ЗАСІДАННЯ ШІСТДЕСЯТЕ

 

        С е с і й н и й  з а л  В е р х о в н о ї  Р а д и

        У к р а ї н и .  10  г р у д н я  1998  р о к у .

                         10 г о д и н а .

 

     Веде засідання Голова Верховної Ради України ТКАЧЕНКО О.М.

 

     ГОЛОВА. Доброго  ранку,  шановні  народні  депутати!  Доброго ранку,  гості  й  запрошені!  Доброго  ранку,  громадяни  України! Розпочинаємо пленарне засідання Верховної Ради  України.  Прохання до депутатів підготуватися до реєстрації.

 

     Реєструємося.

 

     Зареєструвалися 188 народних депутатів.  Що трапилося?  Прошу реєструватися.  Хто не зрозумів?  Будь ласка,  ввімкніть  систему. Реєструємося.

 

     Зареєструвалися 194 народних депутати.

 

     Депутат Симоненко. За ним - депутат Чорновіл.

 

     Я прошу:  зареєструймося,  а  потім  будемо з'ясовувати решту питань.

 

     Будь ласка, Петре Миколайовичу.

 

     СИМОНЕНКО П.М., член Комітету Верховної Ради України з питань правової   реформи   (багатомандатний  загальнодержавний  виборчий округ,  КПУ). Фракция коммунистов. Уважаемый Александр Николаевич! Уважаемые  коллеги!  В  связи  с  тем,  что вчера при рассмотрении вопроса   о   присоединении   к   Алма-Атинскому   соглашению    о Межпарламентской Ассамблее государств - участниц СНГ была нарушена процедура  и  при  голосовании   оказывалось   давление   на   зал представителями  фракции  Руха и другими фракциями,  мы требуем (и сразу  же  зарегистрируемся)  переголосовать   вчерашний   вопрос, который  по  сути  не завершен,  и таким образом разрешить один из самых главных вопросов во внешнеполитической  деятельности  нашего государства,   прежде   всего  парламента.  Фракция  предлагает  и остальным народным депутатам прислушаться к нашему  предложению  и решить  вопрос,  имеющий стратегическое значение для Украины и для нашего народа.

 

     Благодарю.

 

     ГОЛОВА. Депутат Чорновіл.

 

     ЧОРНОВІЛ В.М.,  голова підкомітету  Комітету  Верховної  Ради України   з   питань   культури   і   духовності  (багатомандатний загальнодержавний виборчий округ,  НРУ).  Фракція  Народного  руху України.   Шановні   колеги!   Шановні  наші  радіослухачі!  Вчора остаточно вирішене питання  про  приєднання  до  СНД  -  постанова відхилена.  Про це,  до речі, широко повідомлено в засобах масової інформації.  Вчора (на диво!) питання розглядалося без порушень. У нас багато буває порушень процедури, але вчора все абсолютно чітко проголосовано,  крім одного:  не було проголосовано пропозицію про неприйнятність.   Але  оскільки  проект  відхилено,  то  вона  вже сьогодні втрачає актуальність.  Більше того,  тут ішлося про якісь нібито спроби тиску з боку фракції Руху.  Був тиск,  але не з боку фракції Руху.  Це дослівно.  Підходять до представників  "Громади" комуністи і кажуть:  а тепер ми вам 100 голосів не дамо (Симоненко особисто),  якщо ви не проголосуєте.  Цілу ніч тривала обробка, що комуністи  проголосують  за  прийняття  в  першому читанні проекту бюджету  тільки  тоді,  коли  "Громада"   підтримає   це   ганебне приєднання до МПА. Але яке може бути приєднання, коли законопроект провалено, коли з порядку денного зняте дане питання?!

 

     Дозвольте зробити  ще  одне  зауваження.  Вчора  представниця прогресивних соціалістів (а ми, хоч вони між собою і сваряться, не проводимо різниці,  всі вони однакові - і Вітренко,  і Симоненко з одного  гніздечка)  заявила,  що  приєднання  до  СНГ потрібне для відновлення  Союзу,  щоб  був   Сибір   і   було   куди   посилати демократів-рухівців.  Ось  для чого їм потрібне приєднання до СНД! От вони і розкрили своє справжнє  обличчя.  Вважаю,  що  в  умовах шантажу,  в  умовах  таких  погроз  ми  не  повинні на це зважати. Стосовно погрози,  що не братимете участі в засіданнях... Посидите трошки, злякаєтеся розпуску парламенту - візьмете участь.

 

     Олександре Миколайовичу,  прошу  вас як Голову Верховної Ради не повертатися до розглянутих остаточно питань у  Верховній  Раді. Це дуже принципове питання і його ігнорувати не можна.

 

     Дякую (Шум у залі, оплески).

 

     ГОЛОВА. Олександр  Іванович  Ємець  від Народно-демократичної партії. За ним - депутат Мороз.

 

     ЄМЕЦЬ О.І.,  член Комітету Верховної Ради  України  з  питань будівництва,     транспорту     і     зв'язку     (багатомандатний загально-державний     виборчий     округ,      НДП).      Фракція Народно-демократичної партії.  Шановні колеги,  дозвольте звернути увагу на сьогоднішній порядок денний:  тут  ціла  група  серйозних економічних законів, передусім проект Закону про Державний бюджет. Пропоную трошки стишити цей мітинг у залі і почати  працювати  над бюджетом.

 

     Також звертаю  увагу  на дещо неетичну поведінку деяких наших колег.  Я не можу сказати хто,  але хтось учора забрав  із  гнізда картку  депутата  Ржавського і проголосував нею.  Вчора зникла моя картка для голосування (Шум у  залі).  Якщо  ми  діятимемо  такими методами,   гадаю,  навряд  чи  це  додасть  нам  гідності  і  нас поважатимуть люди.

 

     Тому я просто застерігаю того,  хто займається цими справами: майте хоч трошки порядності та гідності як депутат.

 

     Дякую.

 

     ГОЛОВА. Олександр Олександрович Мороз, соціалістична фракція.

