ЗАСІДАННЯ ШІСТДЕСЯТ П'ЯТЕ
С е с і й н и й з а л В е р х о в н о ї Р а д и
У к р а ї н и. 10 л и п н я 1998 р о к у .
10 г о д и н а.
Веде засідання Голова Верховної Ради України
ТКАЧЕНКО О.М.
ГОЛОВА. Доброго ранку, шановні народні депутати! Доброго ранку, гості і запрошені! Розпочинаємо роботу сесії Верховної Ради.
Зареєструвався 301 народний депутат. Ранкове засідання оголошується відкритим.
Шановні колеги, перед тим як приступити до розгляду питань, я просив би народного депутата Балашова, який щоранку роздає листівки, припинити це. Будь ласка, залишайте їх у секретаріаті, і якщо хтось із депутатів має бажання читати, то підійде, візьме і почитає. А розносити їх по залу не треба, я вас прошу. Це перше.
Друге. Я звертаюся до керівників фракцій, члени яких сьогодні в залі відсутні: на засідання Верховної Ради треба ходити щоденно. Сесійний зал - це наше з вами робоче місце, визначене і Конституцією, і Регламентом (Оплески).
І третє. Я хотів би, щоб ми з вами, шановні народні депутати, порадились і, не втрачаючи темпу роботи цього пленарного тижня, вирішили невідкладні питання, зокрема, затвердили керівників комітетів.
На засіданні Погоджувальної ради ми дійшли висновку, що потрібно мати не 22 комітети, а 24. Це вже визначено, і в залі голосувати за це немає потреби.
У нас сьогодні залишилося дві фракції - Прогресивної соціалістичної партії, Партії зелених і група позафракційних чисельністю 36 народних депутатів, - які не мають можливості задовольнити свої інтереси в тих комітетах, які їм повинні бути визначені.
Тому нам потрібен час, щоб ми сьогодні ще попрацювали з керівниками фракцій на засіданні Погоджувальної ради, щоб керівники фракцій мали змогу попрацювати у фракціях і визначитись остаточно і щодо переліку комітетів, і щодо керівників цих комітетів.
Перед тим як оголосити перерву - до 12 години, пропонував би, щоб ми з вами прийняли постанову про склад Тимчасової слідчої комісії по перевірці заяв народних депутатів України стосовно хабарництва під час голосування по кандидатурах на посаду Голови Верховної Ради.
Я нагадаю її зміст: "На виконання пункту 1 Постанови Верховної Ради України про заяви народних депутатів України стосовно хабарництва під час голосування по кандидатурах на посаду Голови Верховної Ради від 25 червня 1998 року Верховна Рада України постановляє: утворити Тимчасову слідчу комісію по перевірці заяв народних депутатів України стосовно хабарництва під час голосування по кандидатурах на посаду Голови Верховної Ради в такому складі: Кармазін - фракція "Громада", Борщевський - фракція Компартії, Костржевський - фракція зелених, Литвак - фракція Народнодемократичної партії, Пилипчук - фракція Соціал-демократичної партії (об'єднаної), Развадовський - фракція Народнодемократичної партії, Райковський - фракція Комуністичної партії, Савенко - фракція Прогресивної соціалістичної партії, Сімонов - фракція Комуністичної партії, Степанов - фракція Соціалістичної та Селянської партій, Танюк - фракція Народного руху і Чобіт - фракція Народного руху.
Я пропонував би прийняти цей проект за основу.
"За" - 224.
Катерина Семенівна не зрозуміла, що за основу. Не в цілому, а за основу. А потім... Я перепрошую, спочатку потрібно включити до порядку денного.
Я прошу підтримати пропозицію про включення даного питання до порядку денного. Будь ласка. Голосуємо.
"За" - 221.
Хто за те, щоб проголосувати в поіменному режимі? Будь ласка.
"За" - 229.
Рішення прийнято.
Голосуємо в поіменному режимі.
"За" - 272.
Спасибі, прийнято. І висвітлювати не треба.
А тепер ставлю на голосування пропозицію прийняти проект постанови за основу. Будь ласка.
"За" - 269.
Рішення прийнято.
Будь ласка, запишіться, хто хоче внести доповнення.
Скільки часу відведемо? П'яти хвилин достатньо? Будь ласка, виставте п'ять хвилин.
Ющик Олексій Іванович. Будь ласка.
ЮЩИК О.І., народний депутат України (багатомандатний загальнодержавний виборчий округ, виборчий блок СПУ та СелПУ). Прошу передати слово депутату Цушку.
ГОЛОВА. Будь ласка.
ЦУШКО В.П., народний депутат України (виборчий округ 140, Одеська область). Член фракции селян и социалистов. Уважаемый Александр Николаевич! Мы предлагаем (нами распространен документ за подписью более десяти народных депутатов, вчера этот вопрос обсуждался у нас на заседании фракции социалистов и селян) внести в повестку дня на сегодня рассмотрение законопроекта, который подан нам в связи с подписанием Президентом 18 июня Указа "про деякі питання, пов'язані з встановленням ставок акцизного збору і ввізного мита".
Дело в том, что если мы не примем это решение сегодня, то 20 июля указ вступит в силу, а этим указом фактически разрушается все законодательное поле, которое нарабатывалось парламентом тринадцятого созыва, по вопросам акцизного регулирования. Пожалуйста, поставьте это на голосование.
Спасибо.
ГОЛОВА. Спасибі.
Ну, ви ж самі розумієте, якщо сьогодні вноситься питання до порядку денного, а потім на розгляд... Комітету ще немає, хто його розглядав? Як можна його вносити на розгляд сесії, коли дане питання не опрацьоване? Ви - досвідчений депутат, ви знаєте не гірше від мене, що є порядок, є процедура розгляду цього питання.
Будь ласка, депутате Альохін.
АЛЬОХІН В.І., народний депутат України (виборчий округ 39, Дніпропетровська область). Фракція "Громада". Шановні народні депутати! Шановний Олександре Миколайовичу! Дуже неприємно, що ми сьогодні розглядаємо в цьому залі питання про хабарництво. На жаль, у нас є дуже багато проблем, які сьогодні треба вирішувати. Це і збирання врожаю в сільському господарстві, це й проблеми шахтарів, які розглядалися минулого тижня і минулого місяця в цьому залі. Дуже багато проблем - учителі, медики. Цілий комплекс проблем.
Але незважаючи на те що було поставлено це питання в цьому залі, є пропозиція доповнити постанову й визначити термін. Я пропоную протягом одного тижня розглянути це питання і більше до цього не повертатися.
ГОЛОВА. Шановні колеги! Ми прийняли проект постанови за основу. Для того щоб прийняти його в цілому, треба внести запропоновані вами доповнення, врахувати ваші зауваження. Після цього ми можемо прийняти проект у цілому. Якщо немає доповнень, то навіщо гаємо ми час? Ми порушуємо правильні питання, я не ставлю це під сумнів. Але я хотів би, щоб ми вносили пропозиції по суті.
Слово має Володимир Романович Марченко. Будь ласка.
МАРЧЕНКО В.Р., народний депутат України (виборчий округ 161, Сумська область). Фракция Прогрессивной социалистической партии Украины. Мы проголосовали проект за основу, однако требуем, чтобы в него были внесены изменения. Мы считаем недопустимым, чтобы эту следственную комиссию возглавлял представитель "Громады". Я надеюсь, что наша фракция выведет еще на чистую воду некоторых представителей "Громады" за их деятельность, связанную с переходом некоторых депутатов из одной фракции в другую. Мы считаем, что председателем должен быть не Кармазин, а например, коммунист Райковский. Тогда наша фракция этот проект поддержит. А если возглавлять эту комиссию будет представитель "Громады", мы голосовать не будем.
