ЗАСІДАННЯ П’ЯТДЕСЯТ ШОСТЕ
Сесійний зал Верховної Ради України
30 травня 2007 року, 10.11 година
Веде засідання Перший заступник Голови Верховної Ради України
МАРТИНЮК
А.І.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Доброго ранку, шановні народні депутати, гості, запрошені Верховної Ради, наша „верхня палата”, мається на увазі представники засобів масової інформації! Прошу народних депутатів підготуватися до реєстрації. Увімкніть систему „Рада”.
10:12:17
В сесійні залі зареєстровано 362 народних депутати. Ранкове засідання Верховної Ради оголошую відкритим.
Прошу вибачення за затримку, але ви розумієте, що нам поки що немає з чим працювати, бо ми повинні узгодити законопроекти і всі п’ять керівників фракцій. Тому зараз я прошу записатися народних депутатів для висловлювання оголошень, заяв, повідомлень. Будь ласка, записуємося.
Шановні колеги, давайте привітаємо наших колег Оксану Володимирівну Білозір, у неї сьогодні дуже великий день, Скубашевського Станіслава Валерійовича і Шустик Олену Юріївну із днями народження.
(О п л е с к и)
Будь ласка, Попеску передає Чечетову, а Чечетов Попеску. Поміняйте їх місцями. Прошу. Баранівський підготуватися.
10:13:50
ЧЕЧЕТОВ М.В.
Заява депутатської фракцій Партії регіонів.
Шановні народні депутати, шановні виборці процес перемовин з приводу позачергових парламентських виборів тривав довго. Це був робочий процес, в якому сторони нарешті дійшли компромісу. Здавалось би, країна має видохнути з полегшенням, що політична криза завершилась у цивілізований компромісний спосіб. Партія регіонів вчергове виявила себе сильною та відповідальною політичною силою, яка, будучи ядром парламентської коаліції та маючи більшість у Кабінеті Міністрів України, змогла почути опозицію і врахувати її вимоги.
Для наших опонентів, які ще не зрозуміли того, що відбувається, пояснимо: наша позиція – позиція сильної і впевненої у власних силах політичної партії. Спільна заява Президента, Прем`єр-міністра та Голови Верховної Ради України зайвий раз доводить, що державні мужі здатні домовлятися, маючи на меті збереження єдності країни та забезпечення реалізації її національних інтересів на основі діалогу та керуючись виключно Конституцією та законами України.
Підписана спільна заява дозволить політикам повернутись до правового поля, а країні вийти на передбачуваний прогнозований цивілізований напрям розвитку. Вчора парламент зробив перший важливий крок до реалізації домовленостей по виходу з політичної кризи: конституційним складом Верховної Ради було підтверджено найважливіші соціально-економічні законопроекти, зокрема проголосовано зміни до Державного бюджету 2007 року, яким підвищуються заробітні плати працівникам закладів культури, освіти, охорони здоров'я; підтверджено результати голосування щодо законів, прийнятий Верховною Радою в період з другого квітня 2007 року, внесено зміни до Закону про Центральну виборчу комісію. Вищий законодавчий орган працював злагоджено з розумінням ситуації і прийняв продуктивне рішення щодо усіх питань, винесених в порядок денний.
Вочевидь такий розвиток подій влаштовує не всіх. Політичні сили, які звикли самоутверджуватися у жорсткому політичному протистоянні та політичній війні, продовжують діяти за деструктивними схемами. Сьогодні стурбованість викликають заяви окремих політиків з президентського оточення та чергові припущення лідерів опозиції, які виходять з рамки укладених домовленостей, повертають у відносини між політиками дух ультиматуму, брудних пліток та інсинуацій.
Фракція партії регіонів заявляє про своє неухильне дотримання укладених на вищому політичному рівні угод, своїми діями та голосуванням демонструє повне дотримання положень спільної заяви. Аналогічної поведінки ми очікуємо і від своїх політичних опонентів. Тим же політичним силам, які не звикли працювати в рамках діалогу і конструктиву, нагадуємо, намагання посилити спільну заяву трьох лідерів країни власними самодіяльними ультиматумами приречені на історичне забуття. Є чіткий алгоритм дій, і ми будемо його дотримуватись, усі інші кроки Партія регіонів буде розцінювати як неприпустиму практику подвійних стандартів та як фактичну денонсацію укладених домовленостей. Дякую за увагу.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, Баранівський і Бульба передають слово Мендусю, 6 хвилин. Підготуватись Олегу Білорусу.
10:17:02
МЕНДУСЬ Я.П.