 

     МОРОЗ О.О.,  голова  Комітету Верховної Ради України з питань аграрної  політики  та  земельних  відносин  (виборчий  округ  92, Київська  область).  Шановні депутати,  на превеликий жаль,  учора наша  фракція  не  одержала  слова,  щоб  висловитися  з   приводу голосування   стосовно   МПА.   Зважаючи  на  те,  що  це  питання надзвичайної політичної ваги і повинне прийматися за  участю  всіх чинників  держави,  було  б  дуже  правильно,  якби  під  час його розгляду або  напередодні  Верховна  Рада  мала  з  цього  приводу офіційну позицію Президента як глави держави. У приватних розмовах і особливо тоді,  коли я був Головою Верховної Ради,  він  не  раз висловлювався  на  підтримку  такої  позиції.  Проте  жодного разу офіційно не висловив свою думку для парламенту  і  суспільства.  Я вважаю,  що це одна з причин, яка сьогодні викликає сумнів частини депутатів, котрі, зокрема, підтримують його політику.

 

     Зважаючи на те,  що  вчора  були  порушені  певні  процедурні моменти,  про  що є свідчення і заяви депутатів,  було б правильно тепер переголосувати пропозицію,  яку вносили вчора суб'єкти права законодавчої   ініціативи   і   яку  доповідав  Петро  Миколайович Симоненко,  а  потім  відразу  приступити  до   розгляду   питань, передбачених порядком денним, зокрема бюджету на наступний рік.

 

     Я прошу поставити це питання на переголосування, а комуністів зареєструватися і розглядати питання за регламентним порядком.

 

     ГОЛОВА. Шановні    колеги!    Заспокойтеся,    будь    ласка. Зареєструємося і будемо працювати. Будь ласка. Зареєструємося, і я поставлю  на  голосування  пропозицію  про  включення  до  порядку денного  питання  стосовно  вступу  українського парламенту до МПА (Шум у залі).

 

     Ще раз кажу,  я поставлю  питання  про  переголосування.  Про переголосування (Шум у залі).

 

     Шановні колеги!  У  мене  є заява фракції,  тому я повинен це зробити. Прошу зареєструватися. Реєструємося.

 

     Зареєструвалися 254 народних депутати.

 

     Я прошу зареєструватися. Ввімкніть систему, будь ласка (Шум у залі).

 

     Зареєструвалися 247  народних  депутатів.  Ранкове  засідання оголошую відкритим (Шум у залі).  Ми можемо відкривати  ранкове  і вечірнє засідання при 226.

 

     Хто за   те,   щоб   переголосувати...  (Шум  у  залі).  Одну хвилиночку!  Ви мене не  силуйте.  Я  прошу  визначитися  стосовно переголосування  питання про вступ українського парламенту до МПА. Будь ласка, голосуємо.

 

     "За" - 200.

 

     Одну хвилинку! Це процедурне питання (Шум у залі).

 

     Шановні колеги,  прошу сядьте,  заспокойтеся.  Я поставлю  на голосування  питання...  Одну  хвилинку!  Про  вступ до МПА (Шум у залі).

 

     Це процедурне питання.

 

     Шановні колеги,  прошу заспокоїтися.  Ставлю  на  голосування пропозицію  про вступ українського парламенту до Міжпарламентської Асамблеї. Голосуємо.

 

     "За" - 178.

 

     Хто за те, щоб голосувати поіменно?

 

     "За" - 185.

 

     Голосуємо в поіменному режимі.

 

     "За" - 195.

 

     За фракціями: комуністи - 119 із 121; Народно-демократична  партія  -  2  із  18;  Рух  -  0 із 30; "Громада" - 22 з 26;  зелені - 2 з  11;  соціалісти  -  22  з  23; незалежні  - 3 з 9;  соціал-демократи - 3 з 10;  селяни - 8 із 10; прогресивні соціалісти - 9 із 10; позафракційні - 5 із 11.

 

     ----------

 

     Шановні колеги  народні  депутати!   Дорогі   співвітчизники! Сьогодні,  10  грудня,  виповнюється  50  років  з  дня  прийняття Генеральною  Асамблеєю  Організації  Об'єднаних  Націй   Загальної декларації прав людини.

 

     Цим документом  світове  співтовариство  проголосило рівність людей  незалежно  від   статі,   мови,   релігії,   національного, соціального  чи  іншого  стану,  політичних  та  інших переконань. Декларацією  визначається  право  на  життя,   свободу,   особисту недоторканність  і  правосуб'єктність  кожної  людини,  детальніше конкретизовано  шляхи  реалізації  цих  та  багатьох  інших  прав. Закладено   визначальні   моменти   щодо   соціальних,   майнових, культурно-освітніх, світоглядних прав.

 

     Нині положення   цього   документа   вже    стали    буденною повсякденністю для цивілізованих суспільств,  а свого часу він був якщо  не  новим  словом,  то,  безумовно,  переломним  моментом  в унормуванні прав людини світовим співтовариством.

 

     До прийняття  цієї  декларації  забезпечення прав людини було цінністю  лише  вузького  кола  передових  демократій.  Після   її прийняття  права  людини  поступово  стають  ціннісною орієнтацією всього людства.

 

     Декларативні формулювання, прийняті десять років тому, стають юридичними   аксіомами,   входять   не   тільки   в  підручники  з правознавства -  вони  входять  у  підсвідомість  людей  правового суспільства,  стають  правилами  буття,  за  якими  погоджує життя більша частина людства.

 

     Положення декларації стають підвалинами,  на  яких  будуються законодавчі  системи  багатьох  країн  у забезпеченні прав людини. Значною мірою вони покладені в основу Конституції України.

 

     Так, зокрема,  у  статтях  3  і  21   Конституції   закладено пріоритет   прав   людини.   Її  права  і  свободи  проголошуються невідчужуваними і непорушними,  а забезпечення цих прав  і  свобод визначається як головний обов'язок держави.  Носієм суверенітету і єдиним джерелом влади в Україні стаття  5  Конституції  проголошує народ.

