ЗАСІДАННЯ ШІСТДЕСЯТ ДРУГЕ
Сесійний
зал Верховної Ради України.
19 квітня 1997 року. 10 година.
Засідання веде Голова Верховної Ради України МОРОЗ О. О.
ГОЛОВА. Доброго ранку, шановні депутати, інші учасники засідання, шановні радіослухачі!
Прошу депутатів підготуватися до реєстрації.
Проводиться поіменна реєстрація.
Зареєструвалися 317 народних депутатів. Ранкове засідання оголошується відкритим.
Перед тим як оголосити депутатські запити, прошу вашої згоди на те, щоб ми проголосували постанову про зміни в режимі роботи Верховної Ради України на першу декаду травня 1997 року. Проект постанови ви маєте, обговорювали його. Власне, це пропозиція депутатських груп, фракцій і комісій, яку було висловлено на нараді у понеділок. Ви бачите, що ці зміни стосуються лише двох днів,
3
буквально 5 -8 годин роботи. Прошу підтримати зміст цієї постанови Із вашого дозволу я його зачитаю.
"У зв’язку з перенесенням передбаченого у календарному плані проведення сьомої сесії Дня уряду з 6 травня на червень місяць та необхідністю ефективнішого використання календарного часу встановити такий графік роботи Верховної Ради України на першу декаду травня 1997 року
5 травня, у понеділок з 10 до 11 години - нарада голів комісій, керівників депутатських груп і фракцій; з 11 до 14 години - робота я постійних комісіях; з 15 до 18 години - пленарні засідання;
6 травня, у вівторок, - пленарні засідання;
7 травня, в середу, - пленарні засідання;
8 травня, четвер, з 10 до 14 години - пленарні засідання, з 15 години - робота в постійних комісіях".
Це те, що запропонували голови комісій та керівники груп і фракцій. Прошу проголосувати цю постанову. Будь ласка.
"За" - 226. Прийнято (Шум у залі).
Ще раз повторюю: у четвер, 8 травня, з 10 до 14 години - пленарні засідання, з 15 години - робота в комісіях. Уже проголосовано.
Дозвольте оголосити депутатські запити.
Запит Степана Ільковича Хмари до Президента України щодо виведення 810-і бригади морської піхоти Чорноморського флоту з території України
4
Ми вже голосували це питання, ставлю його ще раз на поіменне голосування. Підтримайте зміст цього запиту.
"За" - 199. Прийнято.
Оскільки цей запит учетверте розглядається Верховною Радою то я окремо ставлю на голосування пропозицію про його направлення Президенту.
"За" - 183.
Запит Богдана Харитоновича Ярошинського та Олександра Івановича Шандрюка до Президента України стосовно перевірки факту нецільового використання Тернопільською держадміністрацією 11 тисяч тонн цукру з державного резерву.
Ставлю на голосування питання про підтримку змісту цього запиту.
"За" - 198. Підтримується.
Ставлю на голосування пропозицію про направлення цього
запиту Президенту. Про нецільове використання Тернопільською адміністрацією цукру з держрезерву.
"За" - 205. Не підтримується.
Запит Романа Миколайовича Круцика до Президента України стосовно вжиття заходів для притягнення до відповідальності осіб, які сфабрикували кримінальну справу проти заступника голови Івано-Франківського міськвиконкому Федчука.
Ставлю на голосування питання про підтримку цього запиту.
"За" - 165. Підтримується.
5
Ставлю на голосування пропозицію про направлення цього запиту Президенту.
"За" - 176.
Запит Наталії Михайлівни Вітренко до Голови Верховної Ради України про надання інформації щодо процедури прийняття Верховною Радою постанови про позбавлення народного депутата Марченка права участі у п’яти пленарних засіданнях.
Я дав відповідь на цей запит (Шум у залі).
Будь ласка, депутате Марченко, чого ви кричите? Я ж не до вас звертаюся.
Я ще раз пояснюю. Я дав відповідь. Візьміть стенограму, там усе чітко написано. А якщо процедура вам не подобається, то є Комісія з питань Регламенту, депутатської етики та забезпечення діяльності депутатів, звертайтеся до неї.
Запит Георгія Манолійовича Манчуленка до Прем’єр-міністра України... (Шум у залі).
Ви наполягаєте на тому, щоб... (Шум у залі).
Добре. Є заява депутатських груп і фракцій Верховної Ради України з приводу хуліганських дій народних депутатів Марченка і Вітренко. "У приміщенні Верховної Ради України 16 квітня. 1997 року стався ганебний випадок, який дискредитує звання народного депутата України, завдає шкоди авторитету Верховної Ради України та підриває основи парламентаризму в цілому.
6
Народні депутати України Марченко (Роменський виборчий округ) та Вітренко (Конотопський виборчий округ) з винятковим цинізмом і брутальністю завдали тілесних ушкоджень народному депутату України Мовчану.
Ми вимагаємо вжиття до народних депутатів України Марченка і Вітренко санкцій, передбачених Регламентом Верховної Ради, зокрема, позбавлення їх права брати участь у пленарних засіданнях протягом п’яти днів.
Нереагування Верховної Ради України на подібні вчинки сприятиме повторенню зазначений дій у майбутньому".
Заяву підписано керівниками багатьох фракцій.
Є з цього приводу і відповідне рішення Комісії з питань Регламенту, депутатської етики та забезпечення діяльності депутатів. Комісія правильно акцентує увагу депутатів на суті проблеми. Я абсолютно не захищаю некоректний вислів депутата Мовчана, який вийшов за межі пристойності, але й з’ясування цих, так би мовити, стосунків таким чином теж не личить депутатам. Це ганьбить Верховну Раду в цілому. Мене менше цікавить в цьому випадку честь окремого депутата, мене хвилює честь Верховної Ради. І сьогодні всі спекулюють на цьому, вважаючи, що тут усі такі. Ні не всі, проте є винятки. Отож коли буде пропозиція Комісії з питань Регламенту щодо переголосування проекту постанови, тоді це питання можна вирішити шляхом голосування.
Надійшли ще такі запити:
7
Георгія Манолійовича Манчуленка - до Прем’єр-міністра України у зв’язку з невдоволенням відповіддю на запит стосовно ситуації з виплатами допомог малозабезпеченим сім’ям, передбаченими чинним законодавством;
Тараса
Романовича Кияка - до голови Фонду взаєморозуміння та
примирення стосовно надання інформації про стан справ з виплатою
належних компенсацій громадянам;
Володимира Дмитровича Бондаренка - до міністра енергетики і електрифікації стосовно поліпшення рівня роботи державного підприємства "Київжитлотеплокомуненерго" шляхом проведення взаємозаліку за надані послуги;
Анатолія Вільгельмовича Юрковського - до Голови Верховної Ради про потребу вжиття заходів для усунення порушень законодавства у сфері телерадіоінформації, притягнення до відповідальності осіб, які навмисно ігнорують чинне законодавство, видають антиконституційні відомчі акти;
Групи депутатів (Пономаренко, Пасько і Сирота) до Прем’єр-міністра України стосовно кількамісячної затримки виплати пенсій сільським пенсіонерам.
Запити, які я зачитав, оформлені відповідно до вимог Регламенту. Ставлю на голосування пропозицію про направлення їх адресатам.
"За" - 196.
Не прийнято (Шум у зал). Агітуйте своїх колег.
8
Ще раз поставити на голосування? Будь ласка. Ставлю на голосування пропозицію про направлення запитів.
"За" - 229. Прийнято.
Оголошую, що відповідно до статті 4. 2. 2 Регламенту Верховної Ради України до депутатської групи "Конституційний центр" увійшов народний депутат України Юхим Леонідович Звягільський (Шум у залі).
Шановні колеги, прошу уваги. Учора я мав нагоду подивитися й послухати інформаційні випуски в засобах масової інформації - І на телебаченні, і на радіо.
Оскільки, на мій погляд, відбувається свідомо організоване шельмування Верховної Ради, я зобов’язаний висловити кілька тез і прошу їх підтримати.
Останнім часом зусиллями частини політиків та засобів масової інформації знову політизовано ситуацію навколо прийняття державного бюджету та пакета податкового законодавства.
У зв’язку з цим усім нам варто визначитися з двома питаннями.
Перше. Чи ми за те, щоб в Україні всі державні питання вирішувалися на підставі Конституції і законів, чи на основі беззаконня?
І друге. Чого ми хочемо: прийняття бюджету і податкових законів чи зовсім іншого?
Якщо ми стоїмо на засадах Конституції, закону (а я думаю, що так і є), то мусимо визнати головне: порядок прийняття державного бюджету визначається Конституцією та законами України, а не
9
позицією перехожих, у яких беруть інтерв’ю на Хрещатику чи на інших вулицях.
Конституція і закони визначають, що державний бюджет - специфічний закон, який ґрунтується на багатьох інших чинних законах, насамперед податкових.
