ЗАСІДАННЯ ШІСТДЕСЯТ ТРЕТЄ
С е с і й н и й з а л В е р х о в н о ї Р а д и
У к р а ї н и. 9 л и п н я 1998 р о к у.
10 г о д и н а.
Веде засідання Голова Верховної Ради України
ТКАЧЕНКО О.М.
ГОЛОВА. Доброго ранку, шановні народні депутати, запрошені і гості Верховної Ради!
Зареєстровано 318 народних депутатів. Ранкове засідання оголошується відкритим.
Для розгляду на сьогоднішнє засідання Погоджувальною радою фракцій пропонується два питання: про проекти постанов Верховної Ради про процедуру обрання Першого заступника Голови Верховної Ради та заступника Голови Верховної Ради і обрання Першого заступника Голови Верховної Ради та заступника Голови Верховної Ради. Прошу визначитись щодо включення цих двох питань до порядку денного сьогоднішнього засідання.
На засіданні Погоджувальної ради ми вчора в принципі всі питання погодили. Прошу ці пропозиції підтримати. Будь ласка. Депутате Червоній, голосуйте, будь ласка.
"За" - 186.
Одну хвилинку... Щось із монітором. Зараз переголосуємо, одну хвилинку.
Запросіть людей до залу, будь ласка.
Ще раз ставлю на голосування питання про затвердження порядку денного. Будь ласка, увімкніть систему.
"За" - 236.
Рішення прийнято.
Шановні колеги! Учора на засіданні Погоджувальної ради ми з керівниками фракцій, представниками фракцій плідно попрацювали і знайшли спільну мову у розв'язанні тих питань, які пофракційно, можливо, не були б вирішені.
Але сьогодні вранці ми ще раз зібралися, переглянули пропозиції, які вчора керівникам фракцій потрібно було погодити з членами фракцій, і дійшли висновку, що зараз потрібно, відкривши засідання, зробити перерву на одну годину, тобто до 11 години. Керівники фракцій ознайомлять вас із протоколом про ті домовленості, яких було вчора досягнуто. Об 11 годині ми зберемося і продовжимо розгляд питань, включених до порядку денного. Тому оголошується перерва до 11 години. Будь ласка.
(П і с л я п е р е р в и)
ГОЛОВА. Шановні народні депутати! Будь ласка, займіть свої робочі місця. Прошу уваги.
Шановні колеги! Ми затвердили порядок денний на сьогодні. Вам роздано проекти постанов про процедуру обрання і про обрання Першого заступника і заступника Голови Верховної Ради. Погоджувальна рада пропонує прийняти ці два проекти постанов. Прошу зайняти місця і проголосувати. Будь ласка.
Ставлю на голосування проекти постанов, роздані вам учора, щодо процедури обрання та обрання Першого заступника і заступника Голови. Прошу підтримати.
"За" - 162.
Не встигли проголосувати всі чи не зрозуміли?
Та не треба поіменно. Питання зрозуміле. Я прошу переголосувати, тому що не всі зрозуміли, що голосується. Будь ласка, голосуємо (Шум у залі).
Я прошу, не шуміть, це порушення Регламенту.
"За" - 169.
Запишіться, будь ласка, у кого є пропозиції до даних проектів постанов. Будь ласка. Відведемо п'ять хвилин. Виставте п'ять хвилин, будь ласка.
Депутат Глухівський.
ГЛУХІВСЬКИЙ Л.Й., народний депутат України (багатомандатний загальнодержавний виборчий округ, НРУ). Я прошу передати слово депутату Костенку, фракція Народного руху.
ГОЛОВА. Будь ласка.
КОСТЕНКО Ю.І., народний депутат України (багатомандатний загальнодержавний виборчий округ, НРУ). Фракція Народного руху України. Шановний Голово! На засіданні Погоджувальної ради фракцій у зв'язку з тим, що деякі фракції не підписали протокол і не було досягнуто кінцевої згоди в наших діях, пропозиція щодо пакетного голосування кандидатур на посади заступників не може набрати більшості голосів. Тому ми пропонуємо повернутися до процедури обрання заступників, яка затверджена нашим Регламентом. Тобто провести окреме голосування по кандидатурах на посади Першого заступника і заступника Голови Верховної Ради.
ГОЛОВА. Депутат Зварич. Будь ласка.
ЗВАРИЧ Р.М., народний депутат України (багатомандатний загальнодержавний виборчий округ, НРУ). Фракція Народного руху України. Шановні колеги, я звертаю вашу увагу на те, що це є, за моїми підрахунками, вже дев'ята спроба просунути цей проект. Вам не терпиться. Ви обрали свого спікера, ви маєте більшість. У чому проблема, панове, я таки не розумію. Якщо у вас є більшість, то треба тоді, щоб послідовно ця більшість голосувала. Очевидно, що Народний рух голосуватиме проти. Ми в поіменному режимі голосували проти і будемо продовжувати голосувати проти. Мене дивує взагалі, на яких кон'юнктурних умовах була зліплена ця більшість, яка дала нам спікера Верховної Ради.
Тепер також хочу звернути увагу на самий проект. Якщо хочете голосувати за двох заступників у пакеті, то слід насамперед внести зміни до Регламенту. У Регламенті йдеться про те, що кандидатури на посади двох заступників обговорюються окремо. Мова йде про кожного заступника.
ГОЛОВА. Спасибі.
Депутат Манчуленко. Будь ласка.
МАНЧУЛЕНКО Г.М., народний депутат України (багатомандатний загальнодержавний виборчий округ, НРУ). Фракція Народного руху України. Шановний Голово, шановні колеги! Нам роздали біографічні довідки на двох серйозних кандидатів на посади Першого заступника і заступника Голови Верховної Ради України: Адама Мартинюка і Віктора Медведчука. Я думаю, що більшості депутатів було б цікаво послухати їх, дізнатися детальніше про їхні погляди, про те, як вони планують організовувати роботу парламенту. Тому голосувати в пакеті за Першого заступника і заступника, мені здається, є недоцільним.
Треба розглядати ці кандидатури окремо. Нехай вони з трибуни розкажуть про своє бачення проблем організації парламентської і нашої законотворчої роботи. А після того вже можна переходити до голосування.
Дякую.
ГОЛОВА. Спасибі.
Депутат Мухін.
МУХІН В.В., народний депутат України (багатомандатний загальнодержавний виборчий округ, виборчий блок СПУ та СелПУ). "Левый центр". Александр Николаевич, вы у нас Председатель Верховной Рады, вы руководите нами, и поэтому у меня есть предложение. Пригласите лидеров фракций к себе в кабинет, закройтесь там, договоритесь и конкретно нам предложите: кто будет Первым заместителем и кто будет заместителем.
Что касается Первого заместителя. Нет никаких сомнений по поводу того, что Первым заместителем должен быть обязательно представитель от Компартии. Компартия победила, она должна претендовать на пост либо Председателя Верховного Совета, либо Первого заместителя.
Что касается заместителя, то я, например, сторонник того, что им должен быть представитель "Громады". Но есть мнение другой фракции, которая считает, что это должен быть ее представитель. Посоветуйтесь, в конце концов, с комитетами и определитесь. Вы вносите нам на голосование эти две кандидатуры и мы проголосуем за них. Потому что нам надо как-то двигаться дальше.
ГОЛОВА. Спасибі. Депутат Беспалий.
БЕСПАЛИЙ Б.Я., народний депутат України (багатомандатний загальнодержавний виборчий округ, НДП). Фракція Народно-демократичної партії. Шановні колеги, шановний пане Голово! Уже цілком очевидно, що шанси пройти мають тільки ті проекти, які підтримуються більшістю депутатів. Тому велике прохання до головуючого не ставити більше двох разів підряд ті проекти, які вочевидь не проходять.
Що ж до конкретної пропозиції, то, мабуть, сенс зараз поїхати працювати в округи до вівторка з тим, щоб ті, хто бере участь у погодженні кандидатур, досягли зрештою якогось погоджувального рішення.
Крім того, є пропозиція і звернення до деяких фракцій, які намагаються вичавити все по максимуму, все-таки, можливо, підписати той протокол, який більшість фракцій влаштовує, і цим завершити дане питання.