 

     Світовим стандартам  відповідають  положення,  які  регулюють загальні права людини і реалізацію у здійсненні  влади  суверенних прав   народу,   а   конституційні   положення   в  соціальній  та гуманітарній сферах  навіть  в  окремих  моментах  перевищують  ці стандарти.

 

     Звичайно, тепер  наше  суспільство  дуже  далеко відійшло від тоталітарної  моделі.  Після  здобуття  незалежності   в   Україні відбулися  кардинальні  зміни  в  питаннях  власності,  зокрема  - розвитку плюралістичних начал і різноманітності форм власності. Не відстають   і   процеси   розвитку  плюралізму  думок,  політичних поглядів, цілих ідейних концепцій.

 

     Конституційні норми  знайшли  подальший  розвиток  у  чинному законодавстві.  Тепер  держава  має  такі  принципово нові для неї інституції,  як Конституційний Суд,  Уповноважений Верховної  Ради України з прав людини, Вища рада юстиції.

 

     Реалізації прав   людини   сприяють  прогресивний  Закон  про громадянство України,  законодавство у  забезпеченні  національних прав.   На   фінішну   пряму   виходять   подальші  законопроектні напрацювання щодо  забезпечення  права  на  свободу  світогляду  і віросповідання,   проблем   міграції.   Розроблено  проекти  нових Кримінально-процесуального та Кримінально-виконавчого кодексів,  а проекти  Кримінального та Цивільного кодексів розглянуті у першому читанні.

 

     При цьому держава поступово імплементує своє законодавство до стандартів Ради Європи, звіряє їх з іншими світовими стандартами.

 

     Ми бачимо,  що  значна  частина  зазначених прав,  особливо у соціальній сфері,  нині значною мірою не реалізується  в  Україні. Цьому є об'єктивні причини.

 

     Однак ми  ніколи  не  повинні  забувати  про те,  що Загальна декларація прав людини стала одним із наріжних каменів у  побудові демократичної  правової  держави.  50-річчя  з  дня її прийняття є визначною подією для всього людства.

 

     Дозвольте, шановні  народні  депутати,  привітати  вас,  весь український   народ   з   цим   ювілеєм,  побажати  щастя,  добра, якнайскорішої реалізації ідеалів і конкретних юридичних  положень, які  були  закладені  в Загальній декларації прав людини,  а тепер відображені в правовій системі України.

 

     Спасибі за увагу (Оплески).

 

     Надаю слово Геннадію Йосиповичу Удовенку,  голові Комітету  з питань   прав   людини,   національних  меншин  і  міжнаціональних відносин.

 

     УДОВЕНКО Г.Й.,  голова  Комітету  Верховної  Ради  України  з питань прав людини, національних меншин і міжнаціональних відносин (багатомандатний загальнодержавний виборчий округ,  НРУ).  Фракція Народного  Руху України.  Шановний Голово Верховної Ради!  Шановні народні депутати!  Як уже зазначалось у привітальному слові Голови Верховної Ради України Олександра Миколайовича Ткаченка,  50 років тому відбулася справді визначна подія в історії людства - прийнята Загальна декларація прав людини.

 

     Комітет з   питань   прав   людини,   національних  меншин  і міжнаціональних   відносин   Верховної   Ради   провів   розширене засідання,  присвячене  цій  події.  Але  провели  ми  його  не  в святковому, а в робочому дусі. Спробували розібратися в тому, чому в Україні ще не повністю забезпечуються основоположні права людини і що треба зробити для їхньої реалізації.  Причин виявили  багато, але одна з головних полягає в тому, що забезпечення прав людини ще не увійшло у свідомість людей,  не стало моральною цінністю, як це має  місце  в  передових  демократіях,  не  стало  підгрунтям  для розвитку громадянського суспільства,  під контролем якого  повинна бути держава.

 

     Але положення цієї декларації залишаються актуальними і досі. От  і  два  тижні  тому  Верховною  Радою  знято  застереження  до Конвенції  ООН  проти  катувань  та  жорстоких  видів поводження і покарання.  Тим самим в  Україні  остаточно  завершено  приведення національного  законодавства  в  цій  сфері  до  міжнародних норм. Зокрема,  деталізовано норму статті 5  Загальної  декларації  прав людини,  в якій мовиться, що ніхто не повинен зазнавати тортур або жорстокого нелюдського чи такого ставлення,  що  принижує  людську гідність.

 

     Сьогодні можемо  пишатися  досягненнями  незалежної України в галузі законодавчого  забезпечення  прав  людини.  Як  зазначалось Головою  Верховної  Ради,  в останні роки створені принципово нові інституції,  такі,  як Конституційний Суд, Уповноважений Верховної Ради з прав людини, Вища рада юстиції.

 

     Активно розвивається   законодавство   у   забезпеченні  прав людини,  ратифікуються практично  всі  міжнародні  документи,  які імплементують  національне  законодавство  України  до міжнародних стандартів. Значною подією стала ратифікація у липні минулого року Європейської конвенції з прав людини.

 

     Але, незважаючи  на це,  суспільство постійно зустрічається з проблемами реалізації прав людини.  Є дві головні  причини  цього: низька правова культура і брак дійового механізму втілення в життя системи реалізації прав людини.  Значна частина населення і навіть професійний  прошарок  юристів,  державних службовців не володіють достатньою   мірою   навіть   загальними   знаннями    у    галузі законодавства,  що  регулює  права  людини.  Люди  часто не знають усього обсягу своїх прав  та  способів  їхньої  реалізації.  Тепер ситуація  змінюється  дещо  на  краще,  зокрема і завдяки широкому відзначенню ювілею прийняття цієї декларації.  Закріплюються перші паростки   в  розвитку  громадянського  суспільства,  розширюється мережа  правозахисних  організацій.   Вони   створені   у   Києві, Сімферополі, Харкові, Вінниці, інших містах. А в Донецьку створено школу  прав  людини,  в  якій  на  регулярній  основі  проводяться заняття, семінари, конференції та інше.

