ЗАСІДАННЯ ЧЕТВЕРТЕ
Сесійний зал Верховної Ради України
4 грудня 2007 року, 16:00 година
Веде засідання ТУРЧИНОВ О.В.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні народні депутати, Верховна Рада продовжує свою роботу. І вечірнє засідання Верховної Ради України оголошується відкритим. Шановні народні депутати, я прошу зареєструватися.
16:02:42
Зареєструвалося 419 народних депутатів. Верховна Рада може продовжувати свою роботу.
Була перед закінченням ранкового засідання оголошена двома фракціями перерва. Є бажаючі виступити з цього приводу від фракцій, що оголошували перерву?
Зрозуміло. Будь ласка, Петро Миколайович Симоненко. З місця чи… Будь ласка.
16:03:16
СИМОНЕНКО П.М.
Уважаемые коллеги, уважаемые радиослушатели, телезрители! Наши сторонники встревожены прямой трансляцией, которая велась на канале «Рада», заседания совместное фракции БЮТ и «Наша Украина». Их тревога и звонки многочисленные, которые поступили в наш адрес, обоснована, прежде всего, тем, что представители этих двух фракций постоянно заявляли о необходимости ускоренного решения вопросов о вступлении Украины в НАТО, Всемирную торговую организацию, героизации бандитов из ОУН-УПА, типа Шухевича, топтание на костях наших предков, разрушение исторической памяти, ее символов, разжигание русофобии.
Их тревога опирается и на принципиальные идеологические расхождения по названным вопросам. Нам дорого доверие наших сторонников и их тревогу мы не можем проигнорировать, и разделяем полностью эту тревогу.
Мы отмечаем необоснованные обвинения в адрес парламентского профессионализма и нашего товарища, о чем также говорили некоторые участники этого совместного заседания двух фракций.
Поэтому, уважаемые коллеги, этим и была обусловлена наша просьба о перерыве в заседании. Мы это время использовали для обсуждения создавшейся ситуации и приняли, как всегда, правильное решение. Благодарю за внимание.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні народні депутати, я прошу продовжувати роботу Верховної Ради і я нагадаю, що ми розглядали з вами питання про обрання голови Верховної Ради України.
Була внесена пропозиція народним депутатом Зваричем. Перед тим, як її голосувати, я би дуже просив Романа Михайловича нагадати свою пропозицію, чітко її зафіксувавши, так, як ми її будемо проголосувати. Будь ласка.
Мікрофон Зварича, будь ласка, включіть.
ЗВАРИЧ Р.М. Шановні народні депутати, пропозиція зводиться до наступного: відповідно до частини восьмої статті 70-ої та частини четвертої статті 74-ої Регламенту Верховної Ради України, пропонується процедурне рішення, а саме, щоб провести висунення та обрання голови Верховної Ради України, першого заступника та заступника голови Верховної Ради України єдиним списком.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, шановні колеги, ми вже з вами обговорювали це питання і зараз, зараз я прошу цю пропозицію поставити на голосування. Прошу голосувати.
(Ш у м у з а л і)
Я прошу відмінити голосування. Я прошу скасувати голосування.
Шановні колеги, народні депутати звернулися з тим, що, по-перше, нечітко сформульована позиція. Я так зрозумів, що і саме з мотивів голосування було бажання задати питання. Це по-перше.
По-друге, надійшла інформація, що декілька карток колег пропало під час перерви.
Тому я прошу, Роман Михайлович, ще раз давайте зафіксуйте вашу пропозицію, і я прошу після цього записатися, 5 хвилин обговорити це питання.
ЗВАРИЧ Р.М. Шановні народні депутати! Мені видається, що я дуже лаконічно і зрозуміло формулюю свою процедурну пропозицію. Вона зводиться до наступного: відповідно до частини восьмої статті 70 та частини четвертої статті 74 Регламенту Верховної Ради України провести висунення та обрання Голови Верховної Ради України, Першого заступника та заступника Голови Верховної Ради України єдиним списком.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні колеги, я прошу записатись, і 5 хвилин на обговорення. Будь ласка, народний депутат Шуфрич.
16:08:26
ШУФРИЧ Н.І.
Я прошу передати слово Лукаш, народному депутату.
16:08:46
ЛУКАШ О.Л.
Дякую. Шановна президія, шановні колеги! В мене є певне зауваження до того, що нам зараз пропонують зробити. Нас запевняють, що ми приймаємо так зване „процедурне рішення”. Я хочу звернути вашу увагу на вимогу статті 49 нашого Регламенту, де зазначений виключний перелік тих питань, з яких Верховна Рада України може прийняти саме процедурне рішення, як це зазначив пан Зварич.
У даному випадку питання подібного голосування таким переліком, такою статтею не передбачені. Тому саме нас вводять зараз в оману і змушують незаконно прийняти рішення. Якщо у вас є пропозиції, викладайте у письмовій формі, як зазначив колега Шуфрич. Подавайте їх, будемо розглядати, і в установленому Регламентом порядку приймати. Це – не ad-hoc, і це – не процедурне рішення. Ви зараз нас обманюєте.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякуємо.
Будь ласка, народний депутат Павленко.
16:09:46
ПАВЛЕНКО С.Г.
Дякую. Сергій Павленко, фракція „Блоку Литвина”.
Передаю слово Михайлу Сироті, голові Трудової партії.
16:10:03
СИРОТА М.Д.
Шановні колеги, в Конституції 1996 року було написано: Закон „Про Регламент. Ми відмінили слово „закон”, але ми не можемо відмінити конституційне положення, де Голова Верховної Ради обирається парламентом. Не в пакеті.
Тому норма, яка іде в пакеті у Регламенті, вона суперечить Конституції, суперечить демократичним принципам. Якщо ми остаточно хочемо знищити в Україні парламентаризм, тоді треба голосувати у пакеті, але при цьому не потрібно називати коаліцію майбутню демократичною, тому що демократії уже не буде. (О п л е с к и ). Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, народний депутат Кармазін.
16:10:45
КАРМАЗІН Ю.А.
Юрій Кармазін, Партія захисників Вітчизни, Блок „Наша Україна – Народна самооборона”.
Шановні друзі, зараз звучить скільки всього: і то порушення процедурного голосування, і так далі. Любий народний депутат може бути суб’єктом внесення кандидатур і каже: „Я вношу зараз на посаду народного депутата..., Голови Верховної Ради Яценюка, на заступників – Томенка і, скажімо, Мартинюк чи Шарова, чи Богатирьову”. І тоді це заноситься, і це сприймається.
І давайте не придумувати, це – норма чинного Регламенту. Ми не змінюємо його. Нам по великому рахунку не треба за нього і голосувати абсолютно. Достатньо. Це ваш обов’язок потім - внести формулювання і внести їх зразу списком, бо це написано в частині восьмій статті 70 Регламенту. Ми його зробимо законом, не хвилюйтеся, все буде нормально. Це не протирічить Конституції.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, слово надається народному депутату Кілінкарову.
16:11:59
КІЛІНКАРОВ С.П.
Спасибо.
Килинкаров, фракция коммунистов.
Александр
Валентинович! Я, во-первых, прошу изъять карточки тех народных депутатов,
которые не присутствуют в этом зале, в частности Сподаренко и Довгий. Это
первое. И второе. Я хотел бы у вас спросить, на основании чего нам, народным
депутатам, раздали объективки на Томенко
и на Мартынюка. Кто рекомендовал, в частности, президиуму и кто дал команду
аппарату Верховной Рады раздать эти документы?
ГОЛОВУЮЧИЙ.
Шановні народні депутати, слово
надається Шевченку Андрію. Будь ласка. Фракція „Блоку Юлії Тимошенко.
16:12:37
ШЕВЧЕНКО А.В.
Сьогодні можна й
треба обрати Президію Верховної Ради. Слово прошу передати Йосипу Вінському.
16:12:45
ВІНСЬКИЙ Й.В.
Шановні колеги! Я хочу сказати від імені нашої фракції, що Петро Миколайович не зовсім точно відобразив ту розмову, яка була у нас на загальних зборах коаліції. Жодним чином про питання, які були висловлені у його виступі, на цих зборах мови не було. Про це свідчить 227 депутатів, які на цих зборах були. Ми обговорювали виключно кадрові питання.
В інших питаннях змістовного характеру ми не розглядали, оскільки ці питання у нас записані в угоді програми діяльності коаліції, і вони визначені однозначно, і не було ніяких потреб про це говорити.
Тому я хотів би, щоб ви були точні в наших виступах. Якщо є якісь інші підстави у комуністів вести себе по-іншому, це інша справа, але на сьогоднішній момент такої розмови на засіданні фракції не було.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні колеги! Ми закінчили з вами обговорення цього питання, це вже не перший раз ми робимо. І я мушу дати декілька коментарів тут були питання.
Перше. Що стосується біографії народних депутатів. Це не є проблема кожен депутат може роздати свою біографію і я не бачу тут жодної проблеми, шановні колеги.
