехай Танюк кричить з трибуни, а я буду від мікрофона. Хто кого візьме.
Олександре Олександровичу, я - з процедури. Дуже прошу своїх колег: давайте хоч елементарної порядності дотримуватися. Му навіщо заважати вести засідання Голові Верховної Ради?! Олександре Олександровичу, я за те, щоб кожного злочинця покарати. Прочитав Танюк у газеті, Кендзьор почув десь на вулиці, і пішло-поїхало. Використання кредитів у нас контролює банк, Є Комісія з питань фінансів і банківської діяльності. Чого ми втягуємо Верховну Раду в це?
І ще одне. Я хочу, щоб ті, хто звинувачує Ткаченка в тому, що він консерватор, і каже, що його треба до суду притягти, знали, що коли він був міністром сільського господарства, зерна виробляли одну тонну на людину, цукру - 120 кілограмів,
49
м'ясо - 82, молока - 450. Сьогодні в розрахунку на людину виробляємо, слухайте демократи, 600 кілограмів зерна, 50 кілограмів цукру, 42 кілограми м'яса, 230 кілограмів молока. А продуктів продавалося тоді на 30 мільярдів карбованців.
/Шум у залі/.
ГОЛОВА. Я прошу уваги!
СТЕПЕНКО В.І. Я прошу, Олександре Олександровичу, зняти це питання і ніколи більше не втягувати Верховну Раду в те, що вона не повинна вирішувати. Це - проблема виконавчої влади. Крім того, є відповідні комісії. Я розбираюся в кукурудзі, повірте мені, ми минулого року Західній Україні продали 100 тонн насіння. Плютинський не забезпечив Україну насінням...
ГОЛОВА. Я прошу вимкнути мікрофон.
Шановний депутате, те, що це питання суто політичне, ні в кого не викликає сумніву, А якщо це питання кримінальне, то є органи, які повинні його розглядати. І не треба вкручувати, вибачте мені за таке слово неграмотне, Верховну Раду в розгляд таких питань. Як бачите, рішення не прийнято, тому тимчасова депутатська комісія доопрацює проект постанови.
Ми слухаємо питання про обрання народних депутатів членами постійних комісій Верховної Ради. /Шум у залі/.
Я прошу уваги. Почитайте Регламент.
50
У вас є проект Постанови про обрання народних депутатів України членами постійних комісій. /Шум у залі/.
Я нікого не боюся, не лякайте мене, будь ласка. Ви не будете говорити. Я не надам вам слова, тому що це не передбачено Регламентом і процедурою. Сідайте, будь ласка.
Я ще раз кажу: політичний спектакль припиняється. У нас є конкретні питання. Будь ласка, зійдіть з трибуни, я не надам вам слова. А ви вважаєте, що буде вирішено так, як ви вважаєте?
Ставлю на голосування проект постанови про обрання вказаних у списку депутатів членами постійних комісій. Прошу проголосувати.
"За" - 176.
Я ще раз звертаюся до депутатів і прошу: проголосуйте за депутатів, включених до складу тієї чи іншої комісії. Проект постанови у вас є. /Шум у залі/.
Не Танюк веде засідання. Роблю зауваження депутату Танюку і попереджаю, якщо він не зійде з трибуни, я поставлю на голосування пропозицію про те, щоб він, принаймні, протягом двох днів не відвідував пленарні засідання. /Шум у залі/.
51
Будь ласка, звільніть трибуну. Я вже сказав, що слова вам я не надай, тому що ми проголосували з цього приводу. І Регламент не передбачав того, що ви хочете. Почитайте, немає там такої... Підійдіть до депутата Носова і з'ясуйте, якщо не вірите. /Шум у залі/. Ми не проголосували, щоб було обговорення. Інформація може бути без обговорення. Я ще раз вам роблю зауваження - звільніть трибуну.
Відповідно до Регламенту ставлю на голосування пропозицію позбавити депутата Танюка права два дні брати участь у пленарних засіданнях. Прошу проголосувати.
"За" - 191. Не прийнято.
Голосується питання про обрання народних депутатів членами постійних комісій згідно з проектом, який у вас в. Прошу проголосувати.
"За" - 181. Не прийнято. /Шум у залі/.
Я ще раз повторюю для радіослухачів. Знову група депутатів хоче перетворити засідання в політичний спектакль. Я не хочу, щоб це було, я хочу розглядати конкретні питання, які справді важливі для економіки України. Питання поставлено штучно. Сьогодні зроблена інформація тимчасовою комісією, яка вважає, що зловживань немає. Одначе комусь хочеться, щоб ці зловживання були сфабриковані. Шляхом голосування ми визначили, що обговорення з цього приводу не буде, тому я прошу всіх сісти на місця.
52
ГОЛОС ІЗ ЗАЛУ. Надайте слово мені.
