ЗАСІДАННЯ СОРОК ЧЕТВЕРТЕ
С е с і й н и й з а л В е р х о в н о ї Р а д и
У к р а ї н и. 23 ч е р в н я 1998 р о к у.
10 г о д и н а.
Веде засідання член Президії першої сесії Верховної Ради
України СИМОНЕНКО П.М.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Доброго ранку, шановні народні депутати! Біля столів реєстрації зареєструвались на цю годину 308 народних депутатів. Ранкове засідання оголошується відкритим.
Відповідно до попереднього рішення сьогодні, у вівторок, ми розпочинаємо нашу роботу з інформації уряду України про погашення заборгованості по заробітній платі, пенсіях та стипендіях на підприємствах, в установах та організаціях усіх форм власності. Від уряду доповідає заступник міністра фінансів України Матвійчук Володимир Макарович.
Володимире Макаровичу, скільки вам потрібно часу для інформації? До 15 хвилин. Шановні народні депутати, давайте до 15 хвилин виділимо час Володимиру Макаровичу і ще хвилин 15 на запитання. Прошу проголосувати і підтримати цю пропозицію.
"За" - 189.
Рішення прийнято. У вас з процедури? Кілька народних депутатів підняли руки з процедурних питань.
Чи є ще бажаючі, щоб я оголосив запис на процедурні питання? Хто хотів би висловитися з процедури, будь ласка, запишіться.
Давайте порадимось, скільки часу відведемо на процедурні питання. Хвилин 10 вистачить? Вистачить. Ставлю на голосування пропозицію відвести 10 хвилин на процедурні питання. Прошу проголосувати.
"За" - 162.
Рішення прийнято.
Будь ласка, з процедури слово надається народному депутату Арабаджи.
АРАБАДЖИ В.В., народний депутат України (виборчий округ 79, Запорізька область). Фракция "Громада". Прошу передать слово депутату Ельяшкевичу.
ЄЛЬЯШКЕВИЧ О.С., народний депутат України (виборчий округ 182, Херсонська область). Фракция "Громада". Уважаемые коллеги! Мы находимся в очень серьезной ситуации. К сожалению, бесплодные попытки избрать Председателя Верховной Рады не привели ни к чему, как и ожидалось. Поэтому я все-таки просил бы сейчас лидеров фракций взять перерыв для консультаций, и после этого начать с вопроса, связанного с избранием Председателя Верховной Рады. Надо вносить согласованные кандидатуры.
И еще несколько слов по процедуре. К сожалению, в последнее время отдельные депутаты, в частности Наталья Михайловна Витренко, позволяют себе высказывания, после которых они будут отвечать в суде за свои действия. А Украинское телевидение предоставляет политической силе, которая якобы оппозиционна к Президенту (речь идет о прогрессивных социалистах, конкретно о Наталье Михайловне Витренко), время для того, чтобы эту клевету транслировать на всю страну. Это свидетельствует о том союзе, который сложился между властью и Витренко.
Спасибо (Оплески).
ГОЛОВУЮЧИЙ. Слово для пропозицій надається народному депутату Білорусу.
БІЛОРУС О.Г., народний депутат України (багатомандатний загальнодержавний виборчий округ, Всеукраїнське об'єднання "Громада"). Шановний головуючий! Шановні депутати! Я підтримую сказане народним депутатом Єльяшкевичем стосовно того, що всілякі спроби брутальної партійної дискусії з елементами партійної полеміки і боротьби несумісні з діяльністю фракцій у парламенті. Це перше.
Друге. Настав час скористатися досвідом міжнародних організацій і розробити повні, збалансовані пакети розподілу сил керівного складу Верховної Ради, включаючи рівень заступників голів комітетів. Потрібно розподілити їх на справедливих демократичних засадах за фракціями і на цій основі вести чесні переговори для негайного вирішення невідкладної проблеми виборів керівництва Верховної Ради.
Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Слово для пропозиції надається народному депутату Кузнєцову.
КУЗНЄЦОВ П.С., народний депутат України (багатомандатний загальнодержавний виборчий округ, КПУ). Прошу передать слово Кочерге Виктору Герасимовичу.
КОЧЕРГА В.Г., народний депутат України (багатомандатний загальнодержавний виборчий округ, КПУ). Спасибо, Павел Сергеевич. Уважаемый Президиум! Уважаемые народные депутаты!
Я, как и многие другие, считаю, что еженедельные информации о выплате заработной платы носят сугубо шаблонный характер. Мы уже наперед знаем, что будет сказано. Жизнь требует совершенно иного подхода к этому вопросу. Ведь и Верховную Раду, и Администрацию Президента продолжают пикетировать шахтеры. Мы с ними встречаемся каждый день, знаем положение дел в трудовых коллективах, знаем, насколько нищим стал этот некогда гордый народ.
Поэтому хотелось бы, чтобы в сегодняшней информации и в последующих информациях обязательно было сообщение о том, как же идет погашение долгов по зарплате шахтерским коллективам. Что в этом плане делает правительство? Какие предпринимаются попытки, какие разработаны графики выплаты? То есть мы хотели бы, чтобы в более полном об еме давалась информация о выполнении известного постановления Верховного Совета.
Спасибо.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Слово для пропозицій надається народному депутату Кириченку.
КИРИЧЕНКО М.О., народний депутат України (виборчий округ 151, Полтавська область). Шановний Петре Миколайовичу! Шановні колеги! Гадаю, у цій ситуації, яка склалася, ми повинні дещо змінити процедуру своєї роботи.
По-перше, стосовно інформування уряду по зарплатах і заборгованості по пенсіях. Сьогодні уряд не хоче інформувати належним чином Верховну Раду. На засідання Верховної Ради приходять звітувати не Прем'єр, не віце-прем'єр, не міністр, а заступник міністрів. Скоро сюди приходитимуть начальники управлінь.
Тому я пропоную: сьогодні це питання відкласти до 12 години 30 хвилин. Запросити до Верховної Ради перших керівників уряду, які відповідають за ці питання, і після перерви грунтовніше обговорити це питання.
До цього часу, Петре Миколайовичу, я пропоную зараз проголосувати питання про продовження роботи, тому що згідно з Регламентом це робиться вранці, і зараз провести висунення і обговорення кандидатур, щоб ми сьогодні завершили результативним голосуванням.
Я також підтримую пропозицію депутатів стосовно того, що ми повинні все-таки прийняти рішення працювати в пленарному режимі без перерви, поки не оберемо Голову Верховної Ради. Потрібно, врешті-решт, закінчувати всі ці організаційні питання і ігри навколо них.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Слово для пропозицій з процедури надається народному депутату Долженку.
ДОЛЖЕНКО Г.П., народний депутат України (багатомандатний загальнодержавний виборчий округ, КПУ). Спасибо, Петр Николаевич. Я должен сказать, что в областях и районах сегодня по семь-восемь месяцев не платят заработную плату пенсионерам. Не платят заработную плату по восемь месяцев военнослужащим, медицинским работникам. Я уже не говорю о сельских пенсионерах. Поэтому нужна конкретная информация. Сегодня ее, вероятно, рассматривать не следует, потому что ничего нового нам не скажут, а приступить к обсуждению кандидатур на Председателя Верховного Совета. И сегодня этот вопрос необходимо решить. Поэтому прошу поставить на поименное голосование вопрос о продлении пленарного заседания сегодня, пока не будет избран Председатель Верховного Совета.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Слово для пропозицій з процедури надається народному депутату Сінченку.
СІНЧЕНКО С.Г., народний депутат України (багатомандатний загальнодержавний виборчий округ, КПУ). Прошу передать слово депутату Донченко.
ДОНЧЕНКО Ю.Г., народний депутат України (виборчий округ 113, Луганська область). Фракция коммунистов. Уважаемые коллеги! Уважаемый Петр Николаевич! Уважаемый Президиум! После принятия постановления, связанного с заслушиванием правительства о состоянии погашения задолженности по выплатам заработной платы и пенсий, второй раз о ходе его выполнения от имени правительства будет отчитываться многоуважаемый Владимир Макарович Матвийчук. Хочу спросить: поручал ли ему Кабинет Министров сегодня выступать, именно есть ли об этом решение Кабинета Министров?