 

     Іншою важливою   причиною   недостатнього  забезпечення  прав людини є брак дійового  державного  механізму  його  забезпечення. Особливо      багато      треба     зробити     для     реалізації соціально-економічних,  майнових,  культурно-освітянських та інших прав.  Це стосується проблем із виплатою заробітної плати, пенсій, стипендій. Наприклад, у Тернопільській області до судів цього року подано   4  тисячі  692  позови  з  приводу  несвоєчасної  виплати заробітної плати. Це значно більше, ніж у минулому році, коли було тільки 1400 звернень.

 

     З одного  боку,  це  свідчить про те,  що громадяни поступово привчаються  домагатися   реалізації   своїх   прав   законним   і цивілізованим шляхом. З іншого боку, даний факт ще раз наполегливо нагадує,  що державі треба вжити докорінних заходів для поліпшення ситуації з виплатою зарплати.

 

     На завершення  хотів би висловити сподівання,  що відзначення 50-річчя прийняття  Загальної  декларації  прав  людини  дозволить суттєво  поширити  конкретні  знання  людей у цій сфері,  приверне більшу увагу державних структур до такої проблематики і  сприятиме поступовому   налагодженню   комплексної   системної  роботи  щодо забезпечення прав людини в Україні.

 

     Дякую за увагу.

 

     ГОЛОВА. Спасибі.

 

     Шановні колеги... Від фракції?

 

     Петро Миколайович від фракції з цього ж  питання  -  50-річчя декларації.

 

     СИМОНЕНКО П.М. Шановні колеги! Шановні радіослухачі! Сьогодні виповнюється  50  років  від   дня   прийняття   та   проголошення Генеральною   Асамблеєю  ООН  Загальної  декларації  прав  людини. Відтоді цей день визначений як День прав людини.

 

     Радянська Україна як одна із засновників ООН  багато  зробила для втілення в життя цих правових принципів і норм життєдіяльності людини.  Ратифікувавши  основні  міжнародні  документи,  незалежна Україна  в новій Конституції підтвердила пріоритет прав людини,  а їх забезпечення визнала як головний обов'язок держави.

 

     Та в умовах наявного антинародного  політичного  режиму  дані конституційні  права  і  свободи  нехтуються  і порушуються у всіх сферах життя. Людина в сучасній Україні позбулася прав, якими вона звично  користувалася  за  радянських часів:  права на працю та її своєчасну оплату, на достатній життєвий рівень, житло, відпочинок, забезпечену   старість,  безплатні  медичну  допомогу  та  освіту, безпеку життя.

 

     Всупереч Конституції України правлячий  режим  за  вказівками міжнародних  фінансових  організацій  втілює  в життя заходи,  які позбавляють людину її прав, фактично здійснюється геноцид власного народу.  Під  загрозою опинилося невід'ємне право кожної людини на життя.

 

     За сім років населення країни зменшилося майже на 2 мільйони, і цей процес посилюється. За смертністю Україна займає перше місце в Європі.

 

     Політика скорочення  витрат  на  охорону   здоров'я   зробила неможливим  здійснення  прав людини на безплатну медичну допомогу. Тяжкими хронічними хворобами страждають понад  7  мільйонів  осіб. Глумом   над   мільйонами   людей  виглядає  положення  статті  48 Конституції України,  яка  декларує  право  кожного  на  достатній життєвий рівень, харчування, одяг, житло.

 

     Рівень життя   людей  знизився  у  десятки  разів.  Більшість населення ледве животіє  за  межею  бідності.  Доходи  найбагатших громадян  перевищують доходи найзлиденніших у сотні і вже у тисячі разів.

 

     За показником загального розвитку Україна займає 135 місце  у світі  серед  171 країни.  Понад один мільйон дітей - це сироти та напівсироти. Фактично ліквідуються можливості реалізувати умови на безкоштовну   освіту,   особливо   вищу.   Підвищення  тарифів  на житловокомунальні  послуги  унеможливлює  право  на   житло.   Для багатьох  громадян  законодавчо  не вирішено право на користування рідною мовою.

 

     Всупереч Конституції  з  року  в  рік  скорочуються  бюджетні видатки, які мали б забезпечувати права людини. Понад 12 мільйонів працюючих  місяцями  не  отримують   заробітної   платні.   Кілька мільйонів працездатних взагалі не мають роботи. Усе це є наслідком ліквідації радянської влади, соціалістичного шляху розвитку країни і нашого союзу.

 

     Фракція Комуністичної  партії України заявляє рішучий протест проти  порушення  прав  людини  в  Україні.  Як  підкреслюється  у преамбулі  декларації,  прийнятої  50  років  тому,  права  людини повинні бути захищені законом,  щоб не змушувати її  вдаватися  до крайніх  засобів оборони (я закінчую),  повстання проти тиранії та гноблення.  Забезпечення  прав   людини   можливе   шляхом   зміни антинародного курсу правлячого режиму.

 

     Ми звертаємося  до Президента України як гаранта Конституції, до Конституційного Суду  і  Генеральної  прокуратури  України,  до відповідних  міжнародних організацій з вимогою захистити в Україні проголошені декларацією ООН і Конституцією України  права  людини. Ми  закликаємо  всіх  чесних  людей  у  рамках Конституції України об'єднатися в народну опозицію в ім'я порятунку нашої  країни  від неминучої  катастрофи,  в  ім'я  відродження  України  як  істинно демократичної,  правової,  соціально  справедливої  держави,   яка забезпечить  умови  для  всебічного  розвитку  представників  усіх національностей,  повернення  поваги  кожній  людині,   досягнення добробуту в кожній родині.

 

     Народу України  -  реальні  права та свободи,  гідне життя та належне місце у світовій спільноті!

 

     Дякую за увагу (Оплески).

 

     ГОЛОВА. Шановні народні депутати, дозвольте оголосити запити.

