ЗАСІДАННЯ ВОСЬМЕ
Сесійний зал Верховної Ради України
11 грудня 2007 року, 10:00 година
Веде засідання Голова Верховної Ради України ЯЦЕНЮК А.П.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Всім доброго ранку, шановні народні депутати України, запрошені та гості! Прошу народних депутатів зареєструватися.
10:02:34
Зареєструвалося 274 народних депутати України. Ранкове засідання Верховної Ради України оголошую відкритим.
Шановні народні депутати, хотів би розпочати з приємного: у нас сьогодні два ювіляра, два іменинника. Дозвольте привітати Москаля Геннадія Геннадійовича (о п л е с к и) та привітати Томенка Миколу Володимировича з днями народжень. (О п л е с к и)
Шановні народні депутати! У нас сьогодні надзвичайно складний порядок денний. І з огляду на те, що ми готуємося до приїзду Президента України до Верховної Ради України, поступила технічна заява двох фракцій на те, щоб розпочати засідання Верховної Ради України, а точніше зробити технічну перерву на 30 хвилин, так як не всі ще народні депутати України прибули до залу Верховної Ради, і з тією метою, щоб ми провели в нормальному порядку засідання Верховної Ради. З огляду на це, я оголошую 30-хвилинну перерву для приїзду Президента України і голосування.
Дякую.
ПІСЛЯ ПЕРЕРВИ
ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні народні депутати! На превеликий жаль, відповідно до пункту 51 частини сьомої Регламенту, далі продовжуються консультації, у тому числі щодо застосування норм Регламенту. З огляду на це, Голова Верховної Ради скористується своїм законним правом і продовжує перерву до 12.30. При цьому я зазначаю…
Шановні народні депутати! При цьому я зазначаю, я звертаюся до всіх депутатських фракцій і до всіх тих, хто, в тому числі ініціюють перерву, я як Голова Верховної Ради фактично останній раз оголошую перерву.
Я прошу, щоби ми о 12.30 розпочали роботу Верховної Ради України.
Дякую.
ПІСЛЯ ПЕРЕРВИ
ГОЛОВУЮЧИЙ. Президент України Віктор Ющенко приймає участь у ранковому засіданні Верховної Ради України. Я попрошу, щоб ми всі привітали Президента. (О п л е с к и)
Вельмишановні народні депутати, продовжуємо ранкове засідання Верховної Ради України. Дозвольте вас поінформувати про результати вчорашнього засідання Погоджувальної ради, яке я просив би всіх почути і відповідним процесуальним рішенням затвердити.
Учора відбувалося засідання Погоджувальної ради. І одностайно на засіданні Погоджувальної ради було прийнято рішення щодо подання на розгляд Верховної Ради України проекту рішення в частині зміни послідовності та порядку щодо розгляду питань на даному пленарному засіданні Верховної Ради.
Хотів би нагадати, що за статтею 16 Регламенту Верховної Ради послідовність визначається, в тому числі, і самою статтею, так і рішенням народних депутатів України.
З огляду на те, що в нас визначений п’ятиденний присічний термін для розгляду питання щодо формування складу Кабінету Міністрів України, Погоджувальна рада одностайно схвалила рішення щодо початку роботи на ранковому засіданні Верховної Ради України саме з питання формування уряду України.
Коротко зупинюся на юридичній термінології щодо порядку формування уряду України. Це прийняття декількох рішень, які повинні розглядатися Верховною Радою України. Перше: мова йде про внесення Президентом України кандидатури на пост Прем'єр-міністра України. Друге: після цього внесення в нас є процедура щодо доповіді кандидатом на пост Прем'єр-міністра України. Регламент передбачає до 20 хвилин. Друге: йде раунд запитань та відповідей. Регламент передбачає до 30 хвилин. Третє: йде процедура обговорення. Регламент також передбачає до 30 хвилин. І загалом вся процедура повинна зайняти не більше однієї години. Після цього йде процедура голосування. Я хотів би зазначити, що процедура за Регламентом - йде так зване відкрите поіменне голосування. Після прийняття рішення щодо кандидатури Прем'єр-міністра ми це рішення виголошуємо.
З огляду на це, шановні народні депутати, я просив би дуже уважно всіх вслухатися. Я ставлю на голосування питання щодо включення до порядку денного і зміни послідовності формування порядку денного, а саме: включення до порядку денного питання щодо формування уряду України, яке формується з п’яти підпитань, що я вже зазначав, - це призначення Прем’єра, це звільнення попереднього Прем’єр-міністра, це припинення повноважень попереднім складом уряду, це призначення нового складу уряду і останнє питання – це припинення повноважень народними депутатами, які обрані до складу українського уряду, п’ять питань. Я прошу поставити питання на голосування щодо включення до порядку денного. Прошу голосувати.
12:38:37
За-246
Дякую.
Шановні народні депутати, рішення прийнято, 271 голос. Прошу по фракціям показати. Вибачте, по фракціям. Дякую.
Шановні народні депутати, таким чином нами сформований порядок денний розгляду питання щодо формування уряду України. Відповідно до Конституції України, закону „Про Кабінет Міністрів України” та Регламенту Верховної Ради надаю слово для внесення кандидатури на посаду, пост Прем’єр-міністра України Президенту України Ющенко Віктору Андрійовичу.
Прошу, Віктор Андрійович. (О п л е с к и)
ЮЩЕНКО В.А.
Шановні народні депутати, шановний Арсенію Петровичу, пані та панове! Для мене є великою честю сьогодні звернутися до національного парламенту України, як до соборного виразника інтересів української нації і українського вибору.
Перш за все, шановні народні депутати, я хотів би привітати вас із рішенням українських виборців, українських громадян, 30 вересня поточного року. Сьогодні ми маємо оновлений склад Верховної Ради і переконаний, що є нашою спільною перемогою у тому, що із масштабної, колосально затяжної парламентської кризи ми вийшли через мирний спосіб, справедливий, і, що не менш важливо, правовий.
Ревізія політичних результатів попередніх виборів, ігнорування Конституції України, політична корупція, дуже часто шабаш вседозволеності – це основна причина, чому парламент п’ятого скликання припинив своє існування. Це ті уроки, з якими, переконаний, український політикум виходить із результатів роботи парламенту України п’ятого скликання.
Хотів би підкреслити, що сьогодні Україна виходить із цієї кризи. Україна виходить нелегко. Переконаний, що вихід з цієї кризи, досягнення політичної стабільності – це є поточним питанням номер один. Кожна політична сила, незалежно від того, під яким прапором чи ідеологією вона виступає, сьогодні повинна ясно зрозуміти, що політична нестабільність забирає українську перспективу, українські можливості. Кінець кінцем, політична криза, парламентська криза – це гальмо нашого політичного, соціально-гуманітарного розвитку.
Як досягти стабільності у цих непростих стінах, у парламенті з непростим скликанням? Переконаний, що над усе ми повинні поставити національні пріоритети. Ніщо більше не об’єднує людей, як мета. Думати сьогодні про інтереси фракції і ігнорувати інтереси чи більшості, чи меншості – це, на мій погляд, велика помилка, думати сьогодні про інтереси більшості або меншості і в той же час ігнорувати інтереси держави – це злочин. І тому переконаний, що стабільність в український парламент принесе не розподіл парламентських комітетів, хоча це важливо, не розподіл портфелів міністрів, хоч це також важливо, нерозподіл посад президії Верховної Ради України, хоча це також важливо.
Злагоду в український парламент, переконаний, принесе політика, яка ставить за мету реалізацію ключових національних пріоритетів. Чим вище мета, тим більшу стабільність ми можемо очікувати у стінах національного парламенту. Для великих цілей, переконаний, не існує лукавих шляхів. І ті великі достойники, які сидять сьогодні в українському парламенті, є депутатами шостого скликання, переконаний, чітко розуміють, що жодна політична сила, як і жоден народний депутат, не може бути в опозиції до України. Це величава ціль, задля якої, я переконаний, ми повинні всі присягнутися і працювати.
Безумовно, перше, що я хотів би побажати українському парламентові, - це взаємоповаги, порозуміння і людської гідності.
Я сердечно вітаю створення демократичної коаліції депутатських фракцій, які сумарно перемогли на дострокових виборах. Я вірю у перспективу цієї роботи і бажаю всіляких гараздів. (О п л е с к и).
Хочу підкреслити, я був і завжди буду надійним союзником українського парламенту. Переконаний, що жодне знакове для нації рішення не повинно бути прийнято поза стінами українського парламенту. Я був, підкреслюю, і буду стояти на цих позиціях. Хоча попереду, безумовно, нас чекають великі виклики і великі випробування.