Друге питання. Що стосується незаконності постановки питань. Я би дуже радив шановним колегам взяти Регламент Верховної Ради, відкрити питання, яке стосується обрання Голови Верховної Ради і прочитати, що це є процедурне питання, яке передбачене Регламентом. І Верховна Рада визначається сама, за якою формулою проводити обрання Голови Верховної Ради: списком, разом із заступниками, чи окремо. Це рішення має приймати Верховна Рада і ми з вами можемо це зробити.
І останнє, шановні колеги. Надійшла заява від двох фракцій – „Блоку Юлії Тимошенко” і "Наша Україна - Народна самооборона" зробити перерву 30 хвилин. Протягом цього часу можна вивчити Регламент і не задавати зайвих питань. Дякую.
ПІСЛЯ ПЕРЕРВИ
ГОЛОВУЮЧИЙ. Верховна Рада продовжує свою роботу. Після оголошеної перерви я хочу надати слово від фракції, які ініціювали цю перерву, народному депутату України Роману Зваричу. Будь ласка.
16:44:38
ЗВАРИЧ Р.М.
Шановні народні депутати, коаліція депутатських фракцій на своїх зборах сьогодні прийняла рішення, щоб запропонувати посаду першого заступника Голови Верховної Ради України, представнику опозиції. Ми виходили з того, що це є справедливо, що таке рішення було б правильне і, що саме найголовніше, таке рішення було б абсолютно демократичним. Ми також розуміли, що опозиція може мати свого представника у керівництві Верховної Ради України лише при одній умові, що за його кандидатуру проголосує більшість із складу Верховної Ради України. Для того, щоб сформувати таку більшість, то зрозуміло, що фракції від коаліції мали б теж приєднатися до цього голосування.
Розуміючи процедуру обрання цих трьох посад у Верховній Раді України, ми тому внесли пропозицію, щоб було проведено висунення та голосування Голови, першого заступника та заступника Голови Верховної Ради України єдиним списком. Бо на нашу думку, це дійсно дало б нам можливість забезпечити представництво опозиції серед керівництва Верховної Ради України. Натомість, хоча це для нас є предметом для великого здивування, ми сьогодні чули від представників опозиції різні звинувачення на адресу коаліції про те, що якраз порушується процедура демократична і що не можна цього робити. Враховуючи якраз таку обставину, хоча підкреслюю, що вона для нас не зрозуміла, я офіційно відкликаю свою пропозицію, щоб провести процедурне рішення щодо обрання і висунення Голови, Першого заступника та заступника Голови Верховної Ради України.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, Романе Михайловичу.
Шановні колеги! Продовжуємо розгляд питання про обрання Голови Верховної Ради України. За Регламентом Верховної Ради зараз ми починаємо з вами висування кандидатур на посаду Голови Верховної Ради. Прошу записатися щодо висування кандидатур на посаду Голови Верховної Ради, будь ласка.
Шановні колеги! Починаємо висування кандидатур на посаду Голови Верховної Ради.
Слово надається народному депутату Полянчичу, будь ласка.
16:47:47
ПОЛЯНЧИЧ М.М.
Так, прошу передати слово Кириленку В’ячеславу Анатолійовичу.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Слово надається народному депутату Кириленко.
16:47:58
КИРИЛЕНКО В.А.
В’ячеслав Кириленко „Наша Україна – Народна самооборона”.
Шановні народні депутати! На підставі рішень двох фракцій коаліції і демократичних сил, а саме: фракції "Наша Україна – Народна самооборона” та фракції "Блоку Юлії Тимошенко", - коаліція демократичних сил вносить на розгляд Верховної Ради кандидатуру Яценюка Арсенія Петровича на посаду Голови Верховної Ради України (О п л е с к и)
ГОЛОВУЮЧИЙ. Слово надається народному депутату Терещуку, будь ласка.
16:48:39
ТЕРЕЩУК С.М.
Прошу передати слово Сироті Михайлу Дмитровичу.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Прошу включити мікрофон народного депутата Сироти.
16:48:48
СИРОТА М.Д.
Шановні колеги! Від „Блоку Литвина” хочу подякувати Тимчасовій президії за те, що дослухалися до нашої позиції. І оскільки нам потрібно сьогодні буде висувати не тільки кандидата на посаду Голови, але і заступників. Хотілося б, щоб від опозиційних фракцій, спочатку збори опозиційних фракцій відбулися і вони свого представника висунули. Можливо це був би, чи Нестор Шуфрич, чи хтось інший, але все-таки від опозиції. Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Тобто я зрозумів, що не відбулося висування від вашої фракції на посаду Голови Верховної Ради.
Будь ласка, від фракції „Блоку Юлії Тимошенко” слово надається Шевченку. Але ж коли, я так розумію, є спільне висування від двох фракцій, то, будь ласка, ми можемо далі просуватися за списком. Немає заперечень? Немає заперечень?
Будь ласка, слово надається народному депутату Скудар.
16:49:42
СКУДАР Г.М.
Прошу передать слово народному депутату Шуфричу.
16:49:48
ШУФРИЧ Н.І.
Шановний Головуючий, шановні колеги, дійсно трошки дивує виступ представників помаранчевої коаліції, що вони ніби-то хотять піти назустріч опозиції, хоча ще до кінця і не зрозуміло, де у нас реально коаліція, а де опозиція.
Але все ж таки я хотів би нагадати, як у Верховній Раді п’ятого скликання майже рік представники реальної коаліції, які створили реальний уряд, який реально працював майже рік чекали, коли ж опозиція визначиться, чублючи один одного, і подасть кандидатуру заступника Голови Верховної Ради України, ким врешті-решт став Микола Томенко. І коаліція, як поважаюча себе політична структура проголосувала за кандидатуру Миколи Томенка і призначила його на посаду віце-спікера саме від опозиції.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні колеги, я хочу нагадати, що зараз відбувається висування кандидатур на посаду Голови Верховної Ради. І я дуже прошу, шановні колеги, саме за Регламентом і просуватися. Обговорення у нас було сьогодні зранку, можна було виступати від фракцій і буде ще можливість для виступів завтра зранку.
Тому я прошу, слово надається Ключковському народному депутату тобто я так розумію, що підтримую пропозицію своїх колег щодо висування Яценюк.
16:51:18
КЛЮЧКОВСЬКИЙ Ю.Б.
Дякую. Я хотів би сказати колегам з опозиції. Ми хотіли йти вам на зустріч, ви тепер пробуєте в догонку вскочити в поїзд, який пішов. Я хочу нагадати вам, що кожна ложка добра до обіду. Якщо у вас є конкретні пропозиції, ми можемо повернутися до ідеї голосування списком, але давайте свої пропозиції реальні, а то ви спочатку боретеся проти списку, а потім кажете чому ми забуваємо про опозицію. Тому, я вважаю, що треба піти зараз на голосування по кандидатурі на посаду Голови Верховної Ради Арсенія Петровича Яценюк і я закликаю кожного, хто здатний працювати у Верховній Раді України підтримати цю кандидатуру.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні колеги! (О п л е с к и)
Практично всі представники фракцій, які записались на виступ з висування мали можливість виступити, не записались тільки комуністи. У комуністів буде висування кандидатури? Не буде. Шановні колеги, ми можемо підвести риску щодо висувань кандидатур на посаду Голови Верховної Ради? Можемо. Будь ласка. Шановні колеги, я тому і питаю. Будь ласка. Лук’янов, ввімкніть мікрофон.
16:52:49
ЛУК’ЯНОВ В.В.
Шановні колеги депутати! Шановні громадяни України! Мені хотілося б наголосити на деяких моментах. Ну, по-перше, так звана демократична коаліція, яка себе задекларувала у Верховній Раді на сьогодні не присутня, є підписи на реєстрації, але зараз відсутні в залі Сподаренко, Жеваго, Плющ та багато інших, ви бачите, но Жеваго, може є, але перевірте. Я вимагаю! Ні, якщо є, де Плющ, де Сподаренко і є багато вільних інших місць. Це перше. Да.
Тому я вимагаю, щоб ці картки цих людей були заблоковані, щоб зараз була проведена перереєстрація і, щоб голосували тільки ті люди, які особисто присутні в залі. Ми обіцяли, що ми вимагатимемо, щоб був чіткий контроль і ми на цьому зараз наполягаємо.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Тобто. Дякую. Я так розумію, що представник фракції регіонів пропонує голосувати картками. Так чи ні? Слово надається народному депутату Луценко. Будь ласка.
16:54:11
ЛУЦЕНКО Ю.В.
Луценко, фракція „Наша Україна – Народна самооборона”.
Я, власне, хотів би нагадати шановним колєгам по Партії регіонів, що все гаразд, голосування буде бюлетнями. І виключно ті люди, які в свої руки отримають бюлетні, їх же власноруч і опустять в урни для підрахунку результатів голосування. За Івана Степановича Плюща прошу не турбуватися, він не підписав коаліцію, не входить в число двісті двадцять сім і зараз разом з Рінатом Ахметовим та Віктором Януковичем знаходиться на футболі в місті Донецьку.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні колеги, я так зрозумів, що все ж таки висування кандидатур на посаду Голови Верховної Ради закінчено. Коли нема інших кандидатур, я нагадаю, що висунута тільки одна кандидатура народного депутата Яценюка. За регламентом він має можливість для виступу до двадцяти хвилин. Я прошу на трибуну народного депутат Арсенія Петровича Яценюка. Будь ласка.