ГОЛОВА. Чому я повинен вам надавати слово? З якої нагоди? З процедури? Будь ласка, другий мікрофон.
ЛАВРИНОВИЧ О.В., заступник голови Комісії Верховної Ради України з питань правової політики і судово-правової реформи Дрогобицький виборчий округ, Львівська область/. Народний рух України. Шановні народні депутати! Пане головуючий! Насамперед хочу звернутися до вас. У цьому залі раз у раз виникають ситуації, такі, яку ми бачимо зараз. Я звертаюся до вас особисто, ваша участь у цьому дуже велика. Якщо ви будете додержувати вимог Регламенту Верховної Ради, ми уникнемо такого цирку, який тут створюється. Для того щоб ми могли розглядати питання, потрібно чітко і послідовно додержувати Конституцію, законодавство і Регламент Верховної Ради.
Внесено питання. Стаття 3.4.1 Регламенту обов'язково передбачав виступ ініціатора внесення пропозиції. Це підпункт 4 пункту 1. У підпункті 1 пункту 1 статті 3.4.2 говориться про те, що виступ ініціатора з внесенням та обгрунтуванням пропозицій є обов'язковим. І в пункті З статті 3.4.1 зазначено, що рішення, прийняте без додержання цих вимог, з порушенням зазначеної процедури обговорення питання шляхом позбавлення будь-кого права на виступ, в недійсним. Будемо ми колись додержувати Регламент чи не будемо?
53
ГОЛОВА. Ви читайте уважно. Про що говорите? Про обговорення, а не про співдоповідь. Там так записано?
ЛАВРИНОВИЧ О.В. Тут ідеться про обговорення питання взагалі...
ГОЛОВА. Комісія, в яку входить депутат Танюк, доручила Чечетову виступити з цього приводу. Це питання розглядалося на засіданні Президії Верховної Ради. Пропозиція комісії погоджена... Ми заслухали цю інформацію. Я вніс пропозицію, щоб обговорити це питання. 124 депутати проголосували за обговорення. /Шум у залі/. Я прошу вас, не кричіть, вам ніхто не давав права, по-перше, стояти на трибуні, а по-друге, крячати. /Шум у залі/.
Я не можу вести засідання. Я звертаюся до радіослухачів, тому що депутати, прізвища яких вам відомі, знову не дозволяють вести засідання, хочуть зірвати розгляд тих питань, яких не можна не розглядати сьогодні. /Шум у залі/.
Оголошується перерва на 10 хвилин.
54
/Після перерви/
ГОЛОВА. Прошу всіх сідати на місця. Заспокойтеся. Прошу уваги. Прошу проголосувати пропозицію про те, щоб обговорювати інформацію Чечетова.
"За" - 101. Не прийнято.
Пропоную перейти до розгляду наступного питання. Прошу проголосувати.
"За" - 201. Прийнято.
Ставлю на голосування проект Постанови про обрання народних депутатів України членами постійних комісій Верховної Ради. Прошу проголосувати.
"За" - 194. /Шум у залі/.
Це не те рішення, не процедурне.
Привертаю вашу увагу до того, що у вас в два проекти постанов. В одному дано великий список, в другий стосується депутата Бобриньова. Я просив би вас об'єднати їх і прийняти як одну постанову.
Прошу ще раз поставити на голосування. Я прошу вашої підтримки. Треба, щоб люди починали працювати в комісіях. /Шум у залі/.
Хвилиночку, не ставте на голосування.
Проект Постанови Верховної Ради України про обрання народних депутатів України членами постійних комісій Верховної Ради України. Верховна Рада України постановляє:
55
депутата Золотарьова обрати членом Комісії з питань Чорнобильської катастрофи;
депутата Ігнатенка - членом Комісії з питань оборони і державної безпеки;
депутата Іоффе - членом Комісії з питань паливноенергетичного комплексу, транспорту і зв'язку;
депутата Кравчука - членом Комісії з питань культури і духовності;
депутата Лобенка - членом Комісії з питань охорони здоров'я, материнства і дитинства;
депутата Пилипчука - членом Комісії з питань агропромислового комплексу;
депутата Процев'ята - членом Комісії з питань боротьби з організованою злочинністю і корупцією;
депутата Шевченка Володимира Івановича - членом Комісії з питань оборони і державної безпеки;
депутата Бобриньова - членом Комісії з питань оборони і державної безпеки.
Від групи "Реформи" вноситься пропозиція обрати депутата Терьохіна до складу Комісії з питань бюджету і банківської діяльності, хоч він і позапартійний. Ці пропозиції ставляться на голосування. Прошу проголосувати.
"За" - 223. Прийнято.
56
Переходимо до наступного питання - про проект Закону про внесення змін і доповнень до Закону про оренду майна державних підприємств та організацій.