Шановний Адаме Івановичу, шановні колеги, події вівторка 29 травня показують, що говорити про врегулювання політичної кризи поки що рано. Президент Ющенко багато говорив про мир, але коли від слів потрібно переходити до справи, демонструє небажання дотримуватися компромісних домовленостей. Вчора знову Валерій Гелетей - людина, яка проходить по справі про незаконне захоплення Генеральної прокуратури підрозділом Управління Державної охорони – намагався чинити незаконний тиск на суддів Конституційного Суду. Немає сумніву, що Ющенко у курсі цих дій, але згадаймо, у спільній заяві Президента, Голови Верховної Ради та Прем'єр-міністра України говорилося про неприпустимість втручання в роботу судових органів. Окрім цього, секретар Ради національної безпеки і оборони Іван Плющ заявив, що незаконні укази Ющенка про призначення Шемчука виконуючим обов`язки Генпрокурора, відставку трьох суддів Конституційного Суду залишається в силі. Очевидно Віктор Ющенко не збирається відміняти і всі інші неконституційні укази щодо суддів, судів загальної юрисдикції та продовжує всупереч рішенню Конституційного Суду призначати посадовців на посади в судах загальної юрисдикції. Таким чином, Ющенко вважає, що воля до компромісу, яку продемонструвала коаліція національної єдності для того, щоб зупинити розпалювання громадянського конфлікту в країні дає йому підстави і надалі порушувати закон.
Вікторе Андрійовичу! Хочу заявити від імені фракції Соціалістичної партії України: вам не вдасться нікого залякати. Ви і ваше мукачівське оточення бажаєте війни, хочете ліквідувати всіх не згодних з вашою політикою. Вам потрібен силовий сценарій. І для цього продовжуєте нагнітати ситуацію.
Для Балоги і його мукачівського угрупування, які зараз штампують всі рішення, потрібне протистояння. Вони хочуть спровокувати зіткнення, кров, щоб у Ющенка з’явилися підстави ввести надзвичайний стан в Україні і ніяких виборів не проводити. Секретаріат Президента намагається вибудувати власну, кишенькову судову вертикаль і підпорядкувати собі всі силові структури.
Соціалісти України разом з іншими учасниками Коаліції національної єдності не допустять остаточного знищення судової системи в Україні і провокування масових безпорядків. Ми відкрито заявляємо: якщо Ющенко, як і раніше, продовжуватиме незаконний тиск на Конституційний Суд, Генеральну прокуратуру, Міністерство внутрішніх справ, районні суди, це буде означати, що він вирішив порушити всі домовленості.
Ми пропонуємо Президентові припинити кулуарну політику та політичне рейдерство і в прямому ефірі обговорити перед усіма українцями, як виконується Угода від 27 травня між Президентом, Головою Верховної Ради та Прем'єр-міністром.
Широка громадськість і наші зарубіжні партнери повинні прочути від Президента, на яких підставах і за яким правом він продовжує чинити тиск на суддів та суди, продовжує провокувати громадянський конфлікт, задіюючи підпорядковані йому силові структури. Якщо Президент був щирий, коли говорив 27 травня про мирні домовленості, він не повинен боятися діалогу в прямому ефірі, не повинен боятися власних громадян.
Також слід припинити всі розмови про те, що Президент начебто поновив роботу Верховної Ради тільки на два дні. Верховна Рада працюватиме до тих пір, поки не будуть складені повноваження 151 народним депутатом згідно із Конституцією України. І цей пункт знайшов своє віддзеркалення в угоді від 27 травня. Якщо Президент щиро бажає миру, він повинен навести лад у своєму оточенні, щоб Плющ і Балога припинили проголошувати провокаційні та безвідповідальні заяви. Не можна розгойдувати човен і без того крихкого компромісу.
Події 26 травня показали, навіть силові структури відмовляються виконувати незаконні накази підручних Президента. Командири більше не посилатимуть своїх бійців із зброєю в руках а Київ, щоб Гелетей за організацію чергової провокації мав змогу отримати нове позачергове генеральське звання.
Війни не буде, Вікторе Андрійовичу, тому перестаньте займатися піаром і досить говорити про мир. Пора діяти так, щоб мир у нашій країні був всерйоз і назавжди, і щоб жоден Президент більше не посмів послати на Київ внутрішні війська. Дякую за увагу.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую. Олег Білорус, фракція БЮТ.
Підготуватися Богачуку. Мікрофон з місця Білорусу, будь ласка.
10:22:37
БІЛОРУС О.Г.
Шановні колеги, я закликаю представників коаліції припинити словесну війну. Заява підписана всіма сторонами і такі провокаційні заяви нічого не дають. Я передаю слово народному депутату Кириленко Івану.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Іван Кириленко, будь ласка. Мікрофон ввімкніть.
10:23:10
КИРИЛЕНКО І.Г.
Шановний головуючий, шановні народні депутати, внаслідок безпрецедентно високої температури, що за останні три тижні охопила всю територію України ситуація в сільському господарстві більшості областей України стала просто катастрофічною.
На території майже всієї країни гинуть зернові посіви. Рік очікується неврожайним і надзвичайно важким для селян. Якщо не вжити термінових, екстрених заходів, банкрутство провідної галузі неминуче, адже загальна сума збитків очікується щонайменше 14-16 мільярдів гривень. Катастрофічна ситуація спричинить до подорожчання хліба, м’ясомолочних продуктів, овочів. Кожна українська родина вже найближчим часом відчує серйозний ціновий удар.