 

     Гуцол Михайло Васильович звертається  до  Президента  України стосовно соціального захисту інвалідів фірми "Октава-сервіс" Фонду реабілітації інвалідів.  Прошу визначитись. Запросіть депутатів до залу, будь ласка.

 

     "За" - 167.

 

     Прийнято. Пропозицію про направлення підтримайте, будь ласка.

 

     "За" - 191.

 

     Рішення не приймається.

 

     Танюк Лесь   Степанович  звертається  до  Президента  України стосовно  ситуації,  що  склалася  з  пенсійним  забезпеченням   у Тернопільській області. Будь ласка, визначіться.

 

     "За" - 97.

 

     Рішення не прийнято.

 

     Група народних   депутатів   (10   чоловік)   звертається  до Президента  як  гаранта  Конституції  про  вжиття   заходів   щодо припинення беззаконня,  що чиниться стосовно Лазаренка у зв'язку з незаконним затриманням у Швейцарії. Прошу визначитись.

 

     "За" - 168.

 

     Прийнято. Голосуємо пропозицію про направлення.

 

     "За" - 172.

 

     Рішення не прийнято.

 

     Група народних   депутатів   (Шевчук,   Черненко   та   інші) звертаються  до  Президента  стосовно  стану  реалізації державної політики   в   галузі   охорони   здоров'я.   Прошу   визначитись. Підтримайте, будь ласка.

 

     "За" - 217.

 

     Прийнято. Пропозицію про направлення підтримайте, будь ласка.

 

     "За" - 236.

 

     Рішення прийнято.

 

     Ратушного Михайла  Ярославовича  до  Прем'єр-міністра України стосовно    стану    фінансування    Національного    університету "Києво-Могилянська академія".

 

     Групи депутатів   (Сизенко,  Бабурін  та  інші)  до  Прем'єр- міністра стосовно фінансування... (Шум у залі).

 

     Окремо? Будь  ласка,  голосуємо  запит   народного   депутата Ратушного.

 

     Я тільки щось не бачу його в залі.

 

     "За" - 97.

 

     Рішення прийнято.

 

     Групи народних   депутатів  (Сизенко,  Бабурін  та  інші)  до Прем'єр-міністра   України   стосовно   фінансування   будівництва водоводу КаховкаБердянськ.

 

     Луценка Віталія   Івановича   до   Прем'єр-міністра  стосовно потреби скасування Постанови Кабінету Міністрів 999 від 8  вересня 1997   року   про   затвердження  порядку  забезпечення  інвалідів автомобілями. Прошу підтримати.

 

     "За" - 222.

 

     Рішення прийнято.

 

     ----------

 

     Шановні колеги,  ми вичерпали  час.  Переходимо  до  розгляду питань.  Нам  потрібно  проголосувати  проект Закону про пенсії за особливі  заслуги  перед  Україною.  Лише   проголосувати.   Прошу підтримати. Будь ласка.

 

     Одну хвилинку!   Зніміть,   будь   ласка.   Народний  депутат Звягільський просить з цього приводу два слова. З даного питання?

 

     Я потім надам, як проголосуємо.

 

     Голосуємо проект Закону про пенсії за особливі заслуги  перед Україною. Будь ласка.

 

     "За" - 189.

 

     Рішення не прийнято (Шум у залі).

 

     Поіменно? Хто за те, щоб поіменно проголосувати, будь ласка.

 

     "За" - 185.

 

     Прийнято. Голосуємо в поіменному режимі.

 

     Депутат Червоній просить, щоб підтримали.

 

     "За" - 209.

 

     Потрібно 226  голосів.  По  фракціях,  будь ласка,  висвітіть результати:  комуністи - 118 із 121; так звані народні демократи - 10 із 47;  Рух - 0 із 27;  "Громада" - 27 із 29; зелені - 4 із 13; соціалісти - 20 із 24;  "Незалежні" - 7  із  12;  соціал-демократи (об'єднані) - 8 із 12;  селяни - 9 із 13; прогресивні соціалісти - 0 із 8; позафракційні - 6 із 15.

 

     Шановні колеги,   розглядається   проект   закону...   Голова комітету наполягає.

 

     Будь ласка, депутат Луценко.

 

     ЛУЦЕНКО В.І.,   голова  Комітету  Верховної  Ради  України  у справах  пенсіонерів,  ветеранів  та  інвалідів   (багатомандатний загальнодержавний  виборчий  округ,  КПУ).  Шановні товариші,  той факт,  що даний  законопроект  не  підтриманий,  дійсно,  викликає багато непотрібних емоцій стосовно Верховної Ради. Це не просто не проголосована підтримка знаних і шанованих людей.  Ми образили  не лише цих людей, а й мільйони тих, які гордилися справжніми героями і  творцями  нашої  держави.   Ми   образили   Бондаренка,   Героя Радянського  Союзу,  льотчика,  який  чотири  рази горів у літаку, п'ять разів поранений,  мешкає нині у Києві. Ми образили Єрмакову, народну артистку України, інваліда з дитинства, яка переборола всі недуги і стала знаною в державі  людиною.  Ми  образили  доярку  з Рівненщини  Євгенію  Кондратюк,  яка 35 років доїла корів і дійсно годувала нас з вами.  Ми  образили  ткалю  Мелітину  Бондарєву  та багатьох інших.

 

     Я, шановні депутати,  звертаюся до вас з такими пропозиціями. Перша - представник мого комітету від Руху вносить пропозицію  про те,   щоб   прийняти   законопроект  у  першому  читанні  з  таким доповненням:  перелік професій і  напрямів  діяльності  цих  людей затверджувати  Верховною Радою,  а не в Кабінеті Міністрів.  Друга пропозиція  -  чотирьох-п'яти   депутатів   від   "Громади",   які наполягають  на  тому,  щоб  у  першому  абзаці  вилучити  слова - "відзнаками Президента України", які не є державними нагородами.

 

     Дякую (Шум у залі).