Иначе может случиться так, как сказал мой коллега депутат Кириченко, что сюда будут приходить начальники управлений или еще специалисты первой категории какого-то министерства.
Поэтому я считаю, что сейчас действительно этот вопрос следует отложить, а продолжить выдвижение кандидатур и избрание Председателя Верховного Совета. А в 12 часов по поручению Кабинета Министров здесь должен докладывать или же министр, или же кто-либо из премьер-министров, а не какието замы.
Спасибо.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Юрію Григоровичу, гадаю, як вийде на трибуну Матвійчук, то він тоді і дасть відповідь на ваше запитання стосовно того, чи є у нього таке доручення від Кабінету Міністрів. Слово для пропозицій з процедури надається народному депутату Левченку.
ЛЕВЧЕНКО А.І., народний депутат України (багатомандатний загальнодержавний виборчий округ, КПУ). Я поддерживаю предложение депутата Донченко. Но поскольку уж пришел Матвиенко, и мы проголосовали 15 минут ему отвести для информации, надо его выслушать, а затем начнем выдвижение кандидатур.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Слово для пропозицій з процедури від фракції НДП надається народному депутату Ємцю.
ЄМЕЦЬ О.І., народний депутат України (багатомандатний загальнодержавний виборчий округ, НДП). Фракція Народнодемократичної партії.
Шановні колеги! Вчора ми знову не обрали Голову, і пов'язано це значною мірою з тим, що ми не дотримуємося нормальних домовленостей як партнери по спільній роботі в парламенті.
У фракції НДП є серйозні претензії до фракції Комуністичної партії, яка зі свого боку не дотрималася взаємних домовленостей.
Чим це було аргументовано? Це було аргументовано тим, що нібито хтось збирається когось купувати. Ми не знали, на жаль, що члени цієї фракції такі продажні, і керівники цієї фракції бояться, що їх так запросто можуть купити. Ми все-таки віримо, що там є досить чесних людей і вони могли спокійно взяти участь у голосуванні, якби їм це дозволило керівництво фракції Комуністичної партії.
Тому вчора ми не обрали Голову внаслідок порушень домовленостей із фракцією Комуністичної партії.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Слово для репліки надається народному депутату Вітренко.
ВІТРЕНКО Н.М., народний депутат України (виборчий округ 160, Сумська область). Фракція Прогресивної соціалістичної партії України.
Пан Єльяшкевич, продовжуючи залякувати нас судами, не оригінальний. Усі, хто контролює газові труби в Україні, вже спробували через суди розправлятися з нами. І не такі вони страшні, як себе малюють, - ані ті лазаренки, ані єпіфанови, ані сухоноси, ані тимошенки і всі інші. А пан Єльяшкевич - унікальна особа в державі, яка ще рік тому, ну, так критикувала Лазаренка, ну, так викривала розкрадання ним бюджету і грабування газового ринку, а зараз усе це забула. А чому? Тому що є гроші!
Стосовно грошей пані Задорожної - то це вона сама давала такі свідчення членам фракції, членам партії, називала такі суми. І радію тільки за одне - що зростає рейтинг нашої фракції, що платять так багато всі ті, кому не вистачає ані власного розуму, ані власних голосів. Але ви не скупите всіх і не встановите свою владу - кримінального капіталу - в Україні навіть тоді, коли вам допоможуть у цьому і комуністи, і соціалісти. Усе одно буде влада справедлива, влада трудящих!
ГОЛОВУЮЧИЙ. Слово для репліки надається народному депутату Мартинюку.
МАРТИНЮК А.I., народний депутат України (багатомандатний загальнодержавний виборчий округ, КПУ). Я змушений повторити ту ж інформацію, яка вчора звучала в ефірі. До нас підходили представники Руху, щоправда, з образою стосовно того, що нам пропонують, а їм не пропонують. Але це вже справа Руху, чому їм не пропонують, бо, напевно, і так знають, що ви Iвана Степановича підтримуєте і будете підтримувати.
Якщо пан Ємець і іже з ним хочуть, щоб я зараз у ефір назвав конкретних виконавців із Кабінету Міністрів та інших осіб і назвав наших осіб, кому вони пропонували кошти, то я це можу зробити. Але оскільки комуністи, пане Матвієнку, на відміну від НДП дотримуються свого слова, то я поки що цих прізвищ не називатиму. Але це поки що.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні народні депутати, час, відведений для того, щоб висловитися з процедурних питань, ми використали. Пропозиції, які лунали у виступах народних депутатів, пов'язані з процедурою висунення і обговорення питання обрання Голови Верховної Ради. Тому я хотів би зараз, звертаючись до вас, шановні народні депутати, запропонувати, щоб ми час (півгодини), відведений на інформацію Кабінету Міністрів і запитання, використали зараз повністю, а потім уже обговорюватимемо те питання, яке багатьох хвилює і що звучало зараз у ваших репліках і пропозиціях з процедури - стосовно обрання Голови Верховної Ради.
Для репліки наполягає надати слово депутат Задорожна. Будь ласка, депутате Задорожна, вам слово.
ЗАДОРОЖНА Т.А., народний депутат України (багато-мандатний загальнодержавний виборчий округ, ПСПУ). К счастью, я драться не умею и не хочу! Я только хочу сказать, что если в дальнейшем здесь будут раскручиваться различные разговоры вокруг моего имени и нагнетаться ситуация по поводу моего выхода из фракции Прогрессивной социалистической партии, я вынуждена буду дать пресс-конференцию и рассказать об истинных причинах моего выхода из фракции... Мне этого не хотелось бы делать, но я тогда буду вынуждена!.. (Шум у залi).
-------------
ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні народні депутати, було надано час для репліки, його використано.
Зараз я надаю слово заступнику міністра фінансів України Матвійчуку Володимиру Макаровичу для інформації уряду України про погашення заборгованості по заробітній платі, пенсіях та стипендіях на підприємствах, в установах та організаціях усіх форм власності.
Володимире Макаровичу, будь ласка, у вас до 15 хвилин.
МАТВIЙЧУК В.М., заступник міністра фінансів України. Шановні народні депутати! Повірте, кажу це від душі, що йти і доповідати про стан справ із фінансуванням соціальних виплат не так легко... I я прийшов сюди не тому, що домагався цього права. Річ у тому, що міністр фінансів перебуває зараз у лікарні, в стаціонарі. До цього часу за дорученням уряду він постійно доповідав про стан фінансування соціальних виплат. Лише на період його хвороби я виконую ці обов'язки за дорученням Прем'єр-міністра України. Надалі, безумовно, він доповідатиме це питання.
Кабінет Міністрів звертався до вас з листом з приводу того, щоб змінити термін розгляду цих питань. Було б більше користі, якби з грунтовними викладками ми доповідали це питання один раз на місяць.
Шановний Петре Миколайовичу, шановні народні депутати, у вівторок минулого тижня вам було повідомлено щодо стану фінансування заробітної плати, грошового забезпечення, пенсій, стипендій та інших соціальних виплат із бюджетів усіх рівнів та пенсійного фонду з 1 по 12 червня поточного року. Тому сьогодні хочу доповісти вам про фінансування цих виплат, про вжиті заходи з 12 по 19 червня поточного року.
Перед цим хочу лише нагадати вам, що за станом на 1 червня поточного року, за оперативними даними, заборгованість із соціальних виплат становила з державного бюджету 1 мільярд 860 мільйонів гривень, або 2,8 місяця; з місцевих бюджетів у цілому - 963 мільйони гривень, або 2,2 місяця і відповідно із зведеного бюджету - 2 мільярди 823 мільйони гривень, або 2,6 місяця.