„Блок Юлії Тимошенко” заявляє, що бездіяльність всіх рівнів влади в цих умовах є неприпустимими, жодні заспокійливі прогнози не зупинять ту катастрофу, яка нестримно насувається на село.
Ми пропонуємо наступне: сьогодні, перше, без будь-якого прогнозу, аналізу стану справ і без обмежень відкрито експорт зерна з України. Щодня десятки тонн хлібних ресурсів, що були закуплені по дешевим цінам ще влітку, восени минулого року вивозяться за межі держави. Через декілька тижнів сотні тисяч тонн зерна доведеться в три дорога купляти за кордоном.
Друге. Не зважаючи на численні виступи, звернення нашого блоку, протести селян, продовжується імпорт вкрай низької якості м’ясної сировини через вільні економічні зони та території пріоритетного розвитку.
В результаті порівняно з 2005-м роком вдвічі впали закупівельні ціни на м’ясо вітчизняних виробників і його виробництво для більшості агрогосподарств стало збитковим. Як наслідок, продовжується катастрофічне вирізання поголів’я і цей процес в нинішньому році може суттєво посилитися з-за неврожаю фуражних культур.
Що ми пропонуємо? Перше, негайно зупинити масштабний експорт зерна з України, викупивши його за ринковими цінами у власників всіх форм власності, включаючи і трейдерів, і селян і так дальше. Це повинен зробити Держрезерв, Аграрний фонд, регіони, великі зернопереробні хлібопекарські, кондитерські та інші підприємства.
Друге. Негайно прийняти рішення про скасування для аграрних господарств, що постраждали, всіх податкових платежів на один рік, включаючи фіксований податок згідно діючого закону.
Третє. Щонайменше на рік відтермінувати повернення кредитних ресурсів комерційним банкам, компенсувавши за рахунок Держбюджету проценті ставки. Це ми вже робили в 2003 році.
Четверте. Надати пряму фінансову допомогу постраждалим господарствам, відшкодувавши частково їх втрати на вирощування пізніх культур, які ще можна врятувати, провести реальні переговори з нафтовими кампаніями і домовитися про стабільні та сприятливі ціни для селян на …
ГОЛОВУЮЧИЙ. Так, Богачук передає Бульбі, будь ласка.
Підготуватися Борщевський передає Симоненку.
10:26:03
БУЛЬБА С.С.
Степан Бульба, фракція соціалістів.
Добре, що вже і опозиція розуміє, що треба займатися справами, вирішенням справ, у тому числі, які стосуються сільського господарства, а не готувати якісь провокації щодо виборів, які не можуть бути визнані зараз легітимними, бо немає підстав для дострокових виборів.
Я пригадую, напередодні виборів 2006 року, коли голів облдержадміністрацій, в тому числі і мене, запросили до Секретаріату Президента і в присутності глави держави, Президента Ющенка, ставили завдання кожній області, який результат голова облдержадміністрації повинен забезпечити за Блок "Наша Україна". І тоді один із голів адміністрації сказав, то це ж неможливо. Уявіть собі, каже, якщо я стрибаю, знаю, що стрибаю на три метри, а мені говорять, стрибай на шість метрів. Я ж не можу цього зробити. І тоді один із керівників Секретаріату, перший заступник голови Секретаріату президентського, сказав талановито, ви почуйте: а ви тройним прижком. А той каже, зачекайте, так яма ж, яма.
І от зараз Президент разом з так званою опозицією вирили яму, викопали яму політичної кризи і намагаються нам, всій Україні, подолати оцю яму потрійним стрибком. Хай би вони самі цим упражнялися, тому що усім уже абсолютно зрозуміло, що немає підстав для законних виборів. А вибори поза законом коаліція не допустить.
І тому, будь ласка, якщо уже і Президент визнав свої укази неконституційним, погодившись на нашу роботу, то, будь ласка, засипайте оту яму або ж напишіть 150 чи більше заяв про дострокове припинення повноважень народних депутатів, покладіть нам на стіл, на стіл Верховної Ради. Ми їх розглянемо, і тоді будуть розмови і підстави говорити про якісь вибори.
Шановне товариство, я закликаю усіх вас одуматися, я звертаюся до опозиції. Давайте врешті-решт говорити про реальні справи, про стави, які турбують справді народ. Це і аграрний сектор, це і інші проблеми, давайте працювати на користь людей. Дякую за увагу.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую. Будь ласка, Симоненко. Фракція комуністів і йому Кравченко передає, будь ласка, 6 хвилин. Наступний – Лук’янов.
10:29:10
СИМОНЕНКО П.М.
Уважаемые коллеги,
уважаемые радиослушатели! Я вначале хотел бы обратится к Ивану Григорьевичу,
которого, зная давно, уважал, но сегодня, уважаемый Иван Григорьевич, хочу
сказать, что я пересмотрю свою позицию. Я не пойму у «якого Сірка ви очі будете занимать».