Спасибо.
ГОЛОВА. По-перше, я хотів би сказати народним депутатам, що коли утворюється комісія з відповідними повноваженнями, то ми надаємо право членам комісії самим внести пропозиції щодо кандидатури на посаду голови комісії. І тоді ми можемо голосувати. Можемо не голосувати, якщо комісія сама визначиться і сама обере її голову. Але ми доводимо до відома всіх народних депутатів у цьому залі... (Шум у залі). Одну хвилиночку!.. Сідайте!.. Ну, сядьте, я надам вам слово. Ну, що ви...
По-друге, я просив би кожного голову фракції чи представника фракції відповідати лише за свою фракцію. Будь ласка. Не давайте оцінки діям іншої фракції!..
Депутат Ємець - від НДП. Будь ласка.
ЄМЕЦЬ О.І., народний депутат України (багатомандатний загальнодержавний виборчий округ, НДП). Фракція Народнодемократичної партії. Шановний Голово! Шановні депутати! Свого часу фракцією ПСПУ вже було поставлено питання про створення відповідної комісії. Але, як кажуть, "инициатива наказуема". Я вважаю, що саме представник цієї фракції мав би очолити комісію і працювати над тією проблемою, яку вони порушили. Це було б логічно і закономірно!
Дякую за увагу.
ГОЛОВА. Ще є доповнення? Валентина Андріївна Гошовська.
ГОШОВСЬКА В.А., народний депутат України (виборчий округ 178, Харківська область). Шановний Олександре Миколайовичу! Я прошу від позафракційних депутатів включити до складу тимчасової слідчої комісії Анатолія Єрмака.
ГОЛОВА. Шевченко - від Руху.
ШЕВЧЕНКО В.Ф., народний депутат України (багатомандатний загальнодержавний виборчий округ, НРУ). Шановні колеги! Я подав письмову пропозицію. Суть її ось у чому. Очевидно, тут мова може йти не лише про чисто матеріальні торги, а й про торги моральні, політичні і так далі.
Тому я прошу, щоб ми в цьому залі обрали керівний склад комісії (себто голову, заступника, якщо він буде, секретаря) лише з представників тих фракцій, які на сьогоднішній день не представлені в керівництві Верховної Ради. Це буде логічно і зніме підозри, які можуть виникнути під час роботи цієї комісії. Прошу обов'язково проголосувати цю пропозицію.
ГОЛОВА. Я ще раз повторюю, депутате Шевченко (ви ж досвідчений депутат): це справа комісії. Комісія сама визначиться, кого обрати головою...
Шановні колеги, внесено два доповнення: від фракції "Громада" депутата Габера і від позафракційних - депутата Єрмака. Я прошу проголосувати проект у цілому з цими доповненнями. Голосуємо в цілому!
"За" - 228.
Рішення прийнято. Спасибі.
Я просив би членів цієї комісії зібратися. Зараз ми оголосимо перерву і ви, будь ласка, оберіть голову чи внесіть пропозиції щодо кандидатури на посаду голови. Після перерви ми ознайомимо всіх народних депутатів, хто з вас обраний головою цієї комісії, хто заступником.
А зараз зробить заяву депутат Гуцол від фракції зелених. Будь ласка, з місця. Це невеличка заява.
ГУЦОЛ М.В., народний депутат України (багатомандатний загальнодержавний виборчий округ, ПЗУ). Шановний Олександре Миколайовичу! Шановна президіє! Шановні колеги! Вчора після 22 години по-звірячому був побитий мій помічник Греков Володимир Леонідович. Зараз він у критичному стані перебуває в реанімації. Я прошу вас, Олександре Миколайовичу, вжити заходів, щоб у нашій державі зрештою панував порядок, щоб злочинці не розгулювали, щоб корупція не панувала.
Протягом чотирьох років я не раз звертав увагу Президента Леоніда Даниловича Кучми на те, що в місті Чернівцях мер Федорук нехтує Конституцією, витирає ноги об чинне законодавство. У нас були резолюції багатотисячних мітингів, але ніяких заходів не вживається.
Ще раз звертаємося до вас, Леоніде Даниловичу: якщо ви гарант української Конституції, наведіть, нарешті, порядок у нашій державі.
Мені зранку також погрожували, що й наді мною буде вчинено фізичну розправу. Я не боюся фізичної розправи, не можна всіх депутатів перестріляти і побити. Звертаюсь і до Олександра Миколайовича: допоможіть, будь ласка, в цьому питанні.
ГОЛОВА. Кармазін. Одна хвилина.
КАРМАЗІН Ю.А., народний депутат України (виборчий округ 134, Одеська область). Дякую. Шановні народні депутати! Сьогодні я змушений скористатися правом, яке надає мені Регламент, і висловити побажання від свого імені і від імені фракції "Громада", щоб нам якомога менше доводилося посилатися на цю норму Регламенту.
До цього нас спонукає поведінка Володимира Марченка. Володимире Романовичу! Мені здається, вам взагалі треба було б не брати слова з таких питань, бо всі пам'ятають, як на очах у Верховної Ради, на очах у численних наших телеглядачів ви брутально били Мовчана - депутата минулого і нинішнього скликань. Тому ще раз заявляю: "Громада" - це всеукраїнське політичне об'єднання, яке не дозволено ганьбити своїми виступами нікому, в тому числі й вам! Ми ніколи не допускаємо ніяких образ щодо жодної з політичних партій. Розумієте?
І оскільки ще поки що немає Комітету з питань Регламенту, я прошу головуючого: коли звучать образи, будь ласка, вимикайте мікрофон.
Дякую.
ГОЛОВА. Шановні колеги! Я думаю, що ми з вами використаємо досвід, напрацьований попереднім складом Верховної Ради, коли перед кожним пленарним засіданням ми відводили певний час, щоб зробити заяви і оголошення. Це тривало і 10, і 20, і 30 хвилин. Уже вносилася пропозиція, щоб раз на тиждень ми обов'язково відводили якийсь час на заяви і оголошення. Це вимога життя. Адже щодня в різних регіонах виникає багато питань, і кожен депутат хоче довести їх до відома і Верховної Ради, і виконавчих чи судових структур. Ми такий порядок поновимо з наступного тижня, з вівторка.
Наступного вівторка, перед тим як заслухати доповідь представника Міністерства фінансів щодо виплати заробітної плати, стипендій і пенсій, ми відведемо півгодини на оголошення і заяви.
А зараз, так як ми й домовлялися, оголошується перерва до 12 години. Прошу керівників фракцій зібратися в залі на засідання Погоджувальної ради. Усім представникам фракцій бути, як кажуть, на своїх робочих місцях, тому що після засідання Погоджувальної ради керівники фракцій до 12 години ще зустрінуться з вами.
Оголошується перерва до 12 години.
(Після перерви)
ГОЛОВА. Шановні колеги! Продовжуємо засідання. Я прошу запросити людей до залу. Займіть свої робочі місця.
Шановні колеги! Прошу зайняти робочі місця...
Щойно на засіданні Погоджувальної ради було розглянуто питання розподілу комітетів між фракціями.
Безперечно, кожен у цьому залі розуміє, що поділити 24 комітети між вісьмома партійними фракціями і групою позапартійних
- це непроста справа. Адже в кожній фракції є фахівці, які бачать себе не просто членом того чи іншого комітету, вони бачать себе на посаді якщо не голови комітету, то принаймні заступника голови. Але ми прийшли до єдиної думки, що перед тим як у кожній фракції визначаться, хто очолить той чи інший комітет, нам треба спочатку зробити перший крок: визначити у пропорції до чисельності фракцій кількість комітетів, які повинна представляти та чи інша фракція. Вам роздано на руки проект постанови. Є потреба його зачитувати? Немає. Прохання, якщо у когось є потреба висловитися, давайте... (Шум у залі).