Вірю, що новий парламент продемонструє нормальну і продуктивну роботу задля нації і країни. Саме цього найбільше чекають наші виборці. Нам спільно належить відновити політичний і моральний авторитет єдиного законодавчого органу держави, а відтак – всієї влади. Переконаний, що часу для зволікань у нас немає.
Виконуючи свій конституційний обов’язок, відповідно до статті 106 за пропозицією коаліції депутатських фракцій, я вношу на ваше схвалення і прошу підтримати подання на призначення Прем’єр-міністром України Юлії Володимирівни Тимошенко (О п л е с к и).
Я також вношу до Верховної Ради України і прошу підтримати подання на призначення Єханурова Юрія Івановича міністром оборони України і Огризка Володимира Станіславовича міністром закордонних справ України.
Шановний Голово Верховної Ради, шановні народні депутати, пані та панове! Я вірю в нашу спільну працю. Я кажу прямо, у цих стінах не може буде ворожнечі між політичними силами, які хочуть працювати задля національних інтересів України. Нація і держава вище за політичну і партійну приналежність. Саме тому я вважаю, що в парламенті мусить постати нова якість співпраці, виражена у цілісній законодавчій роботі, кадрових призначеннях, справедливому розподілі повноважень. Шанс є. Я готовий пройти з вами всю цю дорогу, щоб його реалізувати.
Дякую за увагу.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякуємо, пане Президенте.
Шановні народні депутати України! Керуючись вимогами статті 200 Регламенту Верховної Ради України пропонується наступна процедура розгляду питання. Ще раз нагадаю, кандидат на пост Прем’єр-міністра Україна виступає з короткою доповіддю до 20 хвилин і далі у на два блоки: запитання і відповіді, і обговорення. Чи є заперечення? Заперечень немає. З огляду на це я прошу, Тимошенко Юлію Володимирівну як кандидата на пост Прем’єр-міністра України виступити з короткою доповіддю з приводу основних напрямків діяльності на можливій посаді Прем’єр-міністра України. (О п л е с к и)
12:47:27
ТИМОШЕНКО Ю.В.
Шановні громадяни України! Шановні колеги народні депутати! Сьогодні дійсно ми констатуємо, що в парламенті після дострокових виборів абсолютно очевидно, що владу формує, владі дає вказівки, владу міняє, владу критикує виключно народ України.
Я думаю, що ми за 17 років прийшли до такої ситуації, коли дійсно політикум крок за кроком стає сильнішим, стає чистішим і абсолютно залежним від вибору народу.
Я пам’ятаю прекрасно, коли почалися дострокові вибори, і я хочу подякувати Президенту України за те, що вони відбулися, тому що вони зберегли і народний вибір і честь парламенту. І коли відбувались дострокові вибори ми з вами чули такі дорікання, що нічого не зміниться, що все буде як завжди, що знову ми будемо бачити мінливий політичний спектр, який не спирається на підтримку людей.
Але дострокові вибори продемонстрували, що люди сьогодні вміють розбиратися в політиці. Частина політиків більше не прийшли в парламент, частина політиків повернулася до парламенту, навіть перебуваючи певний час за його межами. І ми бачимо сьогодні і на далі, що найціннішим, що є у політиків, мусить бути дотримання слова, яке політики дають людям під час виборів.
І я думаю, що для нас всіх, для нашої демократичної команди перший пріоритет
– це кожне зобов’язання, яке ми брали перед людьми, мусить бути чітко втілено в
життя. І якщо ми будемо дотримуватися цього головного дороговказу, то політичні
сили будуть міцнішати, будуть більш ефективно працювати і давати результат
суспільству.
І думаю, що якщо українське суспільство знову побачить серед політичного нашого середовища замість роботи знову корупцію, знову зраду, знову продажність, я думаю, що вони ще раз і ще раз будуть робити свій вибір, і ставити все на свої місця. І зараз, коли сформована демократична коаліція, і коли ніякі інші процедури, крім вибору народу, не вплинули на формування коаліції, ми можемо твердо сказати, що головним пріоритетом нашої спільної команди, головним пріоритетом можливого нового уряду мусить стати проведення не поточної ситуативної роботи, а глибинних професійних, чітких перетворень в кожній сфері нашого життя, починаючи від конституційної сфери, переходячи до питань створення найкращого, на які ми здатні, інвестиційного клімату і клімату для ведення малого, і середнього бізнесу. І переходячи до соціальних питань, які нарешті мусять визначитися і проведеною пенсійною реформою, яка зніме всю дискримінацію наших пенсіонерів і проведеною глибинною податковою реформою, ми зможемо зробити все для того, щоб показати високий клас реформування кожної сфери нашого життя.
І команда, яка сьогодні підібрана, в повній мірі відповідає цих вимогам. Але в тому числі нашим завданням є те, з чим не впорався жоден уряд і жодна політична команда до сьогодення. Це провести інвентаризацію, практично, де, в яких сферах державного управління, де, в яких сферах нашого суспільного життя живе і процвітає корупція, хаос, лобізм тіньовий і нечесний, де у нас прописалася несправедливість і знищення гідності людей. І на базі цієї інвентаризації пройти крок за кроком, і закрити всі ці брудні діри, і показати світу, що ми дійсно країна, яка може не стояти на останніх місцях в світі по рівню корупції і по рівню тіньової економіки в нашій державі. Я вірю, що ми здатні це робити, тому що у нас є свобода для цього, ми не зв’язані ніякими тіньовими бізнес-зобов’язаннями, у нас є воля для цього, і у нас є для цього команда. А почати, я думаю, очищення української влади від всього, що не подобається ні світу, ні українцям, я думаю, потрібно з того, щоб нова влада відкрилася для контролю цілком і повністю. Нам немає чого приховувати, нам немає чому не відповідати за наші дії.
І тому, я хотіла б, щоб один з перших законопроектів в нашому парламенті був прийнятий законопроект „Про опозицію”. І я думаю, що тут практично законодавцем мусить стати сама опозиція парламентська. І ми, як демократична коаліція, відкриті для того, щоб дати надзвичайно сильні права Рахунковій палаті. Щоб зробити Рахункову палату набагато сильнішим контрольним органом, ніж всі інші контрольні органи в державі, дати їй спеціальний статус, і дати можливість опозиції призначати на Рахункову палату не того, кого обере більшість, а саме складом опозиції те, що потрібно, власне, мати на цій посаді, яку людину.
Я переконана, що ми зможемо зробити все для того, щоб працювали в українському парламенті Тимчасові слідчі комісії, які можуть по кожному напрямку, по кожному спектру започаткувати не просто контроль, а ще і притягнення до відповідальності кожного чиновника, який порушує Конституцію, який порушує закони, і порушує взагалі моральні правила і норми в політиці.
Я думаю, що ми з вами обов’язково повернемося до того, щоб створити спеціальні контрольні парламентські комітети, яких наділити також статусом майже рівним до спеціальних слідчих комісій.
Я хочу, щоб знала парламентська опозиція, що немає такої вимоги щодо посилення роботи контрольних функцій опозиції, які ми не задовільнимо. І таким чином наша нова влада зробить крок до того, щоб всі наступні влади були абсолютно прозорі, зрозумілі, підконтрольні і відповідальні. І я не бачу такого механізму, коли владу контролює сама влада, і контролюють ті силові структури, яку більшість і влада призначає. Я думаю, що кращого контролера, ніж парламентська опозиція з інструментами в руках, бути просто не може.
І ще я вам хочу сказати останнє, тому що я не збираюся використати весь регламент в 20 хвилин і думаю, що коли ми будемо захищати Програму уряду, то я пройдуся по кожному напрямку реформування країни.
Ну чого б я дійсно хотіла б, щоб відбулося в новому парламенті. Мені дуже прикро, що коли голосуються для України пріоритетні питання, які стосуються національних інтересів України, парламент ділиться на проінші країни, тобто хтось сповідує прозахідні цінності, хтось сповідує просхідні цінності, хтось сповідує взагалі незрозуміло які цінності тіньового капіталу.
Мені хотілося б, щоб так, як в інших парламентах, влада і опозиція, коли мова іде про українські національні інтереси, була єдиною і давала всі до єдиного голосу, які можна дати на захист України. Я знаю, що по всім питанням ми зможемо знайти порозуміння.
Так, дійсно, є вболівальники, які слідкують за тим, як грає, наприклад, „Дніпро”, є вболівальники „Шахтаря”, є вболівальники „Динамо”, але коли грає національна збірна команда, то ми всі вболіваємо однаково. І я хотіла б, щоб в парламенті народилася національна збірна України і щоб ми мали здатність зробити Україну найпотужнішою європейською державою.