Кто выступал против правительства Януковича, когда мы приняли решение
прекратить вывоз зерна с Украины в прошлом году? Разве не вы кричали на всю
страну, что мы – предатели Украины. Разве не вы кричали, что надо вывозить все
это зерно со страны. Разве не вы подводили
под монастырь всех и говорили о том, что мы не рыночники, народ голодный
оставили в итоге. Вот к чему приводит ваша бездеятельность преступная,
халатная, отсутствие вообще защиты национальных интересов. Вот к чему приводит
то, что вы два месяца сегодня, разрушая власть, уничтожаете государственность.
Вы уже преступников в масштабах страны, вы должны нести ответственность за то,
что вы сделали со страной за эти две месяца.
И далее. Уважаемые
товарищи, по сути. Я считаю, что Компартия изначально высказала свою
принципиальную позицию, и фракция ее отстаивала, нельзя было подписывать то
совместное заявление, которое было подписано, ибо это заявление выглядит как
ультиматум в деятельности Верховной Рады. И Президент, и его команда имеют, как
мы сегодня являемся свидетелями,
совершенно другое в виду, когда они подписывали по содержанию каждого пункта
совместного заявления. И он уже отказывается от необходимости издания реестра и
принятия решения о том, чтобы был у нас реестр избирателей. И уже команда
Президента вчера, БЮТ и «Наша Украина»,
категорически заявили о том, что реестра они не хотят и не желают иметь в виду,
они будут проводить выборы по сфальсифицированным спискам предыдущей
избирательной компании.
Они выступили против
императивного мандата. И таким образом тот указ, которым по сути дела
перевернули всю страну, сегодня заставили всех думать над тем, что, видите ли,
эта часть общества, или политических сил, являются ли проповедниками? Да нет,
вы завели в болото всю страну этими
заявлениями.
От императивного мандата
вы отказались, вы выступили против законности и конституционности проведения выборов, потому что предложили
вместо политико-правовых механизмов выхода из кризиса, вы предложили
организационно-технологические методы для того, чтобы в ваших руках были все инструменты
фальсификации выборов. Чтобы в ваших
руках был административный ресурс глав
администраций, чтобы в ваших руках был ресурс информационный, что вы сделали,
чтобы в ваших руках был реестр избирателей, которого вы не желаете сегодня
обеспечивать его реализацию. Так же, как и сервер, которым вы собираетесь
фальсифицировать выборы.
Таким образом, уважаемые
коллеги, стало очевидно, что Президент и его команда помаранчевая встали на
преступный путь процесса узурпации власти
в стране. Ибо первый этап они не смогли реализовать и не запугали
общество запретом деятельности
парламента, распустив незаконным указом. И это не удалось сразу осуществить блиц-криг, ибо у них опыта
достаточно. Через фашизацию
общества они возвращаются к тем методам
гебельсовской пропаганды и фашистских
методов решения вопроса узурпации власти.
Второй этап, который они
начали – это захват правоохранительных органов. И все делали для того, чтобы
разрушить правоохранительную систему в
стране, посеять к ней недоверие и на
этой системе уже, или отсутствии этой системы и анархии, захватить власть.
Третий этап – это
организация подготовки и введения чрезвычайного положения в стране.
Я хочу еще раз, уважаемые избиратели, чтобы вы знали,
обратив внимание на то, как развивались у нас
события - назначение провокатора Галатея Управлением державной охороны
руководить. Разве не было понятно, что таким образом можно предположить, что и
дело Гонгадзе этими же людьми было
организовано. Ибо заявление Галатея, которое он высказывал в части возможных,
так скажем, покушений и так
далее, оно было практически одинаковое
по технологии, как и все то, что было совершено во время вот этой трагедии,
связанной с Гонгадзе.
Разве мы не являемся с
вами свидетелями, что сегодня президент специально в Генеральной
прокуратуре создал предпосылки,
что якобы у нас три генеральных прокурора сегодня в стране. И таким образом
практически уничтожается система права
и законности, и это мы
уже сегодня ощущаем. Разве не уничтожил Конституционный Суд Президент Украины?
Уничтожил и таким образом исключил возможность принятия решения и осуждение его
указа как незаконного. Он все сделал для того, чтобы процветала судебная
вакханалия и эта судебная вакханалия в результате назначения его тех же глав
или руководителей судей. Разве переподчинение внутренних войск ему лично и надо
же, организовал переговоры с субботы на воскресенье перед святым праздником у
православных, а сам в это время вызвал войска в Украину для того, чтобы кровь
проливать.
Разве нельзя так скажем,
сегодня с пониманием отнестись к тому, что Президент у нас переступил черту и
всем обществом выступить против подобных действий, ибо фашизация общества через
реабилитацию Шухевича, Шухевич – гауптман Абвера, два железных креста из рук
Гитлера получил, а он его сегодня в святые выводит, на государственном уровне
указом столетие отмечать Шухевича. Стецько с хлебом-солью фашистов встречает 30
июня во Львове 41 года, сегодня юбилей организовывать. Те, которые погромы
устроили и в частности, Петлюра, бухгалтер, на руках которого кровь только 150
тысяч евреев здесь, после еврейских погромов в Киеве, а они ему устанавливают
памятники.