16:55:25
ЯЦЕНЮК А.П.
Вельмишановні колеги, шановні народні депутати! Я хотів би розпочати з того, що це далеко мій не перший виступ з цієї трибуни. Проте, це мій перший виступ, по-перше, в якості народного депутата України, а, по-друге, в такій доволі складній і специфічній якості як голови, номінанта на Голови Верховної Ради України. У вас всіх дуже великий досвід парламентаризму. Дозвольте поділитися з вами своїм баченням з огляду на те, що я мав змогу ознайомитись з цілим рядом нормативно-правових актів і законодавчих, які регламентують діяльність Верховної Ради. Як я бачу особисто. Роль і місце Голови Верховної Ради, як я бачу особисто роль і місце керівних органів Верховної Ради, яким чином можна і треба проводити роботу всередині Верховної Ради, і, власне кажучи, на що ми хочемо в результаті вийти.
Перше і найбільш важливе моє спостереження, я думаю, що ви зі мною будете згодні, про те, що Голова Верховної Ради України, хто би це не був, це є один з чотириста п’ятсот народних депутатів.
От один з тих людей, який має такі ж самі права, як і народні депутати і інші, і той, який в силу серйозних обставин здатний зорганізувати роботу Верховної Ради України.
Постулат другий. Що, на превеликий жаль, в силу історичних обставин дуже часто Голова Верховної Ради того чи іншого скликання намагався бути першим, другим, третім, двадцять п’ятим чоловіком держави. Я думаю, що Голова Верховної Ради повинен бути в першу чергу людиною для Верховної Ради, людиною для парламенту і організатором саме парламентської роботи, так як Верховна Рада є одним з ключових інструментів реалізації народовладдя. Є однією з ключових гілок української влади, що є законодавча гілка влади.
Третє і дуже важливе – щодо пошуку консенсусу в стінах парламенту. Перебуваючи на посаді міністра закордонних справ мені вдалося відвідати низку парламентів західних країн і східних також країн. Специфіка демократії полягає в тому, що консенсусу не може бути як такого. Якщо би був консенсус, то не було би різних політичних сил, не було би різних політичних партій, власне кажучи, не було би тоді чорного і білого кольору. Але специфіка діяльності Голови Верховної Ради полягає в тому, щоби намагатись сконсолідувати позицію. Сконсолідувати позицію хоча би по ключовим національним пріоритетах.
І я переконаний в тому, що в нас не може бути дискусії по ключовим національним пріоритетам, що є незалежність, що є державність, що є територіальна цілісність України, що є недоторканість її кордонів, що є права людини, що є, власне кажучи, правова держава як така і основні її елементи, в тому числі і свобода слова. Це ті речі, на які у всіх політичних сил і політичних партій повинно бути єдине бачення.
Щодо інших речей, які об’єктивно прив’язані до нашої роботи. У нас може бути дуже предметна і складна дискусія, починаючи з Податкового кодексу і закінчуючи тими чи іншими нормами бюджетного законодавства, чи Земельного кодексу. Саме для цього ми покликанні у Верховну Раду. Саме це є наша місія. Наша місія знайти інструменти реалізації державної політики знайти інструменти, яким чином формувати процес державотворення в Україні.
Третій і, як на мене, також надзвичайно важливий момент – це щодо подальшого порядку денного роботи Верховної Ради. Думаю, що буде нелогічно, якщо навіть номінант на Голову Верховної Ради буде давати будь-яку програму дій, тому що це не може бути програма дій Голови Верховної Ради, може бути програма дій виключно Верховної Ради як колегіального органу. Проте на порядку денному у нас є низка надзвичайно важливих речей, розпочинаючи з пакету попереднього законодавства, який є додатком до коаліційної угоди і закінчуючи важливими ключовими елементами, чим є програма дій українського уряду, якої, на превеликий жаль, так і не було затверджено протягом тривалого часу.
Другий дуже важливий документ, що є Закон про Державний бюджет на наступний рік, ми заходимо вже у критичні терміни щодо формування державного бюджету 2008 року.
Третє – це Програма соціально-економічного розвитку, власне кажучи, це єдиний спільний пакет, який повинен давати чіткі орієнтири розвитку держави на 2008 рік.
Також завершення, а точніше, власне кажучи, початок є імплементація судової реформи, адміністративної реформи і всіх інших, в тому числі різних, можливо, і не популярних реформ, які треба провести для стабільності держави. Як доволі молода людина, як чоловік, який працював у зовнішньополітичному відомстві, можу вам пообіцяти, що у тому випадку, якщо я буду обраний Головою Верховної Ради я забезпечу багатосторонню дипломатію у стінах Верховної Ради і забезпечу європейські стандарти парламентаризму. Дякую за увагу. (О п л е с к и).
ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні колеги, народні депутати мають право задати питання до кандидата на цю дуже високу посаду. Я прошу записатися. До 20 хвилин. Будь ласка.
Слово надається народному депутату Зарубінському.
17:01:17
ЗАРУБІНСЬКИЙ О.О.
Дякую. Шановний Арсеній Петрович, вам як гіпотетичному або, як ви сказали, є номінантом на посаду Голови Верховної Ради доведеться відстоювати дуже багато позицій змістовного характеру, не декларативного, а змістовного. У зв’язку з цим у мене абсолютно конкретні запитання до вас. Президент України Віктор Ющенко наполягає, що з 1 січня 2008 року в Україні має запрацювати повномасштабний ринок землі. Скажіть, будь ласка, яку ви будете відстоювати позицію щодо ринку землі і мораторію?
Друге. Один із суб’єктів вашої коаліції вніс законопроект щойно з приводу того, що з 1 січня припиняється призов на строкову службу в Україні. Президент України, як відомо, вже своїм указом визначив два призову 2008 року. Як ви будете поводитися у цій ситуації?
І третє запитання. Як ви будете ставитися до намагання приймати 2, 5, 12 чи може 25 законопроектів пакетом, тобто одним натисканням кнопки?
Дякую.
ЯЦЕНЮК А. П. Шановний колего, з вашого дозволу розпочну з землі. Саме з цієї трибуни у минулому році я представляв вето Президента України на пакет законодавства щодо введення мораторію на продаж землі. І я можу прокоментувати цю позицію виключно як народний депутат і як людина, яка мала певне відношення до цього питання рік тому.
Пункт перший. Купівля, продаж землі на сьогоднішній день в Україні проходить надзвичайно активним чином, не дивлячись на те, що сьогодні в Україні існує мораторій.
Пункт другий. Завдяки тому, що ми не зняли мораторій і створили концептуально тіньовий ринок землі, ми створили окрему когорту українських олігархів, яких можна назвати лендлордами.
Пункт третій. Офіційно на сайті Держкомзему України за 2006 рік близько шести тисяч угод купівлі-продажу землі зареєстровані.
Пункт четвертий. Якщо селянин не може сьогодні розпоряджатися своєю землею, на мене, це тотожно поняттю, що неможливо розпорядитися врожаєм, що неможливо розпорядитися будь-яким майном, яке належить селянину.
Пункт п’ятий. У зв’язку з тим, що він не має можливості піти у банк і отримати …
ГОЛОВУЮЧИЙ. Прошу дати можливість продовжити виступ.
ЯЦЕНЮК А.П. Можна далі продовжувати?
У зв’язку з тим, що він не може надалі піти у банк і отримати кредит, тому що у нього немає права власності на цю землю. Колись в Радянському Союзі забрали паспорта у селян, зараз ми у нього забираємо можливість розпоряджатися його землею.
І останнє, напевно, як на мене, дуже важливе. Кажуть про те, що не створені законодавчі умови для формування ринку землі. Проте, як це не дивно, але у нас є Закон про ринок землі, у нас є Закон про оцінку землі, у нас є Земельний кодекс і у нас є неймовірна кількість різних підзаконних нормативно-правових актів з цього питання.
Що не треба допустити? Не треба допустити, на превеликий жаль, тієї практики, яка була в окремих країнах, коли за нормативної неврегульованості питання щодо продажу землі, ця земля отими ж ділками, які скуповували при мораторії, була задешево скуплена. Це все лежить виключно в площині виконання органами державної влади своїх функцій.
І останнє, з вашого дозволу, по землі. Щоб не сталося так, що коли ми знімемо мораторій на продаж землі, всі із здивуванням дізнаємося, що продавати вже нічого, тому що все продали.
Щодо питання призову, то я думаю, що це у нас є предметом внутрішніх дискусій, і більшість питання призову (та, яка вже зареєстрована в Верховній Раді) вирішить на консенсусній основі так, як було уже попередньо задекларовано.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, народний депутат Смітюх.
ЯЦЕНЮК А.П. Щодо будь-якого голосування, то я прокоментую наступне. В силу першої юридичної освіти я жахливий формаліст, тому все по Регламенту.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, включіть мікрофон народного депутата.
17:05:18
СМІТЮХ Г.Є. Смітюх, Партія регіонів.