Прийняттю такого специфічного закону сьогодні об’єктивно ніщо не заважає. Наголошую: об’єктивно, бо вже 5 років в Україні є власне податкове законодавство. Воно було у вересні минулого року, коли вносився проект бюджету, воно було в січні, лютому, квітні цього року, воно є й сьогодні. До того ж Верховна Рада давно схвалила цей закон у першому читанні.
Друге питання - податкові закони. Це сьогодні 4 нові закони і понад 60 змін. По суті, понад 60 законів про зміни до чинних законів. Не посилатимемося на практику інших країн, де закони, зокрема податкові, розглядаються парламентами протягом років, візьмімо нашу практику за роки незалежності України. Середній термін проходження законів, пов’язаних з урегулюванням та функціонуванням економіки, щонайменше кілька місяців, а то й рік, якщо йдеться про запровадження нової системи оподаткування.
Уряд вніс проекти (як відомо, недосконалі) наприкінці минулого року. Чому так пізно - це питання не до нас. Верховна Рада зробила все можливе, щоб якнайшвидше їх розглянути. Закон про ПДВ прийнято повністю, інші закони - в першому й другому читаннях. Отже, всі урядові пропозиції в роботі. Тому ще раз звертаюся до ініціаторів
10
інтриг та інсинуацій навколо бюджету та податкового законодавства: визначіться, чого ви хочете. Бюджету? Будь ласка, вносьте на розгляд Верховної Ради, будемо негайно приймати. Нової податкової системи? Будь ласка, давайте працювати, але це справа не одного дня. Не можна за один день прийняти зміни до 63 законів. Хто хоч трохи розуміє, що таке законодавча процедура і робота, дійде такого висновку.
Хочете поміняти Голову Верховної Ради? Будь ласка. Проте робіть це відповідно до Конституції і законів, а не спекулюючи, що призводить до руйнації економіки і держави. І не треба вважати всіх нерозумними. Люди давно розібралися в суті цих Інтриг і чекають від нас конструктивної роботи щодо розв’язання надзвичайно гострих економічних та соціальних проблем. Мені здається, ми здатні справдити їхні сподівання.
І з приводу деяких недолугих акцентів, що вчора звучали по телебаченню. Не можна ж так! Коли розглядається, наприклад, законопроект про майно громадських організацій і народний депутат пропонує вилучити з нього норми про майно творчих спілок, а частина депутатів не бажає окремо розглядати це питання, розуміючи, що потім це ускладнить розгляд іншої частини основного майна, і голосує "проти", то береться до уваги тільки цей фрагмент. І потім поширюються спекуляції стосовно частини фракцій, яка проголосувала "проти". Це її позиція, її право. Не можна оцінювати роботу Верховної Ради на підставі цього фрагмента. Я звертаюся ще раз до засобів
11
масової Інформації ви так само несете відповідальність за суспільні настрої, як і ми, тому прошу дуже зважено ставитися до всіх матеріалів, котрі йдуть в ефір.
ГОЛОС ІЗ ЗАЛУ Поставте на голосування. Ви не поставили мій депутатський запит...
ГОЛОВА Я прощу вас не заважайте вести... (Шум у залі) Відійдіть, будь ласка
ГОЛОС ІЗ ЗАЛУ. Ви не поставили на голосування...
ГОЛОВА. Він проголосований давно Та ви ж слухайте, про що йдеться (Шум у залі).
ГОЛОС ІЗ ЗАЛУ. Ви не поставили на голосування мій депутатський запит Я прошу поставити його. Будь ласка (Шум у залі).
ГОЛОВА. Ставлю на голосування окремо запит, будь ласка (Шум у залі)
Відбувається голосування.
"За" - 67.
Прошу Секретаріат викреслити цей запит Із пакета проголосованих запитів - він не подається на розгляд Голові Верховної Ради, оскільки не набрав голосів (Шум у залі).
***
12
Ставлю на голосування пропозицію Комісії з питань Регламенту, депутатської етики та забезпечення діяльності депутатів про позбавлення депутатів Марченка і ВІтренко права протягом 5 днів брати участь у пленарних засіданнях (Шум у залі).
Будь ласка, слово депутатові Шейку (Шум у залі).
ШЕЙКО П. В., голова Комісії Верховної Ради України з питань Регламенту, депутатської етики та забезпечення діяльності депутатів (Бобровицький виборчий округ, Чернігівська область) Шановні народні депутати, шановний Олександре Олександровичу! За дорученням парламенту наша комісія двічі розглядала випадок, який стався у Верховній Раді. Були запрошені інші народні депутати, свідки, які були присутні при тому. І комісія просить прийняти з цього приводу рішення.
Шановні колеги! Ми, скажемо так, не політизували це питання, ставилися абсолютно об’єктивно. Завжди, розглядаючи подібні питання, ми намагаємося бути максимально неупередженими Наша комісія наполягала на повторному розгляді, а тепер просить обов’язково проголосувати запропонований нею проект постанови та прийняти позитивне рішення з цього приводу.
Ми в постанові відзначаємо, що некоректним у виступі був і народний депутат Мовчан, якому робимо попередження відповідно до регламентних норм (це є нормою стягнення) Ми пропонуємо позбавити депутатів, які фізичною розправою з’ясовували стосунки, права протягом 5 днів брати участь у пленарних засіданнях. Це
13
регламентна норма. І, нарешті, пропонуємо Голові Верховної Ради звернутися до Генерального прокурора, відповідним чином, відреагувати, як цього вимагає наше законодавство. Ми не хочемо, шановні колеги, щоб у цьому залі доходило до таких конфліктів та щоб депутати не провокували подібні конфлікти на вулиці, не провокували такі порахунки в суспільстві.
Прошу підтримати рішення нашої комісії. Ми наполягаємо на голосуванні і просимо вас позитивно відреагувати.
Дякую.
ГОЛОВА. Оскільки кілька фракцій наполягають на прийнятті такої постанови, ставлю її проект на голосування, будь ласка (Шум у залі). Запитання до Петра Володимировича? Він зробив інформацію. Можемо поставити йому три запитання. Запишіться, хто хоче запитати.
ШЕЙКО П. В. Поки триватиме запис, повідомляю, що народний депутат Мовчан перебуває нині в лікарні на стаціонарному лікуванні із струсом мозку.
ГОЛОВА. Депутате Головко, прошу.
ГОЛОВКО В. І., голова підкомісії Комісії Верховної Ради України з питань оборони і державної безпеки (Ленінський виборчий округ, Полтавська область). Дякую, Олександре Олександровичу. Уважаемый
14
коллега! Эта столь важная проблема требует более уважительного рассмотрения ее, чтобы рукоприкладство наказывалось. Думаю, что нам необходимо отреагировать соответствующим образом. Ведь парламент должен быть высшим образцом нравственности нашего общества, здесь люди должны вести себя надлежащим образом.
Если мы поддержим ваше предложение, то это будет справедливо.
Спасибо.
ШЕЙКО П. В. Дуже дякую вам за підтримку.
ГОЛОВА. Депутате Степенко, будь ласка.
СТЕПЕНКО В. І., член Комісії Верховної Ради України з питань боротьби з організованою злочинністю і корупцією (Полтавський виборчий округ, Полтавська область). Дозвольте поставити таке конкретне запитання. Чи не розглядалося в комісії питання, щоб мати у Верховній Раді пристава або костолома, який давав би тут лад?
Скажіть мені, як відповісти на пряме хамство того ж депутата Мовчана? Це ж пряме хамство!
Так, я не підтримую депутатів Марченка та Вітренко. А що тут робити, коли посягнуто на гідність людини?
Скільки разів у нас було... (Шум у залі). Прошу не заважати, бо буде ще один випадок! (Шум у залі).
15
Справді треба йти трохи далі. Маю на увазі те, що казав Олександр Олександрович стосовно честі й гідності Верховної Ради.
Захоплюють трибуну, і ми практично нічого не можемо вдіяти, в нас немає засобів впливу.
То як, на вашу думку, навести тут порядок?
Дякую.
ШЄЙКО П. В. Спасибі, Василю Івановичу. Наша комісія, як і ви, турбується, щоб у залі була належна дисципліна, щоб ми продуктивно працювали.
Минулого року ми розглядали в цьому контексті пропозицію про створення такої інституції, як пристав парламенту, зважаючи на те, що подібні інституції діють в інших парламентах.
Наша комісія прийняла позитивне рішення, і було запропоновано запровадження тут, у сесійному залі, такої посади, як пристав, який міг би, маючи на те законне право, втручатися в ті конфлікти, які, можливо, виникатимуть у сесійному залі та поза його межами. Якщо ви підтримаєте нас, то пропозиція буде реалізована.
Дякую.
ГОЛОВА, Останнє запитання. Депутат Чапюк.