Що стосується проблеми пакетного обрання заступників, то це порушить ту логіку, за якою був обраний Голова Верховної Ради. Якщо вже Голова наполягає, то давайте ставити на голосування кожну кандидатуру, запропоновану нам, з окремим їх обговоренням.
Дякую.
ГОЛОВА. Шановні колеги! Ми вчора і сьогодні з головами та з представниками фракцій у принципі домовилися і щодо заступників, і щодо комітетів і відповідно у фракціях уточнюється, хто який комітет повинен очолити.
Ми підготували і підписали (за винятком трьох фракцій) погоджувальний протокол. Не підписали протокол: фракція соціалдемократів (об'єднана), фракція зелених і фракція Прогресивної соціалістичної партії. Ці три партії не підписали. Причина? Ми не зійшлися щодо...
Депутате Вінський, ви не смійтеся, краще сядьте і слухайте, що кажуть, бо нам немає чого веселитися...
Ми домовилися практично щодо 21 комітету з 22. Один комітет став, як кажуть, яблуком розбрату. Один ще не визначений. Самі розумієте, що такого не може бути, щоб усі фракції були задоволені. Адже депутати, які прийшли у Верховну Раду, безперечно, мають свої погляди, мають відповідну підготовку і та чи інша фракція вважає, що саме цей і тільки цей комітет повинен очолюватись даною фракцією.
Але, порадившися вчора і сьогодні, ми знайшли, я ще раз кажу, спільний підхід щодо 20 комітетів із 22. Для того щоб спростити саму процедуру обрання, ми дійшли висновку: підготувати і роздати вам проекти двох постанов, якими передбачається скоротити процедуру обрання Першого заступника і заступника, процедуру затвердження голів комітетів і дати можливість Верховній Раді працювати над тими невідкладними документами, законопроектами і поправками до законів, які сьогодні конче необхідні. Що тут незрозуміло?
Тим паче Євген Кирилович як голова фракції Соціал-демократичної (об'єднаної) партії щойно сказав, що вони підписують погоджувальний протокол (Оплески).
Я думаю, що у нас є можливість, прийнявши обидва проекти постанов, обрати сьогодні пакетом Першого заступника і заступника і затвердити голів комітетів. Я думаю, шановні колеги, що це не просто шанс, а життєва необхідність.
Серед нас багато депутатів не лише даного скликання, і ми знаємо, що для Верховної Ради попередніх скликань: одинадцятого, дванадцятого, тринадцятого питання утворення комітетів було складним. І не було такого, щоб задоволеними були всі фракції, але ми знайшли вихід і практично більш як на 90 процентів погодили це питання.
Тому я просив би проголосувати за проекти постанов, які внесені і роздані вам, і приступити до обговорення кандидатур на посаду Першого заступника і заступника. Регламентом, як знаємо, передбачено на обговорення кожної кандидатури на посаду заступника Голови Верховної Ради до півтори години. Мається на увазі 20 хвилин для виступу, десять хвилин на відповіді і година на обговорення.
Але для того щоб скоротити час, я вважаю, що можна було б дати змогу протягом десяти хвилин виступити одному і другому кандидату, по десять хвилин відвести на відповіді на запитання, 25-30 хвилин - на спільне обговорення і перейти до голосування бюлетенями.
Будь ласка, давайте на обговорення процедури відведемо п'ять хвилин. Запишіться.
Депутате Бондарчук, будь ласка.
БОНДАРЧУК О.В., народний депутат України (багатомандатний загальнодержавний виборчий округ, КПУ). Фракция коммунистов. Всеукраинский союз рабочих. Я обращаюсь к депутатам из фракций Народно-демократической партии и Руха с тем, чтобы разблокировать ситуацию, которая сложилась в Верховном Совете, и быстрее избрать руководящие органы Верховного Совета.
Поверьте, я делаю это не для того, чтобы поднять рейтинг буржуазного парламента. Понятно, что это не тот орган, который может выражать интересы народа (Оплески). Но тем не менее для того чтобы хотя бы иметь возможность работать в округах, раскрыть людям, насколько глубоко мы уже залезли в болото, из которого надо выбираться всем вместе, нам надо выполнить эти процедуры формально. Чтобы можно было работать с людьми.
ГОЛОВА. Депутат Кириленко.
КИРИЛЕНКО В.А., народний депутат України (багатомандатний загальнодержавний виборчий округ, НРУ). Народний рух України. Прошу передати слово Роману Зваричу.
ЗВАРИЧ Р.М. Шановний головуючий, я вітаю вас із тим, що ви стали Головою буржуазно-демократичного парламенту. Це дуже цікаво почути якраз із вуст комуністів.
А тепер по суті. Знову хочу підкреслити, що проведення пакетного голосування вимагає внесення зміни в Регламент. Доки не буде проекту постанови щодо внесення зміни в Регламенті, ми не можемо голосувати за такий пакет. Тоді слід буде поставити питання про неприйнятність узагалі.
Я хочу також звернути увагу шановних колег на статтю 4.3.6 Регламенту, де йдеться про процедуру обрання двох заступників. Вона чітко виписана. Я тому пропоную, щоб ми приступили тепер до обрання двох заступників за Регламентом, тобто так, як воно там виписано.
ГОЛОВА. Спасибі. Депутат Марченко.
МАРЧЕНКО О.А., народний депутат України (виборчий округ 201, Черкаська область). Шановний Олександре Миколайовичу! Шановні колеги! Більшість народних депутатів позбавлена права й можливості брати участь у вирішенні питань, які погоджуються сьогодні керівниками на раді фракцій. Безплідними розмовами виявляється і те, що намагаються зараз реалізувати в залі. Усе-таки керівники фракцій повинні домовитися. Тому я прошу поставити на голосування пропозицію надати можливість всім, хто має справи у виборчих округах, роз'їхатися до вівторка. А керівники фракцій на засіданнях Погоджувальної ради до вівторка мають про все домовитися і внести нам конкретні пропозиції, щоб ми за півгодини могли їх проголосувати.
Дякую.
ГОЛОВА. Депутат Кулик.
КУЛИК О.В., народний депутат України (виборчий округ 145, Полтавська область). Народний рух України. Шановний Голово! Шановні колеги! Від самого початку цієї сесії Народний рух України наполягав на пакетному голосуванні. І якби ви прислухалися тоді до нашої пропозиції, парламентську кризу було б одразу розв'язано. А тепер оговталися запізно і наполягаєте на пакеті. Це недоцільно, бо треба вносити зміни в Регламент, тобто робити те, про що щойно говорив тут Зварич. Але ж питання стоїть в іншій площині. Ми маємо лівого спікера, від лівої більшості. Олександре Миколайовичу, вас підтримали 232 депутати. То чому ж вони зараз не підтримують вас? Де ті голоси депутатів, які б змогли сформувати ліву більшість у парламенті, а відтак - коаліційний уряд, і взяти відповідальність на себе? Будь ласка, звертайтеся до них, апелюйте до них, нехай вони вас підтримують.
Дякую.
ГОЛОВА. Спасибі. Я звертаюся до всіх депутатів без винятку.
Депутат Турчинов. Будь ласка.
ТУРЧИНОВ О.В., народний депутат України (багатомандатний загальнодержавний виборчий округ, Всеукраїнське об'єднання "Громада"). "Громада". Шановні колеги! Два місяці Верховна Рада не може розпочати ефективну законодавчу діяльність. За цей час ми досить вислухали позиції різних фракцій та партій, представники яких мабуть вже близько 100 годин виховували нас згідно із своїми ідеологічними платформами.
Тому є пропозиція (і я на ній наполягаю), щоб обрання заступників Голови Верховної Ради провести за скороченою процедурою, тобто без обговорення. Нового нам ніхто нічого не розповість.
Дякую.
ГОЛОВА. Таким чином, у нас є три пропозиції.
Перша пропозиція внесена Погоджувальною радою - голосувати пакетом. Проекти постанов вам роздані на руки.
Друга пропозиція - взагалі зробити перерву й роз'їхатися до вівторка. За цей час усе погодити, хоч, я думаю, потреби такої немає, тому що все у принципі погоджено.
І третя пропозиція - провести обрання Першого заступника і заступника за скороченою процедурою взагалі без обговорення.