Декілька питань, Арсеній Петрович. Перше питання: скажіть, будь ласка, ви працювали і працюєте на посаді міністра закордонних справ України, на сьогоднішній день существует таке питання – по візовому режиму. Громадяни України платять за одержання візи консульський збір так называемый за одержання візи. Адекватно громадяни, які перебувають на нашій території з аналогічних країн з Західної Європи і інших країн, не оплачують. Не рахуєте ви, що таким чином державі нанесено значні збитки за цих три роки? Це – перше питання.
Друге питання. Відносно вашої трудової діяльності. Поясніть мені, будь ласка, у вас написано: трудова діяльність в 1998-2001 році ви працювали на посаді заступника голови Правління банку „Аваль”. Скажіть, будь ласка, коли, по який термін чітко ви на цій посаді працювали, які функції ви виконували. Для того, щоб ми розуміли більш чітко вашу біографію.
І останнє питання. У вас відсутні у вашій анкеті…
ГОЛОВУЮЧИЙ. Щось відсутнє? Будь ласка, продовжуйте. Арсеній Петрович, відповідайте.
17:06:48
СМІТЮХ Г.Є. В анкеті вашій відсутня національність.
ЯЦЕНЮК А.П. Національність була в Совєтському Союзі, 5 стаття. Національність – українець. Тато народжений в місті Чернівці, мати народжена в місті Коломия. Наскільки мені відомо, ви десь тоже з Західної України, там такі тоже є, як ви. Тому… (О п л е с к и) Тому по національності я би просив, якщо ми починаємо з національності і з такої толерантності, то це гарний початок. Це дуже гарний початок.
А тепер щодо моєї трудової біографії. То це вже у мене просто шоста відставка, тому я їх можу вам ще раз прокоментувати все, що було.
Значить, 1991 – студент юридичного факультету, у 92-му створюю юридичну фірму, у 96-му закінчую Чернівецький державний університет з відзнакою (юрист-правник). У 96-му переїжджаю до Києва фактично, в 97-му починаю з консультанта кредитного департаменту акціонерного поштово-пенсійного банку „Аваль”, доростаю до заступника голови правління акціонерного поштово-пенсійного банку „Аваль”, потім переїжджаю до Криму. В Криму спочатку мене Верховна Рада „прокотила” кримська, стаю виконуючим обов`язки міністра економіки Крима. Через два місяці переважною більшістю голосів – міністр економіки. 2 роки працюю в Криму міністром економіки, після цього переїжджаю до Києва – перший заступник голови Національного банку України. В 2004 році стаю виконуючим обов`язки голови Національного банку України. Після відомих подій в 2005 році переїжджаю до…
ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, слово надається народному депутату Григорович. Я думаю, що анкетні дані всі є, вони роздані народним депутатам, вони можуть їх дуже уважно прочитати.
17:08:35
ГРИГОРОВИЧ Л.С.
Лілія Григорович, "Наша Україна – Народна самооборона".
Вельмишановний Арсеніє Петровичу, насамперед… Арсеніє Петровичу! Арсеній Петрович, насамперед, дозвольте сердечно подякувати вам за те, що ви будете втілювати стандарти європейського парламентаризму в нашому парламенті. Україна – член Ради Європи. І, на жаль, явище політичної корупції – це явище минулого року. Сподіваюся, що люди вашого покоління і вашої фаховості здатні долати це явище. Про це, зрештою, свідчить ваша блискуча робота, коли ви виконували обов’язки голови Національного банку в 2004 році, працювали на посаді міністра економіки і міністра закордонних справ. Зрештою, про це свідчать сьогодні ваші фахові, блискучі відповіді. Тому дякую і бажаю успіхів.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую. Питання не почули. Я прошу включити мікрофон народного депутата Карпук.
17:09:37
КАРПУК В.Г.
Володимир Карпук, „Наша Україна – Народна самооборона”.
Вельмишановний Арсенію Петровичу, не секрет, що рейтинг Верховної Ради, особливо після п’ятого скликання, надзвичайно впав. І це привело до того, що є велика недовіра до нашої діяльності, насамперед, через те, що була політична корупція, через те, що було багато зрадників, переходів. І у вас досить важливе завдання – піднести рейтинг Верховної Ради.
Разом з тим, я хочу знати ваші кроки, через те що і в п’ятому скликанні, і в минулих скликаннях часто в цій залі звучала не державна мова – українська мова, - а слугувалися мовою іншої держави. Ваші конкретні кроки в цьому напрямку.
ЯЦЕНЮК А.П. Я думаю, що питання підняття рівня парламенту і парламентаризму – це, власне кажучи, наше спільне завдання. І тут залежить від кожного окремо взятого, який рівень довіри як в суспільстві, так і в українському політикумі, буде до ключового і надзвичайно важливого органу, чим є український парламент.
Щодо мовного питання, то воно чітко визначено Конституцією України і Законом України „Про мови”.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.
Будь ласка, слово надається народному депутату Мостіпан.
17:10:54
МОСТІПАН У.М.
Прошу передати слово депутату Томенку.
17:11:05
ТОМЕНКО М.В.
Шановні колеги, я хотів би проінформувати, що наша фракція сьогодні розглядала кандидатуру Арсенія Петровича Яценюка. Була серйозна, жвава дискусія. І фракція одноголосно підтримала кандидатуру Арсенія Яценюка на посаду Голови Верховної Ради України. І нашим колегам з Партії регіонів хочу сказати, що ми серйозно відносимося до такого голсування. На даний момент 156 депутатів фракції БЮТ присутні, зареєстровані і віддадуть свої голоси так, як це і передбачено і нашою угодою, і нашим підходом, тому що ми послідовні.
І в мене запитання до Арсенія Петровича. Ми обговорювали сьогодні проблему опозиції і наша фракція для того, щоб консолідувати парламент, зголосилася опозиції запропонувати посаду першого віце-спікера. Очевидно, вони не були готові такого демократизму нашого. Як ви ставитесь до статусу опозиції і як вона повинна працювати?
ЯЦЕНЮК А.П. Це одне з надзвичайно важливих питань взагалі діяльності політичних інституцій як таких. Об’єктивно, що, якщо є провладна більшість, то обов’язково є опозиція. Проходить певний період часу і можуть скластися обставини, коли вони змінюються. І це, власне кажучи, є демократією, це є демократичним процесом.
Сутність і завдання голови Верховної Ради полягає в тому, щоби надати всім однаковий і рівний доступ. Права опозиції повинні бути захищені так само як і права більшості. Тому що, на моє переконання, опозиція є також владою, владою контрольною. І чим більш ефективна опозиція, то при тому, якщо більшість є поміркована і мудра, вона ще стає більш ефективною.
В силу того, що функція опозиції – це завжди підштовхувати, підштовхувати провладну більшість, підштовхувати Уряд до кращих і більш позитивних рішень.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Слово надається народному депутату Герман.
17:13:00
ГЕРМАН Г.М.
Шановний Арсенію Петровичу, насамперед пробачте за запитання про національність. Наша фракція шанує людей усіх походжень.
Тепер запитання: сьогодні народні депутати, сьогодні народні депутати Турчинов і Тимошенко зареєстрували законопроект про те, що з 1 січня 2008 року буде скасовано призов до армії. Як ви будете голосувати стосовно цього законопроекту? Дякую вам.
ЯЦЕНЮК А.П. Будемо так голосувати, як сьогодні за Голову Верховної Ради. (О п л е с к и)
ГОЛОВУЮЧИЙ. Слово надається народному депутату Шевченко, будь ласка.
17:13:44
ШЕВЧЕНКО А.В.
Арсенію Петровичу, я впевнений, що фракція „Блоку Юлії Тимошенко” у повному складі підтримає вашу кандидатуру, тому що це – сигнал країні, що у країні з’являється демократична ефективна більшість, і, сподіваюся, скоро з’явиться ефективний уряд, який будуватиме успішну, справедливу країну.
А у мене питання, наскільки ви уже як Голова Верховної Ради, Арсенію Петровичу, будете готові так само швидко рухатися у сенсі формування уряду? Йдеться про швидке, блискавичне подання до Президента кандидатури Прем'єр-міністра Юлії Тимошенко. І як ви бачите подальший механізм формування уряду, наскільки ви бачите гарантії, що цей процес буде швидко і ефективно пройдений парламентом?
ЯЦЕНЮК А.П. Як на мене, ключовим елементом формування демократичної коаліції є не тільки підписання угоди про створення демократичної коаліції і не тільки обрання Голови Верховної Ради, а стільки обрання всіх органів, на які, власне кажучи, підписалася демократична коаліція. І ключовим із цих є виконавча влада.
Тому, чим швидше в Україні буде сформований уряд і чим швидше ми подамо кандидатуру Юлії Тимошенко на пост Прем'єр-міністра, тим, я думаю, в нас буде кращий результат, у тому числі, і на 2008 рік. У нас дуже складний порядок денний. (О п л е с к и)
ГОЛОВУЮЧИЙ. Слово надається народному депутату Литвину Володимиру Михайловичу, будь ласка.
17:15:00
ЛИТВИН В.М.