(О п л е с к и).
Щоб наша національна українська самоідентичність не була предметом распрі і протистоянь, щоб ми знали, що це є наша головна цінність, яка власне і визначає нашу силу і нашу здатність бути конкурентами на світовому просторі.
Я вірю в це і знаю, що не так багато часу пройде до тієї хвилини, коли наша команда побудує не ситуативні певні рішення, а побудує в кожній галузі системи, які вже ніхто не зможе ні зруйнувати, ні зламати. І тоді, я думаю, питання про коаліцію буде стояти набагато легше.
Я вірю в Україну! Свято вірю в те, що у України є її національна команда і буду цьому служити попри всі протистояння і попри всі перешкоди. Дякую за увагу. (О п л е с к и).
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякуємо, Юлія Володимирівна. Доповідь завершена, я прошу народних депутатів України записатися на запитання для дачі їх кандидату на посаду, пост Прем’єр-міністра України. Прошу, записуємся з місця. Я прошу, Шевченко Андрій Віталійович, "Блок Юлії Тимошенко", прошу, Андрій Віталійович.
12:57:29
ШЕВЧЕНКО А.В.
Юлія Володимирівна, я впевнений, що сьогодні ви станете прем’єр-міністром і в Україні з’явиться уряд, який нарешті розпочне ті реформи, які так важливі країні. У мене запитання, чим уряд Юлії Тимошенко зразка дві тисячі сьомого року буде відрізнятися у своїй роботі від уряду зразка 2005 року? Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую. Терещук Сергій Миколайович.
ТИМОШЕНКО Ю.В. Шановні друзі, я думаю, що ми всі пом’ятаємо роботу уряду 2005 року. Попри всі не дуже гарні слова, які були на користь нашого уряду, я хочу нагадати, що ми за півтора місяці переглянули всю фінансову політику країни і сформували бюджет майже на сімдесят відсотків більший по доходам за рахунок закриття тіньових обігів і зниження частини податків. Я хочу нагадати вам, що саме наш уряд в 2005 році переглянув більше п’яти тисяч нормативних актів, які створювали додаткові, нікому не потрібні регуляторні функції для бізнесу і робили корупційний бульйон для існування бізнесу в країні. Я хочу, щоб ми згадали, як в 2005 році ми крок за кроком закривали контрабанду і все, що є неподобством для роботи української влади. На жаль, цю справу ми не змогли довести до логічного завершення. Але сьогодні я хотіла б, щоб була преємственність в роботі уряду двух тищі п’ятого року, в двух тищі сьомому році.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дайте завершити.
ТИМОШЕНКО Ю.В. І знаю, що команда, яка збирається в уряді, достойна і сильна.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую. Терещук Сергій Миколайович, "Блок Литвина".
12:59:15
ТЕРЕЩУК С.М.
Шановна Юлія Володимирівна, хотілося б почути вашу точку зору, ваше значення на реформування і саме на політичну реформу. А саме, якраз в розділі підвищення ролі і статус місцевих органів самоврядування і зміни виборчого законодавства, або ж перехід на мажоритарну систему, або зміна пропорційної системи, коли будуть вибори прив’язані або ж до регіонів, або до мажоритарних округів. Дякую.
ТИМОШЕНКО Ю.В. Що стосується додаткової влади, а власне реальної влади, яку ми мусимо дати місцевим органам самоврядування, наша політична сила і наша демократична команда є послідовними в тому, що місцеві органи самоврядування мусять отримати не просто обіцянки або пусті декларації, мусять отримати реальну владу через право створення виконавчих структур в місцевих органах самоврядування.
Крім того, я хотіла б, щоб ми з вами мали можливість переглянути виборче законодавство і зробити так, щоб, залишаючи пропорційну систему виборів, ми все ж таки мали чітке закріплення депутатів за певними округами. Щоб по цим округам депутати працювали віддано і потрапляли до списку в залежності від того, яку кожен депутат на певному окрузі отримав підтримку громадян.
А ще я мрію про те, щоб ми і громадянам в громадах надали додаткових можливостей і повноважень. Щоб нарешті не чиновники місцевого пошиву говорили про те, що гарна …
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, Юлія Володимирівна. Я прошу завершити, тому що у нас дуже багато депутатів записано. Дайте завершити.
ТИМОШЕНКО Ю.В. …а щоб саме громадяни мали можливість проводити місцеві референдуми і усувати владу або визначатись, коли вибори будуть, або робити те, що хоче громада.
Сьогодні референдуми місцеві практично відсутні і їх не існує ні законах, ні в реальності. Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Томенко Микола Володимирович, „Блок Юлії Тимошенко”.
13:01:30
ТОМЕНКО М.В.
Шановна Юлія Володимирівна, сьогодні я нагадаю 11 грудня і це означає, що до завершення календарного року достатньо не багато і принциповим питанням залишається механізм, процедура і принципи формування основного документу України бюджету, враховуючи те, що попередній уряд передає країну у відомому стані з відомими цінами на газ. Як ви бачите принципи формування цього бюджету, головні пріоритети, я б сказав, такі базові речі Основного документу економічного на наступний рік?
ТИМОШЕНКО Ю.В. Якщо сьогодні всі голосування відбудуться успішно, то завтра уряд збереться на своє перше урядове засідання. І я думаю, що головний пріоритет на перші тижні до нового року – це є практично розробка Державного бюджету і передачі його до Верховної Ради для затвердження Верховною Радою.
Я думаю, що ми зробимо все для того, щоб бюджет був прийнятий своєчасно, до нового року і щоб цей бюджет уже певним чином навіть за ці два тижні відповідав нашим програмним засадам наших двох політичних сил, які створили демократичну коаліцію. Ми встигнемо і зробимо так, щоб Україна не втратила свій авторитет в наслідок відсутності бюджету. І я знаю, що у нас прийнято, знаєте, скидати, особливо, ну, політики чоловіки, я перепрошую, з попередньої влади таке люблять робити: скидати відповідальність на опонентів, на опозицію, на попередників. Я хочу вам сказати, що ми ні на кого відповідальність перекладати не будемо, ми достатньо сильні для того, щоб всю відповідальність брати на себе, навіть з тими вадами, які ми отримуємо у спадщину.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.
Сербін Юрій Сергійович, "Блок Юлії Тимошенко".
13:03:25
СЕРБІН Ю.С.
Прошу передати слово депутату Яворівському.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, передайте слово.
13:03:37
ЯВОРІВСЬКИЙ В.О.
Шановна пані Юля, ми цікаві світові передусім нашою культурою, ми не доженемо ні автомобілями, ні телевізорами – це вже зробили інші. Сьогодні українська інтелігенція справедливо оголошує Україну зоною культурного лиха.
Попередній уряд, не буду його згадувати, мав поетесу Анну Ахмєтову, мав прекрасного співака, ви знаєте, про кого говоримо, Артьомовського, його називали. Ми ще фактично не мали культурного жодного уряду, хіба що опріч уряду Ющенка і вашого. Сьогодні уряд виділив у цьому році на утримання тюрем у півтора раза більше коштів, аніж на утримання української культури. Ну, я розумію цей сентимент до тюремних структур, це цілком зрозуміло.
У мене до вас запитання. Чи нарешті ви подасте руку українській культурі, ваш уряд, чи ні? Я вірю, що так буде, що ви все-таки поставите це на перше місце. Ще раз повторюю, ми цікаві світові передусім культурою.
ТИМОШЕНКО Ю.В. Я думаю, що в нашій програмі, яка носить сьогодні назву „Український прорив” не для політиків, а для людей, і ця програма дійсно є та програма, яку ми будемо виконувати разом демократичною коаліцією має перший пріоритет, це розвиток і посилення духовності українського народу, розвиток, посилення, всестороння підтримка української культури. І я думаю, що ці пріоритети будуть залишатися як пріоритетами бюджету, так і пріоритетами прийняття урядових рішень, і переконана в тому, що це буде пріоритетом і для голосування законопроектів в нашій демократичній коаліції. Я щирю вірю і переконана в тому, що, якщо ми не віддамо пріоритет саме цьому напрямку, нам дуже важко буде проводити будь-які економічні реформи, нам дуже важко буде піднесенням українського духу української нації займатись, якщо ми не зробимо це абсолютним пріоритетом.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Мовчан Павло Михайлович, „Блок Юлії Тимошенко”.
13:05:52
МОВЧАН П.М.
Шановна Юлія Володимирівна, мені дуже подобається нова формула, яку ви щойно нам подали, нової національної української ідеї, опертої на всі глибинні наші поклади.