ЧАПЮК Р. С., голова підкомісії Комісії Верховної Ради України з питань економічної політики та управління народним господарством
16
(Ківерцівський виборчий округ, Волинська область). Шановний Петре Володимировичу! Чи не забагато честі для двох осіб, що вищий законодавчий орган держави розглядає інцидент, витрачаючи на це час всієї України? Скільки це можна робити? І чи не було б доцільно все-таки комісії, котру ви очолюєте, ефективніше працювати та висвітлювати свої рішення через газету "Голос України", у тому числі щодо морального осуду негідних вчинків того або того депутата, щоб уся Україна знала про це?
Дайте, будь ласка, відповідь, бо це вже зачіпає І стиль роботи вашої комісії, й вас особисто.
Дякую.
ШЕЙКО П. В. Дякую, Ростиславе Степановичу. За всіма заявами протягом трьох років діяльності нашої комісії ми обов’язково реагували на такого типу порушення регламентних норм, етичних норм. 1 обов’язково подавали інформацію. Наша комісія приймала рішення, не політизуючи моменту, вона обов’язково діяла в межах Регламенту, у межах законодавства, зокрема Закону про статус народного депутата України. І ми обов’язково подавали інформацію нашому прес-центру. Я стежив за публікаціями стосовно всіх рішень нашої комісії. Через газету "Голос України" ці рішення доводилися до відома громадян.
17
Пропоную проголосувати та підтримати постанову, і ми більше не втрачатимемо часу. А питання достатньо серйозне, і на нього парламент мусить відреагувати.
ГОЛОВА. Дякую. Сідайте, будь ласка.
За наполяганням депутатських груп і фракцій я ще раз ставлю на голосування питання про позбавлення депутатів Марченка і Вітренко права брати участь у п’яти пленарних засіданнях.
Будь ласка, голосуємо.
"За" - 194.
Бракує голосів.
***
Слухається питання про проект Закону України про внесення змін і доповнень до Закону про систему оподаткування (щодо джерел фінансування дорожнього господарства).
Віктор Іванович Суслов запрошується на трибуну,
Вікторе Івановичу, будь ласка (Шум у залі).
СУСЛОВ В. І., голова Комісії Верховної Ради України з питань фінансів і банківської діяльності (Люботинський виборчий округ, Харківська область). Уважаемые народные депутаты! Мы продолжаем рассмотрение вопроса об источниках финансирования дорожного
18
хозяйства, к рассмотрению которого Верховная Рада приступила вчера.
Я надеюсь, что перерыв в заседании дал возможность всем депутатам ознакомиться с двумя законопроектами, которые поданы Комиссией по вопросам финансов и банковской деятельности...
ГОЛОВА. Вікторе Івановичу, вибачте.
Шановні депутати, прошу секунду уваги. Ну, по-перше, невідомо ще, хто не підтримав цю постанову, У мене виникає підозра, що частина з тих, хто проголосував "проти", якраз І залишає зал, шукаючи привід для того, щоб... (Шум у залі).
Поіменно голосувати не можна, бо це персональні справи. Регламент не дозволяє. Я б із задоволенням поставив на поіменне голосування.
Вікторе Івановичу, продовжуйте, будь ласка.
СУСЛОВ В. І. Уважаемые депутаты! После анализа всех поданых вам законопроектов по данному вопросу, я думаю, вы увидели, что компромисс достигнут. Об этом вчера говорил и депутат Климпуш, докладывая вопрос от Комиссии по вопросам топливно-энергетического комплекса, транспорта и связи.
Итак, сегодня предлагается проголосовать и принять в первом чтении проект Закона Украины о внесении изменений в Закон об источниках финансирования дорожного хозяйства Украины. В случае
19
принятия в первом чтении этого законопроекта у нас появится возможность внесения необходимых поправок. Я специально об этом говорю ввиду того, что хотя представители Кабинета Министров и участвовали в заседании во время обсуждения этого законопроекта, но, видимо, Кабинет Министров не привык работать так быстро, как Верховная Рада. У него пока не было времени, чтобы подать свои предложения. До второго чтения такая возможность у Кабинета Министров будет.
Если этот проект закона будет принят в первом чтении, тогда во время второго чтения мы примем и введем в действие Закон Украины о внесении изменений и дополнений к Закону о системе налогообложения относительно источников финансирования дорожного хозяйства. Этим законом предполагается немедленно возобновить прежние источники финансирования дорожного хозяйства. Мы проголосуем и возобновим эти источники до принятия бюджета на этот год, либо до 1 января 1998 года, как предлагала комиссия по транспорту.
Итак, поскольку условием рассмотрения и принятия Закона о внесении изменений и дополнений к Закону о системе налогообложения, с нашей точки зрения, является принятие в первом чтении проекта Закона о внесении изменений в Закон об источниках финансирования дорожного хозяйства, то я предлагаю вначале поставить на голосование этот законопроект.
20
ГОЛОВА. Шановні народні депутати! Ви вчора докладно обговорювали це питання. Раніше воно теж обговорювалося (Шум у залі). Почекайте. Та я все прекрасно розумію: нове питання, але воно вже було предметом обговорення у комісіях.
Коли Віктор Іванович доповідав про дорожній фонд, то говорив про пошук джерел надходжень до дорожнього фонду, відмінних від тих, які є сьогодні. І це зовсім не передбачає скасування чинного порядку формування дорожнього фонду, адже ми можемо прийняти зараз законопроект у другому читанні.
Таким чином, якщо ми розглянемо І приймемо цей проект закону в першому читанні, то зможемо через певний час запровадити його в дію. І, скажімо, з 1 січня наступного року запровадимо такий порядок відрахувань до дорожнього фонду, а відтак відкриємо шлях до розв’язання цієї проблеми, яким іде практично весь світ. А тим часом приймемо традиційний закон про дорожній фонд на основі Закону про внесення змін і доповнень до чинного законодавства про систему оподаткування, як було погоджено тут, у сесійному залі, і підтримано сьогодні комісією.
Тобто спочатку в першому читанні проголосувати законопроект про внесення змін до Закону про джерела фінансування дорожнього господарства, а потім у другому читанні проголосувати законопроект про внесення змін і доповнень до Закону про систему оподаткування.
Є запитання до Віктора Івановича? Запишіться, будь ласка.
Депутате Моцпан, будь ласка
21
МОЦПАН А. Ф., член Комісії Верховної Ради України з питань боротьби з організованою злочинністю і корупцією (Амвросіївський виборчий округ, Донецька область) Фракция Социалистической и Селянской партий Украины. Уважаемый Александр Александрович! Уважаемые коллеги! Лично я буду поддерживать позицию Комиссии по вопросам финансов и банковской деятельности. Считаю, что она более соответствует государственным интересам, а именно: аккумулированию средств на дорожное строительство в государственном бюджете на специальном счете и с контролем его расходования со стороны правительства. Спасибо.
ГОЛОВА. Депутате Донченко, прошу.
ДОНЧЕНКО Ю. Г., секретар Комісії Верховної Ради України з питань соціальної політики та праці (Старобільський виборчий округ, Луганська область). Фракция коммунистов. Виктор Иванович, давайте будем последовательными. У нас в повестке дня сегодня стоит вопрос так: "Про систему оподаткування (щодо фінансування дорожнього господарства) (друге читання)".
Вы вносите законопроект, который не рассмотрен депутатскими группами и фракциями, руководителями комиссий, на первое чтение. Нет в повестке дня такого законопроекта. Суть ясна, никто ее не
22
отрицает, но полмиллиона работников дорожного хозяйства не работают, поэтому сегодня надо рассмотреть документ во втором чтении и принять. И желательно, кстати, наша комиссия вносила это предложение, включить еще фонд занятости, фонд инвалидов, поскольку сложилась та же ситуация и с этими фондами в связи с тем, что мы допустили ошибку при изменении этого документа
Поэтому я прошу, Александр Александрович, рассматривать тот вопрос, который стоит в повестке дня. И ни в коем случае не принимать то, о чем сейчас идет речь.
ГОЛОВА. Відповідно до Регламенту, якщо під час розгляду питання, внесеного до порядку денного, виникає потреба з’ясувати деякі обставини, з приводу яких може бути окреме рішення або розглянуте окреме питання, то Верховна Рада має право приймати з цього приводу відповідне рішення.
ДОНЧЕНКО Ю. Г. Александр Александрович, давайте тогда примем решение о том, чтобы внести в повестку дня вопрос, который сейчас доложил Виктор Иванович. А тогда отдельно проголосуем за другие моменты... Но в повестке записано, что это второе чтение.
ГОЛОВА. Зверніть увагу, у порядку денному записано. "Проект Закону про внесення змін і доповнень до Закону про систему оподаткування (щодо фінансування дорожнього господарства)". Хіба
23
Віктор Іванович говорить не про фінансування дорожнього господарства? (Шум у залі).