Слово має Бондар Олександр Миколайович, виконуючий обов'язки заступника голови правління Фонду державного майна України. Будь ласка.
Я прошу депутата Танюка звільнити трибуну. Ви заважаєте вести засідання і розглядати питання. /Шум у залі/.
Ще раз підкреслюю: депутат Танюк хоче висловитися з приводу того питання, яке зняте з обговорення. Я гадаю, що ми дамо йому змогу висловити свою думку в "Різному". Він наполягав на тому, що це передбачено Регламентом. Однак він не хоче уважно прочитати Регламент, щоб переконатися, ще там такого немає. Тому я прошу його звільнити трибуну. Ми маємо розглянути проект Закону про внесення змін і доповнень до Закону про оренду майна державних підприємств та організацій. Це цілком конкретне питання, пов'язане з реформою економіки. /Шум у залі/.
57
Я це раз роблю зауваження депутату Танюку. Якщо ви читали Регламент, то там записано, що на трибуну ви можете вийти тільки з дозволу головуючого. /Шум у залі/. Прошу Петра Володимировича Шейка - голову депутатської комісії: вплиньте на свого колегу. /Шум у залі/.
Ще раз повторюю: я звернувся до депутатів, запропонував, враховуючи, що він хоче висловитися, проголосувати за обговорення. Не підтримали, 101 депутат тільки проголосував. За припинення теж не проголосували. Тому ми зняли це питання і повернемося до нього, коли комісія підготує той проект, який підтримають депутати.
Чому ви вриваєте зараз засідання? Тому, щоб робили так, як ви хочете. Я хочу, щоб ми об'єктивно розглянули це питання. /Шум у залі/. Голосували вчора, ви забули. Я прошу всіх сісти. /Шум у залі/.
Я ще раз пояснюю всім депутатам і радіослухачам. Справді, в процедурні норми розгляду тих чи інших питань. Остаточне рішення в цьому відношенні приймав Верховна Рада. Самозахват трибуни та інші акції, не передбачені Регламентом, допускати не можна.
Я сприймаю це як прямий доказ того, що частина депутатів продовжує боротися за владу, підривав авторитет Верховної Ради, підривав авторитет Президії і керівництва Верховної Ради, які приймали відповідні рішення щодо розгляду цього питання. Тому проводити засідання на догоду будь-якій фракції я не збираюся і не маю права цього робити. І я ще раз наполягаю на тому, щоб депутат Танюк, який самовільно зайняв трибуну, сів на місце і щоб депутати, які його підтримують на чолі або з
58
участю депутата Хмари, теж сіли на місця. Ми Вже після того розглянули окреме питання, оголошено до розгляду надзвичайно важливе питання, яке стосується Закону про оренду, через 25 хвилин маємо слухати питання про привикання України до важливого Договору про нерозповсюдження ядерної зброї. І ми не можемо витрачати час, визначений і проголосований, до речі, з самого ранку всіма депутатами, на те, щоб* /я використаю не дуже українське слово/ "ублажати" амбіції депутата Танюка. Саме ж питання, до речі, знято з обговорення, оскільки ні одна, ні друга пропозиція не набрала більшості. Це постійно практикується в нас. Тому комісії, яку очолює Чечетов, дано доручення завершити підготовку питання таким чином, щоб воно не викликало розколу в парламенті і ми змогли прийняти остаточне рішення. Тим більше, що у цій комісії працює Танюк. Тому треба конкретно займатися перевіркою, а не публікувати у газеті раз у раз неперевірені факти. /Шум у залі/.
Я прошу сісти всіх на місця, ми повинні продовжувати роботу.
Я прошу депутата Танюка сісти на місце. /Шум у залі/. Тоді ще раз прошу підтримки депутатів: покарати депутата Танюка позбавленням його права брати участь у двох пленарних засіданнях. Прошу проголосувати.
"За" - 186. Не прийнято.
Я читаю статтю Регламенту: "Якщо депутат своєю поведінкою заважає проведенню засідання Верховної Ради, головуючий на засіданні попереджає його персональне... Після повторного попередження протягом дня головуючий на засіданні за згодою
59
більшості депутатів від їх фактичної кількості, визначеною без обговорення шляхом голосування, може запропонувати депутату залишили зал до кінця засідання. Якщо депутат відмовляється залишити зал, головуючий на засіданні припиняє засідання... У таких випадках за висновком комісії, до компетенції якої входять питання депутатської етики, Верховна Рада без обговорення може прийняти рішення про позбавлення депутата права брати участь у пленарних засіданнях /до п'яти засідань/".
Шановні депутати, о 12 годині 30 хвилин ми будемо слухати питання про приєднання України до Договору про нерозповсюдження ядерної зброї.
Оголошується перерва на 20 хвилин.
60