Прошу передати Катерині Тимофіївні Ващук право на виступ.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Увімкніть, будь ласка, мікрофон народного депутата Ващук.
17:15:10
ВАЩУК К.Т.
Шановний Арсенію Петровичу, як ви бачите систему підвищення ролі демократизму і взагалі обличчя парламентаризму в Україні без зміни виборчого законодавства? От як би ви віднеслися до того, аби змінити виборче законодавство у бік більшої відповідальності народних депутатів перед своїми виборцями, зменшивши цю залежність і відповідальність від лідерів політичних сил?
І друге, ви як серйозний економіст з досвідом фінансист, як ви бачите роль Верховної Ради в утвердженні стабільної і в інтересах людей кредитної, грошової і курсової політики Національного банку України? Дякую.
ЯЦЕНЮК А.П. Якщо дозволите розпочати з виборчого процесу, то тут треба розділити, з вашого дозволу, два питання. Суто технічні запитання, які стосуються, в тому числі і проведення дострокових виборів, нещодавно проведених парламентських, ідеологічний блок, який полягає: мажоритарна чи пропорційна (і тут у нас є чітка відповідь) і що означає, власне кажучи, пропорційна система для України в цілому.
Почну з технічних запитань. Після проведених виборів 2007 року в нас є близько п’яти ключових норм, які треба змінити у виборчому законодавстві України. І це було підкреслено як моніторинговим комітетом ПАСЄ, так і, власне кажучи, ОБСЄ. Тому до наступних виборів, дай Бог, щоб вони пройшли в строки, визначені відповідно Конституцією, ми точно підійдемо вже з підготовленим виборчим законом, який усуне технічні недоліки, розпочинаючи з реєстру виборців і закінчуючи порядком голосування на закордонному виборчому округу.
Щодо індивідуальної відповідальності народного депутата. Тут в мені особисто борються декілька внутрішніх протиріч. Все-таки голосування в Україні, не дивлячись на те, що воно проходить за партійними списками, у більшій чи меншій степені певним чином реплікується на ту чи іншу...
ГОЛОВУЮЧИЙ. Стретович Володимире Михайловичу, будь ласка, вам слово.
17:17:31
СТРЕТОВИЧ В.М. Дайте завершити.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, дайте можливість завершити.
ЯЦЕНЮК А.П. Я все-таки особисто як народний депутат виключно пропонував би завершити справжнє формування політичної системи в Україні. І ввести такий термін як „політична відповідальність” як така.
До речі, коли ми формували власний пакет Закону про Кабінет Міністрів, тоді формулювалася дефініція політичної відповідальності, яка випала в тому неконституційному Законі про Кабінет Міністрів.
Тому позиція наступна. За депутата повинна відповідати партія. Партія є основна рушійна сила будь-якої демократії. І з огляду на те, що ми змінили вже з мажоритарки на пропорційну, я думаю, що цим шляхом треба далі рухатися – формування справжніх, потужних партій в Україні.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую. Включіть мікрофон Стретовича.
17:18:20
СТРЕТОВИЧ В.М.
Володимир Стретович, Партія „Християнсько-демократичний союз”, „Наша Україна – Народна самооборона”.
Арсенію Петровичу, по-перше, дозвольте мені привітати вас із номінацією у такі молоді роки на одну з найвищих посад в Україні.
По-друге, побажати вам, щоб ви успішно пройшли і ці злигодні долі і залишилися таким, як ви є.
І, по-третє, задати вам як правник правнику питання. Чи не вважаєте ви, що сьогодні в умовах нинішнього правового нігілізму в державі гостро потребує посилення парламентський контроль. Якщо вважаєте, що так, як ви вважаєте, це треба зробити, щоб при переході до парламентсько-президентської республіки, якою є наша держава, роль парламенту була на належному видному місці по контролю за дотриманням законодавства, захистом прав і свобод людини і громадянина. Дякую.
ЯЦЕНЮК А.П. Парламентський контроль, звичайно, один з ключових елементів, в тому числі й парламентської діяльності. Наприклад, починаючи з СБУ, яке фактично знаходиться під парламентським контролем, є ціла низка статей Закону „Про Службу безпеки України”, які врегульовують це питання, і закінчуючи іншими правоохоронними органами. Але, на моє переконання, парламент самостійно не здатний забезпечити повну функцію контролю. Тобто, це виключно співпраця всіх гілок влади, з одного боку, і всіх органів, відповідальних за це. Тому при призначенні, при тому коли ми будемо розглядати в цьому сесійному залі голову Служби безпеки України, персональний склад Кабінету Міністрів України, Генерального прокурора України та інших осіб, які призначаються за згодою Верховної Ради і мають відношення чи то до правоохоронних, чи то до спеціальних органів, чи то до прокурорських, ту ми їм і будемо ставити завдання, і будемо призначати виключно з ознак професійності і ті, за якими потік контролювати не треба, а ті, які будуть безпосередньо виконувати покладені на них державно-владні функції і повноваження.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую. Будь ласка, Сушкевич Володимир Михайлович.
17:20:15
СУШКЕВИЧ В.М.
Арсенію Петровичу, я бажаю вам здоров’я, щоб воно не втратилось на роботі на такій високій посаді. Хай воно завжди у вас буде. А питання таке. Тільки що ми проголосували зміни в порядку переліку комітетів, де соціальні комітети були останніми. Але є набагато сумніша ситуація, коли соціальні питання в порядку денному, як правило, стояли в кінці. Я хочу спитати вас, як майбутнього спікера парламенту, все-таки, чи вважаєте ви в пріоритеті розгляду питань в парламенті все-таки були питання пенсіонерів, ветеранів та інвалідів і тих хто потребує нашої допомоги.
ЯЦЕНЮК А.П. Я дозволю собі відповісти на це питання і як депутат, і як колишній міністр економіки. За останні два роки фактично соціальний аспект став ключовим в як бюджетному процесі, так і, власне кажучи, у всіх політичних ініціативах, які висувалися всіма політичними партіями, я хочу підкреслити всіма політичними партіями і фракціями, які тут сьогодні присутні.
Тому соціальні видатки зростали і зростають неймовірними темпами, нам треба поєднувати соціальну політику з здоровою макроекономікою, щоб не відбулося так, що ми поставивши виключно на перші щаблини соціальну політику забудемо про те, що казна може стати пустою.
Тому макроекономічна стабілізація, розвиток внутрішнього ринку, ріст внутрішнього продукту і формування дохідної бази обов’язково повинні йти, як і вони йшли на формування великої соціальної інфраструктури і забезпечення соціальних видатків.
Така політика була проведена в 2005 році, така політика має наслідком і сьогодні, тому я думаю, що в бюджеті 2008 року вона буде відображена, але давайте почекаємо бюджет від нового уряду.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, Арсеній Петрович, час для питань вичерпано і зараз, шановні колеги, ми з вами можемо обговорити цю кандидатуру, так, можна сідати. (О п л е с к и).
Шановні народні депутати! У зв’язку з тим, що у нас всього п’ять фракцій, я так вважаю, що у фракціях чітко позиції уже сформовані, є пропозиція 20 хвилин, немає заперечень для обговорення? Немає заперечень. Будь ласка, запишіться для обговорення.
Слово надається народному депутату Алексєєву. Александровській передається слово, будь ласка.
17:23:20
АЛЕКСАНДРОВСЬКА А.О.
Уважаемые
коллеги, практически вот сейчас в зале мы впервые приступаем к нашей
непосредственной работе и, как это и положено по Регламенту, и по законам
Украины, по Конституции, мы обсуждаем первый важный вопрос – это формирование
руководящих органов Верховной Рады, выборы Председателя Верховной Рады Украины.
Конечно, вопрос
серьезный и он не может нас заставить равнодушным. Но, к сожалению, Арсений
Петрович, вот вы знаете, мы поддерживали вашу кандидатуру, голосовали на должность
министра иностранных дел. И здесь, в том зале, тоже были дебаты и вопрос был
тоже очень остро поставлен, ситуация была неоднозначная, мы поддержали эту
кандидатуру. А сегодня стоит вопрос, может ли этот человек возглавить Верховную
Раду Украины? Вы знаете, я скажу, но он не слушает, ему не интересно, я понимаю
почему, он занял позицию, фракции заняли позицию. Поэтому, он же даже на
вопрос: «Как вы будете голосовать?», он сказал: «Как вот сегодня проголосуют!».
Человек уходит от личной ответственности, это кстати очень плохое качество,
потому что быть Председателем Верховной Рады, это нужно быть человеком
ответственным, не только перед своей партией, не только перед своей фракцией,
не только перед Президентом, перед народом Украины. Потому что надо понимать,
что здесь в этом зале решается судьба Украины.