У червні нинішнього року на соціальні виплати необхідно спрямувати: із державного бюджету - 716 мільйонів, із місцевих бюджетів у цілому - 452 мільйони гривень і із зведеного бюджету 1 мільярд 168 мільйонів.
З 12 по 19 червня цього року, тобто за минулий тиждень, на соціальні виплати із бюджетів усіх рівнів спрямовано: з державного бюджету - 100 мільйонів гривень, з місцевих бюджетів у цілому - 104 мільйони гривень, із зведеного бюджету - 204 мільйони гривень. Таким чином, за станом на 19 червня цього року профінансовано на соціальні виплати в червні із державного бюджету - 237 мільйонів гривень, або 33,1 відсотка плану на місяць, із місцевих бюджетів у цілому - 259 мільйонів гривень, або 57,3 відсотка плану на місяць, із зведеного бюджету - 496 мільйонів гривень, або 42,5 відсотка плану на червень поточному року.
Зазначені дані свідчать, що в червні цього року поліпшився стан із фінансуванням соціальних виплат із місцевих бюджетів. Так, якщо з 1 по 22 травня цього року з місцевих бюджетів у день в середньому спрямовувалося на соціальні виплати із місцевих бюджетів 16,5 мільйона гривень, то з 1 по 19 червня - 17,2 мільйона гривень, або на 4,2 відсотка більше. Це дає впевненість очікувати, що в червні цього року буде забезпечено 100-відсоткове фінансування соціальних виплат із місцевих бюджетів у цілому.
Одночасно, вкотре звертаю увагу, продовжує залишатися складною ситуація із фінансуванням соціальних виплат з місцевих бюджетів Автономної Республіки Крим, Волинської, Закарпатської, Кіровоградської, Рівненської, Тернопільської, Херсонської, Чернівецької та Чернігівської областей, де заборгованість у цілому становить понад 4 місяці, а в окремих районах і установах - значно більше.
Враховуючи зазначене, при розподілі дотацій названим областям надається певної пріоритетності. Так, минулого тижня місцевим бюджетам перераховано дотацію на суму 16,5 мільйона гривень, з яких 9,5 мільйона гривень - цим областям.
Усього з початку червня місцевим бюджетам перераховано дотацій живими грошима на суму 41 мільйон гривень, з яких 20,5 мільйона гривень - місцевим бюджетам, які мають найбільшу заборгованість із соціальних виплат.
Разом з тим слід звернути увагу на таке. Вирішення питання погашення заборгованості із соціальних виплат із місцевих бюджетів не буде вирішено, якщо місцеві державні адміністрації і особливо органи місцевого самоврядування не забезпечуватимуть пріоритетного фінансування соціальних виплат.
Аналіз показує, що на порушення Указу Президента України від 28 лютого 1997 року
187 не скрізь на соціальні виплати з місцевих бюджетів спрямовується не менше 75 відсотків наявних бюджетних коштів. Так, у травні цього року з наявних бюджетних коштів спрямовано на соціальні виплати: у Донецькій області 55,8 відсотка, у Запорізькій - 72,2, у Кіровоградській, де найбільша заборгованість із соціальних виплат, - 73,3, у Луганській - 72,4, у Черкаській - 73,2, у Чернігівській - 66,4 і в місті Севастополі - 62,6 відсотка.
Що стосується державного бюджету, то з початку червня на соціальні виплати, як я уже говорив, спрямовано 237 мільйонів гривень, що становить лише 33,1 відсотка плану на місяць.
Такий стан з фінансуванням соціальних виплат з державного бюджету свідчить, що дуже проблематичним є забезпечення у червні цього року фінансування поточних видатків на соціальні виплати.
Не говоритиму про всі причини такої ситуації, про це уже не один раз наголошувалося з цієї трибуни, хочу лише звернути увагу на проблему дотримання податкового законодавства в Україні. Зокрема, в 1998 році значно погіршився стан із внесенням платежів і зборів до бюджетів усіх рівнів.
За період з 1 січня по 1 червня 1998 року недоїмка по платежах і зборах зросла на 3,4 мільярда гривень і досягла 5,7 мільярда гривень. Безумовно, лише цієї суми було б достатньо для погашення заборгованості з усіх соціальних виплат.
Які заходи вживалися минулого тижня для того, щоб забезпечити фінансування соціальних виплат із бюджетів усіх рівнів?
Перше. Минулого тижня на засіданні Кабінету Міністрів було розглянуто питання щодо виконання статей 43 і 46 Конституції України. За результатами розгляду цього питання намічено ряд заходів щодо поліпшення стану фінансування соціальних виплат. Особливу увагу на засіданні Кабінету Міністрів звернено на вжиття заходів щодо недопущення зростання недоїмки по платежах і зборах до бюджетів усіх рівнів.
У даний час органи податкової адміністрації, місцеві державні адміністрації, тимчасові комісії, створені при місцевих державних адміністраціях, згідно з рішенням Кабінету Міністрів вживають відповідних заходів щодо зменшення недоїмки і недопущення її в подальшому.
Друге. В усіх регіонах продовжують працювати робочі групи Кабінету Міністрів, які вивчають стан із наповненням місцевих бюджетів та використанням бюджетних коштів. За результатами перевірок Кабінетом Міністрів буде вжито відповідних заходів.
Третє. 18 червня 1998 року Президентом України видано вісім указів, які удосконалюють регулювання ряду економічних питань, у тому числі щодо фінансування соціальних виплат. Зокрема, Указом Президента України від 18 червня 1998 року 654 передбачено профінансувати соціальні виплати з державного бюджету в 1998 році на суму 1 мільярд 25 мільйонів гривень за рахунок спрямування на зазначену мету коштів окремих фондів та коштів від приватизації майна.
Дуже важливим у плані підтримки вітчизняного виробника є Указ Президента від 18 червня 1998 року 656, яким встановлено з 1 липня 1998 року зменшення відрахувань до Чорнобильського фонду з 10 до 5 відсотків. Цей захід сприятиме легалізації фонду заробітної плати, а значить, сприятиме збільшенню надходжень коштів як до бюджету, так і до спеціальних фондів.
Значний вплив на поліпшення фінансового стану сільськогосподарських підприємств і цукрових заводів матиме виконання заходів, передбачених Указом Президента від 18 червня 1998 року 651 про списання та реструктуризацію податкової заборгованості платників податків сільськогосподарських підприємств і цукрових заводів, комбінатів за станом на 1 січня поточного року.
Згідно з зазначеним указом Президента буде списано заборгованості із пені та штрафних санкцій на 142 мільйони гривень та реструктуризовано податкової заборгованості цих підприємств на суму 3,3 мільярда гривень.
Слід також наголосити, що Президентом України видано Указ від 18 червня 1998 року
652 про фіксований сільськогосподарський податок, який передбачає зменшення податків, що сплачуються сільськогосподарськими товаровироб-никами на суму понад 500 мільйонів гривень.
Четверте. Нині доопрацьовуються проекти відповідних законодавчих актів щодо декларування доходів і майна фізичних осіб, про деякі заходи щодо упорядкування товарообмінних бартерних операцій у господарському обороті, про спрощення порядку застосування процедури банкрутства, підвищення розміру мінімальної заробітної плати і ряд інших, які спрямовані на поліпшення економічної ситуації та вишукування коштів на фінансування соціальних виплат.
Що стосується виплати заробітної плати шахтарям, то я хотів би зазначити таке. Кабінет Міністрів вживає заходів щодо погашення заборгованості з заробітної плати шахтарям лише в межах, визначених Законом про Державний бюджет України. Суми, які передбачено на підтримку вугільних підприємств, на реструктуризацію вугільних підприємств (ми вже не один раз доповідали в цьому залі, що вони фінансуються на сто відсотків), профінансовані на сто відсотків у першому кварталі, і буде забезпечено їх фінансування повністю у другому кварталі поточного року.
Щодо пенсійного фонду. За станом на 1 червня цього року заборгованість із виплат пенсій, допомог з пенсійного фонду становила 1 мільярд 617 мільйонів гривень, з яких за станом на 19 червня погашено 247 мільйонів гривень.