 

     ГОЛОВА. Слово  від   фракції   Народно-демократичної   партії надається депутатові Ємцю.

 

     ЄМЕЦЬ О.І.  Фракція Народнодемократичної партії.  Продовжуючи список  ображених,  скажу:  ви  образили  майже   всіх   депутатів попереднього скликання, оскільки вони майже всі отримали по ордену (я якраз не отримав).  Ви  образили  майже  всіх  членів  Кабінету Міністрів,  кожен  з  яких  має  як  мінімум по півтора або по два ордени.  Ви образили всіх чиновників,  які видавали  ці  заслужені нагороди.  І ви знаєте порядок присвоєння цих нагород. Ви образили всіх цих людей.

 

     Але, я вважаю,  що, якщо ми приймемо цей закон, то ображеними будуть усі,  хто не грівся біля начальства, і тому не отримав маси всіх цих нагород,  а по-справжньому трудився в шахтах,  мартенах і так далі.

 

     Тому щоб не було спекуляцій навколо цього,  фракція підтримує цей законопроект лише в частині людей,  які мають бойові  нагороди за подвиги, які вони здійснили в період війни (Шум у залі).

 

     ГОЛОВА. Шановні колеги,  я прошу,  заспокойтесь!  Я просив би прийняти законопроект у першому читанні,  висловлені пропозиції  і зауваження врахувати,  і ми в другому читанні до нього повернемося на пленарному засіданні наступного тижня.

 

     Ставлю на голосування пропозицію прийняти цей законопроект  у першому читанні. Будь ласка, голосуємо.

 

     "За" - 214.

 

     Депутат Полюхович, будь ласка.

 

     ПОЛЮХОВИЧ І.П.,  голова  підкомітету  Комітету Верховної Ради України з  питань  екологічної  політики,  природокористування  та ліквідації  наслідків  Чорнобильської  катастрофи  (виборчий округ 155, Рівненська область). Фракція Народного руху України.

 

     Шановні народні депутати!  Шановний пане головуючий!  Шановні радіослухачі! Втретє з цієї трибуни пояснюю позицію Народного руху України,  чому наша фракція не голосує за проект Закону про пенсії за особливі заслуги перед Україною.  Поняття "за особливі заслуги"

- дуже відносне.  В цій залі часто переплітаються поняття "злочин" і "заслуги".  І якщо цей закон буде прийнято, то, шановні виборці, пенсії за особливі заслуги отримаємо в  першу  чергу  ми,  народні депутати, потім - ті чиновники, які призначають ці пенсії, а ви як не отримували рік пенсії, так і не будете отримувати.

 

     Народним рухом  України  внесено  законопроект  про  пенсійну реформу.   Не  можна  висмикувати  окрему  категорію  населення  - сьогодні - особливо заслужених, завтра - менш особливо заслужених, післязавтра   -   ще   когось.   Ми  повинні  розглянути  пенсійне законодавство в комплексі,  в  якому  передбачити,  що  заслужений художник повинен мати таку-то пенсію, академік - таку, людина, яка працею заслужила свою пенсію,  - ось таку.  І  тоді  ми  припинемо ці... (Шум у залі).

 

     Так, Віталію  Івановичу,  ми його розробили,  уже два роки як Народний рух України вніс такий проект закону.

 

     Ще одне,  шановні радіослухачі,  п'ять секунд. Річ у тому, що три  четвертих  коштів  пенсійного  фонду  витрачаються  якраз  на виплату пенсії людям, у яких її розмір становить 300, 500 і навіть 1000   гривень.   І  якщо  перерозподілити  кошти  цієї  категорії пенсіонерів на всіх,  то удвоє більша мінімальна пенсія вже завтра буде заплачена.

 

     ГОЛОВА. Спасибі.

 

     ПОЛЮХОВИЧ І.П.    Тому    ми   голосуватимемо   проти   цього законопроекту як такого,  що не відповідає соціальному  замовленню на сьогодні.

 

     Дякую.

 

     ГОЛОВА. Спасибі.    Сідайте.    Просив    би    проголосувати законопроект у першому читанні.  Я  звертаюся  до  всіх  вас  щодо прийняття  в  першому  читанні  законопроекту.  Доопрацюємо його і приймемо остаточно з урахуванням усіх зауважень. Голосуємо.

 

     "За" - 216.

 

     Депутат Мороз,  потім - депутат Єльяшкевич.  Уже дві  фракції виступили, нехай ще від двох висловляться.

 

     МОРОЗ О.О Шановні депутати! Шановний Олександре Миколайовичу! Те,  що Закон  про  пенсії  за  особливі  заслуги  перед  Україною потрібно приймати, не викликає сумнівів.

 

     У мене   вчора   була  зустріч  із  президентом  Національної академії наук України  Борисом  Євгеновичем  Патоном.  Він  ставив запитання,  як  це  так,  що академік,  всесвітньо відомий учений, працюючи в галузі 40 років,  вийшовши на пенсію,  одержує ті ж  40 гривень, що й усі нещасні сьогодні люди. Або народний артист і так далі.  Тому в мене є пропозиція така. Давайте в першому читанні... Я прошу, не заважайте Голові Верховної Ради!

 

     Я прошу  в  першому  читанні  прийняти сьогодні цей документ, виправити його до другого читання,  а вводити  будемо  тоді,  коли вирішимо   питання   про   пенсійну   реформу   і  коли  всі  люди одержуватимуть нормальну пенсію,  як прийнято хоча б  законом  про мінімальні зарплати і пенсії,  який злочинно порушується сьогодні, не виконується урядом,  а  підписаний  Президентом  у  1997  році. Прийняти  законопроект  треба  зараз,  і до введення його в нас ще буде час, коли вирівняється ситуація в суспільстві.

 

     ГОЛОВА. Депутат Єльяшкевич.

 

     ЄЛЬЯШКЕВИЧ О.С.,  заступник голови  Комітету  Верховної  Ради України з питань фінансів і банківської діяльності (виборчий округ 182, Херсонська область). Уважаемые коллеги, я прошу проголосовать законопроект  в  первом  чтении  с  учетом  поправки,  которую  мы предложили: исключить слова - "відзнаками Президента України".