Разве это не говорит о
том, что Президент уже зашел далеко, и он забыл о том, что есть история
славного народа Украины, которая героикой своей…
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дайте завершити.
СИМОНЕНКО П.М. И в завершении. Уважаемые товарищи, наши действия. Верховная Рада должна
продолжать работу, независимо оттого что у нас будет с его указами. Я предлагаю
гражданам Украины включиться в сбор подписей, которые мы проводим сегодня за
недоверие Президенту и принять решение о досрочных выборах Президента и, в
конце концов, поставить точку.
И я сегодня хочу всех
привлечь внимание к следующему, Ющенко уже не является угрозой демократии,
Ющенко угроза целостности страны и единство нашего народа, поэтому я считаю,
что надо принимать все меры, чтобы исключить его дальнейшее управление страной.
Благодарю.
ГОЛОВУЮЧИЙ. В’ячеслав Лук’янов, Партія регіонів. Будь ласка, Камчатному підготуватися.
10:36:19
ЛУК’ЯНОВ В.В.
Шановні громадяни України, шановні представники засобів масової інформації! Я хотів би повідомити вам про невідверту і нещиру позицію наших опонентів нашої опозиції, вони публічно заявляють на те, що вони наполягають як можна швидше провести дострокові вибори. А, насправді, коли питання доходить до вирішення конкретних питань, вони зривають ці домовленості і роблять все, щоб не можна було зробити ніякі практичні кроки. Як приклад, я хочу навести сьогоднішнє ранішнє засідання Комітету державного будівництва, регіональної політики і місцевого самоврядування. На цьому комітеті ми повинні були розглянути законопроекти, які пов’язані з проведенням дострокових виборів, які входять до так званого малого пакету. Це законопроект Юлії Тимошенко про статус народного депутата, це законопроекти про зміни до законопроекту про вибори народних депутатів. Але хочу повідомити, що більшість депутатів від опозиції були відсутні на цьому засіданні і таким чином вони зірвали засідання і зірвали виконання домовленостей між Президентом і Прем’єр-міністром, тому що не було можливості згідно з Регламентом України, згідно з Законом „Про роботу комітетів” виконати ці домовленості і роздивитися ці законопроекти.
Тому це ще раз підсвічує, що довіряти і йти на домовленості в цій ситуації не можна, потрібно робити тільки все згідно діючого законодавства і законодавства, яке буде прийняте і затверджене в установленому законом порядку. Дякую за увагу.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую. Камчатний передає Юрію Одарченку. Будь ласка. Підготуватись Попеску.
10:38:31
ОДАРЧЕНКО Ю.В.
Шановні колеги, я прошу вас звернути, ще раз звернути увагу на стан речей в сільському господарстві. Я представляю Херсонську область, де засуха, котра існує, де погодні умови, вони найбільш катастрофічно торкнулися цієї області.
Зараз близько сорока відсотків посівів ранніх зернових і ранніх озимих загинули в Херсонській області.
Тому „Блок Юлії Тимошенко” вимагає прийняття невідкладних термінових дій від Кабінету Міністрів, Януковича. Ми зараз хочемо сказати, що особливо це торкається тваринництва, тому що тваринництво фактично на межы загибеклі...
ГОЛОВУЮЧИЙ. Почекайте, Юрію Віталійовичу, почекайте будь ласка.
Шановні колеги! Ну давайте, я так розумію, що ви гаряче підтримуєте бажання „Блоку Тимошенко” працювати в парламенті. Я також підтримую, але давайте спокійніше. Будь ласка, продовжуйте.
ОДАРЧЕНКО Ю.В. Я хочу підкреслили абсолютну послідовність нашої позиції, коли йде питання про експерт зерна. На сьогоднішній день в Україні є катастрофа з зерном. І ми бачимо в Херсонській області яким чином, в якій кількості сьогодні вивозиться зерно. Ми чітко розуміємо, що завтра держава буде закуповувати його абсолютно по іншим цінам. І сьогодні треба через аграрний фонд, через інші державні структури зробити такі закупівлі для того, щоб хлібопекарня, промисловість не мала можливості підвищувати ціни і не була на рівні катастрофи. Я хочу зараз ще підкреслити послідовність позиції партії, Комуністичної партії, зараз тут так палко виступали, Партії регіонів на місцях. Коли мова йде, і я звертаюся до громадян України, коли мова йде і про виступи з цієї високої трибуни, то все дуже гарно звучить. Коли питання йде про те, що цікавить людей, про тарифи на місцях, то позиція Партії регіонів на місцях абсолютно інша.