Будь ласка, Вікторе Івановичу.
СУСЛОВ В. І. Уважаемые народные депутаты, уважаемый депутат Донченко! Давайте еще раз подумаем, что предлагается: один и тот же вопрос - о финансировании дорожного строительства. Поэтому рассматривать, допустим, сейчас предложение о введении специального налога на нужды фонда инвалидов или фонда занятости неуместно, поскольку это не соответствует повестке дня. Все остальное - строго по повестке дня.
Мы хотим, чтобы это было проголосовано, поскольку тогда открывается возможность сегодня же восстановить прежние источники финансирования дорожного строительства. Пытаясь сейчас заблокировать внесение изменений в Закон об источниках финансирования дорожного строительства, депутат Донченко автоматически заблокирует и восстановление этих отчислений в дорожный фонд.
В данном случае нужно понять, что это связанные вопросы. Если мы не внесем изменения в Закон об источниках финансирования народного хозяйства, то ранее указанные там источники работать не будут, потому что их нет в Законе о системе налогообложения.
ГОЛОВА. Депутат Климпуш. Будь ласка.
24
КЛИМПУШ О. Д., голова підкомісії Комісії Верховної Ради України з питань паливно-енергетичного комплексу, транспорту і зв’язку (Рахівський виборчий округ, Закарпатська область). Шановний Вікторе Івановичу, ми з вами домовилися (і я прошу підтвердити це), що до прийняття Закону України про внесення змін і доповнень до Закону про систему оподаткування, який скасовує наявний механізм фінансування дорожнього господарства, Верховна Рада мала визначити новий механізм і тільки тоді вирішити питання стосовно ліквідації цього механізму і (наголошую!) стосовно списання боргів в оплаті дорожніх відрахувань і зборів. Прошу відповісти на це запитання.
Друге. Ми погодилися з вами, що підтримуємо законопроект про джерела фінансування дорожнього господарства. Справді, треба його розглянути, він заслуговує на те. Щоправда, сьогодні не можемо його докладніше розглянути, але я впевнений, ми його обов’язково підтримаємо і проголосуємо "за".
І останнє. Я прошу вас чітко сказати народним депутатам, що наші позиції збігаються (наприклад, мій колега Моцпан не зрозумів) стосовно того, що то мають бути цільові бюджетні кошти, використання яких контролюється Кабінетом Міністрів.
Дякую.
СУСЛОВ В. І. Уважаемые депутаты! В третий раз хочу подтвердить, что у нас действительно состоялись консультации с
25
участием уважаемого Ореста Дмитриевича, дорожников, и компромисс был достигнут. Не все депутаты понимают, что по этому вопросу достигнут компромисс между всеми заинтересованными сторонами, и пытаются быть больше дорожниками, чем сами дорожники.
Мы согласились с тем, что можно принять в первом чтении изменения к Закону об источниках финансирования дорожного хозяйства. Это даст возможность депутатам дополнительно внести свои предложения и принять окончательно Закон о системе налогообложения с одним только (я все время это повторяю) уточнением: до какого момента мы продолжаем работу прежней системы - либо до принятия закона о бюджете, либо до конца этого года. Вот и все.
Таким образом, уважаемые депутаты, поскольку компромисс достигнут и, надеюсь, всеми понят, предлагаю не терять времени и приступить к голосованию.
ГОЛОВА. Час на обговорення вичерпано. Вношу таку пропозицію. Ми проголосуємо внесення додаткового питання про джерела фінансування, яке випливає із законопроекту. Проголосуємо в другому читанні проект, який уже опрацьовано та погоджено, і відразу приймемо рішення щодо джерел фінансування (Шум у залі).
Ви хочете навпаки? А чому? Не розумію. От ні, так не підходить. Чому не підходить? (Шум у залі). Ще раз повторюю:
26
погоджена позиція щодо внесення змін і доповнень до Закону про систему оподаткування, пов’язаного зі створенням дорожнього фонду. Якби ми навіть не розглядали питання про джерела фінансування, то мусили б довести до кінця розпочате. Виходячи з потреб пошуку механізму формування дорожнього фонду комісія пропонує схему, яка раніше вже пропонувалась під час аргументації самого закону. Вона переконлива, бо свідчить про те, що запроваджується порядок, який існує в більшості країн світу та гарантує джерела для фінансування будівництва доріг.
Є процедура, яку теж не можна обійти. Ми розглядаємо питання, у якому погоджено позиції Комісії з питань паливно-енергетичного комплексу, транспорту і зв’язку та Комісії з питань фінансів і банківської діяльності. І відразу розглянемо питання про джерела фінансування.
Потрібно проголосувати процедуру розгляду цих питань. Ще раз кажу: спочатку в другому читанні розглядаємо погоджений між двома комісіями проект, який учора обговорений і не викликає заперечень. І відразу в першому читанні розглядаємо зміни й доповнення до Закону про джерела фінансування дорожнього господарства.
Зрозуміло?
Ставлю на голосування (Шум у залі).
Голосуйте, будь ласка, активно.
"За" - 199.
Ще раз ставлю на голосування
27
"За" – 210.
Надаю слово Віталію Андрійовичу Масолу.
МАСОЛ В. А., член Комісії Верховної Ради України з питань Чорнобильської катастрофи (Козелецький виборчий округ, Чернігівська область). Шановні народні депутати! Ми можемо Дуже довго провадити розмови, але дороги в нашій державі мають будуватися. Багато з вас їздять тими дорогами і бачать, що то таке. До речі, дороги весь час будуються за рахунок додаткового податку на будівництво шляхів. Як колишній керівник Держплану можу вам сказати, що дороги на Харків, Чернігів, Львів, де вже діють 4 смуги, побудовано саме за рахунок такого податку. І нам не треба сперечатися, ми марнуємо час. Підтримаймо комісію, проголосуймо. Не треба обговорювати, це цілком зрозуміла річ. Ми тільки самі себе трохи компрометуємо, коли починаємо дуже багато говорити про те, що не викликає ніяких заперечень. Пропоную проголосувати та підтримати наше дорожнє будівництво.
Можу сказати, що наважився б ще на один шлях (зі мною можуть не погодитися банки), але я зробив би емісію і дав би кошти на будівництво доріг. Ви ж знаєте, що без доріг немає життя, немає ні сільського виробництва, нічого. Отже, проголосуймо (Шум у залі).
ГОЛОВА. Спокійно. Ми обговорили це питання (Шум у залі). Він від транспортної комісії висловив позицію...
28
Ще раз ставлю на голосування порядок розгляду питань і внесення питання про джерела фінансування так, як пропонує фінансова комісія. Будь ласка (Шум у залі).
"За" - 213.
Не просить же! От ви більше просите.
Ігоре Олександровичу, будь ласка.
МІТЮКОВ І. О., міністр фінансів України. Шановні народні депутати! Я вчора висловлював думку Кабінету Міністрів з даного питання. Вважаю, що ситуація, яка нині склалася, може бути дуже легко розв’язана.
Спочатку проголосуймо пропозицію, внесену народним депутатом Климпушем, а потім - пропозицію комісії Суслова. І в нас не буде ніяких проблем.
ГОЛОВА. Переконливо звучить. Це уряд пропонує. З урахуванням позиції уряду ще раз ставлю на голосування, будь ласка.
Підтримаймо пропозицію уряду.
"За" - 217.
Вносять пропозицію голосувати поіменно. Будь ласка.
"За" - 203.
Відбувається поіменне голосування, будь ласка.
"За" - 220.
Ще раз, будь ласка (Шум у залі).
29
Так наполягають же депутати. Я зобов’язаний ще раз тю, ставити на голосування
"За" - 218.
Висвітліть, будь ласка, список за фракціями (Шум у залі).
Сергію Владиславовичу, будь ласка, не треба робити того, що ви зараз робите. Бо це не входить до ваших обов’язків.
І Тоді відповідно до порядку денного розглядається варіант законопроекту, погоджений двома комісіями.
СУСЛОВ В. І. Добавим слово "погоджений" при условии принятия в первом чтении того проекта, который мы не желаем рассматривать сегодня (Шум у залі).
Если тот не проходит, как я сказал, то комиссия будет голосовать и против этого. Тогда ничего не проходит.
ГОЛОВА. Я поставлю на голосування спочатку в першому читанні проект Закону про внесення змін до Закону про джерела фінансування дорожнього господарства, а потім проект Закону про внесення змін І доповнень до Закону про систему оподаткування, погоджений двома комісіями. Ставлю на голосування. Будь ласка (Шум у залі).
Голосуйте! Що ви ходите?! Узяли портфелі в руки й ходите. •
"За" -218.
30
Так чого ви хочете? Я запитую тоді тих, хто за такий порядок. Не можна проголосувати, якщо картка в кишені. Ви розумієте? У кишені можна насіння носити.