У мене до вас запитання. В зв`язку з тим, що інформаційна мовна проблема для нас є дуже важлива, я хотів би, щоб ми почули від вас чи ми будемо і далі спостерігачами того як Національний канал перетворився по суті в автонаціональний канал, як інформаційна сфера, яка окупована багатьма-багатьма електронними ЗМІ, представниками інших медійних засобів не належить українцям. Що нам треба робити в цій сфері.
І друге питання - це питання села, відродження його, адже без відродження українського села ми по суті не можемо зробити українського національного прориву.
І останнє. Я хотів би, щоб українська національна збірна брала участь у світовій першості…
ТИМОШЕНКО Ю.В. Шановні друзі, я думаю, що з часів нашої з вами Помаранчевої революції ми маємо значно соліднішу свободу слова в Україні. Дійсно, з цього моменту в нашій Україні змінилося дуже багато відносно свободи і права висловлення журналістами своєї думки, доступності політиків практично до всіх можливих засобів масової інформації. І, користуючись тим, що на такі події по затвердженню нового уряду практично зібралися всі представники засобів масової інформації, я хочу подякувати вам всім за те, що з 2005 року ми маємо абсолютно інший інформаційний простір. Я хочу подякувати нашим журналістам за мужність, за те, що вони здатні сьогодні формувати абсолютно правдиву інформацію. І я знаю, що сьогодні політики не добиваються на те, щоб потрапити до ефірів, а іноді відбиваються, щоб туди не ходити часто. І це є велике наше надбання. Але я переконана в тому, що суспільне мовлення…
ГОЛОВУЮЧИЙ. Завершити дайте.
ТИМОШЕНКО Ю.В. …суспільне телебачення і радіомовлення – це є нашою спільною задачею, нашою спільною метою, щоб ми мали можливість продемонструвати повну різноманітність інформаційного простору.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.
Шаров Ігор Федорович, Блок Литвина.
13:08:35
ШАРОВ І.Ф.
Шановний Арсенію Петровичу, прошу надати слово Олегу Зарубінському.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Олег Зарубінський, будь ласка,
13:08:44
ЗАРУБІНСЬКИЙ О.О.
Дуже дякую. Шановна Юлія Володимирівна, в передвиборній програмі вашого блоку є, на наш погляд, абсолютно правильна і справедлива позиція. Цитую: „Земля належатиме тільки громадянам України, які живуть і працюють на ній”. У зв’язку з цим у мене запитання: як ви ставитеся до ринку землі в повному обсязі, адже ви прекрасно розумієте, що в такому разі земля якраз буде знаходитися в руках тих, хто на ній не тільки не живе, але тим більше на ній не працює, в кого є величезні гроші?
І друге запитання. Президент України теж абсолютно справедливо сказав, що сьогодні більше 60 відсотків людей тримають свої заощадження у доларах, і це не вина їх, це вина держави. Яка ваша буде позиція і політика щодо курсу гривні до долара, бо, наскільки нам відомо, то певні ідеологи ревальвації гривні знаходяться і у вашому блоці?
Дуже дякую.
ТИМОШЕНКО Ю.В. Ви знаєте, я з повагою до вас ставлюся, і ви багато років є депутатом народним, ви маєте досвід і ви не можете не знати, що кредитно-грошова політика затверджується у парламенті, а потім проводиться у життя Національним банком. І не прерогатива уряду встановлювати курси валют, це абсолютно не стосується уряду, це є політика, яка складається ринком і Національним банком України. І тому я можу тільки вітати політику Верховної Ради і Національного банку на зміцнення нашої національної валюти. І я вважаю, що зараз наша національна валюта по всім практично тенденціям ринку найкраща для зберігання. І люди дуже швидко це відчують і будуть заощаджувати свої гроші саме у гривнях, тому що це сьогодні є вигідно, насправді, по всім курсовим процесам, які відбуваються на банківських ринках. Це є перше.
Друге, що стосується землі. Ви знаєте, що наша політична сила проголосувала за пролонгацію мораторію…
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дайте завершити, це дуже важливе питання.
ТИМОШЕНКО Ю.В. … на те, щоб робити сільськогосподарську землю товаром. І ми вважаємо, що у такому хаосі, в якому зараз перебуває законодавство, на цьому зараз етапі це є недопустимі речі. Але, з іншого боку, ми не можемо не знати, що сьогодні у тіньовому секторі сільськогосподарська земля продається повним ходом, змінюється напрямок використання землі і практично іде на ринку, де селянам дають копійки, а потім продають за реальну ринкову вартість спекулянти. Ці процеси потрібно припиняти, приймаючи всі законопроекти, які забезпечують цивілізований ринок землі, і після цього спільно, вирішуючи всім парламентом, переходити на інші моделі земельних стосунків.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні народні депутати, я хотів з вашого дозволу порадитися. У нас ще 66 виступаючих. Якщо дозволите, надійшла пропозиція від фракції „Блоку Юлії Тимошенко”, щоб ми зараз визначилися, чи ми дамо тим фракціям, які ще зараз записані, які генератор випадкових чисел зарахував нижче в таблиці, тобто мова іде про фракцію комуністів і про фракцію „Блок Литвина”, чи ми ще далі будемо іти за списком, який передбачений в нас по запису?
ІЗ ЗАЛУ. По запису.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Турчинов, будь ласка.
13:12:24
ТУРЧИНОВ О.В.
Шановні друзі, я вважаю, що дуже багато роботи для майбутніх урядовців, і саме тому в зв'язку з тим, що питання ідуть фактично зрозумілі для всіх і всі фракції, які мали можливість записатись, записались і отримали можливість задати питання, є пропозиція підвести риску і перейти до виступів від фракцій.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Якщо ми просто зараз не змінимо порядок, то я переживаю, що інші фракції (це фракція комуністів і „Блоку Литвина”) не зможуть виступити, тому що зараз записані фактично „Блок Юлії Тимошенко” і "Наша Україна". Нема заперечень, щоб я зараз надав слово, який іде по списку, спуститися на 17 позицію, фракції комуністів? Немає заперечень? Дякую.
Фракція комуністів, Кравченко Микола Васильович.
13:13:08
КРАВЧЕНКО М.В.
Спасибо. Юлия Владимировна, вчера на «5 канале» член вашей фракции Омельченко Григорий заявил о том, что в период выборной кампании была коррупция и, будем говорить так, мздоимство за место во фракции в выборном списке. Как вы можете вот это прокомментировать? – Раз.
И второе. Вы сегодня, вот сейчас, выступили, ну, ближе туда, как Президент... Почему? Потому что вы ни слова не сказали о Кабинете Министров.
Я бы хотел, чтобы вы конкретно сказали, каким вы Премьер-министром хотите быть – в условиях республики парламентско-президентской или президентско-парламентской? Почему? Потому что вы обязались проголосовать за відміну Закону про Кабінет Міністрів. Спасибо.
ТИМОШЕНКО Ю.В. Ну, по першому питанню я відносно заяв, виступів і всього іншого хотіла б сказати наступне. Шановні друзі, до сьогодення, в тому числі і під час виборчої кампанії всі силові структури - Генеральна прокуратура, Міністерство внутрішніх справ були сформовані за участю більшості тоді, практично, вашої команди. І я вважаю, що ви розраховували на їх якісну роботу. І якщо ваші силові структури не дали ніяких сигналів на цю тему, не дали ніякого фактажу і ніяких доказів, значить поки що це залишається тільки розмовою.
Наші політичні сили йшли абсолютно на вибори чесно. І ви знаєте, що значну частину нашого списку складають саме ті народні депутати, які склали свою мандати і потім прийшли в тій же послідовності до Верховної Рад, по списку. І тому претензії можуть бути тільки до силових структур, які ви поки що очолюєте.
Що стосується уряду, у мене буде час, представити кожного урядовця, сказати про його кар’єру…
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дайте завершити.
ТИМОШЕНКО Ю.В. …про його можливості і про уряд я скажу. І хочу ще раз зазначити, що за діючою Конституцією уряд України самотужки не переглядає Конституцію. І тому ми будемо жити і працювати в тому конституційному полі, яке нам запропонує Верховна Рада.
І якщо сьогоднішня Конституція діє і працює, це як раз ті межі, в яких ми будемо працювати. Прийме парламент трьохстами голосами, або на референдумі, нову редакцію Конституції, або зміни - уряд буде підпорядковуватися і чітко дотримуватися кожної позиції Конституції.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Гриневецький Сергій Рафаїлович, „Блок Литвина”.
13:16:06
ГРИНЕВЕЦЬКИЙ С.Р.