Відразу голосуємо?
Шановні колеги! Я пропонував би відвести п'ять хвилин на обговорення цього проекту постанови, перш ніж ставити його на голосування. Прошу записатися, хто має бажання висловитись.
Депутат Юхимець. Будь ласка.
ЮХИМЕЦЬ О.Ф., народний депутат України (виборчий округ 196, Черкаська область). Фракція комуністів. Прошу передати слово Симоненку.
ГОЛОВА. Будь ласка.
СИМОНЕНКО П.М., народний депутат України (багатомандатний загальнодержавний виборчий округ, КПУ). Фракція комуністів. Шановні колеги! Уже другий день, як і попередні два місяці, на засіданні Погоджувальної ради йде принципова, відверта розмова про те, як розподілити ці комітети. Висловлюються різні думки. Дехто відмовляється від комітетів, каже, що може погодитися тільки на той чи інший. Зараз ми знову зайшли у глухий кут, і як з нього вийти, треба вирішувати в сесійній залі. Думаю, якщо ми сьогодні, ось зараз, голосуючи цю пропозицію, визначимося - чи за, чи проти, але визначимося, - тоді легше буде працювати і Погоджувальній раді в цьому напрямі.
Тому я підтримую пропозицію, що треба проголосувати цей проект постанови і визначитися щодо подальшої роботи Погоджувальної ради.
Дякую.
ГОЛОВА. Депутат Черненко.
ЧЕРНЕНКО В.Г., народний депутат України (виборчий округ 48, Донецька область). Уважаемый президиум! Уважаемые товарищи депутаты! В принципе есть возможность согласиться с предложением, которое сейчас вносится на рассмотрение. Но в то же время есть значительное количество депутатов, которые лишены сегодня возможности претендовать на должности председателей комитетов. Я имею ввиду большую группу внефракционных депутатов.
Поэтому в контексте этого постановления надо рассмотреть сегодня вопрос о предоставлении им права, во-первых об единиться в парламентскую группу, а вовторых, чтобы депутаты из этой группы возглавили некоторые комитеты. Я в общемто разделяю такую точку зрения.
И еще об одном хочу попросить. Удовлетворить амбиции каждой фракции и группы, а значит - большого количества депутатов нам, возможно, не удастся. Но мы должны учесть парламентскую практику, Александр Николаевич. Те фракции, которые сегодня реально берут ответственность на себя, должны иметь преимущественное право на получение должностей руководителей комитетов. У тех же, которые заявляют о своей оппозиции (причем серьезно заявляют), возможности для руководства комитетами должны сводиться, может быть, к нулю.
Спасибо за внимание.
ГОЛОВА. Спасибі. Депутат Єрмак.
ЄРМАК А.В., народний депутат України (виборчий округ 83, Запорізька область). Прошу передати слово Валентині Гошовській, яка уповноважена заявити позицію позафракційних.
ГОЛОВА. Будь ласка.
ГОШОВСЬКА В.А. Дякую. Шановний Олександре Миколайовичу! Шановні колеги! Нам би дуже не хотілося, щоб із депутатів, які з різних причин не увійшли в ту чи іншу фракцію (але з причин, очевидно, принципових), сьогодні зробили в Україні ізгоїв. За нами конкретні виборці, за нами конкретні зобов'язання і політичні переконання.
Беручи участь уже вдруге в засіданні Погоджувальної ради, я бачу, що багато керівників фракцій ніяк не можуть відмовитися від думки, що і 36 позафракційних депутатів якимось чином належать до їх фракцій. І квоти нам не виділяють.
Ми не можемо голосувати за дану постанову, де чітко не зазначено, як буде враховано інтереси позафракційних депутатів.
Дякую.
ГОЛОВА. Валентино Андріївно! Ми на засіданні Погоджувальної ради були разом з вами. Ваші колеги - позафракційні депутати, домовилися. Якщо ви уважно читали цей проект постанови, там заплановано два додаткових комітети. Подивіться, будь ласка, другий пункт. Ми передбачаємо це, і вашу пропозицію врахували в проекті постанови.
Будь ласка, депутат Заєць СДПУ(о). Перепрошую, депутат Марчук.
ЗАЄЦЬ В.В., народний депутат України (багатомандатний загальнодержавний виборчий округ, СДПУ(о)). Прошу передати слово Онопенку Василю Васильовичу.
ОНОПЕНКО В.В., народний депутат України (багатомандатний загальнодержавний виборчий округ, СДПУ(о)). Шановні члени президії, шановний...
ГОЛОВА. Одну хвилиночку. Я надав слово Марчуку Євгену Кириловичу. Будь ласка.
МАРЧУК Є.К., народний депутат України (багатомандатний загальнодержавний виборчий округ СДПУ(о)). Шановний Олександре Миколайовичу! Шановні колеги! Я ставлю запитання керівництву парламенту і всім: де ви тут бачите в цьому проекті постанови фракцію Соціал-демократичної партії? Де ви тут бачите Прогресивну соціалістичну партію? Де ви тут бачите представництво 36-ти незалежних народних депутатів, за якими - півмільйона виборців? Це перше. (Шум у залі).
Я можу крикнути вам, пане Павле, ще краще, ніж ви!.. Помовчіть, будь ласка...
Друге. Я пропоную не голосувати за цей проект постанови, а голосувати (як це передбачено в Регламенті) за обрання голів комітетів після того, як буде погоджено весь список. Щоб у нас не вийшло так, що партія (чи фракція), яка отримала квоту, запропонує на посаду керівника члена своєї фракції, який у тій справі, є спеціалістом набагато нижчого рівня, ніж професіонали, що є в парламенті чи в інших фракціях. І це буде на шкоду парламенту. Адже фракція - структура парламенту, а не політичної партії! Квота партії - так, але фракція - структура парламенту! Не враховувати професіоналізм не можна.
І останнє. Нам не уникнути розгляду персоналій, пов'язаних з комітетами (Шум у залі). Регламент від фракції - три хвилини! Помовчіть!
... І таким чином, ми не зможемо все одно рухатися доти, поки не пов'яжемо комітети з конкретними прізвищами! А робити спроби обійти таким шляхом - це, я думаю, демонстрація старих прийомів кидати через коліно... У цьому парламенті це вже не пройде! (Оплески).
ГОЛОВА. Я думаю, шановні колеги, нам потрібно рухатися вперед і шукати вихід із ситуації, тобто знайти порозуміння, погоджувальний підхід. Але я наперед кажу (і ви всі це знаєте), що не можна знайти якийсь ідеальний підхід, який дав би нам змогу задовольнити всіх, розподіливши 22 чи 24 комітети.
Слово представнику фракції Прогресивної соціалістичної партії. Будь ласка, Володимире Романовичу.
МАРЧЕНКО В.Р. Уважаемые народные депутаты Украины! Вы знаете, в этом зале можно работать разными способами: можно, как стадо баранов, топтать неугодных, а можно в основу решений положить принципы профессионализма. Так вот если в основу решений положить право, то внесенный проект постановления надо признать неприемлемым. И я предлагаю поставить на голосование вопрос "про неприйнятність даного проекту постанови як такого, що суперечить закону, яким є Регламент".
В чем нарушение закона? Рассказываю. Статья 4.4.3 Регламента обязывает выбирать председателей комитетов только после их докладов здесь; статья 2.2.6 обязывает нас утвердить только перечень комитетов. Назовите, пожалуйста (я обращаю внимание председательствующего и тех, кто своими криками и воплями пытается протащить этот проект постановления), норму Регламента, которой соответствует содержание этого постановления. Такой нормы Регламента нет, следовательно, он антизаконный.