По Херсону можу свідчити про слідуюче. Коли тарифи на житлово-комунальні послуги, на теплопостачання були необосновано підвищені в Херсоні, була відверта позиція комісії по цінам, антимонопольного комітета. Я звертався до віце-прем’єра Рибака, котрий казав, да, треба навести порядок з тарифами. Але на місцях місцеві фракції абсолютно не приймають ніякого рішення. Тому і потрібні ці дострокові вибори для того, щоб в тому числі і на місцях бути правдивими і чесними перед нашими виборцями.
Зараз я, у нас є ряд абсолютно конкретних заходів з приводу стану справ в сільському господарстві, в тому числі надати пряму фінансову допомогу постраждалим господарствам, відшкодувавши частково їх витрати на вирощування пізніх культур, які не можна врятувати. Провести реальні, а не показові переговори з нафтовими компаніями, домовитися про стабільні і сприятливі ціни для селян. Ретельно проаналізувати…
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую. Іван Попеску, будь ласка.
10:41:54
ПОПЕСКУ І.В.
Дякую. Попеску фракція Партії регіонів.
Вельмишановні колеги, вельмишановні виборці, вельмишановні громадяни України! Зверніть увагу, опозиція покидає зал. Ось вам дотримання домовленості. Ось вам чесність. Ось вам все, що нам обіцяють, обіцяють нашому народу.
Що зараз відбувається в країні? Події навколо Конституційного Суду, коли так званий Гелетей особисто очолює операцію щодо блокування Конституційного Суду, доказує те, що вони плюють на Раду Європи, хоча говорять, що вони європейці. Немає такого міфу, що вони європейці. Вони – порушники закону.
Події навколо Генеральної прокуратури і поява представників СБУ в суді, де розглядається справа чинного прокурора щодо незаконності його зміщення з посади, знову показує, як Президент виконує Конституцію і законність.
Жорсткі заяви Івана Плюща, який в порушення Закону „Про державну службу” займає посаду Секретаря РНБО доказує, що секретаріат Президента порушує домовленість трьох керівників держави, а це заставляє подумати над доцільністю збереження підписів лідерів коаліції під заяву від 27 травня, якщо такі події будуть продовжуватись.
Шановні депутати від опозиції, ви покинули зал, але ви зараз слухає, тому що вас це дуже цікавить. От один ще залишився, який казав, що винуваті у всьому фракція Партії регіонів і коаліція.
Губернатори ваші, губернатори все, що роблять – роблять на угоду Президенту і у вашій області також. І не треба тут плутати те, що є насправді, і те, що вам хочеться. Народ уже розібрався ваш.
Слідуючий момент. Ви кажете, що ви повинні складати свої повноваження. Але знову, подумайте, що у той момент, коли ви напишете заяву і складете свої повноваження, ви добровільно відмовитесь від статусу народного депутата України. І це не тільки ваші пенсії, це не тільки ваша недоторканість, це іще прийдеться відповідати за ваше рейдерство і за всі злочини, які ви робили. І в разі, якщо відбудуться вибори, а соціологія показує, що ваш рейтинг падає, і вас буде не більше 50-60 в кожній фракції, і все рівно буде інша коаліція, і все рівно народ прийме правильне рішення, і ми зможемо працювати.
Останні 30 секунд я прошу передати нашій колезі Засухі. Дякую .
ГОЛОВУЮЧИЙ. Ну, не встигне вже Засуха. Будь ласка, Засуху увімкніть, але не залишилося часу. Мікрофон з місця, будь ласка.
10:44:50
ЗАСУХА Т.В.
Шановні колеги, я вимушена сказати декілька слів стосовно наших колег бютівців. Ви знаєте, соромно слухати, коли питання піднімаються самі наболілі, і вони використовують їх у своїх цілей. Протягом багатьох уже днів ми, коаліція і „Регіони”, Партія регіонів на чолі із спеціалістами сільського господарства напрацювали низку уже і законопроектів, і пропозицій і Кабінету Міністрів, самому Прем’єр-міністрові, віце-прем’єр-міністру по селу, що потрібно зробити для того, щоб хоча би якось виправити цю ситуацію, у якій находиться сільське господарство. Позор і стид вам бютовці!
ГОЛОВУЮЧИЙ. Репліка Симоненка, будь ласка. Симоненко репліка. Мікрофон.
10:45:41
СИМОНЕНКО П.М.
Симоненко, фракція комуністів.
Шановні колеги, шановні виборці! Я перше, що хочу заявити. Президент на вимогу БЮТу і "Нашій України” забороняє діяльність Верховної Ради у цей час, коли треба приймати рішення щодо бюджету 2008 року, а також щодо прийняття рішень на допомогу селян в умовах кризи, яка сьогодні… і катастрофи, яка навертається, і вона вже неминуча. І треба підтримати. Але для цього треба виділяти гроші і змінювати бюджет, шукати їх, перерозподіляти і таке інше. Ось БЮТ і „Наша Україна” - це ті, хто сьогодні практично знищує наше село.