К сожалению, те
ответы, которые я услышала, убедили меня в том, что Арсений Петрович не может
возглавлять Верховную Раду Украины, он был министром экономики, он имеет
экономическое образование. Вот рядом со мной в зале здесь сидит депутат,
впервые избранный, фермер и когда он услышал ответ на вопрос: «Как вы
относитесь к идее продажи земли?». И Арсений Петрович сказал, что это очень
серьезный вопрос и без продажи земли человек реально не может реализовать свое
право на землю, продать продукцию, которая выращена, получить кредит в банке
под залог этой земли. Она сидит и удивляется, этот новый депутат, говорит «как
же так, при чем здесь продажа земли к праву собственности на землю». Дело в
том, что мы с вами знаем, что право продажи не является исчерпывающим правом на
землю и не является препятствием… пользоваться этой землей, как собственностью
своей: отдавать в аренду, отдавать ее в залог, выращивать урожай и реализовать
товар, который там получен. Меня ответ Яценюка очень удивил. Значит,
действительно, человек берется судить о том,
в чем он, к сожалению, нехорошо знает.
Дальше. Было
сказано, что он видит свою задачу как обеспечить право оппозиции и право
большинства. Нет, мы все с вами хотим, и неоднократно в этом зале говорили о том, что спикер,
Председатель Верховной Рады должен самое главное – требовать соблюдение
Регламента работы Верховной Рады, требовать соблюдения Конституции. То есть, к
сожалению, требовать того чего представители «союза рыжих» не добываются и не соблюдают. Их лидер, к сожалению,
нарушил Конституцию, издал незаконные указы о досрочном прекращений полномочий
Верховной Рады. И вот здесь тоже мне не понравилась позиция Яценюка потому, что
он должен быть нейтральным человеком, толерантным. А мы здесь увидели…
ГОЛОВУЮЧИЙ. Слово надається народному депутату Лук’янову.
17:26:51
ЛУК’ЯНОВ В.В.
Уважаемые коллеги
народные депутаты! Мне хотелось бы коснуться нескольких моментов. Первый
момент, что Арсений Яценюк, на самом деле, -
не плохая кандидатура на пост спикера. Это человек, который работал на
многих посадах и зарекомендовал себя хорошим, граммотным специалистом, он
достаточно толерантно выполнял свои обьязаности на посту министра иностранных
дел, ему вдавалось уходить от острых конфликтов и сглаживать ситуацию. И на
самом деле, мне лично хотелось бы проголосовать за него. Но я так смотрю не все
в этом зале разделяют эти слова, я так понимаю этот гул. Или уже дискуссия
началась? Жаль, что внутри его сторонников даже
когда положительные вещи говорятся, уже это воспринимается неодногласно.
К сожалению, это очень сильно разрывает на части нашу страну. Поэтому,
сдержитесь и постарайтесь воспринять нормально то, что говорится.
С другой стороны
человек, который будет спикером, должен
быть избран легитимно и без нарушений.
69-я статья
Регламента говорит о том, что правом на
выдвижение обладают депутатские фракции
и депутаты. К сожалению, головующий сейчас не дал возможность, было записано на выступления более двадцати человек. После того,
как семь человек выступили, головующий
ни с кем не советовавшись подвел черту и
таким образом нарушил Регламент и лишил депутатов права на самовыдвижение на
спикера.
Поэтому если мы
хотим соблюдать дух и букву закона, дух и букву Регламента Верховного Совета, я
считаю, этот вопрос нужно вернуться к началу и заново пройти всю процедуру,
дать возможность каждому, кто записался на выступления, высказаться по этому вопросу. Либо каждое другое действие
после этого момента будет не легитимным,
поскольку сделано с нарушением Регламента
и думаю ни я, ни большинство
здесь присутствующих не
станут нарушать Регламент и
выбирать спикера, делать первые шаги сразу нарушая законы и Конституцию
Украины.
Поэтому я
обращаюсь и к спикеру с процессом переголосовать эти решения и
поступить в строгом соответствии с Регламентом. Спасибо.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую за пропозицію. Шановні колеги, слово надається народному депутату Сироті, блок Литвина.
17:30:15
СИРОТА М.Д.
Шановні колеги, блок Литвина шанує волю 227 народних депутатів, які сьогодні можуть обрати Голову Верховної Ради України.
Підкреслюю, не спікера парламенту, а Голову Верховної Ради України, який буде відповідати за роботу, ефективну роботу всього, всієї Верховної Ради і, більше того, в умовах, коли йде активне руйнування парламентаризму як такого.
Ми сьогодні знаходимося не тільки в парламентській певній кризі, але і в політичній кризі, що і зафіксовано відповідними резолюціями Парламентської Асамблеї Ради Європи, яка пропонує Верховній Раді України повернутися до питання недопущення імперативного мандату, змінити виборчу систему, оскільки виборчої системи за закритими списками політичних партій не існує у Європі як таких. Перші ж випробування, які будуть стояти перед парламентом, вони будуть стосуватися тих неузгодженостей, які є, можливі сьогодні в існуючій коаліції, яка формується. Це стосується і повернення заощаджень, і професійної армії, і інших питань, які будуть серйозно дестабілізувати роботу Верховної Ради України. І тут треба величезний досвід і мудрість Голови Верховної Ради України, який би уберіг парламент від того, щоб ми повторили долю парламенту п’ятого скликання, бо якщо Верховна Рада шостого скликання достроково закінчить свої повноваження, з парламентаризмом в Україні, як з таким, можна буде розпрощатися. Особливо серйозне стане питання, коли ми дійдемо до вирішення основної проблеми сьогоднішньої політичної кризи порушеною в 2000 році Конституції, яка практично стикнула лоба посади Прем’єр-міністра і Президента України і незалежно від того, хто буде обраний Прем’єр-міністром Конституція змусить його конфліктувати з Президентом і це буде дуже серйозним випробуванням для будь-якої коаліції будь-якого політичного кольору.
Тому „Блок Литвина” наполягає на виправленні конституційних порушень, які приводять до конфлікту і виправлення тією процедурою, яка записана в Конституції України, ми не повинні допустити в порушення Конституції приймати нову Конституцію на референдумі. Голова Верховної Ради повинен забезпечити відновлення Конституції України і це, я думаю, його перша основа і перше завдання. Дякую за увагу.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую. (О п л е с к и)
Слово надається народному депутату Стретовичу, фракція „Наша Україна – Народна самооборона”.
17:33:01
СТРЕТОВИЧ В.М.
Шановна президія, шановні колеги! Шановні радіослухачі! Я виступаю по регламенту в процесі обговорення кандидатури і буду говорити виключно про кандидатуру. Хочу повернути вашу увагу до п’ятничної „Свободи слова” Савіка Шустера, коли відомий в Україні політик Леонід Грач сказав, що путівку в життя нашому кандидату Арсенію Яценюку давав саме він. Дивно, той, хто давав путівку, чомусь відмовляється слідкувати за тим, хто дає путівку в життя. Хоча та людина заслуговує, можливо, його підтримки саме в цей непростий момент, щоб його життя і далі з легкої руки Леоніда Івановича продовжувалось так успішно. Якщо ви подивитесь біографію кандидата на посаду Голови Верховної Ради, то я думаю, ви мимохідь побачили, але не звернули уваги, що він заснував юридичну фірму в вісімнадцять років. Чи багато найдеться у нас таких сьогодні тут, в залі, що в вісімнадцять років, вже на другому курсі юридичного факультету він заснував адвокатську фірму і вже працював. Але далі подивіться, який ріст за останні шість років. Починаючи з міністра економіки в Криму, де успішною була ця робота, бо інакше не було б базового росту, мало хто згадує про те, що Арсеній Петрович фактично виконував обов’язки Голови Національного банку у кризовий період листопада 2004 року по лютий 2005 року, доки не було обрано голову. Так що, якщо дивитися на послужний список, то тут ви бачите все. І робота в юридичній фірмі юриста за фахом, і міністром економіки, Голови Національного банку, міністром закордонних справ. А дехто дорікає, що занадто молодий, то я вам хочу сказати, що молодість, це той недолік, який дуже швидко минає, особливо в сьогоднішніх українських реальностях.
І саме останнє. Я переконаний і я дуже буду тішитись, що коли Арсеній Петрович стане Головою Верховної Ради, то вперше в незалежній Україні людина, що має фахову правничу освіту стане спікером. І я думаю, що цей момент, коли правник за освітою, економіст за фахом і політик за покликанням стане Головою Верховної Ради. Побажаємо йому успіху. Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Слово надається народному депутату Пинзенику Віктору Михайлович, „Блок Юлії Тимошенко”.
17:35:34
ПИНЗЕНИК В.М.
Шановна Президія, шановні народні депутати. Вашій увазі запропонована достойна кандидатура для того, щоб очолити і організувати роботу Верховної Ради України.
Арсеній Петрович – кваліфікований спеціаліст, економіст, з яким приємно було працювати в уряді. Він сформований український політик. На думку „Блоку Юлії Тимошенко”, він здатний організувати ефективну роботу українського парламенту.
Тому „Блок Юлії Тимошенко” як послідовний прихильник демократичної коаліції прийняв сьогодні одностайне рішення. Всі 156 голосів нашої фракції будуть віддані за кандидатуру Арсенія Петровича Яценюка. ( О п л е с к и )
ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні колеги, представники всіх фракцій мали можливість виступити.
Зараз, будь ласка. Народний депутат Грач, фракція комуністів. Репліка.
17:36:37
ГРАЧ Л.І.