За станом на 19 червня в ІваноФранківській, Тернопільській і Черкаській областях була заборгованість по виплаті пенсій за січень поточного року на суму 11,8 мільйона гривень; у 17 регіонах за лютий - на суму 186 мільйонів гривень; у 20 регіонах за березень - на суму 304 мільйони гривень; у 21 регіоні за квітень і травень - на суму 867 мільйонів гривень.
Не мали заборгованості по виплаті пенсій Дніпропетровська, Запорізька, Миколаївська, Одеська області, міста Київ та Севастополь.
У червні цього року поточні видатки на виплату пенсій, допомог мають становити 851 мільйон гривень, з яких за станом на 19 червня вже профінансовано 278 мільйонів гривень, або 33 відсотки плану на червень.
Основною причиною заборгованості з виплат з пенсійного фонду, як ми вже й говорили, залишається заборгованість підприємств, установ і організацій із внесків до пенсійного фонду. На сьогодні така заборгованість становить понад 3 мільярди гривень, що на 400 мільйонів гривень більше заборгованості на 1 січня 1998 року.
Нині робочі групи Кабінету Міністрів, які перебувають на місцях, органи пенсійного фонду вживають усіх заходів щодо зменшення недоїмки, у тому числі й через оформлення недоїмки векселями, стягнення недоїмки за рахунок матеріальних цінностей боржників.
Це коротко все, про що я хотів сказати. Дякую за увагу.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні народні депутати! Хто хоче поставити запитання Володимирові Макаровичу, прошу записатися. Ми відвели 15 хвилин на запитання.
Слово для запитання надається народному депутату Семенюк.
СЕМЕНЮК В.П., народний депутат України (багатомандатний загальнодержавний виборчий округ, виборчий блок СПУ та СелПУ). Фракція блоку Соціалістичної та Селянської партій України "Лівий центр". Прошу передати слово Iвану Сергійовичу Чижу.
ЧИЖ I.С., народний депутат України (виборчий округ 190, Хмельницька область). Дякую, Валентино Петрівно. Шановний пане заступник міністра! Юрій Григорович Донченко правильно питав про ваш статус тут, на цій високій трибуні. Я тільки скажу, що інформацію, яку ви подаєте, а перед вами надавав міністр, краще б надав міністр статистики, бо все це відомі речі. У ваших виступах немає конкретних пропозицій і конкретних шляхів виходу з кризи. Ви просто фіксуєте факти.
Дозвольте запитати: де 370 мільйонів гривень, передбачених у бюджеті на повернення заощаджень наших громадян? У мене зараз у папці є 50 листів з цього приводу, а всього розглядається 500 листів. Де 910 мільйонів гривень, передбачених на повернення заборгованої в минулому зарплати? Чому все скинуто на місцеві бюджети, а держава, зокрема Міністерство фінансів, не несе зовсім ніякої відповідальності за те, що робиться там, унизу? Там же повний занепад - люди судяться, не можуть відсудити своєї зарплати. I взагалі, чи не здається вам, що треба всім складом Мінфіну і, можливо, якійсь частині уряду або всьому уряду шукати вже десь іншу роботу?
Дякую.
МАТВIЙЧУК В.М. Стосовно вашого запитання, де 370 мільйонів гривень, передбачених на фінансування відшкодувань втрат населення за вкладами в ощадних банках, і 910 мільйонів гривень, передбачених на погашення заборгованості із соціальних виплат. Так, зазначені суми передбачені в державному бюджеті України, але, на жаль, ситуація з фінансуванням з державного бюджету складається таким чином, що ми не розпочинали ще фінансування відшкодувань знецінених вкладів в ощадних банках.
Щодо погашення заборгованості із заробітної плати, то ми вже інформували вас у цьому залі про те, що з передбачених 910 мільйонів гривень спрямовано на погашення заборгованості 50 мільйонів гривень.
Відповідно до сезонності надходжень доходів до державного бюджету передбачено фінансування цієї суми в другому півріччі поточного року. Так складається ситуація кожного року.
Стосовно фінансування заборгованості із соціальних виплат я говорив про те, що Президент України видав указ, яким передбачено збільшення коштів на погашення заборгованості із соціальних виплат. I ми сподіваємося, що до кінця року вся сума, передбачена в державному бюджеті на погашення заборгованості із соціальних виплат, буде профінансована.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Слово для запитання надається народному депутату Плютинському.
ПЛЮТИНСЬКИЙ В.А., народний депутат України (багатомандатний загальнодержавний виборчий округ, Всеукраїнське об'єднання "Громада"). "Громада". Прошу передати слово народному депутату Косаківському.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Прошу.
КОСАКIВСЬКИЙ Л.Г., народний депутат України (виборчий округ 223, м. Київ). Дякую. Шановний пане доповідачу! Справді, нічого нового ми не почули. Це суто статистична інформація. Уряд пливе за течією, ні на що не впливає, не реагує на очевидні порушення чинного законодавства. Я вже понад місяць тому ставив запитання вашому керівникові, міністру, стосовно того, що відбувається під носом уряду в Києві, де витрачаються великі суми коштів на реконструкцію та будівництво. Нині Рахункова палата працює над цим, і, гадаю, найближчим часом ми залучимо до цього й слідчу комісію. Доведеться декому в уряді відповідати за таку позицію.
У мене два запитання. Перше. Скільки в державі було випадків невиплати заробітної плати за політичними мотивами? Я можу вам допомогти з відповіддю на це запитання. Понад рік не отримують заробітної плати працівники секретаріату Київради - це 50 чоловік. Урядові це добре відомо. Заборгованість становить 50 тисяч гривень. Уже через суди частково забрали кошти, але на сьогодні не виплачено ще 28 тисяч гривень.
Для того щоб ви не говорили, що це питання не стосується вашого відомства, нагадаю вам, що я як колишній мер знаю, що місцеві ради фактично не мають бюджетних рахунків. Усім розпоряджаються підрозділи Міністерства фінансів, тобто ви за все відповідаєте, бо це ваші люди працюють на місцях.
I друге запитання. Коли ви, нарешті, припините те, що робиться? Чи не хотіли б ви прийняти постанову Кабінету Міністрів про заборону витрачання 60 мільйонів гривень на безглузду, нікому не потрібну сьогодні реконструкцію Хрещатика?
МАТВIЙЧУК В.М. Що стосується вашого запитання про реконструкцію тієї чи іншої площі в Києві, то це справді не належить до повноважень уряду і Міністерства фінансів. Ви знаєте, що всі ці витрати фінансуються з місцевих бюджетів. I рішення про спрямування на ті або ті цілі коштів із місцевих бюджетів приймають ради на місцях та місцеві державні адміністрації.
Щодо міста Києва, то слід зазначити, що в місті Києві немає заборгованості із соціальних виплат. Але водночас ваше зауваження стосовно правильного та ефективного використання коштів слушне і має розглядатися в установленому порядку. Але це не впливає на ситуацію з соціальними виплатами з бюджету в місті Києві.
Стосовно того, скільки випадків невиплати заробітної плати за політичними мотивами, то ми не маємо таких даних. Вона може не виплачуватися з інших причин. Скажімо, якщо йдеться про Київраду, то є визначений порядок затвердження кошторисів доходів і видатків рад. Може, лише з цієї причини, наскільки я володію інформацією, міська рада Києва досі не затвердила за визначеним порядком кошторису видатків і доходів на 1998 рік. Мабуть, лише з цієї причини там може не виплачуватися заробітна плата.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Слово надається народному депутату Доманському.
ДОМАНСЬКИЙ А.І., народний депутат України (багато-мандатний загальнодержавний виборчий округ, КПУ). Прошу передати слово Володимиру Миколайовичу Моісеєнку.
МОІСЕЄНКО В.М., народний депутат України (виборчий округ 53, Донецька область). Фракция Коммунистической партии Украины. У меня вопрос не к вам, Владимир Макарович, - вы, на мой взгляд, не компетентны на него отвечать, а к правительству.