Следующее. Фракция Прогрессивной социалистической партии имеет право на квоту, но этой квоты нас лишили. Для того чтобы лишить квоты прогрессивных социалистов, как и социал-демократов, и внефракционных, необходимо принять решение на заседании Согласительного совета фракций единогласно, тогда для этого надо набрать в зале 226 голосов. А если нет - будьте добры, перед принятием этого постановления 300 голосами измените норму Регламента и отмените право фракций иметь квоты.
Если не приняли этого решения... (Шум у залі). От фракций пять минут. Еще раз хочу... Кузнецов, ты не первый день в зале!..
И поэтому мы ставим вопрос "про неприйнятність цього проекту постанови". Это первое.
Второе. Вместе с фракцией Социалдемократической партии мы обращаемся к председательствующему с предложением об явить перерыв для того, чтобы дать еще более глубокую правовую оценку антиконституционности предложенного проекта постановления. И обращаюсь к тем депутатам, которые действительно - депутаты и пришли сюда соблюдать законность, с призывом голосовать против этого проекта постановления.
Спасибо (Оплески).
ГОЛОВА. Чиж Іван Сергійович - від фракції Соціалістичної і Селянської партій.
ЧИЖ І.С., народний депутат України (виборчий округ 190, Хмельницька область). Дякую, Олександре Миколайовичу. Фракція соціалістів і селян "Лівий центр". Шановні колеги, все, що сказали попередні промовці, в принципі правильно, оскільки вони відстоюють позицію своїх фракцій. І наша фракція, і взагалі Верховна Рада за те, щоб у робочих органах Верховної Ради були представлені всі. Тоді є шанс плідно, нормально працювати, розв'язувати всі проблеми, не наражаючись на блокування.
Але це правильно, поки не йдеться про суть проблеми. Сьогодні внесений проект постанови дає змогу розв'язати проблему послідовним наближенням до затвердження голів комітетів.
Правильно, є стаття 4.4.3 Регламенту, в якій прямо говориться, що кандидатури для обрання голів постійних комісій Верховної Ради, а також їх членів висуваються на засіданнях відповідних депутатських груп згідно з квотами. І є стаття 4.4.4, де зазначено, що обрання голів постійних комісій здійснюється за списком у цілому без обговорення і так далі.
Ми зараз не говоримо про обрання голів комітетів, ми говоримо, по суті, про розподіл комітетів, погоджений розподіл, який наближає нас до обрання їх голів. То ви скажіть, це позитивна дія чи негативна, коли ми наближаємося до розв'язання проблеми? Це перший фактор.
Далі. Одна із фракцій, нехай така потужна, яка має дуже прогресивний ореол, конкретно називає комітет і каже: дайте нам тільки цей комітет Верховної Ради, інший вони не беруть. І коли я запропонував на засіданні Погоджувальної ради: візьміть Комітет з питань соціальної політики і праці, то вони відмовилися: ні, тільки цей. Скажіть, це позитивна дія чи це просто декларування свого, бачите, бажання керувати і насправді просто ні за що не відповідати? Тому від імені фракції я пропоную проголосувати за цей перелік. Оскільки дві фракції просто відмовилися від своїх квот, а треба обов'язково прийняти рішення по створення ще двох комітетів, виникає абсолютно нормальна ситуація, коли ці фракції плюс позафракційні мають змогу з трьох комітетів вибрати ті, які їм потрібні. І Верховна Рада може їх підтримати. До речі, наша фракція виступала за те, щоб ми створили групу позафракційних. І мені було дуже дивно, що коли була заблокована робота по обранню Голови Верховної Ради, самі позафракційні не ініціювали, не підтримували те, що ми тоді пропонували. Видно, їм цього не дозволяли робити. Тобто ми приходимо абсолютно послідовно до розв'язання цієї проблеми. Першим кроком є затвердження оцього пакета, так би мовити, розподілу, а далі підходимо до вирішення цих проблем.
Я хотів би попросити Верховну Раду підтримати таку пропозицію голосуванням.
Дякую.
ГОЛОВА. Одну хвилиночку, від фракції зелених слово має депутат Гаврилов. І будемо голосувати. Будь ласка.
ГАВРИЛОВ І.О., народний депутат України (багатомандатний загальнодержавний виборчий округ, ПЗУ). Фракція Партії зелених України. Нам, на жаль, внесли оцей непідготовлений документ, який не відповідає погоджувальному протоколу, що був підписаний на засіданні Погоджувальної ради фракцій Верховної Ради. Цей протокол фракція Партії зелених підписала з застереженням, що бюджетний комітет, який закріплено понад квоту за фракцією "Громада", має бути переданий фракції Партії зелених. Усі підписали цей протокол, значить, вони погодилися з нашим застереженням. Це перше.
Друге. У нас абсолютно, так би мовити, не враховані інтереси позафракційних. І я додав би, що є силові комітети, такі як з питань законодавчого забезпечення, правоохоронної діяльності, в яких бажали б працювати представники силових структур. І, звичайно, вони не могли бути в політичних партіях. За цими людьми мала б бути квота. Так би мовити, квоту на цей комітет повинні мати позафракційні.
І, звичайно, я підтримую пропозицію фракції Прогресивної соціалістичної партії і соціал-демократів про неприйнятність цього проекту постанови. Наша фракція також підтримує цю пропозицію.
ГОЛОВА. Спасибі.
Шановні колеги! Перед тим як поставити на голосування пропозицію, яку внесла фракція прогресивних соціалістів, я хотів би повідомити вам ось що.
Перше. Фракції Соціал-демократичної партії України (об'єднаної) запропоновано Комітет з питань соціальної політики та праці. І в проекті це просто пропустили, тому що друкували його поспіхом. Повірте мені, там 24 комітети, які запропоновані відповідним фракціям. То просто помилка...
Друге. Тут позафракційні порушують питання, і правильне питання, про додаткові комітети, які вони повинні мати чи бути членами цих комітетів, як і інші депутати. Але вони повинні координуватись роботою даної позафракційної групи.
І третє. Ми з вами вчора з урахуванням погоджувального протоколу дружно провели голосування по обранню Першого заступника і заступника. І в цьому протоколі передбачені були ті поступки, на які пішла та чи інша фракція з урахуванням обрання двох заступників. Обравши заступників, ми сьогодні внесли на розгляд Верховної Ради питання про перерозподіл комітетів між фракціями. Але ми чомусь уже забули про вчорашній протокол, який ще має силу (Оплески).
Під ним поставили підписи голови семи фракцій із восьми. Як же ми можемо це ігнорувати? Ми повинні враховувати і думку меншості, але протокол все ж таки підписала більшість. Тому я вважаю, що такий не завжди об'єктивний підхід (суто з позиції тієї чи іншої фракції, коли ми забуваємо, що ми не лише члени фракцій, а парламент України) викликає непорозуміння, тому я просив би вас визначитися. Фракція Прогресивної соціалістичної партії внесла пропозицію про неприйнятність даного проекту постанови, і я цю пропозицію першою ставлю на голосування. Будь ласка.
"За" - 80.
Рішення не приймається.
Шановні колеги! Я ще раз нагадую, фракція Соціал-демократична (об'єднана) врахована. Це просто помилка друкарки. Я просив би проголосувати запропонований вам проект постанови за основу. Будь ласка.
"За" - 241.
Спасибі.
Які є зауваження і доповнення? Депутат Вітренко. Будь ласка.
ВІТРЕНКО Н.М., народний депутат України (виборчий округ 160, Сумська область). Прогресивна соціалістична партія України. У мене репліка. Відомо, що збанкрутілі політичні сили завжди вдаються до брехні. І виступ Чижа тому підтвердження.
На засіданні Погоджувальної ради ми заявили, що за квотою маємо право на один комітет. І це той комітет, в якому я фахівець, працювала чотири роки і де можу організувати роботу якнайкраще.