Я думаю, шановні колеги, всі ці пропозиції заслуговують на те, щоб я їх поставив на голосування...
Одну хвилиночку. Ще стосовно процедури. Від фракції слово має депутат Мороз. Будь ласка.
МОРОЗ О.О., народний депутат України (виборчий округ 92, Київська область). Шановний Олександре Миколайовичу! Шановні депутати! Внесено кілька пропозицій. Але для того щоб їх розглянути за скороченою процедурою, треба включити це питання до порядку денного. Давайте ми проголосуємо за включення і швидко обговоримо його. Я думаю, що знайдеться найоптимальніше рішення, яке всіх задовольнить. Тобто потім, я думаю, депутати обміняються думками - і ми приймемо нормальне рішення.
Давайте проголосуємо пропозицію про включення даного питання до порядку денного
ГОЛОВА. Шановні колеги! Справа в тому, що ми це сьогодні вранці проголосували 238 голосами. Все чітко визначено. Вам на руки роздані документи. Тому я просив би погодитися на скорочену процедуру, яка нами передбачена, - кожному з кандидатів дати по десять хвилин на виголошення своєї програми, десять хвилин - на її обговорення, 25 - 30 хвилин - на запитання та відповіді і 25 - 30
- на обговорення обох кандидатур. Зрозуміло? Отож - прошу підтримати цю пропозицію, адже вона влаштовує всіх. Будь ласка, голосуйте.
"За" - 217.
Від фракції слово має депутат Бойко. Будь ласка.
БОЙКО Б.Ф., народний депутат України (багатомандатний загальнодержавний виборчий округ, НРУ). Народний рух України. Олександре Миколайовичу! Я стосовно того, чому не приймається жодна з пропозицій. Є Регламент, відповідно до якого ви висуваєте кандидатури на посади Першого заступника і заступника. Це ваше право. Висувайте кандидатури окремо на Першого заступника, окремо
- на заступника, ми обговоримо їх і окремо проголосуємо за кожну, так вказано в Регламенті Верховної Ради. Це ваше право - користуйтеся ним, але відповідно до Регламенту і процедури Верховної Ради.
ГОЛОВА. Депутат Журавський.
ЖУРАВСЬКИЙ В.С., народний депутат України (виборчий округ 68, Житомирська область). Християнсько-демократична партія України. Шановний Олександре Миколайовичу! Я не знаю, чи ми можемо продовжувати зараз засідання, адже одна фракція Партії зелених відсутня. Може б, ви її запросили до роботи? Це, по-перше.
А по-друге, я думаю, щоб вийти із цієї кризи, треба все-таки проголосувати за великий пакет, де будуть кандидатури на посади Першого заступника й заступника Голови та керівників комітетів. До того ж ті люди, які будуть балотуватися на посаду Першого заступника і заступника, змушують свої фракції уступити один комітет іншим партіям, які не будуть представлені в керівництві Верховною Радою.
Дякую.
ГОЛОВА. Спасибі.
Шановні колеги, за великий пакет ми не можемо голосувати, тому що згідно з Регламентом Перший заступник і заступник обираються таємним голосуванням бюлетенями, голови ж комітетів затверджуються тут, у залі, голосуванням картками. Це чітко передбачено Регламентом.
Як бачите, ми повинні обговорити згідно з процедурою обидві кандидатури окремо, але голосувати пакетом.
Я просив би підтримати цю пропозицію. Голосуємо.
"За" - 191.
Від фракції комуністів слово має депутат Симоненко. Будь ласка. Потім від Руху - Павло Михайлович Мовчан.
СИМОНЕНКО П.М., народний депутат України (багатомандатний загальнодержавний виборчий округ, КПУ). Фракція комуністів. Шановні народні депутати! Я хотів би звернутися до вас у зв'язку з тим, що виникли нові обставини після того, як зробив заяву керівник фракції Соціал-демократичної партії України (об'єднаної). Бо я впевнений у тому, що до цього вас інформували керівники фракцій про певні непогоджені позиції. Але зараз складається нова ситуація. Олександре Миколайовичу, якщо дехто з наших колег народних депутатів не знає чому він опинився в цій ситуації і тому не голосує, то я хочу запропонувати: нехай керівники фракцій зачитають і роз'яснять їм спільний протокол, який ми підписуємо, тоді все буде зрозуміло для кожного народного депутата і всі будуть голосувати.
ГОЛОВА. Депутат Мовчан. Будь ласка.
МОВЧАН П.М., народний депутат України (виборчий округ 152, Рівненська область). Народний рух України. Шановний пане Голово! Шановні колеги! Безперечно, треба було б нам оперативніше розв'язувати це питання, але це не значить, що ми повинні при цьому порушувати Регламент, шукати для досягнення мети неконституційні й незаконні шляхи.
На мою думку, пропозиція, яка тут пролунала, була доречною вчора. У сьогоднішній ситуації безперечно треба чинити інакше. Чого ми боїмося? Треба проводити голосування щодо кожної кандидатури окремо. Кожного з кандидатів окремо заслухати й відповідно до Регламенту діяти, не зменшуючи часу для обговорення кандидатур. Я не розумію, чому бояться один чи другий претендент стояти перед публікою. Адже чотири роки він стоятиме перед цілою Україною.
Саме тому я наполягаю на тому, щоб кандидатури голосувалися окремо. Принагідно я ще хочу вас привітати з обранням Голови більшості буржуазного парламенту.
ГОЛОВА. Спасибі. Шановні колеги, я думаю, що питання зрозуміле. Можливо, не всі до кінця усвідомили, що ми на цій трибуні повинні заслухати одного і другого кандидата на посади заступників Голови Верховної Ради. Але голосувати будемо за обох в одному пакеті, тобто одним бюлетенем. Все! Я думаю, що й це зрозуміло. І це передбачається Регламентом, ми нічого не порушуємо. Просив би підтримати цю пропозицію. Ми кандидатів на цій трибуні заслухаємо й поставимо їм запитання. Ми дамо можливість виступити від фракцій і сказати своє слово про кожного з кандидатів. Але щоб усім було зрозуміло, я зачитаю протокол, який підготувала Погоджувальна рада, бо, можливо, тут не всі встигли ознайомитися з ним.
Про розподіл посад голів комітетів між депутатськими фракціями у Верховній Раді України та деякі інші питання організації роботи Верховної Ради.
На засіданні Погоджувальної ради 8 липня 1998 року дійшли згоди стосовно того, що:
1. Запропоновані Головою Верховної Ради України кандидатури народного депутата України Мартинюка на посаду Першого заступника та народного депутата України Медведчука на посаду заступника Голови Верховної Ради будуть підтримані фракціями за умови такого розподілу між депутатськими фракціями посад голів комітетів...
Тут перелічуються фракції і комітети (Шум у залi). Ми до комітетів з вами дійдемо. Керівники фракцій погодилися.
2. У разі відкликання Верховною Радою України голови комітету чи припинення його повноважень в інших випадках, передбачених законодавчими актами України, право висунення кандидатури на посаду належить депутатській фракції, за рахунок квоти якої висувався цей голова комітету.
3. Персональний склад комітетів Верховної Ради чотирнадцятого скликання формується виключно на принципі пропорційного представництва кожної депутатської фракції у відповідних комітетах.
4. Обрання народного депутата України Мартинюка на посаду Першого заступника Голови Верховної Ради та народного депутата України Медведчука на посаду заступника Голови Верховної Ради України проводиться одночасно в пакеті.
5. На першій сесії попередньо схвалити й у вересні 1998 року прийняти закон України про внесення змін до статті 88 Конституції України стосовно збільшення кількості посад заступників Голови Верховної Ради України. Внести зміни до Регламенту, збільшивши кількість посад заступників Голови Верховної Ради до трьох і обрати заступниками Голови Верховної Ради представників фракції Народного руху та фракції Всеукраїнського об'єднання "Громада".
6. На другій сесії (вересень 1998 року) повернутися до розгляду питання про кількість комітетів, збільшивши її на два комітети, утворивши в тому числі Комітет з питань податкової політики. Рекомендувати на посаду голови цього комітету представника фракції Партії зелених, другого - представника від позафракційних.
Цей протокол набуває чинності за умови обрання народними депутатами України Мартинюка та Медведчука відповідно Першим заступником та заступником Голови Верховної Ради України.