Дякую, Арсеній Петрович.
Перш за все, хотів би подякувати вам за те, що ви прислухаєтесь до голосу народу. Шановна Юлія Володимирівна, чи погодитесь ви з тим, щоб зіграла національна збірна, треба якось обмежити кількість легіонерів і щоб національну лігу не суди іноземні судді, бо правда дуже дорожче?
ТИМОШЕНКО Ю.В. Я абсолютно з вами погоджуюся. І, до речі, і в політиці, і в футболі я за те. щоб у нас було менше легіонерів, тоді нам легше буде вболівати за національні збірні.
І можу вам сказати, що наша команда буде стояти виключно на позиціях національних інтересів України. І я думаю, що ви в цьому переконаєтеся.
А якщо ми домовимося з Ренатом Леонідовичем відносно кількості легіонерів футбольних збірних, я думаю, у нас їх також буде менше, і ми будемо бачити там українців. (О п л е с к и)
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.
Шановні народні депутати, у нас на запитання-відповіді залишилося 11 хвилин. Є два підходи. Підхід перший: я далі продовжую по записам. Підхід другий: хто підніме руку, хто настоює на виступі, ми маємо в межах 11-ти хвилин, вибачте, на запитання, в межах 11-ти хвилин ми маємо можливість попрацювати.
Я прошу тоді, підхід другий, хто настоює на виступі? За Регламентом, шановний Петро Миколайович, я вам хочу доповісти, я запитую у народних депутатів: якщо немає заперечень, то я тоді надаю слово вам. Якщо заперечення є, то по Регламенту до вас слово не дійде, шановний Петро Миколайович, так як ви записаний десь 20 з якимось… Вибачте.
По Регламенту, фракція комуністів настоює на тому, щоб все відбувалося без запитання Головою Верховної Ради і зверненням до залу, тому що, мені здається, що треба працювати із залом. Тоді будемо працювати з машиною.
Скубенко Володимир Петрович, "Блок Юлії Тимошенко".
13:17:59
СКУБЕНКО В.П.
Уважаемая Юлия Владимировна, вы знаете, что одна из самых больных отраслей Украины – это угольная промышленность. Последние трагические события, которые произошли в этой отрасли, привернули к ней всю увагу.
Скажите, пожалуйста, исходя их того, что за последние годы не построено ни одной шахты на Украине, какой будет политика нового Кабинета Министров в угольной промышленности?
ТИМОШЕНКО Ю.В. Ну, по-перше, я досить тривалий час, працюючи двічі в уряді – один раз на посаді віце-прем'єр-міністра, другий раз на посаді Прем'єр-міністра, ще раз говорю вам, що головний пріоритет нашої країни – це розвиток видобутку вугілля, який підтримує нашу справжню політичну незалежність, нашу енергетичну незалежність і дає нам прогнозовану стратегію на сотні років вперед. І тому наша команда домовилася зберігати у складі уряду Міністерство вугільної промисловості. Ми запропонуємо на посаду міністра вугільної промисловості людину, яку багато років шанує, цінує вся вугільна галузь від шахтаря до керівників вугільних об’єднань. І я знаю, що ця людина зможе дати абсолютно нову якість і новий поштовх розвитку вугільної промисловості.
Наша ж позиція буде очевидною. Головні інвестиції країни мусять піти в розвиток вугільної галузі як основи енергетичної безпеки країни. Але при цьому не забувати, що наші шахтарі сьогодні отримують...
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дайте завершити.
ТИМОШЕНКО Ю.В. Втричі меншу заробітну плату, навіть ніж на теренах СНД отримують шахтарі, і, як свідчать останні трагедії на шахтах, їх життя абсолютно не захищено ні системою, ні керівництвом, ні практично політикумом України. Я вважаю, що тут докорінно потрібно міняти підходи. І підтримаю пропозицію і демократичної коаліції, і Фракції Володимира Литвина, щоб створити спеціальну слідчу комісію у Верховній Раді щодо вивчення ситуації у вугільній галузі, в тому числі на рівні фінансових потоків.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Олійник Святослав Васильович, Блок Юлії Тимошенко.
13:20:23
ОЛІЙНИК С.В.
Шановна Юлія Володимирівна, це зрозуміло, що висока посада Прем'єр-міністра вимагає дбати про кожного громадянина і про кожний регіон нашої держави.
Проте як представник регіону, який є для вас Батьківщиною, я все ж таки хотів би спитати. Чи може Дніпропетровщина розраховувати на те, що, нарешті, центральна виконавча влада повернеться обличчям до свого регіону, рідного для вас, ще раз підкреслюю? І такі питання, які болять дніпропетровцям, і про які ми сьогодні говорили на виборчій кампанії, як побудова метрополітену, як водопостачання райцентрів і сіл, як сільські лікарні і дитячі садки, будуть врешті вирішені за допомогою нового уряду. Це перше питання.
І друге. Ви дуже добре знаєте, що уряд, який пішов, склав повноваження перед новообраною Верховною Радою, до сього дня веде непримиренну війну з дітьми війни. Вже маючи на руках судові рішення, ми сьогодні не можемо добитися захисту цієї категорії громадян. Скажіть, будь ласка, чи можемо ми запевнити їх, що за вашого прем’єрства ми врешті віддамо їм належне за законом? Дякую.
ТИМОШЕНКО Ю.В. По-перше, я, дійсно, народилася і майже все своє, першу всю частину життя провела в Дніпропетровську, в Дніпропетровській області. І я люблю свій край, поважаю дніпропетровчан, ціную їх підтримку. І думаю, що і Дніпропетровська область , і всі інші області України відчують, що в Україну прийшла влада, яка переймається життям кожного регіону, і люди відчують зміни, я думаю, достатньо швидко.
Що стосується дітей війни, це, як правило, пенсіонери, це люди, які сьогодні вимушені жити на 400-600 гривень в місяць при колосальній інфляції. Ми захистимо пенсійною реформою, чесним підходом до нарахування пенсії кожного пенсіонера в країні і в тому числі дітей війни, які багато років не можуть отримати захисту.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую. Губський Богдан Володимирович, „Блок Юлії Тимошенко”.
13:22:27
ГУБСЬКИЙ Б.В.
Шановна Юліє Володимирівно, наступне запитання. Ви, коли вивчали соціально-економічну ситуацію в нашій державі і потреби людей, сформулювали, що одна з найважливіших проблем сьогодні в Україні – це проблема повернення втрачених заощаджень в „Ощадбанку”. За останніми соціальними дослідженнями 92,5 відсотка громадян України підтримують ваше формулювання, а саме – за два роки повернути ці гроші. Є дуже багато в людей запитань. Ось виборці зверталися, зокрема на минулому тижні я був у ряді областей України, і знаючи, що буде голосування за вас, за Прем’єра, мене попросили саме виборці з ряду сіл і Черкащини, і Київської області сформулювати таке запитання. Люди запитують: за рахунок яких резервів, за рахунок чого ви зможете добитися того, щоб за два роки ці вклади були повернені? Дякую за відповідь.
ТИМОШЕНКО Ю.В. Мені дуже шкода, що політикум України за 17 років звик думати так, що повернення, наприклад, ПДВ експортерам – це першочергове завдання. Повернення, наприклад, будь-яким великим корпораціям грошей за будь-який крок, плата за будь-яку дію – це є абсолютно, безумовно, зобов’язання влади. А те, що ті копійки, які люди тримають на своїх ощадних книжках, для них є майже останньою надією в житті, чомусь політикум про це не думає. Для цього є пояснення: інфляція, відсутність грошей, і взагалі це не першочергове питання. Я хотіла б, щоб ми поміняли пріоритети і щоб державна влада в Україні мала честь і совість перед людьми, які по 30 років збирали ці гривні, тоді ще рублі, на свої ощадні книжки.
І я вважаю, що справою честі демократичної коаліції є приватна власність, в тому числі на заощадження. І повернути їх людям, це буде перший крок, який ми будемо робити, повертаючи старі борги. А повернути…
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дайте завершити.
ТИМОШЕНКО Ю.В. А повернути ці гроші, так, щоб не було інфляції, це не питання людей, яким заборгували, а це питання фаховості влади, яка або здатна, або не здатна. Не здатна - немає чого братись.
Ми здатні і будемо повертати за два роки.
ГОЛОВУЮЧИЙ. У нас залишилось три хвилини, Таран Віктор Васильович, "Блок Юлії Тимошенко" .
13:24:55
ТАРАН В.В.