А Чиж і Донченко - соціаліст і комуніст, - які були в керівництві Комітету з питань соціальної політики, відмовились від цього комітету. І ми сказали, що візьмемо і Комітет з питань соціальної політики як додатковий комітет, і третій комітет можемо взяти, аби лише працював парламент. Це перше.
І друге. Те, що зараз відбувається в залі (Олександре Миколайовичу, ми за вас голосували, ми гарантували народу України, що не буде бандитизму у Верховній Раді) - це неподобство. Це натовп! Це не депутати, це натовп, який кричить і не розуміє, що робить.
Ми вимагаємо перерви для пошуку розумного підходу до вирішення цього питання. Перерву за вимогою двох фракцій.
ГОЛОВА. Депутат Марчук.
МАРЧУК Є.К. Перше. Три чи дві фракції попросили десять хвилин тому оголосити перерву. Це прохання президією не враховане. Прошу це зафіксувати.
Друге. Я ставив на засіданні Погоджувальної ради фракцій і ставлю зараз депутатам і керівництву запитання: де і хто, яким чином, з чиєї згоди використав квоти Прогресивної соціалістичної партії, фракції Партії зелених і соціал-демократів? Квота залишилась - один комітет. Їх квота використана без дозволу, без погодження з цими двома фракціями, без урахування їхньої волі, тобто по-волюнтаристському.
Третє. Як можна голосувати за документ, в якому щось пропущене, чогось бракує. В ньому не визначено, який комітет закріплено за Соціал-демократичною партією (об'єднаною).
І останнє. Я вношу пропозицію і прошу проголосувати її поіменно.
ГОЛОВА. Спасибі. Шановні колеги! Я ще раз нагадую, що ми внесли до цього проекту постанови положення про те, що за фракцією Соціал-демократичної партії (об'єднаної) закріплено Комітет з питань соціальної політики. Таке доповнення є. Ще є доповнення? Володимир Михайлович Яценко. Будь ласка.
ЯЦЕНКО В.М., народний депутат України (виборчий округ 66, Житомирська область). Дякую, Олександре Миколайовичу. Шановні колеги народні депутати! На відміну від Наталії Михайлівни Вітренко, я заявляю, що не претендую на посаду голови комітету, незважаючи на те що в попередньому складі парламенту я протягом чотирьох років очолював Комітет з питань чорнобильської катастрофи.
Олександре Миколайовичу, послухайте, будь ласка, я звертаюся до залу... Крім цього я можу заявити, що вчора уряд України прийняв рішення про руйнацію системи соціального захисту чорнобильців. Ще мушу заявити, що Президент України грубо порушив Конституцію України, ліквідувавши фінансування чорнобильської проблематики.
Тому віддати Комітет з питань Чорнобильської катастрофи силі, яка сьогодні неопозиційна (підкреслюю, неопозиційна) Президенту, уряду України, - це значить створити ситуацію, коли ці антилюдські, античорнобильські рішення Президента України, як ніж крізь масло, пройдуть через парламент України.
Я категорично заперечую, щоб проурядові і пропрезидентські зелені, які є, очолили сьогодні чорнобильський комітет.
Я наполягаю на тому, щоб пропозицію про створення Комітету з питань Чорнобильської катастрофи і надзвичайних ситуацій було проголосовано окремо і цей комітет був закріплений за однією з тих фракцій, які перебувають сьогодні в опозиції до Президента і урядовців, - за фракцією комуністів України. Інакше я голосувати за це не буду. І прошу депутатів не підтримувати це.
ГОЛОВА. Спасибі. Шановні колеги! Шановний Володимире Михайловичу! Я ще раз нагадую, що ми в цьому проекті постанови передбачаємо створити ще два комітети. Навіщо ви про це говорите? Який комітет? Це на засіданні Погоджувальної ради вирішуватимуть голови фракцій.
Я ставлю на голосування проект постанови в цілому з доповненням щодо Соціал-демократичної партії (об'єднаної). Будь ласка, голосуймо (Шум у залі). Голосуємо в звичайному режимі! (Шум у залі).
"За" - 235.
Рішення прийнято (Оплески).
Прошу уваги!
Постанову прийнято. А зараз... (Шум у залі). Одну хвилинку! Ви мене в порушенні Регламенту не звинувачуйте. Ви щойно зайшли до залу і самі порушили Регламент! Всі працюють, а ви зайшли - і порушили нашу роботу! Ви побачили порушення!
Шановні колеги... (Шум у залі). Ну, хвилинку (Шум у залі).
Слово для репліки Чижу. А потім - Філенко. Будь ласка (Шум у залі).
ЧИЖ І.С. Дякую, Олександре Миколайовичу...
ГОЛОВА. Ми проголосували за постанову з поправками 235 голосами. Все!
ЧИЖ І.С. Дякую, Олександре Миколайовичу. Фракція соціалістів і селян "Лівий центр". Шановні колеги! Я мушу дати довідку. Я згоден з висловом пані - лідера прогресивних соціалістів про те, що збанкрутілі політичні сили завжди кажуть неправду (я кажу м'якше, ніж вона сказала). В даному разі вона, справді, сказала неправду, оскільки в минулому у Верховній Раді нашій фракції випав лише один комітет - Комітет з питань соціальної політики та праці і ми не висували ніяких попередніх умов, мовляв, дайте нам ще один комітет, тоді ми візьмемо цей. І ми чесно працювали...
ІЗ ЗАЛУ. А комітет з питань оборони?..
ЧИЖ І.С. З питань оборони?! Перепрошую! А в Комітет з питань соціальної політики ми пішли і працювали як рядові члени - і Степанов, і Донченко. Ми маємо понад 20 соціальних законів. Нехай прогресивні соціалісти візьмуть цей самий комітет і працюють, а не ставлять попередню умову: якщо нам буде виділено Комітет з питань економічної політики, тоді ми його, може, візьмемо, інших ми брати не будемо. Так що правда в цьому якраз є.
Думаю, що ми проголосували сьогодні дуже правильно, це є крок до того, щоб Верховна Рада почала результативно працювати. Хто як працює - побачимо.
ГОЛОВА. Спасибі. Депутат Філенко. Будь ласка.
ФІЛЕНКО В.П., народний депутат України (багатомандатний загальнодержавний виборчий округ, НДП). Фракція Народнодемократичної партії. Шановні народні депутати! Я хочу звернути вашу увагу на те, що з вини головуючого дане рішення прийнято з порушенням процедури і Регламенту. Народний депутат Євген Марчук вніс пропозицію про голосування в поіменному режимі. Головуючий, Голова Верховної Ради, проігнорував як дану пропозицію, так і аналогічні пропозиції багатьох інших депутатів, які вносилися з місця.
Тому ми наполягаємо на тому, щоб головуючий згідно з Регламентом поставив на голосування пропозицію Євгена Марчука про голосування даного проекту постанови в поіменному режимі. Якщо дана пропозиція набере одну третину голосів депутатів, проголосувати цей проект у поіменному режимі. Це перше.
І наступне. Нам ніхто не дав пояснення, звідки у фракції "Громада" з'явився додатковий комітет. Нам ніхто не дав пояснення, який комітет закріплено за фракцією Прогресивної соціалістичної партії і який - за фракцією Партії зелених.
ГОЛОВА. Спасибі. Шановні колеги, прошу заспокоїтися. Я зараз оголошу перерву на годину. Прошу голів фракцій протягом цієї години попрацювати з членами фракцій і визначитись конкретно, кого ви пропонуватимете на посади голів того чи іншого комітету.
Через одну годину, тобто о 14.20, ми зустрічаємося з керівниками фракцій у залі засідань Погоджувальної ради і готуємо проект постанови (Шум у залі).