Мы приняли ряд постановлений, которые саботируются правительством, в том числе "Про погашення заборгованості по заробітній платі, пенсіях, стипендіях на підприємствах, в установах та організаціях усіх форм власності" от 20 мая 1998 года, в пункте первом которого сказано: "Розробити і подати на затвердження Верховної Ради України графік погашення заборгованості по заробітній платі, пенсіях та стипендіях..." - это надо было сделать в месячный срок, до 20 июня 1998 года.
Второе. То же до 20 июня 1998 года: "Внести на розгляд Верховної Ради України проект Закону про відповідальність за несвоєчасну виплату заробітної плати на підприємствах, в установах і організаціях усіх форм власності" и так далее. Я сегодня роздал депутатам свое заявление по этому поводу, поддержанное руководством фракции коммунистов Украины.
Исходя из сказанного, мне непонятно, чем вообще занимаются правительство и Президент как гарант получения заработной платы - конституционного права наших граждан.
МАТВІЙЧУК В.М. Хоч ви й заявили, що це не моя компетенція, скажу декілька слів у відповідь на ваше зауваження.
У принципі я згоден з тим, як ви ставите запитання по суті: погашення заборгованості з соціальних виплат має вирішуватися Кабінетом Міністрів, місцевими державними адміністраціями, органами місцевого самоврядування тощо.
Але не можу погодитися з іншим, зокрема щодо графіків. Графіки погашення заборгованості з соціальних виплат складені на виконання постанови Кабінету Міністрів від 24 січня цього року за всіма бюджетами. Ми можемо подати їх, диференціювавши за відповідними бюджетами.
Кабінет Міністрів не може затвердити графік, припустимо, по фінансуванню соціальних виплат із місцевих бюджетів, оскільки відповідно до Закону про місцеве самоврядування Кабінет Міністрів не має права втручатися у виконання місцевих бюджетів. Гадаю, ви з цим згодні (Шум у залі). Ні, ви прийняли такий закон, не надали права Кабінету Міністрів втручатися в місцеві бюджети. Я пояснив це в принципі. Вважаю, ви володієте інформацією і в економічному плані, і в іншому, і знаєте: не в графіках проблема. Проблема зовсім в іншому. Сподіваюся, що заходи, вжиті Президентом України минулого тижня підписанням указів, заходи Кабінету Міністрів - реальність, яка впливає на заборгованість. Графіки нам ще нічого ніколи не давали.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Слово надається народному депутату Кухарчуку.
КУХАРЧУК М.А., народний депутат України (багатомандатний загальнодержавний виборчий округ, КПУ). Прошу передати слово депутатові Луценку.
ЛУЦЕНКО В.І., народний депутат України (багатомандатний загальнодержавний виборчий округ, КПУ). Фракція комуністів. Володимире Макаровичу, ви правильно сказали, що справа не в графіках, а в економічній політиці, яка здійснюється нині в державі.
Ви уявляєте, як слухали вашу інформацію, з одного боку, знедолений пенсіонер, і, з другого боку, мафіозний корумпований чиновник чи мафіозний підприємець? Слухаючи вашу інформацію, пенсіонер махнув рукою: "Не буде ладу з цього уряду", а підприємець сказав: "Ми будемо цей уряд і цього Президента тримати доти, доки можна, бо вони працюють на нас!"
З огляду на це два запитання. Перше: яка сума, на думку вашого міністерства, крутиться в тіньовому секторі? Що робить уряд для залучення даного капіталу з метою збільшення надходжень до бюджету?
І друге. Паразитичне споживання відоме вам. Воно становить понад 20 відсотків національного доходу. Що робиться, аби паразитичне споживання перейшло для споживання простої трудящої людини?
Дякую.
МАТВІЙЧУК В.М. Дякую за запитання.
Щодо вашого запитання про тіньовий обіг, скільки він становить тощо. Можна сказати, що немає державного документа, котрий узаконив би це. Можна сказати, що десь близько 40 відсотків ВВП перебуває в тіньовому обігу.
Якщо пам'ятаєте, минулого вівторка я говорив про заходи, котрих ми вживаємо, аби легалізувати тіньовий обіг і вилучити звідти податки.
Схематично повторюю те, що казав минулого разу.
Безумовно, адміністративними заходами розв'язати цю глобальну проблему, про яку ви кажете, неможливо. Це можна зробити лише економічними методами. Ми вважаємо, що це можна було б зробити таким чином.
Можна припустити, що все починається із заробітної плати. Якщо підприємець не може показати заробітної плати, то він не може показати ні реалізації, ні чогось іншого.
Тому нам здається, що великі нарахування на заробітну плату, які є в Україні (а вони одні з найбільших у країнах СНД і в Європі), треба було б зменшити.
Першого заходу в цьому плані вже вжито. Президент України 18 червня 1998 року підписав Указ про зменшення нарахувань на фонд оплати праці по Чорнобильському фонду з 10 до 5 відсотків.
У нас готові пропозиції щодо зменшення відрахувань і до інших фондів. Це діятиме особливо ефективно, якщо такі заходи здійснюватимуться одночасно з пенсійною реформою.
Узагалі ми покладаємо дуже великі надії на пенсійну реформу, якою передбачаються такі заходи: персоніфікація внесків до Пенсійного фонду; нарахування пенсій залежно від внесків до Пенсійного фонду; запровадження індивідуальних рахунків для кожного працюючого, щоб кожен якусь частину клав на власний рахунок, а потім під час виходу на пенсію міг ту суму отримати, а якщо він не отримав, то після його смерті ця сума переходить до його спадкоємців.
Лише через такий комплекс заходів ми можемо вплинути на глобальну проблему, про яку ви кажете. І, як ви бачите, ми так і робимо. Минулого разу я говорив саме про ці проблеми, а сьогодні просто змінив тему розмови і говорив про інше.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Слово надається народному депутату Федорину.
ФЕДОРИН Я.В., народний депутат України (багатомандатний загальнодержавний виборчий округ, НРУ). Прошу передати слово депутату Полюховичу.
ПОЛЮХОВИЧ І.П., народний депутат України (виборчий округ 155, Рівненська область). Фракція Народного руху України. Володимире Макаровичу, я дуже просив слова, щоб поставити вам лише одне запитання. У мене в руках відповідь Міністерства фінансів України на мій депутатський запит з питання невиплати заробітної плати в моєму окрузі, послухайте уважно, за 16-17 місяців. Пан міністр Мітюков дав мені відповідь, що невиплата заробітної плати становить 4-6 місяців. Я в неділю був у виборчому окрузі: лікарі разом із учителями не отримували заробітної плати, наголошую, протягом 15-16 місяців. А найбільше у цій відповіді мене здивували такі дані обласної державної адміністрації: Дубровицькому району виділено на виплату заробітної плати 1 мільйон 55 тисяч гривень, Зарічненському - 840 тисяч, Рокитнівському - 937 тисяч, Володимирецькому - 1 мільйон 225 тисяч гривень.
Звідси запитання: якщо ви виділяєте дотації на область, то чому не контролюєте достовірність інформації, наданої облдержадміністрацією?
Я розумію, Рівненська облдержадміністрація на чолі з паном Сорокою перебуває в жорсткій опозиції до Президента. Але постає логічне запитання: що, виконавча структура, яка повинна стежити за дотриманням виплати заробітної плати, у своєму середовищі не може навести елементарний порядок?
До речі, ще одне запитання. Для чого витрачати стільки паперу на депутатський запит...
ГОЛОВУЮЧИЙ. Вимкніть мікрофон. Прошу, шановні народні депутати, дотримуватися регламенту, бо вже до двох хвилин збільшується час на запитання.
Будь ласка, відповідайте.