Шановна Юлія Володимирівна! Держава міцна тоді, коли вона стоятиме на духовних каменях, а яка духовність у нас, коли, скажімо, на душі населення видається менше однієї книжки, в Росії – порядка десяти, у Франції - порядка двадцяти. І то питання, які будуть кроки вашого уряду, щоб Україна була Україною, а не, скажімо, так космополітичною, бездуховною територією, де колись жили українці.
І Україна знову ж таки буде Україною, коли вона буде соборною. І от в Комітеті з прав людини, надіюсь, надіюсь, ми будемо розглядати розроблену нами програму повернення українців на рідну землю. То знову таки, які будуть діяти дії уряду, щоб Україна об’єднала всіх в одну сім’ю, всіх сущих українців в усьому світі, розкиданих поза океанах, по „росіях”, по всіх кутках. Дякую.
ТИМОШЕНКО Ю.В. Я думаю, що це одне з ключових питань, яке потрібно вирішити владі. І ми всі володіємо статистикою, що по різним оцінкам біля п’яти мільйонів громадян України виїжджають, або сезонно, або довгостроково працювати за межі України, залишаючи свої родити, залишаючи своїх дітей в Україні, і причина для того безумовно одна – це нездатність влади створити умови, при яких людина може мати роботу і достойну заробітну плату, бути захищеною і не порабощеною чиновниками, і ця причина приводить до того, що ми втрачаємо і втрачаємо високопрофесійних людей. Наше завдання, зібрати громадян України по всьому світові не закликами, не переконаннями, а створенням умов, які будуть конкурентними порівняно з іншими країнами світу для того, щоб громадяни України приїхали, жили і працювали в Україні. І тут є дві складові: це зняти колосальний тиск, який чиниться сьогодні на малий бізнес, щоб люди, повертаючи, мали можливість цей малий бізнес мати і друге, це заробітна плата.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Завершити дайте.
ТИМОШЕНКО Ю.В. Яка буде конкурентною порівняно з іншими країнами. Тому що ми боремося за людей, які будуть жити і працювати в Україні.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, Юлія Володимирівна. Шевчук Сергій Володимирович, це останнє запитання, „Блок Юлії Тимошенко.”.
13:27:16
ШЕВЧУК С.В.
Дякую. Шановна Юлія Володимирівна, ми торкнулися питання українських мігрантів і в мене з цього приводу є також до вас запитання. Як відомо, дві політичні сили „Батьківщина” і „Наша Україна” розпочали досить тісну кооперацію з Європейською народною партією, як найбільш потужною Європейською політичною силою. Водночас, відомо, що Європейська народна партія проявляє досить стримане ставлення до входження України до ЄС і надає перевагу європейській поліції сусідства. Скажіть, будь ласка, які аргументи будуть знайдені урядом разом із Президентом України і парламентом для того, щоб відновити довіру наших європейських партнерів, щоб пришвидшити процеси європейської інтеграції України? Дякую.
ТИМОШЕНКО Ю.В. Дійсно, дві наші політичні сили є учасниками партійної асоціації, партійного об’єднання Європейська народна партія. І я думаю, перший крок, який ми мусимо з вами робити, це дійсно будувати в Україні європейські стандарти і правила, і починати, безумовно, потрібно з політиків самих, а в другу чергу, з адаптації європейського законодавства в Україні. Я думаю, що цей шлях ми пройдемо і будемо надійними партнерами для Європейського Союзу. І враховуючи, що це було останнє запитання, я хочу завершити відповіді на запитання, по-перше, вдячністю демократичній коаліції як нашій рідній фракції, так і нашим партнерам по демократичній коаліції "Нашій Україні-Народній самообороні", Президенту України Віктору Андрійовичу Ющенко за довіру, яку ви висловили до мене, запропонувавши кандидатуру на посаду Прем’єр-міністра. І я хочу, щоб ви знали, що ця довіра для мене є дуже цінною, і я жодним кроком, словом, навіть, поглядом цю довіру ніяк не принижу. Я думаю, що ми будемо працювати дійсно як українська влада… (О п л е с к и)
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякуємо, Юлії Володимирівні.
Дайте завершити.
ТИМОШЕНКО Ю.В. І думаю, що не тільки демократична коаліція, а й політикум і народ буде пишатися новою владою в Україні. Дякую дуже.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякуємо, Юлія Володимирівна.
Час на запитання і відповіді, шановні народні депутати вичерпано. Зараз ми повинні перейти до наступного етапу – це обговорення кандидатури на пост Прем’єр-міністра України. Я прошу на виступ з трибуни по фракціям записатися. 30 хвилин – так, як ми домовлялися. Тому по 5 хвилин кожна фракція, будь ласка.
Я попрошу до слова Кириленка В’ячеслав Анатолійовича, блок "Наша Україна-Народна самооборона" .
13:30:28
КИРИЛЕНКО В.А.
Шановний пане Президент! Шановні народні депутати! Ми пройшли складну, виборчу кампанію, під час якої люди висловлювалися щодо позиції наших політичних сил. У кожної із сили, яка тут у залі, різний погляд на багато речей. Однак ми всі переймаємося тим, якою буде у майбутньому наша рідна країна. Ми бачили пропозицію для країни у створенні коаліції демократичних сил і у початку системних економічних реформ. Як це не було складно, але дві фракції "Наша Україна-Народна самооборона" і БЮТ утворили демократичну коаліцію, спромоглися обрати Голову Верховної Ради і винесли на затвердження залу і цілого суспільства кандидатуру Прем’єр-міністра.
Ми переконані, що цей уряд повинен вдатися до цілої низки першочергових справ, він не повинен розмінюватися на дрібниці, але сконцентруватися на головному. Оскільки в країні давно уже очікується податкова реформа і зменшення податків, ми повинні побачити новий Бюджетний кодекс і реформу самоврядування.Ми бачимо цей новий уряд як уряд, який запропонує суспільству і забезпечить реалізацію усіх соціальних ініціатив президента. Ми бачимо цей уряд як уряд, понад усе, економічних та соціальних реформ.
І взагалі, ми в „Нашій Україні” переконані у тому, що об’єднати країну може не механічне поєднання якихось політичних сил і якихось політичних фракцій, а спільна робота заради економічних реформ.
Будуть вдалі і якісні реформи, значить буде реальне і остаточне об’єднання країни. І то, це якщо вважати, що вона роз’єднана. Ми маємо просто різні погляди громадян на розв’язання тих, чи інших політичних проблем. І зараз свій спосіб розв’язання цих проблем країні запропонує демократична коаліція. Але при цьому, ми переконані, що значення парламентської опозиції і в парламенті, і в суспільстві повинно зростати.
Саме тому „Наша Україна - Народна самооборона” не налаштована на логіку конфронтації. Ми вважаємо, що опозиційні фракції повинні мати могутні і впливові важелі впливу на ситуацію, як в парламенті, так і в цілому в країні. Для цього ми готові іти на ті поступки, які уже задекларовані і на інші наступного характеру.
Але безумовно, ті, хто зараз перебувають у парламентській меншості, не можуть себе почувати тими, хто поза процесом ухвалення політичних рішень в країні, бо це було б не правильно.
Ну і крім того, я хотів би наголосити на питанні, яке важливе для самих демократичних сил, бо ми бачимо цей уряд, який, вірю, сьогодні буде обрано сильним урядом демократичних реформ. Разом з тим, ми не хотіли би бачити повторення помилок 2005 року. Дві сили, які складають уряд, а також ті позапартійні професіонали, які запрошені до роботи в цьому уряді, повинні демонструвати єдність у підходах. Вони повинні сто разів зважити перед тим, як запропонувати суспільству рішення. Але це має бути таке рішення, з яким погодяться не тільки всі депутати демократичної коаліції в парламенті, але навіть по ключових питаннях і наші опоненти. І, безумовно, це повинні бути рішення економічного та соціального характеру. Якщо буде таке розуміння відповідальності і така робота, то це буде плідний і ефективний уряд, якого вже давно чекає Україна.
Ну і взагалі, ми переконані, що нарешті вперше з 2005 року всенародно обраний президент Ющенко тепер має більшість у парламенті, на яку він може спертися. На жаль, такої ситуації для країни і для всенародно обраного президента не було ані в 2005, ані в 2006, ані дотепер, у 2007 році. Тепер демократична більшість мусить створити всенародному президенту умови для тієї діяльності, яка дозволить країні зробити різкий стрибок до європейських цінностей, до європейських стандартів, до чесної, зрозумілої і прозорої європейської політики. Спасибі.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Зубов Валентин Сергійович, "Блок Юлії Тимошенко". Прошу.
13:36:02
ФІЛЕНКО В.П.