 

     Почему об этом идет  речь?  Как  заметил  Александр  Иванович Емец,  это  не  ордена,  я знаю,  что он хорошо знает Конституцию. Ордена в соответствии с Конституцией  присваиваются  исключительно согласно закону.  А речь идет о знаках отличия Президента Украины. Он  имеет  право  присваивать  эти  знаки  отличия.  И  никто   не оскорбляет  людей,  которые их получили.  Но их присвоение не дает права,  на  мой  взгляд,  на  дополнительную  пенсию,  потому  что Президент   Украины   награждает   очень  часто  по  суб ективному принципу.  Поэтому  это  его  право  -  награждать  этими  знаками отличия, но мы должны руководствоваться Конституцией.

 

     Я прошу проголосовать законопроект в первом чтении,  исключив из него негосударственные награды.

 

     Спасибо.

 

     ГОЛОВА. Депутат Моісеєнко, від фракції.

 

     МОІСЕЄНКО В.М.,  голова підкомітету Комітету  Верховної  Ради України з питань державного будівництва,  місцевого самоврядування та діяльності рад (виборчий округ 53,  Донецька область).  Фракция Коммунистической    партии    Украины.    Уважаемые    коллеги   и радиослушатели,  я  хочу,  чтобы  вы  поняли,  что  речь  идет   о физическом  уничтожении  цвета  генофонда  Украины.  Это не просто люди,  это лучшие люди в  своих  отраслях  и  видах  деятельности, которые  были  в  Украине  в советское время.  Именно эти 15 тысяч человек сегодня государство ставит экономически под нож.

 

     Именно они,  носители советской культуры,  науки,  искусства, спорта,  лучшие трудящиеся, о которых уже сегодня говорили, должны умереть  по  воле  нынешнего   правящего   режима.   Вот   поэтому правительственная  фракция НДП и Рух голосуют против этого закона, и совсем не по тем мотивам, о которых они сегодня говорят.

 

     Я хочу в двух  словах  сказать  о  том,  как  на  самом  деле избиратели  относятся  к таким депутатам.  У меня в руках протокол собрания жителей  города  Фастова  (более  600  человек),  которые потребовали  отзыва господина Табачника как их народного депутата. Я этот протокол  передал  Александру  Николаевичу  Ткаченко  и  по поручению собрания оглашаю его на всю Украину...

 

     ГОЛОВА. Спасибі.    Я    ставлю   на   голосування   прийняти законопроект у першому читанні з поправками,  які внесли від  усіх фракцій, у тому числі від фракції Руху. Голосуємо.

 

     "За" - 220 (Шум у залі).

 

     Хто за те, щоб поіменно проголосувати?

 

     Депутат Беспалий  дуже  наполягає на слові від фракції.  Будь ласка.

 

     БЕСПАЛИЙ Б.Я.,  член Комітету Верховної Ради України з питань правової   реформи   (багатомандатний  загальнодержавний  виборчий округ,  НДП).  Фракція Народно-демократичної партії.  Передусім  я прошу  головуючого  більше  це  питання  сьогодні  не  педалювати. Давайте його внесемо на  засідання  Погоджувальної  ради  і  після цього до нього повернемося.

 

     А, по  суті,  я  хочу  звернутися  до радіослухачів.  Ви чули щойно,  як комуніст Моісеєнко  публічно,  на  всю  країну  поділив громадян на кращих і гірших. Кращі - ті, яким ми маємо вирішити їх пенсійні проблеми зараз, а гірші - це ви всі є - громадяни України

- 50 мільйонів!  Це ті громадяни, які мають довго чекати пенсійної реформи,  тому що якщо ми вирішимо питання для  людей  кращих,  то тоді  решті  доведеться  чекати  довше.  Тому  ми  наполягаємо  на комплексному і терміновому вирішенні  пенсійних  питань  для  всіх громадян України, а не лише для їх кращої частини.

 

     Дякую за увагу.

 

     ГОЛОВА. Шановні  колеги,  я прошу проголосувати.  Будь ласка, голосуємо  в  першому  читанні,  підтримайте  проект  закону,  щоб урахувати всі поправки,  які внесені від кожної фракції.  Я прошу, проголосуйте.

 

     "За" - 223.

 

     Стосовно поіменного голосування, будь ласка, визначтеся.

 

     "За" - 201.

 

     Прийнято. Ставлю на  голосування  законопроект  у  поіменному режимі.  Я  прошу,  опустіть  руки.  Голосуйте  ліпше...  На друге читання  враховуються  всі  поправки  від  фракцій:  і   Руху,   і "Громади", і НДП - всіх.

 

     "За" - 217.

 

     Будь ласка, висвітіть результати по фракціях: комуністи - 121 із 121;  НДП - 10 із 43;  Рух - не голосує взагалі; "Громада" - 30 із 32;  зелені - не голосують; соціалісти - 22 з 24; "Незалежні" - 3 з 11;  соціал-демократи (об'єднані) - 12 із 13;  селяни - 12  із 14;  прогресивні  соціалісти - не голосують;  позафракційні - 7 із 14.

 

     --------------

 

     Переходимо до розгляду іншого питання,  але перед тим я хотів би,  шановні  колеги,  щоб   ми   вислухали   народного   депутата Звягільського, буквально дві-три хвилини (Шум у залі). Будь ласка, я надам... А ви голосуйте ліпше тоді, коли потрібно!

 

     ЗВЯГІЛЬСЬКИЙ Ю.Л.,  член Комітету Верховної  Ради  України  у закордонних справах і зв'язках з СНД (виборчий округ 43,  Донецька область).  Уважаемый  Александр  Николаевич!  Уважаемые   народные депутаты!  9  декабря  в  четвертую  смену коллектив ордена Ленина шахты имени Засядько добыл  трехмиллионную  тонну  угля  с  начала года.

 

     (Оплески).