МАТВІЙЧУК В.М. Шановний народний депутате! Прошу вас звернути увагу: в зазначеному листі сказано, що це заборгованість в середньому по області. Ми в Міністерстві фінансів маємо дані кожної п'ятниці лише загалом по області, у нас немає даних у розрізі кожного району. І тому загалом по області вона така, як зазначено в листі Міністерства фінансів, а по окремих районах, скажімо, Рівненської області, заборгованість набагато більша. Тому тут немає розбіжностей. Треба лише вживати заходів щодо її погашення, і, до речі, Рівненській області ми надаємо невеличкий пріоритет у фінансуванні дотацій.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Володимире Макаровичу, час, відведений на запитання, вичерпано.
МАТВІЙЧУК В.М. Петре Миколайовичу, мені тут підказують, що я забув відповісти на ще одне запитання.
Шановний Іване Сергійовичу! Я забув відповісти на ваше запитання стосовно відставки працівників Міністерства фінансів. Справа в тому, що у нас в Міністерстві фінансів 20 відсотків вакансій. Ми готові сьогодні ж прийняти на роботу будь-кого, хто цього бажає. Я готовий, шановний Іване Сергійовичу, поступитися вам своїм місцем. Я вже подав таку заяву, але поки що не приймається моя відставка.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, Володимире Макаровичу.
Слово для репліки надається народному депутату Косаківському.
КОСАКІВСЬКИЙ Л.Г. Шановні народні депутати! На жаль, з трибуни прозвучала дезінформація, яка вводить в оману не лише депутатів, а й усіх радіослухачів України.
Перше. Стосовно виплати зарплати працівникам секретаріату Київради. Пан заступник міністра просто, скажемо так, застосував брехню. Адже минулого року був припис прокурора, відповідно до якого управління фінансів міста, яке є підрозділом Міністерства фінансів, зобов'язувалося негайно виплатити людям зарплату. Досі цього не зроблено. Відбулося вже кілька судів, які визнали правомірність наших вимог. Знає про це й Міністерство фінансів. Тож так відверто брехати з трибуни... Після цього, вибачте, треба подавати у відставку.
Друге. Видається так, ніби Міністерство фінансів не знає, як витрачаються гроші. Знову кажу: всі рахунки міських бюджетів, зокрема й міста Києва, оформлені на управління фінансів. Це є підрозділи Міністерства фінансів, тож ви відповідаєте за все, що робиться в державі. Це ви просто обрали таку зручну для вас позицію.
Якщо ви кажете, що треба з'ясувати - з'ясуйте. Я понад місяць тому порушив це питання перед вашим міністром. У вас був час з'ясувати. Чому ви цього не зробили?
Тому прошу наступного разу надати чітку інформацію з приводу мого запитання.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні народні депутати! Час, відведений на інформацію і запитання, повністю вичерпано.
Звертаюся з проханням до уряду, поділяючи занепокоєність народних депутатів, щоб інформація була конкретнішою і відповідала динаміці тих заходів, які на сьогодні вживає уряд для погашення заборгованості, та щоб вона висвітлювала й відображала реальний стан речей і в промисловості, і в сільському господарстві.
Володимире Макаровичу, врахуйте це.
-----------
Шановні народні депутати! Дозвольте порадитися. Тимчасова Президія пропонує (надійшли також письмові звернення) порадитися перед засіданням Погоджувальної ради, щоб потім вносити пропозиції на обговорення і продовжувати розгляд питання обрання Голови Верховної Ради.
Щоб конструктивнішим було засідання Погоджувальної ради, варто відвести хвилин 20, можливо, 30, аби народні депутати висловили побажання, які питання й під яким кутом зору розглядати на засіданні Погоджувальної ради. Таким чином, ми враховуватимемо і ваші думки, ваші позиції на Погоджувальній раді.
Якщо не заперечуєте, ставлю на голосування пропозицію відвести 20 хвилин для обміну думками з даного приводу.
Прошу проголосувати пропозицію відвести 20 хвилин. Будь ласка.
"За" - 217.
Рішення прийнято.
У мене є від фракції записка депутата Чижа, я надам слово. Прошу записатися тих депутатів, хто хоче висловити побажання до засідання Погоджувальної ради. Регламент той самий - одна хвилина. І прошу його дотримуватися.
Шановні народні депутати, слово від об'єднаної фракції Соціалістичної та Селянської партій надається народному депутату Чижу. Будь ласка.
ЧИЖ І.С. Дякую. Об'єднана фракція соціалістів і селян. Петре Миколайовичу, прошу виставити три хвилини, оскільки пропозиції будуть від фракції.
Шановні колеги! Шановні виборці, хто нас чує! Звичайно, дуже неприємно, що ми так затрималися на старті нашої роботи. Але в принципі маємо об'єктивні фактори, котрі до цього спричинили. Передусім той фактор, що в Конституції не передбачено пропорційності присутності політичних сил у Верховній Раді. Конституція приймалася тоді, коли була мажоритарна система, і вона не могла такого передбачити. А нині брак балансів політичних інтересів призводить до ситуації глухого кута. Це перший фактор.
Другий. Дуже важливо Верховній Раді не помилитися у виборі, оскільки тепер вирішується питання, чи ми йдемо шляхом демократичних перетворень (і Верховна Рада орієнтує всю державу), чи скотимося до автократизму, диктатури тощо. Тому цей фактор треба враховувати, коли ми оцінюємо роботу Верховної Ради.
Вношу від фракції такі конкретні пропозиції. Нам потрібно розглянути процедурні питання... Петре Миколайовичу, я все-таки від фракції. Зараз завершую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Іване Сергійовичу, будь ласка, завершуйте - ми визначили по хвилині.
ЧИЖ І.С. Пропоную визначитися з процедури: потрібно забезпечити цілковите конституційне волевиявлення, бо вибори - це те, що передбачено Конституцією. І тому треба, щоб депутат міг спокійно пройти, визначитися як належить.
Ми пропонуємо... (Шум у залі) під час висунення мати альтернативність, оскільки гойдання від одного до другого боку треба припинити. Пропонуємо також передбачити чотири заступники. Двох визначено Конституцією, а двох ми могли б обрати Верховною Радою як виконуючих обов'язки з тим, щоб потім внести поправку. Причому два з них могли б бути першими заступниками. Просимо розглянути в Погоджувальній раді. Сподіваюся, що це певний момент, який дасть нам змогу вийти на результат.
Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні народні депутати! Я звертаюся до керівників фракцій: якщо є бажання виступити від фракцій, подайте, будь ласка, інформацію, щоб можна було надати слово представнику фракції.
Слово для пропозицій надається народному депутату Чукмасову (за записом). Будь ласка.
ЧУКМАСОВ С.О., народний депутат України (виборчий округ 24, Дніпропетровська область). Прошу передати слово від фракції Петру Петровичу Толочку.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Увімкніть, будь ласка, мікрофон народного депутата Толочка.
ТОЛОЧКО П.П., народний депутат України (багатомандатний загальнодержавний виборчий округ, Всеукраїнське об'єднання "Громада"). Шановні колеги, ми тут багато говорили про пакет. Мені здається, що цей пакет склався природним чином: три претенденти на Голову Верховної Ради набрали найбільшу кількість голосів. Це - депутати Симоненко, Плющ і Мороз. Пропоную з цього пакета провести три голосування - Голови, Першого заступника і заступника.
І передаю слово (у мене залишилося трохи часу) депутатові Кармазіну.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Слово для пропозицій надається народному депутату Кочерзі (Шум у залі).
Вибачте, але домовляємося так: у вас там 15 секунд залишилось. Якщо буде час, я надам слово.
Будь ласка, депутате Кочерга.
КОЧЕРГА В.Г. Прошу передати слово Борису Іллічу Олійнику, членові нашої фракції.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, депутате Олійник.