Підписи: Голова Верховної Ради, голови фракцій.
Хто підписав? Підписали: Голова Верховної Ради Ткаченко і керівники фракцій: фракція комуністів - Симоненко; фракція Руху - Костенко; фракція соціалістів і селян - Мороз; фракція НДП - Матвієнко; фракція "Громада" - Лазаренко і фракція соціалдемократів (об'єднаних) - Марчук (він до мене підходив на ваших очах, сказав, що також підписує).
Я думаю, що протокол прийнятий, і просив би з ним погодитися. Я ставлю на голосування пропозицію, яку раніше вносив. Будь ласка, голосуйте, Iван Олександрович Заєць також голосує. Будь ласка.
"За" - 211.
Шановні колеги, прошу уваги! Хтось мене не зрозумів? Я ще раз повторю. Ми обговорюємо обидві кандидатури на посади Першого заступника і заступника Голови відповідно до Регламенту, але за скороченою процедурою. Кандидатури вносимо на голосування одним пакетом. Це зрозуміло.
Проекти постанов і з одного, і з другого питання вам роздано.
Питання ці ми включили до порядку денного.
Я прошу підтримати і проголосувати за ці проекти.
Голосуємо. Спочатку в звичайному, а потім у поіменному режимі. Спочатку в звичайному режимі...
"За" - 211.
Визначіться, будь ласка, щоб голосувати поіменно.
"За" - 211.
Рішення прийнято. Голосуємо в поіменному режимі.
"За" - 216.
Висвітіть, будь ласка, результати по фракціях.
Проголосували за: комуністи - 115 із 115; НДП (незрозуміло... ну, підписали ж протокол) - 1 із 47; Рух не голосував узагалі, хоча протокол підписали; "Громада" - 40 із 41; СПУ і СелПУ - 30 із 31; СДПУ(о) - 25 із 26; Партія зелених - не голосувала взагалі; Прогресивна соціалістична партія - не голосувала; позафракційні - 5.
Мені незрозуміло, чому не голосувала НДП. Керівник фракції протокол підписав. Перепрошую, Матвієнко Анатолій Сергійович є? Будь ласка, слово має депутат Ємець від НДП. Я прошу уваги.
ЄМЕЦЬ О.I., народний депутат України (багатомандатний загальнодержавний виборчий округ, НДП). Я маю доручення від керівника фракції виступити з процедури. Насамперед хочу звернути увагу, Олександре Миколайовичу, що ви вже кілька разів даєте дезінформацію в ефір щодо позиції деяких фракцій. Ви кажете, що вони не голосують або блокують голосування. На табло чітко висвічується: "голосували за, голосували проти, утрималися". Це не є блокування, це є голосування, але у відповідності із своєю позицією. Далі. Ви поставили на голосування дві абсолютно різні пропозиції: порядок обговорення кандидатур заступників і форму бюлетеня. Ми не можемо голосувати, оскільки незрозуміло, що поставлено на голосування.
I останнє. Після того, коли... Між іншим, іще не підписали протокол, наскільки я знаю, фракція зелених і фракція ПСПУ. Ми хотіли б дочекатися все-таки кінцевих погоджень, після цього приступити до голосування. Ми хочемо взяти перерву і обговорити цей протокол на засіданні фракції.
Дякую.
ГОЛОВА. Ну, я не розумію. Керівник фракції два дні з нами засідав...
Депутат Бондаренко від позафракційних. Будь ласка.
БОНДАРЕНКО В.Д., народний депутат України (виборчий округ 212, м.Київ). Шановні колеги! Я хотів би, щоб ви звернули увагу на групу людей, яка розташовується в кінці залу, майже за межами сесійного залу. Це, як ми сьогодні говоримо, "позасесійні". Тобто це ті депутати, які не увійшли до жодної з політичних фракцій, які сформовані на базі партій. Ці депутати не бачать можливості увійти до складу тих фракцій. Але вони обрані народом і прийшли до цієї зали, здобувши перемогу переважно в мажоритарних округах.
Я хотів би звернути вашу увагу на те, що сьогодні ця група депутатів повністю ігнорується. Ні в яких політичних торгах вона не бере участі, ні в якому хабарництві, про яке сьогодні було сказано, ми не беремо участі. Тому сьогодні ми заявляємо про те, що створюємо групу позафракційних, до якої ввійдуть усі позапартійні депутати, чисельністю приблизно 35 осіб. Ця група матиме вплив на ситуацію в цьому залі. І якщо наші права і далі ігноруватимуться політичними фракціями, ми будемо вживати заходів, щоб рішення тут не проходили. А якщо наші інтереси буде враховано, ми братимемо участь у роботі сесії.
ГОЛОВА. Шановні колеги! Перше. Я хотів би, щоб ми зрозуміли одне. Анатолій Сергійович Матвієнко - керівник фракції, і вчора, й сьогодні із своїми колегами плідно працював у Погоджувальній раді. Я вірю, що він консультувався із своїми колегами. І він не міг вирішувати питання, інакше, ніж йому доручила фракція.
Ми погодили з фракцією НДП питання і щодо комітетів, і щодо кандидатур на посади Першого заступника й заступника Голови (Шум у залі).
Ми погодили й процедуру обрання. І ви бачите, що Матвієнко Анатолій Сергійович підписав протокол. Навіщо ж його звинувачувати в цьому?
Друге. Депутат Бондаренко порушив питання про якісь торги. Не потрібно цього говорити в залі. Я ще раз кажу, не потрібно цього говорити, бо це неправда! Не потрібно цього робити. Ми вирішили вже, що буде створено групу позафракційних депутатів і записали в протокол, що буде створений комітет (у вересні, безперечно). Я вірю, що буде створена група позафракційних і вона керуватиме цим комітетом. Це записано. Я не зрозумів, чому ви так до цього ставитесь. Чи ви просто не дочули? Тому я просив би, шановні колеги... Учора від позафракційних на засіданні Погоджувальної ради було декілька представників. Ваші представники були, і ми їхню думку кілька разів вислухали і врахували її. Так не можна говорити (Шум у залі).
Слово має Анатолій Сергійович Матвієнко, керівник фракції. Будь ласка, Анатолію Сергійовичу.
МАТВІЄНКО А.С., народний депутат України (виборчий округ 17, Вінницька область). Олександре Миколайовичу! Дякую за те, що ви так прокоментували ситуацію у фракції НДП. Я хочу попросити вас ось про що. Ми у фракції достатньо організовано проводимо роботу, і давайте домовимося, що тільки керівництво фракції буде коментувати ситуацію у фракції. Це по-перше.
По-друге, фракція не обговорювала цей протокол, і тому буде правомірною пропозиція фракції дати їй час для того, щоб цей протокол обговорити. Це наше право.
І по-третє. У нас є певні домовленості з іншими фракціями, і поки ми ці домовленості не погодимо, доти фракція Народнодемократичної партії не може брати участі в голосуванні. Ось така позиція нашої фракції.
ГОЛОВА. Анатолію Сергійовичу, що ви пропонуєте?
МАТВІЄНКО А.С. Ми пропонуємо обговорити протокол у фракції. Для цього просимо перерву. Це по-перше.
А по-друге, нам потрібен час для того, щоб погодити ті питання, на які на цю хвилину ми не маємо відповіді.
ГОЛОВА. Шановні колеги! Зараз 12 година. Я звертаюся до всіх вас і до керівників фракцій: зараз ми зробимо перерву на одну годину. Керівники фракцій, будь ласка, зустріньтеся зараз зі своїми фракціями й обговоріть це питання. А о 12.45 керівники фракцій запрошуються до залу засідань Погоджувальної ради. Там ми з вами вже остаточно, як кажуть, розставимо крапки над "і" і о 13 годині вийдемо в зал для продовження засідання.
Оголошується перерва на одну годину.
(П і с л я п е р е р в и)
ГОЛОВА. Шановні народні депутати! Прохання зайняти свої робочі місця. Запросіть усіх до залу. Продовжуємо роботу.
Шановні колеги! Ми провели консультації у фракціях, провели засідання Погоджувальної ради керівників фракцій. Я думаю, що ми знайшли порозуміння. Але зараз я пропонував би надати слово (по одній хвилині) від фракцій депутатам Костенку, Матвієнку і Марченку. Будь ласка, Юрію Івановичу Костенко, з місця.