Я, действительно хочу подтвердить, что когда 2001 году Яценюк прибыл в Крым,
и мы все сделали, чтобы ему доверить, и он стал министром. Если бы он работал
под моим началом, с него бы был хороший министр.
А вот что касается заявления пана Стретовича,
от и беда Яценюка, что он попал у ваши руки, у ваши ряды, а мы политическим
СПИДом от вас не хотим заразиться.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні колеги, я би дуже просив би більш коректно висловлювати свою позицію і, шановні народні депутати, я прошу уваги.
Я так розумію, що всі мають бажання не розривати це питання і провести голосування сьогодні. І саме тому ми продовжимо роботу Верховної Ради до закінчення голосувань.
Зараз для того, щоб Лічильна комісія могла підготувати голосування, робиться перерва на 20 хвилин. За 5 хвилин шосту Верховна Рада продовжить свою роботу. Будь ласка.
ПІСЛЯ ПЕРЕРВИ
ГОЛОВУЮЧИЙ. Я нагадаю, що ми продовжили роботу нашого пленарного засідання. І зараз слово надається голові Лічильної комісії, народному депутату Шершуну. Будь ласка.
17:59:20
ШЕРШУН М.Х.
Шановна Президія, головуючий, шановні народні депутати, відповідно до пункту п’ятого статті 70 Регламенту Верховної Ради України Верховна Рада прийняла рішення обирати Голову Верховна Рада України таємним голосуванням шляхом подачі бюлетенів.
Лічильна комісія на своєму засіданні затвердила таку форму бюлетеня для таємного голосування: бюлетень на жовтому (я показую білий), на жовтому папері у формі чотирикутника з написом чорного кольору. До бюлетеня для таємного голосування внесено одну кандидатуру на посаду Голови Верховної Ради України Яценюка Арсенія Петровича. У зв’язку з цим пропонується такий варіант волевиявлення народних депутатів. В разі підтримки запропонованої кандидатури проставляється будь-яка позначка у квадраті проти прізвища. Я тільки одне прошу, шановні колеги, щоб не було таких слів, ну, знаєте. В разі не підтримки проставляється позначка у відповідному квадраті. Підкреслюємо, що у бюлетені проставляється тільки одна позначка. Якщо будуть додаткові позначки чи вписані інші прізвища, то бюлетень буде вважатися недійсним.
Лічильна комісія просить головуючого оголосити перерву для підготовки десь приміром до 19.00.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні колеги, перед тим, як оголосити перерву, нам треба затвердити зразок бюлетеня, про який зараз говорив голова Лічильної комісії.
Є питання, да, з процедури голосування? Давайте перед голосування щодо затвердження бюлетеня 5 хвилин. Запишіться, будь ласка, у кого є питання з процедури. Будь ласка, записуйтеся.
Слово надається Лук'янову, фракція Партії регіонів, будь ласка.
18:01:38
ЛУК’ЯНОВ В.В.
Валентин Олександрович, я вимагаю, щоб картки депутатів, відсутніх в залі, були вилучені, заблоковані. Я вже заявляв це і зачитував цю вимогу, але нічого не було зроблено. Таку саму заяву я передав в секретаріат фракції. Ми знаємо, що деяких депутатів зараз немає в залі і зараз їх картками будуть затверджувати бюлетень. Мало того, що ви порушили Регламент – не дали можливості людям провести самовисування, і тому ми маємо зараз безальтернативне голосування за кандидатуру на пост спікера, і я думаю, що ви це так добру справу для свого колеги робите і, більш того, ви зараз хочете затвердити бюлетень неіснуючими депутатами. Якщо вже демократія демократичної коаліції, то подивіться в зал.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні колеги, ну декілька відповідей на поставлені питання. По-перше, я декілька разів звертався до зали і просив підняти руки, хто готовий висунути когось або самовисування зробити. На жаль, жодної руки ми не побачили, тільки після цього підвели риску щодо висування кандидатур на посаду Голови Верховної Ради.
Що стосується депутатів, вони в кулуарах. Я прошу апарат Верховної Ради звернутись до депутатів в кулуарах, які повинні підійти до залу для того, щоб прийняти участь в голосуванні.
Слово надається Сироті, народному депутату Сироті, будь ласка.
18:03:12
СИРОТА М.Д.
Дякую. Шановні колеги, у нас є пропозиція, щоб за столами реєстрації депутати отримали бюлетені після пред'явлення відповідних посвідчень народного депутата, оскільки багато депутатів нових, їх не знає ніхто в обличчя, і, щоб не було жодних інсинуацій і підозр, здійснювати видачу бюлетеня тільки після пред'явлення посвідчення.
Дякую.
ШЕРШУН М.Х. Це – норма Регламенту, Михайло Дмитрович, і це обов'язково я скажу після того, коли ми будемо приступать до голосування. Це - обов'язкова норма нашого Регламенту.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Слово надається народному депутату Савченко, фракція „Блоку Юлії Тимошенко”.
18:03:51
САВЧЕНКО І.В.
Прошу надати слово народному депутату Томенко.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, ввімкніть мікрофон Томенко.
18:03:59
ТОМЕНКО М.В.
Шановні колеги, я хотів би звернутися до народних депутатів з Партії регіонів з тим, що ви, думаю, делегували кращих із кращих людей до Лічильної комісії і у членів Лічильної комісії є добра нагода достеменно перевірити чи живий фізично народний депутат підходить за бюлетенем. Якщо це живий народний депутат отримав бюлетень, я думаю, розвіються всі сумніви чи він є, чи нема. Тому для того створена Лічильна комісія і я абсолютно переконаний, що не треба тут створювати проблеми із-за одного Плюща, який на футбол поїхав. Всі решта 227 на місці. Тому давайте зараз починати голосувати і Лічильна комісія може спокійно перевірити присутність всіх народних депутатів, які отримають бюлетені і проголосують.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Слово надається народному депутату Алексєєву, фракція комуністів.
18:04:52
АЛЕКСЄЄВ І.В.
Прошу передати слово моєму колезі Кілінкарову.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, ввімкніть мікрофон народного депутата.
18:04:57
КІЛІНКАРОВ С.П.
Александр Валентинович, Килинкаров, фракция коммунистов.
Я хотел бы уточнить у вас как у головуючого на каким основании мы продляем работу парламента. Для того, чтобы продлить работу парламента, я думаю, как минимум, надо поставить вопрос на голосование. Вечернее заседание может быть продлено на 15 минут и не более того. Поэтому я настаиваю на том, чтобы был поставлен на голосование вопрос о продлении работы парламента в соответствии с той процедурой, которая есть. Она займет минимум 2 часа времени.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні колеги, ми розпочали з вами процедуру голосування фактично з виступу голови Лічильної комісії, і коли голосування розпочинається, незалежно від того воно в перерві робиться чи після закінчення роботи Верховної Ради, воно відбувається. Коли будете наполягати, ми зможемо це поставити на голосування, це не є проблема.
Будь ласка, народний депутат Слаута. Останнє питання.
18:05:55
СЛАУТА В.А.
Я передаю слово Лук`янову Владиславу.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Я так розумію, що… Є бажання виступити?
Шановні депутати, уже був виступ. Дякую.
Шановні колеги, обговорення у нас відбулося. І зараз нам необхідно з вами затвердити бюлетень відповідно до рішення Лічильної комісії, яким ми повинні провести голосування.
Голова Лічильної комісії проінформував щодо цього бюлетеня (я чую, зараз ми це зробимо), і я прошу, шановні колеги, поставити на голосування затвердження бюлетеня. Будь ласка. Відповідної форми. Прошу поставити на голосування. Включіть систему „Рада”. Прошу голосувати.
18:07:14
За-225
(Ш у м у з а л і)
Шановні колеги, я вибачаюся, я вибачаюся. Була пропозиція: поставити на голосування продовження роботи парламенту, коли я не помиляюся, народний депутат Кілінкаров вносив цю пропозицію, щодо часу проведення голосування.
Я підтримую цю пропозицію і ставлю це питання на голосування. Хто за те, щоб провести голосування, прошу включити систему „Рада” і проголосувати. Включіть, будь ласка, систему „Рада”. Відбувається голосування.
18:08:05
За-226
(Ш у м у з а л і) (О п л е с к и)
Шановні колеги, я прошу сідати на свої місця. Верховна Рада прийняла рішення продовжити свою роботу до проведення голосування щодо Голови Верховної Ради. Зараз я прошу заспокоїтися, всі будуть мати можливість сказати декілька слів.
Отже, шановні колеги… По фракціях, будь ласка, покажіть по фракціях.
Шановні колеги, я прошу заспокоїтися. У нас з вами багато часу, рішення Верховна Рада прийняла. Тому я прошу всім працювати. Я зараз дам можливість виступити вам, будь ласка.
Кілінкаров, народний депутат, будь ласка, ввімкніть мікрофон народного депутата.
18:09:06
КІЛІНКАРОВ С.П.
Александр Валентинович, была… народный депутат настаивал на том, чтобы карточки народных депутатов, которые отсутствуют в зале, были изъяты. Вы ничего в этом плане не сделали и, фактически, сфальсифицировали результаты голосования.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні колеги, я хочу нагадати вам, що… я прошу, я прошу, давайте спокійно працювати.