ОЛІЙНИК Б.І., народний депутат України (багатомандатний загальнодержавний виборчий округ, КПУ). Шановний Петре Миколайовичу! Ви під час засідання Погоджувальної ради фракцій усе-таки з'ясуйте, чим нині в суверенній, соборній, правовій, передбачуваній, позаблоковій державі займається Міжнародний валютний фонд? Які кадрові зміни він пропонує нам здійснити? Які інструкції привіз щодо виборів Голови Верховної Ради? Що, на думку Міжнародного валютного фонду, ми маємо вчинити, аби поруч із державним прапором залебедів білокрилий стяг нашої остаточної поразки в економіці?
Дякую за увагу.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Від фракції Прогресивної соціалістичної партії України слово надається депутату Сидорчуку.
СИДОРЧУК М.Ю., народний депутат України (багатомандатний загальнодержавний виборчий округ, ПСПУ). Уважаемые народные депутаты! В связи с тем, что две крупнейшие фракции - НДП и КПУ уподобились упрямым козликам, я предлагаю следующую процедуру избрания Председателя Верховного Совета, и, надеюсь, Согласительный совет фракций эту процедуру рассмотрит.
Прежде всего данная кандидатура должна быть предложена из числа малых фракций и внефракционных. Прошедший месяц показал, что у фракции зеленых такой кандидатуры нет. У фракции ПСПУ есть депутаты, способные навести порядок как в государстве, так и в парламенте (мы выдвигали Наталью Михайловну Витренко на пост Председателя Верховного Совета), однако фракция коммунистов, пораженная тяжелой номенклатурной болезнью, голосовала против, как и депутаты, члены партии Чижа. Да и на прошедшей неделе они успешно провалили представителя селян - Александра Николаевича Ткаченко. В связи с такой позицией мы выдвигать кандидатуру Натальи Михайловны на этот раз не будем.
Остаются внефракционные и СДПУ(о). Я считаю, что эти депутаты должны встретиться и выдвинуть от себя реальную кандидатуру. Затем данный претендент на пост спикера встретится с представителями НДП и КПУ и согласует вопрос о первом заместителе и заместителе. В своем программном докладе этот кандидат проинформирует нас о том, кто будет его заместителями.
Кроме того, наверное, необходимо Согласительному совету определить и председателей комитетов.
В данном предложении есть только один недостаток: от интересного процесса выборов спикера устраняются Мороз и Лазаренко. Но за полтора месяца они себя настолько проявили, что, думаю, им надо и отдохнуть.
Спасибо.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Слово для пропозицій від фракції СДПУ(о) надається народному депутату Стояну.
СТОЯН О.М., народний депутат України (виборчий округ 18, Вінницька область). Фракція СДПУ(о). Шановні колеги! Три тижні тому я пропонував від імені фракції, щоб Погоджувальна рада все-таки визначилася стосовно кандидатур на посади Голови, заступників і голів комітетів. Цього, як бачите, не зроблено.
Тому я знову повторюю від імені фракції: вважаємо за доцільне, щоб Погоджувальна рада зараз комплексно розглядала питання щодо Голови, заступників і голів комітетів.
Але паралельно, поки працює Погоджувальна рада, пропонуємо не бути заручниками цих політичних ігор і розборок, а працювати над законопроектами. Я подав п'ять проектів законів - про оподаткування, про заощадження громадян, про пенсії, про мінімальну оплату праці тощо. Їх підтримано нашою фракцією.
Пропоную: нехай собі Погоджувальна рада працює (це невелика кількість депутатів), а ми тут, у залі, працюватимемо над законопроектами. Коли ж оберемо Голову Верховної Ради, то він ухвалені закони й підпише.
Нам також треба негайно розглянути укази Президента, бо вони містять як позитивні моменти, так і моменти, які погіршують соціальний захист людей.
Прошу ці питання розглянути.
Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Олександре Миколайовичу, ви маєте великий досвід, працювали в парламенті попереднього скликання, тож повинні розуміти, що є регламентні норми, якими встановлено порядок розгляду законопроектів. Пропозиція слушна, але вона не відповідає нормам діяльності Верховної Ради.
Слово для пропозицій від позафракційних надається Валентині Андріївні Гошовській.
ГОШОВСЬКА В.А., народний депутат України (виборчий округ 178, Харківська область). Дякую, Петре Миколайовичу. Позафракційна. Шановні колеги! Наші фракції і керівники фракцій мали достатньо часу, аж півтора місяця, щоб обговорити кандидатури. Ми як депутати, обрані від мажоритарних округів, за спиною кожного з яких 70 тисяч виборців, не можемо спокійно спостерігати це дійство. Тому я пропоную, щоб сьогодні кожна фракція все-таки назвала свого кандидата і ми провели рейтингове голосування, з тим, щоб внести двох найдостойніших кандидатів до бюлетенів для голосування. Це перше.
Друге. Усі ми стали свідками того, як Верховна Рада сама себе дискредитує. Не потрібно ніяких сценаристів, краще ніж ми самі, ніхто цього не зробить. Останній тиждень у залі, а сьогодні вже й на сторінках преси, побутує думка, що всі ми тут підкупні, що нам дають по 50 тисяч, а сьогодні от уже пише один із наших колег, що 150 тисяч за голос. Якщо справді комусь щось дають, або взагалі є така тенденція, прошу поіменно проголосувати доручення Генеральній прокуратурі перевірити такі заяви. Тому що на нас із перших днів падає тінь, як на хабарників. І я не хочу відповідати за це у своєму окрузі, дивлячись в очі змученим, голодним пенсіонерам.
Третє. Прошу, щоб тимчасова Лічильна комісія під час голосування стежила за тим, аби депутати голосували особисто. Інакше ми позбавляємо себе основного права - віддати свій голос. Не керівники, не партійна олігархія повинні це робити, а кожен із нас.
Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Слово від фракції НДП має народний депутат Матвієнко.
МАТВІЄНКО А.С., народний депутат України (виборчий округ 17, Вінницька область). Шановні народні депутати! Аналізуючи ситуацію і приймаючи рішення про подальші дії, ми зважаємо на те, що нам заважає прийняти рішення. Очевидно, всі усвідомлюють: у керівництві Верховної Ради повинен бути представлений певний баланс наявних сил і фракційних інтересів.
Оскільки три керівники не можуть такого балансу представити, а до того ж, очевидно, найбільші фракції справа і зліва між собою не домовляться (якщо домовляться, то це буде сепаратна домовленість і ігнорування інтересів інших), вважаю за доцільне подумати над тим, аби додатково ввести ще два заступники, скориставшись досвідом російської Думи, і в такий спосіб збільшити кількість заступників до чотирьох: троє рядових і один - перший. У такий спосіб варто спробувати домовитися, бо тільки домовленість та обов'язкове виконання такої домовленості можуть поліпшити ситуацію.
Ігнорування домовленості та намагання один одного перехитрити (принаймні невиконання домовленості з боку комуністів, яке вони продемонстрували) заводять нашу ситуацію в глухий кут.
Ще раз звертаюся до всіх. Лише домовленість і її виконання плюс збалансованість представництва в керівництві Верховної Ради можуть цю проблему розв'язати.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Від фракції Руху слово має народний депутат Чорновіл.
ЧОРНОВІЛ В.М., народний депутат України (багатомандатний загальнодержавний виборчий округ, НРУ). Шановні колеги! Нам, очевидно, не час займатися взаємними докорами - хто винен. Хочу нагадати, що ситуацію ми спрогнозували від самого початку. У нас структурований парламент, а невеличка кількість позафракційних теж чітко розпадається, і ми можемо прорахувати результати голосування до одного голосу.
Нам потрібно шукати порозуміння. Кажуть: "Працюймо в суботу й неділю". Ну і що? Смішитимемо людей (я вже це казав) ще й у суботу та неділю.