КОСТЕНКО Ю.І. Шановний Голово! Шановні народні депутати! Фракція Народного руху України розглянула погоджувальний протокол, який було попередньо парафовано за дорученням фракції представником Народного руху Юрієм Костенком. Після дискусії, яка відбулася у фракції, ми знімаємо свій підпис з цього протоколу.
Які мотиви? Перше. Безперечно, Голова Верховної Ради має конституційне право висувати кандидатами на посади заступників Голови тих представників політичних сил, яких він вважає за доцільне, з якими він буде співпрацювати. І нам абсолютно зрозуміло, чому Олександр Миколайович як представник лівих сил на посади своїх заступників висуває представника Комуністичної партії і представника ліво-центристської партії - Соціал-демократичної партії України (Шум у залі). Ми з цим погоджуємося!..
Але ми категорично не можемо погодитися з тим, що передумовою формування комітетів висувається обрання конкретних кандидатур - представника Компартії (народного депутата Мартинюка) і представника Соціал-демократичної партії (Медведчука). Це порушує конституційні права народних депутатів, це порушує права фракцій, зафіксовані в Регламенті, та процедуру, яка також чітко зафіксована в Регламенті.
Друге. Фракція Народного руху України виступає категорично проти внесення будьяких змін до Конституції України. Цей документ ще не дає змоги чітко визначити, які його положення не відповідають тим чи іншим вимогам нашого суспільства, і тому не можна орієнтуватися лише на ситуацію, яка склалася сьогодні у Верховній Раді з обранням Голови і заступників, щоб у той чи інший спосіб долучити представників інших фракцій, тобто збільшити кількість заступників. Ми вважаємо, що йти таким шляхом ми не маємо права.
І третє. Ми, безперечно, братимемо участь у роботі Верховної Ради. І, знову ж таки, це право Народного руху України - висувати своїх представників до складу тих чи інших комітетів. Але у зв'язку з цим ми також хотіли б зробити заяву про те, що порушується, на наш погляд, головний принцип - принцип добору голів комітетів із найбільш кваліфікованих депутатів, які є в сесійному залі. У цьому залі зібрано багато і розумних фахівців, і розумних представників тих чи тих політичних фракцій. Але коли кандидатуру такої особистості, як Геннадій Удовенко, який має величезний досвід роботи у Міністерстві закордонних справ, представляв Україну на всіх рівнях, - буквально брутально відкидають, то Народний рух України інакше як політичне переслідування нашої фракції вважати ці дії не може!
Тому виходячи саме із цієї позиції ми і знімаємо свій підпис із цього документа (Оплески).
ГОЛОВА. Спасибі. Я хотів би сказати, що ніякої брутальності в цьому немає. Річ у керівниках фракцій і фракціях.
Матвієнко Анатолій Сергійович від НДП. Будь ласка.
МАТВІЄНКО А.С. Шановний Голово! Шановні народні депутати! Дозвольте поінформувати вас про результати розгляду погоджувального протоколу фракцією Народно-демократичної партії. Фракція Народно-демократичної партії обговорила протокол. Я хочу відразу повідомити, що підпис керівника ми не відкликаємо, але ми маємо застереження і дозвольте вас поінформувати щодо цих застережень.
Перше - до пункту 1 на сторінці 1 щодо кандидатур на посади Першого заступника і заступника Голови Верховної Ради. Ми підтримуємо і погоджуємося з тим принципом, що наша Верховна Рада повинна бути працюючою, і, очевидно, логічно, що на посаду Першого заступника пропонується претендент від фракції комуністів і на посаду заступника логічна пропозиція - кандидат від нелівих фракцій нашого парламенту. Але ми проти того (і фракція проголосувала за це одностайно), щоб у протокол були внесені прізвища, оскільки це є порушенням права кожного депутата голосувати за того чи того кандидата. Ми будемо брати участь у голосуванні. Право Голови Верховної Ради - вносити свої пропозиції, право народних депутатів - обговоривши внесені пропозиції, висловити ставлення до них шляхом таємного голосування. Це ж стосується і прізвищ у пункті 4.
Наступне застереження щодо пункту 4. Ми вважаємо, що пункт 5, який стосується внесення змін до Конституції, втратив свою актуальність після обрання Голови Верховної Ради. Тому розглядати і розширювати кількість заступників наша фракція вважає недоцільним і за цей пункт голосувати не може.
Дякую.
ГОЛОВА. Від фракції прогресивних соціалістів має слово депутат Чародєєв.
ЧАРОДЄЄВ О.В., народний депутат України (багатомандатний загальнодержавний виборчий округ, ПСПУ). Мне поручено об яснить причину неподписания этого протокола.
Фракция ПСПУ в отличие от других фракций, которые просили гораздо больше, чем им следует по квоте (НДП просила десять комитетов, хотя они не голосовали, коммунисты - 12 комитетов, несмотря на то, что от них предложен Первый заместитель Председателя), просила только один комитет. От второго мы сразу отказались, поскольку там была фамилия. Я сказал, что комитет "у закордонних справах" мы согласны уступить любой фракции, любому депутату, только чтобы это не был руховец. Позиция была абсолютно честной и ясной (Шум у залі).
Не перебивайте меня!..
Когда нам отказали в этом, мы сказали, что если коммунисты твердо решили не уступать Наталье Михайловне этот комитет, пусть так и будет, нам другой тогда и не нужен, потому что она профессионал именно в этой области.
Но коммунисты не назвали фамилию своего претендента. Мы не знаем, профессионал ли он, экономист ли. Может быть, закончил ПТУ, может, три института - я не знаю, я не хочу в это вмешиваться. Я только прошу одного от имени фракции: чтобы вопрос по этому комитету решался в зале, чтобы все знали, на что претендуем мы, на что претендуют этот человек и эта фракция.
Мы твердо, последовательно в отличие от других фракций два месяца стояли на позиции, что Председателем парламента должен быть Ткаченко. Поэтому никаких претензий к Председателю парламента в этом плане мы не пред являем. Мы знаем, что на него давят, так сказать, товарищи по партии, давят товарищи по соседней партии, потому никаких упреков ему мы не высказываем.
В отличие от других фракций, которые давали и тем, и тем, кто у них просил, фракция ПСПУ... (Сміх, оплески).
Мы твердо остаемся на своей позиции, и совершенно правильно вы поняли намек, потому что фракция ПСПУ в отличие от тех, кто давал голоса и тем, и тем, как говорят в народе, "не торгует одной задницей на двух базарах" (Сміх, оплески).
ГОЛОВА. Від фракції зелених слово має Курикін Сергій Іванович.
КУРИКІН С.І., народний депутат України (багатомандатний загальнодержавний виборчий округ, ПЗУ). Панове депутати! Фракція зелених підписала погоджувальний протокол, але підписала його із суттєвими застереженнями. Суть першого застереження полягає ось у чому. Фракція зелених відповідно до цього протоколу поки що одержує посаду голови одного комітету - Комітету з екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи. Але відповідно до домовленостей про перерозподіл квот, які були досягнуті попередньо, ми претендуємо також на другий комітет, і бажано, щоб це був Комітет з питань бюджету. Отже, це питання відповідним чином обгрунтовано в тексті нашого застереження.
І друге наше застереження. Для того щоб дотриматися балансу сил у парламенті і в керівництві комітетами, ми також ставимо питання про певні гарантії щодо одержання представниками фракції зелених не менш ніж чотирьох посад заступників голів комітетів.
Дякую за увагу.
ГОЛОВА. Щоб не порушувати це питання, ми домовилися з керівниками фракцій, що вони, коли вже будуть затверджені голови комітетів, між собою обміняються думками щодо посад заступників, щоб, справді, витримати якийсь баланс. Я думаю, що це правильно.
Від позафракційних слово надається Михайлу Ратушному. Будь ласка. І на цьому завершуємо та переходимо до обговорення кандидатур.