А о 15 годині ми повертаємося до залу і голосуємо проект постанови, обираємо голів комітетів.
Оголошується перерва до 14.20.
(П і с л я п е р е р в и)
ГОЛОВА. Запросіть, будь ласка, депутатів до залу.
Шановні колеги, з хвилини на хвилину вам роздадуть проект постанови про обрання голів комітетів. А тим часом ми повинні прийняти постанову про кількісний склад комітетів Верховної Ради чотирнадцятого скликання. Проект щодо цього вам роздано. Я просив би його включити до порядку денного, а потім за нього проголосувати.
Будь ласка, підтримайте, на Погоджувальній раді все погоджено. Ставиться на голосування пропозиція про включення цього питання до порядку денного.
"За" - 267.
Прийнято.
Чи є у всіх проект постанови? Немає потреби його зачитувати? Домовились.
Є запитання, так? Зараз я поставлю проект на голосування за основу, а потім надам вам слово.
Прошу проголосувати даний проект постанови за основу. Будь ласка.
"За" - 255.
Прийнято.
Слово надається депутатові Черненку.
ЧЕРНЕНКО В.Г. Александр Николаевич! Может, где-то и роздали проект, а у нас здесь нет.
ГОЛОВА. Гаразд, я зачитаю текст.
"Проект Постанови Верховної Ради України про кількісний склад комітетів Верховної Ради України чотирнадцятого скликання.
Відповідно до частини п'ятої статті 4.4.2 Регламенту Верховної Ради України Верховна Рада України постановляє:
1. Установити, що до складу кожного з комітетів Верховної Ради України чотирнадцятого скликання може входити до 30 народних депутатів України без нижньої межі.
2. У складі комітетів можуть утворюватись не менше двох і не більше п'яти підкомітетів".
Усе цілком зрозуміло.
У нас передбачено 5 хвилин на поправки. Будь ласка.
Слово надається Івану Олександровичу Зайцю.
ЗАЄЦЬ І.О., народний депутат України (багатомандатний загальнодержавний виборчий округ, НРУ). Шановні народні депутати! У пункті другому проекту постанови вжито слово "можуть", воно тут зайве. Бо якщо можуть, значить, і не можуть. І тоді вийде так, що норма - не менше двох і не більше п'яти підкомітетів - не діятиме. Слово "можуть" слід вилучити і записати так: " у складі комітетів утворюються не менше двох і не більше п'яти підкомітетів". Це перше.
Друге. Гадаю, варто було б обмежити мінімальну кількість народних депутатів, які формують комітет. Чому? Бо попередня практика свідчить, що комітети з 7 - 8 осіб недієздатні, просто зайва ланка. А нам слід організувати нашу роботу ефективно. Тому доцільно установити мінімальну ланку на рівні 14 - 16 народних депутатів. Тоді ми точно знатимемо, що є комітет, від якого можна вимагати, бо він має права, має апарат, має забезпечення, і він повинен працювати.
ГОЛОВА. Спасибі. Я тільки просив би вас, Іване Олександровичу, і решту депутатів: Верховна Рада ніколи не помиляється і в ній немає нічого зайвого. Це вищий законодавчий орган, і це потрібно завжди пам'ятати.
Які ще є пропозиції? Депутат Моісеєнко, будь ласка.
МОІСЕЄНКО В.М., народний депутат України (виборчий округ 53, Донецька область). Фракция Коммунистической партии Украины. Александр Николаевич! Уважаемые коллеги! Я согласен с пунктом два, который регламентирует количество подкомиссий. Но с пунктом один я не могу согласиться. Почему? И вовсе не потому, как сказал депутат Заец, что комитеты недееспособны. В Верховном Совете предыдущего созыва все комитеты были дееспособными.
Вопрос в том, что, устанавливая 30- процентную квоту и жестко регламентируя пропорциональное представительство, мы лишаем депутата его конституционного права свободного выбора комитета. Я подчеркиваю: нарушаем конституционные права депутата и Закон о статусе народного депутата. Я понимаю, что здесь есть противоречие между Регламентом, Конституцией и Законом о статусе народного депутата, то есть мы заранее ограничиваем право депутата. Я считаю, что этого делать нельзя. Поэтому первый пункт предлагаю снять, надо предоставить возможность депутатам вместе с фракциями самим определиться, в каком комитете работать.
Спасибо.
ГОЛОВА. Спасибі. Володимире Миколайовичу, ми з вами працювали чотири роки і ви знаєте, що в нас є такі комітети, як Комітет з питань базових галузей, Комітет у закордонних справах і зв'язках з СНД, Комітет з питань АПК, Комітет з питань оборони і державної безпеки і особливо два комітети - з питань фінансів і банківської діяльності і з питань бюджету, де дійсно був, як кажуть, перебір.
Але були й комітети, я їх не хочу називати, ви їх знаєте не гірше за мене, в яких налічувалося 5 - 8 депутатів. Тож зрозуміло, яким був коефіцієнт корисної дії там, де працювали 35-40 і там, де
- 8 депутатів. У комітеті, де кількість депутатів дуже велика, над документом працює лише 3 - 5 чоловік, а решта, вибачте, роблять вигляд.
На Погоджувальній раді це питання в принципі погоджено, голови фракцій дали згоду на це. І гадаю, це правильно. Ми матимемо мінімальну межу від кожної фракції, її представники представлятимуть інтереси в комітетах, зможуть кваліфіковано доповісти. Тоді в цьому залі не буде потреби влаштовувати лікбез, коли з кожного питання доводиться давати пояснення. Бо часом бувало так, що лише 10 - 15 чоловік зрозуміють, про що мова йде, а решта - ні. Тож потрібно все вирішувати на засіданні комітетів.
Будь ласка, депутат Філенко, а потім - Манчуленко.
ФІЛЕНКО В.П., Фракція Народнодемократичної партії. Я цілком згоден з вами в тому, що не потрібно тут влаштовувати лікбез і коментувати все, що треба і не треба.
Ще я хочу принципово вам заперечити в тій частині, в якій ви стверджуєте, що Верховна Рада не може помилятися. Не помиляється тільки Господь Бог. Верховна Рада може помилятися, якщо вона порушує закон. Вона може помилятися, бо вона теж має діяти в межах закону.
Тепер по суті документа, який ми розглядаємо. Я вважаю, що нижня межа щодо кількості комітетів має бути встановлена. Інакше можемо дійти до абсурдної ситуації, коли комітет матиме голову, заступника і секретаря, у них буде кабінет, автомобіль, апарат і члени комітету. Я вважаю, що в комітеті має бути не менше 15 народних депутатів. Це моя пропозиція. Вибачте, що вношу її не письмово, оскільки щойно отримали документ. Прошу проголосувати.
Дякую.
ГОЛОВА. Зрозуміла пропозиція. Я її одразу ставлю на голосування. Хто за те, щоб нижня межа комітету становила не менше 15 депутатів, прошу підтримати. А потім сформулюємо пункт. Будь ласка.
"За" - 143.
Пропозиція мудра, але вона не підтримується.
Будь ласка, депутат Манчуленко.
МАНЧУЛЕНКО Г.М., народний депутат України (бага-томандатний загальнодержавний виборчий округ, НРУ). Фракція Народного руху України. Шановний Олександре Миколайовичу, хочу сказати щодо першого пункту проекту постанови. Я пропонував би записати так: установити, що до складу кожного з комітетів Верховної Ради України чотирнадцятого скликання входить не більше 30 народних депутатів України. Тобто це чіткіша норма, вона чітко фіксує верхню межу - 30 депутатів. Бо як може входити, то може і не входити - ви самі розумієте, як воно може потім на практиці вийти...