І останнє в репліці. Шановні колеги, я хотів би запропонувати наступне. Тільки тоді треба далі продовжувати роботу над тими законами, які запропоновані у переліку спільної заяви підписаної втрьох, коли 150 заяв буде лежати на столі головуючого, щоб у нас не було тут того, що зараз, постійно звинувачують, але самі не виконують рішення цієї заяви. 150 заяв на складання повноважень …
Веде засідання Голова Верховної Ради України МОРОЗ О.О.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні депутати, я прошу заспокоїтися. Будь ласка, увага! Я розумію, що політична дискусія у цьому залі не може бути негострою, бо така ситуація, по-перше, вона підігрівається поза парламентом. Я прошу уваги! Вона розігрівається поза парламентом і, я думаю, це не випадково. Тому треба зорієнтуватися відносно наших подальших дій.
Про що йдеться? Ми вчора провели нараду керівників фракцій, обговорили ті питання, які треба виносити на розгляд парламенту вчора і сьогодні. Також обговорили необхідність підготовки питань, пов’язаних із вступом України до Світової організації торгівлі, деякі інші законопроекти, котрі треба розглядати на парламенті.
Одначе, ми зіткнулися з гострими дискусіями з приводу змісту тих документів, які треба розглядати тут. Не випадково робоча комісія три тижні працювала над ними, не найшла спільної думки, і за вчорашній день, ясна річ, що найти компроміс там, де не знаходили протягом трьох тижнів дуже непросто. Тим не менше ми вчора розглянули три законопроекти, які не викликали особливих заперечень, і найшли спільну основу для голосування.
Ви, очевидно, помітили, що вчора проголосовані всі документи, практично всі конституційною більшістю. Це нормально.
Так от, відносно проекту Закону про внесення змін до Закону про вибори народних депутатів. Нашими колегами з опозиції категорично не сприймається норма, яка передбачає бар'єр явки на вибори для позачергових виборів. Бо ми виходимо з того, що не може бути обраний парламент, коли участь у голосуванні взяли 70 процентів виборців, а позачергові вибори проводяться, коли приходять 20 процентів виборців і перекреслюють волю 70 процентів виборців. А це може бути тоді, коли вибори проводяться в неконституційний спосіб – нав'язується відповідна думка і технологія відповідна і люди, протестуючи, не йдуть на вибори, політичні сили теж не беруть в них участі так, як це намагалися робити відповідно до указів: за два місяці провести те, що розкладається не менше, ніж у три місяці для проведення нормальних відкритих гласних і, так би мовити, чесних виборів. Тому ясно, що буде в гострих дискусіях ніби, щоб ви орієнтувалися на цю справу.
Іде гостре несприйняття нашого запису про введення в дію про поправку до Закону про державний реєстр, бо ми передбачаємо до початку виборчої кампанії використати можливості державного реєстру для того, щоб можна було сподіватися на більш-менше чесне визначення кількості учасників виборів і їх участі у голосуванні, безпосередньої участі у голосуванні.
Не сприймається потреба використовування даних Прикордонної служби для того, щоб можна було зіслатися на об'єктивні показники з приводу того, хто є за кордоном, кого нема за кордоном. Тут різні приводяться аргументи, але ви майте на увазі, що у нас за кордоном знаходиться близько семи мільйонів громадян. Якщо ми будемо голосувати за них тут, ми, я маю на увазі умовно, в державі хтось буде голосувати за них, то ви можете уявити, які будуть результати, хто контролюватиме, хто голосуватиме, які будуть підсумки виборів. Звичайно, ми на це погодитися не можемо, і тому ця пропозиція є предметом гострої дискусії.
Найгостріші дискусії відбувалися щодо проекту закону про внесення змін до Закону про статус народного депутата України, де йдеться про необхідність введення імперативного мандата.
Я хочу ще раз підкреслити – я прошу уваги! – імперативний мандат за визначенням Парламентської асамблеї Ради Європи і за міркуваннями всіх людей з нормальним глуздом – це анахронізм, це диктат над депутатом, бо тут мандат одержує не партія, хто б що не говорив, мандат одержує депутат, і, залежно від того, хто в списку депутатів таке голосування. І причому рішення Верховного Суду по одній із справ ( я зараз не буду повертатися до неї), яке торкалося цієї проблеми, було таким, що громадянин іде на виборчу дільницю, маючи перед собою список депу… кандидатів у депутати, і ніхто не може його розділити, що це він тільки за лідера голосував, а не за іншого кандидата, котрого він знає, котрому він вірить, котрий знає його позицію. Тому й всі видумки, що ми мов маємо… ведемо мову про мандат партії у парламенті, це дуже великий винахід юридичний, який не сприймається в усьому світі. Тому йти на імперативний мандат, а для громадян це, власне, зводиться до того, як тільки фракція виключила депутата із свого складу, то він втрачає депутат мандат… мандат депутата. Це означає повне поневолення депутата, це означає, що він не зможе ніколи висловити свою позицію, свою програму, він буде голосувати так, як йому скаже керівник фракції, бо той завжди придумає… чи керівник партії завжди придумає причину, щоб поставити питання про виключення його, керуючись корпоративним інтересом у своїй групі. Ми не можемо цього допустити ні в якому разі, бо це відкат від демократії на 100 років назад. А для чого це робиться? Для того, щоб примусити сьогоднішніх членів фракції написати заяви, бо їх попередити можна буде про вихід із фракції, бо попередити можна, що інакше ми потім тебе будем виключати із фракції в наступному скликанні ти будеш позбавлений депутатських повноважень.