РАТУШНИЙ М.Я., народний депутат України (виборчий округ 164, Тернопільська область). Шановні народні депутати! Сьогодні тут заявляли, що нікого не було вповноважено представляти інтереси позафракційних депутатів. А група позафракційних згідно з Конституцією, Законом про статус народного депутата та Регламентом найперше представляє інтереси виборців. Я хочу нагадати, що таких присутніх тут депутатів близько 225. Ми вже порушили Регламент під час виборів Голови Верховної Ради, перевівши всю її роботу в суто партійну площину. Позафракційні вважають, що, по-перше, повинні бути враховані інтереси всіх без винятку депутатів, які обиралися по мажоритарних округах.
По-друге, виходячи з Регламенту й закону жоден депутат не може примусово заганятися згідно з квотами у той чи інший комітет.
По-третє, позафракційні вважають, що вони не можуть голосувати за керівництво Верховної Ради, де буде допущений чіткий дисбаланс на користь лівих - комуністичних та соціалістичних сил. З огляду на те, що керівником Верховної Ради обраний представник фракції Соціалістичної і Селянської партій за підтримки Комуністичної партії (представник лівих сил), не можна, щоб ліва частина парламенту претендувала на посаду Першого заступника. Це вже моя власна позиція як члена депутатського об'єднання "Нація і держава".
По-четверте, виходячи з кількості позафракційних депутатів я заявляю, що вони повинні утворити два комітети. Я впевнений, що на всіх засіданнях Погоджувальної ради повинен бути завжди присутнім представник позафракційних, визначений на сьогоднішньому засіданні. Цим представником визначена Валентина Гошовська, яка координує представництво позафракційних і відстоює їхні інтереси. Оце позиція позафракційних, яку б я хотів довести до відома сесійного залу.
Насамкінець ще раз повторюю, шановні колеги з політичних партій: ми, 225 чоловік, обиралися як народні депутати в мажоритарних округах. За ці два місяці ми не змогли виїхати в округи. Так, лідери політичних партій добре скористалися головною трибуною держави, виступаючи по декілька разів зі своєю позицією.
Але вирішувати наші нагальні проблеми (проводити зустрічі з виборцями, працювати з помічниками-референтами, які повинні тримати руку на пульсі життя округу, захищати соціальні й інші інтереси його виборців) жодному з присутніх тут за цих два місяці не вдалося. Тому ми пропонуємо так організувати роботу Верховної Ради, щоб інтереси половини депутатів Верховної Ради України не були ущемлені керівництвом чотирьох чи п'яти політичних партій. Нагадую, що серед позафракційних є також члени політичних партій, таких як "Реформи і порядок", що набрала 3,6 відсотка голосів, Аграрна партія, за яку віддано понад 1 мільйон голосів, та Національний фронт, який набрав також 1 мільйон голосів виборців.
Дякую за увагу.
ГОЛОВА. Шановні колеги! Ми з вами обмінялися думками щодо позицій окремих фракцій. Ви бачите, що дві фракції (НДП і Руху) мають зауваження до двох пунктів погоджувального протоколу, тобто до пунктів 4 і 5. Я зачитую пункт 4: "Обрання народного депутата України Мартинюка А.I. на посаду Першого заступника Голови Верховної Ради та народного депутата України Медведчука В.В. на посаду заступника Голови Верховної Ради України провести одночасно (в пакеті)".
Я не розумію, де тут суперечність думок і яка тут неясність (Шум у залi).
Чи голосування має вестися в пакеті, чи окремо щодо кожного кандидата на посаду заступника, Регламентом чітко не визначено. Можна і так, і так. Тому, мабуть, більшість фракцій вважає правильно, що голосувати треба в пакеті. Але то справа фракції, як вона голосуватиме.
Тепер щодо пункту 5, яким передбачено на першій сесії попередньо схвалити і у вересні 1998 року прийняти Закон України про внесення змін до статті 88 Конституції України стосовно збільшення кількості заступників Голови Верховної Ради України, внести зміни до Регламенту, збільшивши кількість заступників Голови Верховної Ради до трьох осіб, і обрати заступниками Голови Верховної Ради представників фракцій Народного руху та фракції Всеукраїнське об'єднання "Громада". Про це була домовленість і вчора, і сьогодні вранці. Проте дві фракції заявили, що цей пункт вони не підтримають, фракція Руху свій підпис відкликала, а НДП залишає свій підпис, але з відповідними застереженнями.
Я вважаю, що коли ми розглядатимемо (а це питання внесено для розгляду на цій сесії) питання про внесення змін до Конституції, тоді й визначимося - чи ми проголосуємо за нього, чи не проголосуємо. Отож наперед сьогодні відхиляти його чи ставити під сумнів немає підстав.
А тепер переходимо до конкретного питання обрання заступників. Я просив би вас підтримати проект постанови про обрання Першого заступника і заступника Голови Верховної Ради в пакеті. Такий проект вам розданий. Я прошу його підтримати. Голосуємо.
"За" - 210.
Депутат Бойко має слово з мотивів голосування. Будь ласка.
БОЙКО Б.Ф. Народний рух України. Шановний Олександре Миколайовичу! Вносити кандидатури - це ваше право, але відповідно до Регламенту і до Конституції ми повинні голосувати за чи проти них окремими бюлетенями. Якщо будуть порушені Регламент і Конституція, ми звернемося до Конституційного Суду з заявою про неправомірне обрання заступників та й Голови Верховної Ради у зв'язку з неправомірними його діями.
Тому ми просимо дотримуватися Регламенту й Конституції України і вимагаємо поставити на голосування питання про неприйнятність даного проекту постанови.
ГОЛОВА. Спасибі. Я повинен сказати, шановні колеги, що ви ж майже два місяці в цьому залі вносили пропозицію про пакетне голосування. На першій сесії Верховної Ради тринадцятого скликання в 1994 році Першого заступника і заступника обирали пакетом. Я розумію, що тоді був тимчасовий Регламент, це так. Але ми з вами так працювали, і ніхто до Конституційного Суду протягом чотирьох років не звертався. Ну, було засідання Конституційного Суду, але трохи пізніше.
Тому я думаю, що не треба один одного чимось лякати. Ви внесли пропозицію про неприйнятність, і я ставлю її на голосування (Шум у залі).
"За" - 103. Не прийнято.
Шановні колеги, я ще раз вас прошу: підтримайте проект постанови про пакетне голосування. Будь ласка, голосуємо (Шум у залі). Голосуємо у звичайному, а потім у поіменному режимі. Прошу голосувати.
"За" - 213.
Ставиться на голосування пропозиція голосувати поіменно. Будь ласка.
"За" - 205. Прийнято.
Голосується поіменно проект постанови про пакетне голосування. Будь ласка.
"За" - 222.
По фракціях: комуністи -114 із 116; НДП - 2 із 55; Рух проти; "Громада" - 42 із 43; СПУ і СелПУ - 21 із 29; СДПУ(о) -25 із 26; зелені - 7 із 16; ПСПУ проти; позафракційні - 3 із 19 (Шум у залі).
Шановні колеги, хвилинку уваги! Та не махайте ви Регламентом, ми ним махали тут 4 роки підряд! (Сміх у залі, оплески).
Я просив би врахувати заяви депутатів, що в них не спрацювали кнопки, вони просять переголосувати поіменно. Будь ласка, ставлю на голосування в поіменному режимі (Шум у залі).
"За" - 223.
Ну сядьте, сядьте на місця. Будь ласка, з мотивів голосування депутати Кармазін і Журавський.
КАРМАЗІН Ю.А., народний депутат України (виборчий округ 134, Одеська область). Дякую. Шановний пане Голово, шановні народні депутати! Ми сьогодні ось так з голосу ставили на голосування питання про неприйнятність, хоча питання про неприйнятність обгрунтовується: як, де і чому суперечить, якому закону, якій статті Конституції.
Тому любителям Регламенту я хочу нагадати, що ще не скасовано пункт 11 частини 1 статті 2.2.6, де записано: "Обрання Першого заступника та заступника Голови Верховної Ради України". І хочу нагадати, що у статті 88 Конституції України чітко записано: "Верховна Рада обирає зі свого складу Голову Верховної Ради України, Першого заступника і заступника", - і ніяк не виписано, яким чином це робиться. Тобто це ніяк не суперечить Конституції. Тому всі намагання політичних кіл, які блокують сьогодні формування керівних органів, зумовлені зовсім іншими мотивами. Може, саме тим, що найбільші любителі народу вчора відмовлялися від Комітету з питань соціальної політики та праці.