Що тут незрозуміле? (Шум у залі).
Ще раз ставлю на голосування. Та ви зрозумійте: ваші дорогі машини розіб’ються на тих дорогах, що сьогодні є, коли їх не підтримувати в належному стані.
Ще раз ставлю на голосування. Порядок такий: спочатку голосуємо у першому читанні проект Закону про внесення змін до Закону про джерела фінансування дорожнього господарства, а потім - погоджений двома комісіями проект Закону про внесення змін і доповнень до Закону про систему оподаткування.
Ставлю на голосування.
"За" - 236.
Проект, якій вніс Віктор Іванович, вам роздано. Він влаштовує всіх. Депутат Суслов його доповідав, обговорювали проект закону в Комісії з питань фінансів І банківської діяльності.
Ставлю на голосування у першому читанні проект Закону про внесення змін до Закону про джерела фінансування дорожнього господарства.
"За" - 246.
Ставлю на голосування в другому читанні проект закону, погоджений двома комісіями.
СУСЛОВ В. І. Александр Александрович, тут есть один только вопрос, который нужно согласовать, и потом можно голосовать.
31
ГОЛОВА. Будь ласка.
СУСЛОВ В. І. В преамбуле и "Заключних положеннях" проекта Закона Украины о внесении изменений в Закон о системе налогообложения написано: "3 метою стабільного фінансування дорожнього господарства України, тимчасово... ", наша же комиссия проголосовала за такую редакцию: "до прийняття Закону України про Державний бюджет України на 1997 рік... " Комиссия по вопросам топливно-энергетического комплекса, транспорта и связи предлагает написать: "до 1 січня 1998 року".
Вот этот пункт нужно проголосовать, на какой срок вводится этот порядок: до принятия закона о бюджете или до конца года.
Засідання
веде Перший
заступник Голови Верховної Ради України
О. М. ТКАЧЕНКО.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні колеги! Одну хвилиночку (Шум у залі). Не галасуйте! Одну хвилинку! Вчора була пропозиція і сьогодні висловлювалася, що не до прийняття бюджету, а до 1 січня 1998 року.
Ігоре Олександровичу, будь ласка.
32
МІТЮКОВ І. О. Позиція уряду така, що цей законопроект має працювати до кінця поточного року, до 1 січня 1998 року. Ми просимо підтримати такий термін.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Ставлю на голосування цю пропозицію Прошу підтримати (Шум у залі). Та не галасуйте. У Закарпатті доріг немає, тому підтримуйте, щоб були дороги. Голосуємо.
"За" - 214.
Прошу проголосувати, будь ласка. Голосуємо. Хмельницькій області теж дороги потрібні. Голосуємо. Валерію Івановичу, допомагайте.
"За" - 218.
Хто за те, щоб поіменно проголосувати цю пропозицію?
"За" - 169.
Голосуємо поіменно. _
"За" - 193.
Висвітліть, будь ласка, за фракціями. Члени групи "Реформи" не хочуть їздити по дорогах, фракція Народного руху теж не хоче їздити, члени фракції "Соціально-ринковий вибір" теж... Незрозуміле... Пішки ходити будемо?!..
Вікторе Івановичу, будь ласка.
СУСЛОВ В. І. Уважаемые депутаты! Александр Николаевич"‘ не учел, что есть предложение одной комиссии, есть предложение
33
|
другой комиссии Их надо поставить на голосование отдельно, не пытаясь протянуть обязательно предложение комиссии по транспорту Лично я не сомневаюсь, что по такому рейтинговому голосованию, судя по всему, предложение комиссии по транспорту наберет больше голосов Если оно наберет больше голосов, тогда и я призову членов нашей комиссии и всех поддержать такой вариант, поскольку другого выхода не будет А из-за того, что нарушается процедура, мы ничего не можем проголосовать
ГОЛОВУЮЧИЙ Вікторе Івановичу, спасибі Ставлю на голосування пропозицію Комісії з питань фінансів І банківської діяльності Закон про систему оподаткування чинний до прийняття бюджету
"За" - 148
Ставлю на голосування пропозицію Комісії з питань паливно-енергетичного комплексу, транспорту і зв’язку дія закону триває до 1 січня 1998 року
"За" - 191
За рейтингом ставлю на голосування пропозицію, внесену Комісією з питань паливно-енергетичного комплексу, транспорту І зв’язку
СУСЛОВ В. І. Я предлагаю поддержать, иначе мы ничего не примем.
34
ГОЛОВУЮЧИЙ Я прошу підтримати
"За" - 218.
(Шум у залі). Одну хвилиночку! Слово має депутат Грабар, за ним - депутат Найда. І потім проголосуємо
ГРАБАР М Ф, член Комісії Верховної Ради України з питань законності І правопорядку (Хустський виборчий округ, Закарпатська область) Група "Реформи" Шановний головуючий! Шановні народні депутати! Я прошу вибачити за те, що так важко доводиться в нашому залі брати слово Олександре Миколайовичу, змушений вам заявити, що ви грубо порушуєте Регламент...
ГОЛОВУЮЧИЙ Я вимкну мікрофон, говоріть по суті.
ГРАБАР М. Ф. Тепер по суті. Усвідомлюючи потребу прийняття такого надзвичайно важливого для держави рішення, я пропоную підтримати пропозицію про те, що запроваджується цей закон тільки до прийняття бюджету на 1997 рік. Чому? Ми щойно прийняли в першому читанні законопроект про внесення змін до Закону про джерела фінансування дорожнього господарства. Якщо ми приймемо рішення - до 1 січня 1998 року, то заблокуємо прийняття цього законопроекту в другому читанні, враховуючи, що ми з вами будемо не здатні прийняти бюджет 1998 року, бо почнеться виборча кампанія.
35
Поки нова Верховна Рада сформує комісії, то тільки в травні-червні зможе працювати над бюджетом Виходить, цей закон діятиме до середини 1998 року.
Тому я й пропоную - до прийняття бюджету на 1997 рік Комісія з питань паливно-енергетичного комплексу буде нас підштовхувати, щоб ми прийняли в другому читанні цей законопроект. Прошу проголосувати поіменно.
ГОЛОВУЮЧИЙ Дякую Георгій Іванович Найда. Будь ласка.
НАЙДА Г. І, член Комісії Верховної Ради України з питань паливно-енергетичного комплексу, транспорту і зв’язку (Суворовський виборчий округ, Херсонська область) Фракция коммунистов Уважаемые коллеги! Наконец мы с вами вышли на реальное решение вопроса, касающегося действующих сегодня нормативов финансирования той или иной отрасли Виктор Иванович, уважаемый мною человек, предложил менять правила игры во время игры Практически 4 месяца дорожники не получают финансирования Мало того, что им были должны, все списано нашим проектом постановления Сегодня нет денег, чтобы ликвидировать фирмы.
Я голосовал за предложение Виктора Ивановича о новом налогообложении. Но сегодня, Виктор Иванович вы еще раз убедились, что для Руха и "Реформ", с которыми вы начали эти игры, это не та игра Им главное - заблокировать народное хозяйство. И я
36
не могу понять Ельяшкевича. В его округе живет 60 процентов дорожников, а он голосует против, несмотря на все ваши уговоры. Как можно так голосовать?
Поэтому с волками жить - по-волчьи выть Надо было сначала принять предложение нашей комиссии, а потом вводить новые правила игры А иначе никогда ничего не получится.
И я прошу поддержать сегодня дорожников, они должны работать независимо от того, что делается у нас тут. Продолжайте свои игры, но людям дайте возможность работать!
ГОЛОВУЮЧИЙ Дякую Депутат Череп
ЧЕРЕП В. I., голова Комісії Верховної Ради України з питань базових галузей та соціально-економічного розвитку регіонів (Білопільський виборчий округ, Сумська область). Шановні колеги! Я звертаюсь до тих, хто голосує проти прийняття законопроекту, який пропонує комісія Суслова. І записати: до 1 січня 1998 року. Давайте будемо послідовними 9 квітня ми прийняли постанову, де пункт 3 звучить так: "У процесі доопрацювання передбачити розроблення механізму..."
Сьогодні механізму немає, бюджету немає Шляховики стоять, а ми пропонуємо - до прийняття бюджету. Приймемо бюджет, так немає механізму поповнення фонду, який ми пропонуємо.
37
Давайте приймемо - до 1 січня 1998 року, а за цей час відпрацюємо механізм і решту. Це буде компромісне й розумне рішення.
Я прошу підтримати пропозицію комісії Суслова, але - до 1 січня 1998 року.
Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую. Слово Віктору Івановичу, і голосуємо.