І я пропонував би ще все-таки, визначитися з нижньою межею - щодо кількості депутатів у комітеті. Гадаю, 10 і більше - це міг би бути кількісний оптимальний склад.
ГОЛОВА. Згоден з вами, депутате Манчуленко. Були аналогічні пропозиції Анатолія Сергійовича та інших керівників фракцій. Я просив би погодитися з цією пропозицією депутатів Манчуленка і Філенка з такою невеличкою поправкою: нижня межа - не менше 10, верхня - не більше 30 депутатів. Будь ласка, підтримайте цю пропозицію. Депутат Філенко погоджується. Ставлю на голосування і прошу підтримати.
"За" - 239.
Прийнято.
Ставлю на голосування поправку про вилучення першого пункту, внесену депутатом Моісеєнком. Він вважає, що пунктом першим обмежується право народних депутатів, що він неконституційний.
"За" - 60.
Ставлю на голосування проект постанови з поправками в цілому. Будь ласка, підтримайте. Так, з проголосованою поправкою (Шум у залі). І поправка Івана Олександровича також враховується.
"За" - 283.
Спасибі.
--------
Шановні колеги, вам роздано проект Постанови про обрання голів комітетів Верховної Ради України чотирнадцятого скликання. Згідно з Регламентом ми повинні кожному кандидатові на посаду голови комітету надати слово з цієї трибуни. Я просив би другу пропозицію, яка передбачає скорочений розгляд цього питання, - проголосувати в цілому за списком, поданим кожною фракцією, яка, обговоривши його і прийнявши відповідне рішення, внесла на Погоджувальну раду.
Ставиться на голосування пропозиція провести обговорення кожної кандидатури за скороченою процедурою - по 3 хвилини на кожну кандидатуру. Прошу голосувати.
"За" - 43.
Не приймається.
Слово надається депутатові Філенку від фракції.
ФІЛЕНКО В.П. Я прошу заспокоїтися. За вимогою фракцій я маю право на три хвилини, це передбачено Регламентом. Дозвольте мені цим правом скористатися.
Прошу встановити нормальний регламент.
Шановні колеги, до затвердження списку голів комітетів фракція доручила мені з приводу процедури зробити заяву:
"Ми вважаємо, що під час розподілу комітетів порушено принцип пропорційності. Нам дивно, як фракція "Громада" отримала шляхом маніпуляцій і з благословення лівої більшості квоту в чотири комітети.
Їм ніхто, окрім комуністів, не передавав, що теж для нас є дивним. Ми розуміємо, що з фракцією "Громада" за підтримку керівництва їм треба розраховуватись. Але дивна ситуація: треба розраховуватися своїми, а тут розраховуються чужими. Працює принцип: "Все вокруг колхозное, все вокруг мое".
(Шум у залі).
Для нас є також дивним, що фракція "Громада" з відомим іміджем отримала Комітет з питань боротьби з організованою злочинністю.
Голова Верховної Ради порушив процедуру розгляду питання на засіданні Верховної Ради, проігнорувавши вимогу депутатів щодо поіменного голосування по постанові Верховної Ради про розподіл комітетів.
З перших днів роботи, на жаль, Олександр Миколайович вдається до грубих порушень закону, що не прикрашає ні його, ні Верховної Ради в цілому, оскільки він є Головою Верховної Ради.
Ігноруються законні права меншості шляхом більшовицького натиску. Тому ми змушені будемо в даній ситуації звертатися до Конституційного Суду.
Голова Верховної Ради на засіданні Погоджувальної ради фракцій проігнорував пропозицію лідера нашої фракції Анатолія Матвієнка про те, щоб вилучити один з комітетів, зокрема Комітет з питань бюджету, у фракції "Громада". Тому нам буде надзвичайно складно брати участь і підтримувати проект постанови, який ми зараз розглядатимемо".
Дякую за увагу.
ГОЛОВА. Шановні колеги, одну хвилиночку. Мене звинувачено з боку фракції Народно-демократичної партії по трьох питаннях. Я хотів би сказати, що перш ніж звинувачувати, мабуть, слід зважити все. Поперше, була пропозиція Євгена Кириловича поставити на поіменне голосування. Ми прийняли за основу в звичайному режимі, і я в звичайному режимі поставив на голосування. У чому ж я порушив, я вас запитую? Я вам це пояснив у коридорі. Навіщо ж виносити це на загал радіослухачів? Щоб вони потім мене звинувачували? Стосовно Комітету з питань бюджету у вас документ є на руках. Учора підписано протокол щодо угоди між керівниками фракцій, у тому числі підписав я і голова фракції Матвієнко. В чому тут моя вина? Там на першій сторінці розписано, за якою фракцією який комітет, у тому числі бюджетний за цією фракцією. В чому моя вина, якщо ваш голова фракції це підписав. Чому ж ви мене звинувачуєте? Ви розберіться, будь ласка, спочатку у своїй фракції.
По-моєму, ми прості й зрозумілі питання переносимо в площину вузького, суто корпоративного бачення - з боку фракції. Я оцінюю речі з позиції Верховної Ради, а не лише однієї фракції. Я дивлюся на речі з позиції, яка влаштовувала б більшість, якщо не всю залу в цілому. Тому давайте з цього виходити. Ми всі, мабуть, знаємо, які питання згідно з Конституцією, з Регламентом приймаються простою більшістю, які однією третиною, а які конституційною більшістю. І ми цього дотримуємося. Тож давайте не звинувачувати один одного.
Будь ласка, депутате Чиж. За ним - депутат Марченко.
ЧИЖ І.С.Фракція "Лівий центр". Олександре Миколайовичу, я пропоную проголосувати зміну Регламенту ad hoc про обрання голів комітетів за іншою процедурою. А саме - без обговорення. Але після того, як ви оприлюдните пропозиції фракцій щодо голів комітетів. Таким чином, ви оприлюднюєте, ми без обговорення проголосуємо.
Для зміни Регламенту необхідна проста більшість - 226 голосів. Сьогодні в залі це можливо проголосувати і така зміна відбудеться.
В цьому буде якраз момент конструктивної роботи, бо решта все
- не що інше, як затяжка. Зараз, очевидно, така пропозиція з метою затягти вирішення питання відповідними посиланнями на Регламент буде зроблена великими процедурниками.
Дякую.
ГОЛОВА. Щоб знали всі, що таке ad hoc, пояснюю: це одноразова зміна Регламенту. З процедури.
Гадаю, це потрібно буде зробити. Я поставлю на голосування цю пропозицію депутата Чижа. Немає заперечень?
Ставлю на голосування цю пропозицію. Будь ласка.
"За" - 249.
Рішення прийнято.
Слово надається депутату Марченку.
Будь ласка.
МАРЧЕНКО В.Р. Фракция Прогрессивной социалистической партии Украины. Уважаемые депутаты! Уважаемый Александр Николаевич! Прежде всего хочу обратить ваше внимание на несколько принципиальных вопросов.
Вопрос первый. Мы выбираем председателей комитетов Верховного Совета, а не председателей партийных комитетов. Следовательно, Верховный Совет по процедуре имеет право заслушать этого кандидата, ведь он будет представлять Верховный Совет, а не отдельную партию.
Второй. Нормами Регламента выписана именно эта процедура. Я обращаю внимание на Регламент, статья 4.4.4, где говорится, что кандидат на должность председателя комитета обязан выступить. Мы имеем право задать ему вопросы, и более того - зал имеет право поставить вопрос об отводе этого кандидата. Именно этими регламентными нормами регулируется то, чтобы авантюристы от политических партий не превратили государство в авантюрное.
Далее. Я обращаю внимание Председателя и всех депутатов, что проект постановления входит в противоречие с нормами Регламента, в частности с пунктом 2 статьи 4.4.4, где предусмотрены квоты.