Шановний пане президенте, шановний голово, шановні колеги народні депутати! Я хотів би почати з того, що, ну, не все, очевидно, добре в нашому домі і ми розуміємо, що не все добре. Але все-таки ми відчуваєм вітер якихсь перемін. І з сьогоднішнім днем наші виборці, багато громадян України, демократичні сили пов’язують надії на ті зміни, які мають розпочатися відсьогодні.
Я хотів би наголосити на тій обставині, що вперше в Україні саме в ході цих виборів ми отримали можливість сформувати у Верховній Раді демократичну коаліцію і демократичну більшість. Я й багато моїх колег багато років ішли до цього дня, щоб врешті-решт отримати повні і реальні важелі впливу і важелі розв’язання тих великих проблем, величезних проблем, які набралися на сьогодні, накопичилися в Україні, перш за все в її економіці.
Я хочу звернутися до всіх і сказати, і перш за все, колегам по Верховній Раді, парламентській опозиції, що в нас немає шапкозакидання, в нас немає ейфорії, в нас є відчуття великої тривоги і великої відповідальності за стан справ, який є в нашій державі.
Я цілком усвідомлюю, яке коло питань, і перш за все, в економічній сфері, доведеться вирішити нашій команді. І оскільки ми говорили сьогодні вже багато разів і використовували таку спортивну і футбольну тематику, я хочу сказати, що ми віримо в нашого капітана, ми віримо в нашу команду. Я впевнений, що наша команда в складі демократичної коаліції гратиме злагоджено і добре, але при цьому я хочу ще раз наголосити, що ми не збираємося перемагати в цій грі парламентську опозицію і забивати вам голи. Ми хочемо перемогти той економічний стан, який реально склався на сьогодні. Ми хочемо вирішити проблеми пенсійної реформи, повернення заощаджень, збалансувати ціни на енергоносії і багато речей про які, стоячі тільки що на цій трибуні, говорила наш кандидат в Прем’єр-міністри Юлія Володимирівна Тимошенко.
Я віру в те, що ми сьогодні матимемо і Прем’єра, і уряд. Я хочу побажати, і Прем’єру, і уряду, і нашій команді, і тренеру нашій команди успіхів у всьому. Я висловлюю величезну оптимістичну надію в цей успіх і на закінчення хочу процитувати ще слова одного нашого колеги … коаліції, перспективного на майбутнє молодого і толкового політика, який співає у своїй пісні: „Все буде добре”, - це співав Славко Вакарчук.
Бажаю всім успіху.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Гриневецький Сергій Рафаїлович, „Блок Литвина”.
13:39:11
ГРИНЕВЕЦЬКИЙ С.Р.
Шановний пане Президенте, пане Голово, пані номінантка на прем’єрську посаду, колеги! Я розпочну свій виступ із цитати: „Триваюча політична нестабільність є результатом того, що численні українські уряди не мали узгодженої політики, підкріпленої змістовними юридичними, адміністративними та економічними реформами”. Це слова з 1-го пункту Резолюції Парламентської Асамблеї Ради Європи, яка прийнята 19 квітня 2007 року.
За 16 років незалежності сформувалося кілька прикрих традицій урядової діяльності.
По-перше, сердня тривалість роботи одного уряду складає трохи більше року можливо і через те, що, не встигнувши насидіти прем’єрське крісло, починають висмикувати його із-під президента.
По-друге, на посаді прем’єра після певної перерви з’являються ті ж самі особи. Складається враження, що лава достойників у нас дуже обмежена.
По-третє, кожен уряд запевняє у тому, що він буде кращим за попередників, але виходить так, що він відтворює на новому витку примітивну економіку доступу, тобто систему, у якій важливу роль відіграє те, наскільки ти близький до верхівки владної піраміди, а відтак до державної годівниці.
І в передвиборчих програмах і в коаліційній угоді багато місця приділяється питанням боротьби з корупцією в цілому та політичної корупції зокрема. Але давайте згадаємо, чи не в цій самій залі у лютому 2005 року закладалися її основи, коли підписувалося призначення на міністерскі та губернаторські посади? В основі розподілу посад лежав сумнозвісний квотний принцип, який залишається недоторканим і в 2006, і в 2007 році. Звідци і недостатній професійний рівень посадовців на центральному і особливо на місцевому рівні. Отже, боротьбу з політичною корупцією треба розпочинати з ліквідації її джерела – квотного принципу. Саме на це має бути спрямована політична воля всіх гілок влади, бо крадіжки і корупція паралізують державу, стають причиною технологічного відставання, правової і організаційної нездатності. Про яке диво азійських тигрів можна говорити, коли чиновники діють всупереч інтересам національного товаровиробника, а зношеність основних та виробничих фондів досягла критичної межі.
Показовою є ситуація в агропромисловому комплексі. Нас розбестили розмови про багаті українські чорноземи, ресурси яких безжалісно експлуатуються. У той же час площі під корові культури скоротилися вдвічі порівняно з 1990 роком. Звідси занепад тваринництва. Українські громадяни споживають морожене м’ясо та рибу невідомого походження, а на десерт ще і трансгенні продукти. Технологічне відставання буде зростати, якщо вже зараз не приділити уваги проблемам освіти. Викладачі вищої школи б’ють на сполох, рівень знань катастрофічно падає. Якщо на фізичні і математичні факультети недобір, то це свідчить про те, що держава не приділяє належної уваги фундаментальним наукам, які є основою технологічного прориву. Між іншим, саме математика і фізика формують фундамент розвитку логіки інтелекту, світогляду науково-технічного процесу.
І, нарешті, про головне. Реформа місцевої влади не замінить собою цілісну політику щодо регіонального розвитку, а потреба такої політики підтверджується зростанням соціально-економічних диспропорцій між окремими областями. Необхідно повернутися до виконання загальнодержавної програми розвитку малих міст, затверджених, до речі, Верховною Радою, Закону про стимулювання розвитку регіонів.
Державна регіональна політика повинна мати не лише соціально-економічний вимір, але і певне культурно-ідеологічне наповнення. Потрібна відмова від нав’язування цінностей одних регіонів іншим, міжрегіональний діалог, пошук спільних ідеалів. Тільки так уряд зможе провести політику єднання країни, подолання негативних наслідків подій кінця 2004 року.
Дякую за увагу.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякуємо.
Александровська Алла Олександрівна, Комуністична партія України.
13:43:34
АЛЕКСАНДРОВСЬКА А.О.
Уважаемые присутствующие, уважаемые народные депутаты! Какие требования мы предъявляем к кандидатам на пост Премьер-министра Украины? Какими качествами должен обладать человек, возглавляющий вертикаль исполнительной власти в государстве?
Я думаю, вы согласитесь, что к важнейшим качествам следует отнести компетентность и ответственность. Компетентность, безусловно, потому что, образно говоря, от этого человека будет зависеть принятие решений, в частности влияющих на судьбы граждан Украины, а в целом, определяющих перспективу развития всего государства.
О компетентности судят по тому, каким опытом обладает кандидат, по тому, как он этот опыт в своей жизни использует. Ведь очень важно, чтобы решение Премьер-министр принимал не в результате манипуляций им окружением – консультантами, советниками, важно, чтобы эти решения принимались ответственно, в том числе и на основании своего собственного опыта и собственных знаний.
О чем же говорит послужной список Тимошенко, который нам с вами роздали для изучения? Из всего трудового стажа самый продолжительный период работы – пять лет – это работа инженером на заводе в Днепропетровске, инженером по организации труда и три года – это общество с ограниченной ответственностью «Куб», трансформированное впоследствии в печально известные «Единые энергетические системы». Какой опыт приобрела кандидат за это время?
Не потому ли и вопрос, и на этот вопрос ответ понятен. Не потому ли ее премьерство в 2005 году сопровождалось бензиновым, сахарным, мясным кризисами, во время которых был дан толчок росту цен на всю и вся? Не потому ли она приветствовала перепродажу «Криворожстали», в результате чего Украина окончательно потеряла этот крупнейший металлургический комбинат? А чего стоит громкая ее отставка в 2005 году после скандальных обвинений в использовании служебного положения, выдвинутых в ее адрес со стороны Президента?
Если же говорить об ответственности, то и здесь сомнения одолевают еще в большей степени. Тяга к громким заявлениям, необоснованным обещаниям и прожектам явно выходят за рамки допустимого. Неудивительно, что в результате мы имеем всевозможные кризисы, о которых я уже говорила, а люди, к сожалению, переживают настоящие потрясения и стрессы.
Разве не переживают сегодня многие в Украине, особенно те, кто поверил обещаниям Тимошенко вернуть за два года трудовые сбережения и отменить с первого января призыв в армию, ведь они видят сегодня вероятность того, что эти обещания практически вероятность их реализации приближается к нулю.