ГОЛОВА. Спасибі. Депутат Журавський.
ЖУРАВСЬКИЙ В.С. Християнськодемократична партія України. Шановні колеги! Оскільки електронна система "Рада" не спрацьовує в поіменному режимі, пропонуємо голосувати картками. Це перше.
Друге. Чому в нас тут виникають проблеми? Тому що, на мою думку, немає реалізації інтересів самих фракцій. Отже, Погоджувальна рада недопрацювала, вам треба ще раз зустрітися, погодити, а потім внести конкретну пропозицію.
І третє. Якщо це не пройде, то шановний Голова Верховної Ради може вносити кандидатуру на посаду Першого заступника, і ми розпочнемо обговорення цієї кандидатури, а також сам процес голосування.
Дякую.
ГОЛОВА. Спасибі.
Михайло Васильович Косів.
КОСІВ М.В., народний депутат України (виборчий округ 116, Львівська область). Фракція Народного руху України. Олександре Миколайовичу! У статті 4.3.6 Регламенту передбачено, що "про обрання Першого заступника Голови Верховної Ради і заступника Голови Верховної Ради Верховна Рада приймає постанови". Отже, має бути дві постанови. Ви запропонували один проект - Постанови про процедуру обрання Першого заступника Голови Верховної Ради України та заступника Голови Верховної Ради України.
Отже, якщо ми підемо тим шляхом, який ви запропонували, ми створимо правову колізію, адже два протоколи треба буде затверджувати. Таким чином, давайте якось виходити з цієї ситуації, бо спільне голосування не дасть нам можливості прийняти дві постанови.
ГОЛОВА. Я зрозумів. Михайле Васильовичу, у главі 2.2 Регламенту також чітко не вказано на те, чи поодинці, чи в пакеті голосувати. І депутат Кармазін прокоментував ці пункти.
Ви тлумачите так, а юрист кваліфікований тлумачить по-своєму. І той, і той по-своєму мають рацію. Якщо ми з вами приймемо постанову про пакетне голосування, тоді приймемо постанову про затвердження одного і другого, тут питань немає ніяких.
Думаю, шановні колеги, ми з вами вже достатньо обговорили і вислухали думок з цього приводу. Я просив би підтримати проект постанови про пакетне голосування. Ставлю його на голосування. Прошу голосувати.
"За" - 219.
Ставиться на голосування пропозиція про поіменне голосування. Будь ласка.
"За" - 209. Прийнято.
Голосуємо в поіменному режимі (Шум у залі).
"За" - 219.
Шановні колеги, не шуміть. Я так розумію, що ми з вами не знайдемо спільного рішення, хоч у нас розходження всього 7 голосів. Якби голосували "за" 150-160 народних депутатів - було б зрозуміло, але коли з 226 простої більшості голосують 219 - то або хтось не до кінця розуміє, за що голосує, або просто неуважно до цього ставиться (Шум у залі).
Тому, я думаю, давайте ми з вами всетаки визначимося. Ще представникам трьох фракцій я надам слово. Депутат Ємець від НДП. Від комуністів хто? Депутат Петренко. І від Руху.
Депутат Ємець. Будь ласка.
ЄМЕЦЬ О.І. Фракція Народнодемократичної партії. Олександре Миколайовичу, знову-таки ви для тих, хто слухає за межами залу, кажете: "З 226 голосів". У залі присутні понад 400 депутатів, і голосують приблизно половина на половину. Тобто знову така сама проблема.
Ми підійшли свого часу до проблеми пакетного голосування тільки після того, коли кілька разів не проходили кандидатури поодинці. Щодо заступників ми ще жодного разу не голосували, і вже з цього чомусь зробили проблему. Давайте спробуємо, може пройде "на ура" з першого разу. Чому ми цілий день намагаємося протягти варіант, який не проходить?
ГОЛОВА. Депутат Петренко.
ПЕТРЕНКО В.О., народний депутат України (багатомандатний загальнодержавний виборчий округ, КПУ). Комуністична партія України. Олександре Миколайовичу, я звертаюся до вас. Сьогодні Рух заявив про те, що він відкликає свій підпис. Таким чином, я зрозумів, що вони відмовляються від керівництва трьома комітетами. А претендують на комітети позафракційні. То можна віддати їм два комітети - з питань культури і духовності та з питань прав людини, а комітет з питань фінансів і банківської діяльності - прогресивним соціалістам, якщо вони цього бажають, і у нас набереться додатково ще 35-40 голосів. І таким чином ми сьогодні зможемо прийняти рішення і про заступників, і про комітети. Дякую за увагу (Оплески).
ГОЛОВА. Депутат Коваль. Будь ласка.
КОВАЛЬ В.С., народний депутат України (багатомандатний загальнодержавний виборчий округ, НРУ). Шановний Олександре Миколайовичу! Ми 17 разів голосуємо пропозицію, яка не проходить. Ми пояснили свою позицію. Народний депутат Бойко сказав: якщо навіть пройде ця пропозиція, то виникнуть правові колізії, які зведуть нанівець все, що робиться. Це одне питання.
І друге. Я хотів би пану Петренку чи товаришу Петренку з небратньої фракції пояснити, що треба читати Регламент. Там права фракції захищені: кожна фракція має право на пропорційну кількість комітетів. Вона буде досягнута все одно, але, Олександре Миколайовичу, давайте ми розв'яжемо це так, як пропонує депутат Ємець. Є процедура. Ви знаєте, що ініціатором пакетного розв'язання цієї складної проблеми був Народний рух України. Але ліва більшість, яка зараз сформувалася, переконувала нас, що не треба. Давайте підтримаємо Ємця: вийдемо на голосування, побачимо рейтинг, скільки хто набере голосів. Можливо, і ви помилилися щодо якоїсь кандидатури. Отак ми розв'яжемо це питання.
ГОЛОВА. Депутат Бродський від "Громади".
БРОДСЬКИЙ М.Ю., народний депутат України (виборчий округ 215, м.Київ). Фракция "Громада". Мы тут много раз слышали от "шановного Руху", что нужно создать большинство в Верховном Совете. Уже сегодня я вижу, что мы к этому подошли, но Рух опять нас ставит в тупик. Ну, сегодня две пропрезидентские фракции остались в парламенте - Рух и НДП.
У меня есть такое предложение: давайте соберем все комитеты (вот зеленые один комитет хотят, СДПУ (о), коммунисты, социалисты, селяне и "Громада") и нормально поделим без НДП и Руха (Оплески).
ГОЛОВА. Я прошу заспокоїтися.
Депутат Карпов.
КАРПОВ О.М., народний депутат України (багатомандатний загальнодержавний виборчий округ, НДП). Шановні колеги! Я хочу звернути вашу увагу на те, що у частині 1 статті 3.2.6 Регламенту чітко окреслені проблеми поіменного голосування: "Поіменне голосування проводиться за пропозицією будь-кого з депутатів, підтриманою не менш як 1/3 депутатів, які взяли участь у голосуванні. На голосування ця пропозиція ставиться першою серед інших пропозицій щодо способу голосування." А коли пропозиція не отримала необхідної більшості голосів на підтримку, це частина п'ята статті 3.2.1, вона вважається відхиленою, і ні на яке поіменне голосування для гвалтування залу вона відповідно до Регламенту не може бути поставлена.
ГОЛОВА. Спасибі. Таким чином, надійшла пропозиція обговорювати так, як Регламентом передбачено, кожного з кандидатів на посади Першого заступника та заступника Голови Верховної Ради, і голосувати не пакетом, а окремо. Таку пропозицію внесли дві фракції - НДП і Руху (Шум у залі). Я ставлю її на голосування. Будь ласка, голосуємо, прошу не шуміти.
"За" - 125. Не прийнято.
Одну хвилинку. Депутате Карпов, сядьте, будь ласка. Я ще раз повертаюся до проекту постанови про пакетне голосування і ставлю цей проект на голосування. Будь ласка, підтримайте його. Голосуємо.
"За" - 210.
Не прийнято.
Я прошу керівників фракцій висловитися з цього приводу. Не можна так.
Депутат Черняк. Будь ласка.