Я хочу вам нагадати, що таку пропозицію щодо вилучення карток може вносити лічильна комісія, коли вона, дійсно, на своєму засіданні прийме таке рішення. Коли лічильна комісія буде вносити пропозиції щодо вилучення карток, або комусь надати картку, ми обов’язково це зробимо.
Шановні колеги, я прошу, прошу зараз повторно проголосувати, щоб ми не втрачали час. Я прошу, я прошу заспокоїтись і зараз щоб ми не втрачали з вами час. Окей, давайте проголосуємо. Є питання ще до головуючого. Будь ласка, народний депутат Левцун.
Я прошу заспокоїтись, ввімкніть мікрофон народного депутата Левцуна. Я дам слово…
18:10:20
ЛЕВЦУН В.І.
Шановні колеги, я хотів би вас проінформувати: моя картка не спрацювала, я натискав кнопку „за”, моя картка не спрацювала. Тому було 225 голосів.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Зрозуміло. Я поняв. Будь ласка, ввімкніть мікрофон народного депутат Лук’янова.
18:10:59
ЛУК’ЯНОВ В.В.
Шановні громадяни України, шановні колеги – народні депутати, ми зараз бачили, всі були свідками, як головуючий зараз сфальсифікував голосування.
Це кримінальне, це кримінальна, за це Законом передбачена кримінальна відповідальність. Я вимагаю, щоб головуючого притягли до кримінальної відповідальності за фальсифікування і замінити головуючого. Дякую за увагу.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, шановний народний депутат.
Шановні колеги, у зв'язку з тим, що були такі страшні звинувачення на адресу Головуючого, я прошу провести повторне голосування і затвердити бюлетень.
Прошу… (Ш у м у з а л і)
Прошу включити систему „Рада”, і голосуємо, затверджуємо бюлетень.
Прошу голосувати.
18:11:52
За-227
(О п л е с к и)
Дякую.
Я думаю, що всі звинувачення, які лунали на адресу Головуючого, таким голосуванням зняті.
Шановні народні депутати! Я прошу уваги!
Голова Лічильної комісії проінформував, що для того, щоб Лічильна комісія могла підготувати бюлетені для голосування, необхідно зробити перерву до 19-ї години.
Будь ласка, оголошується перерва до 19-ї години.
ПІСЛЯ ПЕРЕРВИ
ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні депутати, прошу займати свої місця.
Слово надається голові Лічильної комісії, народному депутату України Шершуну, будь ласка.
19:00:11
ШЕРШУН М.Х.
Шановний Головуючий! Шановні народні депутати!
ГОЛОВУЮЧИЙ. Я вибачаюся. Колеги! Я прошу заспокоїтись.
Голова Лічильної комісії надає дуже важливу інформацію, будь ласка.
ШЕРШУН М.Х. Таємне голосування бюлетенями по виборах Голови Верховної Ради відбудеться в кулуарах другого поверху біля столів реєстрації. Бюлетені для таємного голосування ви можете отримати на столах реєстрації при пред’явленні, звичайно, тільки свого депутатського посвідчення. Для голосування відводиться одна година. Голосування відбудеться з 19.10 по 20.10. Запам’ятайте, будь ласка.
Після того, як тільки дзвоник цей продзвонить, ніхто вам не дозволить проголосувати. Повторюю: початок - 19.10 закінчення голосування - в 20.10.
Є прохання – розписуватися про одержання свого бюлетеня строго в клітинці напроти свого прізвища. І ще хочу нагадати, що згідно Регламенту народний депутат України може зайти в сектор голосування тільки один раз.
Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні колеги!
Дякуємо голові Лічильної комісії. Я ще раз повторюю, що голосування починається рівно в 19.10. Прошу шановних народних депутатів підготуватися для проведення таємного голосування.
ПІСЛЯ ПЕРЕРВИ
ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні народні депутати, прошу займати свої робочі місця, продовжуємо історичне сесійне засідання. Дуже шкода, що не всі наші колеги дочекались цієї миті, але ж ми не можемо примушувати народних депутатів працювати у Верховній Раді так, як повинен роботи кожний народний депутат.
Шановні колеги, ви всі були учасниками голосування, були спроби, ви бачили, зірвати це голосування, але ж воно відбулось і я хочу надати слово голові Лічильної комісії народному депутату України Шершуну.
21:24:29
ШЕРШУН М.Х.
Шановний... (О п л е с к и)
ГОЛОВУЮЧИЙ. Працюємо. Працюємо. Да.
ШЕРШУН М.Х. Шановні Президія! Шановні колеги! Дозвольте зачитати протокол номер 2 засідання Лічильної комісії Верховної Ради України від 4 грудня 2007 року.
ПРИСУТНІ: голова Лічильної комісії, заступник Лічильної комісії, секретар Лічильної комісії і члени Лічильної комісії.
СЛУХАЛИ: про підсумки таємного голосування про обрання Голови Верховної Ради України. У бюлетень для таємного голосування про обрання Голови Верховної Ради України була включена кандидатура Яценюка Арсенія Петровича.
На підставі результатів таємного голосування Лічильна комісія встановила.
Перше. Кількість народних депутатів України, повноваження яких визнані, 450. Кількість народних депутатів України, які одержали бюлетені для таємного голосування, 227. Кількість народних депутатів України, які взяли участь у голосуванні, 227. Кількість бюлетенів, визнаних недійсними, немає.
Прізвище ім’я та по-батькові кандидата - Яценюк Арсеній Петрович. Кількість голосів, поданих за кандидата, - 227.
(О п л е с к и)
ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні колеги, я прошу дати можливість Голові Лічильної комісії закінчити свою доповідь.
ШЕРШУН М.Х. „Не підтримано кандидата” - немає.
Відповідно до частини першої статті 88 Конституції України, глави сьомої та статей 70 і 74 Регламенту Верховної Ради України Лічильна комісія вирішила вважати обраним Головою Верховної Ради України Яценюка Арсенія Петровича. ( О п л е с к и)
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.
Дякуємо голові Лічильної комісії. Є питання до голови? Дякуємо.
Шановні друзі, на цьому тимчасова … Прошу, спокійно, не треба підказувати. На цьому тимчасова президія закінчила свою важку роботу. І я прошу новообраного Голову Верховної Ради зайняти місце у президії. І останнє, що я хочу зробити, шановні мої колеги, слід сказати, що наступне засідання Верховної Ради відбудеться у четвер, а закрити сьогоднішнє засідання повинен новообраний Голова Верховної Ради. Я прошу його це зробити. Будь ласка. (О п л е с к и)
Далі засідання веде Голова Верховної Ради України ЯЦЕНЮК А.П.
ГОЛОВА. Вельмишановні народні депутати, дорогі друзі, якщо дозволите, я не займу багато часу, буквально декілька слів.
В першу чергу я хотів би щиро подякувати нашому Блоку, нашій фракції, фракції НУ-НС, фракції БЮТ і Президенту України за висунення, за те, що ми пройшли цю надзвичайно складну дорогу, перший, але визначальний і вирішальний крок.
Друге, це повернутися все-таки певним чином в історію. Було прийнято рішення про проведення дострокових парламентських виборів – це було вольове і конституційне рішення Президента України, це було в перше в українській історії, коли держава пішла демократичним шляхом розвитку через складний інструмент дострокового народовиявлення.
Було дуже багато скептиків, які казали, що нічого не зміниться. Але сьогодні ми довели, це вже змінилося. Сьогодні ми довели про те, що коаліція створена не тільки на папері. Коаліція створена, вона ефективно працює і буде працювати. І наступним кроком буде формування нового демократичного українського Уряду. (О п л е с к и)
Водночас, дорогі друзі, я хотів би зазначити наступне: нам треба подякувати нашим колегам по парламенту – це і Партії регіонів, і Комуністичній партії, і Блоку Литвина – за те, що дали можливість проголосувати і провести, фактично, в цих стінах одні з перших демократичних і непідкупних, без політичної корупції, таємних голосувань за Голову Верховної Ради України. (О п л е с к и)
Я думаю, шановні колеги, що це буде проявом нового українського парламентаризму, якщо ми всі разом запропонуємо вже фактичній опозиції відповідні посади в керівних органах Верховної Ради. Це буде по-демократичному і по-європейськи. (О п л е с к и)
Завершуючи, шановні колеги, хотів би зазначити, що не дивлячись на те, що половина залу не дочекалася оголошення результатів виборів, але я планую бути Головою Верховної Ради України, Верховної Ради, як цілісного органу. І мова іде про те, що кожен депутат буде почутий, кожна фракція буде мати рівні права і не буде більш чи менш рівних і ми будемо формувати дієздатний орган, дієздатний орган, який спрямований тільки на одне – на розбудову України. Той, хто захоче працювати, буде мати можливість це зробити. Той, хто не захоче працювати - нам навряд чи з ним по дорозі.
Дякую за увагу. (О п л е с к и).
Дозвольте оголосити вечірнє засідання Верховної Ради закритим. Наступне засідання завтра, вже Турчинов оголосив.