Треба спочатку домовитися, тоді попрацювати кілька годин і обрати Голову Верховної Ради. Потрібно шукати справді нормального порозуміння, для чого слід зараз скликати Погоджувальну раду. Не продовжувати оце висування і смішні ігри. Нічого не вийде! Кажуть: не контролювати. Шановні мої, та контролюють голоси фракцій і в цивілізованих демократичних країнах, якими ми ще не стали. Це певною мірою нормальне явище. До того ж у деяких країнах такі речі відкрито, поіменно голосуються. Я думаю, що взагалі нам треба буде прийняти рішення, коли ми вийдемо з кризи, щоб усі рішення Верховної Ради голосувалися поіменно. Усі без винятку! Нічого ховатися! Ми структурований парламент. Справді, може бути й підкуп, коли безіменно чи таємно голосувати. А тут чітко ідеологічно заявляють свою позицію фракція комуністів, фракція Руху. Я закінчую...
Отже, варто зараз скликати Погоджувальну раду, не продовжувати висування доти, доки не дійдемо порозуміння. Або припинити трансляцію, бо що ж ми робимо з собою?!
Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Слово від фракції партії "Громада" надається народному депутату Кармазіну.
КАРМАЗІН Ю.А., народний депутат України (виборчий округ 134, Одеська область). Дякую, Петре Миколайовичу! Фракція "Громада", місто-герой Одеса, окуповане поки що. Шановні народні депутати, ми пропонували (ви маєте) проекти постанов, зареєстровані за номерами 10/87 і 10/08, датовані ще 16 червня і 26 травня 1998 року, де фракція "Громада" порушувала питання про те, що внаслідок штучної прискореної структуризації ми зайшли в глухий кут, і запропонувала вихід.
Зокрема, народні депутати Пухкал і Павловський від фракції "Громада" запропонували проект постанови про вибори Голови Верховної Ради України. Він на голосування не ставився.
Пропонувалося застосувати рейтингову систему, не вносячи змін до чинного Регламенту. Тобто вносять депутати до списку кандидатури всіх, хто балотується на посаду. Шляхом рейтингового голосування визначаються п'ять кандидатур, які набрали найбільше голосів. Потім таємним голосуванням визначається Голова.
Друга пропозиція, подана народними депутатами Альохіним, Шишкіним, Кармазіним, стосувалася внесення змін до Регламенту (відповідний проект постанови теж є).
Може, справді слід проголосувати пропозицію припинити трансляцію і розглянути ці постанови. Тоді в багатьох зникне прагнення висуватися і не доведеться витрачати гроші на друкування в "Голосі України". Абсолютне марнотратство, оскільки по вчорашньому дню, я вважаю, нічого публікувати не можна. Прошу поставити на голосування пропозицію розглянути проекти постанов, подані фракцією "Громада".
Дякую за увагу.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Від фракції Комуністичної партії України слово має народний депутат Мартинюк.
МАРТИНЮК А.І. Шановні колеги, я знову і знову повертаюся до теми, яка звучить постійно в залі з уст представників НДП про нібито порушення якихось домовленостей з боку фракції комуністів.
Напевно ті, які працюють тут, розуміють, що в цьому залі практично таємниць немає. Те, що знає один або двоє, за певний проміжок часу знає увесь зал. По-друге, нехай нам не розповідають про те, що коли ми голосували за Симоненка, то фракція НДП не контролювала своїх голосів. Особисто цим займалися відомі особи, зокрема пан Ємець, який на мене так прискіпливо дивиться.
Вони пропонували не контролювати, бо добре знали, що в комуністів немає грошей, щоб заплатити за голоси. Водночас добре знали, що в них вистачить грошей заплатити за потрібні голоси. Ми цілком підтримуємо пропозицію депутата Гошовської доручити цю справу Генеральній прокуратурі. Ми готові дати свідчення від фракції комуністів, і нехай Генеральна прокуратура займеться та доповість про результати розгляду даної справи, щоб раз і назавжди зникли спекуляції з боку правлячої партії про те, що комуністи порушують якісь домовленості.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні народні депутати, від фракцій виступили ті, які подали заявки. У нас залишилося ще дві хвилини. Згідно із записом надаватимемо слово чи підбиватимемо підсумки? (Шум у залі). Зараз я надам слово для репліки. Більше ніхто з фракцій не наполягає на виступі?
Слово для репліки надається депутату Ємцю.
ЄМЕЦЬ О.І. Фракція Народнодемократичної партії. Під час голосування за Петра Миколайовича Симоненка я був отут, у залі, тож не мав ніякого стосунку до процесу й процедури голосування.
І в мене є прохання до колег із фракції комуністів. Знайдіть, будь ласка, якусь людину, з якою можна було б хоча б розмовляти на ці теми. Тому що пан Мартинюк лише смішить парламент і всіх радіослухачів!
ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні народні депутати! Час, відведений для виступів, вичерпано.
Зараз буде оголошено перерву, під час якої відбудеться засідання Погоджувальної ради. Шановних депутатів, які входять до складу Погоджувальної ради, прошу зібратися на третьому поверсі.
Оголошується перерва до 12 години 30 хвилин.
(Після перерви)
Засідання веде член Президії першої сесії Верховної Ради України МАТВІЄНКО А.С.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Прошу займати місця.
Шановні народні депутати! Дозвольте поінформувати вас про результати засідання Погоджувальної ради фракцій і про ті пропозиції, які вона вносить на ваш розгляд.
Погоджувальна рада фракцій розглянула питання щодо тієї ситуації, яка склалася навколо процедури обрання Голови Верховної Ради та організації нашої подальшої роботи. Обговорювалася пропозиція, внесена Іваном Сергійовичем Чижем, а також пропозиція, яку висловив і я, щодо можливої зміни кількості заступників. Це може стати базою для домовленостей і поліпшення організації роботи Верховної Ради в майбутньому.
Наводилися такі аргументи. По-перше, таким чином ми зможемо швидше знайти погоджене рішення, і, по-друге, на сьогодні структура виконавчої влади, конкретно керівництво Кабінету Міністрів складається із Прем'єр-міністра, першого віце-прем'єрміністра і трьох віце-прем'єр-міністрів.
Очевидно, ті три заступники, крім першого, могли б вести певний напрям роботи, координувати роботу того чи іншого сектора, формувати відповідне законодавство.
Але оскільки є певні нюанси різного юридичного тлумачення даної процедури, і ми не знаємо, як на це відреагують фракції, Погоджувальна рада фракцій прийняла рішення, яке пропоную підтримати. Ми розмножили (і кожна фракція отримає) відповідні проекти постанов і пояснювальні записки щодо встановлення додаткових двох посад заступників Голови Верховної Ради.
Пропонується обговорити на засіданні фракцій згаданий документ, відповідно визначитись, як та чи та фракція реагує на таку можливу зміну. За цей час доопрацювати правовий бік питання, щоб не було жодних суперечностей ні з Конституцією, ні з Регламентом, і потім внести дане питання на розгляд у сесійний зал. Це перше.
Друге. Ми обговорювали можливу подальшу організацію нашої роботи, шукали погоджене рішення і дійшли висновку, що за такий короткий час роботи Погоджувальна рада не дійшла і, очевидно, не могла дійти згоди.
Погоджувальна рада фракцій ухвалила, що, очевидно, потрібно провести консультації, міжфракційні зустрічі, як ми зробили, ви пам'ятаєте, тиждень тому. Але провести їх інтенсивно сьогодні, не перериваючись на день чи два. Тому вноситься на ваш розгляд така пропозиція. Оголосити перерву до 16 години 30 хвилин. Під час перерви за складеним графіком будуть проведені зустрічі керівників фракцій попарно. Ці зустрічі планується закінчити до 15 години. О 15 годині провести засідання фракцій, де обговорити й питання, про яке я вас поінформував, заслухати інформацію про результати зустрічей між фракціями. О 16 годині провести ще раз засідання Погоджувальної ради фракцій і розпочати пленарне засідання о 16 годині 30 хвилин.
Ця пропозиція ставиться на голосування. Прошу визначитися.
"За" - 230.
Рішення прийнято. Дякую.
Оголошується перерва для роботи у фракціях і проведення засідання Погоджувальної ради. Ще раз повторюю: о 15 годині засідання фракцій там, де вони засідають. О 16 годині 30 хвилин розпочинаємо роботу в пленарному режимі.