ЧЕРНЯК В.К., народний депутат України (виборчий округ 153, Рівненська область). Олександре Миколайовичу, ви ще молодий, свіжий спікер. I, мабуть, треба починати нормально працювати. Ви прекрасно розумієте, що ви спікер, а не гвалтівник. I не треба тут гвалтувати зал.
ГОЛОВА. Я вимкну ваш мікрофон.
ЧЕРНЯК В.К. Є регламентні норми, не треба ставити ті питання, які є в Регламенті, і не треба наполягати...
ГОЛОВА. Вимкніть мікрофон. Депутат Мороз.
МОРОЗ О.О. Шановний Олександре Миколайовичу, шановні депутати! Треба роз'єднати проблему, яка зараз викликає суперечливе ставлення до неї депутатів. На засіданні Погоджувальної ради, і тут виступали депутати від Руху та НДП, говорили про те, що вони в принципі не проти пакету, якщо не будуть вказуватися прізвища в самій постанові.
Можливо, давайте ми зараз сам принцип проголосуємо, маючи на увазі, що Голова має право і внесе пропозицію щодо конкретних кандидатур, а ми будемо визначатися голосуванням. Адже ми добре пам'ятаємо, що протягом двох місяців саме ці фракції наполягали на тому, щоб усе в пакеті розглядати. Тому я думаю, що тут немає ніякого протиріччя. Давайте ми просто спочатку проголосуємо принцип пакету, а далі Голова внесе пропозиції по кандидатурах, і будемо голосувати.
ГОЛОВА. Шановні колеги! Я зачитував погоджувальний протокол і там двічі називав прізвища Мартинюка і Медведчука. Усім зрозуміла пропозиція Голови Верховної Ради. Зрозумілий і проект постанови, який вам роздано. Що тут незрозуміло?!
Ми на засіданні Погоджувальної ради домовилися з керівниками фракцій. Також зрозуміло. Вносимо в зал - інші думки! Після засідання Погоджувальної ради!
Так, у нас були різні думки з приводу пунктів 4 і 5, але ми також розібралися. Відповідно до пункту 4 ми зараз працюємо, а щодо пункту 5, то це питання про внесення змін до статті 88 Конституції. Ми будемо розглядати його в цьому залі, і зал визначиться. Що тут незрозуміло?
Будь ласка, від комуністів слово має депутат Симоненко.
СИМОНЕНКО П.М. Спасибі. Фракція комуністів. Шановні колеги, може, скажемо так, і не все зрозуміло, окремі фракції голосують проти цього рішення. Але коли ми у спокійній обстановці вели розмову і узгоджували позиції з керівниками фракцій, ми справді розуміли, яка велика відповідальність сьогодні покладається на всіх нас у зв'язку з тим, що на 2 місяці затяглося питання вирішення організаційних моментів відповідно до Регламенту (мається на увазі - обрання Голови, заступників і голів комітетів).
Вчора допізна, до 11 ночі, і сьогодні ми практично дійшли згоди, що це має вирішуватися разом - і заступники, і комітети, на чому й наполягали багато народних депутатів. Ми вже узгодили цей великий пакет. I є можливість сьогодні, задовольнивши інтереси всіх фракцій, розв'язати цю проблему. Бо окремі бажання, скажімо, певних народних депутатів чи певних груп знову примусять нас протягом тижнів розглядати одну проблему, і ми закінчимо першу сесію, не вирішивши організаційних питань.
Ми закликаємо підтримати пропозиції, які були підписані і погоджені керівниками фракцій, і підтримати проект постанови про голосування в пакеті.
Дякую.
ГОЛОВА. Депутат Марченко від фракції прогресивних соціалістів.
МАРЧЕНКО В.Р., народний депутат України (виборчий округ 161, Сумська область). Уважаемые депутаты, уважаемый Александр Николаевич! Я хочу напомнить статью 4.3.6 Регламента, в соответствии с которой Председатель Верховного Совета вносит на рассмотрение Верховного Совета кандидатуры на должности Первого заместителя и заместителя. И поэтому, если не поддерживается проект постановления, вы вправе продолжать конструктивную работу Верховного Совета путем внесения этих кандидатур на рассмотрение в соответствии с Регламентом, их обсуждения и принятия по ним решения.
И все-таки я хотел бы кратко пояснить позицию нашей фракции. В результате согласования так называемого протокола нам не предоставлен Комитет по вопросам экономической политики, на должность председателя которого законно претендует Наталия Витренко, доктор экономических наук. Нашу фракцию лишают регламентной квоты и без согласия зала перераспределяют ее другим. Поэтому наша фракция просто не принимает участия в голосовании.
Спасибо.
ГОЛОВА. Депутат Беспалий від НДП.
БЕСПАЛИЙ Б.Я. Фракція Народнодемократичної партії. Мені дуже приємно погодитися з пропозицією депутата Володимира Марченка і підкреслити, що насправді ніякої складності в даній ситуації немає. Справді, як тут уже наголошувалося, обирати Першого заступника і заступника можна як у пакеті, так і по одному. Уже 18 разів головуючий (мабуть, він хоче-таки встановити рекорд) ставив на голосування пропозицію щодо пакету. Вона не була підтримана депутатами. Тепер немає жодної проблеми - вносьте кандидатури і будемо голосувати їх окремо.
А про те, що раніше ми наполягали на пакеті, то тут мені приємно підтримати депутата Мороза, він сказав: "Ми вирішувати все мали пакетом". Після того як ключове питання вирішено не пакетом, та логіка була зруйнована. Тепер є нормальна проста логіка: вносьте кандидатуру і не ускладнюйте очевидних ситуацій.
Дякую.
ГОЛОВА. Значить, щодо рекорду, то нам ще до нього далеко. 64 кандидати на посаду Голови Верховної Ради - ото був рекорд!
Депутат Чорновіл від фракції Руху. Будь ласка.
ЧОРНОВIЛ В.М., народний депутат України (багатомандатний загальнодержавний виборчий округ, НРУ). Шановний Олександре Миколайовичу, шановні колеги! Ми теж порахували, і цифра збіглася
- 18 разів ви ставили на голосування цю пропозицію. Ну, так же не можна робити!
Ми утверджуємо якийсь такий стиль роботи з самого початку, це ж може бути підставою навіть для того, щоб, справді, потім будь-яке рішення оскаржити, якщо до нас прискіпливо почнуть ставитися Конституційний Суд та інші. Це вже підстава, щоб визнати рішення недійсним.
Очевидно, Регламент справді дуже нечіткий, і все-таки треба зміну до Регламенту вносити щодо того, можна пакетно голосувати, чи не можна.
І якщо не підтримує зал, давайте спробуємо окремо. Можливо, когось влаштовує один і не влаштовує другий. Нас, наприклад, обоє не влаштовують. Але я знаю, що, наприклад, галичан зовсім не влаштовує кандидатура Мартинюка, вони пам'ятають його подвиги у Львові в останні роки так званої перебудови, коли він не виконував навіть рішення обкому Комуністичної партії - ліберальні рішення щодо демократизації життя і таке інше.
Давайте спробуємо окремо, чому ви так хочете нав'язати нам оце спільне голосування?
Дякую.
ГОЛОВА. Шановні колеги, я ж ставив на голосування (Шум у залі). Ну, я розумію, що не треба, але я не бачу, щоб більшість у залі підтримала цю просту процедуру, яка чітко визначена Регламентом. Я розумію все це (Шум у залі).
Я думаю так: давайте ми тоді домовимось і визначимо процедуру, скільки ми часу відведемо на виступ кандидата на посаду Першого заступника. 10 хвилин достатньо? І 10 хвилин на запитання. Потім заступнику 10 хвилин і півгодини на виступи від фракцій. Таким чином ми закінчимо до перерви. Не заперечуєте? (Шум у залі). Ми ж перерву вже робили. Давайте ще годину попрацюємо, а тоді зробимо перерву. Я просив би підтримати пропозицію, щоб попрацювати цю годину. Ставиться на голосування пропозиція до 15 години попрацювати. Прошу підтримати. А потім перерву перенесемо трошки далі. Будь ласка.
"За" - 220. Не прийнято.
Оголошується перерва до 16 години. Прошу керівників фракцій о 15.30 зібратися в залі Погоджувальної ради.