СУСЛОВ В. І. Уважемые депутаты! Разрешите сделать замечание по поводу выступления депутата Грабаря. Теперь, если мы даже проголосуем, что закон действует до 1 января 1998 года, то и дорожники, и транспортная комиссия будут заинтересованы в принятии во втором чтении одобренного в первом чтении законопроекта, ведь иначе они с 1 января 1998 опять останутся без финансирования, с пониманием того, что после 1 января 1998 уже не скоро удастся принять такой закон. То уже новая Верховна Рада будет делать.
Я не сомневаюсь, что и дорожники, и транспортная комиссия, и все, кто хочет, чтобы дорожное хозяйство финансировалось, будут способствовать принятию законопроекта во втором чтении.
Прошу поддержать предложение, которое набрало больше голосов. Ведь надо принимать решение.
38
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, Вікторе Івановичу. Прошу, шановні колеги, підтримати пропозицію депутатів Найди та Черепа. Будь ласка, голосуємо. І комісія Віктора Івановича підтримує. Прошу голосувати депутатів Київської та Івано-Франківської областей, які замість того, щоб працювати, гуляють у коридорах.
"За" - 215.
Ставлю ще раз на голосування. Перейдіть на той бік і допоможіть їм голосувати. Там один депутат Єльяшкевич зостався. Хай виборці знають.
Голосуйте, будь ласка.
"За" - 236.
Дякую.
СУСЛОВ В. І. Остальные позиции согласованы (Шум у залі). Я понимаю, что Орест Дмитриевич ставил и хочет снова ставить вопрос по поводу того, что была списана задолженность. Она была списана законом, который вступил в силу. И надо четко понимать, что юридически восстановить эту задолженность уже нельзя. Задним числом ее восстановить уже нельзя.
Поэтому тут даже не нужно ставить на голосование.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Одну хвилинку. Відведемо 5 хвилин на запитання, щоб Віктор Іванович відповів, і завершимо. Запишіться, будь ласка.
39
Депутате Хмельовий, прошу.
ХМЕЛЬОВИЙ А. П., секретар Комісії Верховної Ради України з питань паливно-енергетичного комплексу, транспорту і зв’язку (Слов’янський міський виборчий округ, Донецька область). Фракция коммунистов. Я поддерживаю Ореста Дмитриевича Климпуша, чтобы вернуться к его поправке и проголосовать. Почему? Потому что на нынешний день в нашей казне денег нет на дорожное строительство и на содержание дорог. Прошу этот вопрос поставить на голосование.
Я вчера говорил, как эта проблема решается в России. Мы в конце концов проголосовали за 1,2 процента, в России - 2,38, плюс 25 процентов берут от стоимости горюче-смазочных материалов, и это тоже идет на дорожное строительство.
На чем мы экономим? Четыре месяца дороги вообще не финансировали, теперь давайте спишем все, что должны были заплатить. Ну когда же поступят деньги в бюджет?
Предлагаю согласиться с поправкой Ореста Дмитриевича и проголосовать.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую. Депутат Глух, за ним - депутат Черенков.
ГЛУХ І. В., член Комісії Верховної Ради України з питань агропромислового комплексу, земельних ресурсів та соціального розвитку села (Доманівський виборчий округ, Миколаївська область).
40
Шановний Вікторе Івановичу, запитання таке. Скажіть, будь ласка, 1,2 відсотка - скільки це становитиме від прибутку? (Шум у залі).
ГОЛОВУЮЧИЙ. Одну хвилинку. Шановні колеги! Віктор Іванович не чує запитань.
СУСЛОВ В. І. Уважаемые депутаты! Какой процент прибыли равен 1,2 процента с оборота, я, к сожалению, затрудняюсь сказать, потому что у каждого предприятия - по-своему. Но получится много.
ГЛУХ І. В. Так ось, багато. Але як бути? Це ж близько 6-7 відсотків прибутку.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Депутате Черенков, прошу.
ЧЕРЕНКОВ О. П., член Комісії Верховної Ради України з питань фінансів І банківської діяльності (Біловодський виборчий округ, Луганська область). Уважаемые коллеги! Давайте все-таки не вводить норму в закон. Я понимаю сложившуюся ситуацию. Пусть внесет Кабинет Министров предложение использовать часть средств резервного фонда на то покрытие части недополученных средств на дорожное строительство. И все. А принимать я считаю нецелесообразным, ведь закон обратной силы не имеет.
Спасибо.
41
ГОЛОВУЮЧИЙ. Депутат Степанов. За ним - депутат Левченко.
СТЕПАНОВ П. С., голова підкомісії Комісії Верховної Ради України з питань соціальної політики та праці (Ватутінський виборчий округ, Луганська область). Уважаемый Александр Николаевич! Уважаемые народные депутаты! Конечно, у меня не такой масштаб, как у Виталия Андреевича Масола. Я считаю, что не только дороги должны жить, но и инвалиды имеют право на жизнь. Мы предлагали законопроект о включении в систему налогообложения других фондов, фонд социальной защиты инвалидов, фонд занятости, фонд социального страхования и другие. Наша комиссия получает сотни писем, телеграмм о том, что перечисления в эти фонды прекращены. Поэтому я очень прошу, заклинаю народных депутатов, чтобы вместе с дорогами проголосовать и за включение этих фондов в систему налогообложения.
Когда мы принимали закон, нам говорили, что это не налоги, а фонды будут жить. Лукаво было сделано. Фонды сейчас практически прекращают существование. Очень прошу народных депутатов проголосовать за фонды.
СУСЛОВ В. І. Уважаемые депутаты! Это другая тема, которая будет внесена на рассмотрение Верховного Совета на следующей
42
неделе. Сегодня дай Бог нам окончательно принять решение по дорогам.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Спасибі. Депутате Левченко, будь ласка.
ЛЕВЧЕНКО А. І., член Комісії Верховної Ради України з питань боротьби з організованою злочинністю і корупцією (Красно донський виборчий округ, Луганська область). Передайте слово депутатові Буздугану.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Депутате Буздуган, прошу.
БУЗДУГАН Ю. О., голова Комісії Верховної Ради України з питань соціальної політики та праці (Новоселицький виборчий округ, Чернівецька область). Дякую. Шановні колеги! Ми вже не раз, порушуючи процедуру, створювали собі проблеми. Сьогодні ми в другому читанні розглядаємо проект закону, є порівняльна таблиця. Тут сім позицій, які або частково враховано, або відхилено.
Я пропоную проголосувати принаймні ці сім позицій.
СУСЛОВ В. І. Александр Николаевич! Действительно, мы быстрее примем закон, если пойдем по статьям. Мы проголосовали преамбулу с поправкой, что закон вводится на период до 1 января 1998 года.
43
Теперь я читаю дальше "Внести до Закону України про систему оподаткування такі зміни і доповнення
1. Частину четверту статті 1 викласти у такій редакції..."
ГОЛОВУЮЧИЙ. Вікторе Івановичу, хвилиночку! Який це пункт?
СУСЛОВ В. І. Я иду по сравнительной таблице, розданной депутатам
ГОЛОВУЮЧИЙ Третя колонка?
СУСЛОВ В І Третья колонка.
ГОЛОВУЮЧИЙ Будь ласка.
СУСЛОВ В І "Податки і збори (обов’язкові платежі), справляння яких не передбачено цим законом (дальше дополнено по сравнению со старым законом), крім визначених Законом України про джерела фінансування дорожнього господарства України, сплаті не підлягають".
Если мы это примем, то то, что записано в ныне действующем законе, будет действовать и в дальнейшем Комиссия предлагает принять
ГОЛОВУЮЧИЙ. Пункт перший?
44
СУСЛОВ В. І. Преамбула проголосована Пункт 1 не проголосован.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Преамбулу проголосовано. Голосуємо пункт 1. Прошу підтримати. Комісії з питань фінансів та з питань паливно-енергетичного комплексу, транспорту і зв’язку підтримують.
"За" - 175.
Шановні колеги! Я прошу зайняти робочі місця.
Ставиться на голосування пункт 1. Прошу підтримати.
"За" - 163.
Депутат Климпуш. Будь ласка.
КЛИМПУШ О. Д. Шановні колеги! Шановний Олександре Миколайовичу! Ситуація така. Ми перших два пункти, мені здається, вже проголосували Там не було ніяких проблем. Не знаю, чи потрібно до цього повертатися. Але сьогодні ми не можемо голосувати далі. І причиною цього є те, що зал не підтримав вимогу багатьох фракцій стосовно покарання Марченка і Вітренко. У залі зараз знаходиться 250 чоловік, тому що значна частина депутатів покинула зал. Вони мають на це право.
Тому я пропоную перенести голосування цього проекту на вівторок, коли буде достатня кількість депутатів. А зараз у залі 250 депутатів, і у нас не може бути результативного голосування.
Дякую.
45
ГОЛОВУЮЧИЙ. Я міг би з вами, Оресте Дмитровичу, погодитися. Проте не можна змішувати одне з другим - особисті взаємовідносини з державними справами.