Эти квоты не определены. На каком основании фракция "Громада", имея, помоему, 45 человек, выдвигает кандидатов на председателей четырех комитетов? То же самое касается социалистов и коммунистов.
Я обращаю на это ваше внимание. Конечно, они могут воровским, бандитским способом назначить своих председателей комитетов, нарушив законодательство. Однако, в таком случае вы вынуждаете нас обращаться за помощью в Конституционный Суд, чтобы прекратить политический бандитизм.
Третий вопрос. Вы, как и мы, проголосовали за Председателя Верховного Совета. Однако вы его дискредитируете своим шантажом. Поэтому предложение наше такое. Есть Регламент. Для того чтобы его отменить, нужно набрать 300 голосов. Потому что решение о 226 голосах не было рассмотрено и не поддержано Согласительным советом. Обращаюсь ко всем так называемым коммунистам: не позорьте имя коммуниста, не позорьте и не улюлюкайте! Стыдно вам будет!
ГОЛОВА. Шановні колеги, я прошу до уваги! По-моєму, ми багато часу гаємо. Аd hoc потребує 300 голосів, ми набрали 246. Цього недостатньо.
Я вношу пропозицію за скороченою процедурою кожному кандидату на посаду голови комітету виділити по три хвилини, поставити йому запитання і на цьому завершити. Прошу проголосувати цю пропозицію. Прошу підтримати скорочену процедуру. Витратимо годину, але зробимо як належить.
"За" - 108.
Слово надається народному депутату Ющику, члену фракції Соціалістичної і Селянської партій.
ЮЩИК О.І. У статті 91 Конституції записано: "Верховна Рада України приймає закони, постанови та інші акти більшістю від її конституційного складу, крім випадків, передбачених цією Конституцією". Регламент затверджено постановою Верховної Ради. Тому в даному випадку не можна змінювати навіть ad hoc постанову Верховної Ради більшістю, яка вимагається, більшістю, яка перевищує більшість, яку потрібно для закону!
В даному випадку я вважаю, що просто хтось вводить в оману Верховну Раду, зокрема депутат Марченко... Норма Регламенту про ad hoc сьогодні є нечинною, вона суперечить Конституції.
ГОЛОВА. Ваша пропозиція?
ЮЩИК О.І. Ми вже прийняли рішення (Шум у залі).
ГОЛОВА. Перш ніж ставити на голосування постанову в цілому, дозвольте її мені зачитати:
"Постанова Верховної Ради України про обрання голів комітетів Верховної Ради України чотирнадцятого скликання. Верховна Рада України постановляє:
обрати головами комітетів Верховної Ради України таких народних депутатів:
головою Комітету з питань правової реформи - Сіренка Василя Федоровича, члена Компартії України, від фракції Комуністичної партії України;
головою Комітету з питань державного будівництва, місцевого самоврядування та діяльності рад - Кушніра Олександра Дмитровича, члена Компартії України, від фракції Комуністичної партії України;
головою Комітету з питань соціальної політики та праці - Марчука Євгена Кириловича, члена СДПУ (о), від фракції Соціал-демократичної партії України (об'єднаної);
головою Комітету з питань охорони здоров'я, материнства та дитинства - Шевчука Сергія Володимировича, члена НДП, від фракції Народно-демократичної партії;
головою Комітету з питань молодіжної політики, фізичної культури і спорту - Кириленка Івана Григоровича, позапартійного, від фракції "Громада";
головою Комітету з питань науки і освіти - Семиноженка Володимира Петровича, позапартійного, від фракції Народнодемократичної партії;
головою Комітету з питань культури і духовності - Танюка Леоніда (Леся) Степановича, члена НРУ, від фракції Народного руху України;
головою Комітету з питань економічної політики, управління народним господарством, власності та інвестицій - Гуренка Станіслава Івановича, позапартійного, від фракції Комуністичної партії України;
головою Комітету з питань бюджету - Тимошенко Юлію Володимирівну, члена Всеукраїнського об'єднання "Громада", від фракції "Громада";
головою Комітету з питань фінансів і банківської діяльності - Альошина Валерія Борисовича, члена НРУ, від фракції Народного руху України;
головою Комітету з питань промислової політики - Кінаха Анатолія Кириловича, члена НДП, від фракції Народно-демократичної партії;
головою Комітету з питань паливноенергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки - Ковалка Михайла Петровича, члена НДП, від фракції Народнодемократичної партії;
головою Комітету з питань будівництва, транспорту і зв'язку - Крука Юрія Борисовича, позапартійного, від фракції Народно-демократичної партії;
головою Комітету з питань аграрної політики та земельних відносин - Мороза Олександра Олександровича, члена СПУ, від блоку Соціалістичної та Селянської партії України;
головою Комітету у закордонних справах і зв'язках з СНД - Олійника Бориса Ілліча, члена КПУ, від фракції Комуністичної партії України;
головою Комітету з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи - Самойленка Юрія Івановича, члена ПЗУ, від фракції Партії зелених України;
головою Комітету з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності та боротьби з організованою злочинністю і корупцією - Кармазіна Юрія Анатолійовича, позапартійного, від фракції "Громада";
головою Комітету з питань національної безпеки і оборони - Крючкова Георгія Корнійовича, члена КПУ, від фракції Комуністичної партії України;
головою Комітету з питань Регламенту, депутатської етики та організації роботи Верховної Ради - Омеліча Віктора Семеновича, члена Всеукраїнського об'єднання "Громада", від фракції "Громада";
головою Комітету з питань свободи слова та інформації - Чижа Івана Сергійовича, члена СПУ, від блоку Соціалістичної та Селянської партій України;
головою Комітету з питань прав людини, національних меншин і міжнаціональних відносин - Удовенка Геннадія Йосиповича, позапартійного, від фракції Народного руху України;
головою Комітету у справах пенсіонерів, ветеранів та інвалідів - Луценка Віталія Івановича, члена КПУ, від фракції Комуністичної партії України (Оплески).
Ставлю проект постанови на голосування в цілому.
Голосуємо поіменно. Будь ласка.
"За" - 215.
Я прошу, зніміть, ще не всі підготувалися.
Згідно з Регламентом проект постанови про затвердження голів комітетів голосується поіменно. Будь ласка, голосуємо.
Депутате Єльяшкевич, будь ласка, голосуйте.
"За" - 251.
Прошу висвітлити по фракціях: "За" - комуністи із 118 - 117; НДП із 52 - 15; Рух із 42 - 37, "Громада" з 45 - 43; блок соціалістів і селян з 30 - 30; Соціал-демократична партія (об'єднана) із 23 - 2; зелені з 16 - 1, Прогресивна соціалістична партія з 13 - 1; позафракційні з 13 - 5. Всього 251 голос. Поздоровляю вас.
Шановні колеги, я просив би заспокоїтися. Згідно з Регламентом ми у п'ятницю працюємо до 15 години. Сьогодні ми погодили ряд питань і попрацювали продуктивно. На цьому завершуємо роботу. Але я хотів би зробити деякі оголошення.
Перше. У понеділок о 12 годині відбудеться засідання Погоджувальної ради. Квоту ми прийняли. Прохання до керівників фракцій підготувати пропозиції про комплектацію комітетів.
Друге. Про проведення роботи наступного тижня. У вівторок ми працюємо у пленарному режимі і затверджуємо персональний склад комітетів з 10 години до 12. Потім у вівтороксереду працюємо в комітетах, розміщуємося, формуємося і так далі. А в четвер-п'ятницю - знову у пленарному режимі. Такий порядок роботи пропонується на наступний тиждень. Я хотів би, що ми його затвердили. Прошу вставити картки і підтримати такий порядок роботи.
Прошу проголосувати.
"За" - 258.
Спасибі.
До побачення.