 

     Среднесуточная добыча в ноябре достигла 9 600 тонн угля.  Такого результата не добивалась ни одна  шахта  ни Украины,  ни  СНГ.  В  сложных  условиях на глубине 1300 метров на сверхкатегорийных пластах,  склонных к самовозгоранию,  опасных по внезапным  выбросам  угля  и  газа,  шахта,  не получая дотаций от государства,  своими  силами  постоянно  наращивает  производство. Добыча за 11 месяцев возросла почти на 0,5 миллиона тонн. Нагрузка на  очистной   забой,   который   оборудован   новейшей   техникой украинского производства, превысила 2 тысячи тонн угля в сутки.

 

     С начала  года  пройдено  19  километров выработок - на треть больше,  чем в 1997 году.  Производительность  труда  рабочего  по добыче вдвое превышает среднеотраслевую.  Высок уровень трудовой и производственной  дисциплины:  из  10  тысяч  трудящихся   прогулы совершили 75 человек, все они уволены.

 

     За счет увеличения добычи угля, выхода концентрата, улучшения его качества,  снижения себестоимости улучшены  все  экономические показатели.  Металлургам отправлено 2,2 миллиона тонн концентрата. Государству уплачено 39 миллионов гривень налогов  и  обязательных платежей, в том числе 16 миллионов в пенсионный фонд.

 

     В то  же время на 1 декабря металлурги должны за поставленный высококачественный  концентрат  только  одной  шахте  Засядько  67 миллионов гривень.

 

     В третьем   квартале   впервые   начались   задержки  выплаты заработной платы.

 

     Говорю все это,  чтобы подтвердить:  Украина и наша  угольная промышленность еще обладают достаточным потенциалом, рабочий класс профессионален и умеет производительно работать, инженерный корпус способен решать сложные задачи, машиностроение - выпускать технику мирового уровня.

 

     Обращаю также внимание на  то,  что  в  омут  неплатежей  все сильнее  втягиваются  и  те предприятия,  которые еще находятся на плаву.

 

     Корень зла  -  хронический  недостаток   оборотных   средств, особенно   денежных.   Понятие   "норматив  собственных  оборотных средств" забыт.  С 1997 года нет порядка  их  пополнения  за  счет десятипроцентной прибыли.

 

     Проблема комплексная,  ее  надо  решать совместными усилиями, при  доработке  бюджета,  направлений  денежной  политики  НБУ   и программы Правительства.

 

     Один из  путей  выхода я вижу в увеличении денежной массы для кредитования   производства,   и   прежде    всего    потенциально конкурентоспособных  налогоплательщиков  при разумной ставке и под жестким контролем государства.

 

     И еще,   обращаюсь   к   правительству,   нужно    прекратить уничтожение  угольной  промышленности  и  коксохимической  отрасли Украины.  Их окончательно подрывают закупками зарубежного  угля  и кокса  по  бросовым  ценам.  Такая  политика  ведет  к  краху этих отраслей и всей экономики Украины в целом.

 

     Спасибо за внимание.

 

     ГОЛОВА. Шановні колеги,  я  хотів  би  порадитися.  Бюджетний комітет  усі  дні  працює практично цілодобово спільно з Кабінетом Міністрів.  Матеріали щодо проекту бюджету підготовлені і сьогодні під  час  реєстрації  роздані всім депутатам.  І щоб кваліфіковано підійти до  його  розгляду  і  прийняття,  я  просив  би,  щоб  ми проголосували  за  таку  процедуру  нашої подальшої роботи:  зараз зробити перерву до 14 години,  з тим щоб попрацювати в  комітетах, фракціях над документами,  які ви одержали щодо бюджету, а з 14 до 16  години  розглянути  проект  бюджету  і   проект   Закону   про місто-герой Київ.  Я просив би підтримати цю пропозицію, це дало б змогу зараз  і  з  документами  ознайомитися,  і  визначитися.  Ми сьогодні   повинні   бюджет   прийняти   в   першому  читанні.  Не заперечуєте?

 

     Я просив би підтримати таку пропозицію. Будь ласка, ставлю на голосування. Потрібно в комітетах і у фракціях порадитися.

 

     "За" - 147.

 

     Рішення прийнято.

 

     Я просив би,  давайте тоді домовимося, тут є така пропозиція: попрацювати в комітетах із 11 години,  а з 12 до  14  години  -  у фракціях. Тому що фракції визначатимуть голосування.

 

     Отже, до  14  години,  а  з  14  до  18 працюємо в пленарному режимі. Ми за це проголосували.

 

     І перед тим, як завершити, для репліки слово надаю депутатові Моісеєнку.

 

     МОІСЕЄНКО В.М. Фракция Коммунистической партии Украины.

 

     Спасибо, Александр   Николаевич.   Я  хотел  бы  ответить  на выступление  представителя  НДП.  Принципиальной  позицией   нашей партии   является   вопрос  о  восстановлении  справедливости  при определении пенсий.  Об этом говорил первый секретарь ЦК Компартии Украины  вчера  при  рассмотрении  этого  вопроса.  И он предложил восстановить пенсионное законодательство,  которое действовало  до 1991 года.  Именно этого и опасаются больше всего сегодня правящий режим и правящая партия - НДП.

 

     Я хочу обратить внимание наших  радиослушателей  на  то,  что проект закона,  о котором идет речь, предусматривает пенсии прежде всего для ученых такого уровня, как Патон, для артистов, таких как Роговцева,  для  хлеборобов,  таких как Парубок,  для спортсменов, таких как Бубка и так далее.

 

     Если хоть один из сидящих в зале представителей НДП сможет по своим профессиональным качествам сравниться с такими людьми,  то я бы хотел,  чтобы им предоставилась  подобная  возможность.  Но  на самом  деле  им далеко до этого,  поэтому они и волнуются за свою, как им кажется, несправедливую пенсию.

 

     ГОЛОВА. Оголошується  перерва  до  14  години  для  роботи  в комітетах і фракціях.