Я думаю, що оскільки зал визначився голосуванням, то до того " питання не треба повертатися. А якщо це комусь не подобається, це їхня справа. Але я ще раз скажу: не змішуймо одне з другим. Ми вирішуємо державне питання будівництва й експлуатації доріг, а не долю когось Із депутатів. Я вчора говорив і сьогодні кажу, що перед тим як щось говорити, потрібно спочатку подумати. Тоді не було б таких прецедентів, як стався кілька днів тому.
Я просив би, шановні колеги, підтримати. Давайте проголосуємо - в залі достатньо депутатів. А потім я надам слово депутату Саханю. "Реформам" це не подобається, Руху не подобається. Однак і "Реформи", І Рух хочуть їздити по хороших дорогах, маючи, до речі, хороші машини (Шум у залі). А у мене - найкраща, тому я й голосую.
Будь ласка, депутате Сахань.
САХАНЬ І. Я., голова підкомісії Комісії Верховної Ради України з питань бюджету (Ярмолинецький виборчий округ, Хмельницька область). Шановні колеги! Я хотів би звернути вашу увагу на те, що ми сьогодні розглядаємо питання про зміни в системі оподаткування. Коли в першому читанні приймався цей законопроект, Голова Верховної Ради доручив комісіям розглянути цю проблему з
46
урахуванням фондів, про які сьогодні йдеться. Не можна нам робити кожного разу одну й ту саму помилку - не запропонувавши нічого на заміну, ламати старе. Хай і недосконалими ці структури були, але хіба правильно, що ми руйнуємо їх одним розчерком пера? Вилучили, скажімо, фонд зайнятості із системи. Це означає, що люди опинилися сьогодні сам на сам зі своєю долею. Таких уже 500 тисяч, а до кінця року буде мільйон, і всі вони потребуватимуть допомоги. Ми нічого не запропонували на заміну, просто вилучили цей момент. Це стосується й інвалідів і так далі.
Не можна так робити! І це зрозуміло давіть з обговорення цього питання. Треба спочатку відпрацювати механізм заміни, а потім скасовувати старе.
СУСЛОВ В. І. Уважаемые депутаты! Я напомню, какой вопрос обсуждается, - о финансировании дорожного строительства. Вопрос о фонде занятости будет рассматриваться на следующей неделе (Шум у залі).
ГОЛОВУЮЧИЙ. Георгію Івановичу, Вікторе Івановичу, я вже втретє повторюю, що ми голосуємо зовсім інше. Я прошу, шановні колеги, проголосувати. А потім, як проголосуємо, я вам, Василю Івановичу, надам слово. Полтава нехай допоможе. Он Івано-Франківська область поки що відпочиває, а Київська - ви краще
47
допоможіть їм голосувати. Це я кажу для того, щоб виборці знали, як їхні депутати дбають про дороги.
Голосуємо.
"За" - 205.
Я прошу голосувати Голосуємо Ми приймемо цей закон, а потім надрукуємо, як депутати дбають про дороги у своїх областях. Тут присутній і міністр, нехай знає, як допомагати цим областям за підтримку.
"За" - 216.
Голосуємо, розберіться, будь ласка. Депутат Піскуновський просить пере голосувати. Голосуємо.
"За" – 219.
Климпуш Оресте Дмитровичу, перейдіть на цей бік Депутат Камінський просить переголосувати. Будь ласка, підтримайте.
"За" - 221 Не прийнято.
Депутат Снігач, голосуймо Я прошу всіх голосувати Будь ласка. Чому депутати з Чернігівської області не голосують?
"За" – 227. Прийнято.
Спасибі.
СУСЛОВ В І. Уважаемые депутаты! Пункт 2 также полностью согласован между комиссиями, я зачитываю его:
"Частину третю статті 2 доповнити реченням такого змісту:
48
"Відрахування та збори на будівництво, ремонт І утримання автомобільних доріг загального користування зараховуються на окремі рахунки відповідних бюджетів та використовуються виключно за цільовим призначенням - на фінансування дорожнього господарства України в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України".
ГОЛОВУЮЧИЙ Голосуємо Комісії підтримують Депутати Вернигора, Меркушов, голосуйте, будь ласка. Хіба немає вам Іншого часу, щоб порадитися?
"За" - 229. Прийнято.
Спасибі.
СУСЛОВ В І Уважаемые депутаты, в "Заключних положеннях" в пункте 1 нужно исправить: "Цей закон є чинним на термін до 01.01.1998 року", как было проголосовано нами в преамбуле.
И в пункте 2 "Кабінету Міністрів України при розробці проекту Закону України про Державний бюджет на 1997 рік передбачити " - на 1998 мы тогда записываем - "передбачити зміну джерел фінансування будівництва, ремонту і утримання автомобільних доріг загального користування"
ГОЛОВУЮЧИЙ. Голосуємо. Вікторе Івановичу, це проголосовано в нас?
49
СУСЛОВ В. І. Да, фактически это проголосовано.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Ще раз для впевненості, будь ласка.
"За" - 225.
Голосуємо. Віталій Андрійович не встиг проголосувати Депутате Камінський, ви голосуйте, а руку опустіть.
"За" – 233. Прийнято.
Спасибі.
СУСЛОВ В. І. Тепер закон у цілому.
ГОЛОВУЮЧИЙ У цілому Голосуємо Одну хвилиночку! Депутате Буздуган, давайте проголосуємо, а тоді я надам вам слово. Депутате Попеску, голосуйте, будь ласка
Юрій Олексійович Буздуган. Будь ласка.
БУЗДУГАН Ю. О. Дякую Шановні колеги! Звертаю вашу увагу на те, що на сторінці 11 є поправка, формально внесена трьома депутатами, а реально - Комісією з питань соціальної політики та праці.
Ми пропонуємо статтю 14 Закону про внесення змін і доповнень до Закону про систему оподаткування доповнити такими пунктами пункт 20 "Збір до фонду соціального захисту Інвалідів", пункт 21 "Збір
50
до фонду сприяння зайнятості населення", пункт 22 "Збір до фонду охорони праці".
Я поясню, в чому тут питання. На сьогодні в Україні є 6 соціальних фондів - пенсійний фонд, фонд соціального страхування, чорнобильський фонд, фонд соціального захисту інвалідів, фонд зайнятості і фонд охорони праці. Коли приймали Закон про систему оподаткування, Комісія з питань фінансів і банківської діяльності якось дуже дивно це витлумачила, включивши три фонди, а три - не включивши до системи оподаткування. Аргументація зводилася до того, що відрахування - це не податки.
Тому треба або вилучити пенсійний фонд, чорнобильський фонд і фонд соціального страхування, або додати решту - три фонди.
Шановні колеги! Я був на засіданні Комісії з питань фінансів і банківської політики. Упродовж двох з половиною годин ми говорили про це. Переконати комісію мені не вдалося. Більше того, після цього довелося мені викликати швидку... (Шум у залі).
ГОЛОВУЮЧИЙ. Вимкніть мікрофон.
Вікторе Івановичу, відповідайте.
СУСЛОВ В. І. Уважаемые народные депутаты! Мне просто неудобно повторять еще раз, но я вынужден напомнить, какой вопрос мы обсуждаем. Мы обсуждаем сегодня вопрос об источниках финансирования дорожного строительства. Фонды, о которых говорил
51
депутат Буздуган, к дорожному строительству отношения не имеют Именно поэтому комиссия в законопроекте эти предложения не учла, но готова обсуждать вопрос, когда мы будем вновь на следующей неделе обсуждать проект Закона об основах социального страхования.
Спасибо.
ГОЛОВУЮЧИЙ Шановні колеги! Ну що ми змішуємо одне з другим? (Шум у залі). Ну зачекайте, сядьте на місце. Ну не можна так Розглядаємо одне, а підкидаємо інше.
Я просив би підтримати в цілому всі ті пункти законопроекту, які проголосували У цілому! Прошу проголосувати. А на наступному тижні, Юрію Олексійовичу, повернемося до цих питань.
Я прошу підтримати. У цілому голосуємо Юрію Олексійовичу, сядьте і не диригуйте, Чернівецькій області також дороги потрібні.
"За" - 204.
Не голосував 41 депутат. "Проти" не голосують. Я прошу, проголосуйте. Або так - або так. Голосуємо.
"За" - 215
Голосуємо ще раз Георгію Івановичу, голосуйте!
"За" - 212
Буздуган Юрій Олексійович. Будь ласка.
52
БУЗДУГАН Ю. О. Дякую Шановні колеги! Ми сьогодні розглядаємо законопроект про внесення змін і доповнень до Закону України про систему оподаткування. Саме до цього закону ми і внесли пропозиції. Мінімум, на який я розраховую, це те, що вони будуть проголосован! Давайте проголосуємо мої пропозиції Незалежно від результату голосування я закликаю вас потім підтримати законопроект у цілому. Але пропозиції нашої комісії я прошу проголосувати в поіменному режимі.
Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Ставлю на голосування пропозицію, внесену головою комісії Буздуганом. Будь ласка, голосуємо
"За" – 141.
Ставлю на голосування законопроект у цілому, без цієї пропозиції. Голосуємо Юрію Олексійовичу, голосуйте "за". На наступному тижні повернемося до цього питання, це ж у наших з вами руках.
"За" - 215.
СУСЛОВ В. І. Уважаемые депутаты! Мы ведь многократно уже поддерживали все нормы этого проекта закона. Давайте проголосуем в целом.
53
ГОЛОВУЮЧИЙ. Василь Михайлович просить переголосувати. Будь ласка, голосуємо.
"За" - 211.
Слово має депутат Грабар.
ГРАБАР М Ф. Фракція "Реформи". Шановні народні депутати, я пропоную компроміс, який допоможе прийняти закон у цілому. Потрібно прийняти окрему постанову або в "Заключні положення" внести пункт про те, що Закон про внесення змін і доповнень до Закону про систему оподаткування набирає чинності після прийняття Закону про внесення змін і доповнень до Закону про систему фінансування дорожнього господарства.
Тоді ми будемо заінтересовані в тому, щоб у вівторок чи в середу його внести так само скоро, як і цей законопроект Ви ж подивіться на процедуру проходження цього документа, що засвідчує, наскільки сильне його лобіювання в нашому залі. Подали проект звечора, на другий день його вже розглянули і прийняли в першому читанні, не прийнявши постанову про скорочену процедуру подання пропозицій, а через 5 днів законопроект виноситься на повторне друге читання
Так от, нехай повторне друге читання проекту Закону про внесення змін до Закону про фінансування дорожнього господарства відбудеться так само швидко - у понеділок чи у вівторок і немає проблем.
54
Тому пропоную записати, що цей закон набуває чинності після набуття чинності тим законом.
Дякую.
СУСЛОВ В. І. Уважаемые депутаты, это очень серьезное предложение. Поэтому давайте подумаем. Если поступать так, то принятие этого закона вообще не имеет никакого смысла Достаточно тот принять во втором чтении, а этот тогда не будет играть никакой роли (Шум у залі).
Я не могу поддержать это предложение, во-первых, потому что при таком подходе задерживается восстановление финансирования строительства и содержания дорог, а во-вторых потому, что теряет смысл весь этот закон.
Напротив, я считаю, что, приняв этот закон, мы тот закон введем в действие с 1 января 1998 года, когда потеряет силу этот. Тогда будет нормальная преемственность и определенная политика. Вот только так мы и должны голосовать.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Ставлю на голосування, підтримайте в цілому, шановні колеги. Георгію Івановичу, проголосуйте, а потім я вам надам слово. І Буздуган вже погодився, всі погодилися Будь ласка, голосуємо. На наступному тижні вирішимо і ті питання
"За" - 221.
Голосуємо ще раз. Депутат Вишнєвецький, голосуйте.
55
"За" - 212.
Віктор Герасимович просить переголосувати. Будь ласка, голосуємо. Шановні колеги, сядьте на робочі місця і голосуйте.
"За" -221.
По фракціях, будь ласка, висвітліть.
СУСЛОВ В. І. Александр Николаевич, давайте проголосуєм поименно и на этом закончим, каков бы ни был результат.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні колеги, давайте проголосуємо, ну що це таке - 5 голосів не вистачає? Я розумію, якби це 140 було, а то лише 5 голосів не вистачає. Підтримайте, будь ласка. Георгію Івановичу, голосуйте. Вся Херсонська область - за хороші дороги. Я прошу підтримати.
"За" - 230.
Спасибі. Вікторе Івановичу, І вам спасибі за витримку. Це ще раз підтверджує, наскільки серйозні питання ми можемо вирішувати.
***
Слухається питання про проект Закону України про електронний обіг цінних паперів та систему Національного депозитарію України (друге читання). Доповідає депутат Таранов, голова комісії.
На трибуну, будь ласка.
56
ТАРАНОВ О. В., голова Комісії Верховної Ради України з питань економічної політики та управління народним господарством (Комсомольський виборчий округ, Харківська область). Уважаемые депутаты! Рабочая группа, работавшая над законопроектом, детально проанализировала все предложения, поступившие в комиссию после первого чтения, и предлагает вашему вниманию таблицу, в которой практически все замечания учтены.
После того как таблица была роздана депутатам, мы получили еще ряд замечаний, которые дорассмотрели, и они теперь идут как дополнения, предложенные депутатом Квятковским.
Поэтому у меня такая просьба: рассматривать не только таблицу, но и эти предложения, которые полностью сняли все те противоречия, которые были на момент подготовки таблицы.
Я предлагаю рассмотреть этот законопроект по статьям.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні колеги, я прошу заспокоїтись. Приступаємо до розгляду законопроекту в другому читанні.
До преамбули є зауваження? Валентино Петрівно, у вас до преамбули?
Депутат Семенюк. Будь ласка.
СЕМЕНЮК В. П., секретар Комісії Верховної Ради України з, питань агропромислового комплексу, земельних ресурсів та
57
соціального розвитку села (Авдрушівський виборчий округ, Житомирська область). Шановний Олександре Миколайовичу, шановний доповідачу! До проекту закону я подавала пропозиції. Прошу уважно вислухати мене, тому що я працювала над концепцією фондового ринку, а поданий законопроект набагато відходить від тієї концепції, яку ми з вами прийняли 22 вересня 1995 року.
Перше. Треба залишити назву закону, прийняту в першому читанні, - про електронний обіг цінних паперів та систему Національного депозитарію України. Адже ця назва відповідає концепції, яку ми прийняли. Треба залишити і преамбулу в тій редакції, яка було до цього. Це не суперечитиме указу Президента про Національну депозитарну систему, концепції і редакції, схваленій у першому читанні.
Кредитна угода, яка була ратифікована 26 червня 1996 року, свідчить про те, що ми повинні переходити на американську схему обігу цінних паперів. Отже, ця назва суперечить указу Президента, згідно з яким ми повинні привести своє законодавство у відповідність з європейськими стандартами. Тому я прошу залишити назву законопроекту у старій редакції.
Дякую.
ТАРАНОВ О. В. У меня есть предложение проголосовать поправку Валентины Петровны.
58
ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, голосуємо поправку депутата Семенюк.
"За" - 113.
ТАРАНОВ О. В. Значит, остается в редакции, предложенной комиссией.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Ми голосували пропозицію зберегти стару редакцію, але вона не набрала достатньої кількості голосів. Тому залишається назва в редакції, внесеній комісією на друге читання.
Будь ласка, Володимире Романовичу Марченко.
МАРЧЕНКО В. Р., член Комісії Верховної Ради України з питань економічної політики та управління народним господарством (Роменський виборчий округ, Сумська область). Прогрессивная социалистическая партия Украины. Ну, согласно процедуре новое название должно набрать необходимое количество голосов, и только тогда оно станет официальным, нормой нового закона.
Александр Николаевич, я по процедуре хочу сказать. Я думаю, что количество депутатов в зале может служить показателем неконструктивной работы при принятии нужного в общем-то закона. И в этой связи я хочу... нет, не заявление сделать, поскольку я знаю, что
59
это связано с конфликтом, с инцидентом, который случился, и часть депутатов поэтому покинули зал
Я с сожалением хочу отметить, что в средствах массовой информации и в заявлении со стороны Руха идет совершенно ложная информация Комиссия Шейко два раза заседала и ни разу нас не пригласила, а все выводы, которые делаются в зале, совершенно надуманные
Поэтому мне представляется, что этот вопрос не надо сейчас рассматривать, а рассмотреть "Разное", которое мы не рассматривали на протяжении длительного времени.
Спасибо.
ГОЛОВУЮЧИЙ Шановні колеги, я думаю, що на багатьох депутатів вплинуло те, що сьогодні субота Але ж цю суботу оголошено робочим днем.
Я вже просив при розгляді попереднього питання не змішувати особисті питання з державними. Якщо фракція Руху залишила зал, то це, безперечно, її справа. Але я думаю, що це не прикрашає ні фракцію, ні в тому числі тих, хто це організував.
Зважаючи на те, що в залі зараз присутні 239 депутатів, ми можемо і далі працювати. А вранці зареєструвалося достатньо депутатів, щоб відкрити пленарне засідання.
Тому я просив би вас, шановні колеги, продовжувати роботу.
60
Я ставлю на голосування назву закону і преамбулу в редакції комісії. Підтримайте будь ласка.
"За" - 102.
ТАРАНОВ О. В. Александр Николаевич я прошу перенести рассмотрение законопроекта на вторник так как рассмотреть его сегодня маловероятно.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Оголошується перерва на 30 хвилин.
61