И вот сегодня в докладе даже на те вопросы, которые прозвучали от коллег по фракции и по блоку не даны были конкретные ответы как, за счет чего это все будет реализовано. Это значит, что сегодня люди, которые слушают вот эти наши дебаты, они опять встревожены, потому что опять нет конкретного вопроса на эти очень злободневные, острые вопросы.
Необходимо быть ответственным за свои слова и поступки и следовать не политической конъюнктуре, а следовать действительно требованиям времени и думать об Украине.
Тема политической коррупции, громко заявленная Тимошенко в начале этого года, на прошлой неделе получило неожиданное продолжение, когда в ходе выборов Председателя Верховной Рады Юлия Владимировна лично контролировала процесс голосования народными депутатами, членами «оранжевой коалиции». Напрашивается вопрос – недоверие или отсутствие такого доверия, или несогласованность действий – какими же рычагами Тимошенко осуществляет давление на депутатов или каким же образом осуществляет этот контроль, и почему депутаты это терпят. Нельзя ли это называть «политическая коррупция в рамках определенных фракций или блоков»?
Фракция коммунистов не будет поддерживать эту кандидатуру на пост Премьер-министра еще и потому, что нет уверенности, что этот человек обеспечит поставки газа по приемлемым ценам в Украину без посредника, того посредника, к деятельности которого причастно и ближайшее окружение Президента. Почему мы сомневаемся в том, что это будет сделано, эти обещания буду реализованы и посредника не будет? Просто потому, что возглавляемые ею в своё время «Единые энергетические системы» выполняли аналогичную функцию. К тому же и все помнят по чьей инициативе были разрушены долговременные договоренности с Россией по поставкам газа в Украину по приемлемым ценам, и все помнят с чего начался рост цен на газ, на коммунальные платежи и практически на всё. Именно поэтому фракция коммунистов и не будет поддерживать выдвижение Тимошенко на пост Премьер-министра Украины. Возможно, Юлией Владимировной движут благие намерения, но этого, как известно, недостаточно.
И, Арсений Петрович, спасибо вам большое за то, что вы хотели предоставить нам возможность задать вопросы, но мы понимали бессмысленность, потому что даже на те вопросы, которые задавали коллеги по фракции, ответа конкретного получено не было.
Спасибо вам.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.
Шановні народні депутати, хотів би зазначити. Отже, ми дали можливість кандидату на пост Прем'єр-міністра висловити позицію. Ми 30 хвилин попрацювали по запитаннях–відповідях. Ми обговорили кандидатуру на пост Прем'єр-міністра України. Таким чином, всі регламентні підготовчі норми щодо попередніх дій перед голосуванням за відповідну кандидатуру здійснені.
Шановні народні депутати, я прошу уваги! У нас внесений проект Постанови Верховної Ради реєстраційний номер 1005 „Про призначення Тимошенко Юлії Володимирівни Прем'єр-міністром України”. Він знаходиться у вас на руках розданий. Як Голова Верховної Ради я би хотів зазначити, що в тому проекті, який у вас зараз на руках знаходиться, відсутній другий пункт, а саме: „на момент набуття чинності постанови”.
Тому я хотів би сформулювати текст постанови.
Постанова Верховної Ради України „Про призначення Тимошенко Юлії Володимирівни Прем'єр-міністром України”.
Пункт перший. „Відповідно до пункту 12 частини першої статті 85 Конституції України Верховна Рада України постановляє.
Перше. Призначити Тимошенко Юлію Володимирівну Прем'єр-міністром України.
Друге. Постанова набуває чинності з моменту її прийняття”.
Це буде юридично коректна нормопроектувальна техніка постанови.
З огляду на це, відповідно до статті 85 Конституції України та статті 200 Регламенту Верховної Ради України ставлю на голосування Постанову Верховної Ради (реєстраційний номер 1005) з правками, щойно мною внесеними, щодо призначення Тимошенко Юлії Володимирівни Прем'єр-міністром України. Голосування відбувається у відкритому та поіменному режимі.
Прошу поставити дане питання на голосування. Прошу голосувати.
13:50:47
За-225
(Ш у м у з а л і)
Я прошу показати по фракціях.
Шановні народні депутати! Ви... я прошу… Виступили заперечення з боку народних депутатів, вибачте, про те, що не встигли поставити картку, півхвилини. (Ш у м у з а л і)
Я прошу заспокоїтись, я прошу заспокоїтись народних депутатів. Турчинов Олександр Валентинович! Турчинов Олександр Валентинович, ви просили слова. Вибачте, заспокоїтесь, нічого не буде нерегламентних дій.
Я прошу сісти.
13:51:36
ТУРЧИНОВ О.В.
Шановні колеги, у нас, Арсеній Петрович, Арсеній Петрович, я до вас звертаюсь. У нас, на жаль, у депутата Деньковича не спрацювала картка. І ми просимо в зв’язку із технічною проблемою поставити на голосування це питання.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Повторна процедура. Я почув.
Катеринчук Микола Дмитрович. Товариші, я прошу, ну, заспокойтеся. Ну, якщо проголосують - проголосують, не проголосують – не проголосують. Не переживайте, сідайте!
Будь ласка, Катеринчук Микола Дмитрович. Заспокойтесь, будь ласка.
13:52:04
КАТЕРИНЧУК М.Д.
Шановний Арсеній Петрович, я хотів би, щоб зараз всі заспокоїлися, тому що, дійсно, картка Олександра Олександр...... Омельченка не спрацювала. В таких випадках проводиться повторне голосування. Я просив би вас як Голову Верховної Ради України, поставити ще раз це питання на голосування, тому що Олександр Олександрович Омельченко готовий підтвердити, що його картка не спрацювала з технічних причин.
ІЗ ЗАЛУ. Арсений Петрович, не нарушайте Регламент. Перерыв на 30 минут.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні народні депутати, я прошу спокійно! Я хотів би зазначити про те, що є позиція народного депутата про те, що його картка не спрацювала.
ІЗ ЗАЛУ. Нет! Перерыв на 30 минут. (Ш у м у з а л і)
ГОЛОВУЮЧИЙ. З огляду на це, я хочу поставити на голосування питання щодо повернення до голосування на призначення на кандидатуру Прем’єр-міністра…. Поставити на голосування питання.
(Ш у м у з а л і )
ІЗ ЗАЛУ. Карточку заберите у него вообще. Все, хорош. Хватит.
(Ш у м у з а л і )
ГОЛОВУЮЧИЙ. Карточку дай.
13:53:34
За-225
(Ш у м у з а л і)
З огляду на те, що рішення по голосуванню по Прем'єр-міністру не переглянуто та відповідно по Регламенту ми зобов’язані взяти перерву на 30 хвилин. Дякую. (Ш у м у з а л і)
ПІСЛЯ ПЕРЕРВИ
ГОЛОВУЮЧИЙ. ... фракцій знаходяться на зустрічі з Президентом України. Щойно тільки висловився поки що Симоненко Петро Миколайович. Зараз дійшла черга до фракції Партії регіонів, яка, власне кажучи, наполягала і просила зустрічі з Президентом України.
Значить, наступний порядок денний пропонується. Зрозуміло, що зараз відкрити вечірнє засідання Верховної Ради не представляється можливим у силу того, що я навіть зараз не поставлю питання щодо реєстрації народних депутатів. Якщо я його поставлю, то знову буде те саме, що вже щойно відбувалося. Тому я не хотів би зараз, щоб ми інспірували внутрішній тут розбрат і ще одні сюжети для українських телеканалів по шоу у Верховній Раді. Більше того, така позиція, власне кажучи, зараз знаходиться на узгодженні між Президентом і керівниками депутатських фракцій. Тобто пропозиція наступна: перше – вони завершать консультації; друге – в межах конституційної процедури Президентом України буде прийняте рішення щодо подання кандидатури на пост Прем’єр-міністра України. Так як ми провели відповідне голосування, я поставив на голосування два рази це запитання. Щодо другого голосування у мене, м’яко кажучи, ну не те щоб стурбованість викликає, а просто, знаєте, жахлива ситуація, коли вже у Голови Верховної Ради карточку витягують з машини по голосуванню.
(Ш у м у з а л і).
Вибачте, колеги, це було голосування про повернення до питання. Знаєте я не хочу до цього вертатися. По Регламенту я ще готовий з вами посперечатися. Разом будемо вивчати.
Тому ще раз зазначаю, що зараз пройдуть політичні консультації. З огляду на це, наступне засідання Верховної Ради завтра о 10-й годині ранку.
Дякую.