У дискусії, яка велася у Адміністрації Президента з участю представників і „Блоку Юлії Тимошенко”, зокрема, і „Нашої України”, я приводив інші аргументи. Коли ми говоримо про політичну корупцію, про те, що фракція голосує так чи інакше, що депутат спонукається до голосування відповідним чином, то ми не забуваємо іншого: що, наприклад, невелика фракція, у складі якої, ну, скажімо так, 40 депутатів знаходиться, мають свій корпоративний інтерес, і вони можуть голосувати за потрібні закони суспільству, за ті закони, за які фракція переконує, що треба голосувати, але тільки за певних умов. Тобто „ви нам зробіть якісь послуги, тоді ми проголосуємо те, що всім потрібно, а ні – то не будемо голосувати”. Бо все залежить від одного чоловіка чи жінки: від керівника фракції. Ми не можемо цього допускати, тому ми на імперативний мандат не маємо права піти. Я це наперед кажу, знаючи, що тут позиція визначена у депутатів давно, і в коаліції цілком вона зрозуміла.
Є інші проблеми, котрі тут виникають, наприклад, у Законі про статус народного депутата, в проекті, який сьогодні відстоюється опозицією, нав’язується така думка: якщо депутат написав заяву про вихід із фракції, то він не може написати більше заяву про скасування тієї заяви. Іншими словами, його тиснуть в окремому місці, скажімо, чи на з’їзді, чи в індивідуальному порядку: „Ти напиши заяву, вона не буде використана. Напиши, щоб ми на тебе дивилися, як на людину політично лояльну до курсу партії, виробленого тут”. А потім ця заява використовується як аргумент. А коли людина відмовляється від такої заяви, кажуть: „Ні, ти не маєш права писати заяву таку”. Коли така норма використовується в Регламенті стосовно підписів до Конституційного Суду з поданням відповідним, то йдеться про взаємини між двома установами і про порядок підготовки питання, наприклад, в Конституційному Суді. А це найважливіша інстанція, якою не можна бавитися: чи подав, чи не подав. А коли йдеться про депутата, то йдеться про долю його і про долю інших депутатів, залежно від цієї зави. Тому він повинен робити свій висновок і своє рішення абсолютно свідомо. От, про що йдеться. Я хотів би, щоб ви звернули увагу на ці нюанси під час розгляду питань у сесійному режимі.
Ну, і нарешті інші питання. Але в будь-якому разі перед тим, як їх внести на розгляду парламенту, їх треба відповідним чином підготувати, узгодити, і я вношу пропозицію таку: по тих моментах, в тих точках законів, які пропонується до розгляду, де немає спільного підходу, спільної думки, треба вносити кілька варіантів, тобто два варіанти, один такий, другий інший.
Тоді шляхом голосування визначатися тут, чи за скороченою процедурою, чи за повною процедурою, то вже не має особливого значення. Але повинно, щоб було свідоме, ясне, усвідомлене, я б сказав би так, точніше, голосування.
Ну, і таким чином я вважаю, що… Я зараз пояснити не можу, чому дві фракції не будуть участь. Ну, Юлія Володимирівна Тимошенко на переговорах у Президента зараз знаходиться, можливо, дана якась команда, я не знаю.
А "Наша Україна" не заходила до сесійного залу. Я тільки що повернувся із зустрічі з Президентом, перед тим, вірніше, після того, вже провів зустріч і з комітетом співробітництва з числа депутатів Європарламенту. До речі, в підсумку нашої розмови вони сказали, вони, при чому, як ви розумієте, не представники лівих сил, бо там тільки один був із них представник партії соціалістів із Румунії, а інші висловилися таким чином: Європарламент ніяк не розуміє бажання в Україні ввести імперативний мандат. Ми цього ніколи не сприймемо.
А відносно зустрічі Президента, то йшлося про необхідність дотримання всіма сторонами заяви, підписаної трьома два дні тому, бо йдеться про те. що не треба втручатися в судову гілку владу. Йшло тут розмова під час виступів депутатів, я не буду повторюватися. І мова йде про те, що треба, щоби позиції заяви, яка обнародувана, дотримувалися повністю всі суб’єкти, які її підписали, і всі ті структури влади, які повинні забезпечити реалізацію того, що називається компромісом.
От така ситуація на сьогодні. Я зараз оголошу перерву і прошу голів фракцій зібратися на третьому поверсі для консультацій.
Перерва до 14-ї години.
ПІСЛЯ ПЕРЕРВИ
МАРТИНЮК А.І. …одна звістка про те, що рада розмінована, а друга звістка, менш приємна, що до 16-ї години перерва. До 16-ї.